BEG airport status
[RAT U UKRAJINI] Novi detalji helikopterskog desanta na Gostomelj, Rusija u Ukrajini koristi balističke vazduhoplovne rakete “Kinžal“ Raketa Kinžal predstvalja vazduhoplovnu verziju raketnog sistema zemlja-zemlja Iskander / Foto: isečak iz video snimka Ministarstva odbrane Rusije

[RAT U UKRAJINI] Novi detalji helikopterskog desanta na Gostomelj, Rusija u Ukrajini koristi balističke vazduhoplovne rakete “Kinžal“

Ni nakon mesec dana od početka rata u Ukrajini, ne može se proceniti kada bi ovaj sukob mogao biti prekinut. Već dugo vremena na frontovima nema većih pomeranja, nijedna strana nema izrazitu borbenu nadmoć.

Sa zapada dolaze interesantne informacije vezane za dejstva ruske vojske, između ostalog i Vazdušno-kosmičkih snaga Rusije (VKS). Iz Pentagona procenjuju da je do sada na ciljeve u Ukrajini lansirano oko 1100 krstarećih i balističkih raketa, da avioni i helikopteri VKS operišu sa 40 aerodroma i da obavljaju u proseku oko 200 borbenih zadataka dnevno. Prošle nedelje iznesen je i podatak da RV Ukrajine još uvek raspolažu sa oko 56 borbenih aviona.

 
Do sada najdramatičnije svedočenje o upotrebi avijacije iznad Ukrajine, stiglo je od nepoznatog autora koji je mobilnim telefonom snimio dejstvo ukrajinskih jurišnika Su-25 i pad bar jednog od njih prilikom od napada na ruske snage. Izvori navode da je najverovatnije reč o akciji koja se dogodila još 26. februara kada su oborena dva Su-25 RV Ukrajine, zašta postoje verodostojne fotografije pa i snimci olupina kao i tela poginulih pilota.

Za kratko vreme urađeno je već nekoliko analiza onoga što je viđeno na snimku, neke su manje ili više objektivne i realne, i mogu pomoći u razumevanju i rekonstrukciji ovog događaja. Na početku snimka se vidi ukrajinski Su-25 naoružan nevođenim raketnim zrnima u veoma niskom letu koji zatim, zbog pomeranja telefona kojim je snimljen, ubrzo nestaje iz kadra. Potom se vidi ogromna eksplozija za koju se pretpostavlja da je mogla nastati ili padom malo pre opisanog aviona ili dejstvom drugog jurišnika na rusku kolonu. Pretpostavka je da je ovakva eksplozija mogla nastati između ostalog i zato što je avion koji se pojavljuje prvi na snimku, pored naoružanja nosio i dva rezervoara za gorivo.

U kadar zatim ulazi drugi Su-25 koji se nalazi iza vatrene lopte nastale eksplozijom, sa desne strane leti nisko, kreće u penjanje, preleće na levu stranu vatrene lopte dobijajući na visini, a zatim kreće u blago poniranje ka samoj kameri. Odmah zatim kamera se pomera malo nazad i udesno, u kadar ulazi još jedan Su-25 čiji pilot leti nisko pod velikim nagibnim uglom, u jednom trenutku počinje da gubi visinu, pilot se, malo pre početka poluprevrtanja aviona katapultira, ali se zbog veoma male visine padobran ne aktivira, dok avion ubrzo udara u zemlju.

 
Sasvim sigurno najspektakularniji događaj u dosadašnjem toku rata, ruski helikopterski desant na aerodrom Gostomelj zapadno od Kijeva, još dugo će biti predmet interesovanja i analiza. Ministarstvo odbrane Rusije (MORF) je u proteklih nekoliko dana objavilo nove video snimke ove akcije od kojih je najinteresantiji snimak sa GoPro kamere posade borbenog helikoptera Ka-52 na kome se vidi borbeno dejstvo i prinudno sletanje koje je izvršeno zbog kritičnih oštećenja letelice.

Emitovan je takođe i intervju sa članom posade ovog helikoptera koji je objasnio šta se događalo za vreme zauzimanja ovog, prema mišljenju Rusa, strateški važnog aerodroma. Kako se navodi, grupa borbenih helikoptera Ka-52 i Mi-24 je nakon otkrivanja pozicija neprijatelja, izvršila borbeno dejstvo topovima i nevođenim raketnim zrnima i uništila vatrene položaje protivavionske artiljerije, operatora lakih prenosnih raketnih sistema PVO i oklopnih sredstava koji su se nalazili u krugu aerodroma.

Satelitski snimak helikoptera Ka-52 koji je zbog oštećenja prinudno sleteo u krugu aerodroma Gostomelj.

Uništavanje protivničke PVO omogućilo je bezbedno izvođenje taktičkog desanta, ali je navedeno i da je to obezbeđeno tako što je, umesto na transportne helikoptere Mi-8 iz kojih je izveden desant, protivnik bio koncentrisan na dejstvo ka borbenim helikopterima. Član posade koja je snimala dešavanja u ovoj akciji izjavio je da je registrovano da je na njegov helikopter ukrajinska PVO topovima i raketnim sistemima malog dometa dejstvovala čak 18 puta.

Usled oštećenja, posada letelice je prinudno sletela, zauzela odbrambeni položaj i sačekala dolazak druge udarne grupe helikoptera koja ih je nepovređene evakuisala. Zanimljivo da je moguće da se taj helikopter i dalje nalazi, ili se dugo nalazio na mestu prinudnog sletanja, gotovo istovremeno je objavljen satelitski snimak pozicije ove oštećene letelice.

 
MORF je 19. marta saopštio i da je dan ranije prvi put u Ukrajini primenjena hiperzvučna vazduhoplovna balistička raketa Kinžal što je ujedno i prva borbena upotreba ovog naoružanja. Kako se navodi, raketa ja lansirana sa daljine od 1000 km, potom da joj je bilo potrebno manje od 10 minuta da stigne do cilja, a pogođeno je veliko podzemno skladište specijalnih ubojnih sredstava i raketa u mestu Deljatin, u Ivano-Frankivskoj oblasti.

 
Prikazan jei snimak dejstva na skladište, ali su pojedini istraživači pomoću Google Earth ustanovili da to nije podzemni objekat u Deljatinu, već obično nadzemno skladište negde u Harkovskoj oblasti.

Istovremeno je objavljeno i da je su raketama P-800 (3M55) Oniks obalskog raketnog sistema Bastion u mestima Veliki Daljnik i Velikodolinskoe, u Odeskoj oblasti, uništeni centri radiotehničkog izviđanja ukrajinske vojske. Drugo dejstvo raketom Kinžal izvedeno je dan kasnije kada je pogođeno skladište goriva u Konstantinovki, u Nikolajevskoj oblasti.

Oboreni ukrajinski Su-25, najverovatnije evidencijskog broja 39.

U proteklih nedelju dana nije bilo mnogo gubitaka borbenih aviona i helikoptera obe strane.

Juče se nakon par dana pauze pojavio snimak olupine jurišnika Su-25 RV Ukrajine čiji je pilot, sudeći prema izgledu olupine, moguće teško oštećenim avionom sleteo u njivu, u Hersonskoj oblasti. Druga teorija je da je avion naknadno teško oštećen nakon prinudnog sletanja. U sredu 16. marta na društvenim mrežama je prikazan snimak oborenog ruskog borbenog helikoptera Ka-52 evidencijskog broja 76 crveni, registracije 13411, a sutradan su objavljene fotografije ukrajinskog jurišnika Su-25 evidencijskog broja 39 plavi koji je oboren u rejonu Grebovke, Kijevska oblast. Istog dana mogli smo da vidimo snimak i oborenog ruskog Mi-35M.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Najnoviji komentari

Miloš77 na: [POSLEDNJA VEST] Prva javno dostupna fotografija novog Falkona 6X Avio-službe Vlade Srbije

@Petrovic Dusan "EU i nije bas dobro mesto gde bi neko trebao da bude" , "Srbija pametno radi sa Kinom i sa svima ko nas ne ucenjuje i ne maltretira" Wauu, da li je ovo PD dvojnik, ili sam ja na T6 nekog paralelnog univerzuma :-) Ne zaboravimo samo da se Trampu #1 ne moze…

27. Apr 2025.Pogledaj

Živojin Banković na: [POSLEDNJA VEST] Prva javno dostupna fotografija novog Falkona 6X Avio-službe Vlade Srbije

Branko Falcon 50 YU-BNA proizveden 1981. Learjet 31A YU-BRZ proizveden 1991. Embraer Legacy 600 proizveden 2007.

27. Apr 2025.Pogledaj

Njofra na: [POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučen poslednji Rafal, kompletirana eskadrila sa 12 aviona

Naravno da će ih trebati nadograđivati kroz 20 godina. Zar mislite da srpske neće trebati nadograđivati? Oni po nadogradnjama i tehnologiji nisu 20 godina iza srpskih (kao što će biti po godini proizvodnje kad srpski budu isppručeni), već su jednu generaciji iza. U trenutku kada srpski budu isporučeni Srbiji, već će izaći nova verzija koji…

27. Apr 2025.Pogledaj

Miki na: [POSLEDNJA VEST] Prva javno dostupna fotografija novog Falkona 6X Avio-službe Vlade Srbije

EU je najbolje mjesto za život na svijetu, a bit će i dalje. Puno je bolje biti u EU nego izoliran. Samo u Srbiji politicari zbog nesposobnosti mogu prodavati maglu da je bolje van EU.

27. Apr 2025.Pogledaj

Jordan na: [POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučen poslednji Rafal, kompletirana eskadrila sa 12 aviona

Ako me sećanje služi, na ovom portalu se svojevremeno pisalo o mogućnosti da Srbija kupi polovne miraže od UAE, mislim pre desetak godina. Ta ideja je onda bila dobra. Od tada je prošlo 10 godina, a Grčka želi da proda celu flotu od 25 aviona, jer im ugovor za održavanje ističe 2027. godine. Mislim da…

27. Apr 2025.Pogledaj