Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025

[IDEX 2025] Od streljačkog naoružanja do dronova: Srpska namenska industra na štandu Jugoimport SDPR-a

28. feb 2025
Top Gan: Maverik: Tehničke nerealnosti i nelogičnosti koje (ni)su pokvarile utisak o filmu
Su-57 u bliskoj manevarskoj vazdušnoj borbi sa F-14. Maverik obara dva neprijateljska aviona (i tako, uključujući prvi deo, postaje as), Hangman još jedan / Foto: Isečak iz trejlera filma

Top Gan: Maverik: Tehničke nerealnosti i nelogičnosti koje (ni)su pokvarile utisak o filmu

Malo koji akcioni film (ovde naravno isključujemo naučnu fantastiku) u istoriji kinematografije u kome se pojavljuje savremena vazduhoplovna tehnika, već decenijama, u manjoj ili većoj meri nije realan. Radi postizanja što boljeg audio-vizuelnog efekta, držanja pažnje i što bolje zabave publike, scenaristi gotovo uvek preteruju, kako što se tiče samog prikazivanja aviona i helikoptera, preko njihovih taktičko-tehničkih karakteristika, pa do fizičkih sposobnosti glavnih junaka i situacija u kojima u stvarnnim situacijama gotovo sigurno ne bi preživeli.

Sve to nije zaobišlo ni drugi deo filma Top Gun koji je, još od kako smo pre skoro tri godine videli prve trejlere, na raznim internet portalima, blogovima, forumima i društvenim mrežama predmet različitih analiza od kojih se neke odnose i na avione, helikoptere i sisteme PVO koje imamo prilike da vidimo. U našem prethodnom tekstu o vojnoj tehnici u filmu analizirali smo jedini sistem PVO koji je u njemu prikazan – sovjetsku Nevu, ili kako smo je, zbog u filmu nerealnih taktičko-tehničkih karakteristika, nazvali ‘‘Super Neva‘‘.

“Maverik“ je prilikom odabira pilota za misiju često leteo veoma opasno, na taj način je ugrožavao živote posada kao i vazduhoplovnu tehniku / Foto: Isečak iz trejlera filma

U pomenutoj analizi smo ukratko opisali zaplet filma, tom prilikom je navedena skoro sva vazduhoplovna i PVO tehnika, pored ‘‘Super Neve‘‘, tu je pre svega američki palubni višenamenski borbeni avion F/A-18 Super Hornet kao i njegov glavni neprijatelj u vazduhu, kako je filmu definisan ‘‘savremeni borbeni avion 5. generacije‘‘, bez navođenja konkretnog tipa aviona. Na osnovu fizičkog izgleda neprijateljskog borbenog aviona, ni prosečnim poznavaocima vazduhoplovne vojne tehnike nije teško da zaključe da se radi o ruskom avionu Su-57.

Lokid Martinovo odeljenje Skunk Works osmislio je hiperzvučni avion Darkstar / Foto: Isečak iz trejlera filma

To je međutim samo deo onoga što može da se vidi. Pored Su-57 ‘‘neprijatelj‘‘ poseduje i mnogima legendarni američki palubni lovac-presretač F-14, a u akciji učestvuje i sovjetski desantno-jurišni helikopter Mi-24. Ništa manje zanimljiv, u ustvari vrlo atraktivan je fiktivni hipersonični avion nazvan Darkstar koga su u stvarnosti osmislili inženjeri čuvenog Lokid Martinovog odeljenja za napredne razvojne programe poznatog pod zvaničnom pseudonimu Skunk Works. U scenama sa nosača aviona (kojih mora se priznati u filmu ima premalo) vidi se i F-35, u misiji se koristi i leteći radarski sistem E-2, zatim se na kratko pojavljuje i višenamenski helikopter MH-60S, a filmu je mnogima posebnu draž dao oldtajmer P-51D Mustang koji je u vlasništvu Toma Kruza.

“Kiša“ krstarećih raketa koje lete brže od Super Horneta ka neprijateljskoj vazduhoplovnoj bazi / Foto: Isečak iz trejlera filma

Ono što je među glavnim utiscima što se tiče vazduhoplovne tehnike, što u suštini prožima film, jeste to što se donekle nipodaštava američka vazduhopovna tehnika. Prvo je tu saznanje da višenamenski borbeni avion 5. generacije F-35, u svojoj mornaričkoj palubnoj varijanti F-35C „nije odgovarajući za izvršenje zadatka pošto je u rejonu cilja veoma jako ometanje satelitske navigacije (GPS)“. Stoga je ‘‘glavni junak‘‘ filma palubni višenamenski borbeni avion F/A-18E i F ‘‘Super Hornet‘‘ koji je danas glavni oslonac i zajedno sa varijantom EA-18G Growler, najbrojniji avion američke Mornaričke avijacije (USN).

Potom se ističe kako je neprijatelj opasan jer u naoružanju ima ‘‘savremeni borbeni avion 5. generacije‘‘ pa se može shvatiti da mu Super Hornet verovatno nije dorastao. Međutim, tu imamo prvu kontradikciju, a to je konstatacija da je taj neprijateljski avion sada ‘‘izjednačio igru‘‘. Nepijatelj dakle ima, uslovno rečeno Su-57 kao i ‘‘Super Nevu‘‘, ali zato nema sistem PVO velikog dometa, a u napadu na njegovu vazduhopovnu bazu, koji je izveden nerealno velikim brojem krstarećih raketa ‘‘Tomahawk‘‘ (koje su, uzgred rečeno imale veću brzinu od Super Horneta koji su poslati u misiju, a što se moglo videti u zajedničkim scenama), moglo se primetiti ne postoji ni neposredna PVO odbrana aerodroma.

Manevar “kobra“ izveden u borbi uz ispaljivanje IC mamaca / Foto: Isečak iz trejlera filma

U pripremama za izvođenje skoro ‘‘nemoguće misije‘‘, Maverik u bliskoj manevarskoj vazdušnoj borbi (koja se u filmu naravno favorizuje jer su to u principu najinteresantnije scene letenja) skoro kao od šale ‘‘obara‘‘ najbolje diplomce škole koja je danas poznata kao Naval Aviation Warfighting Development Center. Zanimljivo, a takođe i nerealno za Super Hornet je da u jednoj od simuliranih borbi kapetan Mičel izvodi i manevar ‘‘Kobra‘‘ koji je zaštitini znak sovjetskih/ruskih lovačkih aviona, a od zapadnih stručnjaka i analitičara je ovaj manevar još pre više od 30 godina proglašen za neupotrebljivim, zajedno sa manevrom ‘‘zvono‘‘ nazvan je čak i ‘‘vašarskim‘‘. Manevar ‘‘Kobra‘‘ Maverik izvodi i u borbi, na taj način je spasen “Rusterov“ avion.

Još jedna nelogičnost koja je glavnom junaku pomogla (a očigledno iskorišćena da film bude zanimljiviji) da u simuliranom dog-fajtu obori jednog od diplomaca jeste to što članovi posada nisu imali ili nisu koristili zatamljene vizire što je sasvim sigurno tako kako bi se videle njihove oči. Iskusni i prekaljeni Maverik je to iskoristio i dok mu je Hangman bio za repom, usmerio je svoj avion ka Suncu koje je diplomcu zasmetalo, na trenutak ga zaslepelo pa je izgubio vizuelno praćenje Maverikovog aviona, a ubrzo se njegov Super Hornet našao u nepovoljnom položaju što je neminovno dovelo do obaranja.

Mnogi će zapaziti i da je cilj napada odnosno nuklearno postrojenje preblizu obale. Ako se analiziraju parametri leta borbenih aviona, može se zaključiti da je ta udaljenost svega oko 40 km. Već smo konstatovali da neprijatelj nema dalekometnu PVO, da odbrana obližnje vazduhoplovne baze ne postoji, a napadač je u prednosti jer koristi i leteći radarski sistem E-2 Hawkeye. Pošto je, kako smo već naveli, akcenat na bliskoj manevarskoj borbi, u filmu nema ni vazdušne borbe van vizuelnog dometa. Dakle, neprijateljski piloti kada su otkrili napadače, nisu lansirali rakete vazduh-vazduh srednjeg dometa što takođe može biti jedna od zamerki scenariju.

Mi-24 je u filmu, u nosnoj tureli imao dva višecevna mitraljeza. U stvarnosti ima jedan / Foto: Dragan Cvetić

Nakon što Maverik biva oboren raketnim sistemom ‘‘Super Neva‘‘ (koje je u filmu bilo najubojitije i najopasnije naoružanje neprijatelja), na scenu stupa jedna od legendarnih sovjetskih letelica – desantno-jurišni helikopter Mi-24 zapadnog naziva Hind. Na prvi pogled bi se, na osnovu nosača za protivoklopne rakete Falanga na krajevima krila, moglo zaključiti da je reč o varijanti Mi-24D Hind-D, ali se ubrzo, nakon što njegova posada, pokušavajući da likvidira Maverika, izvrši dejstvo mitraljezima, ispostavilo da je reč o nepostojećoj verziji. U nosnoj tureli se nalaze dva rotirajuća mitraljeza, dok pravi Mi-24D ima samo jedan.

‘‘Savremeni borbeni avion 5. generacije‘‘ odnosno Suhoj 57 prikazan je veoma realno, počevši od samog fizičkog izgleda pa sve do njegovih manevarskih mogućnosti. Ipak, i tu postoje određene greške (da li slučajne ili namerne), npr. top aviona nalazi se na pogrešnoj strani, a prilikom njegovog dejstva čini se kao da je to višecevni rotirajući top dok je u stvarnosti to jednocevni top. Ono što je još zanimljivo je da šema farbanja odgovara šemi koja se nalazi na određenim prototipovima ovog aviona.

Prilikom bliske manevarske borbe vidimo da se kod Su-57 koristi vektorisani potisak motora, ali se ipak mora istaći da u takvim scenama ima i nerealnih usporenja i ubrzanja borbenih aviona (kao i vidljivi ubrzani i usporeni snimci). Kada je u pitanju upotreba naoružanja, i tu imamo par ne baš realnih činjenica.

Suhoji 57 u filmu imaju šemu farbanja koja je primenjena na nekim prototipovima ovog aviona / Foto: Žarko Skoko

Prva je da pilot Su-57 u bliskoj borbi lansira rakete srednjeg dometa R-77 koje bi obično trebalo da se koriste za vazdušnu borbu van vizuelnog dometa. Osim iz unutrašnjih spremnika koji se nalaze unutar trupa, između gondola motora, u kome ih Su-57 i nosi, rakete se međutim lansiraju i iz spremnika koji se nalaze blizu krila i bokova trupa u kojima se u realnosti podvešavaju samo rakete malog dometa tipa R-74. Kao i kod ‘‘Super Neve‘‘, i ovde imamo slučaj da infracrveni (IC) mamci ometaju, čak i aktiviraju blizinski upaljač raketa koje nemaju IC samonavođenje, već su to rakete sa aktivnom radarskom glavom za samonavođenje.

Neki od manje važnih detalja koji takođe teško odgovaraju ralnosti su, na primer, to što je optoelektronski sistem nišansko-navigacijskog kontejnera na Super Hornetu (preciznije – laserskom obeleživaču cilja) imao kvar i tokom uvežbavanja za izvođenje misije, kao i tokom same akcije pa su laserski vođene bombe morale biti upotrebljene kao obične ‘‘glupe‘‘ bombe. Drugi sličan događaj je priprema za poletanje neprijateljskog F-14 Ruster je to odradio toliko brzo, kao solidno iskusan pripadnik vazduhoplovnotehničke službe, nakon čega se nameće pitanje – mogu li sve to piloti i sami da urade?

Svakako, pravim ljubiteljima avijacije preporučujemo da pogledaju novi Top Gan. Ukoliko vas interesuju prve reakcije fanova pogledajte naš prvi post o reakcijama, dok za analizu umetničkog dometa filma pročitajte analizu našeg Stefana Aleksića.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ma

Bravo Živojine, svaka čast na zapažanjima!

Odgovori
Fa

Kadenca topa Vulcan na Tomcatu kao kod jurišne puške M16.

Nišanjenje HUD-om u dogfightu, piloti nose „glupe“ kacige umesto JHMCS.

Mornarica sigurno nije happy što Maverick odleće u zalazak Sunca USAF-ovim Mustangom umesto Corsairom ili Hellcatom, ali to je manje bitan detalj.

Odoh ja još jednom u bioskop sa gospođom Falcon :)

Odgovori
Mi

Ma ovo je film ko zeli ima rata i to pravog na Telegramu …

Ali Toma ima kapacitete da sve odradi koliko god moze sam … i to je uz realne letove aviona glavna prednost filma. E sad klisei o USA armiji nisu dostigli LA Batle …

Odgovori
du

F-14 obara Su-57…dalje me vise nista ne zanima…Mesaju babe i zabe

Odgovori
Pe

@duka Zasto-F-14 je fenomenalan avion koji je konstruisan na osnovu saveta najboljeg pilota-lovca Amerike i sjajno se pokazao svuda.
A o SU-57 ne znamo nista, nema ih vise od 5 i nisu se pokazali nigde u pravom sukobu.Kao sto moze biti dobar-isto moze biti vrlo slab

Pe

Verujem da je problem cisto umetnicke prirode-film o avionima ne moze biti bez dog-fight jos od prvih filmova posle 1 sv rata.Mada sa danasnjom tehnologijom to nema puno smisla.
Na lukav nacin je zaobidjen problem daleke premoci zapadne i posebno americke tehnike: jednostavno su ignorisali skoro 1000 lovaca 5 generacije koje ima Amerika i napravili“strasilo“od Ruskog Su-57 kojih ima manje od 5, a sami Rusi toliko“veruju“u njihov stealth da ne smeju da ih posalju unutar zone PVO jedne Ukrajine!

Odgovori
Iv

Meni se dopao film ali film o avijaciji na nivou spasavanja vojnika Rajana ili pisma sa Ivo Dzime ipak jos nije napravljen . Memfis Bel je vrlo blizu toga. Ja sam obozavao film bitka za Britaniju, mozda rimejk? Arapsko Izraelski ratovi bi mogli biti tema, izraelci su snimili sjajni tvrdjava Bofort. Cudno da nema neki dobar sa Vijetnamskom temom , sa vise dogfajta. Let intrudera je tek pomalo okrznuo letenje. Obocavam knjigu cikenhavk , mogao bi biti isto dobar film po knjizi

Odgovori
Mi

Hehe, pa film je pun tehničkih propusta.

Npr, onaj hipesonic na početku filma, leti mach10, i SKREĆE. I to relativno oštro za tu brzinu. SR71 je po pričama pilota, na mach3.2 imao najmanji radijus skretanja od 80 milja. A u realnosti, na >80000ft i pri mach >3, nije ni skretao već leteo smo pravolinijski. Na hipotetičkih mach10, neko skretanje aerodinamičkim površinama teško da bi bilo moguće.

Odgovori
al

Ovo o cemu ti govoris je bio prvi momenat u filmu kada sam shvatio da ovde nema nista od jednog ozbiljnog filma na temu vojne avijacije.

Bukvalno sam morao da prokomentarisem taj nagli zaokret pri brzini od 9+ maha..

Bu

Dovoljno je reći da u filmu glumi „Tom Kruzer“ i sve je jasno k’o dan.O tehničkim i umjetničkim “ dometima“ filma ne bih trošio riječi, on govori sam za sebe-u Holivudu je sve moguće.Njegov žanr „akcioni“, ne odgovara stvarnosti, ipak je on „naučna fantastika“ i to teška.

Odgovori
al

!!!SPOILER!!!
.
.
.
.
.
.

Da dam svoj utisak u filmu koji sam pogledao veceras.

Sve u svemu, sam pocetak filma gde Maveric testira novi avion seste generacije.. manje vise ajd..nek prodje.. iako i tu ima mnostvo momenata koji imaju veze sa realnoscu koliko i transformersi.

Nastavljamo dalje.

Maveric dolazi u bazu TopGun-a da spremi pilote za nemogucu misiju.
Ovaj deo filma mi se mnogo svidja, prvenstveno same scene letenja koje su fantasticno uradjene, pogotovo kada se uzme u obzir da su zaista leteli sami glumci u avionima, a ne profesionalni piloti.

Sledi glavni deo filma, tj izvodjenje samog zadatka. Piloti krecu sa nosaca aviona u nemogucu misiju.
Ovde prestaje moje odusevljenje sa filmom potpuno. Bukvalno sam na svakih 10 sekundi (ako ne i manje) klimao glavom..

Od samog ulaska u neprijateljsku zonu, do letenja kroz taj kanjon, bajkovitog izbegavanja nerealno i nelogicno postavljenih neprijateljskih pvo sistema, pa do samog uletanja i unistenja cilja.. sve je bukvalno smesno.. ovo nakon rusenja Maverica pa do kraja filma necu ni da komentarisem iskreno..

Sve u svemu, ja sam VRLO razocaran ovim filmom jer je mogao da bude jedan kultni film o avijaciji kao sto je prvi deo (koji je daleko kvalitetnije odradjen), a umesto toga je jedan potpuno prosecan holivudski blokbuster ..

Ukratko, ocekivao sam daleko vise.

Ocena 6-.

Odgovori
Dj

Film ima mnogo tehničkih propusta.
Kao prvo Maverick je u činu kapetana a kad krene obuka pilota nosi kombinezon sa činom pukovnika.
Drugi i najbitnije je da RS Neva ne može da ispaljuje „rafalno“ odnosno u seriji 4 rakete sa jedne rampe, kao i to da je vreme reakcije PVO nerealno brzo sa pitanjem gde su stanice za vođenje postavljene. Pored ovoga RS Neva je nemoguće ometati sa IC mamcima jer se radi o sistemu koji se bazira na komandnom vođenju raketa i koji je jednokanalan po cilju.

Odgovori

Film je prava poslastica bio za mene, bez obzira na ove nerealne situacije.
Jednostavno to je Top Gun i nema šta, tolike generacije su se zaljubile u vazduhoplovstvo posle prvog dela, a i posle ovog će se to nastaviti.
Čak mi je i gotivna (iako skroz nerealna) scena krađe F14. Ha, pa tako su Vuk i Zeka ukrali avion u Partizanskoj eskadrili.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor