Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024

FPV dronovi proizvedeni u Hrvatskoj biće integrisani na tursku besposadnu letelicu Bajraktar TB2

31. okt 2024
Predstavljen novi američki strategijski bombarder B-21 Raider: Prvi novi bombarder u svetu nakon Hladnog rata
Nortrop Gruman smatra B-21 prvim borbenim avionom 6. generacije / Foto: Nortrop Gruman

Predstavljen novi američki strategijski bombarder B-21 Raider: Prvi novi bombarder u svetu nakon Hladnog rata

Nakon više od 30 godina od prikazivanja tada novog bombardera B-2 Spirit, i nakon godina, može se reći, tajnovitog razvoja, korporacija Nortrop  Gruman i američko ratno vazduhoplovstvo (USAF) su u pogonu USAF Plant 42, na regionalnom aerodromu Palmdale, Kalifornija, 2. decembra predstavili najnoviji američki strategijski bombarder B-21 Raider.

B-21 je prvi bombarder 21.veka, prvi još od Hladnog rata, a proizvođač ističe i da je to prvi borbeni avion 6. generacije. Prikazan je prvi od 6 prototipova koji se trenutno nalaze u različitim fazama proizvodnje, izrada prvog je započela 2019. i završena je marta ove godine nakon čega su započela zamaljska ispitivanja.

Avion je rezultat rada na programu „Next-Generation Bomber“ (NGB) koji je započeo početkom 2000-tih, potom bio kratko prekinut i ponovo pokrenut 2010. godine pod nazivom „Long Range Strike Bomber“ (LRS-B). U projektu su se takmičila dva konkurenta, Nortrop Gruman i konzorcijum Lokid Martin i Boing. Za pobednika je 2015. godine proglašen Nortrop i tada je sklopljen ugovor za razvoj nopvog bombardera vredan 21,4 milijarde dolara dok se ukupna cena razvoja trenutno procenjuje na 80-90 milijardi dolara.

B-21 Raider će zameniti bombardere B-1B Lancer i B-2A Spirit, pored njega u naoružanju ostaje B-52H / Foto: Nortrop Gruman

Prvi let se očekuje sledeće godine, uvođenje u naoružanje u periodu 2026-2027, početna operativna sposobnost 2030. Očekivanja su da će USAF naručiti bar 100 aviona (pominje se mogućnost nabavke i do 200 primeraka), jedinična cena aviona trebala da bude oko 692 miliona dolara (po kursu za 2022. godinu, prvobitno je bilo planirano da to bude 550 miliona, sada postoje procene da će to vremenom porasti na oko 750 miliona dolara).

Avion će biti zamena za bombardere B-1B Lanser i B-2A Spirit (B-52H ostaje u naoružanju do oko 2050.) i u budućnosti će biti glavni oslonac bombarderske flote USAF. Od 2025. godine planirano je da se godišnje odobravaju nabavke 6-8 aviona, da bi u sledećpj deceniji to poraslo na 15 letelica godišnje.

Iz korporacije Nortrop Gruman ističu glavne karakteristike novog aviona: smanjenje vidljivosti u širokom spektru elektromagnetnog zračenja (stealth), napredne mogućnosti umrežavanja (network centric), otvorena arhitektura sistema aviona, prilagodljivost letelice kroz naprednu integracija podataka, senzora i naoružanja, sposobnost dejstva konvencionalnim i nukleranim naoružanjem, modularnost konstrukcije, mogućnosti dugoročnih operacija, održivost pristupačnosti letelice, primena „cloud“ tehnologije prilikom održavanja. Za letelicu se navodi da nije samo strategijski bombarder, već platforma za prikupljnaje obaveštajnih podataka, osmatranje, izviđanje, elektronsko ratovanje i razmenu informacija. U proizvonji učestvuje oko 8.000 ljudi iz Nortropa, industrijskih partnera i USAF-a, tu je preko 400 dobavaljača delova iz 40 država SAD.

Rajder je sličan ali manji od svog prethodnika – aviona B-2A Spirit / Foto: Northrop Grumman

Na osnovu objavljenih informacija, kao i prema izgledu prototipa prikazanoig prošlgo petka, B-21 je veoma sličan svom prethodniku, podzvučnom bombarderu Northrop Graman B-2A. Takođe je primenjen aerodinamički koncept ‘‘letećeg krila‘‘ ali ima nešto manje dimenzije. Razmah krila je procenjen na 45 metara u odnosu na 52 metra kod B-2A. Istovremeno, u poređenju sa Spiritom, Rajder ima veći odnos širine i visine krila i duboko utopljene usisnike vazduha motora. B-21 je najverovatnije opremljen sa dva nova motora Pret & Vitni, konstruisana na bazi motora F135 koji se nalazi u borbenom avionu F-35. Procena je da ima maksimalnu masu borbenog tereta od 13600 kg, što je manje u odnosu na B-2A, ali je zanimljivo da će njegovi spremnici za naoružanje biti veće zapremine nego kod prethodnika. Na avionu su primenjeni i radioapsorbujući premazi nove generacije a predviđeno je i da avion ima i svoju bespilotnu verziju.

Oznaka B-21 Raider dodeljena je novom bombarderu 2016. godine, a kako napominju iz Nortrop Grumana avion je nazvan u čast operacije ‘‘Doolittle Raid‘‘ iz Drugog svetskog rata kada je 80 vazduhoplovaca, predvođenih potpukovnikom Džejmsom „Džimijem“ Dulitlom, i 16 srednjih bombardera B-25 Mičel krenulo u misiju koja je promenila kurs Drugog svetskog rata. Akcije ovih 80 dobrovoljaca bile su ključne u promeni situacije na pacifičkom ratištu, a akcije se smatra katalizatorom za višestruki budući napredak u vazdušnoj nadmoći SAD na kopnu ili moru.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

sh

fa akcija bulitla nije bila nikakva prekretnica, nego iskljucivo simbolican cin da amerikanci mogu bombardirati tokyo

Odgovori
Zi

Test flight over Spacva forest.

Odgovori
sa

ovo je ponos…a ne sarmat i torpedo sudnjeg dana.

Odgovori
Ni

Kakve veze ima Sarmat i taj torpedo sudnjeg dana sa bombaderom pa da poredis neuporedivo? Uostalom sta je za ponos, sto si video jos jednu masinu za istrebljenje ljudi? Ili mislis da ce u slucaju sveopste tarapane ovaj bombarder bacati konvencionalne bombe?

St

Ako bi bila mogučnost da se bira, onda definitvno sarmat i torpedo sudnjeg dana. Jedan od nabrojanih je dovoljan u arsenalu pa da bombardwri svih vrsta izguba svoju svrhu za državu koja poseduje sarmat ili poseidon.

Kakvi cloudi i drugi bakraci.

Nego lepo piše koliko dirmi americkih je ucestvovalo, koliko para trazi taj projekat i koliko poruđbine se ocekuje. Ako kome nije jasno to jedan od glavnih ako ne najglavnih javnih ulaganja americkih drzava. Neke drzave ulazu u zeleznice, nove puteve, nove mostove itd. itd. .
A kako stoji jedino tu ameri jos ulazu i znaju kao drzava da ulazu.

Da nece mozda ze bombardere da salju na Rusiju ili u novije vreme na Kinu!?

Ma idi bre. Nego tacno to sta sam napiso nista drugo nego javno ulaganje ali umesto u civilnu infrastruktur nego u bombqrdere.

P.S.
Nego Dusan Petrovic doceko svojih pet minuta da nam objasni neke stvari :))

St

Ja sam mislio da nevidljivi avioni moraju da budu crne boje.

Odgovori
Pe

@Stojko Da, jer je ranije mogao samo nocu da bude nevidljiv.Ali zbog napretka i novih materijala,sad moze da uspesno izbegava radar i tokom dana i zato bi crna boja smetala.Tako je je boja izmedju

Fe

@ Petrovic Dusan

Neko ko uopšte može ovako nešto i da pomisli može o ratnoj tehnici i vojnoj avijaciji samo da pametno ćuti, bolji dokaz da se ni najelementarnijeg pojma nema o oblasti iz koje se tako rado dele saveti svima ovde ne treba od ovoga:

“…je ranije mogao samo nocu da bude nevidljiv.Ali zbog napretka i novih materijala,sad moze da uspesno izbegava radar i tokom dana” (!!!)

Pe

@Feline
Zapravo sam citirao deo clanka o B-21 koji su napisali americki novinari koji vode poznati portal „Warzone the drive“: Tyler Rogaway,Howard Altman, i Joseph Trevithick.
„The aircraft is indeed a very light gray color! This is critical. As we noted many times before, the B-21’s very low observable capabilities and its far broader, more eclectic mission set, would likely see it be put to use during the day. These colors point exactly to that. This may change as the aircraft matures, but at this time, it looks as if the era of locking stealth bomber operation into the dark of night will soon be over. You can see a thread I did on this just earlier today below. „

La

Ameri 100 milja ispred svih, Rusi i Kinezi će ih stići 2045 i to samo i samo ako budu razvijali zajednički projekat bombardera 6. generacije (za što postoji manja verovatnoća, od verovatnoće da izbije sukob između Kine i Rusije). I neće se USAF odreći tek tako B1 Lansera i B2 Spirita (kao što neće ni F15), to je samo priča za naivne, ti avioni će biti konzervirani i spremni kao zapeta puška u rezervi. Uostalom USAF je povukao još pre 15 godina F117, ali se taj avion i dalje viđa da leti iznad baza USAF, čak neki tvrde da je leteo i u borbenim misijama na bliskom istoku pre 2-3 godine.
Međutim, u celoj vesti meni je fascinatno da će B52 leteti do 2050. godine, očigledno da taj avion ima neke mogućnosti koje ga i dalje čine okosnicom strateških snaga Amerike.

Odgovori
Ob

Slazem se samo mislim B-2 ce leteti jos decenijama, ovo dostize IOC tek 2030, ako se tu doda nekih 5 godina kasnjenja, dakle 2035. a i onda nece ni jedan B-2 biti penzionisan, previse su to vredni kapaciteti da ih se tek tako odbaci…

Sv

Ima b52 mogucnosti najveci traktor na svijetu za oranje

Jo

bačene pare

Odgovori
Ni

Prelep avion. Da li je ovo leteće krilo? Čini se da ima zasebno trup što mu daje više korisnog prostora. B2 je klasično krilo, ali ovo izgleda kao nekakav konstrukcijski spoj, bar po fotkama koje smo videli.

Odgovori
Pe

Sta god ljudi mislili o Americi-najbolji su na svetu.Kad se nesto kaze-uradi se u roku.To i jeste razlika zapadnog sveta osnovanog na samokritici i konkurenciji, i istocnog gde je sve mutljavina.

Odgovori
Mi

U roku? Nemojmo preterivati :-)
Kao F-35 mozda? Obecane sposobnost ce imato sa Blok 4 koji se isto odlozio par puta bar, 15tak godina od uvodjenja u upotrebu. I B-21 vec malo kasni sto se rokova tice.
Da ne spominjem troskove razvoja F-35. Srecom pa je internacionalni projekat pa su se truskovi podelili.
Al aj da ne cepidlacim. Koja desetina milijardi razvoja plus minus. Ima se, moze se. :-)

Miloš77 – Pare amerima, a i njhovim saveznicima nisu nikakav problem. Šta se tiče probijanja rokova kao šta možeš da vidiš niko se ne buni. Ovoliko do sad napravljen broj aviona 5 generacije Rusija i Kina će imati kada USA počne sa proizvodnjom 8 generacije. Sa ovim šta sad imaju rešavaju sve probleme i to lagano.

Jo

Aleksa,

„ŠtA se tiče probijanja rokova kao štA možeš da vidiš niko se ne buni“

Zasto bi se bunili? Nesto bi time postigli? Ljutito odjavili Amere i promenili dobavljaca? :D

Koje tacno probleme resavaju? Avganistan? Ukrajinu? Tajvan? Resavaju jedino svoje verne saveznike u Evropi, tako sto ih oslobadjaju od viska novca. I ne samo viska.

Mi

@aleksa
Ne znam za saveznike bugami, ali za amere se ne brinem sto se finansija, mozgova i profesionalnosti tice. Samo me brine njihova spoljna nasilna politika kojom osiguravaju svoju dominaciju i napredak.
Sto se kineskog bombardera 5 generacije tice, trebalo bi da se predstavi ove godine. Pitanje je bilo koji ce prvo biti javno predstavljen H-20 ili B-21.
Koji ce prvi poleteti ostaje da se vidi.
Koji ce kosati manje, zna se. Ruke i mozgovi su svakako jeftinije u Kini.

Sad pre nego sto pocne pljuvanje po kineskom buducem bombarderu treba se podsetiti da kina pored Amerike švrlja po Marsu.
NJihov sistem nema toliko rupa kao ruski da se vise od pola onoga sto vredi pokrade ili zapostavi.

Pe

@Miloš77 Navedite projekat koji Amerika NIJE zavrsila?Od SR-71 ili A-12 Archangel, do B-21, preko F-35.
Sve ovo su nedostizni snovi za bilo koju drugu zemlju.
I u najjace doba SSSR nisu bili ni blizu Americi ni u cemu.
Uostalom, Amerika je izumela avion.

Miloš77 – Kini je odzvonilo baš zato što švrlja po Marsu dok joj 70% naroda živi u teškoj bedi

Mi

@Petrovic Dusan
F-35 je prodan nedovrsen i sa ogranicenjima, nesposoban za ono sto je trebalo do sada da bude. Postace to krajem ove decenije kad Blok4 udje upotrebu. Kad cete to shvatiti. Ovo do sada je nista osim troskova jednog duuuugog razvoja i stotine zmajeva sa ogranicenjima koje nisu bile reklamirane kupcima u pocetku. Boljeg primera nema u ovom veku kako proizvod do sada NIJE ispunio obecanja i zahteve. To sto se prodaje ko lud je zato sto je jedini iz svoje klase i sto niko drugi nije sposoban da napravi nesto slicno F-35, Su-57 ili J-20.

10 godina Ranije je poceo da se pravi od Su-57 kojeg inace sama Rusija pod sankcijama pravi dok F-35 u kooperaciji sa najbogatijim zapadnim zemljama bez finansijskih ogranicenja. Zato se i mora prodavati iako nije zavrsen punih 20+ godina posle prvog leta. (22 godine)

B-21 prvi let je vec olozen. Kad pocnu letna testiranja tek ce da bude odlaganja. Pa sta- Nista. Samo sto ste vi rekli da ameri sve rade po kako kazu da ce biti – U ROKU“ sto je smejurija. Sta vam tu nije jasno. Kao sto rekoh za vas je par desetina milijardi plus minus nista. Malo realnosti sam nije na odmet.

Aleksa
Stvarno je glupo podcenjivati Kinu. Sta drugo da vam kazem.

Ob

>> Stvarno je glupo podcenjivati Kinu.

Glupo je uvlaciti se u bulju Kini i velicati ih kada niti imas pojma sta su oni, ni gde su ni kuda su posli. Prihvati druze da si deo zapadne civilizacije u sred EU i NATO i pocni se tako ponasati. U Kinu mozes sa ruksakom na odmor. Ako ti je tako cool Rusija i Kina trazi posao, seli se tamo, svakome preporucujem da stekne neka iskustva u inostranstvu!

Sr

@Oblomov
„Glupo je uvlaciti se u bulju Kini i velicati ih kada niti imas pojma sta su oni, ni gde su ni kuda su posli“

Nemoj tako, puna nam drzava eksperata koji znaju svako rusko i kinesko oruzje, sta su im strateski ciljevi, kakvu politiku vode, a da u zivotu svome nisu bili u Rusiji ili Kini, ne znaju Ruski, a kamoli Mandarinski, ne poznaju ni jednog jedinog Rusa ili Kineza, nikad im novcanicu nisu uzeli u ruke i zapravo, nemaju pojma ni o toj tehnici o kojoj pricaju. Od „elektronike“ znaju da zamene baterije u daljinskom.

Pa

Ma da sta zna Kina, svemirska stanica, sopstveni raketni program, lunarna stanica u najavi, hiljade milijardi dolara drzavnih obveznica…o cemu pricate?

Ob

>> svemirska stanica, sopstveni raketni program, lunarna stanica u najavi

Sta st tim? Sva to drugi rade vec decenijama, USA salju 2 decenije robote na mars, bili su na mesecu pre 50 i kusur godina a njihove privatne kompanije danas rutinski rade LEO biznis. Sve kinesko u orbiti je sovjetska tehnologije kupljena od Rusije. Ti mrzis zapad pa ti je svaki mediokritetski uspeh jedne strane civilizacije drazi od dostignuca tvoje sopstvene.

Pa

‘Ti mrzis zapad pa ti je svaki mediokritetski uspeh jedne strane civilizacije drazi od dostignuca tvoje sopstvene.’

Ne postoje moja i strana civilizacija.
Definisi mediokritetski uspeh?

Mrzim inace iz cistog hobija.

Mi

@Oblomov
Kakav si ti to avio entuzijasta kad te ne interesuje i već omalovazavas kineski bombarder koji jos nije zvanicno prikazan, ili ruski ili bilo ciji sledeci projekat osim Zapadnih „bezgresnih“ projekata?

Ja nikad ne potcenjujem ni Ameriku u kojoj zivim i radim skoro 3 decenije, ali ni Rusiju, ni Kinu kad su neke stvari u pitanju. Ponarucito u tehnoloskim dostignocima. Nemam potrebu da mrzim nista osim glupost i samu mrznju koje ima svuda i ne sme se nigde ignorisati.

Kakve god negativne emocije imao prema Istocnim „civilizacijama“ glupo je potcenjivati i ignorisati dostignuca. To vodi ka padu.
O cemu uopste govoris? Civilizacijama ili politickim garniturama, po tebi modernom svetu? Ne znas ni sam. Garniture se menjaju verovao ili ne i na Istoku i na Zapadu. Tu mrznju i podele koje ti promovises su bukvalno problem zbog kojeg se ratuje.

Amerika hvala bogu ne potcenjuje Kinu. Ne potcenjuju ni sposobnost Irana da napadne i da se brani recimo.

Bo

Sklepas neki Sahid u Americi posaljes ljude koji imaju muda blizu baze Gdje ce biti ovi avioni i zveknes ih ko prije nekoliko sedmica Ukrajinci Ruske i to je to. 20 000 unisti milijardu. Vjerovatno jedini primjer u istoriji Gdje kod novca manje vrijedi vise:))

F-

Sada ce krenuti komentari rusopatofila,tipa „dajte da mi dokazemo da nije dovoljno nevidljiv“,iako ni sami ne znaju sta znaci rec „stealth“.Ne daj Bože da nam ovo tehnolosko cudo leti nad glavama sa ciljem da neutralise nas i uopste VS.Sto se tice samog aviona,sta dodati,avion je jedinstven jer mu ni jedan danasnji bombarder nije ni blizu.Jednostavno,USAF je vek ceo ispred svih vazduhoplovstva sveta.Dok USA poseduje vec 20 godina avion pete generacije,misleci na F-22 Raptor i proizvodi masovno F-35,druga vazduhoplovstva u svetu ne mogu da sastave bukvalno jednu eskadrilu aviona pete generacije dok USA poseduje vec avion seste generacije.Zanimljivo je da su mnoge karakteristike samog bombardera B-21 tajnost sto i pozdravljam.Ovo je dokaz koliko je USA jaka i daleko ispred svih u vojnom smislu gledajuci objektivno…

Odgovori
Ni

Ne razumem ovakve komentare, pogotovo ljudi iz zemlje protiv koje je vec koristena strategijska avijacija pa nije nestala ni drzava ni vojska.
Pogotovo mi nisu jasni komentari: Avion je jedinstven, fenomenalan, 100 godina ispred svega ostalog u svetu, da mu ni jedan drugi avion nije ni blizu itd, a onda ide poentiranje ‘B-21 je tajnost’. Pa ako je tajnost, na osnovu cega tvrdis da je najbolji itd?

Pe

@Nikola Budite precizni: jedan jedini nalet aviona B-2 je izveden i pogodjena je zgrada RTS u centru Beograda.
Dok su B-52 izvrsili ukupno 26 naleta na granici Albanije i Kosova, sa katastrofalnom posledicama po vojnike VJ
Ako uzmete ukupan broj od 38500 naleta nad SRJ, ovih 27 su beznacajni broj.
Da su hteli-mogli su kao Rusi u Siriji-tepih bombe po celoj Srbiji sa 20000m i niko im nista ne bi mogao.
Ali nisu.

Ru

@F-15 Strike Eagle

Ovo što si ovde napisao se zove” tehno fetišizam”, tehnologija (koja se apsolutno ne razume, pa je zato zastrašujuća) se veoma lako uzdigne do ranga fetiša, a kako i ne bi kad se o avijaciji (i svemu ostalom) “uči” iz filmova. U periodu kad su neke države (UK i Francuska) stvarno imale na raspolaganju tehnologiju jedno celo stoleće napredniju od ostalih dotične su bez ikakvih problema pravile ogromna kolonijalna carstva, mislite o tome.

Ni

@Petrovic Dusan

Jedan jedini nalet? A bombardovanje rafinerije, pa onda put Bataja-Pazova sve do ulaza na aerodrom krater do kratera par stotina metara.
Ja ih gledao iznad Prizrena ka Djakovici a ti ovde pises o jednom naletu. Koristili su i B-1 tokom agresije na SRJ.

A to da su posledice upotrebe strateske avijacije bile katostrofalne po vojnike VJ, znas kako katastrofa je sto je ubijen jedan vojnik ili civil tokom te divljacke agresije. Ali zamisli kakva je to sila, dizu strategijsku avijaciju da bi pomerili golobrade mladice sa granice sa Albanijom, ali im ni to nije pomoglo jer njihovi puleni i pored toga nisu mogli ni metra napred. Cudi me kako ne posalju u Ukrajinu starateske bombardere, lako je lupati po drzavama koje nemaju krsten PVO, verovatno nemaju dovoljo kerozina…

Fe

@ Petrovic Dusan

Taj jedan jedini nalet jednim jedinim B-2 je u pratnji imao svitu od oko 100 F-15, F-16 i EA-6B Prowler-a, naoružanih antiradarskim raketama pored raketa V-V, pa je naš PVO morao da pogasi radare da ne bi bio uništen. Ni tada ni B-2 niti F-117 ne bi bili u stanju da operišu nad Srbijom bez ogromne lovačke zaštite i velikog broja EW/SEAD aviona – da su se oslanjali samo na “nevidljivost” a ne na brojčanu nadmoć bio bi ih pun muzej vazduhoplovstva.

Va

Petrovic Dusan B-2 je imao 50 naleta 1999 ,opet ate pogresili !

Pe

@vaste Ne znam koji je Vas izvor.Sigurno znamo da su gadjali zgradu RTS sa B-2.Nasao sam i ovo:“Of the total 53 air tasking orders in the conflict, B-2s were part of 34, but only one mission was scrubbed because of mechanical problems.“Tvrde da je bilo 33 leta-sto je i dalje minoran broj od ukupnih 38500.
@Nikola Ja sam odgovorio na statisticke podatke,a za uzroke agresije NATO -rekao bih da je prava adresa sud u Hagu,a ne forum o vazduhoplovstvu.
@Feline Niste osporili da je US Airforce od prvog do poslednjeg dana nesmetano mogao da bombarduje citavu Srbiju sa velike visine strateskom avijacijom.
VJ prosto nije imala PVO tog dometa a RV je brzo unistena.Ali nisu.

Va

Petrovic Dusan Nemenjte sada teze onoga sta ste napisali da je izveo samo jednu misiju nad Srbijom ! (Overall, the six B-2s used in the war flew about 50 missions, less than 1 percent of the total. But they dropped about 11 percent of the bombs used in Yugoslavia, or nearly 700) Zaboravio si da kazes da je gadjao i Kineski ambasadu !

Mi

@Petrovic Dusan

Neka je i samo 33 leta u 78 dana. Prvo, to nije uopste malo za teski bombarder nad relativno malom teritorijom ako ukljucite mozak. To znaci da je u proseku skoro svaki drugi dan B-2 bombardovao Srbiju! To je Petrvcicu Dusanu „minoran broj“

Ar

Svako razvija ono oružije koje mu je potrebno.
Amerikanci pre svega mornaricu i avijaciju, A rusi kopneno mehanizovane trupe, PVO i raketnu tehnologiju…
Naravno svi razvijaju sve ali se tacno vidi gde je akcenat, koji je sa jedne strane diktiran geografskim položajem a sa druge strane vojnom doktrinom…

Odgovori
B

Negde sam pročitao da se konstruktor B-2 preziva Petrović ali nisam zapamtio ime.
Da li neko zna kako se zove i iz kog mesta je u Srbiji?

Odgovori
Fe

@B kao Beograd

Ne znam ko je konstruktor B-2, ali je jasno da je ovdašnji komentator Petrovic Dusan bio konsultovan oko umanjivanja radarskog odraza i kod B-2 a i kod B-21, evo čovek je podelio sa nama jednu tajnu nevidljivosti stealth aviona:

“@Stojko Da, jer je ranije mogao samo nocu da bude nevidljiv.Ali zbog napretka i novih materijala,sad moze da uspesno izbegava radar i tokom dana i zato bi crna boja smetala.”

Iz citata jasno sledi da je korisnik Petrovic Dusan definitivno zna nešto o čemu niko drugi pojma nama, verovatno je on lično taj Petrović koji je konstruisao B-2. :)))))

Br

750 miliona dolara po avionu, za americku vojsku i to je naravno cena bez ikakvog naoruzanja i drugih troskova, znaci milijardu… Bez komentara.

Odgovori
Pe

Pa ameri igraju sa money cheat-om. Baš je problem da nešto košta milijardu kad imaš monopolsku štampariju novca.

Lu

Milijarda dolara je ko milijun dolara Srbiji, tako da…

La

Rusi teško razočarenje u svakom smislu, očigledno da ih je korupcija toliko pojela da je uništila kako tehniku i opremu, tako i kvalitet ljudskih resursa. Ovo drugo će biti mnogo teže nadoknaditi od tehnike i opreme.
Rusi su sa napadom na bratski Ukrajinski narod sami sebe uništili u svakom smislu, pa taman sutra dobili rat.

Odgovori
Ar

Rusi nisu tek tako jedno jutro ustali i rekli, baš je dosadno, ajmo da napadnemo Ukrainu.
To je podjednostavljivanje stvarnosti i mislim da je to svakom ile objektivnom jasno.
Ulazak Ukraine u Nato ličio bi ulasku Kanade u Rusku Federaciju.
Amerika bez problema omlati Siriju, Irak , Srbiju, LIbiju ili bilo koju drugu državu koja počini pa 100x manji greh….pa ništa…Žrtva se proglasi krivcem i svi još pošalju pomoć Americi, da bi na vreme pronašli svoje mesto u dupetu iste.
Svima je jasno da Amerika nece stati dok ne postavi svoje rakete u Podmoskovlju i Šangaju, i u tu svrhu pronašla je nekog ko je pristao da gine za njene interese. Mislim da im se ostvarila najveća želja u njihovoj istoriji, da dva njena bivša neprijatelja ratuju jedan protiv drugod.
Koliko im je žao Rusa taman toliko žale i one jadne Ukraince.
Prosto sva ta ˝pomoć˝ Europe i Amerike je puna licemerja…

Ovo je generalno medju-imperijalni rat koji se odvija na teritoriji treće države. Toliko puta je to već vidjeno do sada.
Imamo jednu silu u silaznoj, i jednu koja je u pokušaju da se uzdigne iz ponora u kojem je sve do skoro bila.
Najgore što se može desiti jednoj državi je da krene da strada da bi neka od ovih Imperija postala još jača.

A i mi smo neki potencijalni kandidat za takvu glupost. Ako dodje stani-pani uopšte ne sumnjam koju ćemo stranu mi izabrati.

Pe

@Lajavi Da li se iko seca ruske price o razvoju PAK-DA stealth bombardera letece krilo koji „ima bolje karakteristike od B-2“?
Rusi imaju talenta za propagandu, ali ne i za stvaranje pravih aviona.

Ob

>> Rusi imaju talenta za propagandu, ali ne i za stvaranje pravih aviona.

Propaganda im je preglupa ali postoji dosta ljudi koji zele da se opijaju ruskim bajkama.

Cuvena ruska PVO, propaganda stara 50 godina, nema ojo ravne. I tako prolazile godine i dosllo vreme da se dokazu – napadnuta im teritorija. Po najpoznatijoj bombarderskoj bazi Engels padaju ukrajinski dronovi/rakete. Odes na Google Maps i vidis na satelitskim snimcima da tamo nema hangara, preskupe letelice stoje u sred zime napolju na snegu i kisi, samo jedan runway itd. Kao Severna Koreja. Ali avaj, i dalje ljudi veruju u sovjetsko-ruske bajke…

Pa

Seca li se neko razvoja RAH 66 helikoptera?
Nevidjen u svakom smislu za ove sladokusce

Do

jos jedna budzetska rupa pre svega!! malo nejasno cemu ovo, ali ocigledno da su b2/b1 prokazani i da radari vide danas sve!

mirise ovo na bespilotni aparat pre svega, piloti ima da sede samo dok ne sazri sve sto treba od tehnologije

Odgovori
Mi

Jednostavno. Ima se para a B1B i B2 ostaju prestari. Nisu oni old school trup i krilo gde promenis motore i elektroniku i imas nov avion kao sto se trenutno radi sa B-52.

B1B i B2 su tada sve bili novi neispitani materijali i procesi. Prve generacije istih. To ne moze da traje i nije ekonomicno da se odrzava.

B-21 je takodje iskorak u buducnost da se isprobaju nove tehnologije u praksi kao sto su B1B i B-2 tafda bili.

Sem toga, B-2 dobija ozbiljnu konkurenciju od kineskog H-20 kojih moze da bude mnogo vise nego svih B zajedno za petnaestak godina.
Naoruzanih hipersonicimraketama koje niko ziv ne zna kako tacno da obori i sa kojim procento uspeha.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor