Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024

FPV dronovi proizvedeni u Hrvatskoj biće integrisani na tursku besposadnu letelicu Bajraktar TB2

31. okt 2024

[NOVA KNJIGA] 50 godina od prvog leta Orla: Foto-monografija „J-22 Orao, Prototip“

30. okt 2024

Rebalans budžeta otkriva iznose prvih rata za Rafale: Naoružanje ključno za konačnu cenu nabavke

30. okt 2024
Dogodine u F-16: Igrali smo DCS na SEAS-u (i imamo ideju za biznis)
Dejan Pantić (desno) i njegov F-16 simulator na ovogodišnjem SEAS-u / Foto: Dimitrije Ostojić, SEAS

Dogodine u F-16: Igrali smo DCS na SEAS-u (i imamo ideju za biznis)

Od 22. do 24. aprila trajao je SEAS 2024, najveći vazduhoplovni samit u ovom delu Evrope, revija svega onoga što se dešava u regionalnoj vazduhoplovnoj industriji. Čitamo se već neko vreme pa već znate da se ovaj autor koncentriše na one fenomene koji se na prvi pogled nalaze na marginama.

Tako je sasvim slučajno ispalo da sam na SEAS došao i da bih igrao DCS: znao sam šta me čeka, ali nisam znao da će biti baš toliko opijajuće. Jer jedna je instalacija privukla veliku pažnju – projekat Dejana Pantića: kokpit za kompjuterske simulacije (DCS i Falcon) – u obliku u kojem je postavljen u holu SEAS-a – konfigurisan za F-16, i ne samo “konfigurisan”, već verna i precizna kopija.

Od opreme, sve vrhunski kvalitetno i zapravo, najbolje što se na tržištu trenutno može naći: reprodukcija ACES 2 sedišta, Thrustmaster džojstik, throttle i pedale, 22 inča ekran iza panela – podeljen na segmente prilagođene za instrumente F-16ice (dakle, MFD-ovi na panelu su zapravo jedan ekran koji je softverski raspoređen tako da se uklopi u MFD položaje na F-16 (i sasvim ga je lako rekonfigurisati za bilo koji drugi model – a to će se pokazati kao veoma važno). A sve zajedno na mašini sa i5 devete generacije procesorom, 32 gigabajta RAM-a DDR-4 i RTX 2060S – 8 Gb. Na rezoluciji na kojoj je bio namešten, stvarno je gotovo savršeno, bez štucanja i seckanja, fantastične frekvencije, mada malo manje rezolucije nego što je autor ovih redova navikao na nešto manjem monitoru.

I nije da se hvalim, ali sam izgleda probio led i još u ponedeljak rano ujutru prvi se od gostiju odvažio da sednem i zaigram. U redu, trebalo je malo vremena za prebacivanje filinga na novi džojstik, na njegov novi položaj (desno – podsećamo, kokpit je konfigurisan za F-16), malo uhvatiti i osećaj za novi položaj tela, ekrana i pedala. Pa sam se tako u prvom simuliranom letu srušio prilikom defanzivnog obrušavanja. No, vrlo brzo sam se privikao (i priznajem: tek sam nakon nekoliko minuta shvatio da se iza mene nalazi otprilike cela konferencija) i krenuo sa obaranjem laganijih protivnika.

Ozbiljna mašina za (ne)ozbiljne namene / Foto: Dimitrije Ostojić, SEAS

U ovoj konfiguraciji na žiroskopskom head track-u su nedostupne neke ose – i na to se malo valjalo navići, ali nije to toliko strašno. Mada, prema Dejanovim rečima, mogu se i one aktivirati.

Apsolutno je sve verno povezano, nisam našao ni jednu ozbiljniju manu. Kad bih terao mak na konac zamerio bih možda samo izvesnu krhkost konstrukcije i nedostatak one tri ose – ali baš bih morao da teram mak na konac da bi ovo zaista i zamerio. Sve u svemu, odličan rad, osećaj je istinski dobar pa Dejanu ovom prilikom šaljemo pohvale za entuzijazam.

Veliko, možda i najveće interesovanje, ako se ne varam, pokazali su pitomci vojne akademije: a to je pomalo i za očekivati. Imam utisak da su se svi zaređali i vozali šesnaesticu, a bogami i neki bivši i sadašnji piloti su strpljivo čekali za svoj red.

No, jedno je entuzijazam a drugo je biznis, pa hajdemo u spekulacije: ovakav proizvod nesumnjivo ima zainteresovanu publiku; DCS je simulacija koja privlači publiku, doduše, jedan veoma specifičan džep publike – ali je taj džep itekako spreman da izdvoji novac za sopstvenu strast (na kraju krajeva, za DCS treba i vremena, pa igrači DCS-a, samim tim što ne odustaju posle nekoliko sati, pokazuju izuzetnu rezilijenciju, u nas poznatu kao tvrdoglavost) – posebno na nekim stranim tržištima. Istinabog, ima nečeg i u zadovoljstvu svojeručne izrade build-a, ali sam poprilično siguran da postoji i onaj džep koji bi posegao za off the shelf rešenjima.

Pitomci Vojne akademije vazduhoplovnog smera odrasli u digitalnom dobu / Foto: Dimitrije Ostojić, SEAS

Inače, sam je kokpit veoma konfigurabilan, s’ obzirom na to da se projekcija displeja oslanja na konfigurabilan ekran, sasvim je zamislivo ovaj kokpit modulisati i ponuditi u svojim verzijama i za F-18, F-15 i/ili F-14 – i manje više sve ostale modove za DCS. Dakle, sasvim je moguće zamisliti i paletu ponude koja bi odogovarala na raznovrsnije, pa čak možda i ekscentričnije potrebe eventualnih kupaca. A konfigurabilnost proizilazi iz činjenice da se u ovom slučaju za izradu kompletnog build-a i sam Dejan oslanjao na off the shelf rešenja. Softver i hardver su nabavljeni na tržištu, na Dejanu je bio dizajn, izrada noseće strukture, instalacija, integracija i na kraju doterivanje detalja. Prema njegovim rečima, sama je izrada koštala negde između 4 i 5 hiljada evra ne računajući tu njegovo vreme, ali ukoliko bi se dobro razmislilo o nekoj vrsti lanca snabdevanja – ta bi cena sasvim lako mogla biti i osetno manja. Dakle, mogle bi se standardizovati dimenzije, sama drvena konstrukcija bi se mogla negde “naveliko” raditi u lokalnim stolarskim radionicama, softver je open source, a sam hardver bi se na veliko mogao nabaviti po znatno nižim cenama.

Integracija ekrana i instumenata je samo deo priče, bilo je potrebno izraditi i prednji deo trupa letelice / Foto: Dimitrije Ostojić, SEAS

DCS je svakako najpopularniji u SAD (na kraju krajeva, modovi najviše podilaze upravo ovoj publici) u poslednje vreme u Aziji i njenim brzorastućim ekonomijama i srednjim klasama. A te su publike sve spremnije i sposobnije da izdvajaju čak i sumanute novce za igrice.

Srbija ima jednu prednost: off the shelf rešenja (džojstici i njihova modularnost) obezbeđuju jednu komponentu – ostale – integracija, testiranje i sama fizička izrada ovde bi mogla da se obavlja znatno jeftinije nego tamo gde je jednostavno rečeno radni sat osetno skuplji, transportni i dostavljački kapaciteti danas su veoma jefitini i dostupni i voilaeto dobrog biznisa.

Naravno, imamo u vidu mlade i/ili male kompanije spremne na (po svemu sudeći ne previše velika) ulaganja i poslovne poduhvate – ali svakako ne samo na njih, imamo u vidu i one veće. Tako da koristimo ovaj prostor da pozovemo ovakve kompanije da stupe u kontakt sa Dejanom i eventualno naprave neki uzajamno koristan dogovor. O kontinuitetu svakako svedoči i to što ovo nije u pitanju prvi Dejanov projekat: podsećam i na to da je on napravio i simulator civilnog jednomotorca.

Još jedno Pantino remek-delo, ovoga puta civilni jednomotorac / Foto: SEGA

Uz to, podsećam i na još jednu stvar: nisu samo gejmeri potencijalna publika, to su i neke obrazovne strukture koje se po svemu sudeći sve više oslanjaju na ovakve i slične simulatore za neke komponente obuke budućih i sadašnjih pilota ili barem onih koji bi trebalo da imaju neko iskustvo sa pilotskom perspektivom. Za obrazovna pomagala ipak postoje standardi, ali sasvim je lako zamisliti ovakve projekte koji bi se koristili za familijarizaciju sa kokpitom, ili IFR pravilima. Naravno, u tom smislu dolaze i polja na kojima treba dodatnog truda i rada na doterivanju dizajna – u to se daleko bolje razume Petar Vojnović. Na Tango Sixu smo i imali reporažu o sličnim spravama za ozbiljniju namenu – familirizaciju sa vojno-pilotskim okruženjem u Vojnoj akademiji.

Što je DCS toliko poseban?

No, kad smo već kod DCS-a, hajdemo samo za kraj malo o frustracijama nas koji ga igramo. Spor EagleDynamicsa i Razbama od pre par nedelja nije bio ni malo od pomoći – jedan od najozbiljnijih developera je pre par nedelja najavio prestanak podrške za možda i najbolje modove, krenuo je pravi medijski okršaj, pa se na kraju ritualno sklopio nekakav mir između dve kompanije. Pa tako trenutno izgleda kao da je spor završen, ali kao i sa svim sporovima: tek se stiša, sledi test. Stoga će pravi rezultat da se vidi tek posle solidnog protoka vremena te i da li je u pitanju bilo zaista neko trajno rešenje ili su se samo neki strukturniji problemi gurnuli pod tepih.

Ostaje gorak ukus, mada nije ni prvi put da je neki gorak ukus ostajao. Već neko vreme ima problema. DCS kao platforma postoji već deceniju i po ako ne računamo ranije iteracije. Broj modova (dodataka) je impresivan samo ukoliko pogledate iz ugla nekoga ko prvi put upali igricu. Zapravo njihov je razvoj razočaravajuće spor: F-4 se najavljuje godinama i izgleda da će konačno izaći za par dana, ali je još uvek u pre-purchase stadijumu. Razvlači se i Prowler a pre neki dan najavljen je skori razvoj i CH-47 moda, ali imajući u vidu šta to „uskoro“ može značiti za developere – možda do tada i osedimo.

Valjalo bi i koji avion istočnog porekla da se uradi, dok ne odemo u penzije / Foto: Dimitrije Ostojić, SEAS

Negde odmah tu je i drugi problem: manjak modova za one koji bi malo da oprobaju avione koji su dolazili sa one strane gvozdene zavese: Mig-23 se razvija godinama i gotovo da ne mrda, RedStar Simulations je smestio svoj Mig-17 još pre nekoliko godina u „završne faze“, ali je sajt poprilično pasivan, pa i nije jasno koliko je to od „završne faze“ do proizvoda. Mig-25 i 31, Su-7, 17, 34 i 25 ili nešto još egzotičnije se ne nalaze ni na horizontu.

Ako je suditi po izjavama developera: problem je naravno manjak ljudstva – ipak je ovo donekle marginalna gejmerska industrija.

Ali nije samo to – ta koliko je to testiranja potrebno? Problem je naravno, da se najvažniji deo simulacije – kako se avion ponaša u različitim režimima leta – po svemu sudeći relativno lako rešava te da je problem, izgleda, beskrajno detaljisanje oko vizualne vernosti modela i komponenti, posebno kokpita i njegova beskrajna integracija sa VR sistemima.

Dakle, možda nije problem samo nedostatak ljudstva, već ekstremno visoki standardi za finalni proizvod u nekim ne baš ključnim tačkama: svaki prekidač mora na svoje mesto, svaki zarez svoju poziciju, svaka ogrebotina svoje istorijsko utemeljenje, svaka komponenta neviđeni nivo realističnosti. Pa dobro, možda se zaista dalo previše vrednosti realističnosti kokpita, i možda nije potrebno baš toliko. Utoliko, sam bi DCS i kompanije koje se bave razvijanjem modova najviše profitirale ukoliko bi se standardi realističnosti – malo snizili te se obratilo pažnje na igrivost a malo manje pažnje na realističnost.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

П

Не знате шта је DCS све док не ставите VR кацигу на главу. Тек онда видите колико је на монитору смешно. Истина за VR вам треба минимум RTX 3080, Ryzen 7 5800x3d, 64 GB ram. Pico 4, Quest 3 или неки Pimax.
Ако хоћете да изгледа феноменално онда RTX 4090.
У сваком случају препоручујем. Мада ја више летим на IL-2 много је јефтинији. И бољи је мултиплејер.

Odgovori
JA

Браво!

Odgovori
i

Ne umanjujem vrednost ovog simulatora ni najmanje , vrlo je lepo uradjen medjutim ovo je najjeftinija varijanta da dobijete nesto vrlo priblizno pravoj stvari. Na primer na ovom Instrumenti su na jednom ekranu, pa je onda ostalo fizicki pokriveno plocom, oni totalni “ludaci“ prave da je svaki ekran ,instrument zaseban. Kod F-16 palica ima jednu fintu a to je da se vrlo malo pomera .kada je fizicki pomerite do kraja onda pocne da belezi koliko je pritiska te tako pravi impuls komande . Warthogova palica recimo to ne simulira u potpunost. Ima tu puno sitnica da bi sve bilo kao u pravoj f-!6

Odgovori
Dj

>> oni totalni “ludaci“ prave da je svaki ekran ,instrument zaseban.

Totalni ludjaci sami izradjuju analogne instrumente :-) :

https://youtu.be/Ib9axlfK0f4?si=WmqWe2HHFsBCrNoh

SG

Vidi se da postoji manji lag između sveta i članaka.

Heatblur DCS F-4E je napokon lansiran juče i to u jako kvalitetnom i dorađenom stanju, s jednim od najočiglednijih flight modela koji dobro prenose osećaj da leti cigla sa dva J79.
Za Heatblur A-6E Prowler nikad nije obećan datum pa o nekom razvlačenju baš i nema smisla pričati.
Uopšte, govoriti o sporom tempu lansiranja novih modela, neovisno o tome rade li se in-house (Eagle Dynamics, Belsimtek) ili third-party (Heatblur, RAZBAM, Aerges…) malko podcenjuje količinu posla koja treba da se svaki modul napravi.
Vezano za REDFOR avijaciju – Eagle Dynamics je registrovana u Švajcarskoj, ali je efektivno ruska firma, moraju imati dozvole da naprave išta i koriste licencno ime – a zadnje dve godine znače da većina REDFORa ide pod ključ. RAZBAM MiG-23MLA se razvija pod saradnjom Kube. Deka Ironworks ima neku direktniju vezu sa PLAAF za izradu J-8II-PP. za RedStarSim MiG-17 niko ne izlazi s informacijama otkud dozvole, za EDov MiG-29A 9.12 isto, a i pitanje je otkud Leatherneck/OctopusG saradnicima info o Su-17M4.

Odgovori

F-4E: tako je zabavno gledati sve ove igrace koji su navikli na AIM-120C. Tek sad se vidi koliko pojma nemaju.
Razbam: uskor ih nece biti
ED: nisu ruska firma ni najmanje, sve bitne odluke ne donose rusi, jer je vlasnih Britanac.

Sp

Uz duzno postovanje Dejanu Panticu ali ova njegova konzola je davno prevazidjena. Ljudi su ovo digli na puni visi nivo. Vidim da dosta ljudi poznaje materiju, cudi me samo da su se nasi piloti “odusevili” necim sto je toliko outdated. Ali oke, kontam da ima i malo novinarske euforije. Koliko vidim da ne koristi ni Track IR za ovaj setup. Hocu reci, ne docarava ni blizu, a kamo li VR (koji je sada pravi nacin za DCS).

Odgovori
i

Ja sam bas iznenadjen da i u Srbiji ima pravih ljubitelja simulatora i da prate sta ima vrhunsko po svetu https://viperwing.com/ meni je ovaj VR najbolji, kad gledas u kabinu vidis ono sto zaista jeste kako dizes pogled prelazi u VR. Doduse sama kabina im nije vrhunska

Sa

E pa sad…nije čovek „Lokid Martin“ da svake godine pravi novi simulator. Svaka njemu čast i na ovom simulatoru a koji je odradio još pre par godina pa je logično da razmaženim bogatim DCS klincima smeta svaka dlaka.

Ko

Da li neko zna, u kojoj je fazi prerada DCS-a za rad pod Ubuntu 22.04 OP sistemom ili bar na nekoj Linux distribuciji? Jedva čekam da ga mogu koristiti pod nekom Linux distribucijom.

Odgovori
SG

Po svemu što sam čitao, radi pod Protonom ili Lutrisom. Potraži „DCS on Lutris“ za setup proceduru.

om

Kako tek izgleda Dassault Rafale simulator u full opciji. Toliko je kažu realan da se u svijesti moraš prebaciti stvarnu situaciju i tako pojmiti gdje se zapravo nalaziš. Tu je i ispaljivanje projektila koje vjerujem daje posebnu draž.

Odgovori
Dj

Verovatno full realistican kokpit postavljen na neku motion platformu + VR naocale i/ili 180 stepeni platno/monitor ispred.

Sr

Svaka cast!
Predivan primer coveka koji je imao vere i hrabrosti da realizuje ideju a ne samo da prica o njoj.

De

Kao pasionirani ljubitelj simulacija i DCS-a pre svega, mogu da kažem da je iskustvo letanja u Dejanovom kokpitu fantastično, za 3 klase iznad kućnog letenja sa HOTASom i trekerom.

U tekstu ne mogu da se složim samo za zaključkom, DCS treba i mora da bude realističan, jer da nije toga nikada ne bi bio ovo što danas jeste.

Odgovori
Br

VR bi mnogo podigao cenu i bio bi potreban i dosta jaci hardver, ali bi se u postojecu konfiguraciju odlicno uklopio neki veci sirokougaoni blago zakrivljen ekran.

Odgovori
Xy

Bravo za Dejana,svaka čast,nastavi sa istim entuzijazmom, prevazilaziš sebe svakim novim projektom!👏

Odgovori
wh

У овој причи сам још од самог почетка када се појавио Lock On па и пре њега док је још био актуелан Flanker 2.0 a престао сам да летим пре неких четири године када је све ово било и сувише прескупо за мене. У време кад је Lock On/Flaming Clifs/DCS био финансијски приступачан свима, ескадрила Serbian Eagles чији сам члан био је бројала око тридесет виртуалних пилота. Данас та ескадрила више не постоји и мислим да буквално нико више и не лети на овом симулатору. Са друге стране колико сам обавештен, неколицина припадника такође српске ескадриле 4С и даље лете, али не као што је то било раније. Цео тим Eagle Dynamics-a се очигледно фокусирао само на кориснике са дубоким или предубоким џепом и на тај начин маргинализовао остале потенционалне виртуалне пилоте.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor