BEG airport status
Novi detalji o ruskoj vazduhoplovnoj balističkoj raketi “Kinžal“: Formiran puk aviona MiG-31I(K) Pretpostavlja se da raketa ''Kinžal'' ima aktivni sistem vođenja i domet od 1000 km / Foto: isečak iz video snimka Ministarstva odbrane Rusije

Novi detalji o ruskoj vazduhoplovnoj balističkoj raketi “Kinžal“: Formiran puk aviona MiG-31I(K)

U Rusiji je tokom prošle godine formirana prva operativna jedinica Vazdušno-kosmičkih snaga (VKS) opremljena borbenim avionima MiG-31 koji su naoružani hipersoničnim raketama vazduh-zemlja/more ‘‘Kinžal‘‘ (vrsta bodeža). Ova informacija saopštena je krajem decembra 2021. na redovnom godišnjem proširenom zasedanju kolegijuma Ministarstva odbrane Ruske Federacije, a potom ponovljena 20. januara ove godine na tzv. danu prijema vojnih proizvoda tokom kojeg su, u komandnom centru Nacionalne odbrane sumirani rezultati prijema i ulaska naoružanja i vojne opreme u oružane snage za 2021. godinu.

Na oba pomenuta događaja saopšteno je da je formiran samostalni avijacijski puk. Ono što je novo je da je varijanta MiG-a 31 sa Kinžalom navedena kao MiG-31I(K) – do sada se je u medijskim izveštajima ova verzija bila poznaka samo kao MiG-31K. Nisu međutim saopšteni detalji o novom puku, samim tim ni mesto njegovog baziranja. Do sada je opitna jedinica jačine eskadrile bila stacionirana u 929. Državnom letnom opitnom centru Vazdušno-kosmičkih Snaga Rusije koji nosi ime V. P. Čkalova, vazduhoplovna baza Ahtubinsk.

Na objavljenim fotografijama i video snimcima do danas je uočeno 12 MiG-31I(K) sa evidencijskim brojevima 88 do 99 ‘‘crveni‘‘, a eskadrila koju popunjavaju se nalazila u opitnom bojevom dežurstvu od 1. decembra 2017. godine, i to, kako je 1. marta 2018. godine, u obraćanju Federalnoj skupštini saopštio predsednik Rusije Vladimir Putin, sa aerodroma Južnog vojnog okruga. Od tada su ovi avioni učestvovali na nekoliko vežbi, novembra 2019. izvršeno je bojevo gađanje iznad Arktika, početkom januara 2020. iznad Crnog mora, a juna 2021. dva MiG-31K su raspoređenа u sirijsku vazduhoplovnu bazu Hmejmim odakle su, naoružani ‘‘Kinžalima‘‘, i zajedno sa bombarderima Tu-22M3 (naoružanim krstarećim raketama H-22), leteli na vežbi održanoj iznad istočnog Mediterana.

Jedan od, za sada 12 primećenih MiG-ova 31K koji mogu da nose raketu “Kinžal“ / Foto: isečak iz video snimka Ministarstva odbrane Rusije

U međuvremenu se u pojedinim medijima objavljeni novi podaci vezani za raketu ‘‘Kinžal‘‘. Oznaka ove vazduhoplovne balističke rakete je 9-S-4460 i deo je sistema 9-A-4460 čija je zapadna oznaka AS-24 ‘‘Killjoy‘‘. Prethodno su mnogi izvori navodili oznaku H-47M2 (na zapadu se to piše Kh-47M2), poznavaoci ruskog vazduhoplovnog naoružanja će odmah prepoznati sličnost sa oznakom K-74M2, opitne verzije rakete vazduh-vazduh R-74M2 (Izdelije 760), pa se sada smatra da je Kh-47M2 ustvari pogrešno prenesena i protumačena oznaka.

Pojašnjeno je da je raketa ‘‘Kinžal‘‘ definitivno verzija rakete 9M723 operativno-taktičkog raketnog sistema zemlja-zemlja 9K720 ‘‘Iskander‘‘ (zapadna oznaka SS-26 ‘‘Stone‘‘). Kada je reč o dometu, do sada smo imali podatak za 2000 km, ali je poznati publicista i dobar poznavalac ruske vojne tehnike Vladimir Trendafilovski izneo podatak da je realan domet rakete do 1000 km, a da domet od 2000 km uključuje dolet, tj. borbeni radijus aviona nosača. Raketom koja ima brzinu do 10 maha se osim stacionarnih ciljeva na zemlji, mogu raketirati i ciljevi u pokretu, konkretno se navode površinski ratni brodovi (što ukazuje da postoji aktivni sistem vođenja). Iz Ministarstva odbrane Rusije je krajem jula 2020. saopšteno da raketa “Kinžal“ može direktno dobijati podatke o cilju preko zaštićenog kanala veze sa modernizovanog aviona za radio-elektronsko izviđanje Il-20M. Isto ministarsto je krajem avgusta prošle godine objavilo da je na Međunarodnom vojno-tehničkom forumu “Armija-2021“ potpisan ugovor o isporuci partije ovih raketa.

Što se tiče aviona nosača ‘‘Kinžala‘‘, koga sada znamo i pod oznakom MiG-31I(K), kompanija RSK MiG je skoro objavila da je prvi let izvršen 31. maja 2016. godine, pretpostavlja se da je to ustvari prvi let dorađenog prototipa osnovne verzije MiG-a 31 (evidencijski broj 592) koga MiG odavno koristi u opitne svrhe. Na standard MiG-31I(K) su tokom 2016-2017. dorađivani avioni takođe osnovne varijante MiG-31DZ (Izdelije 01DZ) koja nije određena za modernizaciju na nivo MiG-31BM (rade se samo verzije MiG-31B i BS). Krajem februara 2020. godine zvanično je saopšteno da će MiG-ove 31K dobiti 712. lovački avijacijski puk u vazduhoplovnoj bazi Kansk, u Sibiru, koja pripada Centralnom vojnom okrugu što, obzirom na svoju poziciju u centralnoj Rusiji, nema baš mnogo logike obzirom na udaljenost od potencijalnih ciljeva.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Komentari

G

Razlog zasto se ameri i dalje boje miga 31 je zato sto moze da ide na visinu od 25 km i da gadja vv raketama R27ER,dok zapadne rakete imaju maks plafon 14km.Po meni 12 miga 31 bi resilo problem naseg neba narednih 100 godina,naravno da je BM astandard sa ZASLON AM radarom

Odgovori
Ž

Gladius

МиГ-31БМ у свом арсеналу нема ракете Р-27ЕР, ту су ракете великог домета Р-33 и Р-37М, средњег домета Р-77-1 и малог домета Р-73 и Р-74М.

a

12 bilo cega ne bi resilo „problem naseg neba“…

S

@Gladius
Ako ti mislis da ce Amerika da se plasi Srbije ako kupi 12 aviona, onda imas ogroman deficit u deduktivnom zakljucivanju.

V

@Gladius . Zamoleo bih vas da tacno napisete gde se procitali ili videli da Amerikaci pricaju da se boje MiG-a 31. Zanima me gde to njihovi piloti ili ljudi iz njihovog RV-a pricaju da se boje MiG-a 31? Molim vas da napisete gde ste to moze proveriti. Unapred hvala.

d

Ne trebaju mu rakete uopste! Eno se slupao jos jedan F-35C! Kako su krenuli popadace sami!

S

Sto da se ogranicavamo na samo 12 kad je 24 mnogo bolje?
Ili jos bolje, 12 u Batajnicu, 12 u Kraljevo i 12 na Ponikve.

L

@Dejanera Ameri u depresiji što su izgubili jedan F35. Nažalost, ostalo ima još samo 5215 lovaca :) hehe Jedan američki nosač ima više aviona nego što je Srbija sve skupa ikada imala.

B

@Stojko

Valjda 12 u Nis, jug je najugrozeniji, sta ce avioni u Uzicu koje je vazdusnom linijom oko 70 km od Kraljeva… Plus je to mali aerodrom koji nema ni uslove za mlazne borbene avione.

d

@Luki
Naravno da nisu u depresiji. Zasto bi bili? Ovaj F35 sve vise lici na F-104 Starfighter. I njega su prodali u 15-ak zemalja (malte ne sve ove iste koje su kupile i F35) i sa te strane odlicno finansiski prosli. Ali F-104 je najbolji bio u disciplini zvanoj „proizvodjac udovica“. Padao je kad god je imao priliku! Sto se tice F35 i za njega nesto ucestale vesti kako se negde strmeknuo i kako se oko olupine naganjaju Amerikanci, Rusi, Kinezi…. pa F15, za skoro 50 godina, ima tek 10-ak udesa a samo 3-4 su posledice otkaza neceg vitalnog na avionu. A na nosacu aviona ima nekih 80-ak letelica. Bice da smo nekad imali malkice vise od toga!

a

Ovaj komentar kao da je pisao neko ko ima 12 godina.

Bez uvrede.

d

Evo ga strmeknuo se i MiG 31! Nesto mnogo padaju avioni u zadnje vreme!

d

@Branko
Kako aerodrom Ponikve nema uslove za mlazne borbene avione? Pa najduza pista od svih vojnih aerodroma u Srbiji je bas na Ponikvama (3085 metara)! Batajnica ima dve piste od 2682 metra i od 2438 metara. Niski aerodrom ima pistu od 2502 metra a onaj u Kraljevu 2265 metara. I na kraju Slatina kod Pristine 2489 metara! Jedina duza pista u Srbiji je na aerodromu Nikola Tesla i ona je duga 3400 metara.

P

@dejanera

Eno baš danas srušio se i jedan od tih MiG-31 baš verzija K.

A MiG-31 proizvedeno je barem 6 puta manje od F-35.

G

@Peroz
Pretpostavpjam da se pri sletanju(pod velikom brzinom mig 31) nijr padobran aktivitao da zakoci i od siline udarnog optrrecenja je pukao prednji stajni trap.Upravo sam pogledao za f35 snimak i mogu reci da je pilot kriv,a da je pilot idiot,jer f 35 je avion koji tebe leti a ne ti njega.U svakom slucaju bitno je da su piloti dobro.Najveci gubitak je pilot,a avion moze da se nadoknadi

B

@Dejanera

NIje sve u duzini piste vec i u opremi i obucenom ljudstvu na aerodromu, ali bez obzira, nema potrebe za mlaznim avionima i u Kraljevu i u Uzicu, a da se preskoci Nis.

D

Ovi leteci Iskanaderi cini mi se da pored protivbrodske borbe mogu da imaju jos jednu bitnu ulogu- unistavanje americkih vojnih instalacija u Rumuniji.
S obzirom da americke vojne instalacije u Poljskoj mogu poklopiti Iskanderima iz Kalinjingradske oblasti dok ove u Rumuniji nisu mogli zbog ogranicenog dometa. I umesto da idu tezi putem, da povecaju domet Iskanderu uz krsenje odredjenih sporazuma, oni su ga postavili na MiG-31 i time ne samo da su povecali domet duplo vec i udvostrucili brzinu sto je jos vaznije jer time protivniku ostavljaj manje vremena za reakciju. Upitano je da li radari sistma AEGIS mogu da otrkiju i stabilno prate nadolazeci Kinzal. Ajde da otrkiju verovatno mogu, ali da stabilno prate tesko.

Odgovori
m

Zanimljivo misljenje, moja licna pretpostavka bi bila da mogu da ga „osvetle“, ali bi me iznenadilo da dobiju lock.

R

Ako kopneni AEGIS (Ashore) još uvijek nije dovoljno pouzdan, imaju mogućnost sa THAAD-om koje je raspoređen i na toj lokaciji u Rumunjskoj. Teško je špekulirati s takvim scenarijima. Već se dugo vremena govori koliko je Patriot PAC-3 nepouzdan kad im se provlače starija balistička tehnologija Irana, a evo prije par dana, poskidaše sve sa THAAD-om. Nije isti (ni blizu sistem) ali opet, ne otkrivaju svi sve karte.
Nisam shvatio ovo s detekcijom i praćenjem, u čemu je problem. Vrijeme detekcije i praćenja je manje sporno u odnosu na vrijeme reakcije (znači, postavlja se izazov da li računalo može zatvoriti ciklus ‘detekcija-praćenje cilja – lansiranje – vođenje’ u vrlo kratkom vremenu. Ako raketa ima reducirani RCS, onda tu nema ni pokušaja rješenja dok se ne pojavi upotrebljiva varijanta lasera.

D

@Robert

I Iskander-M je tezak za presretanje. Ova leteca verzija je preveliki zalogaj za protivraketnu odbranu. Ne zna se puno o samoj raketi, a i ovo sto se zna deluje neuhvatljivo za PRO. Cisto sumnjam da bi presreli bilo sta, cak i da presretnu deo opet ce deo proci.
Ali dobro, sve je ovo na nivou sta bi bilo kad bi bilo i nadam se da nikada necemo imati priliku da vidimo lansiranje Kinzala niti pokusaj presretanja istih.

B

Aegis se ometa ruje ga ometale

M

Branko, dokaži.

M

Mene vest podseca na budzenja koja izvodi recimo Iran. Dakle neka raketa jos s pocetka devedesetih o kojoj se decenijama ispredaju legende montira se na avion istih marketinskih svojstava koji se ne proizvodi vec decenijama nego se par komada preopredeljuju i/ili (kobajagi) modernizuju. Modernizacija ide po principu radimo M1, pricamo o M2 a pustamo buvu da M3 samo sto nije. Neko napisa gore „Ameri se boje“, cisto sumnjam da vojni planeri u USA ovo vide kao neku pretnju…

Odgovori
L

Naravno da se ne boje niti plaše. Neće se valjda povući zbog Mig31 i kindžala. Nisu talibani pa da se mora bežati. Osim Talibana ničeg se ne boje.

D

Iskander je trenutno bez premca u svojoj kategoriji, naslednik cuvene Oke koje su unistene bas zato sto se Amerikanci ‘nisu previse plasili’ takvih sistema. Pogledaj samo kako raketa skakuce, kao ping pong loptica, a to se ne presrece tako lako.
Smesno je stavljati Ruse u isti kos sa iranskim raketnim programom. Iran je dosta toga razvio na osnovu sovjetske tehnologije iz ’70-ih godina proslog veka i kao sto smo mogli da vidimo i te iranske ‘budzevine’ odradjuju posao, od Iraka (raketiranje baze) pa sve do Saudijske Arabije koja ima najmodernije zapadne sisteme pa im Huti malo-malo posalju neku raketicu ili dron.

B

U pravu si… Što bi uzimali za pretnju avion koji leti brzinom od 2 maha, i koji lansira raketu koja leti hipersoničnom brzinom od 10 maha i opterećenjem u manevru do 35g i pritom pohađa cilj na 1000 km sa rasipanjem manjim od 5 m bojevom glavom od oko 800kg eksploziva…

M

MIG 31 Jedini je avion SSSR i danas Rusije Koji ima neku opipljivu prednost u odnosu na sve zapadne avione. A to su BRZINA BRZINA BRZINA!!!! Od većine je brži za najmanje max !!! I to je nešto što ni zapad neosporava. Ova nova uloga mislim da je iznudjena usled manjka teških bombardera TU160 . Za koje je i pravljen Kinžal . Raketa je preteška za 31 a bogami ni u TU22 neće više od dve nositi. A to je baš malo!!!!

Г

Иран који је већ деценијама под санкцијама и ограничених научно ТТ капацитета не може бити упоредив са једном Русијом чији know how је у самом врху ове области. То што није прављена замена за овај авион јесте и заслуга 90их година, али опет и такав какав јесте он нема пандана и врло је опасан за капиталне циљеве типа Авакси,танкери, ваздушни командни центри итд.
А Кинжал опет далеко од тога да је застарела ракета.

B

Ima 131 aktivnih MiG31, ne par komada… Glavni americki avion je i dalje F-15, star skoro 50 godina… Samo sto nema ovakve rakete.

M

Pa sta je poenta, kao svih operativnih cirka 2 ekadrile Mig-31 poleti sa po jednim kindzalom koga jedva mogu da dignu (od 2 maha sa ovom raketom na trbuhu nema nista) i ispale svih 30 raketa na USA (kad ste vec poceli sa tim bizarnim scenariom ajde da ja nastavim). I sta ce onda da se desi? Mislite vratice se u bazu po novu turu?

Ovo moze biti samo eksperimentalna + medijalna akcija.

А

@Miladojka Youneed

Поента МиГ-31 са Кринжалима јесте да решава посебно значајне мете, за које је употреба тих ракета потребна. То што се ради о „импровизацији“, с обзиром да би Ту-160 био далеко боља платформе, не значи да је решење лоше.

C

Bitno je da li radi posao a ne da li je u njega utučeno osamsto petsto milijardi i da li ima svemirski dizajnirano transportno pakovanje. I mnogo plastičnih delova.

Ja se nadam da nikada neće doći dotle da svi gledamo javnu demonstraciju borbene učinkovitosti ovakvih stvari.

Ž

Branko

Колико сам пратио, у јединицама ВКС има преко 150 модернизованих МиГ-31БМ.

Али само 12, према неким подацима 13 МиГ-31К.

Miladojka Youneed

Тешко да је МиГ-31К намењен за ударе по циљевима у САД, пре на циљеве у Европи, као што је нпр. база Девеселу у Румунији.

Зато се сматра да ће јединице новог пука бити ипак стациониране у Јужном и Западном војном округу.

P

@bratislav radovanović
@Miladojka
Mig 31 krstari brzinom od 2.5 maha a najveća brzina mu je oko 3.000 km na visini iliti 2.83 maha
Čitao sam da su modernizovane verzije dobile Glass kokpit koji bolje trpi visoke temperature te da taj avion može konstantno da leti brzinom od 3.000 km/h bez oštećenja

m

@Pavlović Dušan
Ako je bio potreban „Glass kokpit koji bolje trpi visoke temperature“, jesu napravili i pilota koji trpi visoke temperature?
iliti kakve veze ima glass cockpit sa velikom brzinom leta, hoćete reći da su u kabini takve temperature da se počnu topiti LCDovi?

Malo realnosti ne bi bilo na odmet – MIG31 nakon postizanja max brzine od 2.83macha treba ozbiljan remont i to ne samo na motorima. A čak i dulji cruise na 2.35macha ostavlja trajne posljedice na motoru.

M

Cak se i onaj prof. Milinovic jednom prilikom u nekoj emisiji (da li sa pok. Lazanskim?) smejao na temu kindzala na Mig-31 i odmahivao rukom tako da… Milinovicu valjda verujete, on je svakako vecini idol. Na zalost ne mogu na brzinu pronaci taj video na YT…

M

@MAX svi ključni delovi mig 31 koji su izloženi pri velikim brzinama su napravljeni od titanijuma. Upravo zbog toga što pri brzinama od3mah i više dolazi do zagrevanja!!! + Mehanička naprezanja su mnogo veća. I većina materijala(Aluminijum,kompozit……..) Jednostavno se raspadne. Sve ovo možeš naći i na jotube . Ima emisija o mig 25 a to ti je ustvari modernizovani 31.

F

@ Youneed
Kao da ti se ne dopadaju nastupajuće geopolitičke promene, Youneed, ili mi se samo čini.
Verovali ili ne, avion koji brani nebo amerike, F-15 je iste generacije kao i MiG-31, i isto je više puta unapređivan.
Hteo to Youneed da vidi ili ne, EU vojna tehnologija je toliko iza ruske i kineske da je svako poređenje besmisleno – npr izreklamirani Gripen protiv MiG-31 naoružanog R37M – niko ni na zapadu ne veruje u ikakve šanse evropskih avijacija protiv Ruske.
Da li Youneed zna da je procena Pentagona da ruski vojni budžet realno ne može da bude manji od američkog ekvivalenta 200 milijardi dolara – dolar u americi kupuje jedno, kad za isti taj dolar Bugarska kupi F-16 cena je višestruko veća, dakle, isti taj dolar odjednom vredi mnogo manje.
Mnogo ćeš da se nerviraš Youneed-e, biće da Zapad neće da se održi ni na hladnoratovskim pozicijama, i Kina ima svoje ideje o interesnim sferama, ali Youneed je tu da ispljuje Ruse i Kineze, ni zbog čega drugog….

D

@Miladojka Youneed

Nisi bas najbolje shvatio, Iskanderima sigurno nece gadjati teritoriju USA vec vojne instalacije u Evropi, naravno u slucaju sveopste tarapane. Za USA su namenjene neke druge ‘igracke’.
Sto se profesora Milinovica tice, tesko da se smejao Kinzalu tj. Iskanderu, cak naporotiv uvek je imao samo reci hvale.

Г

@Miladojka Youneed11
Није се он смејао Кинжалу на Мигу 31, него генерално Кинжалу. А и то је било у контексту неких озбиљнијих ракета типа Циркона, Авангарда итд…

D

@max
Ne trpi pilot nikakve veče temperature, ali prosto zbog trenja staklo se zagreva, i to je normalno. Pa konkord koji je putnički avion imao je posle leta zakrivljenje nosnog dela aviona od 1.5 m i to se tretiralo kao normalno, medjutim piloti su normalno izvršavali svoje poslovne zadatke. I ne, MIG 31 se ne raspadne posle krstarenja na 2,35 maha, on je pravljen za te zadatke, niti to ostavlja bilo kakve posledice na njegove motore. Bez obzira na sve , ovaj avion je pionir na mnogim poljima, pa njegov radar je 20 godina pre bilo kog zapadnog aviona je imao tzv PHASE ARRAY, dalje avion poseduje digitalne datalinkove za deljenje podataka prvi na svetu takodje. APD-518 datalink omogućava umreževanje aviona sa slabijim radarom na njega, gde mig 31 ima ulogu faktički mini AWACS-a i usmerava lovce na zadate ciljeve.Mrzi me sad i da kucam šta sve poseduje od elektronske opreme , ali ko misli da je to avion za potcenjivanje, nemam šta posebno da kažem sem da zapadni avion ne postoji koji može da ga gadja uopšte kada se MIG 31 popne na visinu, a on opet može lovca na preko 300km, a awacs na 400km, i još da ostalim lovcima deli radarski signal

J

Raketa koja prelazi 1000 km za manje od 5 minuta je pretnja za bilo koga i naravno da je svi shvataju ozbiljno. Posebno ako ta raketa može da bude naoružana za nuklearnom glavom od 500 kT. Bomba koja je uništila Hirošimu je imala 15 kT. Sam avion Mig-31 leti iznad dometa raketa Patriot, praktično jedino što ga obara je antibalistički sistem THAAD. Međutim, ove nove rakete su brže od THAAD sistema. Pri svemu tome, raketa se nalazi u naoružanju države koja u svojoj doktrini zadržava pravo nuklearne odbrane u slučaju konvencionalnog napada.

m

@Milos znači i navedeni glass cockpit je od titaniuma? :))) Ako su u kabini takve temperature – jel i pilot od titaniuma?
Jao koje gluposti….

M

@Feline

Au covece, mene sto se tice mogu sutra Kinezi da nam zgospodare. Ja znam da se kineskinje mnogo loze na nas evropljane a i kinezi ne nose one njihove svilene salvare na sastancima nego italijanska odela i kravate i natucaju engleski. Isto vazi za Ruse, nesto ne vidim da kupuju dvorce i fudbalske klubove po Novosibirsku, vise vole Englesko i Francusku. Ne voze se ladama vec kad crkne getriba od maybach-a onda se zove dojcland i narucuje nova, bas me zanima kad se sankcije pojacaju da li ce im mercedese servisirati u suhoju.

D

@Max
To što ste napisali je važilo za Mig25 kada su išli brže od 3 maha duže od 5 minuta, to je ostavljalo posledice na motore, Mig 31 može bez problema 2.83 maha, i da krstari brzinom od 2500 km/h

M

Jedva čekam da vidim modernizovani Tu-22M3M(K) sa Kinžalima.
Sta kažete koliko će nositi: 1, 2 ili 3?

Odgovori
m

A tek kad se 2075te prikljuci jedan modernizovani jak-2, pa sa modernizovanom bombom poleti uz sva 3 modernizovana tu-22 i jednog tu-160 i onda ispale modernizivanu raketu.

M

@MAX

Kao da SAD/NATO proizvode nova resenja, a ne krpe sa „modernizovanim“ raketama koje su poceli da proizvode pre 30+ godina (amraam, da ne spominjem sidewinder cija je prva verzija proizvedena davne 1956, pa to je starije od mog oca!), montiranim na avionima koji su poceli da lete pre pola veka (f15, f16..) i od tada „modernizovani“ u nove „blokove“.

Zanimljivo je da pojedinci koji sprdaju ruse za avione „generacije 4+++++++++ haha“ igrom slucaja na ovo uvek „zaborave“.

Toliko od mene..

S

@Mmilora

Mislim da ulogu igra i drugacija filozofija oznacavanja. AMRAAM poslednje i prve generecije su sustinski drugacije. F18 Hornet i Super Hornet su lagano mogli da ponesu drugacije oznake, avioni nebo i zemlja. F16, slicna prica. M1 Abrams…

M

Sasha,
U pravu si. Isto vazi i za Su-27 i današnji Su-35, ili MiG-29 i MiG-29M/M2. I zmajevi i elektronika su promenjeni.

Mmilora, ne samo daih lete i modernizuju, nego ponovo pokreću proizvodju modernizovanih zmajeva F-15 i F-16! Toliko o efikasnosti F-35 i F-22. Jesu oni super, ali ce mnogi od njih u penziju pre novih F-15 i F-16.

Kad imaš dobru platformu i proverenu efikasnost iste, onda je najpametnije ne bacati nego modernizovati. To je ono sto max neki ne razumeju nego se podsmevaju i misle samo sirotinja i nesposobni tako rade.

max, ne laprdaj.

F

@ Mmilora
@ Sasha
Avioni se unapređuju i modernizuju, rakete retko kad – sam pogled na razne verzije npr R-27 govori da ni slučajno nisu “prepravljane” nego su nova rešenja nastala usavršavanjem prethodnih verzija, i prelaskom na proizvodnju nove.
Što se tiče aviona, nisam baš siguran – Superhornet ima jače (i opet nedovoljno jake) motore od F-18, a avionika je staro-nova – iste funkcije su realizovane u modernoj tehnici – potpuno nov avion znači projektovanje od nule = godine i godine isprobavanja, frustrirajućih i skupih trial & error pokušaja da se greške u projektovanju “izlove” pre nulte serije – veoma dug, skup i mukotrpan posao.
Zato svi unapređuju što imaju, sve dok je u letnom stanju, ili se ne pojavi protivnik protiv kojeg se nema šanse – avion čija pojava označava nastupanje novije generacije.

Y

@Sasha

Modernizacije idu tako daleko da se u nekim segmentima u avionima 4. generacije ugrađuje modernija oprema od originalne u aparatima 5. generacije.
Sve to posledično vodi i do neminovnih paketa modernizacije aviona koji se smatraju najsavremenijim.
To je normalan sled stvari – jeftinije je modernizovati nešto što ima smisla upotrebljavati i dalje, nego na „ura“ srljati u nešto novo pošto-poto samo zato što je novo.
Ipak deluje da će npr. sa 6. generacijom biti u ogromnoj meri obesmišljene modernizacije svega starijeg od 5… Nauka ide dalje. F-35 čak iako se pokaže nezadovoljavajućim u odnosu na cenu razvoja – razvio je istovremeno dosta toga za buduće modele.

B

@max
A tek kada 2175. Amerika uspe da napravi hipersoničnu raketu, mnoga američka majka će pustiti suzu radosnicu.

max- Ubo si suštinu Ruske vojne industrije i marketinga. Pazi kad su nepostojećem avionu dali ima šahmat. Šta više reći. Kao da deci trebaju prodati te avione a ne ozbiljnim državama i armijama. I sve im je tako. Skoro svaki mesec po neko čudo neviđeno, a pilot na MiG 31 dan danas ima zavese na kokpitu. Cirkus

M

@ aleksa

Samo za tebe i maxa. Današnja vest na CNN

„The United States has „a lot of catching up to do very quickly,“ according to US Space Force Gen. David Thompson
„We’re not as advanced as the Chinese or the Russians in terms of hypersonic programs,“ Thompson said in November while speaking at the Halifax International Security Forum.
,,Indeed, the US hypersonic industry has suffered problems and setbacks in recent months. In October, the Pentagon says a test of a hypersonic glide body failed due to a problem with the rocket propelling it to hypersonic speeds, and in April, a hypersonic missile failed to separate from a B-52H Stratofortress bomber during a test at Edwards Air Force Base.“

https://www.cnn.com/2022/01/29/politics/pentagon-hypersonic-weapon-meeting/index.html

Misliš da americki avioni nemaju zavese za sunce? Toliko grešiste da niste ni svesni. Kolko su se ameri fokusirali na razvos stealth F-35 u zadnjih 20 godina, toliko su zaostali u nekim drugim vaznim granama naoruzanja.

Kad taj avion sa zavesom koji je ne samo daleko brzi, leti vislje, i nosi 5 puta brze rakete od svih ostalih opali po cilju, onda ces se baš misliti da li su ti se svidjale zavese u kokpitu ili ne.

Z

Koliko čujem Su30sm verzija bi trebalo da može. A Indijci su nešto već eksperimentisali sa bramosom.

Odgovori
Ž

Zma jok

Нисам сигуран да ће Су-30СМ понети Кинжал, говорило се о томе да ће га можда добити Су-34.

Индија је Брахмос увела у наоружање Су-30МКИ, али то је сасвим другачија ракета од Кинжала.

I

Rusiji je bolje da se dobro spremi.Ovi su navalili kao gladna godina.Dosli su do same granice,strategija uvek ista,sankcije,lazne optužbe i na kraju vojna intervencija.Žao mi Rusa baš, biće im baš teško,niko neće biti uz njih sem Belorusije.Ako im uvedu sankcije totalne, i izbace ih iz bankarskog sistema treba da upotrebe sve sto imaju i da idu do kraja(sem nuklearnog).Steta sto nisu imali vremena da bolje razviju avijaciju, raketa vazduh vazduh,vazduh zemlja i u većem broju.U svakom slucaju ako im uvedu totalne sankcije nemaju sta da cekaju.

Odgovori
l

Ako zelis da kao zemlja propadnemo nacisto e to bi bila kupovina ovog tipa aviona, mi sa ovako skromnim nebom (skromnim u odnosu na dolet Mig-31) ne bi uspeli da ovaj avion u potpunosti iskoristimo prvenstveno njegovu brzinu posto nekih vecih manevarskih sposobnosti i nema morali bi da trpimo mnogo pisama od komsija zbog ugrozavanja njihovog neba. Drugo ovaj avion bi trosio toliko goriva da to nama jednostavno ne bi bilo isplativo nego bi ti avioni verovatno morali biti na zemlji uz neko malo koriscenje a i odakle nama pare da ga i kupimo ako bi rusi bili ono neznam koji izraz da upotrebim u stanju da nam isti i prodaju ako bi mi njega i trazili.
moze li odgovor za kalendar kada ce biti poslan na moju adresu

Odgovori
G

Rusi mogu, ako žele, de stave Iskandere i S400 u Transnjestar (krajnji sever i jug) i sa Belorusijom i Krimom zatvore nebo nad Ukrajinom, a bogami i dobrim delom Rumunije.

Odgovori
S

Ako se ne varam upravo to su napravili, postavili su sisteme S-400 tako da pokrivaju celo nebo Ukrajine.

F

Nebo nad Ukrajinom veoma dobro zatvara nepostojanje vojske sposobne da ratuje sa Rusijom toliko blizu njenih granica. Svaki pokušaj mešanja bi doveo do poražavajućeg ishoda i gubitka prestiža…
Tek ima da se vidi koje sve ciljeve ima Rusija, osim što demonstrira potpunu nemoć Zelenskog da rešava unutrašnje probleme (fotelja mu se drma, počeo je da hapsi i bez ozbiljnog suda zatvara potencijalne rivale na narednim izborima) nekim vojnim avanturicama u Donbasu, a o Krimu da se i ne govori…
Nije mnogo realistično da zapad političkim pritiscima postigne ono za šta nema vojne snage…

M

MIG 31 Jedini je avion SSSR i danas Rusije Koji ima neku opipljivu prednost u odnosu na sve zapadne avione. A to su BRZINA BRZINA BRZINA!!!! Od većine je brži za najmanje max !!! I to je nešto što ni zapad neosporava. Ova nova uloga mislim da je iznudjena usled manjka teških bombardera TU160 . Za koje je i pravljen Kinžal . Raketa je preteška za 31 a bogami ni u TU22 neće više od dve nositi. A to je baš malo!!!!

Odgovori
R

Što misliš, kad se MIG-31 s punim tankovima goriva i 1 Kinžal raketom na centralnom pilonu digne s piste, koja je maksimalna brzina koju može i/ili smije da razvije na velikoj visini, odnosno na profilu leta koji je optimiziran za napad Kinžalom ?
Nije on odabran zato jer je ‘čist’ bez naoružanja i s pola napunjenih tankova najbrži vojni avion na svijetu, nego masa Kinžala od 3,5-3,7t i veličina rakete otežava praktično nošenje na ostalim lovačkim avionima. Lansiranje Kinžala zasigurno traži optimalno postizanje brzine platorme od Mach1,5 a to je krajnje upitno za SU-3x. Isti problem će imati i Amerikanci sa svojim hipersoničnim projektilom, zato su progurali uvođenje F-15EX.

M

>>Što misliš, kad se MIG-31 s punim tankovima goriva i 1 Kinžal raketom na centralnom pilonu digne s piste, koja je maksimalna brzina

Ovde ocigledno svi misle da je rutinska brzina krstarenja tog vazduhoplova 2.4 maha sta god da se na njega okaci.

M

Robert ,mig 31 je tu samo iznudjeno rešenje jer nemaju dovoljno TU160 koji bi realno bio idealan nosač za Kinžal. TU160 ima 20 TAK komada u upotrebi od toga samo 1 modernizovan!!! To nije dovoljno ni za stratešku avijaciju a kamoli da izvršavaju taktičke zadatke. Ista situacija i sa TU22M3. A u ostalom samo će 2 eskadrile biti preradjene na K standard od nekih 200 koliko se procenjuje da ima mig 31. Što se tiče mig 31 koji ostaju lovci presretači to im je i dalje udarna pesnica i sigurno neće još dugo u penziju!!!! Avion je brži 1 mah od bilo kog aviona što zapad ima…..

P

@Milos S
Pa i nije baš.. F15 leti oko 2.5 mahova, tako da nije brži od njega za 1 mah

Y

Ooo, još kako imaju razloga da se frkišu svi potencijalni protivnici modernizovanog MiG-31 – kojem je dignuta efikasnost skoro 3 puta – a Kinžala – još i više…
Brži, višlji, dalje vidi, duže ruke, razorni direkti, umrežen od svog nastanka…
Ne drži gard/stelt – on lovi – ne krije se.
Šta ne vidi – dojavi mu PVO – a 4 kom čisti pred sobom front dužine skoro 1000 km.
Navodno je u rezervi još 100 kom…

Odgovori
v

на высоте 18000 м, при М=2,35: 720 км
Боевой радиус: 720 км
kažu rusi, znači veća brzina kraći domet

Odgovori

Em veća brzina em veća težina i kao krstari 2.5 maha? Van pameti. Uzmi 720 km koje MiG 31 prelazi brzinom 2.5 maha. Koliko dugo “ krstari“ ? Ni klima nije zagrejala kokpit on mora nazad :-)

D

@Vasa
Pa dobro, to je logično, ne može da troši isto goriva na 900kmh i na 2500kmh, samim tim i domet je kraći

Mene zanima koliko povećava domet Kindžala ispaljivanje pri brzini od 2500+ km/h i da li je to razlog što su ga postavili na MIG 31?

I Tu-22m3 i Tu-160 su brzi ako zatreba, ali imaju mnogo manju krstareću brzinu. Mig 31 krstari na 2+ maha, a oni subsonično.

Možda ne izgleda kao velika stvar brzina platforme za projektil koji postiže 10 mahova, ali sve zavisi pod kojim uslovima Kindžal dostiže maksimalnu brzinu i domet. I koja ograničenja ima.

Otpor vazduha je ozbiljna stvar za supersonične letelice a kamoli za 10 mahova. Početna energija mora igrati neku ulogu, samo je pitanje da li je to 5% ili 25%?

Odgovori
M

>> Mene zanima koliko povećava domet Kindžala ispaljivanje pri brzini od 2500+ km/h i da li je to razlog što su ga postavili na MIG 31?

Naravno, platforma joj daje veliku potencijalnu i kineticku energiju kao i optimalan polozaj.

>> I Tu-22m3 i Tu-160 su brzi ako zatreba, ali imaju mnogo manju krstareću brzinu.

Ne treba im nuzno, u zavisnosti od mislije ubrzace kratkotrajno na recimo nadzvucnu brzinu i ispaliti raketu. Oni za razliku od Mig-31 rakete (ne jednu raketu) nose u trupu sto ima svoje prednosti.

>> Otpor vazduha je ozbiljna stvar za supersonične letelice a kamoli za 10 mahova.

Koeficijent otpora (Cd) raste do probijanja zvucnog zida da bi zatim poceo znacajno opadati. Letelica koja postigne supercruising bez afterburnera i dogura do nekih 1.5-2 ili vise mah moze ekonomicno krstariti tom brzinom koristeci prednosti niskog Cd.

Л

Пошто се на кинжал ради о SCRAM мотору (RAM jet са суперсоничном брзином у комори сагоревања) брзина испаљивања свакако мора да буде већа од 1 маха да би се избегао бустер мотор или ракета. Врло вероватно да постоји минимална брзина лансирања како би се омогућило поуздано стартовање мотора. Које су то вредност… можемо само да нагађамо.

Постоји анегдота о француском научнику који је изумео RAMjet мотор, René Lorin, у времену када исти није могао бити испитан/доказан. Наводно избачен је из научних кругова и сматран лудим јер је покушавао да докаже да тај мотор може да ради. Педесет година касније, када је брзина од једног маха достигнута и дизајн мотора потврђен он је увелико био мртав.

Ž

Miladojka Youneed

Ту-22М3 тренутно не носи ракете у трупу, носи до три Х-22 (или код М3М Х-32) на спољашњим подвесним тачкама, једну полуутопљену у труп и две подвесне тачке на крилима.

Пре је у трупу носио ракете Х-15 које су повучене из употребе.

M

@ЛСБЛ

Kindzal naravno ne koristi „SCRAM мотор“ ako mislite na scramjet pogon, posto se radi o Iskander-u sa odredjenim modifikacijama. Mislim da ste ga pomesali za Zircon-om…

B

@Miladojka Youneed
Što bi rekao Zoran Stefanović, tada profesor na Aerodinamičkim konstrukcijama: Naše kolege sa dizalica (zbirni pežorativni izraz za smerove poput mehanizacije, proizvodnog mašinstva itd.) dovoljno je da se prođe Mah 1, koeficijent otpora padne i divota, zaboravljajući da otpor raste sa kvadratom brzine…Ekonomično krstarenje na 2 Maha? Nemojte.

@Miladojka Youneed

Da, podsetili ste me da najveći otpor nastaje pri samom probijanju zvučnog zida.

Međutim, kada sam gledao anvelope leta VV raketa srednjeg dometa, veoma je upadljivo da im domet na cilj i u odlasku i u dolasku raste sa povećanjem visine cilja, a manje zavisi od visine platforme koja gađa, što pokazuje da razređenost vazduha na većim visinama omogućava takve performanse.

Što je visina cilja manja, to se domet raketa više smanjuje iako je visina platforme koja ispaljuje ista.

Dakle gustina vazduha je ključni faktor u dometu raketa koje lete brzinama oko 3 maha.

Za Kindžal ovo vredi još više, zato mislim da je brzina i očigledno visina leta MIG31 važan faktor.

Isto tako mislim da je profil leta Kindžala takav da za maksimalni domet i brzinu mora da leti na velikim visinama sa razređenim vazduhom.

M

@Bane je u pravu, brzina je tu odlucijujci faktor dok koeficijent otpora i gustina vazduha „doprinose“ samo linearno…

M

Ne verujem da je brzina od 2.8 maha bila presudna za izbor platforme koja bi nosila Kinžal.
Ta raketa je ogromna i teška. Šanse su da je maksimalna brzina 30% manja za MiG-31 kad je nosi. Isto bi važilo i za svaku drugu platformu slične veličine. Moguće i da se varam. Četiri R-33/37 su isto dosta teške. Ipak one su polu skrivene i otpor vazduha+vibracije su daleko manje. Kindžal jako štrči pod MiG-31 trupom.
Zato me baš interesuje da li će moći da se kači ispod ili spakuje do pola u trup Tu-22M3(K)
MiG-31 je izabran iz dosta razloga jedan od kojih jeste brzina. Ipak tu je po meni presudna bila veličina i i celokupne performanse zmaja. Takodje imaju ih dovoljno i treba ih modernizovati, pa i evoluirati u nesto novo.

Odgovori
M

Presudna je sposobnost patforme da podigne doticni payload i da mu preda potrebnu kineticku energiju i to apsolutno nije zanemarljva stavka. Samo verovatno je par Tu-160 sa po 6 kindzala i pratnjom par lovaca SU-35 efikasnija konstelacija za stratesko nenuklearno odvracanje od ekvivalenta jedne cele eskadrile Mig-31 sto je u stvari nemoguca misija…

D

“MiG-31 je stacioniran u oblasti Sahalina .Imali smo izvestaje da od Vladivostoka do Sahalina ( udaljenost oko 1000km `vazdusne linije` ) leti na visini 21.3 km i brzinom od 2.3M sa naoruzanjem od 6 radarskih i IC vodjenih raketa V-V ( 4 R-33 i 2 R-40TD ) sto je izazavalo zaprepastenje ako se imaju u vidu spoljasni teret i predjena daljina.“

Porucnik Greater ,pilot F-15, USAF , `F-15 Units`

G

Ova raketa jako liči na aggregat 4 …

Odgovori
П

Ала волимо да пљујемо Амере, Русе и Кинезе, као да имамо чиме да се похвалимо… Цветамо просто.

Прављење било каквог система производње тражи изузетно пуно времена и новца, а растура се зачас.

Треба учити од свих њих и показати много више поштовања!

Odgovori
V

Pao mig31k u novgorodskoj oblasti

Odgovori
S

Izuzetno opasno oruzje protivnik ne zna da li ima posla sa presretacem mig 31 ili sa nosacem kinzhala mig 31k. Tu je caka. Za Tu22 ili 160 protivnik zna da su ofanzivna sredstva a ovde ne zna koji mig 31 leti. A vizuelnu identifikaciju je prakticno nemoguce uraditi (visina, brzina, vreme leta)

Odgovori
R

Vizualna identifikacija nije nužno potrebna ako postoji dobar avionski radar. Amerikanci su još prije 35 godina uveli NCTR (non-cooperative taarget recognition) funkciju na svojim lovcima F-15C.

Takav radar može detektirati i pratiti veliki avion poput MIG-31 van vizualnog dometa opažanja, a nakon što računalo radara obradi podatke o reflektiranim odrazima, može ustanoviti razliku između siluete MIG-31 bez i sa ogromnom raketom na trupu. Kako prepoznaje tip aviona ? Broji okretaje lopatica turbine motora koji su ogromni radarski reflektori s čeone strane aviona. Ta tehnologija nije savršena, ali se jako puno ulaže u rafiniranje, obrada signala itd.

Dobar primjer nedostataka je situacija u Iraku, 1993. godine. Jedan par aviona F-15E patrolira taman pri granici zone zabrane leta (zaštita Kurda) te primjete niskoleteći Mi-24 na daljini od 80km. AWACS nije mogao potvrditi kontakt ali im daje dozvolu za prilaz i identifikaciju. Na daljini cca. 35km (pilot i dalje prati cilj, AIM-7 Sparrow je spreman za lansiranje) kopilot se poigra s LANTIRN IC-senzorom za praćenje ciljeva na zemlji i shvati da je radar ‘zaključao’ cilj na zemlji – crni Mercedes piči 220km/h autocestom prema Bagdadu.

P

Sve je to pod velikim znakom pitanja i vise PR rezima u Rusiji nego pravo oruzje.
Rusija danas nema ni novca,niti znanja da ulaze u nove tehnologije, izvukli su odbacene projekte iz SSSR.
SSSR – velika naucna i tehnoloska sila, ulagali su milijarde u nauku, univerzitete, i bili su blizu Amerike.U nekim oblastima i ispred.Posebno u ramjet tehnologijama
Samo, ima razlog zasto je neki projekat odbacen; Navodno, hipersonicne rakete SSSR je odbacio kao izuzetno neprecizne i nepouzdane, i nisu hteli da ulazu u to.
Zbog velike vreline koja se stvara pri letu unutar zemljine atmosfere hipersonicnom brzinom, ove rakete su izuzetno vidljive na radaru, i samim tom stavljaju „metu“ na Rusiju, ako ih ispale-prakticno,Rusija postaje meta za vise hiljada nuklearnih bombi iz Amerike.
Buduci da klasicne balisticke rakete takodje lete hipersonicnom brzinom (24 maha i vise) ocenjeno je da nema potrebe za tim oruzjem.
Sta reci za MiG-31-divan napredan avion sa posebnom radarom, tehnicko remek delo 1982 godine, ali danas!?Letece koliko jos imaju resursa, i postepeni izaci iz upotrebe, imaju ih nekih 70-80 maksimalno, a pitanje je koliko ih je modernizovano i kako (bio je slucaj 2017 da je jedan MiG-31 srusio drugi MiG-31 zbog greske u modernizaciji sovjetskog kompjutera iz 1982).
Nebitni su totalno, kao sto su im lepo stavili do znanja nedavno NATO i Amerika oko Ukrajine.

Odgovori
M

>> ako ih ispale-prakticno,Rusija postaje meta za vise hiljada nuklearnih bombi

Mislim da je poenta da ako vi napadnete strateskim konvencionalnim oruzijem, ne moze da se desi „clean“ nuklearni odgovor, jer bi to bilo da kazemo nemoralno, odnosno smatra se da je u takvom slucaj samo konvencionalni rat moguc, jer bi nuklearni odgovor bio pocetak atomskog rata sa svim politicko istorijskim konsekvencama koje iz toga slede. Sila koja poseduje nuklearne kapacitete a izvrsila je prva konvencionalni napad bi u tom slucaju imala kvazi moralno pravo da na nuklearni odgovor uzvrati nuklearno i predstavi se kao prva napadnuta. Koiko je to zaista paluzibilno u nekom buducem ratu, nemam pojma. DA li bi elite vodecih drzava zaista rizikovale svoje pozicije takvim ratom koji bi zasigurno potpuno resetovao danasnji sistem u kome su oni svi od reda dobitnici?!? Da to nije tako ne bi trebalo nista dalje da se razvija od ICBM, mogli bi ste napasti „neprijateljske“ kapacitete u Evropi sa samo jednom „malom“ hidrogenskom bombom (prihvatljivi ekoloski rizici) a sa mnogo vecim efektom nego sa citavim salvama iskandera…

M

,,Buduci da klasicne balisticke rakete takodje lete hipersonicnom brzinom (24 maha i vise) ocenjeno je da nema potrebe za tim oruzjem.“

Tvoja ocena je kao oni sto vec 20 godina od obaranja F-117 „ocenjuju“ da stealth ne vredi 5 para.

Amerikanci se muče sa neuspešnim lansiranjima prvih hipersonicnih prototipova zadnjih godinu dana. Ne ide to tako lako. Podenjivati Ruske hipersonicne rakete kao Kinžal i Cirkon koji su vec nekoliko godina u upotrebi i dalje se usavrsavaju.
Ne samo Amerikanci, nego i Englezi, Francuzi, Australija, Kina, Indija…

https://www.cnn.com/2022/01/29/politics/pentagon-hypersonic-weapon-meeting/index.html

Н

Поштовани господине Душане,

Није згорег прочачкати мало по нету пре давања прејаких изјава.
СССР је успео да парира САД у неколико области и пропао је, између осталог, због жеље да у свему парира у односи 1:1 али уз потпуно другачију филозофију примене оружја у готово свим областима.
Једна од можда најпогубнијих процена тадашњих стратега је да напусте развој полупроводника, читајте чипова, јер су сматрали да су преосетљиви на ЕМП. Они јесу били у праву али нико није могао да предвиди где ће развој отићи и колику улогу ће исти имати. Зато је ова област најслабија тачка данашње Русије. Не заборавите да су САД „позајмљивале“ идеје и кадар остатка света да би постале то што јесу данас – сила у многим областима.

Данашња Русија, какве год проблеме да има, је једина земља, за сада (Кина ће бити за неких 5 година), која гарантовано може уништити САД.
Изјава највиших званичника Русије: „Нама свет без Русије не треба.“ је довољно упозоравајућа за усијане главе. Ако буде стани-пани, неће се устезати да притисну велико црвено дугме. Стратегија Русије није, нити миже бити, да се одговара 1:1 јер за то нема ресурса, а реално ни потребе. На тај начин се могу играти Кинези и исцрпљивати САД финансијски, јер реално посматрано Америка не може да приушти оволики буџет и војску, сли то је друга прича.
Око Украјине нико никога није поставио нигде јер је то игра која ће трајати а Украјина је само чип на столу. Важан чип, али ипак само чип.

Уколико се питате шта Русија може у данашњем свету, ево вам пар идеја за 2022:
– може даље продубити енергетску кризу која ће се рефлектовати у скоку цене барела преко $100
– може одржавати врло високу цену гаса за европске потрошаче.
Реакција може бити: „Па шта, запад има да плати.“
Појаснићу даље, цена енергената за грејање је мање битна, зима ће проћи, али ће складишта остати празна, а неће бити јефтиног гаса да буду напуњена, што ће имати ефекат на привреду широм ЕУ. Оно што све нас треба да брине понајвише је утицај на производњу вештачких ђубрива и цена сетве а последично и хране.
Вискоа цена енергије и хране су два важна инпута за ниво инфлације (бајке о 5-6% у ЕУ су бајке, јер треба пронаћи податак колико су скочиле цене прехране и основних намерница), са последицом пада куповне моћи и то прилично. Последично, централне банке морају да нађу баланс између потреба становништва и оптерећења за саме банке и привреду које ће се јавити са повећањем каматних стопа (замислите скок камате од само 0.5% и разлику која се прави на дугу од 1,000 милијарди). Високе цене хране ће вероватно изазвати талас глади и ломова по многим нестабилним земљама Африке, Азије и Латинске Америке које немају производњу хране и ослањају се на увоз. Може доћи и до новог таласа избеглица, а питање од милион долара је: Шта мислите где би ти несрећници кренули? У Русију не би сигурно, али у ЕУ и САД сигурно.
Онако узгред, погодите ко је највећи светски извозник житарица на планети?

Да скратим причу, иронија је да, осим нуклеарног наоружања, најразорнији адути које Руси држе нису тенкови, топови, ракете, бродови ни авиони, већ утицај на цену енергената и цену хране. Када се следећи пут запитате „А шта голи и заостали Руси и Русија могу свету?“ сетите се да је одговор да могу да му изазову невиђене проблеме, глад огромних размера и последице много веће од оних које и шест ударних груша носача авина може.
Да цитирам другара из детињства: „Да сам на твом месту, ја се самном не бих зајебавао“, е тако буквално и овде, ја се радије не бих зајебавао са њима ако ни због чега другог а оно зато што „западна страна“ има много више да изгуби.

А све без испаљеног метка, и без иједне жртве у својим редовима.

v

Није све у новцу, има нешто и у нафти и храни
lepo zvuči ali proveri ko je vlasnik gasproma i rosnefta samo pola je rusko a pola zapadne firme od bp, shell, total i kineske firme plus domaći oligarhi šta pokradu.malo ostane od svih tih silnih para ruskoj državi zato i jeste njihova privreda veličine španije. sssr je imo sve al rusija baš i nema. većina preduzeća propala (pokradena) milijarde oligarhija izvlači od naroda i pazare vile i kule po svetu.

Није све у новцу…. није све у новцу али је много тога. Русију је ове године запао добар род пшенице иначе што се тиче пољопривреде нема шта да тражи са УСА. Колика је просечна плата у Русији? Беда као и ми. Живе од продаје гаса и нафте. Немају Е од економије. Па једна Холандија је богатија од Русије, шта ту има да се прича. Имају тај нуклеарни арсенал и једино то их чини неком силом али како се развијају нова оружја и то ће временом постати небитно.

@Није све у новцу, има нешто и у нафти и храни

Zapravo, u SAD se nagomilavaju takvi problemi da Rusija treba samo da čeka da oni sazre.

FED ako nastavi da štampa dolare imaće hiperinflaciju, a ako prestane imaće istorijski ekonomski slom.

Brinu o ukrajinskoj granici više nego o svojoj. Ne samo da puštaju da ulazi ko hoće već ih razvoze po celoj zemlji.

Već se čuju ozbiljne priče o secesiji nekih država, a pola zemlje veruje da su izbori pokradeni.

Iskreno, žao mi je Amerikanaca. Tamo vuku konce neki ljudi koji jako mrze bele hrišćane. Isto kao što mrze Putinovu Rusiju, koja je bela hrišćanska (uglavnom) zemlja.

Y

Ma nije sve kao što izgleda i pogrešno je tj. nepotpuno ako se posmatra samo kroz logistiku…
Ne migrira se tek tako i bez razloga ka Zapadu već decenijama, a „iz aviona“ se vidi da npr. Ameri ne pakuju ni svoju najnoviju tehnologiju ni u svoje trupe (izuzev kada se radi o F-22 i sl.) – već samo onoliko koliko cene da je neophodno da ostvari prednost itd…
Sa druge strane, steltnost forsiraju kao prioritet kojem podređuju sve ostalo koliko mogu, dok se npr. kod Rusa sve ostalo forsira i na uštrb steltnosti…
Nije da to ne zabrinjava neke profesionalce i u USA…
Razlike su u potrebama, konceptima itd.
Kina teži da kopira sve što joj se svidi i time skrati vreme sopstvenih istraživanja i prištedi pare – ali svi padaju (osim možda Rusije koja je tokom sankcija koliko-toliko izolovana od uticaja na svetskom tržištu) ako Amerika ekonomski pukne i propadne.
Sa druge strane – Kina je civilizacija po sebi još od vremena kada se ovde i zapadno zaštita tražila po pećinama…
Dakle, onaj ko bi da se bori protiv Amerike – mora i da se brine o njoj – ako već ima šta da izgubi, da ne porazi i sebe…
Fora je ne izgubiti razum i postati proxy – svejedno kojim redom – jedno uslovljava drugo.

M

>> Sa druge strane – Kina je civilizacija po sebi još od vremena kada se ovde i zapadno zaštita tražila po pećinama…

Izvinite ali kakvi tragovi neke toboze sjajne kineske civilizacije postoje u doba kada su u Evropi „trazili zaklone po pecinama“? Setite se koliko su stare sumerska, vavilonska i egipatska civilizacija, setite se kada se pojavljuje recimo Heraklit, Platon i Aristotel. Konfucije je rodjen 551 BC, Pitagora 570, Heraklit 535, Platon 428 a Aristotel 384! Kako se ovo uklapa u tu vasu kinesku bajku???

S

@Miladojka Youneed
Oni su odusevljeni Kinom, al’ da im Vucic uvede „social credit“ kao u Kini i njihove socio-ekonomske norme, digli bi se kolektivno svi.

To je prica iz nerazumevanja i neznanja. Ne umanjujem napore NR Kine, zapravo svaka cast, ali mislim da trebaju mali ovi nasi da smanje dozivljaj. Sto rece jedan lokalni Kinez „Srbija je za Kinu…..Holivud“, pa ubaci npr. Dansku u tu jednacinu, necemo se sprdati.

G

Koliko jedan puk ima eskadrila?
Čitao sam pre jednu godinu da Amerikanci izjavljuju da se ne treba plašiti kinžala jer ima samo 10 migova koji ih mogu nositi i da Rusi nemaju više kapaciteta ..

Odgovori
I

5 Kinžala ispaljenih na nosač=veliki problem za nosač. Prilaze hipersoničnom brzinom, a tridesetkečevi idu 2,5 maha lakoo. I može da gađa sa 800 km ladno.
Ni malo za potcenjivanje.

I

Kako je ovo moćan avion.
Obožavam ga. Jedinstvene karakteristike.
Pre desetak godina sam čitao izjavu jednog američkig generala da je to jedini konvencionalni avion koji moze da ugrozi F22. Kao razloge je naveo njihovi brojnost(veoma važna stavka) ,ogromnu brzinu, pogotovo prilaženja i da su svojim radarima u stanju da otkriju F22 na dovoljno velikoj daljini i da ga lansirati rakete na njega. Udruženo sa brzinom prilaska,to je to. Očigledno je da bi MIG31 bio u povoljnijoj poziciji kada bi bio u odbrani svog vazdušnog prostora. A, to mu je i osnovna namena i bila, pored dejstva po američkim strateškim bombarderima. Još uvek je perspektivan.

Odgovori
H

Da ne bi bilo kao u filmu „Tri karte za Holivud“, da vidimo sta kazu relevantni izvori o Rusiji i njenim sposobnostima: „Novi modeli ruskog naoružanja učinili su zemlje Zapada krajnje ranjivim u slučaju vojnog konflikta sa Moskvom – upozorio je britanski general Ričard Barons. On je bio i komandant Združenih oružanih snaga Ujedinjenog Kraljevstva. Utoliko je indikativnije što je svoje u Londonu, Vašingtonu i Briselu otvoreno upozorio: „Rusi sada u svojim arsenalima imaju potencijal kakvog kod nas nema. Ni po vrsti ni po količinama. To je rizik za Zapad!“

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Krunoslav na: [PRVA REAKCIJA, BEZ SPOJLERA] Gledali smo Top Gan Maverik: Najbolje scene vojnog letenja u istoriji kinematografije kroz odrastanje filma i vas

Meni je bolji od prvog dijela. Scene leta i iz kokpita su vrhunske. Ima onu potrebnu dozu adrenalina od početka do kraja.

26. May 2022.Pogledaj

Kile na: [PRVA REAKCIJA, BEZ SPOJLERA] Gledali smo Top Gan Maverik: Najbolje scene vojnog letenja u istoriji kinematografije kroz odrastanje filma i vas

MA i scene letenja su dijelom dobre. neke su upropastene jer su ubrzane i kadar se stalno mijenja pa glava boli

26. May 2022.Pogledaj

Yoda na: [PRVA REAKCIJA, BEZ SPOJLERA] Gledali smo Top Gan Maverik: Najbolje scene vojnog letenja u istoriji kinematografije kroz odrastanje filma i vas

Sestrić (maloletni klinac) - gledao sa drugarima. Komentar - dobre scene letenja i efekti, a ostalo je *** - nije za pisanje...

26. May 2022.Pogledaj

Medo s mora na: HeliRussia 2022: Rosteh predstavio nove verzije helikoptera Ansat, motore VK-650V i VK-1600V i bespilotnu letelicu BAS-200

@890 To što ti opisuješ je viša faza razvoja od ove na kojoj su oni. Oni tek emuliraju novi motor sa starim motorom

26. May 2022.Pogledaj

Dekanter na: HeliRussia 2022: Rosteh predstavio nove verzije helikoptera Ansat, motore VK-650V i VK-1600V i bespilotnu letelicu BAS-200

Gresis u par stvari. Prvo Srbija i Indija nisu tolikojake sa medaljama na tim olimpijadama. Drugo, koliko je Rusija jaka USA je jos jaca. Kina jeste najjaca sa brojem medaljaali to nema veze sa Rusijom. Ako gledamo patente, USA je prva, Nemacka druga, Kina treca. Rusije nigde. A odliv mozgova je nikad veci. Barem ti…

26. May 2022.Pogledaj

Send this to a friend