[REPORTAŽA] Tango Six na vazduhoplovnoj vežbi „Iniohos 2025“: Vojno-vazduhoplovna egzotika sa Bliskog istoka i Azije, među posmatračima i Srbija

14. apr 2025

ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

10. apr 2025

„Ohio Air National Guard“ delegacija posetila RV i PVO, saradnja u oblastima bezbednosti letenja i održavanju letelica

8. apr 2025

Filipinima ponovo odobrena kupovina borbenih aviona F-16, Kolumbija izabrala švedski Gripen

4. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Republici Srpskoj isporučen treći helikopter Ansat

3. apr 2025

Prve fotografije: Bugarskoj isporučen prvi borbeni avion F-16

3. apr 2025

[ANALIZA] Planovi za naoružavanje srpskih Rafala: Domaća vazduhoplovna ubojna sredstva u razvoju

2. apr 2025

Slovenačka kompanija AFormX razvila VR i XR simulatore za PC-9 i AS532: Slovenačko ratno vazduhoplovstvo prvi korisnik

1. apr 2025

Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025
[FOTO-REPORTAŽA] Tango Six u Švajcarskoj: U Evropi se u letu više ne može videti Miraž III, prizemljen poslednji privatni dvosed
Švajcarski privatni Mirage IIIDS bio je poslednji aktivni avion ovog tipa u Evropi / Foto: Uroš Mitrović

[FOTO-REPORTAŽA] Tango Six u Švajcarskoj: U Evropi se u letu više ne može videti Miraž III, prizemljen poslednji privatni dvosed

Ljubitelji vojne avijacije (pod uslovom da pakistansko ratno vazduhoplovstvo kao trenutno jedini vojni korisnik ne bude uskoro gost nekog evropskog aeromitinga) neće više, u letu, u Evropi, moći da vide francuski borbeni avion Mirage III. Jedini aktivni primerak ovog tipa aviona u svetu koji je u privatnom vlasništvu, najverovatnije je prošle nedelje zauvek prizemljen.

Tango Six je bio na licu mesta.

U švajcarskoj vojnoj vazduhoplovnoj bazi Pajern, 25. maja organizovan je uživo poslednji zvanični susret znatiželjne javnosti sa jednim evropskim Miražem III, i to u dvosedoj varijanti Mirage IIIDS sa civilnom registracijom HB-RDF koji je nekada služio u švajcarskom ratnom vazduhoplovstvu kao J-2012. Početkom ove godine saopšteno je da švajcarske civilne vazduhopovne vlasti nisu produžile plovidbenost ovom avionu, pre svega zbog starosti motora i određenih kritičnih delova.

 

HB-RDF/J-2012 u hangaru vojnog muzeja u bazi Pajern / Foto: Uroš Mitrović

J-2012 isporučen je 1983. godine, imao je više od 1387 sati naleta i u švajcarskom ratnom vazduhoplovstvu je svoj poslednji let imao decembra 2003. godine. Dve godine kasnije je ponuđen muzeju vojne avijacije Clin d’Ailes koji se nalazi u bazi Pajern, a nakon tri godine koje su bile potrebne za remont i sertifikaciju, ponovo je poleteo 2008. godine. Pored učešća na aeromitinzima korišćen je i u komercijalne svrhe. Članovi udruženja Espace Passion koje podržava rad muzeja Clin d’Ailes, mogli su da lete u ovom avionu, cena za 40 do 50 minuta bila je oko 14 hiljada evra.

Zbog toga što plovidbenost aviona nije produžena, sezona 2023. godine, koja je podrazumevala letova za putnike kao i letačke programe na aeromitinzima, je otkazana. Poslednji javni nastup HB-RDF je imao na aeromitingu Luxeuil Air Show 2021 održanom u Francuskoj septembra 2021. godine. Još uvek nije poznato šta će se dogoditi sa ovim avionоm ali se pretpostavlja da će postati deo stalne postavke muzeja u čijem je vlasništvu.

Formacija sa 4 Horneta i jednim Miražem 2000 otpratila je posadu Miraža III u njegovom poslednjem letu / Foto: Uroš Mitrović

U bazi Pajern su prošlog četvrka bila organizovana i izvršena dva odobrena leta, jedan prepodne i drugi popodne. Avion se ujutro prvo nalazio u samom muzeju, potom je izvučen ispred muzeja odakle je dorulao do poletno-sletne staze, nakon čega je poleteo, a tog dana je HB-RDF leteo i iznad vazduhoplovnih baza Buochs, Emmen, Meiringen i Sion. Pilot aviona bio je poznati pilot Thierry Goetschmann dok se na zadnjem sedištu nalazio vlasnik muzeja.

Nakon povratka u Pajern je prikazan i par ‘‘touch and go“ manevara, a u drugom popodnevnom letu se iznad baze Pajern mogao videti i prelet u društvu četiri višenamenska borbena aviona F/A-18 Hornet švajcarskog ratnog vazduhoplovstva i jednog Miraža 2000 francuskih vazdušno-kosmičkih snaga. Poslednje rulanje u muzej krunisano je prolazom kroz luk vodenih topova.

Dva dvoseda Miraža IIIDS nabavljena su 1983. godine / Foto: Uroš Mitrović

Priča oko nabavke Miraža III za Švajcarsku bila je u najmanju ruku složena i problematična.

Krajem pedesetih godina želja švajcarskih planera je bila nabavka bar 100 višenamenskih borbenih aviona sposobnih za dejstva, kako po ciljevima i vazduhu, tako i po ciljevima na zemlji, ali i za izviđačke zadatke, a u tu svrhu je početkom šezdesetih godina bilo planirana potrošnja od tadašnjih 827 miliona švajcarskih franaka (CHF). Originalnim planom postojala je i namera nabavke čak 200 aviona.

Međutim, usled toga što su Švajcarci želeli da sa francuskim avionom dobiju američki radar (Hughes TARAN 18), elektroniku i naoružanje (rakete vazduh-vazduh AIM-4 Falcon i AIM-9B Sidewinder), prvobitno su troškovi porasli za čak 576 miliona franaka. I tu nije bio kraj. Avioni su naručeni 1961. godine, a analize troškova izvedene narednih par godina su pokazale da bi odustajanje od nabavke aviona koji su već bili u proizvodnji koštalo čak 850 miliona franaka, nabavka samo 30 primeraka 1,19-1,24 milijarde, 50 aviona bar 1,3-1,4 milijarde franaka, 70 aviona 1,39-1,54 milijarde, i 100 aviona za 1,5-1,7 milijardi švajcarskih franaka. Iznesena je i procena da bi za 1,5 milijardi franaka moglo biti kupljeno 160 standardnih Miraža IIIC.

Veterani za komandama poslednjeg operativnog evropskog Miraža III / Foto: Uroš Mitrović

Kompromis je nađen u kupovini 57 Miraža III, naručeno je 36 jednoseda sa oznakom Mirage IIIS, 18 izviđača Mirage IIIRS, dva dvoseda Mirage IIIBS, i jedan Mirage IIICS kao platforma za letna ispitivanja. Iako je u početku tražena varijanta na bazi jednosedog lovca Miraža IIIC, zbog posebnih zahteva je kao osnova švajcarske verzije ipak uzet Miraž IIIE sa nešto dužim nosem kako bi se mogla postaviti dodatna elektronska oprema.

Švajcarci su tražili višenamenski borbeni avion, a zbog potrebe za stacioniranjem aviona u podzemnim skloništima, nos aviona je morao biti ‘‘savitljiv‘‘ u stranu kako bi se olakšala manipulacija letelicom u tunelima. Takođe, tražena je ojačana konstrukcija kako bi se omogućilo poletanje uz pomoć posebnih raketnih punjenja (RATO – Rocket-Assisted Take-Off) kao i kuka za zaustavljanje poput one na mornaričkim palubnim borbenim avionima, kako bi se skratila pista dovoljna za poletanje. Bilo je tu još dorada, poput dodatnih aerodinamičkih pregrada, optoelektronike, a treba napomenuti i da je Švajcarska kupila i licencu, kako za avion, tako i za motor.

Švajcarska je koristila oko 60 Miraža III, J-2012 je bio najmlađi primerak / Foto: Uroš Mitrović

Prvi Miraž III isporučen je Švajcarskoj 1962. godine, međutim, bio je to jedinstveni jednosed Miraž IIICS koji je poslužio za proučavanje, ispitivanje, procenu taktičko tehničkih karakteristika. Prvi Miraži IIIS koji su bazirani na osnovu Miraža IIIE stigli su 1967. godine, a zvanična primopredaja je izvršena 2. marta 1968. u bazu Buochs. Zbog toga što novi Miraži nisu baš bili prikladni za napade na ciljeve na zemlji već su korišćeni gotovo samo kao lovci, Švajcarci su do 1983. godine zadržali borbene avione Venom, a lovci Hunter su uz dorade, u ulozi lovaca-bombardera ostali u službi do 1994. godine.

Pored već pomenutih 57 Miraža III, naknadno su nabavljena još tri aviona (prema drugim infromacijama 4), zbog pada jednog dvoseda Mirage IIIBS nabavljena je zamena (postoji podatak za još jedan BS), a 1983. godine su isporučena još dva dvoseda Mirage IIIDS. Poslednji Mirage III povučen je iz upotrebe švajcarskog ratnog vazduhoplovstva na samom kraju 2003. godine. Trenutno jedini korisnik ovog tipa aviona je ratno vazduhoplovstvo Pakistana koje poseduje skoro 180 aviona Miraž III i Miraž V (jurišna verzija Miraža III).

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Be

Izraelci ga proslavili

Odgovori
Zu

A Australci ovjekovječili. :)

https://i.redd.it/ag8jt1b22sl11.jpg

Sl

@Zulum možeš li reći nešto više o ovoj fotografiji :-)

Zu

RAAF No. 77 Sqdn u Darwinu, fotografija iz kolekcije Erica Sujeckog.
Izgleda da je to nešto sasvim normalno tamo dolje, sparina i alkohol.

https://web.facebook.com/photo.php?fbid=10212601643417601&set=p.10212601643417601&type=3&theater

Ne

Uobicajeni nacin pozdravljanja uglavnom „suparnicke“ strane u Australiji,bilo sta da je u pitanju.Bas je jedan Amer u komentaru ove fotke napisao da nije imao potrebu da otvori fotku da bi saznao ciji je avion

Dz

Neverovatno izuzetan i dokazan u ratu avion.Posebno se iskazao u vazdusnim borbama i kontroli neba.U svim izraelsko-arapskim ratovima je dominirao nad sovjetskim MIG-17,MIG-19,MIG-21.Avion koji moze i danas da se koristi pod najboljom verzijom, Mirage 3NG.Bolji su cak sta vise od nasih remontovanih MIG-ova 29.Dok neko kupuje nove avione i neguje lovacku avijaciju,nase rukovodstvo nista ozbiljno ne radi na tome osim sto prica na toj temi.Pogubna politika drzave.Plasim se da zbog toga ostanemo bez lovacke avijacije jer ovo staro i remontovano sto imamo je pitanje koliko je sigurno…

Odgovori
М

Немој да се плашиш докле год пишеш: чак шта више

Sv

Ma najbolji su na svijetu.Cuj bolji od 29ke.

Dz

@Svarog
Naravno da su bolji od MIG-29.Hajde navedi mi neki vojni sukob gde se to MIG-29 pokazao bolje od Mirage 3NG.MIG-29 je promasaj od aviona,zato su i sami Rusi prestali da ga koriste.

Pa

Milenium talcon, tie fighter, prototip mirage 3ng pa nasa remontovana mig 29? To je neka lista iz star wars kantine…

Ma

@Džingis Kan čisto za Vašu informaciju Miraž III i Mig 29 nisu imali prilike ni u jednom sukobu da se sretnu da piloti na njima odmere veštine. Mig 29 je dosta savremeniji avion, i njegov konkurent može biti samo Miraž 2000, nikako Miraž III, jer su njegovi kokurenti mig 21 bis i eventualno mig 23. Samo trenutak, jedna stvar mi nije jasna, pa zar nije Mig 29 izdelije 9.13 bio strah i trepet iznad Kijeva prošle godine i zar nije oborio oko 40 ruskih modernih lovaca, kako sad to odjednom ne valja taj avion? : )

ma

@Markus146309 u pravu ste, Mig29 se i iznad Kieva još jednom pokazao kao potpuni promašaj. A za Mirage imate podužu listu pobeda.
Spomenuti Mirage 3NG prototip je imao fly-by-wire, novi motor a dobio je i moderniju avioniku od 29ke – no nikad nije išao u produkciju jer je 2000 već bio tu.

Dz

@Markus 1463
O nekakvim obaranjima iznad Kijeva ja nisam pisao,ne znam sta haluciniras.Ako je MIG-29 moderan avion,sta je onda F-16?!Onda je F-16 svemirski brod.Inace, Ukrajinski piloti ne traze za dzabe F-16,Mirage,Gripen…Za razliku od tebe i mene ti ljudi su profesionalni piloti.Kazes MIG-29 savremen avion?Po cemu.Gde je to iskazao tu svoju nadmoc i nazovi modernu tehnologiju?!Navedi nesto bar.MIG-29 je jeftina pokretna meta a ti me demantuj ako mozes.Cak sta vise,MIG-21 Lancer je bolji i napredniji avion od MIG-29.MIG-21 se bolje pokazao u borbama u vazduhu nego MIG-29.Toliko…Pozdrav…

Go

Dzingise jel razumeš da 29 ima dva motora jedan kad crkne ostaje još jedan i nastavlja da leti a 21 ima jedan motor kad crkne on pada odmah toliko hvala

Pa

„Cak sta vise,MIG-21 Lancer je bolji i napredniji avion od MIG-29.MIG-21 se bolje pokazao u borbama u vazduhu nego MIG-29“, sigurno ako poredis sa Mig-29A/B i to samo po kabinskoj opremi, naoruzanje i performanse ne mogu da se porede. Tek sa ‘nasim’ remontovanim ne mogu, istina mig21 ima povoljiji odnos u vijetnamskom ratu nego ijedan od Mig29. F-16A i Mig29A su uporedivi.

Sv

@Dzingis Han Nigdje ta dva aviona nisu ratovali jedan protiv drugog.
Niti su za poredjenje avion 2 i 4 generacije.Promasaj je koncept frontivskog lovca a taj koncept je sovjetski kakvi crni rusi?Nije avion kriv zbog promasenog sovjetskog koncepta.

Dz

@Goran Drača
Jel ti razumes da nema veze koliko motora ima jedan borbeni avion!? F-16 i MIG-29 su laki lovci ali zato je F-16 zver za MIG-29 u svakom pogledu sto je i dokazao u sukobima i vazdusnim pobedama protiv sovjetsko-ruskih aviona.F-16 je superiorniji u svemu od MIG-29, elektronika,radar,komande leta itd…Isto tako Mirage 3NG koji ima bolju elektroniku,radar,letacke komande,fly by wire i ostalo od MIG-29.Jednostavno,Mirage je dokazan u ratu MIG-29 nije.To nema veze sa motorima jer kada AIM-120D ili AIM-260 pogodi ruski avion od njega ne ostane nista.
@Svarog
Uopste ne moraju da se sukobe F-15 Strike Eagle i SU-35S da bi dokazao da je F-15 Strike Eagle mnogo bolji avion.Jednostavno,F-15 Strike Eagle je mnogo dokazan u ratu sa najvise vazdusnih pobeda na svetu i to bez ijednog jedinog obaranja od strane neprijatelja.Dok u Rusiji i Ukrajini gledamo kako padaju SU-35S i ostali rusko-sovjetski avioni bez problema.Pitanje je kako bi se ruski avioni proveli protiv Eurofighter Typhoon,Rafala,MIRAGE 2000,GRIPEN-a NG,jer sam kredibilitet ruskih aviona je doveden u pitanje…

Sv

@Dzingis Han
Whataboutism.
Niti jedan su-35s nije izgubljen u vazdusnoj borbi.

Pi

Pogledaj na netu video sta kaze bivsi istocno-nemacki pilot na 29ci,kako je u bliskoj borbi pobedjivao sve avione zapadne proizvodnje na testovima po evropi i americi.

Ma

Jel moguće da je letio manje od 70 sati godišnje u vojnoj avijacije. Piše da je od 1983 d0 2003 ima više od 1387 sati, što se pretpostavlja ne puno više I ispada brojka od cca 70 sati godišnje

Odgovori
Sr

@Max
Dosta matorih vojnih aviona je letelo „malo“ za današnje standarde. Flote su bile jako velike i nije bilo konstantnih operacija po bliskom istoku, pa je nalet raspoređen. I generalno su ti avioni imali mali dolet u poređenju sa današnjim avionima koji polete iz Francuske da bi bombardovali nešto u sred Afrike.

Br

Od tih 20 godina svaki avion je proveo dosta vremena na raznim remontima, tako da je u godinama kada je leteo, leteo vise od 70 sati.

Te

It is amazing how a fighter designed for a lifespan of 1.500 flying hours survived for so long. The same for the MiG-21. I understood that some australian Mirages III passed beyond 4000 flying hours. How about the „Baba“‘s flying hours, the oldest PAF Mirage?

Odgovori
Sr

@Tedy
Fighter airframes usually suffer most in the wing root area. With a delta you get a much bigger wing root/ wing surface area ratio, meaning it can take huge loads and will generally hold up to day-to-day use much better.

The disadvantage with that kind of design is increased induced drag at high angles of attack. Meaning a Super Hornet or a Fulcrum can power out of tight maneuvers under load while a Mirage can’t. The more power you add, the drag increases exponentially and you’re „stuck“, but that can be mitigated to an extent with canards, FBW etc.

One Yugoslav pilot had test fights in the ol’ Mirage and said that it superior to the Mig-21 in every measure, both in terms of performance, ease of use, capability and so on which is hardly a surprise…

Te

Srbofil,
Very true. The ideea is the certified lifespan of a fighter is hardly half of what it can endure. See the F-16 by exemple. It had a 6.000 flying hours lifespan, then 8.000, now they speak about 12.000 and in that well known test it has reached 27.000 hours.

Te

Srbofil,
The MiG-21 also. It has 2400 flying hours originally and we flew it until 15 of may this year when it was phased off completely. Way more than its originally certified resource.

Sr

@Tedy
It can be the other way around. Australian Hornets were bellow half of their service life when they needed a SLEP because pilots „overGeed“ the aircraft too often and caused cracks in the airframes. So, it’s all a case-by-case basis.

Ne

Zaljubio sam se u ovaj avion još davno od stripa Tanguy et Laverdure. Bilo bi fantastično leteti u njemu bez obzira na cenu po minuti leta

Odgovori
Go

+100

Zbog Tangija, za mene je oduvek borbeni avion = Miraž (III). Sve ostalo jednostavno nije bilo to – nije izgledalo kao avion. Kad sam kao dete crtao avione, morali su da imaju delta krila :)

Ma

Greota stvarno, sjajan avion. Inače baš ovaj avion je jedna od prve dve moje sastavljene makete. : ) Godine 2012. sećam se da je bio neki članak u Air Force Monthly da su Švajcarci koristili Miraš III krajem 90tih i početkom 2000tih za tzv rezervne pilote, za održavanje naleta i trenaže.

Odgovori
Ma

Baš tako, isti slučaj i sa mnom, Miraž III je prvi avion u koji sam se zaljubio. Bilo bi sjajno leteti u njemu , samo što nisam siguran da bih se usudio da u Miražu III letim sa Švajcarskim pilotima. Evo snimka uz muzičku numeru kako Švajcarci lete između planina u niskom profilu.. ludo skroz : ))))) https://www.youtube.com/watch?v=SysiwPWfYYI

Odgovori
Pa

Letece ga Pakistanci jos poduze.
Oni su poslednji uradili projekat modernizacije a imaju i remontni centar i kupuju svaki rezervni deo do koga mogu da dodju.
Kad zasita prestari i kad nastancaju JF17 u dovoljnim kolicinama bice penzija konacna.

Odgovori
Ma

Bilo bi lepo kada bismo mogli i na Batajničkom aerodromu da vidimo ova vatrogasna vozila sa prve fotografije! To su Rosenbauer Panter 8×8 koje ima vatrogasna služba BEG Nikola TEsla, jako dobre i skupe mašine; Rols Rojs među vatrogasnim vozilima.

Odgovori
pr

Vezano uz „skromniju“ satnicu, valja podsjetiti na organizaciju Helvetske Konfederacije u poslovima obrane, na ime njihova verzija ONO i DSZ se u prošlosti, a i danas bazira na pričuvnim (rezervnim) snagama, imaju osim SAD naj veći broj pilota mlaznih borbenih aviona koji nisu aktivne vojne osobe (lica), pored ovih ti su piloti letjeli i f 5, a danas f/a 18.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor