Srpski MiG-ovi 29SM+ prvi put prikazani sa ruskim protivradarskim raketama H-31P

22. apr 2025

Makedonsko ratno vazduhoplovstvo dobilo novog komandanta, Skoplje se priprema za ponovne pregovore o sporazumu vrednom 249,9 miliona evra za helikoptere AW169M i AW149

21. apr 2025

Novi komandant RV i PVO Vojske Srbije je general-major Brane Krnjajić

18. apr 2025

Ministarstvo finansija uplatilo drugu ratu za kupovinu Rafala

17. apr 2025

[NAJAVA] Zagrebački aero-miting AIRVG održaće se 10. maja

15. apr 2025

Turska šalje Bosni i Hercegovini donacije naoružanja i vojne opreme, na spisku helikopteri i besposadne letelice

15. apr 2025

[REPORTAŽA] Tango Six na vazduhoplovnoj vežbi „Iniohos 2025“: Vojno-vazduhoplovna egzotika sa Bliskog istoka i Azije, među posmatračima i Srbija

14. apr 2025

ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

10. apr 2025

„Ohio Air National Guard“ delegacija posetila RV i PVO, saradnja u oblastima bezbednosti letenja i održavanju letelica

8. apr 2025

Filipinima ponovo odobrena kupovina borbenih aviona F-16, Kolumbija izabrala švedski Gripen

4. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Republici Srpskoj isporučen treći helikopter Ansat

3. apr 2025

Prve fotografije: Bugarskoj isporučen prvi borbeni avion F-16

3. apr 2025

[ANALIZA] Planovi za naoružavanje srpskih Rafala: Domaća vazduhoplovna ubojna sredstva u razvoju

2. apr 2025

Slovenačka kompanija AFormX razvila VR i XR simulatore za PC-9 i AS532: Slovenačko ratno vazduhoplovstvo prvi korisnik

1. apr 2025

Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025
[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi
Kalendar 101. eskadrile za 2024. godinu / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi

Tango Six portal i ove godine u decembru deli svojim čitaocima kalendare sa vazduhoplovnom tematikom institucija i kompanija domaćeg vazduhoplovstva koje tradicionalno svake godine ulažu dosta truda kako bi obradovale pre svega svoje prijatelje, kolege ali i onu najbrojniju populaciju vazduhoplovnih entuzijasta – čitaoce Tango Six portala.

Ovogodišnju seriju podele kalendara počinjemo sa onima koji su objektivno najatraktivniji. Kako po tome što jednostavno lete nadzvučne lovce (pa još i MiG-ove) ali i po tome što se najviše trude da tokom godine prikupe fotografije iz situacija koje su vredne istorije ali i zbog toga što poziraju najboljim domaćim i inostranim vazduhoplovnim fotografima. Reč je naravno o 101. lovačkoj-avijacijskoj eskadrili RV i PVO Vojske Srbije čiji kalendar delimo na Tango Six portalu sedmi put po redu. Tradicija izdavanja kalendara 101. eskadile duga je 9 godina.

Ovogodišnji kalendar plod je tradicionalne saradnje eskadrile sa Dušanom Atlagićem koji je ponovo zaslužan za atraktivan dizajn i prelom, sa vazduhoplovnim fotografom Dimitrijem Ostojićem koji potpisuje najviše fotografija i najiskusnijim vazduhoplovnim fotografom kada je reč o vazduh-vazduh fotografiji vojnih aviona Dejanom Bedom. Kalendaru je doprineo i vazduhoplovni fotograf iz Bugarske Georgi Petkov.

Najatraktivnije vazduh-vazduh fotografije srpskih MiG-ova 29 mogu se naći jedino u kalendaru 101. eskadrile / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Izbor fotografija je, tradicionalno, pao na kadrove na kojima je jedini preostali tip MiG-ova u upotrebi eskadrile ovekovečen kako jednostavno postoji i izgleda atraktivno. Tu su kadrovi iz mnogobrojnih poseta i aktivnosti iz navigacijskih, letova u paru i odeljenju ali i istorijskih pratnji drugih vazduhoplova – kao što je pratnja prilikom prvog ulaska u srpski vazdušni prostor novog transpotera C295W.

Ove godine podelićemo tri kalendara srećnim dobitnicima.

Budući da će interesovanje biti veliko, izabraćemo troje pobednika i poštom im poslati kalendare ukoliko u komentarima isključivo ovde na sajtu (dakle nikako na društvenim mrežama) odgovore u ne manje od dva pasusa, što detaljnije, promišljenije i smislenije na sledeće pitanje:

Koji višenamenski borbeni avion i zbog čega bi trebalo da bude naslednik MiG-a 29 SM+ 101. eskadrile?

Komentare možete ostaviti do 3. januara. Samo komentatori-dobitnici koji ostave svoj pravu adresu dobiće potvrdu da su izabrani putem e-maila. Kalendare šaljemo samo na teritoriji Srbije.

Kalendar se ne nalazi u slobodnoj prodaji.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Le

Ukoliko je Srbija na putu BRICSa samo deklarativno, iz kobajagi patriotskih, vojno samoproglašenih neutralnih i populističkih razloga, kineski i ruski avioni neće zameniti MiG-29 SM.

Bilo bi interesantno da se okolnosti promene, pa Švedska pristane da nam proda ili iznajmi JAS-38 Gripen. Mogli bi biti i iz fabrike u Brazilu. No, ni od toga neće biti ništa.

Kako stvari stoje, odluka da se ide s Rafalima jeste dugoročno najlogičnija, jer postižemo interoperabilnost sa regionom, kontinentom, pa i NATO paktom.

Odgovori
Zi

Dobar dan,
Dessault Rafale F4,
Lovacke sposobnosti:
Mocan i savremen AESA radar dometa 200+ km, koji moze da prati mogucnosti Meteor projektila( inace ako taj projektil ne bude dostupan, ne uzimati ovaj avion u razmatranje je MICA ne zadovoljava po dometu)
Bombardereske sposobnosti:
Velika nosivost na 14 podvesnih tacaka
Mogucnost da nosi SCALOP/ Storm shadow projektila
Damocles targeting pod
Mogucnost nosenja raznih gliding bombi velikog dometa ( JDAM i slicno, mozda cak i ove domace u razvoju)
SPECTRA sistem za zastitu aviona
Motori:
Motori koji omogucavaju supercruise bez afterburnera
Zakljucak; uzimajuci u obzir aktuelne narudze okolnih zemalja i na poziciju neutralnosti bar 18 aviona treba da se nabavi.
Hvala

Iv

Voleo bih da vidim Rafala sa srpskim oznakama;Ni Rusija,ni Amerika,neka sredina,Francuska.

Yo

MiG 29 je, po meni, najlepše avionče i biće mi žao ako ne ostane u službi makar kao neka naša akro grupa…
Šta bi ga moglo zameniti?
Pa najbolje je nastaviti tamo gde se stalo pre fijaska i raspada SFRJ.
Struka hoće Rafale – a meni baš ne pada na pamet da im osporavam mišljenje, ali bih u tom aranžmanu sa Francuzima revitalizovao i modernizovao naš projekat jednomotornog mini-Rafala pod radnim nazivom NA – pa bi uz par eskadrila Rafala imali i sopstvene aparate na nebu.
Zašto je to najbolje?
Pa zato što je po specifikaciji naših potreba, što je usklađen sa Rafalovim tehnologijama, što bi bio ekonomičan za upotrebu, što se borbena avijacija može naštancati u dovoljnom broju – i zato što se, u saradnji sa Francuskom, može od toga napraviti dobar izvozni posao jer, uprkos svim rezervama i sumnjama – i aktuelni „prototipovi“ su krenuli u sve solidniji izvoz.
Ipak, svaka čadt Rafalima, ali rađe bih dobio kalendar sa Migovima nego sa Rafalima…

Odgovori
Dr

J10c ceo puk posto sve drugo nažalost sa zapada bi bilo deo ucene . Lepo bi se uklopio sa Fk3 odnos cene, kvaliteta, časa naleta , održavanje i naravno količina novih aparata sa PL15 veliki problem za svakoga u okruženju a okruženje je tako da nam nebi značilo nista 1-2ve eskadrile već ceo puk i onda bi bili respektabilna sila u regionu sa jakom pve koju prati jaka aviacija

Yo

Ako Francuzi ne ucenjuju Egipćane i Induse – koji su BRIKS, sa Rusijom ko nokat i prst – neće ucenjivati ni nas, naročito ako imaju sa nama i mogućnost zarade.
Možemo mi imati sve u fulu i na max, ali nam je dovoljno zatvoriti granice – jer je NATO na ovaj ili onaj način svuda oko nas, pa smo onda džaba ulagali lovu u tuđe proizvode…

Os

Jednostavno bi dobro došao neki vazduhoplov zapadne proizvodnje zato što je mig 29 zastareo.
Lično bih voleo da to bude Rafal.
Pozdrav

Pe

Yoda, mislio ja sam da predložiti ćete x-wing…

Kr

Mislim da nama najviše odgovara kineski JF-17 Thunder Block 3 nema tu šta da se priča puno odnos cena-kvalitet .Čisto ne verujem da bi od Francuza dobili Meteor rakete.Znam da svi navijate za Rafala ali za te novce imali bi dve eskadrile i bolje naoružane .

Yo

@Petronije
To answer power with power, the Jedi way this is not. In this war, a danger there is, of losing who we are.
Smaller in number are we, but larger in mind.
May the Force be with you!

Ze

J10 po ceni i mogucnostima parira Rafalima ,nema potreba da se hrpa para izdvaja za nesto sto nije superiornije od kineskih letelica

Yo

@Zeljko
Možda i ima razloga da se tone love spale u nabavci nečeg mnogo sposobnijeg od naših trenutnih potreba samo za air policing-om u NATO okruženju, naročito ukoliko bi nabavka avijacije iz USA, Kine i Rusije mogla sa sobom doneti veliku štetu nemerljivu u lovi…
Ko što poslovica kaže – nije prijatelj onaj ko ti da ribu, nego onaj koji te nauči da pecaš – tako i ovde.
Ukoliko postoji mogućnost da reaktiviramo (vojnu) avioindustriju u Srba – tu mogućnost valja oberučke prigrliti.
Imamo svoj projekat rađen u saradnji sa Francuzima i po specifikacijama koje odgovaraju našim potrebama, mogućnost dalje zajedničke saradnje i izvoza na treća tržišta, pa je to dugoročnije čist dobitak.
Pojačamo saradnju sa renomiranim evropskim proizvođačima i kasnije pazarimo 6. gen. FCAS.
Takvu ptičurinu nikad ne bi dobili od aktuelnih supersila.
Na taj način se pojavljujemo na mapi sveta, a ne kao neka Nedođija u Evropi.

Ne

Suhoj SU 35 S
Ima najnovije elektronske sisteme. Snažni motori, složeni sistemi naoružanja i sofisticirani radari omogućavaju ovim mašinama da budu višenamenske. Avion je upravljiv, jer poseduje kvalitetne mlaznice motora. Su-35 je namenjen za uništavanje vazdušnih, kopnenih i ciljeva na vodi. Naoružan je topom kalibra 30 mm, a može da dostigne brzinu do 2.500 km/h. Multifunkcionalni lovci Su-35S generacije 4++ prošli su uspešno ispitivanja na zemlji i u vazduhu.

Odgovori
Vl

Lepo bi bilo da se obistine priče oko Rafala i da nakon 100+ godina srpska avijatika zatvori pun krug koji je započet upomoć legendarnih francuskih avijatičara.
Sledeći favorit mi je Eurofighter koji mi je 2012. u izvođenju italijanskog probnog pilota bukvalno srce u grudima pomerio ali izgleda da su to pusti snovi.
Treće mesto bi bio Super Hornet jer bi se lepo uz T-7A Red Hawk smestio jer treba razmišljati i o trenažnim avionima.

Odgovori
en

Gledao Eurofighter 2012. pilot je zaista upravljao nestvarno…

Iv

Naslednik MiG-a 29 SM+ treba da bude kineski lovac J-10C ili njegova modernizovana varijanta. Zbog čega? Rafal je skup i lako je blokirati prodaju jer ceo Zapad kontroliše SAD. Ja bi radije Su-30SM ali Ukrajinski sukob ko zna koliko će trajati i sankcije Zapada su na snazi a oni lako mogu nas da ucenjuju. Švedski Gripen ne jer nam Šveđani neće pomagati politički. Kineski lovac je sasvim pristojan za nas jer ima raketa dugog dometa, AESA radar, jednomotorac je, jeftiniji za održavanje i ono najvažnije jeftin je. Za cenu 12 Rafala moguće je kupiti 2 eskadrile J-10C.

Odgovori
Ac

Jas-39 Gripen E…taman za naše skromno nebo i plitak džep!

Ne

Zamenik Mig 29 će biti onoga čija država nam bude pružila direktnu političko-operativno-stratešku podršku po pitanju teritorijalnog integriteta. Ne znam tačno ko će to biti ali sam potpuno siguran da to neće biti Britanci ni Ameri.
Lično, voleo bih da naslednik bude niko drugi do Mig 35 ali su želje, mogućnosti i potrebe skroz različite..

Dr

Čini se da smo na vreme počeli pregovore o nabavci novog višenamenskog aviona, pre isteka vremena za ovo prelazno rešenje u vidu MiG 29. Ipak, opet nam preti cajtnot, usled rata u Ukrajini i (čini se) nemogućnosti da na vreme naručimo bilo koji avion od ruskih (a deluje i kineskih) proizvođača, Stoga, u obzir dolaze samo zapadni avioni. O rafalu se najviše priča, ali sa ovolikim brojem naručenih nama preti opasnost da on ne stigne na vreme. Uz to, skup je za našu sirotnju. Mislim da bismo uz ova popuštanja za Kosovo i Metohiju mogli ispregovarati brazilske gripene sa američkim garancijama za oružje i motor. Korisnici su zadovoljni, jednomotorni je (jeftiniji je pri eksploataciji), a i geopolitički bi predstavljao kompromis: zapadu prihvatljiv Brazil, a ipak zapadno sredstvo, a zemlja koja je u dobrim odnosima i sa Rusijom.

Odgovori
Cl

J-20 sa novim motorima, rezervnim motorima i punim arsenalom naoružanja, eventualno lokalnom proizvodnjom raketa kratkog dometa. Jer treba vratiti transfer tehnologije od 1999. Jeftinije, 5.gen.kakva god da je-jedina koja predstavlja odvraćanje i nepoznanicu uz ostalu pvo opremu-svaki gazda štiti svoju investiciju,pogledajte UAE. I kupuje vreme za razvoj svojih dronova i NA. Slažem se sa izborom Rafala od str.struke, volim Su familiju, ali mislim da će biti ovaj izbor na kraju ako hoćemo u korak sa vremenom i više opcija, jer nikada sa Rafalom nećemo dobiti punu opremu i motore za jednomotorni NA – kao i za Orao kao i za Snecma-88. Pozdrav i sigurno nebo za srpske nebeske Vitezove! I Pegaze, Senke, Zmajeve :) P.s. napravite u proleće reportažu o sjeničkom aerodromu.

Odgovori
Mi

Pa ima dosta aviona koji bi se uklopili u sistem nase odbrane, ali treba se sagledati odnos novca i kvaliteta kao i politicki i ekonomski polozaj Srbije. Interesantan avion mozda za nase uslove je j-10 uklopio bi se sa sistemom fk3, ali posto uzimamo i francusko naoruzanje verovatno bi rafal bio najadekvatnije resenje jer je avion dokazao da moze da se nosi i sa petom generacijom aviona. Za Ruske necu davati komentar jer jednostavno zbog politicke situacije nije moguce uci u tu pricu…

Д

С обзиром да смо окружени земљама нато пакта, коме не желимо да се придржимо, они су једини са којима се можемо сукобити. Уколико дође до таквог сукоба ми се од подршке за технику, а и саме технике западног порекла можемо опростити. Упитно је и да ли би нам они напредну технику и продали из истог тог разлога, тако да авионе не би требали да тражимо на западу. То нам оставља две могућности Русију и Кину.
Наравно главни проблем је то што немамо излаз на море и сва техника коју купимо мора доћи ваздушном линијом, али ајде сада да занемаримо тај проблем и погледамо које су опције што се тиче авиона из Русије и Кине. У Русији од авиона у употреби (који би нама били од интереса) имамо Сухоје Су30СМ, Су35, Су57 и Миг 35. Између Су30СМ и Су35, нама би више одговарао Су30СМ, тако да можемо одмах да занемаримо Су35. Даље, што се Мига тиче то је сигурно платформа која би нам се више исплатила од сухоја Су30, али они тренутно и нису баш заступљени и корићени па је питање и каквог су квалитета с обзиром да их и сами Руси не користе у већем броју, али то је свакако платформа на коју у будућности треба обратити пажњу. Што се Су57 тиче тренутно ми немамо могућност за такав авион, али с обзиром да нама авиони требају око 2030. године то може да постане један од најбољих авиона за нас. Генерално гледајући руске авионе за нас, гледајући од 2030. године па на даље нама би најбоља куповина био Су57 и тиме би на дуже стазе решили питање које авионе користити јер би имали авионе 5. генерације у нашем арсеналу.
Код кинеза немамо много да размишљамо јер би тренутно најбоља куповина био дефинитивно Ј20.
Намерно сам оставио авионе који су у развоју као што су Су75, Ј35 и остали, јер не знамо шта ће са тим пројектима бити. Најбоље би било када би се наши научници и инжењери укључили у овакве пројекте да ,,помогну“ некој земљи у развијању авиона јер би трансфер знања био значајнији од трансфера летелица, али то је све тешко достижно.
На крају вероватно би, дугорочно гледајући, за набавку најбоље биле летелице пете генерације као што су Су57 и Ј20 јер би таквом куповином обезбедили летелице за наредних 20-30 година

Odgovori
ni

Mislim da bi , zbog sankcija Rusiji i nemogucnosti isporuke pojedinih ( vec kupljenih ) sistema , bilo bolje orjenisati se na zapadne ili , mozda , kineske avione . Moj izbor , sto se tice zapadne avijacije, je Rafal koji se odlicno pokazao i za nas bi bio po meni najbolje resenje ali mnogo zemlja ga je narucilo tako da bi , cak i sad da narucimo , dugo cekali.Takodje ne bi bilo bi dobro kada bi amerikanci pristali da nam prodaju , recimo , F18 Super hornet ili F15EX . Sa druge strane ni kineski J10C ne zaostaje za ovim avionima . Najbolje J20 ako budu hteli da prodaju…..sa kinezima moze i neka razmena…

Odgovori
Mi

Naslednik Mig-29SM+ će biti Rafal, što mislim da je i najbolji izbor u ovom trenutku. Ja BiH najviše voleo da bude neki stelt lovac, ali treba biti realan. Zašto Rafal? Iz više razloga. Prvo što je lovac 4+ generacije što kupuju i koriste sve zemlje koje sada nabavljaju lovce. Drugo što je multifunkcionalni lovac koji se može koristiti za različite vojne zadatke. Treće što motor ovog lovca je inače trebao da bude osnova za razvoj našeg Novog Aviona ili Yu Supersonika, kako su ga nekada zvali. Smatram da ne treba odustati od tog projekta ili nekog novog koji bi išao u pravcu razvoja našeg domaćeg lakog lovca.

Odgovori
Ni

Gripen. Lakša logistika i mogućnost poletanja i sa neuređenih pps.

Ni

ostavljam komentar jer pratim T6 duže vreme iako nisam neki stručnjak za avijaciju, međutim volim tu tematiku. Nadam se mi članovi neće zameriti. Naravno i kalendar je glavni razlog jel.. da malo zamenim ovaj kalendar VS. Obzirom da prilikom odabira treba uzeti mnoge aspekte u razmatranje naročito finansijski pa politički kao najbitnije, i gledati na to na duži vremenski period, moja dilema bi bila izmedju Rafala i J10C. Shodno tome opredelio bih se za kineske avione jer ipak za taj novac bi se dobio najbolji paket cena kvalitet a i shodno našim potrebema. Pritom, ako nekad zagusti, mišljenja sam da bi PVO odigrala veću ulogu i tu bi trebalo uložiti na kvalitetniju opremu koliko je to moguće.

Odgovori
Ma

Naravno da možemo da se busamo u patriotske grudi do sutra…sto kaze narod.
Ja mislim da je jednomotorni avion nasa buducnost .cetvrte generacije .
F 16 viper. Do 15 aviona.
Prijateljstva se očigledno kupuju.
Mi smo na zapadu .zavesa se diže ostajemo sa ove strane.
Naravno da imamo novac za f 35 …
Ali f 16 je ono što bi politika USA dozvolila.
Imamo tradiciju upotrebe f 86 g i f lovaca i jurišnika f 84 g i skolskog t 33.
Radio sam 90 desetih u vazduhoplovstvu i slušao starije kolege koji su pricali i hvalili američke vazduhoplove od pilota do mehaničara…pouzdanost i lakoca odrzavanja istih.
Sredstvo odvracanja jeste moderan visenamenski avion sa jednim motorom.
Mali smo…lakoca odrzavanja je prednost nad avionima sa dva motora .
Znaju kolege koje rade na orlovima muke i komplikacije dvomotornog vazduhoplova.
A i trenutak istorijski u kome se nalazimo je takav da možemo da biramo natenane.
Imamo ljude i znanje i tradiciju koja traje i vise od 100 godina.
MOJ IZBOR F16 viper

Fi

Mislim da bi najbolje resenje bilo da se nabavi Su-35 ili Mig-35 zato sto vecinu naoruzanja koju poseduje Mig-29 bih mogla da se iskoristi za ove avione.Takodje oni se odlikuju odlicnim manevrima koji bi se odlicno pokazali u nekim situacijama.

Odgovori
Bo

Zbog stanja nastalog u svetu mislim da će novi avion morati biti sa zapada. Priča se puno o Rafalu ali mislim da od toga nema ništa. Pošto nam svakako u državi za sve se pitaju strani ambasadori očekujem da će naslednik doći iz nekog dila sa Amerima. Tipujem na F-16 koji je bez sumnje zver od aviona mada i matora platforma sa druge strane. Ko zna možda pokušaju da uguraju i F-18. Priča se u nekim krugovima da Ameri svašta nude pa videćemo uskoro šta je to ako se prihvati.
Iz Kine mozda je onaj J10 u igri mada ne znam koliko je to pametno zbog već pominjanih odnosa. Nemam ništa protiv tog aviona, Kinezi odavno nisu za sprdnju .
Lično Rafal mi je najprivlačnija platforma, e sad koliko koristi bi kao država mogli imati od Francuske ne znam baš..

Odgovori
Ac

Meni treba samo kalendar. Da ne duzim puno.

Portal pratim od prvog dana, eto.

Odgovori
Re

RV i radari Francuski tj.evropski,PVO Rusko- Kinesko,kopnena vojska-artiljerija domaće kao i municija i tu greške nema.Očigledno su Francuzi i Erbas voljni za saradnju i to iskoristiti maksimalno.Doćiće vreme kad će se Evropljani pitati u Evropi bez Amera.Misliti o tome.

Odgovori
Da

Koji višenamenski borbeni avion i zbog čega bi trebalo da bude naslednik MiG-a 29 SM+ 101. eskadrile?

Kompleksno pitanje na koje treba dati što smisleniji odgovor, uh baš teško. Na ovo pitanje kao i na mnoga druga trebalo bi odgovor da da struka, koja u izvesnoj meri to i čini, ali po svemu sudeći politika će dati krajnji odgovor.

Odgovori pojedinih će biti, doduše u izvesnoj meri, jednostrani, ali trebalo bi gledati na baš dug period, minimum 30-40 godina, koji avion kupiti.
Kupovina aviona je političko, bezbednosno, diplomatsko, tehničko-stručno, pa čak i kulturno pitanje;
A naši piloti bi na to pitanje rekli NOVO.

Odgovori
Pa

Ja neću komentarisati avione jer to bi bilo nerealno i nezahvalno, a svaki je dobar na svoj način i svaki ima prednosti i mane… jer bilo koji naslednik sadašnjih je bolji od nemanja aviona i sopstvene avijacije, tako da svaki sledeći avion koji se nabavi je veliki uspeh, a najveći uspeh bi bio pokretanje naše proizvodnje… podsećanja radi- imali smo sjajnu ideju sa Galebom G-4 i skoro gotov proizvod da se nije umešala politika. I Orao J-22 je bio sjajan projekat… uz modernizaciju i noviju tehnologiju novi Orao npr (4++) mogao bi da parira velikom broju aviona iste klase (govorimo o realnim podacima za naše finansijske mogućnosti, a ne o stelt tehnologijama, ili avionima pete i šeste generacije).
Da li postoji i bilo kakva mogućnost kupovine ovih kalendara putem online prodaje?
Radim u vojnoj industriji i nažalost moja firma ne štampa kalendare ni za svoje radnike.

Odgovori
Ga

I ja sam patriota ali nažalost i Orao i Galeb imaju mnogo propusta i nezavršenih rešenja. Na prvom mestu je problem motora. Na drugom mestu je tehnologija izrade. Orao smo konstruisali tako što smo kopirali Engleze. Drugo, Orao ima loš stajni trap, neki elementi aerodinamike su problem, lako pada u kovid, najčešće ne može da izadje iz njega. Rumuni su odmah već 1988. krenuli u akciju da se otarase Orlova. Moramo biti realni nismo imali dovoljno jakih inženjera posle penzionisanja generacije Koste Sivčeva … tražio se kolektivni rad bez pojedinačnog isticanja…

Mi

Mig-35 bi bio stagnacija, Su-35 prevelik avion za našu zemlju, Rafal da u trendu je dobro se komercijalno kotira, F-35 nice wish, ali mislim da ce pre biti neko kinesko resenje J-10C ili da budemo bahati J-20 cisto ono jedina zemlja koja bi ih imala a da nije Kina, da budemo ponizni robovi Kine :). Ali, s obzirom da je politicko-strateško pitanje, kako budu “duvali vetrovi” tako ce i vojska nabavljati.

Pozdrav!

Odgovori
Pa

Koje karakteristike, mogucnost upotrebljivog oruzja ili (ne)obucenog ljudstva cine MiG-35 korakom unazad?

ga

@Milos

I think the mig-35 is not a bad solution for smaller countries like yours. I am not a fan of the idea that countries in the region of the former Yugoslavia arm themselves because of the bloody history and bad economic situation in almost all of these countries, but the mig-35 is certainly not something that could be called:“stagnation“.

Da

Poštovani, treba nastaviti interesovanje i finalizovati kupovinu Rafale od Francuske. Kako ističu resursi kroz 8 godina 29-kama mislim da bi oni bili najbolje i najsveobuhvatnije rešenje za zatvaranje vazdušnog prostora. Kupovina 2 eskadrile minimum. Navedeni avion bi pokrio celokupnu potrebu vojske kao višenamenski avion perspektivne namene, penzionisao i Orlove. Nadam se da bismo mogli i da se sa Francuzima dogovorimo i za odgovarajuće podvesno naoružanje dužeg dometa. Iskreno bih voleo Rafale, i zbog vizije i tendencije JRV ih vremena pametnog i ciljanog unapređenja vazdušnih snaga – Novi Avion! Pozdrav svima!

Odgovori
Zi

Dobar dan,
Dessault Rafale F4,
Lovacke sposobnosti:
Mocan i savremen AESA radar dometa 200+ km, koji moze da prati mogucnosti Meteor projektila( inace ako taj projektil ne bude dostupan, ne uzimati ovaj avion u razmatranje je MICA ne zadovoljava po dometu)
Bombardereske sposobnosti:
Velika nosivost na 14 podvesnih tacaka
Mogucnost da nosi SCALOP/ Storm shadow projektila
Damocles targeting pod
Mogucnost nosenja raznih gliding bombi velikog dometa ( JDAM i slicno, mozda cak i ove domace u razvoju)
SPECTRA sistem za zastitu aviona
Motori:
Motori koji omogucavaju supercruise bez afterburnera
Zakljucak; uzimajuci u obzir aktuelne narudze okolnih zemalja i na poziciju neutralnosti bar 18 aviona treba da se nabavi.
Hvala

Odgovori
Co

Kao što je već nekoliko ljudi reklo, ne želim da komentarišem avione…Ne posedujem znanje kao ostali pratioci vašeg portala i nezahvalno je da pričam o tome, ali ljubav ne izostaje. Naravno da bih voleo da novi borbeni avioni budu što bolji i noviji, da budu opremljeni najsavremenijom tehnologijom. Da li je to realno, složićemo se da u velikoj meri i nije. Kroz istoriju smo kao “slabiji” izlazili na kraj sa “jačima” i mislim da je upravo to ono što krasi naše borce. Malo koji narod ima takvo srce, hrabrost i inat. Želim da se zahvalim našim “čuvarima” neba, ali isto tako i ostatku vojske. Svi ste vi heroji i ne mogu rečima da opišem poštovanje koje imam za sve vas! Želim svima zdravlje, sreću i srećne praznike!
Pozdrav od jednog deteta 101.

Odgovori
Al

Najlogičnije za naše uslove bi bio jas-39 Gripen po ugledu na Mađarsku, međutim trenutno nemoguća misija, ali nada uvek postoji :)

Odgovori
Re

IK 3. Domaća proizvodnja, jeftini delovi, taman koliko para imamo.

Odgovori
Mi

Sa obzirom da necemo kupovati avion pete generacije, najbolji jednomotorac 4++ generacije je Gripen E/F.
Jeftiniji, laksi i manji od F-16 a ima vatenu moc za VV, VZ ili protiv ciljeva na moru isto kao i svi ostali, samo sto nosi par tona manje.

Mozda i najveci razlog zasto je najbolji za nas je sto je dizajniran da se koristi u teskim ratnim uslovima daleko od servis centra i aerodroma, pojedinacno i u malim grupama, uz minimalne tehnicke potrebe nakon sletanja. Dezajniran je da se po sletanju na autoput skloni pod ciradu u sumi, naoruza i napuni gorivom za nov let u roku od samo 20 minuta. To je oficijalni stav proizvodjaca, i sa obzirom na istoriju dizajniranja borbenih aviona Saab (Draken, Vigen, Gripen) nema razloga da se sumnja u to.

F-16 i F-35 su dobri ali samo za velike bogate sile koje lete u velikim timovima u velike akcije podrzane svim sistemima sto u vazduhu sto na zemlji posle sletanja. Prezahtevno i preskupo po satu naleta. Gripen je dizajniran za suprotne scenarije.

Odgovori
Ћ

Моје скромно мишљење је да останемо везани за Руске апарате/ваздухоплове/,тј. наставимо са Руском техником.!
Конкретно са авионима СУ 57,или СУ 75/ШАХМАТ/.
Технички,тактички и инфраструктурно много ближе смо тим решењима.
Узимајући у обзир и цену Француских апарата као главних конкурената.нетреба трошити речи.
Поздрав свим припадницима 101 .ЛАЕ!

Odgovori
ga

@ЋАЛЕ

My advice to you is not to wait for the SU-57 or SU-75, but to immediately and decisively start acquiring the Mikoyan PAK DP/MiG-41 aircraft. It is planned that the MIG-41 aircraft will make its first flight in 2025, so you have enough time. It will be able to achieve speeds of Mach 3 or 4. MIG-41 will be armed with missiles that will be able to shoot down hypersonic weapons and satellites, and it also has an anti-missile laser. With this type of aircraft, you will be able to compete with all your neighbors without any problems. And it will probably have an unmanned version, so you can train pilots without big financial costs. You can train pilots in the DCS flight simulator when the MIG-41 module comes out, it probably won’t be very expensive.

My comment is more of a reaction to the various unrealistic things that are stated here. Every country can have modern fighter planes if they want, but in the current bad economic situation in the region, europe and the world, I think there are much more important things. The fighter plane looks nice at various events, but that does not solve the problems of people who are unhappy, insecure and hungry.

Dr

@gant i suppose you joking with us , because MiG 41 is a superriority fighter that meens flying high with highspeed above 3 Mach and carrying up to 6 R 37m AAM this fighte is projected to fight AWACS and Bombers like B1B and B21 „Rider“ and also B2 „Ghost“ like this one was have „landed“ nearby Belgrad back in 1999!

ga

@Dragan Dubonjac

I think I explained everything in my comment and why my comment is the way it is. And as for the tactical-technical characteristics of the planned MIG-41 aircraft, you are right. The B-2 was not shot down during the Operation Allied Force, perhaps you misidentified the B-2 as an F-117 aircraft?

lo

A joj dva pasusa, automatski sam se zapitao sta je to pasus ali nema veze.
Logicno se za naslednika i radnog kljuseta (po sahovskom terminu) MiG-29SM kao i Mig-29UB (9-12, 9-13 i 9-52) Kao prvi namece MiG-35.
Ali posto je problem nabavka, odnosno transport bilo cega Ruske proizvodnje (a greota za neostvareni san i zelju nasih pilota SU-30). Problem bi pravila i nabavka Kineskih Aviona J-10, J16 ili pak J-20.
Gripen NG,Gripen je nudjen samo druga varijanta, ali nasi nisu pokazali neko interesovanje, pa su se oni povukli. Za F16, F18 i F35 neverujem da bi bilo nekakvih uspesnih dogovora.
Tako da se kao logican izbor namece nova eskadrila, a i nasi su u pregovorima sa Francuskim proizvodjacem aviona Rafal.
Greota sto nismo uspeli da napravimo mini rafala u vidu Novog aviona kod nas u domacim fabrikama kao laki lovac.
Pozdrav za pilote i hvala im sto prelecu iznad moje glave skoro svaki dan iako ja nemam uvek telefon da ih snimim ali uzivam da ih vidim

Odgovori
Mi

Mini Rafal (YU-supersonik) je bio dizajniran po nasim potrebama. Danas te potrebe nisu drugacije. Danas je to. Gripen E/F

Go

Prijava za kalendar

Odgovori
pe

Dzaba pisem godinama pisem i nikad nista nisam dobio tako da evo cisto da ispostujem moju tradiciju javljanja na ovakve akcije.

Odgovori
Sr

Odgovor na pitanje zavisi od toga šta VS i momci iz 101. žele da u budućnosti bude njihova eskadrila. Da li se nastavlja fokus na QRA i DCA ili se ozbiljno planira proširenje „spektra zadataka“? Ako je odgovor da se nastavlja tradicija, odna bi najbolje bilo nešto brzo, mah 2+ kao 29ka, da se popne visoko i spamuje sa VV raketama sve što pokuša da uđe u VaP: onda je odgovor ni manje ni više nego F-15, zatim EF-2000 i na kraju Gripen. Ako bi pak da se proširi spektar zadataka i na zemaljske ciljeve pored onih u vazduhu, zatim i za EW, onda naravno Rafal, mada je i to na neki način „vraćanje tradiciji“ ili alternativno Gripen pa da budemo „kompatibilni“ sa severnim komšijama bar neko vreme.

Odgovori
Mi

To mu dodje 2:1 za Gripena 🙂🥳

М

МиГ 35. Може да користи инфраструктуру од 29-ки, што значи да нису потребна додатна улагања. Напредна електроника, издржљива машина, јефтин за одржавање. Пилоти и техничко особље може лако да се преорјентише на тај апарат.

Odgovori
Bl

Na postavljeno pitanje ne postoji jednostavan odgovor.

Postoje želje, postoje mogućnosti i…postoji politika. :-(

Nabavka borbenog aviona je proces koji se svakako mora gledati dugoročno. Sa kim Srbija treba da razvija saradnju (kome jatu ćemo se prikloniti), jer biti “neutralan” je u današnjem svetu teško održivo.

Pre svega mislim da na neki način prilično kasnimo sa odlukom o izboru budućeg višenamenskog aviona. Resursi za MiG-ove ističu do ~2030. Dotle treba poručiti avione, obučiti pilote, dočekati da avioni stignu, postići operativnu sposobnost.

Lično moj favorit bi bio Rafal (po dizajnu, TT karakteristikama). I vojno-ekonomska saradnja sa Francuskom je veoma poželjna. Ali bojim se da zbog količine već naručenih aviona ovog tipa nećemo uspeti da ih dobijemo na vreme.

Za one koji priželjkuju Su-35 – to je prelep avion, ali ljudi: neće se desiti. A i prevelik je…to nam ne treba.

Su-75 bi nam i odgovarao, ali kao što znate on nije više ni u najavi.

Kineski avioni…ne bi ih ozbiljno razmatrao, neročito zbog sve izvesnijeg sukoba sa Tajvanom.

Ono o čemu većina ljudi ovde ne razmišlja su i troškovi eksploatacije i raspoloživost rezervnih delova i naoružanja (DA i naoružanje!-nećemo valjda stavljati NRZ na Rafal)

U skladu s’ tim evo nekih troškova po satu naleta koje sam uspeo da pronađem na netu, čisto poređenja radi:

MiG-29 (~10.000$)

Su-35 (35.000$)

Rafale (16.500$)

EF-2000 (18.000$)

Gripen (5-6.000$)

F-16 (~20-25.000$ zavisno od verzije)

F-35 (35.000$)

F-22 (70.000$)

J-10 (5.000$)

Po meni, najbolje su su se u ovoj priči snašli Rumuni:

-Kupili su na vreme F-16 da “premoste” do aviona 5. Generacije (F-35)

-Modernizovali su IAR-99 (dvaput)

Ali to se može samo kad jasno odrediš svoju spoljnu politiku.

Zato bi možda, ali možda…najrazumnija varijanta bila da recimo, poput komšija Mađara iznajmimo Gripen i sa njim premostimo do aviona 5. generacije. Da imamo vazduhoplovnu komponentu (4.gen) od isteka resursa MiG-ovima do pristizanja novih aviona 5.gen.

Možda zvuči nerealno, ali treba gledati unapred.

I zato je sa tog aspekta zanimljiv Gripen, jer je sat leta 3x jeftiniji nego na Rafalu. Hoću reći ako sada naši piloti lete recimo 20h godišnje sa MiG-29 čiji je sat 10.000$, verovatno bi sa Rafalom leteli još manje, a sa Gripenom verovatno više.

I još, ako se “ispružimo” za Rafale, zakucani smo sa njim do 2050. Minimum, a on je realno avion 4++

Sve u svemu, da imamo jasno određenu politiku i da smo jači ekonomski, izbor ne bi bio ovako težak.

Odgovori
mi

Idealno bi bilo da se nabavi dve eskadrile Rafala F4R, kao i jos dve-tri eskadrile skolsko-borbenog aviona M346 iz Italije.

No tesko da se za ovo ima para..

Razlog za nabavku ovih aviona, a ne nekih drugim vidim prvenstveno u dokazanim performansama i karakteristikama tih aviona, kao i opremu koja dolazi uz njih (pod uslovom da nam daju Meteor i Storm Shadow).
Pored samih karakteristika tih aviona vidim politicku stranu te nabavke i to koliko ce Srbija dobiti politickih poena kod Francuske i Italije zbog iste.

Ukoliko bi se mogla ugovoriti i neka proizvodnja / saranja sa istim drzavama utom bolje.

No na kraju krajeva, zna i rukovodstvo RViPVO sta i zasto nesto nabavlja/kupuje.

Neka krajnja odluka bude na ljudima koji ce istu opremu i koristiti, tj pilotima.

Odgovori
Al

Mig 35 a ako drzava zeli da dovrsi projekat NA i onda Desault Raphale

Odgovori
Ne

Ako ne moze nesto rusko, onda Gripen E ili J-10. Po ceni do 40% jeftiniji od Rafala, a po specifikacijama idealni za nas. Ali uzeti neki ozbiljniji broj, ne simbolicnih 12.

Odgovori
St

Smatram da se treba prvo definisati nacionalna strategija odbrane i ko nam je saveznik a ko ne. Ako glumimo neku nezavisnost i ludilo kineski J10 ali licenca i da se sklapa kod nas, ali ako se opredilmo za zapadne vrednosti i odreknemo Kosova za mene je Rafal najbolji.

Odgovori
Ga

Логични наследник би највероватније био Миг 35 због постојећег кадра и инфраструктуре. Мада кад у обзир узмемо тренутну ситуацију, куповина руске опреме је готово немогућа, а и с друге стране није велики број комада направљен као и то да је Миг 35 има мало корисника. Кинески авиони су добри? међутим Кина је веома удаљена као и то да њихов утицај по Европи није толико распрострањен (макар у војном смислу), иако Кинески утицај расте. Тако да би набавка Кинеских авиона била могућа за коју деценију. Избор авиона верујем да највише зависи од војног и политичког врха, а како ситуација стоји, то ће највероватније бити Рафал. Набавка било ког другог западног авиона није могућа због притиска јавности (типа Ф-16). Рафал иако скуп, представља одличан авион.

Odgovori
Ma

Pitanje koje naizgled, samo naizgled deluje jednostavno, je u stvari vrlo kompleksno i zahteva detaljnu analizu i uzimanje dosta faktora u obzir. Pored želja struke, vazduhoplovnih entuzijasta (a to smo svakako svi mi na T6), mora se uzeti u obzir geopolitička situacija na Svetu, kao i politička podrška zemlje proizvođača, zatim potrebe drugih rodova i vidova naše vojske. Imali smo jako i razvijeno vazduhoplovstvo na samom početku 2. sv rata koje je takođe bilo mešovito i sastavljeno od aviona različitih zemalja, pa nam to nije puno pomoglo. Da se ne udaljavam od teme tada smo imali ultra moderne lovačke aviona poput BF 109, Harikene, Ikarus 3, najmodernije bombardere Do 17, Savoja Marketi pa se iz poznatih razloga nismo proslavili, samo smo se bespotrebno kreditno zadužili.
Srce kaže i želi Su 35, Rafal i F15S, F 18 Super Hornet, sve same vrhunske mašine, koji god od tih aviona samo da nosi naše rondela, a razum kaže preskupo, nedostižno i nepotrebno. Opet zavisi od postavljenih TT zahteva i šta se očekuje od tog višenamenskog lovca u budućnosti. Dalje razmišljanje navodi na provereni Jas 39 Gripen C ili D verzija, imajući u vidu njegov jeftin nalet, znatno jeftinije održavanje, ali Šveđani se nisu pokazali baš kao neki pouzdani partneri, a i od političke podrške, osim tapšanja po ramenu, ne bi bilo ništa, dakle i on otpada. Onda dalje razmišljanje vodi ka nasledniku čuvene 29tke, Mig 29 M2, odnosno mig 35. Njegovo uvođenje i prelazak na taj avion bi bio najjednostavniji, najmanje zahtevan za preobuku, prilagođavanje avio mehaničara i same logistike minimalno, na oko savršena zamena, sa druge strane kad se pomisli da Fabrika Mikojan Gurevič ne stoji baš najbolje plus trentuna i poznata situacija oko rata u Ukrajini i sankcija RF kaže da od toga nema ništa tj i on otpada. Dalje razmišljane me navodi na kineski J 10 Čengdu, mala nepoznanica za nas Evropljane, ali poznata cena naleta po satu koja oduševljava plus kineska politička podrška obećava, plus nabavka PVO sistema srednjeg do velikog dometa FK3, i droova CH 92, CH 95, deluje kao logičan produžetak saradnje, upravo nabavka tog aviona. Ako se tome doda i ekskadrila školsko borbenog L 15 i uvezivanje svega toga u sistem RV i PVO dobije se skoro pa jedinstvena celina; kad se uzmu u obzir novi Francuski radari, izuzetni ruski Panciri i stariji sovjetski radari i modernizovani Kubovi i Neve.
Saradnja sa Airbusom bi se unapredila i politička podrška Francuske i Nemačke bi se pojačala kada bi se izabrao Airbus lovački avion odnosno Eurofajter Tajfun, ali njegova cena u nabavci i cena održavanja i sata naleta ozbiljno zabrinjava. Tu su i Francuzi sa svojim Rafalom. Predivan avion, izuzetan, nema potrebe uopšte bilo šta pisati o njemu, ali i nejgova cena zabrinjava, tako da i on otpada. Razlika u ceni između eskadrile Rafala i J 10, za koju bi se verovatno opremila i modernizovala KOV a najviše OMJ. Pešadija bi napokon dobila neophodan broj vozila LAzar, Miloš, MRAP, Bov M11, tenkisti bi dobili modernizovane M84, trupna PVO neophodan broj Pasaras, artiljerija bi dobila neophodan broj Nora i modernizovanih Gvozdika i VBR Oganj, Orkan, transportna eskadrila bi dobila dodatni broj odličnih Casa C 295. Onda se kao dobar kandidat javlja izuzetan školsko borbeni avion korejski T 50, bilo u verziji FA 50 bilo kao TA 50, jeftin u nabavci , jeftin za održavanje, dovoljno dobar za male zemlje. Problem kod tog aviona je što bi se uz njegovu kupovinu dobila podrška Južne Koreje, jedne izuzetno razvijene zemlje, ali sa ne toliko jakim političkim uticajem u našem delu Sveta, kao što ima recimo -Kina. U bližoj budućnosti teško da će bilo šta moći da zameni višenamenske avione, neće moći da ih u toj ulozi zamene ni dronovi, ni jurišni helikopteri, ama baš ništa.
Iz svega napred navedenog, uzimajući u obzir finansije naše države i druge potrebe, kojih ima zaista mnogo, realnost je da bi nabavka aviona kao što je Rafal bila potpuno iznad finansijskih mogućnosti i potreba Republike Srbije, i da će 101.lovačka eskadrila najverovatnije biti opremljena avionima J 10 Ćengdu ili eventualno nekim školsko borbenim avionom kao što su L 15 ili T 50. Koiliko god da želim da se izabere drugi višenamenski avion, ipak su želje jedno a realnost drugo. I tata bi sine vozio BMW ali….

Odgovori
St

Imajuci u vidu da ovo nije jednostavno pitanje, postoje cetri najbolja kandidata kao zamena za MiG-29SM+.

1. Kandidat je ocigledno Rafale F4, koji iako veoma skup predstavlja najkompletniju omnirole platformu za nasu zemlju, pod uslovom da se uzme u najbogatijem paketu naoruzanja. Imajuci u vidu trenutna geopolitika kretanja i to da je francuska namenska industrija najsamostalnija Rafale bi od zapadnih platformi bio moj prvi izbor.

2. Kandidat je JAS-39E/F Gripen koji je imajuci u vidu lakocu odrzavanja i nacin doktrine upotrebe te platforme u Svrdskom RV najkompatibilniji za nase RV. Medjutim jedina mana mu je sto nije 100% proizvod svedske namenske industrije
a time i mogucnost politickog uslovljavanja u pogledu nabavke i odrzavanja.

3. Kandidat/kandidati, inace moji omiljeni, su najmanje verovatni imajuci u vidu konflikt u Ukrajni, a to su Su-35S/30SME. Koji bi po uzoru na Indiju, Maleziju i Alzir bili nabavljeni sa zapadnom avionikom i optoelektronskim sistemima.

4. Dodatni kandidati iz istocnog bloka su J-10C i J-16. Naime J-16 po meni predstavlja vrhunac evolucije platforme Flanker, dok bi J-10C bio ekvivalent Gripena i s ozbzirom na odnos cena/kvalitet mogao biti nabavljen u vecem broju primeraka.

Hvala Tango Six na svemu u ’23.
Srecna svima u redakciji Nova godina i predstojeci praznici.

Odgovori
Pe

Nabavka lovačkih aviona predstavlja složen proces koji zavisi od nekoliko aspekata. Pre svega to nije pitanje koje je samo na dnevnom redu u okviru Ministarstva odbrane ili Generalštaba, Komande Ratnog Vazduhoplovstva etc.
Pre svega to je pitanje koje zavisi od političkih i ekonomskih činilaca.
Drugim rečima, u zavisnosti od globalnog i regionalnog konteksta u međudržavnim odnosima, i pitanju ko je spreman da nam nešto proda, pod kojim uslovima, u kojoj verziji, po kojoj ceni?
Ekonomski gledano, dominira pitanje koliko sredstava se može izdvojiti na troškove nabavke, obuke pilota i tehničara, nabavke rezervnih delova, osposobljavanju infrastrukture i troškove eksploatacije letelica.
Naravno, apsolutno nije zanemarljiva uloga vojnog vrha, ali jasno je da se i on mora prilagoditi određenim, gorenavedenim okolnostima.

Posmatrajući naš region trenutno, vidimo da su susedne zemlje i te kako aktivne u zanvaljanju vojne tehnike u vidu višenamenskih borbenih aviona.
Pre svega, Rumunija koja je ugovorila nabavke novih eskadrila američkih F-16 uz sisteme protivvazduhoplovne odbrane Patriot čime će dramatično uvećati svoje sposobnosti.
Pored nje, Bugarska je ugovorila nabavku prve partije od 8 lovaca F-16 block 70, a sprekuliše se da će ugovoriti još 8 aviona.
Hrvatsko ratno zrakoplovstvo primilo je prve primerke Dassault Rafale aviona iz sastava francuskog vazduhoplovstva, te će u narednom periodu broj letelica doći do 12.
Dosta ranije, Mađarska je rešila pitanje svoje tehnike nabavkom 14 švedskih Gripena.
U širem okruženju, Grčka je ugovorila takođe francuski Rafal, Slovačka F-16 block 70 (Viper).

Utisak je da su sve zemlje u okruženju odabrale letelice zapadnog porekla, što je i logično – uzimajući u obzir njihovo spoljnopolitičko opredeljenje, tj. članstvo u okviru NATO i EU.

Kada je Srbija u pitanju, situacija je malo složenija. Deklarativno, našu poziciju smo opredelili kao neutralnu, tako da hipotetički bi u skladu s tim trebalo da imamo opcije na više strana. Međutim, u realnosti nije baš tako. Usled trenutnog rata u Ukrajini, onemogućene su isporuke već unapred dogovorene tehnike (Mi-35, Mi-17 i Pantsir-SME) samim tim nerealno je očekivati da će nam biti dozvoljena nabavka letelice iz RF. Mada, i da se kojim slučajem otvori prostor vidimo da je MiG-35 još uvek nedovršen projekat (zbog AESA radara i novih motora) dok je potrebno još nekoliko godina da se završi razvoj Su-75, tako da bi izbor verovatno išao ka SU-30SME.
Kada je reč o švedskom Gripenu, prilikom podnošenja ponuda 2012. tokom raspisanog tendera MO-a za nabavku novog lovca, izostalo je odgovor švedskog proizvođača, tako da je upitno da li bi sada bilo drugačije, posebno kada se tome doda činjenica da ovaj avion nije bio čak ni predmet spekulacija za naše RV.
Što se tiče Eurofajtera, iako je pre godinu i po-dve bilo reči o nabavki polovnih aviona iz sastava britanskog RAF-a, verujem da cena njegove eksploatacije predstavlja glavnu prepreku za bilo kakvu realizaciju. Dodajemo tome da ni bogatije zemlje nemaju dobro iskustvo sa navedenim parametrom, npr. Austrija.
Od eventualnoh opcija iz drugih zemalja Zapadnog sveta, potencijalno bi se mogli izdvojiti F-16 ili Rafale.
Za oba aviona trenutno vlada ogromno interesovanje i jasno je da će Dassault i Lockheed Martin ostvariti unosne ugovore od njihove prodaje. Time ostaje pitanje koliko vremena bi eventualno bilo potrebno na dopremanje prvih letelica, ali i vremena preobuke ljudstva i prilagođavanja infrastrukture. Ipak, pored svega deluje da je od svih zapadnih aviona, najrealniji kandidat Rafal.
Na posletku ostaje mogućnost pregovora sa NR Kinom oko lovca J-10c koji bi po brojnim parametrima bio jako dobro rešenje za srpsko RV. Pre svega, ovaj lovac je povoljniji, a na sve to je proteklom periodu došlo do nabavki iz Kine (FK-3, CH-95 i CH-92). Reč je o jednomotornom lovcu sa solidnom gamom opreme, uz AESA radar.
Nema sumnje da bi predstavljao unapređenje u odnosu na MiG-29 i da bi mogao u većoj meri da se koristi kao multirole fighter. Pored toga, ovaj avion ima ozbiljan izvozni potencijal, pre svega na Bliskom istoku i kada je u pitanju Turska i Pakistan.

Odgovori
Pe

Jako zanimljiva tema.
Razmisljao bih o 3 eskadrile J-10CE ili neke naredne verzije, jer vjerovatno bi smo dobili bez puno galame i PL-15 ili neku napredniju raketu za 5 godina… cijena bi bila nesto kao 2 eskadirle Rafala ili manje, znam da su motori sa manjim medjuremontnim ciklusom nego kod Rafala ali su proporcionalno i jeftiniji, a i brze vrijeme isporuke….ALI
Treba nam neki jaci oslonac u zapadnoj evropi samoj, znam da je Francuska politika prevtljiva ali nije agresivna kao njemacka prema nama i donekle je ublazava i da bi smo dodatno ‘kupili tu’ podrsku RAFAL jeste dobar izbor, i to 24 do 30 kom, problem moze biti nabavka ‘meteor’ rakete cija kupovina bi mogla biti blokirana od drugih kooperanata zbog politickih razloga, ali ako ostane mogucnost da se moze koristiti PL-15 kao alternativa(malo vjerovatno) …zasto ne, i kao sto rekoh jedna eskadrila nije dovoljna i to RAFAL sa punim spektrom oruzja, pa sta kosta neka kosta…Jos jenda dobra stvar je dug medjurentni rok motora ‘Snecma’ sto na kraju smanjuje operativne troskove, pa bi bili minimalizovani koliko je to moguce za dvomotorac…plus avion je svenamjenski, moze biti u nekoj hipotetickoj misiji uzvratnog udara, za ne daj boze u pozadini agresora…….tako da sa strane faktora odvracanjaod agresije ima svoju ulogu. Kinezi nas vec cekaju za L-15 :)..tako da smo ‘diversifikovani’.
Btw Francuzi ako ne prodaju nama nov RAFAL pa kome ce u evropi prodati, grci ih ispalili kao i svajcarci i finci, naravno, jer agresivna US politika prodaje F-35, Turskoj ne smiju ponuditi, ali zato im je SRBIJA poslednja sansa za ozbiljniju prodaju u EVROPI, tako da i oni imaju interes pa se valjda negdje poklopimo.
Naravno ova analiza vazi za razmatranje ako se uzme u obzir geopolitika na dan 29.12.23.
Znaci RAFAL!
btw: ako ne bude Rafal bice J-10, ili …

Odgovori
А

Ако не можемо да имамо „дуга копља“ и неки авион пете генерације џаба нам све. Видети са Кинезима да ли ваљају Ј-35 или кукала нам мајка F-35 од Амера. Можда нас мало оставе на миру. Ако не може ништа од тога онда лепо дај шта има за што мање пара па да бар развијамо наше наоружање лагано ко Турци и Израел. Ионако нам једна ескадрила неће помоћи ако се „другари“ одлуче на нешто поново. Ценим да је Рафал отприлике то.

Odgovori
Sl

Ostavicu emocije na stranu ili koji je avion najlepsi ili najbolji. S’ obzirom da (nazalost) Srbija nije clanica NATO-a i da je oko Srbije bukvalno 100% kisobran NATO-a, onda je valjda jasno da u nekom zamisljenom decijem sukobu, nasa avijacija ne bi imala sanse. Ne nasa. Nijedna.

Znaci dolaze u obzir avioni za Air policing i odrzavanje kakve-takve lovacke avijacije. Posto ne zivimo vise u svetu gde vazi „vise je bolje“, nego „bolje je bolje“, izabrao bih avion Rafal.

Kao prvo to je strahovit avion cetvrte generacije, kao drugo Rusija je zavrsila sa evropskim kontinentom, bar sto se naoruzanja tice. Nekako mi je posle silne saradnje sa Francuskom u oblasti PVO i sto se tice helikoptera, nekako logicno da uzmemo Rafale.

Kod njih nema politickog pritiska. Niti je smisleno da uzimamo nekokazane kineske kopije ruskih aviona, niti nedokazane avione iz Azije.

Da licno biram, to bi bio americki F-15. Ali racionalno to je zaista Rafal. I nisu Hrvati nimalo pogresili. Tako da ako pogledamo gde je Srbija (srce Evrope), Rafal mi se cini najboljim izborom.

Sto se tice Miga 29 taj avion je mnogo lep i bio je fantastican samo na papiru. Odlican avion za air polising i nista vise. Nije se dokazao ni u jednom sukobu (iz raznih razloga).

Odgovori
T5

J-31
Амерички војни и индустријски званичници верују да ће, када Ј-31 уђе у службу, аутоматски одговарати постојећим ловцима четврте генерације као што су Ф-15 Еагле, Ф-16 Фигхтинг Фалцон и Ф/А-18Е/Ф Супер Хорнет . Они сугеришу да би способност Ј-31 против најновијих ловаца, као што су амерички Ф-22 и Ф-35, зависила од фактора као што су број платформи, квалитет пилота и могућности радара и других сензора.

Владимир Барковски из Руске авионске корпорације МиГ изјавио је да, упркос неким недостацима у дизајну, Ј-31 „изгледа као добра машина“. Иако садржи карактеристике које се већ користе на дизајну америчких ловаца пете генерације, то „није копија, већ добро урађен домаћи дизајн“.

Odgovori
JE

Naslednik najlepseg aviona na svetu treba da bude avion iste konfiguracije naravno boljih karakteristika a to je MIG 35. Nasi piloti ih vec poznaju tehnicari isto a ako su dobri Rusima i jos mnogima onda su dobri i nama. Posto sam laik to je samo moje skromno misljenje. Srecna Nova Godina svima a posebno nasim pilotima.

Odgovori
Ne

Ja smatram da je pitanje odabira novog aviona pitanje koje nosi ozbiljne finansijske investicije, te je potrebno sagledati ekonomske faktore pre nego tehnicke karakteristike aviona. Prvo, kao mala zemlja i kao siromasna zemlja nama tih par aviona u bilo kakvom ratu u trenutnim okolnostima ne vredi puno. S tim u vezi, trebalo bi odabrati onaj paket koji bi ponudio najbolji odnos cene i kvaliteta, zivotni vek ali i mogucnost za otvaranje pogona u nasoj zemlji za remont ili proizvodnju delova. Cuo sam da je Saab za svoje Gripene nudio takvu opciju, ako kupis avione oni otvaraju fabriku u tvojoj zemlji, ali ne znam koliko je to tacno. Posto je saradnja sa Francuzima na visokom nivou ako se sudi po kupovini Tales radara i Airbus helikoptera kao i C295 aviona, deluje stvarno logicno uzeti od njih i svakako fenomenalne Rafale. Ako bi postojao aranzman da se otvore nekakvi pogoni za proizvodju ovde ukoliko se kupe Rafali, kao sto je slucaj za naoruzavanje H145, ja bih rekao da je to stvarno dobra ponuda na duge staze i zbog logistike. Malo vise od 100 godina ranije bilo je i cuveno Topovsko pitanje, deluje mi kao da je ovo slican scenario za srbiju sada i da treba negovati odnose sa Francuskom. Za mene je nov Rafal logican izbor ako se uslovi poklope.

Odgovori
Jo

JF17 thander blok 3 buduće avionče našega neba ima sve što nam treba, cena prava sitnica ali tu se neko drugi pita 🛩️🛩️🛩️

Odgovori
Dr

Postovani ja iskreno bi veoma voleo da bar jednom dobijem kalendar 😊 to mi je velika zelja..
A sto se tice komentara, sta god ke u mogućnosti da se uzme i da budu maldi piloti sto vise. Pozdrav sve najbolje

Odgovori
Bo

Trebalo bi ako je moguće nastaviti korišćenje ruskih lovaca, jer u najjeftiniji za nas i ne trebaju nam komplikovaniji.
Drugo , probati da napravimo neki naš ili po licenci.
Ukoliko je to nemoguće, treba probati nabaviti nešto u rangu KAI T-50 Golden Eagle.

Odgovori
С

Када бих се питао и одлучивао о овом наследнику Миг-29 у 101. ловачкој ескадрили, почео бих са следећим питањима:
1. Од којих земаља реално (обзиром да немамо излаз на светска мора и да нам је граница окружена НАТО земљама) можемо да набавимо ВБА у наредних пар година?
2. Колико је страно учешће (читај могућност уцењивања) у подсистемима и деловима за поједине ВБА, као нпр. америчко учешће у шведском Грипену?
3. Ако се намерава ићи у инвестицију за наредних 50 година, што се искрено надам, колико се добија укупно пројектованих сати налета тј ресурса (са свим ремонтима) док се летилица не отпише из флоте?
4. Када се узме у обзир укупно пројектован број сати налета, са свим ремонтима, мора се дати одговор на питање: Колики су трошкови налета авиона укључујући летно и ремонтно одржавање, колике су цене резервних подсистема (мотора, авионике, радара, магистрале података, хидраулике, система навигације, сув-а…), цене делова и потрошног материјала, да би дошли до цене сата налета.
5. Колико кошта наоружање и опрема за вршење све четири групе задатака (ловачко-пресретачких, ловачко-бомбардерских, јуришних тј блиска подршка и е-дејства са извиђањем)?
Кренимо редом са питањем бр. 1. Ако из очигледно логичног одговора отпада техника из Русије и Кине, број земаља од којих се могу набавити ВБА се своди на САД, Француску, ЕУ (Тајфун) и Шведску.
Одговор на питање бр. 2 је да ако се узме у обзир да је учешће САД и Немачке у пројекту Грипен значајно, Грипен отпада. Такође број копераната из ЕУ + УК чини пројекат Тајфун превише изложеним уценама, па се избор за куповину ВБА сужава на САД и Француску.
Дакле избор иде између Ф-15, Ф-18 (мало вероватно), Ф-35 (веома мало вероватно) Ф-16 и Рафала. Колико сам читао, на ранијим моделима Ф-16, животни век је био 10000 сати до првог ремонта, затим још 8000 сати, па други ремонт и још 6000 сати, тј 24000 сати укупног животног века.
За Рафал, нисам успео да пронађем податке, само верујем да је укупан број сати знатно мањи.
Остаје питање цене наоружања и опреме. Колико сам могао да закључим из набавки Ф-16 у Словачкој и Бугарској, наоружање и опрема за Ф-16 су астрномски скупи.
Нажалост, тачни подаци нама ентузијастима нису доступни, али оно што више наслућујем него што знам, верујем да је Рафал нешто повољнији по цени/квалитету.
Још један веома важан чинилац који може драстично утицати на куповину ВБА јесте лобирање за наше националне интересе, поготову у САД и Француској. По мени то нам фали много више него новац тј буџет за овај пројекат. Од тога (чега стварно није било од 1990-е) највише зависи колико би продавци били склони да нам изађу у сусрет не само за набавку летилица, опреме делова и наоружања, већ и за потенцијалну употребу исте.

Odgovori
Ni

Draga redakcijo najdražeg mii Portala, pre svega srećna Vam Nova 2024 godina i sve najbolje u njoj. Puno čitalaca i dobrih tekstova i reportaža nam želim.

Zadata tema je po meni sjajna i nadam se da osim nas u komentarima u našem RViPVO neko zaista studiozno se bavi ovim problemom, jer u trenucima kada konačno imamo punu početnu operativnu sposobnost na MIG-29 SM+ , imajući u vidu njihov resurs, pravo je vreme da se bavimo nabavkom vazduhoplova sledeće generacije. Zakasnele analize uzročile bi ishitreniju nabavku po modelu take it or leave it, smanjile bi pregovarački kapacitet u pogledu cene samih vazduhoplova, ali i kompleta naoružanja i rezervnih delova. Naravno na našu štetu. Mi smo iz MIG-a 29 izvukli maksimum maksimuma, većina nas je subjektivno i emotivno naklonjena ovoj ptici, jer od kad pratimo vazduhoplovstvo (bar mi koji imamo 30 ili 40 + god), ništa bolje , lepše i efikasnije u iventaru RV nismo imali. Ovaj avion je tehnički i tehnološki prevaziđen, to vidimo i iz njegove upotrebe na modernim ratištima. Na njemu lete mučenici koji moraju (ima po koji primerak u UKR, lete ga malo u Libiji i Siriji, a skoro videh da i Huti imaju bar sigurno jedan primerak). U Evropi svi koji su ga imali, rešili su ga se kao starog gvožđa (osim nas i Bugara), a za uzvrat od Zapadnih zemalja dobili su različite pakete vojne opreme (vazduhoplovi, PVO sistemi, oklopna i artiljerijska oruđa). Došlo vreme i mi da ga menjamo, koliko god setni bili.

Ruska tehnika koja je kod nas dominantna još iz vremena SFRJ, naklonost istoj u ova vremena sa ovakvim geopolitičkim poredkom je čista fantazija, idiotska ideja i ne treba je uzimati u razmatranje. Koliko je teško, nemoguće i neizvodljivo kupiti bilo šta od Rusa i Kineza, videli smo na poslednjim pokušajima nabavke kako PVO sistema, tako i helikoptera i bez posadnih sistema. Dakle, zaokret ka Zapadu. Mislim da opet zbog nekih političkih problema (da ne širim previše) nije realno maštati o avionima iz USA, videli smo kako su Hrvati prošli sa nabavkom F-16, a oni su nesumnjivo pogodniji kupac od nas. Bugari i Rumuni su dobili 16ice jer jednostavno treba da ojačaju istočno krilo i zbog kompatibilnosti i unifikacije NATO flote, logičan je odgovor što su ih ,,kupili“. Mi zadnjih godina imamo pokazalo se sjajnu saradnju sa Francuzima (Mistrali, sada i radari, transfer tehnologije, obuka ljudstva i školovanje) za koju ima prostora napredka. Rafali se nameću kao odgovor sami po sebi. Dobar odnos cene i kvaliteta, velika potražnja na tržištu, tehnički se može lako doći do rezervnih delova, širok spektar i lepeza namene i mogućnosti naoružanja. Sa druge strane, ne treba NIKADA lupati u ratne bubnjeve, gledati previše preko plota kod komšije, već treba biti realan i zapitati se za šta su nama ti avioni potrebni i kako u okruženju u kom živimo možemo biti konkurentni u zaštiti našeg vazdušnog prostora. Rafali su konačan i po meni tačan odgovor na ta pitanja.

Srdačan pozdrav,
Nikola.

Odgovori
St

A to je dobro pitanje. Nekako logički bi to mogao biti MiG-35. Mislim da je to jedan sposoban avion, duboko modernizovan a na dobroj i proverenoj aero dinamici. Lično, njega bih najviše voleo da vidim kao sledećeg lovca. Takođe i Su-30 je jako interesantan. J-10 i J-17 se sami nameću pored već nabavljenih modernih pvo sistema. Rafali, miraži, f16/18 priče, grippen tajfun, sve su to lepi i bez sumnje dobri avioni ali uvek postoji ono ali… Nisam siguran koliko su oni spremni nama da daju tako nešto a onda i kada bi dali bi to mogli da koriste protiv Srbije kao polugu. Oni su majstori ubeđivanja,objašnjavanja i sankcija, embarga…

Odgovori
Gr

Nabavka novog lovca se treba gledati u kontekstu zanavljanja kompletnog RVa. Nama su Galebovi pri kraju života, a Orao služi kao platforma za ispitivanje novih UBS domaće industrije.
Dakle morao bi neki celokupni paket da se kreira.
Opcija br.1
6 komada L15A za početnu obuku.
6 komada L15B za naprednu obuku.
Jedna eskadrila J10C na Lađevcima koja bi prvenstveno bila naoružana VZ sredstvima (+integracija domaćeg naoružanja gde je to izvodljivo).
Jedna eskadrila J10C na Batajnici koja bi prvenstveno bila naoružana VV sredstvima.
Opcija br 2.
Jedna eskadrila T50 za obuku pilota.
Jedna eskadrila FA50 block20 na Lađevcima.On već nosi Mavericka tako da naši piloti tu već imaju jednu olakšicu. Takođe i JDAM, gde mi možemo da integrišemo naše Fab 250 PBG ili vWAGK. Korejanci su pominjali i nekog manjeg Taurusa, što gabaritno otvara prostor i za naše Košave.
Od dodatne opreme bi mogao ići Rafaelov nišanski kontjener Sky Shields ili Litening.
I jedna eskadrila FA50 block 20 na Batajnici. Gde bi koristili izraelske Pyton 5 i Derby ER. Cenim da ne bi imali nekih većih problema da se sa Jevrejima dogovorimo oko toga.
Od mene toliko.
Pozdrav.

Odgovori
Д

Ј10ЦЕ (J10CE)

Авион Ј10 у поменутој варијанти би по мом личном мишљењу био идеалан наследник садашње поставе 101. Ескадриле због више разлога који се могу поделити на следећи начин:
-Економичности и геополитичка реалност
-Обука
-Намена

Економичности и геополитичка реалност.
Велики број људи на ово питање би одговорио са реално најбољим летелицама које се користе у данашњим авијацијама, од Ф35 до СУ57 и Ј-20. Неки спомињу и друге опције као што су Су 27, Еурофајтер, Грипен, Ф16 и друге.
Стање ствари у данашњем свету јесте такво да би свака куповина с’ (економског) запада дошла у виду уцене која би Србију натерала да седне на једну столицу, противно данашњем седењу на више столица. Морамо споменути и код куповине западних летелица да тајне информације од значаја за општу употребљивост ових авиона би биле познате НАТО пакту(важно за оне који очекују, као и оне који не очекују конфликт с’ овом алијансом), што би државама пакта дало одређене предности на више, чак и ванвојних, поља.
Руски авиони би били идеално решење, али садашња ситуација која се одвија између Русије с’ једне, и Украјина и ширег запада с’друге стране ствара многе проблеме. Ово се може видети и преко потешкоћа код набавке већ плаћених система Панцир и хеликоптера Ми35 за Војску Србије. Санкције би направиле бројне проблеме око испоруке летелица, опреме, наоружања и резервних делова. Србија нема капацитете да сама превезе поменуто, још већу забуну ствара то што друга држава у Европи која би, поред Русије, тако нешто могла за нас да уради јесте сама Украјина. Кина је доказала да може сама да испоручи технику Србији примером испоруке батерије ФК3. Још један проблем код руских летелица представљају борбена дејства где се (као што је апсолутно нормално и приличи борбеним дејствима) дешавају губитци руских летелица, ово доводи до тога да се тајне информације везаних за исте шире војним круговима целог света, што негативно утиче на ефикасност датих авиона. Иако је овај процес потпуно природан за борбу, Србија не би требала да испашта због тога.
Невидљиви авиони генерално јесу исто нека идеална опција али морам подсетити све који читају да је авијација далеко најскупљи род војске због своје потребе за високо образованим и обученим људством који долазе из разних поља науке и напредним летелицама и пратећом опремом која се у авијацији користи. Србија је мала земља и питање је да ли у њој уопште постоји потребан број стручњака за одржавање једног ваздухопловства која има тзв. невидљиве авионе, као и да ли она има средстава за одржавање свега тога.
Авион Ј10 већ може да изврши сваки задатак који би наше оружане снаге од њега тражиле. Поред тога он је мали, економичан једномоторац. Као једномоторац овај авион захтева мање одржавања од већих двомоторних, док се само смањује количина, а не квалитет оружија којег он може да носи. Предности двомоторног ловца у случају Србије и њене војске нису довољан подстицај у односу на већу цену одржавања истих. Два мотора више и не представљају неку повећану сигурност јер су савремени мотори врло поуздани те могућност доласка до квара јесте никад мања.

Обука.
Већ је доказано да су кинеске колеге жељне и стручне да обуче наше војнике и старешине на својим системима. Ово је доказано са системом ПВО ФК3 и обуком наших припадника у Кини. Верујем да би обука на летелицама Ј10 прошла без већих потешкоћа, верзија за извоз ЦЕ и пратећа опрема су највероватније већ преведене на све познатије светске језике.
Исто тако верујем да за разлику од проблема који могу да се догоде ако се набави руска летелица кинески стручњаци не би имали проблема с’ доласком и боравком у Србију када и како за то има потребе. Овим поново долазимо до закључка да је Ј10 у идеалној позицији.

Намена.
Ловачко ваздухопловство на савременом бојишту врши задатке уз кодринацију sa системима јављања, навођења, противваздухопловне одбране ради неутралисања циљева у и ван ваздушног простора Србије. Важно је споменути и подршку која се пружа копненим и морнаричким формацијама, од дејствима по циљевима на месту бојишта, тако и иза линије дејстава. Користећи и противрадарска ракете ради неутралисања циљева са радарским зрачењем.

За све наведено Ј10 јесте идеалан кандидат, с’ могућностима дејства по циљевима на земљи, ваздуху и води. Ракете Ваздух-Ваздух П-10 и П-15, Ваздух-Земља КД-88 и Ваздух-Вода YJ-91A, притврадарска YJ-91 и многе друге су изврсне за наше подневље.

Закључак.
Ј-10 није најбољи авион свог типа у свету, али када се сагледају, геополитика, економија и потребе нашег система одбране лако можемо закључити кроз тврдње дате у тексту да је овај авион у својој извозној варијанти варијанте Ц (Варијанта ЦЕ) у овом моменту највероватније онај прави, једномоторни, врсни и економични наследник легендарног МиГ-29СМ+.

Срећна Нова 2024. као и Божићни празници!

-Драган

3.1.2024.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs