Ratno vazduhoplovstvo Makedonije obeležilo je 9. juna svoju 30. godišnjicu, veoma skromnom proslavom koja je održana u vojnoj kasarni ‘‘Strašo Pinđur‘‘, u vazduhoplovnoj bazi Petrovec, oko 17 km jugoistočno od prestonice Skoplja.
U okviru proslave održan je letački program koji je obuhvatio prelet tri vazduhoplova: transportni helikopter Mi-17 „302“, trenažni helikopter Bell 206B-3 „401“ i školski klipni avion Zlin 242L „104“. Proslavu je obogatio prelet pare borbenih aviona Fighting Falcon 335. eskadrile „Tigers“ RV Grčke iz baze Araksos: raketom AIM-9L naoružani jednosed Block 52+ F-16C „001“, i dvosed Block 52+ F-16D „023“.


Na statičkoj izložbi prikazani su Mi-24V „210“, Mi-17 „303“, Bell 206B-3 „404“ i Zlin 242L „102“ koji su izgledali besprekorno.
Na papiru osnovano 10. aprila 1992, RV Makedonije slavi 10. jun kao Dan Ratnog vazduhoplovstva kojim se obeležava prvi let makedonskog vojnog aviona koji se dogodio 10. juna 1992. kada su major Dane Ilijevski i kapetan Aleksandar Manev poleteli iz Petrovca na klipnoj Utvi-75A-21, dvosedom višenamenskim avionu za osnovnu obuku, što se sada slavi kao prvi istorijski vojni let za Makedoniju.

Kao članica NATO, Makedonija planira da uloži značajna sredstva u podmlađivanje svoje helikopterske flote, pored stvaranja kapaciteta vazdušnog osmatranja i modernizacije svoje vazdušne odbrane. Ruska invazija na Ukrajinu će svakako ubrzati ove procese koji tek trebaju da rezultiraju povlačenjem iz upotrebe helikoptera Mi-24V, što je sudbina koja se očekuje i za ostarelu, i logistički sve zahtevniju flotu Mi-8MT i Mi-17.


Zamena za sovjetske ‘‘mazge‘‘ će se vrlo verovatno naći među potpuno novim helikopterima zapadnih proizvođača, koji su ovde navedeni po abecednom redu sa potencijalno interesantnim proizvodima koje mogu ponuditi Makedoniji: Airbus (H145M i H215M), Bell (Bell 407M i Bell 412M), Leonardo (AW169M, AW139M i AW149), Lockheed Martin/Sikorsky/PZL-Mielec (UH-60M ili S-70i) i MD Helicopters (MD530F).
Srbofil
Skromno jeste, ali ok, radi se sa opremom kojom se raspolaze. Svi znamo da na zalost, prave zamene za Mi-17 nema. Sve je ili skromnijih gabarita bez teretne rampe ili mnogo skuplje i manje pouzdano istovremeno. Kad zatreba prava “mazga”, 17ka je jedino resenje.
Zicer
Bas tako. Zamene za MI8/17 nema.
Stojko
A pitanje je do kad ce biti i rezervnih delova.
Branko B
Very well done Igor