[ANALIZA] Sve o grčkim Miražima koji bi mogli da budu prethodnica Rafalima u RV i PVO Vojske Srbije

26. jun 2024

Vučić pričao sa F-22 pilotom, zatim se telefonom čuo sa Makronom

21. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Poteškoće u obuci ukrajinskih pilota na borbenim avionima F-16

21. jun 2024

Balkanska Bezbednosna Mreža: Grčki mediji prenose da se Srbija navodno interesuje za grčke Miraže 2000

21. jun 2024

[VIDEO] Pratnja do sletanja u Niš: MiG-ovi 29 srpskog RV i PVO snimljeni iz američkog KC-135 Stratotankera

20. jun 2024

Mađarska nastavlja da modernizuje svoju PVO: Prikazan prvi mobilni 3D AESA radarski sistem EL/M-2084, planiraju drugu eskadrilu borbenih aviona Gripen

20. jun 2024

[Eurosatori 2024] Kompanija Jugoimport-SDPR prikazala najaktuelnije proizvode srpske odbrambene industrije

19. jun 2024

[ANALIZA] Kosovo prikazalo besposadne letelice Bajraktar, Đakovica ipak glavna avio-baza, nastavlja se obuka za pilote helikoptera u Albaniji

18. jun 2024

[Konferencija ASDA 2024] Komandant HRZ: „Da smo ugovor za Rafale potpisali samo 4 meseca kasnije, zbog rata u Ukrajini, platili bi znatno više

14. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Ruska PVO na Krimu meta stalnih ukrajinskih napada, Pogođeni borbeni avioni Su-57, Francuska Ukrajini šalje borbene avione Mirage-2000

14. jun 2024

RV i PVO Vojske Srbije izvelo vežbu uz primenu elektronskog ometanja: Divizion u Kragujevcu najverovatnije dobio sistem FK-3 kao i HQ-17AE

12. jun 2024

[ILA 2024] Evropa započela rad na razvoju svog “superteškog“ vojnog transportnog aviona

7. jun 2024

[ILA 2024] Sve o nemačkim Eurofajterima

7. jun 2024

[ILA 2024] Belgija novi korisnik Erbasovog helikoptera H145M

6. jun 2024

[ILA 2024] Nemačka će naručiti još borbenih aviona EF-2000, Erbas predstavio novi koncept „Wingman“ borbenog drona, „radikalna transparentnost“ ILA-e lekcija za sve

6. jun 2024

[ILA 2024] Međunarodna premijera srpskog petokrakog Erbasa u Berlinu (bolji smo od Mađara)

5. jun 2024

Ministarstvo unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo potpisalo ugovor za nabavku helikoptera

4. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajina dobija leteće radarske sisteme iz Švedske, žestoki ukrajinski napadi na rusku protivvazduhoplovnu i protivraketnu odbranu

31. maj 2024

[SEAS 2024]: Erbas Srbiji predstavio teški transportni avion A400M

27. maj 2024

[RAT U UKRAJINI] Usporavanje ruskih ofanzivnih dejstava, navodni pokazatelji da Kina uskoro šalje naoružanje Rusiji, ruska lovačka avijacija dobila još jedno pojačanje

24. maj 2024
Novi premijer Vučević: „Opremanje novim višenamenskim borbenim avionima u zavisnosti od finansijskih mogućnosti“
Novi predsednik Vlade Srbije u svom ekspozeu odbrani je posvetio prvo mesto / Foto: Ministarstvo odbrane

Novi premijer Vučević: „Opremanje novim višenamenskim borbenim avionima u zavisnosti od finansijskih mogućnosti“

Nakon poslednje izjave predsednika Srbije da se potpisivanje ugovora o nabavci višenamenskih borbenih aviona Rafal očekuje za dva meseca, novi predsednik Vlade Srbije Miloš Vučević u svom ekspozeu upotrebio je drugačiji termin kojim se jasnije oslikava (ne)izvesnost moguće nabavke.

Trosatni ekspoze novog srpskog premijera 1. maja bio je svojevrsni pregled celokupnih aktivnosti državne administracije do sada i naracija buduće politike nove Vlade Srbije. Sektor odbrane, aktivnosti Ministarstva odbrane i Vojske Srbije zauzeli su hronološki prvo mesto u obraćanju premijera i nekadašnjeg ministra odbrane.

Pored potvrde da će Ministarstvo odbrane predložiti kraći oblik obaveznog služenja vojnog roka u periodu od najviše do četiri meseca i pominjanja strateškog opredeljenja prema konceptu „totalne odbrane“, kada je vojno vazduhoplovstvo i vojna vazduhoplovna tehnika u pitanju Vučević je prvo pomenuo da su u toku „ubrzane aktivnosti na razvoju i proizvodnji više vrsta dronova.“:

– Oni će osim izviđačkih moći i da realizuju i složene borbene zadatke. Sa novonabavljenim sistemima bespilotnih letilica, kao i onima koji se trenutno nalaze u serijskoj proizvodnji u Srbiji stvorene su sposobnosti jedinstvene u regionu, a u pojedinim segmentima se možemo meriti i sa drugima, mnogo većim zemljama. – kazao je Vučević, pomenuvši da će se nastaviti i „opremanje modernizovanim tenkovima i borbenim vozilima pešadije, sistemima klasične raketne artiljerije, domaćim i uvoznim sistemima PVO, višenamenskim helikopterima, novim i modernizovanim radarima i modernizovanim avionima Orao, kao i izgradnja radarskih i vatrenih položaja hangara za smeštaj tehnike.“

„Preko 3 milijarde“ je ipak preskupo za Srbiju? / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Ovaj deo obraćanja efektivno nije najavio ništa novo, osim potvrde da se planira nastavak nabavke uvoznih sistema PVO što može predstavljati ili kompletiranje sistema FK-3 iz Kine (za koji je rečeno da može i da se uveća), nastavak nabavki sistema Mistral za portabl upotrebu ili integraciju na druge domaće proizvode ili nabavka kineskog sistema HQ-17. za koji je predsednik Srbije ranije kazao da je već nabavljen.

Najinteresantnije je onda došlo u sledećoj Vučevićevoj rečenici ekspozea:

– U zavisnosti od finansijskih mogućnosti, otpočeće opremanje novim višenamenskim borbenim avionima.

Ukoliko se izjava može tumačiti u odnosu na konkretno Rafale, uvođenje odrednice „u zavisnosti od finansijskih mogućnosti“ u ekspozeu novog premijera u suprotnosti je u odnosu na poslednju izjavu Aleksandra Vučića koji je u Parizu, nakon sastanaka sa kompanijom Daso i francuskim predsednikom Emanuelom Makronom kazao da „su postignuti konkretni dogovori i po pitanju kupovine Rafala gde očekuje potpisivanje ugovora u naredna dva meseca„.

Do sada, u javnom prostoru, nismo čuli ni jednu potvrdu o tome da li pregovori koji traju već tri godine zavise od političkih organičenja, paketa naoružanja ili cene, odnosno načina finansiranja.

Vučevićeva izjava u ekspozeu sada predstavlja prvu javnu i zvaničnu potvrdu da su jedan od segmenata pregovora koji očigledno predstavljaju izazov – finansije. Da li u domenu ukupne cene paketa (o čemu jedinu izjavu do sada imamo onu koju je predsednik Srbije dao Tango Sixu) ili domenu cene delova paketa, kao što je naoružanje.

Opet, ako se misli konketno na Rafale. Ako se izjava odnosi na bilo koji tip višenamenskog borbenog aviona, zabrinutost o finansijskim mogućnostima predstavljala bi prilično negativan razvoj događaja za srpsko RV i PVO.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Al

Ponavljam, kompletni apsurd da se u startu da 5% BDP-a za 12 aviona.

Odgovori
Dr

Zavisi od perspektive. Nekom je to samo odlicnan posao, na kom se uzimaju pare. A pare su drzavne, znaci nicije.

Fe

@Aleksa

Ponavljam, apsurd je ne kupiti avione kad se svi u okolini naoruzavaju.

Jo

Ako je tri milijarde, onda je 4% nominalnog GDP. Ako je NATO preporuka minimum 2% GDP, onda je to dvogodišnji vojni budžet. Pošto se avioni ne kupuju tako što odmah isplatiš sve unapred, nego u skladu sa isporukom, to bi moglo da se razvuče na nekoliko godina. Ne bi bilo investicija u drugo naoružanje, nego bi pare bile usmerene na nabavku aviona.

Ve

Mislim da su u financijskim predviđanima uracunati rafali za sledece razdoblje

Ig

Gurnuo Vučić nekog drugog da ovo izjavi umjesto njega.
Kao, on bi kupio, ali evo Vlada ne da 😉

Odgovori
De

I ja mislim da je to kao i do sada bila igrarija, kupovina vremena, trgovina uticajem zarad ostvarivanja nekih drugih ciljeva u nekim drugim sverama i svašta-nešto da ne ulazim u detalje i politiku. Suviše je to novca i za „ekonomskog tigra“! Takođe mislim da će novi avion doći iz Kine!

Sr

Ja mislim da na 3, a ni 30, a ni 300 rafala.ne bi nista znacilo i da nam.ih poklone, kao sto smo ove migove dobili…. Bolje to malo para sto imaju da uloze u pvo i napadacke dronove

Dr

Al će biti iznenadjenih i zapanjenih lica za mesec ipo.
Ali okay bar ću imati štofa da se šali. Na vaš račun , možda Rafali dodju do 2030 ALI neće biti POLOVNI .
Hajde pa se pišemo za 45 dana !

bo

Kupovina Rafala je obavezna za Vojsku Srbije jel time zaokruzavamo mir i bezbednost nasega neba zajedno sa drugim avionima i kineskim i Ruskim ali ne polovnih nego novije proizvodnje a stim i FK 3 i drugo NAORUZANJE za nase nebo jel svi oko nas se brzinski naoruzavaju ako to neucinimo opet ce nas porobljavali i ucenjivali jel nemamo svoje razvijene fabrike za proizvodnju aviona koje smo pre imali,ili da se u taj budjet Srbije odvoji deo sredstava i za otvaranje NASIH fabrika aviona jel jedan avio nas vec godinama unazad ceka da bude proizveden a po njemu je proizveden i Rafal i drugi Avioni stim sto partnera treba tražiti u Rusiji ne na zapadu a ako kupuju avione to mora biti sto pre i Rafali i kineski i Ruski novije proizvodnje.

Zo

Nepotrebno je baciti tolike novce
u avione koji biti zastarelo kad ih dobijemo. Razvojem nauke, uskoro ce vojna avijacija biti ugasena. Da li mozemo horde imigranata i komsija sa juga da zaustavimo avionima? Generalima treba “pribliziti”realnost.

Odgovori
Be

e vidis, upravo tomu sluzi otvorena arhitektura.

Č

Beduin – ne preterujte sa ,,otvorenom arhitekturom,,…

Va

Zoran Nama treba 12 aviona za osnovne stvari i mislim da je bacanje para u naš slučaj Rafali i slično! Šta se tiče komšija sa juga njima se svidja Švajcarska i Nemačka zadnje decenije gde su zajedno sa našima prijatelji tamo i isto suvim poslao opustela naselja manja ! A šta se tiče migranata oni bi nekako u zapadnu Evropu ,nešto im se ne svidja ovde ! Neka se zapitaju Francuska,Britanija,Nemačka,Skandinavija ko im ulazi da ostane tu …… Kod nas su više vidjeniji Indijci,Nepalci,Bangladeš ,Kuba kao neki koji na duže vreme radu ovde …. Lično mi ne smetaju iz tih krajeva ljudi,dolazio sam u kontakte na gradilištima sa njima !

St

Nisam siguran koji ce to tacno dogadjaj ugasiti vojnu avijaciju i kad pa ako mozes da nam to malo elaboriras.

Ik

Odlicna vest nadam se da ce drzavni vrh odustati od sulude kupovine preskupih rafala od neprijateljske zemlje! Navijem za realnu opciju bez politickih uslovljavanja, kineske lovce.

Odgovori
Jo

I hajmo sad hipoteticki, sutra izbije veliki karambol, Nato na jednoj mi na drugoj strani, okruzeni NATO zemljama, kako ce da nam stigne bilo sta iz Kine, Rusije ili Pakistana? Cak nije potrebno ni da nas vojno napadnu, dovoljno je da povuku svoje firme, uvedu sankcije i izoluju nas kao 90ih, ugasili smo za 10 dana bez da se opali metak, mi nismo Rusija, nemamo resurse, nemamo ljude..Cekacemo Ruse i Kineze da nas oslobode ? Vazi!
Nista iz istorije naucili nismo.

Ga

@ Jorik

I hajmo sad hipoteticki, sutra izbije veliki karambol, NATO na jednoj mi na drugoj strani, okruzeni NATO zemljama, kako ce da nam stigne bilo sta iz NATO zemalja, ugasili smo za 10 dana ako nemamo PVO sisteme iz Rusije i Kine! Vazi! Sve smo iz istorije naucili!

Mi

Jorik@Hajmo da razmislimo ovako desi se raspad EU i Natoa svi krenu svojim putem da li je bolje biti nauružan ili razaoružan.Potpuno je suludo platiti za 12 aviona 3 miliarde evra .U 50 posto cene aviona uručunat je kolonijalno-vazalni reket da mu služiš i koristiš njegovu tehnologiju.Održavati Migove u narednih 20 godina koliko se može dok se ne nadje povoljna mogu’nost ya nabavku modernih aviona i skoncetrisati snage na raketnu i klasičnu artiljeriju plus dronovi kao ofanzivno odvraćanje.

Be

jesu prosla ta 2 mjeseca od kad je AV najavio potpis ugovora?

ugl, srbiju, ako se odluci za otklon od ruske tehnike i MIGova ceka, kao i Hrvatsku, uspostava i ustroja potpuno nova sustava sto nije nimalo kratak ni bezbolan proces.

nema smisla raspravljati o pojedinacnim stavkama, kad jedna bez druge ne cine funkcionalni paket.

plug & play je to.

Odgovori
Ž

Beduin

Нису прошла два месеца, најава је била 9. априла.

Ba

Ne znace nista 2 mjeseca. To je bilo za javnost i rezerva a sada se krenulo sa maskiranjem razloga prije isteka imaginarnih 2 mjeseca. Odmah je bilo jasno da je to utopija.

Sr

@Beduin
S tim što ima olakšavajućih okolnosti da se u RViPVO već vrši obuka za BVR dejstva, ograničeno EW, twin engine sertifikacija itd. i što je ipak proces obuke malo kompletniji. Ali sve stoji, mora se uvesti novi način razmišljanja pre svega.

Ba

Sigurno nije stvar novaca vec politickih razloga. Uz rate za 10 godina Vucko bi rijesio financije. Vise manje se znao ishod i sada je maskiranje razloga.

Odgovori
Sa

Dassault nikad nikome nije prodao avione na 10 rata. Ali čak i da hoće, to bi bilo oko 300 milijuna godišnje. Ne računamo infrastrukturu. I to je puno previše. Realnije je na 5 do max 7 rata. To bi pojelo praktički cijeli srpsli budžet za modernizaciju. Doduše, niko živ ne zna koliko je Srbija stvarno recimo u 2023. potrošila na opremanje i kupovinu novog oružja.

Jo

@samo kažem

Srbija je u specifičnoj situaciji jer ima velike nabavke iz domaće vojne industrije, a razlika između nominalnog i PPP GDP je 2,3 puta. To znači da srpski vojni budžet, na domaćem tržištu, vredi 3,4 milijarde dolara. Naravno, ne nabavlja se sve u zemlji, a i u onome što se nabavlja se nalazi dosta toga iz uvoza. Ipak, ako je pokrivenost vojnog budžeta (koji uključuje i plate i sve ostalo) 50%, onda bi Srbiji ostajalo 750 miliona dolara godišnje za nabavke iz inostranstva. To je orprilike 4 rate, bez povaćanja budžeta, ali i bez drugih nabavki iz inostranstva. Realnije je da se vojni budžet vrati sa trenutnih 1.8% GDP na 2.2% (koliko je bio prošle godine) i da se dobije dodatnih 320 miliona dolara godišnje. To bi dozvolilo nastavak moderrnizacije drugih sredstava.

Iv

@Jordan
To bi možda vrijedilo kad bi to bio 100% srpski proizvod. Međutim, radi se većinom o oko 90% uvoznih komponenti koje se onda sklapaju u Srbiji tako da ti ta računica baš ne drži vodu.

Mi

Pa mozda trgovina Rafali za podrsku Francuske u politici prema Kosovu i Metohiji nije dala rezultate pa se sada ide na realnije izvore nabavki.

Zanimljivo je da posle posete kineskog predsednika nije mnogo spominjana vojna saradnja a gledajuci godinu unazad izgleda da se neke stvari dovoze bez velike pompe. Mozda je i sa Sijem razgovarano o nabavci vojne opreme i konkretno aviona …

Vucic je rekao da ce potpisivanje ugovora biti za dva meseca a taj rok uskoro istice pa cemo videti …

Odgovori
Č

Moglo bi biti tako.

St

Sta se to dovozi bez velike pompe?

Mi

@Stanislav
Evo ja cu da ti kazem:Samo juce je u luci Bar (toliko o tome da Srbija nema izlaz na more) stiglo 52 Hamera is SAD…licno sam ih vidio svojim ocima.Znaci stize sve sto Srbija naruci od vojne opreme a tako bez problema moze stici (i stize) kinesko pa i rusko (sa dokumentacijom trecih zemalja) naoruzanje.Inace preko Luke Bar stalno se izvozi municija iz PPU bombe i rakete iz Lucana i Krusika.

Mi

Milos,

Stiglo je jos vise Skoda, Renaulta, Citroena, Audia, BMW-a nego Hamera. I to kopnenim putem.

Ne

Milos

Naravno da stize sve sto se naruci (i plati!). Nekakav embargo je samo izgovor rukovodstvu Srbije za nezaintresovanost, nesposobnost, a mozda i nesto vise od toga . . .

Fe

Od kakvih sad to “mogućnosti”?! Jel neko još negde video ovakav režim kao što je ovaj?!

Odgovori
Ma

Logican sled dogadjaja, svaki drugi u koji bi ukljucivao kupovinu rafala po ovoj ceni, i uopste kupovinu aviona bez adekvatnog naoruzanja, tj. u ovom slucaju meteora bilo bi klasicno bacanje para. Cak i da nam daju meteore ovo je bacanje para, jer 12 aviona ne znace mnogo u bilo kojem sukobu sa ozbiljnijim protivnikom, a placali bi i sulude cifre samo na sate naleta i odrzavanje. Za airpolicing uzeti nesto dva-tri puta jeftinije…
Recimo, nama je sada potrebnije ulagati vojnu infrastrukturu i pvo, i to iskljucivo podzemnu vojnu infrastrukturu, jer, kao sto vidimo, bez toga ce u buducnosti biti tesko voditi bilo kakav rat i odbraniti ljudstvo i tehniku…

Odgovori
Ga

Od prvog časa nisam bio za kupovinu Rafala, navešću nekoliko svojih zapažanja:
1. Preskupi vazduhoplovi za našu državu i naš BDP.
2. Nepotrebno opremanje u konteksu izvršenja primarnog zadatka, poznato nam je ko je u okruženju?
3. Prateći troškovi, remonti, održavanje, obuka pilota.
4. Za air police nama odgovoraju mnogo povoljniji vazduhoplovi.
5. Važnije za tako ozbiljan novac ojačati PVO i druge rodove vojske.

Postoji i dalji niz razloga, ali da prestanemo da živimo u zabludi da ćemo imati odvraćajući faktor ili nadomoć, to je besmislena populistička ideologija. Znamo kako smo i kako bismo prošli u bilo kojem sukobu. Nadam se da pita vojna a ne politička struktura, jer sam umoran od toga više.
Air policing se može raditi i sa znatno slabijim i jeftinijim avionima. Srbija nema „strah“ za svoje nebo od okolnih zemalja jer su sve u NATO-u i kao mi bismo imali hrabrosti napasti ili eventulano braniti se, nisam za to nam naši piloti prođu poput heroja Milenka Pavolovića, Zorana Radosavljevića, Ilje Arizanova, Slobodan Perić, Života Đurića, Ljubiša Veličković, izvinjavam se koje sam izostavio?
Desi li se neki globalni sukob i raspada NATO-a Srbiji 12 Rafalea neće pomoći protiv 166 italijanskih Eurofightera, Tornada i F-35.
Mađarska u floti ima tek 12 Gripena. Zašto je onda bitno manja i bitno siromašnija Srbija treba ovako jak i skup avion?

Odgovori
Pe

@galeb g4 Tako je .

PS

Pričate kao da taj Gripen ne košta ništa… Rafal ne košta 3 milijarde, paket nabavke košta toliko.

Mi

Ja bih dodao i saveznici. Džabe ti ne 12 nego 112 aviona ako ostaneš sam i izolovan, bez političke, vojne i ekonomske pomoći. Koliko je bitna vojska i sopstvena ekonomija, toliko je značajno imati „prave ljude na pravom mestu“. A nama to nikada nije bila jača strana. Mi dajemo za male pare, takoreći za dž i Kinezima, Rusima, Arapima, Nemcima itd. Ali to nas neće dovesti do toga da nas sutra posmatraju kao vrednog saveznika, već više kao prostitutku ispod Plavog mosta koju može da pokupi ko hoće za male pare.

Mi

PSA
Mislim da je poenta da kao avion za kupiti i odrzavati Gripen kosta znatan procenat manje nego Rafal. Nek je i samo 15-20% samo zbog duplo manje motora, pa je i to velika suma na 30 godina. Takodje Gripen je bolji u nekim stvarima koje nama trebaju, dok je Rafal bolji u stvarima koje nama nikad nece trebati u ratnom vazduhoplovstvu.

Medjutim, saradnja sa Francuskom, tojest politicka strana cele kupovine je nesto sasvim drugo, i verovatno lako i cisto finansijski ima vise smisla za Srbiju, ali za to vec treba ozbiljna kristalna kugla.

Ni

Za jednu eskadrilu aviona koja prevashodno služi sa air-policing treba platiti oko 1 milijarde EUR/USD. Sve ostalo uložiti u PVO, BPL, elektronske sisteme, opremu vojnika (koja je trenutno na vrlo niskom nivou), obuku i standard vojnika. Naš vojnik koji čuva Generalštab u Beogradu i dalje nosi pusku M70, staru 30 godina, nema pištolj (možda zato što nije oficir/podoficir), nema nikakvu opto-elektroniku, da ne pričamo o noćnim uređajima, iako noću patrolira…. Ko ne veruje neka se prošeta pored generalštaba, pa neka vidi kako je danas opreljmljen jedan prosečan srpski vojnik. Ništa nije bolja situaciju ni u KZB-u. Samo kada su razne parade onda skupe to malo novih pušaka i opto-elektronike pa pokažu.. ili ako treba da se šetaju po gradu (što podržavam). I onda mi govorimo o plaćanju preko 3 milijarde za jednu eskadrilu aviona koja u nekom ratu ne bi promenila ništa…. eee Srbijo Srbijo…..

Odgovori
PS

A sa čime ćete popravljati ili naoružati tu eskadrilu od 1 milijarde? Kad se dodaju prateći troškovi svaka varijanta ispadne višestruko skuplja. Ni Rafal za klot avion nije drastično skuplji od drugih. Sve je to na 20-30% gore dole.

Ni

@PSA hoćeš da kažeš da će hrvati platiti tri milijarde, a ne jednu milijardu?
Treba da budemo ozbiljni i realni, naravno da će održavanje i opremanje da košta dosta, ali neće održavanje kostati 2 milijarde, a avioni 1 milijardu. Drugo hrvati su u svojoj milijardi dobili i dosta naoružanja i obuke. Ovde je tematika, ako 3 milijarde ulažemo u jednu eskadrilu aviona koji će da služe za air-policing, koliko onda treba da uložimo u PVO, dronove, elektronske sisteme, infrastrukturu (da nam ne bi dron od 5000 USD uništio avion od 150 miliona USD) helikoptere, kopnenu vojsku itd… 10 -15 milijardi…pa odakle toliki novac…Tiršova 2 zato zarasta u korovu… ili će možda francuzi da nam pomognu da zadržimo Kosovo ?!

da

Ma nemoguće. Mislio sam da opremanje novim višenamenskim borbenim avionima u drugim državama zavisi od meteo uslova te vladajućem horoskopskom znaku.

Odgovori
Yo

Vučić je rekao da ima spremnih 4 mlrd € za nabavku novih aviona i svega što ide uz to, pa ako se odustane od onoga što i domaća struka želi – onda to sigurno nije zbog para – bar ne zbog onih koje mi treba da platimo…

Odgovori
TT

Problem moze biti samo politika, pare ce biti izgovor.

PS

Mislim da takvo nešto nikad nije rekao. Rekao je da ima 4 milijarde na računu kao potvrdu da je budžet stabilan i da postoji budžetska rezerva. A ovo u skladu sa finansijskim mogućnostima, pre će da znači da će sve to stizati u nekakvim kilavim tranšama… Šta god da se uzme.

Xx

Mađarska ima 14 Gripena , (12jednosjeda i 2 dvosjeda) I nisu u njihovom vlasništvu već na leazingu ,prije mjesec dana su sa švedima dogovorili kupovinu prva 4 gripena koji će biti u njihovom vlasništvu tako da će Mađari imati praktično 18 komada ,iako ni tu nije kraj,već su počeli obilaziti i JAR da otkupe i njihove gripene

Be

@ PSA

Financijske rezerve ne sluze za kupovinu naoruzanja niti za bilo kakve investicije.

PS

@Beduin
A ko je rekao da služe? On to ističe (da razjasnimo, pričamo o tekućim rezervama u budžetu koje služe za nepredviđene događaje i mogu se potrošiti na kraju godine za šta god, a ne devizne rezerve Narodne banke Srbije kojih je preko 25 milijardi, kao i kod vas pre uvođenja evra) kad se postavi pitanje da li nešto može da se priušti.

Odnosno, smiruje narod da kupovina nečega ili gradnja puteva, pruga ili šta već neće naprosto da opustoši budžet do nivoa da neće imati za redovan život, penzije ili šta već. To je poenta, da se planira potrošnja spram realnih platežnih sposobnosti, pa sad dva aviona – dva aviona ili svih 12, dogovoriće se na način da to ne ošteti život običnog naroda.

Sad, šta ko kako shvati i preko toga, je već drugi par opanaka.

Mi

PSA

Hrvatska je usla u eurozonu i za intervencije te vrste ima na raspolaganju daleko vise sredstava nego Srbija.

Ma

Seronje i naši i vaši
Skraćen vojni rok i onda dođe do rusvaja i šalju ljude sa 3-4 mjeseca obuke u rat i imaju opravdanje završili obuku.
Ako misle uvoditi vojni rok onda neka to naprave ozbiljno i pošteno a ne da se igraju ljudskim životima

Odgovori
YP

Misliš da bi obuka sa radom na metli od 12 meseci bila bolja od one u trajanju od 4 meseca?

Ma

Ne nego nislim ako idu u to moraju ozbiljno pripremiti obuku.
Od opreme i obuke voda sa bpl-ovima izviđačkim do samoubojica, kvalitetne komunikacije. Znači ozbiljno promislit i pripremit

Re

Zdravorazumski govor.Uložiti te tri milijarde u proizvodnju dronova veće nosivosti upravo je javljeno u saradnji sa Kinezima.Raditi na laserski navodjenim raketama za te dronove,vidimo koliko je to strašno oružje u Ukrajini.Treba osvojiti domaće nezavisno vešanje i šasiju za Noru jer Man neće da nam proda Kamazova nemože da stigne.Raditi na potpunoj automatizacij kupole na Pasarsu i Harpasu.Ne znam da li smo usvojili rasprskavajuću municiju 30 i 40mm što ova dva sistema dižu na mnogo veći nivo u sprezi sa 3d radarima koji su stigli delimično ili stižu od Talesa.Raditi na domaćem analogu Krasnopolja jer danas ko prvi opazi i puca taj pobedjuje,nema vremena za korekciju vatre.O elektronskom ometanju je suvišno i pričati.Ugasiti onu nesretnu Zastavu i osnovati novo preduzeće za proizvodnju krštenog pešadijskog naoružanja.Pojačati kapacitete za proizvodnju artiljerijske municije koja ide u svetu kao alva.I još mnogo,mnogo toga.A RV krpiti kao i do sada,nešto sa Kinezima ili sa UAE za neke Miraže u saradnji sa Francuzima mada i Grci sada hoće da prodaju Miraže.Sve to do puno boljih vremena pa onda nešto fensi ispod čekića.U ovom momentu treba mnogo,mnogo pametnije uložiti pare.I na kraju krajeva mi smo mala zemlja i teško je sakriti te avione.Dati 3 milijarde i ubace neke teroriste mogu i klince sa dronovima i odoše avioni u tri lepe.Setite se zastave spuštene dronom na utakmici.I tu treba država ozbiljno da se pozabavi zaštitom aerodroma i u mirnodopsko vreme a kamo li u ratno.

Odgovori
om

Sve je to ok i pametno. Ali….
Srbija nije Rusija, nije nikakva sila i ne može ratovati ma koliko god da bude naoružana. Ako mislite da je samo cilj stvoriti oružanu silu u datom okruženju u datim političkim uvjetima onda griješite. Od koga bi se Srbija branila i protiv koga bi započinjala rat. Protiv NATO, protiv Hrvatske… ne, Srbiju neće nitko napadati. Prisajedinjavati i mijenjati granice više ne možete, jer postoje alati za odvraćanje.
Ako zapad blokira Srbiju ekonomski i zatvori joj pristup Europi i Kina će promjeniti taktiku.
Srbija na žalost zbog nekih krivih političkih poteza igra nezahvalnu ulogu po svoje interese a agresivna Kina to koristi ,dok narod to poima
kao neko veliko bratstvo popraćeno titoističkim folklorom.
Ako ikada dođe do sukoba istoka i zapada ništa nam neće značiti vojske jer sukob će biti totalni, zato se ne smije dogoditi. Stoga mi nije jasna geostrateška pozicija i politika Srbije koja čeka priliku da vojno ojačana krene u neki sukob kad se stvore uvjeti za to. Kakav lokalni rat kad je ovo geostrateški teritorij, a veliki rat bio bi poguban za sve.

Ci

Ima jedno godina dana kako je sadašnji premijer a tadašnji ministar odbrane pokrenuo akciju oko prijema u vojsku 3-4.000 profesionalnih vojnika u specijalne jedinice, plata 3.000 evra, uslovi vrhunski i još svašta nešto, reklame na TV , bilbordi…
I šta je na kraju bilo od toga ?
Jedno veliko NIŠTA jer Srbijaniti ima kandidata koji bi zadovoljili uslove za prijem u specijalce, niti ima finansijske moći da isprati tu akciju!
Plašim se da će tako biti i sa Rafalima !

Odgovori
Pe

Hmmm Cinik…. sva sreca pa cinike niko nista ne pita o tim odlukama.
Te vase izjave su date olako, kao da se radi o naciji ‘invalida’…
Kako vi znate da je ‘NISTA’… je li to zato sto vam niko nie podnio izvejstaj koliko je kandidata primljeno, kolika im je prosjecna plata, raspored u jedinci, stepen obucenosti itd…
Ovo su vec pomalo osjetljivo informacije i nadam se da ste toga svjesni.

om

Ko dan je jasno bilo da su u pitanju politički razlozi. Nije bilo niti promil šanse da se ta kupovina ostvari. Nije mi samo jasno kako je Vučić mogao reći „idem tamo i potpisujem ili dolazi Makron za dva mjeseca i potpisujemo“kad je to proces kad krene, a nikad nije ni krenulo. Francuski mediji odmah su rekli da je ta trgovina politički uvjetovana i da Dassault nema ništa s tim. Ali srpski mediji podižu temperaturu, uvlače Makrona i Dassault u igru.
Ne možete kupiti golu platformu a kamo li dogovoriti sve ostalo, dakle ništa…jer u pitanju su geostrateški odnosi i politika koju vodi Vučić.
Zato sada Vučičev čovjek vadi vruče kestenje iz vatre i stavlja točku na i. Okrenite se dronovima i čekajte. Ne znam koliko je pametno kao istureni igrač glumiti neutralnost u srcu Europe, ekonomski ovisiti od Europe, a zapravo lobirati za istok. Kina jeste sada prst duboko u oko zapadu. Ali to je pravo Srbije samo da li je pametno. Ako zapad povuče investicije Kina je naravno tu da spasi srpsku ekonomiju ali uz goleme kredite i netransparentna ulaganja što može stvoriti ovisničke i vrlo opasne odnose. Tako kina inače radi po svijetu. Ali XI je brat, ne bi on.
Uzgred Hrvatskoj je upravo odobreno 26 milijardi eura za kompletnu infrastrukturu, zračne i pomorske luke i cestovnu i željeznički mrežu. Eto to je Europa a mogla je i Srbija a ne tamo preko nekih bratskih kredita o kojima ništa ne znamo. Ovaj dogovor odgovara Kini, a Srbija mnogo manje dobiva, ali puno toga od EU gubi a Rafali su jedan efekat od tog ugovora sa Kinom i političkog laskanja Putinu.

Odgovori
Pa

Kad se pominju krediti iz Kine treba imati na umu da iste koriste i Grčka, Mađarska,Skovačka,Makedonija (Pojas i Put ide od luke Pirej koja je u vlasništvu Kineza pa kroz Centralnu Evropu – Italija je bila korisnik istih sve do početka ove 2024.kada se povukla iz aranžmana).

Ba

miro,
Hrvatska je otplatila preko 70% cijene Rafala bez ikakvih problema. Rate nisu u istim anuitetima. One najvece su otplacene. Poanta je da se dogovaralo i planiralo a ne samo reci kupujemo. To je jako velika razlika.

Be

Samo za razliku od Srbije, Makedonije, CG…Slovacka i Madjarska imaju itekako jace regulatorne alate, a i zaledjinu.

Ne

Omnia

Jos jedna „analiza“ koja nema veza sa realnoscu. Svodi se kao i svo tvoje pisanje na to kako je Srbija mala, divlja, siromasna zemlja sa nepismenim stanovnistvom, a Hrvatska NATO, evropska sila. Dokle to i cemu? Odakle potreba za poredjenjem neuporedivog? I za poredjenjem uopste? Uzmes par ispravnih premisa, na to dodas dosta svojih predrasuda i zeljnog razmisljanja i napises „analizu“.

To je narocito jasno kada imas siru perspektivu, kao mi koji zivimo i u Srbiji, i u Hrvatskoj i u trecoj zemlji, pa to sve jako lepo posmatramo sa strane.

om

Nenad N. ne svodi se moje pisanje na to o čemu ti pišeš. Srbija jest mala i ne može voditi politiku na kojoj se konfrontiraju svjetske sile. Moje pisanje se svodi na to da se Vučić sada pokrio po ušima jer od Rafala neće biti ništa, ne zato što Vučić to ne želi nego zato što to on POLITIČKI ne može. Malo se zaigrao, ali ništa on ionako živi u nekom svom svijetu. Ja sam pogledao francuske medije na dan 11. april i sve mi je bilo jasno. Evo sada to njegov portparol uvijeno i priznaje.

Hr

Tako je. Mi koji smo učili marksizam znamo da je rat samo vođenje politike drugim sredstvima. Da bi se smanjila mogućnost neprijatelja, ta politika se stalno vodi koja neprijatelja slabi, a prijatelja jača. Danas, ali i prije, nije realno biti neutralan, to je jedan defetistički stav kojim se pravilažni alobi. Niti najjače zemlje na svijetu više nisu suverene u punom smislu riječi, svijet je u stanju među-ovisnosti i suradnje, zatvaranje u svoje dvorište je slično srednjovjekjovnom zatvaranju puteva na svome imanju. Srbija ustraje u samonametnutoj neutralnosti koja ne funkcionira niti postoji, niti shvaća da nije faktor kakav bi htjela biti, niti ekonomski, niti politički, niti sportski niti moralni. Ali, neka vodi svoju politiku i sretno joj bilo.

Ne

Hrvatic

Pa ne. Tu ne postoje „tendencije“. Jednostavno neke drzave oduvek naginju ka suverenosti (naprimer Srbija, Madjarska, Poljska), a neke vise ka sigurnosti i zastiti jaceg (naprimer Hrvatska, Albanija, Bugarska). Neko voli da je „svoj“ pa kako god, a neko voli „udoban zivot“. I jedni i drugi su u pravu oko svog izbora.

Ne

@. Nenad N.

Čiji izbor je ispravan ?
Kome će čiji izbor donijeti boljitak i napredak , sigurnost ?

I na kraju, tema je Rafale za Srbiju

Od koga ćete uopće kupiti borbene
avione ?

To

Imaćemo mi grčki scenario. Poručiti jedno 8 novih i 8 polovnih I eto.

Odgovori
Sa

Nema više polovnih. To je bila priča 2021. pa su Grci i Hrvati uletili. Došao rat u Ukrajini i sve je promenjeno naglavačke.

Ik

Za 3 milijarde:
– 2 eskadrile lovaca-bombardera iz Kine (zamena za Mig-29 i Orao)
– 1 eskadrila trenažnih aviona
– dodatni FK-3

ostane kusur

Odgovori
Mi

Ja bi nastavio sa dodatnim PVO samo. I to sto vise. Cena i efikasnost su glavni razlog. Kina je ozbiljan proizvodjac raketa i PVO sistema, i u pravom ratu sigurno nisu nista manje efikasni od Zapadnih ili ruskih. Kina se sprema za sukob sa isklucivo Zapadnim letelicama i raketama, i po tome testira svoje radare itd. Mislim da u svom komsiluku imaju daleko vise prilike i iskustva nego Rusi sto se toga tice.

Tr


Ika paprika12:42, 15. maj. 2024.
Za 3 milijarde:
– 2 eskadrile lovaca-bombardera iz Kine (zamena za Mig-29 i Orao)
– 1 eskadrila trenažnih aviona
– dodatni FK-3

ostane kusur “

Dali mislis na Kineske J-10C ?

24 Tih aviona su oko €3 miljarde sami. Avioni kostaju oko €60 miljuna svaki, ali to je gola cijena. Rezervni dijelovi ,alati za potporu, training i sve ostalo kosta narednih €40 miljuna po avionu. Na to moras dodati nakakve oruzan sisteme, rakete, bombe itd. Znaci cijena samih aviona je oko €3 miljade.

Sa

Znaci ipak nista od nabave, ne daju Francuzi! A sad se koristi izgovor, eto puno love je, kao da ne postoje krediti i zaduzenje. Koja komedija!

Odgovori
mi

Ne znam da li ste vi svesni da je BDP Srbije u 2023. bio samo 69 mlrd evra. A Rafali koštaju koliko ono? Nađite mi u svetu primer tako „bogate“ zemlje koja je dala 3 mlrd evra za 12 aviona. Hrvatski BDP u 2023. 75 mlrd evra pa su jedva na 6 rata iskeširali 1 mlrd evra. Malo realnosti ne škodi.

Vl

Ovo su odlicne vesti! Taj francuski zastareli krs, koji nema ni jednu jedinu vazdusnu pobedu u istoriji neka nas zaobidje. Izvikan na sva usta, a koriscen praktcno nigde, totalno nedokazan u borbi, a kosta kao stelt. Strpljenja samo, bice u ponudi mnogo veci i povoljniji izbor vec za neku godinu, kada se pojave prvi avioni 6. generacije

Odgovori
om

Sigurno će vas zaobići taj francuski zastarjeli krš, Rafale F4-R, nemaš brige. Ponekad trebaš samo sam sebe uvjeriti da voda nije mokra, kako bi neke stvari mogao lakše preboljeti.

Mm

Ma jašta bre, običan krš. Nije to za Srbiju.

Vo

Moze li neko dati konkretan odgovor do kada ce nasi vojnici da se voze u Pinzgauerima, PUH, TAM vozilima itd. tamo gde njihova najveca ugrozenost u Kopnenoj zoni bezbednosti? Puske uglavnom M70, uglavnom tenika iz SFRJ, ono sto imamo savremeno je malim kolicinama i sluzi za parade i javne vojne vezbe,nazalost. Voleo bih argumentovan demanti. Imamo projekat 5000, ali i to ne ide ni blizu obecanim tempom, kao sto su na sva usta pricali, sta je sa platama 3000 EUR. Sto se tice Rafala, njih bismo platili previse, mi gradjani Srbije, cekali bismo dugo a kaze predsjednik platili bismo 3 milijarde EUR, toliko novca za air policing i trezanu suludo. Mozda nam se ipak posreci pa nas Francuzi otkace, inace sva vojska ce trpi zbog 12 aparata. Nadam se da ce doci nova odluka zrelija i pametnija i potrosimo racionalnije novac.

Odgovori
Pa

Ako gledamo celokupan fond svih sredstava kojima VS raspolaže modernizovano je između 8 do 12% (u to spadaju i lično naoružanje i vozila ). Tako da nije čudo ako viđate Pinčeve i Tamove. Viđam ih i ja svakog dana. Ali svakih narednih tri meseca se pomera brojka od 12% ka većem broju ( nikada neće doći do 100% modernizovane i osavremenjena vojske,ali oko 80-90% je maksimum). Po projektu 5000 je dosta urađeno (najviše ako gledamo ostatak VS). Plata od 3000 je obećana pripadnicima specijalnih jedinica(ostali imaju po rangu,to jest činu od 90 000 do 300 000 dinara ,ovo poslednje je su generali ) ,ali sa ugovorom na tri meseca (pa verovatno ako nastave dalje onda opet na tri meseca produžetak ugovora) . Što se tiče Rafala to prepuštam vlasniku ovog sajta i drugima koji učestvuju da komentarišu,kritikuju,hvale…

Vo

1. Dok FAP i Zastava Tervo ne proizvedu dovoljno M 20. 2.Da M 70 AB2 i šta im fali? 3.Projekat 5000. Ko kaže da ne ide predvidjenim tempom? Molim vas da nam vi objasnite koji je to rok? 4. Ko je rekao plate 3000 ? Ako se dobro sećam rečeno je da će sa dežurstvima i drugim dodacima izlaziti i do 3000. Kada bi plata bila 3000 onda bi ukupna primanja pojedinaca išla i do 4000. Postoji razlika izmedju plate i ukupnog primanja. 5.Rafali. Niko nas ne tuče da ih kupimo. Ako nam je skupo hajd zdravo, traži dalje. Francuzi kažu to košta toliko pa vi ako hoćete hoćete. I ok, ali šta onda da kupimo ako želimo da održimo RV i posle 2035. Trenutno? Šta će biti za 5 godina nezna ni vračara a ne mi. Trenutno ništa. Ili to ili Lasta. Ove koji pišu o tome da možemo da kupimo od Rusa samo pitam zašto ne dobijemo ono što smo već naručili? Od Kineza ista priča. Znači Rafali ili Eurofighter ( isto ili više para) ili da se okrenemo Amerima pa nam ponude F 16. A i on košta masno. Znači molim vas da nam pojasnite kako racionalnije potrošiti novac naravno ako želimo RV. Ako ne onda ok ima 100 načina. A usput i metro je glupost i bacanje para i to iz dva razloga. Dok ga mi napravimo za 10 godina usavršiće teleportere iz zvezdanih a i briga ostatak Srbije dali će u Bg biti gužva ili ne. I nemojte mi reći da će metro platiti Bg. S poštovanjem

Ma

Čovjek nije rekao da se odustalo.
Dapače, rekao je da se započinje opremanje u skladu sa financijskim mogućnostima.
Dakle, vjerojatno je mislio na Rafale, ali možda sporijim tempom, u nekoliko tranši itd.

Odgovori
om

Čovjek je rekao totalno suprotno od onoga što je rekao onaj drugi čovjek koji se vratio iz Francuske. Ne treba imati preveliki IQ da bi to shvatili. Isčitavam stoga da poručuje ono što ne želi i ne može reći Vučić.
Sada samo možemo špekulirati koji je razlog. No mišljenja sam da on ovdje nije naveden i da nije financijski jer predsjednik je valjda u Parizu znao stanje financija. Predomislio se jedino ako je morao.

Odgovori
Zo

Vrhovni je skoro rekao da ne moze da se izbori sa fudbalskom mafijom. Suludo je bacati pare za nabavku aviona da “odvratimo” agresora, kada su navijaci javi od drzave.

Odgovori
Е

Био је друг Си у посети….

Ј-10 је идеалан за Србију, наслонити се на Кину која већ има 2 авиона 5.генерације.

За нас би и Л-15 вршио посао.

Али као што рече неко паметан, улагање у ПВО и БПЛ. Додао бих и локализовање производње истих.

Odgovori
Sr

@Ех-Гастос
Ok, J-10 je idealan…ali odakle vama bre ta ideja? Na osnovu čega to tvrdite? Koje zemlje su stale u red da kupe J-10? Na čije višegodišnje iskustvo se možete osloniti? YouTube kreatori ponavljaju J-10 i to je to jel, kupljeno? Jel mislite da je VS posećivala eskadrile sa Rafalima u Egiptu i Grčkoj eto tako iz dosade?

I šta ako EU i NATO označe Kinu kao stratešku pretnju i udare rampu na sve vojne aktivnosti u i oko Evrope? Šta ćemo onda? Gde je najbilži logistički centrar, da kopamo tunel do Sirije?

I nemojte molim vas „međunarodno pravo bla bla bla“.

Pe

„Ослонити се на Кину која већ има 2 авиона 5.генерације“, sve to sto ima Kina je potpuno neprovereno od strane bilo kojeh nezavisnog faktora, nikad upotrebljeno u pravom ratu, a iz istorije Kine znamo da su izgubili bas svaki rat sa zapadom do sad.
Ako oni tvrde da je 5 generacija, to ne mora biti istina, a svakako ne bi Srbiji prodali te avione 5 generacije nikada.

Е

@Србофил

Наравно да нећу да спомињем ‘међународно право’ јер га Запад не примењује (осим лад им одговара), али Србија мора да се држи тог права као пијан плота. Све остало је странпутица која се обије о главу пре или касније. А ствари се промене.

Рафал је класичан мито или рекет (како окренеш), да га зовемо именом. Слобо је покушао са куповино Ербас авиона па су му Французи завукли ’99.

Рафал се продавао 15 година док нису добили првог иностраног купца, након major upgrade. А веће интересовање настаје када је Ф-16 престао да се производи. (Опет су почели). Ово је такође мало компензација Французима за испалу око подморница. Вазали мораку да купују како им ујка Сем каже.

Ако је Ј-10 добар за Кину и Пакистан, добар је и за Србију. Рафал је можда најбољи авион у класи, али није најбољи за нас.

Ако ЕУ означи Кину стратешком претњом, онда нам не требају авиони, јер смо га и ми угасили. Можемо да дамо комшијама да раде air policing и сачувамо много пара.

Ако дође до сукоба, наши противници ће да буди the usual suspects (Немачка и неки им савезници).

Закључак, за сукоб са нашим вечним непријатељима нам ни 12 Ф-35 не вреди пуно, а за air policing нам не треба 3 милијарде. То може било који полован авион.

А паре уложити у ПВО и БПЛ, као што неко већ рече, са локализованом производњом.

M

@Srbofil
Izvinite ,a odakle vama ideja da nije idealan? Sta ako Francuska resi kao sa nosacima helihoptera da ih jednostavno ne isporuci sta onda????
NIko ne kaze da je j10c nesto posebno ali je u odnosu dobijeno-dato-potrebe za koje ce se koristiti apsolutno dovoljno za trecinu cene rafala zato je IDEALAN. Nama cilj treba da bude ili j31 ili su75 rafal je 4 generacija i preskup avion. Shvata li vi da za novac mozete da dobijete eskadrilu su57 gde rafal ne moze ni da se ukljuci u pricu. Nama rafal za 3 milijarde ne treba i to je iskljucivo po mom subjektivnom misljenju komsija kupio e ja cu bolje. Analize vojske da je rafal najbolji izbor jos od pocetka procesa nabavke postujem ali za 3milijarde to je apsolutno beznacajana stavka jer mi za taj novac mozemo da dobijemo mnogo vise. Za podrsku nasem nacionalnom interesu ako je Francuska za to spremna treba dati te 3 milijarde i ne gledati unazad. Ako je samo avion i to je to preskociti. Jos da dodam sto se tice logistike pa moze i civilna linija da posluzi za logistiku. Ako vec mislite da je obilazak eskadrila nesto posebno pa ako cete da nesto posteno preplatite onda morate znati i koliko ce za eksploataciju da vas oderu jer nadam se da znate koliko je skup sat naleta na rafalu. Najprostija kalkulacija: ako cemo da imamo samo 12 pilota za 12 aviona (a trebalo bi vise) cena naleta tih pilota za 100 sati godinje je 31.5 miliona evra sto je ogroman novac za zemlju nase velicine.

Е

„Изгубили сваки рат са западом“

Неко мора да живи у ‘западној’ пећини да не примети да садашња Кина није ни налик Кини од пре 20 година , а нарочито не Кини из доба опијумских ратова. Кини се опет долази на ноге као некад (Блинкен, Шолц, итд)

„Непроверено од било ког независног фактора“

Баш ме занима који су то независни фактори проверавали Ф-22 кад се појавио. Ниједна страна земља га није купила, зар не.

За разлику од САД, Кина не шири хаос по свету зарад војно индустријског комплекса, и да би имала прилику да испроба оружје сваки час.

Е

Ф-22 је проверен.
Има један kill, уништио је кинески балон.

Е

Заборавио сам, 5 Ф-22 се срушило ван ратне зоне.

Е

@ПеДу

Емирати су купили Л-15, за који сам рекао да би нам вршио посао.

Да ли су они ‘независни’ ?

Pe

@Ех-Гастос Ja sam naveo istorijske cinjenice, a sta bi bilo kad bi bilo ne zna niko.
Ipak, obicno se na osnovu istorijskih cinjenica moze prepoznati tendencija, na primer, u svakom ratu od 1945-naovamo je istocna-kineska i sovjetska i ruska tehnika imala dosta losiji ucinak nego zapadna, Korejski rat, Vijetnam, Arapi-Izrael, Jugoslavija, Irak,Srbija, Ukrajina.
To ne znaci da ce sigurno uvek tako biti, vec je tendencija koja traje 80 godina, i ima svoje korene: kvalitet obrazovanja, ulaganje iu obrazovanje, korupcija i td

ad

@M
Ne, do sada nismo shvatili da za 3mlrd možemo dobiti eskadrilu Su-57 u razumnom roku, dakle pre potpunog izumiranja RV komponente.
Ako znate neki način da se to zaobiđe molim Vas podelite to ovde sa nama, ili još bolje, sa državnim organima.

du

Konacno nesto pametno da procitam, cujem..Rafali su preskupi a dok ih mi dobijemo, bice vec uveliko prevazidjeni.Treba uzeti 12 visenamenskih aviona za do najvise 1,5 milijardi.Ostalo ako vec imamo visak para, uloziti u PVO raketne sisteme, dronove…
Naravno, navijam za nesto iz Kine ili Rusije a ostali me ne zanimaju jer sto se tice borbenih aviona ili pvo sistema, dobicemo nesto sa zapada samo ako udjemo u nato i naravno, u paketu, odreknemo se Kosova, zvanicno

Odgovori
Sr

Nadam se da je Rafal u skladu sa tim „finanijskim mogućnostima“.

Odgovori
Ne

@. Srbofil

Gledaj širu sliku u odnosu na “” daj to simo i evo ti tri četiri milijarde “”.

Hoću reci , geopolitički i geostrateški ste trenutno u banani.
Politika i strategija se planiraju minimum 25 il 30 god unaprijed

A ako imate dobar plan , tada vam želim dobrodošlicu u klub

om

Još nešto želim vrlo jasno da kažem jer sam puno ugovora i anexa ugovorima u životu vidio. Takav jedan ugovor napisan je na mnogo stranica i moraju ga usaglasiti eksperti sa jedne i druge strane. Tu mora biti regulirano ama baš sve kako ne bi bilo iznenađenja i sudskih razjašnjavanja. Dakle postoji prijedlog ugovora i usaglašavanje istoga.
Šta od toga postoji i gdje je taj papir kod Vučića ili kod Makrona. Tko ga je vidio tko je od srpske strane sudjelovao. Što je to Vučić trebao potpisati postoji li taj dokumenat uopće. Mi u Hrvatskoj dugo smo radili na ugovoru i na žalost sumnjam da nas Francuzi u nečemu nisu i preveslali, jer previše je diletanata na odgovornim pozicijama.
Vučić je pak do sada imao drugačiji stil pregovaranja i sumnjam da su mu ugovori baš jača strana.

Odgovori
Ae

HaHa…. Druze ti se ubi od objasnjavanja u desetinama komentara kako nije istina da Srbija dobija rafale i da ih francuzi nece nama prodati… Pa da te obavijestim, vecina komentatora, i ovde, i sirom drustvenih mreza, je toga svesna, i zna, i veoma su zadovoljni sto propada takva suluda kupovina, sem par natoljupca, sto je zanemariv procenat…

Ne

@ omnia

Nemoj zemljače za Boga miloga

Ovako ti. zboriš – mi Hrvati kupili ,a vi Srbi, e pa ne možete

Neka promijene geopolitiku , neka istresu milijarde € i neka sačekaju isporuku nakon 2030 . Što mi u Hrvatskoj imamo s time ?

Iv

SU-30 je visenamenski avion i nekoliko puta jeftiniji. Bolje je i od Kineza kupiti, ni oni ni Rusi u slucaju krize ne bi uveli zabranu upotrebe, i snabdevanje rezervnim delovima.

Odgovori
M

Ja bih licno zaista voleo da se Rafal nikada ne kupi i da komsije nastave da budu ovako srecne. Kolicina novca i dobijeno je nesrazmerno koliko to moze biti. Za te tri milijarde mozemo da se toliko opremimo kineskom tehnikom da je apsolutno nebitno koliko je to rafal bolji od recim J10D ili C. Kinezi nam ne bi postavljali uslove za rakete dugog dometa a glavni cilj za nas bi bio j31. Da se sve stavi na papir sobzirom da znamo da nam je Kina vec davala popuste moja pretpostavka je da za te tri milijarde moze da se dobije izmedju dve i tri eskadrile kineskih aviona i to j31 ,J10D i novi skolsko borbeni avion. Neka to bude i 4 milijarde ali 36 aviona za 4 milijarde ili 12 rafala za 3 je nemoguce porediti. Tako da zelim nam da ne kupimo te rafale, da komsije budu srecne i sacekamo prozor gde ce moci sa kinezima da se dogovori posao i tehnika dopremi u Srbiju. Relano meteori nam i ne trebaju posto dolazi MICA NG ali za toliki novac za 12 aviona Francuska bi morala zestoko da uskoci iza ledja Srbiji po nacionalnim pitanjima ,a ako nece lepo nastaviti da se oprema sa njihovim potentnim sistemima tipa mistral radari ,a mega narudzbine ostaviti za Kinu posto je Rusija van price i bice jos dosta dugo. Ako nas je nesto Ukrajina naucila da je kvantitet daleko bitniji od kvaliteta dok god je odnos dobijeno za novac bar 70% u rangu precenjenih stvari, a kineski avioni su definitivno u tih 70% u odnosu na rafal.
I za kraj ono sto me navodi da ce odnosi sa Kinom tek da se prodube i nabavke da se povecaju je dokument koji je potpisan o zajednici i zajednickoj buducnosti dve zemlje sto je nesto po meni cak i preozbiljno za zemlju nase velicine. Realno gledajuci mi smo za Kinu statisticka greska, a posledice tog dokumenta cemo videti u narednih par godina jer Kine nema apsolutno nikakvu potrebu da nam daje takav status,maloj nebitnoj drzavi na globalnoj politickoj sceni.

Odgovori
Ne

To se i ocekivalo. Ne radi se o finansijama, vec o politici. Ali ne o Vucicevoj politici, kamoli tog Vucevica. Oni su tu samo ljudi koji saopstavaju odluke donesene na drugom mestu.

Ne zato da Srbija „ne bi bila jaca“, vec zato sto je scenario za sve balkanske zemlje, pa i Srbiju, uglavnom isti. Tu ne igra ulogu da li je ta drzava perjanica NATO (ili to za sebe misli), ili uopste nije clan (za NATO/Zapad su sve, osim donekle Grcke, vojno i ekonomski prilicno beznacajne). Sve drzave se imaju dovesti na koliko toliko slican nivo. U tom smislu Srbija vec ima „dovoljno jaku vojsku, kada bude trebalo razmisljace se o jacanju“. Nece biti ni bitnijeg jacanja vojne industrije Srbije, osim to malo vozila za sopstvene potrebe i naravno municije. Sve to ce biti kompenzovano „boljim zivotom“. Vecim dugom (najavljeno 27 mlrd eura ove godine, bice vise sledece) vecom potrosnjom, uglavnom grckim scenariom, koji kod drugih sirom Evrope odavno uspeva. I to vidi bilo ko, ko prati situaciju zadnjih petnaestak godina.

To su planovi, realnost je vise nepredvidljiva, i zavisi od vise faktora na koje NATO/Zapad ne mogu da uticu. Naprimer, razlika izmedju onoga sto govori rukovodstvo Srbije i onoga sto stvarno radi je sve veca i sve vidljivija. Iako to naizgled ne znaci mnogo, utice na „raspolozenje“ u narodu i na izbore, koji opet ako se ne kontrolisu mogu da uticu na ceo plan (Eto slucaj Fico, od juce, naprimer)

Odgovori
Mi

Opremanje novim višenamenskim borbenim avionima u zavisnosti od finansijskih mogućnosti… Što to znači ? To znači da je oko Rafala sve bila Vučićeva priča i opsjednutost Hrvatskom.
Prije će Srbija kupiti nešto od Kine ( Rusija naravno ne dolazi u obzir ) nego od neke NATO države ( F16, Rafale, Gripen, itd ), pošto ne bi dobila najbolju visoku tehnologiju poput hrvatske i određene rakete.

Odgovori
Dr

Ako već politički nemozemo da se dogovorimo sa Francuzima mislim da nebi bilo loše da se obratimo USA , sa njima se mozemo bar usaglasiti oko stvari u kojima se ne slazemo ali isto tako USA nije baš gadljiva na pare , mizda nebih dobili baš F-16V „Viper“ u kompletnoj opremi poput „link16“ ili najnovijeg radara ali za naše potrebe bi to bio sasvim solidna letelica , Francuzi bi verovatno izgubili tih „tričavih“ 3 Milijarde € USA bi trljala dlanove ALI Politički nebi bilo posledica po Drzavu Srbiju a cena je ista 3 Milijarde pa sad dal dali Francuzima ili USA nama bi to bilo svejedno !
Ovo je samo opcija , iz mog ugla , ako nam Kinezi ne odobre nabavku J20 e onda bar kod mene nebi bilo dvoumljenja , naravno J20 jer je za celu generaciju mladji i samim time bolja kupovina !

Odgovori
Kr

Upravo to. Kronološki za tri tjedna bi Vučko trebao potpisati ugovore. Mora da radna skupina intenzivno radi sada na ugovorima.

Znači Srbija rafale neće vidjeti, osim susjednih

Odgovori
Ae

Videce ih Fk3 bez da pali svoje radare, sasvim dovoljno…

Br

Jedina opcija i to ako ne dodje do eskalacije oko Tajvana su polovni J-10 blok 3, koji ce verovatno biti u ponudi 2030-te i polovni L-15, ukoliko se razvije novi motor, u suprotnom FTC2000/G, za obuku i jurisne operacije. Sve ostalo je ili preskupo ili ih ne mozemo kupiti, ili necemo dobiti najbolje naoruzanje uz njih… Pus ce nam tada PVO verovatno ciniti FK/3, FK-2000 i HQ-17, takodje imamo i kineske bespilotne i to tri modela za sada, ako racunamo i Pegaza, logicno je da se sve to i vrlo lako upari. Uz to J-10 koristi vrhunske rakete v-v, a ima i siroku lepezu v-z.
Sada se prelazi na 5. generaciju, neki uskoro i na 6. generaciju, a posle toga vladace samo dronovi, tako da sada nema potrebe kupovati nove avione 4. generacije, narocito ne samo 12 aviona za 3+ milijarde…

Odgovori
Re

Meni je ovo samo dokaz da je sa rafalima sve vec gotovo))Iskreno sada ce Vucko da dodje i kaze da je on licno zasluzan i za pare koje trebaju i za uticaj koji je potreban za nabavku. Zivi bili pa vidjeli))

Odgovori
Na

Ovo sve oko Rafala ako uspe bice dobro za Srbiju kako u politickom smislu sa Francuskom tako i vojnom smislu, jer nije dobro uvek pisati uz vetar vec biti mudar sa dobrim rezultatom.Realno je Srbija dobija pored nove i polovne rafale na standart F4R koja je Francuska vojska vec modernizovala 2023 g.Vojna struka je vec rekla posle Bombardovanja 1999g. Daje potreban avion koji Moze da prebaci sukob dalje, u planu je bio Suhoi 30 ali zbog sankcija Rusiji Rafali su idealni zato,JF-17 Block 3 sa avionikom 5 Generacije je idealna za kontrolu vazdusnog prostora i ako po licenci proizvodimo u Srbiji bice dobro za vazduhoplovstvo

Odgovori
Ra

@srbofil
Apsolutno nema veze sa novim . Niti Mig29 može efektivno izvoditi bvr borbu, niti ima ew sposobnostima, da ne pišem da je mig 29 na nivou zapadnih aviona iz sedamdesetih.

Što god da se nabavi, sve kreće ispočetka.

Odgovori
Zo

Za vrednost jednog Rafala može da se kupi seo jedan kineski pvo raketni divizion. Ili 4-5 aviona u klasi korejanskog FA 50.

Odgovori
Pe

@Zoran Simić A tek sta sve moze da se kupi od kineskih kola za vrednost jedne S klase Mercedesa…

Е

@PeDu

Србији не треба еквивалент С класе, то је поента.

Што се тиче кинеских аутомобила, мало се распитај. Тако су се смејали и јапанским, после и корејским аутомобилима.

Zo

D li bi ste kupili mercedes s klase kao policijska patrolna kola?

Mi

A tko govori samo o policijskim misijama. Pitanje je da li bi ste ratovali tenkom ili S klasom?

Pe

@Ех-Гастос
Pa taj Japan je pravio Mitsubishi Zero i najvece bojne brodove u istoriji „Yamato“ jos 1930-ih.
F-15 i F-16 proizvedeni u Japanu bili su jace verzije, i prvi AESA radar u avionu u istoriji je bio bas na japanskoj verziji F-16.
Uspeh japanske industrije je potpuno ocekivan i niko se tome nije smejao.
Kina pravi kopije tudje opreme i pitanje je sta je to zaista…

Ra

Rafal je dobar avion, naravno preskup. Ako to nosi i francusko ulaganje u našu privredu možda nije loše rešenje ali samo ako mogu da ga isporuče u kratkom roku i sa raketama dugog dometa. Ako je rok za isporuku 2030 i dalje to je besmisleno kupovati jer će početkom 2030ih izaći Super Rafal f5 koji je avion 5+++ generacije.

Odgovori
Op

Vidim da neki pišu kako su Kineski avioni neprovjereni.
Može biti, al zal ne važi isto za F-22, F-35 naprimjer? Nisu gledali skoro nikakvih akcija osim propagandnih ili protiv zemalja koje vojno ne predstavljaju bas nesto?
F-35 se već godinama nosi sa raznoraznim teškoćama, F-22 takodje, ali je ipak F-35 više in „the picture“ zbog toga što je osnovni oslonac mnogih RV na zapadnom svijetu. Svaki čas pišu kako doooobar dio F-35 nisu spremni za borbene zadatke.

Mislim da možemo da predpostavimo da Kinezi nisu totalni deb*li i da poslije toliko Ruskih tech transfera, krađe zapadnog znanja itd, mogu napraviti dosta dobar lovac za zemlje poput Srbije?

Eto kupljeni su Thalesovi proizvodi… Ko garantuje da sva ta silna oprema nema backdoors koji u slučaju opet nekog *! #! može aktivirati? Ludo je kupovati zapadne tj. Francuske lovce zbog ovoga i zbog novčanog iznosa.

Odgovori
Vl

I Rafal je apsolutno neproveren. Ima fenomenalan features i marketing, samo je totalno nepoznato da li to sve zaista tako radi, a narocito da li radi u borbenim zadacima. I to nije slucajno, zapad koristi te fore vec decenijama. Prodaje preskupo oruzije preko holivudskih blokbastera i dobrih reklama. I moze tako sve dok ne dodje do ukrajinskih oranica, gde se zapravo vidi „kvalitet“

ro

it’s not about the plane, it’s about the pilot

Mi

Provjeren je u Libiji kao i MiG 29. Samo sa razlicitim ocjenama.

Si

@Vladimir
Nije ti dobra logika. Po tebi je onda i Kindzal skart jer je kleknuo pod Patriotom, Patriot je skart je kleknuo pod Iskanderom, Iskander je skart jer ga okinuo NASAMS, Su35 je obaran od ruskih i zapadnih raketnih sistema, Abrams je puko pod Lancetom a T-90 pod Javelinom. Sve je skart. Jedino pravo oruzje po tebi bi bio ukrajinski Neptun jer je potopio Moskvu a nisu mu nasli kontru.

Ovo je prvi put da nas planet gleda rat ovako visokog tehnoloskog stupnja. Ni Irak nije vidio ovoliki stupanj visoke tehnike u upotrebi. Jedini pravi zakljucak sto mozemo dosada izvuci je da dronovi preuzimaju ratista i da nista nije neunistivo.

Pe

Nije tacno to sto pisete, jer je F-22 ucestvovao u medjunarodnim zajednickim vojnim igrama u okviru NATO i to uvek sa zastrasujucom efikasnoscu.
NATIO ima u sebi previse zemalja da bas niko ne bi preneo da „F-22 ne valja“.
Naprotiv. Ipak, postoji prica da je upravo Raffale uspeo da „pogodi“ F-22 u jednoj od takvih vezbi.
Pa program F-35, koji prave gomila zemalja zajedno.Da to ne valja, neko bi se izlanuo.

Gr

Rafale je mogao „pogoditi“ F-22 samo ako je ovaj leteo sa radarskim reflektorima. Bez toga ne moze. F-22 poseduje superiornu kinematiku, zanemarljiv radarski odraz, odlican AESA radar i potentne rakete. Takodje sumnjam da ikada leti sam. Rafale ili bilo koji drugi vazduhoplov veoma brzo bi bio zaokupljen golim prezivljavanjem, odnosno izbegavanjem plotuna AIM-120, ne bi imao vremena ni da pokusava gadjati nesto sto svakako ne vidi.

Mozda se radilo o borbi na malim distancama gde je Rafale ravnopravniji ako ne i egal zbog IRST-a ali taj scenario je tesko moguc u danasnjoj praksi.

Vl

@ sivi

Patriot pogodio Kidzal??? Pa u te bajke ne veruju ni deca u Ukrajinskim skolama, a ne neki poznavaoci vojne avijacije. Kidzal leti manje od 2 min do cilja, za to vreme Patriot ne moze ni da izvrsi detekciju sta se deaca. Ne budite smesni, molim Vas.

@dupe

Odlicno ste rekli. Medjunarodne vojne igre sluze da bi se prodavalo americko oruzije, koje inace nikad ne uvestvuje u ratovima. Dok ne dodje u Ukrajinu, pa mu opako pada cena. F-22 je najtezi promasaj, zato ga nikom nisu ni prodali, cak ni najvernijim Britancima, Australiji, Izraelu, Kanadi. Bas ga niko nije hteo. Ni sami ga vise ne prozivode, jer je preskup, a nicemu ne vredi. Isto desilo i F117 i B2 pre njega.

М

U slučaju Srbije, Hrvatske, BiH, Makedonije, Crne gore…ulaganje velikog novca u Avione je bacanje para. Air polis i tačka, pametnije je kupiti polovne F16 ili Miraže 2000 pa sa njima leteti nego kupiti Rafale i slikati se sa njima po pisti. Jel hoćemo avion koji donosi prevagu? Kupite F35!
Nije tačno da kongres nebi odobrio, Potegnite malo veze po USA koje debelo plaćamo.
Al ako stvarno hoćemo pa etno onda Miraž ili F16 i boga da nas vidi. Još da je pameti pa da se udruži o sa Crnom gorom i Makedonijom eventualno BiH pa da delimo i troškove, eto jeftine avijacije. A jel hoćemo PVO komponentu e onda ulaganje u PVO sisteme i sosteme elektronskig ratovanja.

Odgovori
Tr

„Nije tačno da kongres nebi odobrio“

Mislim da imas vise misljenje kongresa nego sam Kongres. Naravno da ce blokirati, pa blokirali su Tursku za F-16V i za F-35, sto mislis da bi rekli Srbiji? Turska deblokada za F-16V samo zato sto je Turska oeobrila Svedsko primanje u NATO!. Taka kako sam rekao imas jako puno povjerenja u SAD Kongres.

KK

@ Милан

Za Hrvatsku je od prvog dana jasno zasto su se uzeli Rafali. Rafali i trosak od 1 mlrd eur je bila ulaznica za Schengen/Francusko lobiranje za taj ulazak. Kasnije je kompletan proces iskoriscen da bi se dizale tenzije i opravdavale druge nabave radi „ugrozenosti“. 6, 12 aviona ne mogu ugroziti nikoga.

Nije nikada bila regionalna utrka u naoruzanju ili nesto slicno.

Udruzivanje u neke regionalne nabave bi bilo izvedivo kada bi svi bili u NATO. Kombinacije NATO/neNATO ne bi igrale.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs