Direktorat civilnog vazduhoplovstva ažurirao je prethodne nedelje svoj registar vazduhoplova u kojem se pojavio treći registrovani mlazni dvomotorni helikopter Sikorski S-76B u Srbiji. Već decenijama prisutnom S-76B Helikopterske jedinice MUP-a Srbije YU-HEG i privatnom YU-HOH tako se od nedavno pridužio i YU-HOG koji je vlasništvo kompanije Top Geo d.o.o.
Kako Tango Six saznaje, YU-HOG već uveliko leti po Srbiji. Šema bojenja blizu je bež-beloj nijansi. Proizveden je 1995. godine (S/N 760430) i do sada je bio na November i dva egzotičnija VP i HB registra pod kojima je bio korišćen za privatne čartere. U jednom trenutku svoje karijere služio je i kao helikopter za sletanja na super jahte.
Treći visokoperformansni PT-6 Sikorski prva je letelica u zvaničnom vlasništvu kompanije za prikupljanje i obradu geoprostornih podataka Top Geo koja je specijalizovana i za izradu snimaka iz vazduha. Poseduju između ostalih i specijalizovane kamere za helikoptere koje služe za mapiranje železnica, dalekovoda ili gasovoda.
Sikorski je prva letelica u direktnom vlasništvu kompanije koja je za potrebe snimanja geoprostornih podataka iz vazduha već iznajmljivala flote srpskih kompanija koje poseduju AWC (sertifikat za pružanje komercijalnih usluga iz vazduha). Tako su sa Top Geo logom već bili uočeni PA-31 YU-BYW i Cesna 206G YU-BZV oba u vlasništvu GAS Aviationa, dok kompanija na svom sajtu navodi da je do sada iznajmljivala i helikopter Bel 206B novosadske Ciklonizacije.
Inflacija ovog tipa helikoptera u Srbiji (u mejnstrim medijima iz nekog razloga uvek opisivan kao letelica koju su koristili engleska kraljica i Donald Tramp) kao pouzdane, brze i relativno luksuzne opcije za privatni VIP čarter ipak ne čudi iz više razloga. Ekspertiza u održavanju najzastupljenijeg mlaznog motora u generalnoj avijaciji kod nas, Pretovog PT-6, je višedecenijska (korišćen čak i u industry-grade vazduhoplovno-političkom modelarstvu), licencirani pilotski kadar potekao iz policije je dostupan i ono najbitnije – polovni S-76B su jeftini. Nakon, u proseku, dva registra dolaze u našu zemlju kao mnogo pristupačnija (polovna) alternativa Agustinim 139 i 169 modelima, dok Erbas tek treba da „zavrti“ svoj H160.
Do sada su se privatni vlasnici u Srbiji mahom odlučivali za Agustinu (klasu ispod) 109. Trampov stariji Bravo se prodaje verovatno ispod 700k dolara, dok se na većini oglasa za ovaj tip proizveden devedesetih nalazi sa „make an offer“ napomenom što verovatno znači i ispod 500k. Poređenja radi, Helikopterska jedinica je pre neki dan svog 206B oldtajmera ponudila na prodaju za 390k evra.
Sikorski S-76 stekao je svetsku slavu pre dve godine kada je u njemu stradao košarkaš Kobi Brajant i još osmoro ljudi. Tango Six je tada analizirao upotrebu ovog helikoptera u nepovoljnim meteorološkim uslovima a grešku pilota potvrdila je i naknadno kompletirana istraga.
Josip
Zašto se u tekstu koji je vrlo dobar iznenada na kraju ,moram reći neukusno, ističe da je „stekao slavu“ pogibijom Kobija i njegove ćerke i drugih putnika. Jel mogao neki drugi primer ili ako nije mogao je da se izbegne i ovaj?
Petar Vojinovic
Ne.
Srbofil
Rado, zapravo najradjje bih se vozao u YU-HEG ako predsednik vec preferira H145m.
Salu na stranu, realno najlepsi helikopter.
Kaster
Petre, jedno pitanje molim Vas, da li je bracni par Causesku pobegao iz palate sa ovakvim helikopterom! ima onaj snimak gde bukvalno jedva uspeva da se podigne helikopter, cini mi se bez boje?
nomen
SA 360 Dauphin
Živojin Banković
Био је то ипак француски хеликоптер SA-365 Делфин.
Milos S
Možda su trebali umesto puma da uzmu 92H, ekstra dobar helikopter!!!! Mislim na policiju….
Mishel
Saobraćajni inženjeri , piloti i generali nemaju pojma sigurno, mislim da bi trebao da im ti kažeš šta da kupe …