Vučić pričao sa F-22 pilotom, zatim se telefonom čuo sa Makronom

21. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Poteškoće u obuci ukrajinskih pilota na borbenim avionima F-16

21. jun 2024

Balkanska Bezbednosna Mreža: Grčki mediji prenose da se Srbija navodno interesuje za grčke Miraže 2000

21. jun 2024

[VIDEO] Pratnja do sletanja u Niš: MiG-ovi 29 srpskog RV i PVO snimljeni iz američkog KC-135 Stratotankera

20. jun 2024

Mađarska nastavlja da modernizuje svoju PVO: Prikazan prvi mobilni 3D AESA radarski sistem EL/M-2084, planiraju drugu eskadrilu borbenih aviona Gripen

20. jun 2024

[Eurosatori 2024] Kompanija Jugoimport-SDPR prikazala najaktuelnije proizvode srpske odbrambene industrije

19. jun 2024

[ANALIZA] Kosovo prikazalo besposadne letelice Bajraktar, Đakovica ipak glavna avio-baza, nastavlja se obuka za pilote helikoptera u Albaniji

18. jun 2024

[Konferencija ASDA 2024] Komandant HRZ: „Da smo ugovor za Rafale potpisali samo 4 meseca kasnije, zbog rata u Ukrajini, platili bi znatno više

14. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Ruska PVO na Krimu meta stalnih ukrajinskih napada, Pogođeni borbeni avioni Su-57, Francuska Ukrajini šalje borbene avione Mirage-2000

14. jun 2024

RV i PVO Vojske Srbije izvelo vežbu uz primenu elektronskog ometanja: Divizion u Kragujevcu najverovatnije dobio sistem FK-3 kao i HQ-17AE

12. jun 2024

[ILA 2024] Evropa započela rad na razvoju svog “superteškog“ vojnog transportnog aviona

7. jun 2024

[ILA 2024] Sve o nemačkim Eurofajterima

7. jun 2024

[ILA 2024] Belgija novi korisnik Erbasovog helikoptera H145M

6. jun 2024

[ILA 2024] Nemačka će naručiti još borbenih aviona EF-2000, Erbas predstavio novi koncept „Wingman“ borbenog drona, „radikalna transparentnost“ ILA-e lekcija za sve

6. jun 2024

[ILA 2024] Međunarodna premijera srpskog petokrakog Erbasa u Berlinu (bolji smo od Mađara)

5. jun 2024

Ministarstvo unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo potpisalo ugovor za nabavku helikoptera

4. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajina dobija leteće radarske sisteme iz Švedske, žestoki ukrajinski napadi na rusku protivvazduhoplovnu i protivraketnu odbranu

31. maj 2024

[SEAS 2024]: Erbas Srbiji predstavio teški transportni avion A400M

27. maj 2024

[RAT U UKRAJINI] Usporavanje ruskih ofanzivnih dejstava, navodni pokazatelji da Kina uskoro šalje naoružanje Rusiji, ruska lovačka avijacija dobila još jedno pojačanje

24. maj 2024

Dogodine u F-16: Igrali smo DCS na SEAS-u (i imamo ideju za biznis)

23. maj 2024
[RAT U UKRAJINI] Ukrajina dobija leteće radarske sisteme iz Švedske, žestoki ukrajinski napadi na rusku protivvazduhoplovnu i protivraketnu odbranu
Pogođeni položaj zahorizontalnog radara Voronjež-DM blizu grada Armavir, Krasnodarski kraj, jugozapadna Rusija.

[RAT U UKRAJINI] Ukrajina dobija leteće radarske sisteme iz Švedske, žestoki ukrajinski napadi na rusku protivvazduhoplovnu i protivraketnu odbranu

U prvoj nedelji 28. meseca rata u Ukrajini, inicijativu na gotovo svim frontovima ima ruska vojska. Manji ofanzivni uspesi ruskih snaga registrovani su u Harkovskoj, Luganskoj i Donjeckoj oblasti. Istovremeno, Ukrajinci su u zapadnom delu Harkovske oblasti zaustavili rusko napredovanje. Prema zvaničnim ukrajinskim vojnim izvorima, u narednom periodu moguća je dodatna ruska ofanziva, kako na Harkovsku, tako i na susednu, Sumsku oblast.

Dobar deo zapadnih ukrajinskih saveznika od skoro odobrava Ukrajini upotrebu naoružanja njihove proizvodnje za napade na rusku teritoriju (podrazumeva se teritorija bez ukrajinskih oblasti), na šta je prethodno pozvao i generalni sekretar NATO Jens Stoltenberg. On je juče izjavio i da Ukrajina ‘‘i dalje može da pobedi ali samo uz podršku NATO‘‘. Odobrenje za korišćenje naoružanja za dejstvo po Rusiji su do danas odobrile UK, Nemačka, Francuska, Holandija, Poljska, Švedska, Norveška, Finska, Češka, Litvanija, Letonija, Estonija.

Ukrajinci smtaraju da će ruska vojska izvršiti još jedan napad na severu zemlje, u Harkovskoj ali i Sumskoj oblasti / Ilustracija: ISW

SAD se trenutno tome protive, ali treba reći da su Ukrajinci najverovatnije već koristili sisteme PVO američke proizvodnje u dejstvima po ciljevima na ciljeve iznad Rusije, prilikom obaranja ruskih letelica iznad Belgorodske i Brjanske oblasti. Međutim, ovi sistemi spadaju u defanzivna sredstva, a ograničenja su do sada postojala samo u korišćenju ofanzivnih sistema poput pre svega vođenih bombi (kako vazduhoplovnih tako i artiljerijskih), potom krstarećih raketa, raketa sistema zemlja-zemlja, naoružanih besposadnih letelica i dronova.

Ukrajinska vojska je u proteklih desetak dana nanela do sada najznačajnije poznate gubitke i oštećenja ruskoj protivvazduhoplovnoj i protivraketnoj odbrani. Pogođen je raketni položaj sistema S-400, potom vrlo verovatno i položaj osmatračkog radarskog sistema Nebo-M, a najspektakularnijе je to što je pogođen i položaj zahorizontalnog radara Voronjež-DM koji je deo protivraketnog sistema.

Zahorizontalni radar Voronjež-DM, koji je deo strateškog sistema ranog upozorenja o napadu nukleranim balističkim raketama, pogođen je najverovatnije besposadnim letelicama na položaju blizu Armavira, Krasnodarski kraj. Iako objavljeni video snimci i fotografije pokazuju da radarski sistem možda nije značajnije oštećen, i najmanji poremećaj ruske protivraketne odbrane, kao i važeći ruski propisi o aktiviranju nukleranog oružija u slučaju napada na kritičnu infrastrukturu snaga odvraćanja od nukleranog napada, svakako izazivaju zabrinutost o mogućnoj daljoj eskalaciji sukoba.

Prvi zahorizontalni radar Voronjež-DM stupio je u dežurstvo 2009. godine.

Za radar u Armaviru se može pročitati da je napadnut 22. ili 23. maja, ali se na ruskim Telegram kanalima može naći da se to dogodilo još 21. aprila. U istim izvorima se može pročitati i da su za napad korišćene besposadne letelice Takever AR3 portugalske proizvodnje – 27. maja je jedna ovakva letelica oborena takođe blizu armavirskog radara. Istog dana Ukrajinci su pokušali da pogode isti takav radar, ali na položaju kod Orska u Orenburškoj oblasti, na preko 1.500 km od linije fronta. Jedna od besposadnih letelica pala je na selo Gorkovskoje, na oko 20 km istočno od radarskog položaja.

Američkim raketnim sistemom zemlja-zemlja ATACMS ukrajinske snage su 22. maja izvršile udar na položaj PVO ruske vojske na kome se najverovatnije nalazila baterija raketnog sistema dugog dometa tipa S-400. Video snimak napada je zabeležen senzorima ukrajinske bespilotne letelice i objavljen dva dana kasnije. Na snimku se vidi da je ruski položaj pogođen bar jednom raketom (pri tom se pominje kasetno punjenje), i da su Rusi tom prilikom lansirali određen broj raketa zemlja-vazduh (negde se navodi 6).

U izveštajima o ovom događaju navodi se da je baterija S-400 pogođena u rejonu mesta Mospine, Donjecka oblast, mada drugi izvori navode da je to bilo nešto dalje, na oko 64 km od najbliže linije fronta. Isto tako, mediji prenose da je uništen višenamenski radar 96L6, takođe bar dva samohodna lansirna oruđa (SLO) 5P85, kao i da je oštećeno još jedno SLO. Ono što je interesantno je da su video snimke uništenih oruđa napravili i lokalni meštani, i to vrlo brzo nakon što su pogođena. Na ruskim Telegram kanalima se može pročitati da su Ukrajinci tog dana na taj položaj lansirali 7 raketa sistema ATACMS.

Ukrajinci su 27. maja izvršili raketni napad na ciljeve u blizini aerodroma Lugansk. Nije bilo poznato šta je pogođeno, ali je na osnovu satelitskih snimaka koji su napravljeni 10. maja, zaključeno da je moguće da je oštećen ili uništen izuzetno vredan osmatrački radarski sistem 55Ž6M Nebo-M. Na pomenutim satelitskim snimcima su uočeni elementi sistema, odnosno radari RLM-M i RLM-D, kao i komandna stanica KU RLK. Za ozbiljniju potvrdu uništenja ili oštećenja ćemo možda ipak morati da sačekamo neke ubedljivije dokaze u vidu fotografija ili video snimaka.

Bivši slovački MiG-29AS sa vođenim bombama GBU-39 SDB.

Već neko vreme ratno vazduhoplovstvo Ukrajine raspolaže sa američkim inercijalno i GPS vođenim bombama GBU-39 SDB (Small Diameter Bomb) mase 110 kg, dometa do 111 km. U protekloj nedelji su objavljene fotografije lovačkog aviona MiG-29 naoružanog ovim bombama – u pitanju je bivši slovački MiG-29AS. Još ranije je ukrajinska vojska dobila raketiziranu planirajuću varijantu ove bombe sa oznakom GLSDB koja se lansira sa kopnenih raketnih artiljerijskih sistema.

Švedski premijer Ulf Kristersson pokazao je juče ukrajinskom ambasadoru u Švedskoj leteći radarski sistem S100D / Foto: Mreža X @tomsamuelsson

U najnovijem, ujedno i najvećem 16. po redu paketu vojne pomoći (vredne 1,25 milijardi dolara), Švedska Ukrajini šalje leteće radarske sisteme ASC-890 (Saab 340B AEW-300, švedska vojna oznaka S100D Argus) opremljene sa AESA radarima PS-890 Erieye maksimalnog instrumentalnog dometa 450 km ili 35 km prilikom otkrivanja ciljeva. U radar je integrisan sistem raspoznavanja ‘‘svoj-tuđ‘‘ (IFF), može otkrivati i ciljeve na moru i kopnu i potpuno je kompatibilan sa NATO komandnim i PVO sistemima. Ono što je interesantno je da će dva ovakva aviona, u različitoj verziji, uskoro posedovati ukrajinski zapadni sused Poljska.

Belgija je od ranije poznata kao jedna od zemalja koja će Ukrajini poslati borbene avione F-16, ali se do sada nije znalo o kom broju letelica je reč. Pre nekoliko dana je zvanično saopšteno da će ove godine stići prvi avion, i da će do 2028. RV Ukrajine dobiti 30 aviona. Nije za sada poznato da li će svi ti avioni biti operativni. Imamo primer Norveške koja šalje 22 aviona uz napomenu da će se 10 koristiti za delove. Tako dolazimo do ukupnog broja od, za sada, 85 obećanih i najavljenih F-16. Pored pomenutih belgijskih i norveških aviona Holandija je za sada odobrila slanje 24, a Danska 19 primeraka.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

mi

Ruska „inicijativa “ duz fronta se odrzava iskljucivo ruskim topovskim mesom u valovima,dok je u biti to sve to sujeta jednog malog coveka iz Kremlja koji svoje ambicije placa tudjim zivotima.Nema veceg cina veleizdaje svoje nacije od Putinove.

Odgovori
Ne

@mile
Hajde da ti verujemo daj jedan video snimak u kome se vidi napad u kako ti kazes „valovima“ ajde makar jedan…

Vl

mile,
Mani nas te zapadne propagande za prazne glave. Prethodne decenije su nas načinile otpornima na sve te gluposti.

St

@Vlad
Prethodne decenije nas nisu naucile ama bas nista, sto svaki dan potvrdjujemo. Samo sad mislimo da smo pametniji od svih ostalih a ne da smo nebeski narod.

Du

Pa ni Američki Patrioti nisu se baš proslavili u Saudijskoj Arabiji protiv Jemenskih dronova i rafinerije sačuvali

Fr

Све већа и већа бламажа тродневне руске “СВО”.

Odgovori
Op

A ko kaze da je bila namjera sve u tri dana završiti? To sam samo čuo iz zapadnih usta.
Da li nije taj isti zapad htio da nas „završi“ u tri dana, kako su bili predvidjeli, pa ispade 78 dana?

ma

@opfor – postoji Putinova izjava par tjedana prije nego je krenuo u rat da on može okupirati Ukrajinu u 2 dana. A nakon što je počeo rat to su ponovili svi Putinovi puleni – svi njegovi mediji mediji.
Teško se to može negirati ima pun YouTube snimaka.

Sh

OpFpr778: To je izjavio sam Vladimir Putin, koji je rekao da će se „Specijalna vojna operacija“, koja ima za cilj demilitarizaciju i denacifikaciju Ukrajine završiti u najkraćem roku. Ok, nije spomenuo tri dana, ali se sa Ostankina blebetao da će Kijev pasti u roku od 72-96 sati, Konašenkov je prvog dana izjavio da su ukrajinska RV i PVO kompletno uništeni, kao i centri veze… Šteta što ga smeniše…

ne

Prebacivanje fokusa sa bliskog istoka i Izraela. Dalje pritiskanje rusije i demaskiranje stvarnog cilja sukoba u ukrajini. U navedenim najavama ne vidim sta vise Rusiju moze da spreci da pocne da koristi nuklearno naoruzanje u Ukrajini ako joj je naceta infrastruktura takvog sistema

Odgovori
Te

nele,
Right, some incompetents have bitten a lot more than they can chew and now they’ll go nuke. Don’t think so. It would trigger a real reaction. That would be a very serious matter. Nothink would remain the same. Even China will oppose and react.

Pe

@nele @tedy After the inevitable end of Russian occupation of Ukrainian regions, Russian Federation will remain the largest and the richest country in the world in natural resources .
Under condition that Russia does not pass nuclear threshold, because Russian territory will also be contaminated by radioactivity.

Mi

Tedy
You are right, Putin greatly miscalculated his special military operation which turned into the biggest war we have seen since WW2.
I agree that he won’t respond to attacks on his strategic military infrastructure with tactical nukes, but the stakes have been raised here to a new level, and he has been quiet so far. He’s production of missiles is still much higher that what NATO can supply to Ukraine, so he will likely hit targets in Ukraine he has spared so far. Its gonna be uglier than so far for Ukraine.

My guess is that he will respond to NATO protecting Ukraine east with some kind of combined effort missile shield, and Swedish AWACS flying in the area by placing S400 and and Su-35/MiG-31 in south-east of Belarus, but without Belarus entering the war.

Mi

Pardon, I meant to write south-west of Belarus stationing S400 and Su-35/MiG-31. If Ukraine decides to attack those locations Belarus would automatically enter the war from north. That fact would prevent Ukraine from attempting such strikes.

Jo

Šta može da bilo koga spreči u korištenju nuklearnog oružija? Nemam pojma,možda nuklearni holokaust? Šta Vi mislite?

Odgovori
Re

Evo trik pitanje. Rusija baci 10 nuklernih bombi na Nemačku i Poljsku. Šta će uraditi Amerika:
1. Napasti Rusiju nukleranim bombama.
2. Najoštrije protestvovati i pojačati sankcije.

?

Te

Rex,
the answer could be, „or not..“

Te

Rex,
Russia has very few cities from which it can regenerate. Moskow and St.Petersburg, grosso modo. Perhaps others, but not many of them.
Germany has a lot more. Even Poland. Even Ro has cities that can bring the role of a real capital city. Without its western part, Russia is not much… The nuke card is not a real winner card.

Mi

Rex

To je trik pitanje iskljucivo za Ruse. I u Poljskoj i Njemackoj se vec nalazi americko nuklearno oruzje. Nalazi se tamo sa razlogom! Drugim rijecima prestaje da postoji civilizacija. Neutralne zemlje poput Srbije koje mozda izbjegnu izravne udare ce proklinjati svoju neutralnost i zaliti zasto i njima muke nisu prekracene. Znaci totalni armagedon.

om

I šta kad Rusi bace, Francuzi i Englezi neće ništa baciti već će praviti plan ekonomskog razvoja Europe bez Njemačke i Poljske sa prizvukom radioaktivnosti i panike. Svako posezanje za nuklearkama je ludost i ima nepredvidivi kraj. Možda ocvali Putin više ne želi da živi, ali … Sve nagovještava Armagedon
jer su nuklearni režimi na vlasti. S. Korea, Kina, Rusija, Iran . Samo Svevišnji može dopustiti ovo zlo i eskalaciju ako je to dio njegovog plana. Kina je ipak zadnja koja bi se upustila jer se za sada osjećaju dovoljno jaki ostali su iskompleksirani patuljci koji teroriziraju vlastite narode.

Lo

Pa sta onda ne baci ako je tako lako. Sta se muce 3 godine skoro

Ma

@Rex
Pod 2
Nisu ameri bas toliko blesavi da reskiraju svoju g**icu, kad imaju tudje kao poligon, da se igraju i kockaju sa njima.

lj

ako padne nuklearka negdje u njemačkoj u blizini dunava svi gradovi nizvodno beč.budimpešat,beograd sve do crnog mora sljedećih 300 godina nemaju pitke vode…

La

>> Francuzi i Englezi neće ništa baciti već će praviti plan ekonomskog razvoja Europe bez Njemačke i Poljske

A Kina takodje nece praviti nikakav problem sto joj je nestao trgovinski partner sa kojim je 2023 ostvarila razmjenu od 254 milijarde dolara. A ni USA koja btw. ima hiljade milijardi investicija u Nemackoj i Poljskoj…

Mi

Markos

Pa udarit ce ih njemacke posade zrakoplova istrenirane da nose nuklearno oruzje koje je vec u Njemackoj.

Br

@Omni

Tocno. Medjutim pored pomenutih nuklearnih rezima u Rusiji, S.Koreji, Kini i Iranu, ne treba zaboraviti ni nuklearne rezime u SAD, UK i Francuskoj. Sve sto Rusija sada radi u Ukrajini, koja je na njihovoj granici i u kojoj zivi puno Rusa, oni rade vec decenijama po celom svetu… Za rat je potrebno dvoje. da li stvarno neko u 21. veku veruje da su ovi jedni iskonsko dobro i potpuno nevini, a ovi drugi krivi za sve?

Br

@Mislav

Nuklearno naoruzanje u Poljskoj i Nemackoj se ne moze aktivirati bez Amerikanaca.

Ma

@Mislav
Nedovoljno, jer je to ogranicen broj koji nemci poseduju da bi uradili nesto znacajno, mozda cak nista jer bi dolazili iz samo dva-tri pravca, pa rusima ne bi bilo tesko da to iskontrolisu u podnosljivoj meri, a nemci reskiraju da im uzvratnim udarcem zemlja bukvalno ispari. Sto znaci, da bi imalo efekta, morao bi se umesati ceo Nato, a Nato i njegov nuklearni potencijal, sta god ko mislio ili govorio, je pod strogom kontrolom amerike.
A i poslednje izjave, danas, Solca, koji i dalje ne dozvoljava udare nemackim oruzijem po Rusiji, govore da su i Nemci naucili lekciju, tako da ne mislim da ce taj prvi ili upozoravajuci hitac biti na Nemacku. Po mom misljenju, ako do toga dodje (sto je, nazalost, jako blizu), to ce biti ili zapadna Ukrajina, ili neka od pribaltickih zemalja koje su i najradikalnije prema rusima, sa nekom manjom taktickom.

So

>> Za rat je potrebno dvoje.

Za agresiju je dovoljan jedan

Mi

Branko

Pa uz odobrenje Amerikanca ce se i iskoristiti. Zasto ti mislis da se tamo nalazi. Onako?
Nevjerovatno da neko misli da zapad blefira ako bude napadnut nuklearnim oruzjem. Nadam se da Rusi ne razmisljaju tako naivno jer bi od Urala do Vladivostoka nastala staklena pustinja.

Markos,

Sasvim dovoljno ga ima s obzirom da je preko 90% stanovnistva Rusije na relativno malom prostoru krajnjeg ruskog zapada. Rusi su tu u daleko nepovoljnijoj poziciji. Rusi ne mogu iskontrolirati ni dronove koji im pogadjaju radare za rano upozoravanje u dubokoj utrasnjosti.

sh

Nije nuklerano naoruzanje samo bojeva glava.
Primer Černobilj – „kontrolisano“ ispuštanje radioaktivnog materijala.
Koliko potencijalnih „Černobilja“ postoji u Rusiji?
Ove mete su dostupne i onima koji nemaju bojeve glave. Ukrajinski dronovi već prelaze 2k km. Sa naznakom da poseduju potencijal od 3k km.
Znači jato dronova (sve što se poseduje u tom trenutku) može da uzvrati podjednako bolno, bilo kakav potencijalni nuklearni napad.
Zato, prestanite da pričate o tome kako će Rusija „ovo ono“ sa njenim nuklearnim arsenalom, i da će proći nekažnjeno. Malo morgen. Bit će joj uzvraćeno jednako bolno. Pa ko voli, nek izvoli.

Pe

@Mislav Apsolutno ste u pravu ovde; Rusija matematicki ne moze pobediti u nuklearnom ratu zbog navode o kojima pisete, i oni to znaju bolje od ikoga.
Verujem da bi se Rusi resili na takav korak u slucaju neposredne opasnosti od okupacije Moskve, i vaznih centara Rusije.
Kako danas u svetu ne postoji armija koja bi mogla to uciniti, to je sve samo blef.

Br

U „manjem“ nulearnom ratu, ukoliko tako sto postoji, ratu Rusija bi imala znacajnu prednost. Tokom jeljcinove ere ’90-ih Rusi su zapostavili razvoj i odrzavanje skoro svog naoruzanja osim nuklearnog. Tako da je sada rusko nuklearno naruzanje koje je jos uvek upotrebljivo i u aktivnoj sluzbi daleko brojnije od americkog, jer iz nekog razloga Ameri nisu odrzavali zalihe starijih balistickih raketa i trenutno vecina zahteva ozbiljan servis, a uranijum i retke minerale imaju samo Rusija i Kina u dovoljnim kolicinama i bez problema i danas sve to isporucuju Americi, tako da ako se i desi neku nuklearni rat, bice yo neki suludi dogovor…

Kad smo vec kod dogovora i ovde se vec tako nesto naslucuje, slicno kao sto je najverovatnije rusko povlacenje sa Kosova bilo zamena za J.Osetiju, ovde ce verovatno Rusija dobiti deo Ukrajine a Izrael veci deo Gaze, Rusija i Kina jacaju uticaj u Africi i na Bliskom istoku, ali i Amerika jaca uticaj na Filipinima i dobija verovatno Maleziju, zapadna Evropa je pustena niz vodu, da se nekad ne bi ujedinila sa Rusijom i ostaju jos Sirija i Tajvan za buducnost.

Pe

@Branko Po sporazumu Start 2 Rusija i Amerika imaju tacno jednaki broj strateskih nuklearnih bojevih glava – po 1500.
U taktickim nuklearnim bojevim glavama Rusi imaju malu prednost.
Sve ukupno: United States 5044
Russian Federation 5580
Ali se razlika odnosi na manje bombe takticke namene, a ne strateske.
A ko bi verovao da je bilo sta rusko odrzavano u boljem stanju nego americko?

Ako je rat u Ukrajini nesto pokazao, onda je to lose stanje ruske vojne opreme, i odlicno stanje zapadne

Br

@Sofronije

I to je tocno. Za agresiju je potreban jedan. Kao sto je okupacija Iraka gde nisu nasli oruzje za masovno unistenje a stradalo je milion ljudi, ili bombardovanje Libije gde rat traje vec deset godina i jos gomila takvih „intervencija“. Rat u Ukrajini je poceo jer je Ukrajina prestala da postuje medjunarodni sporazum Minsk II i nakon sto je odbila skoro u potpunosti potpissan sporzum iz Istanbula. Sta reci tek o Izraelu koji je zuzeo teritoriju Palestine i sire se vec 70 godina bez prestanka.

Mi

Branko

Upravo suprotno. Sve sto navodis se odnosi upravo na Rusiju. Rusi zbog manjka sredstava nisu odrzavali svoj nuklearni potencijal i vrlo je upitno koliko toga je raspolozivo. Svakako ni blizu u doba hladnog rata. Na zapadu su tri nuklearne sile sa kapacitetima i ekonomijom koji pozamasno prevazilaze ono sto posjeduje i moze Rusija. Rusi nisu u stanju bili ni da odrzavaju gume na kamionima i oklopnim transporterima sto se vidjelo na onom konvoju koji je krenuo na Kijev pa zapeo u desetinama kilometara dugoj koloni, a da se nije mogao pomaci .

Dj

@Branko

Kako da ne, samo tvoji ruski izvori zaboravljaju napomenuti da je Sadam pre nego sto se zakacio sa USA napao i anektirao Kuvajt, pretio Saudijskoj Arabiji da ce izvrsiti invaziju, koristio bojne otrove protiv Kurda, drzao sitsku vecinu u nekoj vrsti aparthejda itd.

Gadafi pak medjunarodni terorista koji je organizovao Lockerby sa 250 mrtvih itd.

Zaista je tesko zameriti amerima sto su mislili da ce svet postati bolje mesto bez njih dvojice.

Br

@Djuka

To sa Kuvajtom je bilo ’91. mi pricamo o inavaziji Iraka negde 2003. ili kada vec… A i njihv napad na Kuvajt je bio maksimalno isprovociran jer je Kuvajt uz podrsku SAD prestao da postuje dogovore sa Irakom…

Gadafi terorista… Covek se moze samo nasmejati na tako sto. Od pustinje je napravio najrazvijeniju zemlju Afrike sa najvisim standadom. Svako dobija stan, platu ako ne nadje posao, besplatno zdravstvo i skolstvo, ubedljivo najjeftiniji hleb i gorivo na svetu, beskamatni krediti… A sada nakon zapadne intervencije ratuju 10 godina dok je Evropa preplavljena ilegalnim migrantima…

Treba li trositi reci o Avganistanu, gde su Ameri vec dva puta doveli na vlast ultra radikalne Talibane i naoruzali ih.

Dj

>> To sa Kuvajtom je bilo ’91. mi pricamo o inavaziji Iraka negde 2003

Jedina americka greska je sto posao 1991. nisu zavrsili do kraja!

Sadamu niko nije tresao kavez da se mesa u globalnu geopolitiku itd.

Te

7 Atacms?! They numbered the no of S400 missiles launched, 6 and added 1 more. So, it must have been 7 Atacms. Easy math. There must be an explanation for the 6 (missing?!) S400 missiles, after all.

Odgovori
Mi

No, that number is from video of supposed ATACMS launches that was released few days ago. But add different decoys and what not they throw at the high valie target such as S400 when discobered. Would you miss the oportunity, and hold back?

Te

Milos77,
Another S300 or S400 in Belgorod this time by Himars/Gmlrs?

Mi

Tedy
Yep, another s300/400 on a silver platter. Not even spread out… Unimaginable till now for a war time in enemy range.

Te

Milos77,
You know, there are some of you I apreciate greatly. You, Srbofil aka Al41 and some others.. For you being very smart.
Silver plate, no dispersion?
Why?
Why do you think the S400 is not able to face the Himars? Only for beeing so tight together? What do you think. No politics. No bias.

Te

Milos77,
It seems the russians didn’t learn how to fight yugo style. Dispersion. But, can they do it with the S400? This is the question.

Mi

Tedy,
They obviously didn’t, and think they will be ok loosing all this equipment and people.
S300/400 can be launched vertically means you can park it much closer to objects like walls, trelines, or even in between trees. Radar and launcher can be 120m away from each other via cable. Wirelesly even more. Not to mention changing positions often which is fast because everything is truck mounted. Much easier than SA-3, BUK, Kub, etc.. What we see here disfunctional setup doomed by users. .

Pe

@Tedy Point is that Soviet/Russian S-300/400 were considered as „invincible“ in Serbia. It was often noted here that, if only Serbia had a single S-300 in 1999, NATO would not dare to attack.
This assumption is now proven as a mistake.
Adding insult to injury , S-400 was not destroyed by NATO using super-modern weapons, but Ukraine, using old ATACMS.
Now people in Serbia try to explain these losses by criticizing Russian officers for „wrongly using S-400“.
So, people in Serbia would know better how to use Russian weapons then Russians?

Mi

The fact that they are so closely stationed again shows that they don’t care enough. This is not the first time. Like this the ANY system is doomed sooner or later. We don’t know how long it all took, or how many shots were fired and all that.
Bad orders, carelessness, overconfidence, vodka, stupidity.. all together?

Anyhow, what I think matters the least, but I’ll try to answer your question.
Let’s just say it was perfect most capable crew and the system was ready to react to incoming missiles. Positioned in the open like that is still a death sentence if you are in the range and don’t move just by statistics. I would expect that as soon as (NATO) spotted the system and gave Ukraine GPS coordinates they fired everything they could at that spot. That could be many of HIMARS, or many ATACMS, plus likely other stuff. We don’t really know, but we can assume they did not want to miss that opportunity, right?. Often times we only see very short moments of video and photos after the strike that give very different impressions on how the battle went. It leads us to discuss and argue here about things we know very little about. That’s why Im only going by whats confirmed. Considering that S300/400 has 60-80% chance to shoot down one ballistic missile with one missile, this is not a good situation for such isolated S300/400 battery. Back to reality, and add to that terrible practice of the crew….In other words, I am not surprised at the result at all. What happened was waht was supposed to happen in my opinion. Everything else are stories for bar table😊 .

And sorry, if I was smart I would have better answer. But thanks. I enjoy reading your comments as well.

Mi

Petrovic Dusan
Do you think Abrams tanks are bad because cheap FPV drone can disable it, or that 81+ destroyed Bradleys and all the summer 2023 Ukrainian offensive failure was because of crappy NATO equipment?

Same way I don’t think that S400 as a system is to blame specially after these last two were destroyed by being used in an obvious terrible fashion.
Tedy asked a valid question, and my answer above is very different than your sportfan thinking.

Pe

@Miloš77 I wonder why you mention „81+ destroyed Bradleys“ and „Abrams“ without mentioning 1000+ destroyed Russian tanks and 2000+ destroyed Russian BMP of all kinds?
Ukraine got in all about 30 Abrams tanks, which is a very small number for such a long frontline, obviously some will be lost.
S-400 was destroyed because it was overpowered by Ukrainian army using western made weapons, not because Russian soldiers „do not know how to use S-400 in the right way“.

Mi

I was trying to make a point that western equipment was destroyed many times over by cheap simple approach, bad tactics by user in 2023, and good tactics of attacker each per given case, ..but forgot who I was talking to :-)
You make it sound now like all the destroyed Bradlies and Abrams, and Leaopards were destroyed because because of they were attacked by thousands of Russian tanks that also got slammed in the process. I’m not going to pretend that you are not getting the point I was making above. Enjoy your train of thought.

Te

Milos77,
I guess there is a considerable dimension of hiper inflation of the S300/S400 capabilities also. Not just wrong handling of the system.

Mi

Tedy
Im not saying there isn’t. Hype and being overrated exists but it’s a different topic to me. I would not expect Patriot or any SAM battery to survive positioned (exposed) like that if found by enemy in range either. How long..? Hours, a day, few days,.. .. take a guess.

Dj

Well, S-400 is not supposed to protect itself against direct attack with ballistic missiles. It is not what is supposed to happen, such system is just one of nodes in a larger air defence system which acts in coordination with other effectors. If attacked BUK or/and Pantsir should provide the defence, S-400 itself should fight high value targets on a long distances…

Mi

Djuka
Thats for sure, by the books. Reality and carelessness strike hard.
Yes, it is supposed to be a layered deffence. That is just one aspect of a well set up air deffences. Here we can assume it wasn’t even protected with any smaller system as we would see more damage on photos. They didn’t even bother to hide the most expensive components, so why would they hide/protect Pantsir more that S400? Secondly, I think that even though Pantsir is supposed to protect S300/400 from most areal threats, it is not very capable against ballistic missiles. Only large major systems can do that, and ballistic missiles are even for them the hardest targets of all.

I would love to read serious analysis of all this by someone from from the field. What and how most likely happened, and what shouldn’t have happened if all was done according to the manual.
No matter the hype, no matter the effectiveness of S300/400 systems, Russians are obviously (repeatedly) using them carelessly which photos prove. Everything else is a guess, including how the battle went, and what was used to strike it.

ma

Realno gledano Ukrajincima bi više značila Švedska donacija lovačkih aviona Jas 39 Gripen (odnosno Griffin na Švedskom) nego li donacija leteći radarskih sistema ASC-890. Možda bi ta donacija značila više nego li sve te donacije F 16. Zašto? Veoma je jednostavan odgovor, za teren kakav je u Ukrajini, a imajući u vidu da Gripen poleće maltane sa poljoprivrednih PSS i autoputeva, imajući u vidu njegovo jako jednostavno i jeftino održavanje, i mogućnost skrivanja u šumarku pored nekog autoputa, njegov opstanak u ratu u Ukrajini bi bio mnogo veći, žilaviji i održiviji nego li F 16 koji je neuporedivo zahtevniji avion za održavanje i logistički ne uporedivo zahtevniji. Takođe Gripen je jednostaniiji za preobuku, a može da nosi i većinu raketa i bombi zapadne proizvodnje, tako da bi to definitivno bio idelan avion za RV i PVO Ukrajine. Jedini problem je što ih ima neuporedvio manje na raspoalganju nego F 16ica i jedini operater koji može da ih obezbedi tj koji ih ima dovoljno su upravo Šveđani. Gripen maltane može da koristi partizanska eskadrila i to mu je ogromna prednost u odnosu na F 16, za koji je potrebna mnogo veća logistika. Inače Američki ekspert i bivši analitičar Cije Lari DŽonson je potvrdio da su Rusi započeli operaciju „Swing“-„tehnika zamaha“, pre očekivanog masovnog Ruskog udara i time potvrdio ono što se nagađalo pre više od godinu, a to je da glavni cilj ruskih trupa nisu nove teritorije, kako misle mnogi komentatori na ovom sajtu, već poptuno uništenje jedinica Oružanih snaga Ukrajine koje se nalaze na liniji fronta. „Rat očigledno ulazi u novu fazu, iako rusko napredovanje još uvek nije klasična velika ofanziva“ naglasio je Lari Džonson. Takođe je zabeležen prvi snimak udara tj napada FVP drona na pomorski dron Magura, to je do sada nezabeležen način upotrebe FVP drona.

Odgovori
Si

Gripen je i najavljen da dolazi. Samo nakon F-16. Uvodjenje dva razlicita tipa zapadnih aviona odjednom za zemlju u ratu je nemoguca misija. I sami F-16 ce ispocetka imati dovoljno problema da im zakomplicira zivot.

Te

Rex,
After all this threats of nuke attacks on some non nuclear states, what do you think will happen with the nuclear (non) proliferation policy?
Would Germany, Poland, South Korea and so on go nuke?
This is the real question.

Odgovori
So

Germany has to start working on its own nuclear deterrent capabilities asap. It is hard to believe that USA will always and without hesitation protect the Europe. The only way to prove US dedication to would be to strike Russia in Ukraine and destroy their occupation forces but they seem to be more into micromanagement of Ukrainian defense. I really hope that there is still someone in Germany smart enough to start preparations for such colossal project. Germany fully abandoned nuclear energy and has been losing the competence and human resources in that area. Anyway, future European strategic defence should be based on European Sky Shield Initiative (ESSI) + French (and maybe German) nuclear deterrence capabilities. USA? Nice to have but that’s it.

Te

Rex,
What about Taiwan wanting to go nuke regarding russian threats against non nuke states? What would China say?
Though question. I know.

Odgovori
Pe

Napokon je Ukrajini dozvoljeno ono sto je po svim zakonima rata osnovno pravo: udar po neprijatelju.
Na primer:
Engleska je napala Berlin bombarderima jos pocetkom rata.
Sovjetski savez je posle napada Nemacke vec avgusta 1941 bombarderima DB3 izvrsio 15 naleta na Berlin, sa ostrva u baltickom moru.
„Doolittle raid“ posle japanskog napada na Pearl Harbour, Amerikanci su ukrcali B-17 na nosace aviona i bombardovali Tokio.
Jedino slaba administracija Bajdena i evropski politicari su cak 28 meseci posle najtezih napada svim oruzjima na Ukrajinu zabranjivali Ukrajincima da se brane udarima po agresoru.
Ova neshvatljiva mera je napokon zavrsena, i to ce spasti dosta zivota u Ukrajini.

Odgovori
Mi

„Ova neshvatljiva mera je napokon zavrsena, i to ce spasti dosta zivota u Ukrajini.“

Mozete biti ubedjeni da ce rezultat biti suprotan sto se ljudskih zivota tice u Ukrajni.

Zadnjih 10 dana su ulozi dignuti na novi nivozbog zbog kojeg nam preti daleko gori i duzi rat u Evropi. Od Ukrajne ce vrlo malo ostati vredno Ukrajincima da povrate. MOzemo se samo nadati da se razaranje ne prosiri van dosadasnjih granica Rusije i Ukrajne.

p.s.
Vise se i ne prenosi kad Rusija izvrsi napade sirom ukrajne sa Kinzalima, krstarecim raketama i dronovima unistavajuci pritom mnoge vojne objekte ukljucujuci komandne centre i aerodrome. Zapadne vesti samo objave ako je pogodjen „supermaket“ ili kad Ukrajna pogodi ruski aerodrom. Poenta ovog komentara je da Ukrajna i dalje prima desetostruko vise udaraca i pored uspesnih raketiranja ruskih meta.
O gubitcima oklopa i ljudstva da ne govorimo..
Ukrajna nece biti u stanju da formira znacajnu kontra ofanzivi bar jos godinu dana i to samo zahvaljujuci resursima od drugih drzava. A efekat te kontra ofanzive ce biti veoma upitan, i poslednji jer nece mnogo postici

Bolje da sto pre sednuza sto, odreknute izgubljenog razorenog i kontaminiranog istoka zemlje, i udju u NATO. Najbolja opcija zabuducnost tog regiona i celog sveta!

YP

Da, ali bi onda Rusi koristili taktičko nuklearno oružje. Sa druge strane niko od zapadnih nuklearnih sila ne bi rizikovao da Ukrajince opremi istim tipom nuklearnog oružja, jer bi to bila uvertira za kraj, ali svega.

Agonija Ukrajine se i dalje nastavlja.

Samo da primetim i ispravim Dušane nisu B-17 nego B-25B Mitchell medium bombers avioni na nosaču USS Hornet ako pričamo o Doolittle raid-u.

Si

Niti se Bajden, a još manje evropski političari pitaju o bilo čemu u vezi ovog rata. Oni koji vuku konce su planirali eskalaciju ovim tempom i to ostvaruju. Da li će doći do nuklearnog rata je takođe pitanje za one koji odlučuju a to nisu ppolitičari čije face svakodnevno gledamo u vestima. Do sada je ova eskalacija samo proizvodila još više žrtava i na ruskoj ali i na ukrajinskoj strani. Tako da će se i nastaviti u tom smeru. Ukrajina je na granici opostanka i još veća eskalacija će samo ubrzati nestanak Ukrajine.

go

Spasiti živote? Neće, ne na taj način, a sigurno ne u Ukrajini. Ovo je teritorijalni rat koj se vodi zbog teritorije nekao teritorije same već teritorije kao ratne platforme, a i tako se i vodi, Ukrajina je ratna platforma na koju se dodaje šta se smatra potrebnim, pomerajući kazaljku intenziteta sukoba. Dokle god postoji samo sukob na teritoriji Ukrajine, svet je bezbedan od direktnog sukoba. Onog trenutka kada se ovo promeni, ili rat stane, ako ne nadju drugo mesto da se biju, pobiće se direktno. Rat u Ukrajini spasava živote, kao što hemoterapija, ma koliko toksična bila, sprečava tumor da završi posao. Izgleda da ne uspeva iskomplikovana autoimunim odgovorima (Rusija je jedna od pretpostavki postojanja Evrope, ali može biti da Evropa nije potrebna).

Yo

Postoji razlog zašto zapadno sofisticirano oružje nije upotrebljavano na ruskoj teritoriji.
Kojim tj. čijim satelitima Ukrajina otkriva ciljeve u Rusiji i njima navodi rakete?
Mogu li ukrajinski vojnici uopšte rukovati tim sredstvima ili su za njih potrebne strane posade – u ukrajinskim uniformama…
Jedan od razloga zašto Šolc ne da Tauruse Ukrajini je taj jer njihova upotreba na ruskoj teritoriji znači vojni napad / agresiju, tj. ulazak te zamlje u rat protiv Rusije… To je suština stvari.
Jedno je kada obuče ukrajinske posade da koriste Abramse, Leoparde, haubice i sl., a drugo kada im isporuče avione i dalekometne rakete kojima treba satelitska ili sl. „asistemcija“ NATO vojne infrastrukture i instalacija za napade u dubini Rusije.
Kako će Rusi odgovoriti na to – ometanjem/obaranjem satelita (mogu oni to) država čije se rakete koriste, uništavanjem proizvodnih pogona tih raketa u zemljama proizvođača, nuklearnim odgovorom ili kombinovano ili kako već – zavisiće samo od onoga što Rusi ocene da im je najisplativije…
Ne budite naivni da çe Ameri rizikovati sopstvenu destrukciju zarad naloženih evropskih saveznika koji redovno, na vekovnom nivou, popiju batine od Rusa…
I sada će…

So

Opstepoznata je stvar da su USA odavno saopstile (tamo gde treba) da ce u slucaju bilo kakve nuklearne detonacije u Ukrajini odmah uslediti maksimalan konvencionalni udar i anihilacija ruskih okupacionih snaga na ukrajinskoj teritoriji.

Pe

@Uroš U pravu ste, moja greska – to su bili B-25, cak u filmu „Pearl Harbour“ ima scena gde vezbaju na suvom da vide mogu li poleteti sa nosaca aviona.

@Milos77 @goran @YPT @sinisa @Yoda
Interesantna je tehnicka priprema uvodjenja F-16 u RV Ukrajine : sto vise unistenih ruskih radara i PVO sistema, udarci i po teritoriji Rusije, olaksava se uloga F-16 kao nosaca HARM (mozda i SCALP/Storm Shadow raketa), te lovca na ruske podmornice (jer moze da nosi i Harpoon).
A to, kako bi Ukrajincima bilo bolje pod Rusima, te ce Rusi da „bace nuklearku“ je propaganda; nema od toga nista, Rusi nece udariti atomskom bombom po bolje naoruzanim od sebe NATO, a posebno ne po Ukrajini koja je odmah do Rusije i radioaktivnost ce ici u Rusiju.

Dj

>> Rusija je jedna od pretpostavki postojanja Evrope, ali može biti da Evropa nije potrebna

Ajd ne prosipaj nam rusofilsku „geopolitiku“. Evropa = EU + NATO, tu su gde su, da ostanu, institucije postoje vec 75 godina a vi vidite kako cete. Za sada vam jedino (auto)destrukcija polazi od ruke.

Si

@Yoda „uništavanjem proizvodnih pogona tih raketa u zemljama proizvođača, nuklearnim odgovorom ili kombinovano“
Znas da se Patriot i ATACMS proizvodi u Americi i oboje je borbeno koristeno na prostoru Rusije? SCALP i Storm Shadow isto se proizvodi u nuklearno opremljenim zemljama. Bilo kakav napad na same teritorije tih zemalja je objava rata i znamo koji je konacan rezultat toga. I bez toga se plese po ivici, Putin je mozda kockar za velike uloge ali nije samoubojica.

Mi

@Petrovic Dusan
Gadjati ruske podmornice bi bilo glupost gora od gadjanja ruske strateske infrastrukture. Samo oni koji zele veci (ili treci) svetski rat se mogu tom eradovati jer takav napad nema nikakvu dobit za ukrajinski napor da oslobodi svoju zenmlju. Sta vise takvi napadi imaju soprotni efekat. Jedno je potopiti staru Moskvu, a nesto sasvim drugo udarirti podmornicu koja potencijalno nosi nuklearni motor ili rakete. .

Sto pre sednu za sto bolje za Ukrajnu, Evropu, i svet!

Mi

YPT

A zasto mislis da Rusi smiju rizikovati, a zapad ne smije. Ninenti oalo na pamet da bi upravo rusko koristenje nuklearnog oruzja bila ta uvertira koja bi znacila kraj svega ali svega!

Pe

Unistenje S-300/400 1.06.2024. unutar Rusije HIMARS-om:
https://censor.net/ru/photo_news/3492697/harkiv_obstrilyuyut_iz_byelgoroda

ma

@ Petrovic Dusane svaka akcija ima svoju reakciju, kao odgovor na to Rusi su hitno prebacili daleko potentnije sisteme za obaranje raketa sisteme S 300 V/V 4 koji su dosta složeniji i skuplji od ostalih S300/400 varijanti ali su zato bukvalno smrt za protivničke rakete. Takođe uvode zonu zabrane letenje za izviđačke Nato avione (po poznatom i isprobanom američkom modelu) iznad Crnog mora. Obični sistemi S 300/400 zavisno od verzije nisu namenjenu za obaranje raketa, to im je sekundarna namena i obično su naouržani raketama kojima se obaraju avioni, ne rakete. Dolaskom S 300 V/V4 puno toga se menja… Takođe mi nisu jasni gornji komentatori koji diuskutuju o nuklearom ratu, kao da se klade na fudbalski klub i navijaju za isti uz kokice. Ako dođe do nuklearnog scenarija, stradanja Evropljana, Amerikanaca i Rusa će biti neopisiva, al zato će Muslimani biti netaknuti i oni će preostalima tj onima koji pretenku „doći glave“, al to mnogi uopšte ne vide kao pretnju, Muslimani samo čekaju svoju priliku, a od Hrišćanskih naroda će ostati samo uspomena ako nastavimo u ovom pravcu.

Pe

@markus1463 Ne postoji pvo sistem ruske vojske jaci od S-400, mozda onaj S-500 Trijumf, ali je taj za sad van igre.
Rusija nema zakonski pravo da uvede „zabranu leta“ u medjunarodnom vazdusnom prostranstvu,i nisu nista tako uradili.m, ili bi morali da pocnu da obaraju NATO avione, koje brani NATO lovacka avijacija i NATO PVO.
Likvidacija ruske PVO dogadja se pred ulaz F-16 u teater vojnih dejstava,i potpuno je logican potez jer smanjuje rizike za F-16.
Unistavanje ruske vojne opreme i vojnika ce se nastaviti, a Rusi realno jedino mogu da povuku iz pogranicnih delova Rusije vaznu opremu, sto i jeste cilj Ukrajine.

Br

@ Dusan P.

„Engleska je napala Berlin bombarderima jos pocetkom rata.“

Kako ne mozete videti razliku. 70% stanovnistva Ukrajine govori ruski jezik, koji su maltene zabranili pre intervencije. Krim je postao Ukrajina tek za vreme Gorbacova, preko 90% tamo su Rusi. Ukrajina nije postovala potpisane medunarodne dogovore. NATO nije postovao usmene ali dokumentovane govore o ne sirenju NATO u Istocnoj Evropi. NATO je destabilizovao sve zemlje u okruzenju Rusije. Dok Rusija za razliku od Hitlera nije krenula da osvoji celu Evropu i svet, poput Hitlera, vec da zastiti svoje stanovnistvo u pogranicnim podrucijima. Dok su Hitler i kasnije NATO napadali po citavom svetu bez ikakvog razloga, samo zato sto im se moglo…

Pe

@Branko Navodite netacne navode, ruski jezik nikad nije bio zabranjen u Ukrajini, i dan danas su svi ukrajinski sajtovi i na ruskom i na ukrajinskom, pogledajte sami.
Krim je 1954 zvanicno postao deo Ukrajine, a Gorbachev je dosao na vlast 1980-ih.
Nesumnjivo je Krim priznat kao deo Ukrajine 1991, i od strane Rusije, i dan danas je deo Ukrajine privremeno okupiran.Niti jedna drzava sveta ne priznaje Krim kao deo neke druge zemlje osim Ukrajine, pa ni Republika Srbija.
NATO nikoga nije napao „bez razloga“, posebno ne u bivsoj Jugoslaviji gde je godinama trajao rat pre nego sto je NATO reagovao.

ma

@ Petrović Dušane Branko je veroatno mislio na Nikitu Hruščova kad je napisao Gorbačov. Nikita Hrušččov je potpisao dekret te 1954.godine kojim je prekrojio granice tadačnjih Republika SSSR i Krim oduzeo od Rusije i pripojio ga Ukrajini, a gle čuda sasvim slučajno je Hruščov bio Ukrajinac! I to je potpisao dekret posle Staljinove smrt, pa zašto majstor nije prekrajao granice dok je onaj monstrum Staljin bio živ? Takođe su komunjare prekrajali i dosta drugih granica u okviru SSSR i bivše SFRJ i to ja kasnije bila polazna osnova za mnogo ratova. Jedan od primera je svakako i Nagorno Karabah koje su komunisti „prebacili“ iz Jermenije u Azarbejdžan, i pored toga što je više od 90% stanovništva su činili Jermeni i pored toga što se sa time nisu slagali, al ko pita narod. Ovi istorijski podaci nisu neka tajna, sasvim lepo i precizno su obrađeni i u jednoj emsiiji na NG. U pravu ste Dušane kada ste naveli da Nato tj SAD nikada nije napao bez razloga, uvek su morali da intervenišu da zaštite interese neke velike Američke i/ili Britanske/Australijske Korporacije, i to sve pod prividom demokratije. Imate jako lepu knjigu nemačkog novinara o tome kao i lepu emisiju koju su sami Ameri napravili o tome, tačnije Oliver Stoun, mada ništa ne treba uzimati zdravo za gotovo, samo treba pratiti trag novca i on će Vam sve reći.

Re

Rubikon je predjen napadom na „Voronjež“.Zapadne hijene su nanjušile krv i nema više ni teoretske šanse da stanu,zahvaljujući Ruskoj nonšalantnosti kao da se radi o fudbalskoj utakmici a ne o ratu.Bojim se jer podsećaju na nas i našu lajavu politiku,mnogo laju malo ujedaju.Redovno dobijaju šamarčine a okreću drugi obraz.Koliko juče su trebali da izvrše masovnu mobilizaciju i pozovu saveznike,samo Amerika uvećava proizvodnju granata 10 puta,a oni kad se zahuhtaju neće sigurno da dele bombone.Rusi dok neizgube par miliona ljudi neće se opametiti.I mi da smo pametni već sad da se dele pozivi na vojne vežbe i štanca oružije i municija samo za našu vojsku zlu netrebalo.Od jeseni kad počnu da stižu F16 sa svim mogućim naoružanjem,a kasnije i svi drugi avioni kojih Zapad ima u beskonačnom broju samo da molimo Boga da Rusi u očaju ne stisnu crveno dugme.Neće se ovo nažalost dobro završiti kad Evropa bude uvučena u rat.

Odgovori
Pe

@Realni „mnogo laju a malo ujedaju“ Prosle noci je Rusija zasula Ukrajinu raketama, a ukupno od 2022 ispalila vise hiljada raketa na ukrajinske gradove.
Rusi vode napad na Ukrajinu svim sredstvima koje Rusija ima,a to su rakete lansirane iz svih mogucih vrsta nosaca (pokretni sistemi, podmornice, brodovi, avioni), bombe, vojna avijacija i pesadija, te vojni brodovi, uz koriscenje satelita u orbiti Zemlje.
Razlog zbog kojeg nema mobilizacije je krajnje nepopularan odnos Rusa ka ovom ratu, i kad su usred teskih poraza 2022 objavili „delimicnu“ mobilizaciju pola muskaraca je pobeglo.

Mi

To samo pokazuje proporcije ovog rata, i koliko velike zemlje mogu da prime udaraca a da ne budu onesposobljene i pobedjene dogod imaju priliv naoruzanja, i energije, ( i obecanja podrske od svetskih sila) To vazi za obe strane, samo sto je jedna strana ipak daleko veca i trenutno mocnija da zadaje i prima udarce.

Ako Rusija odluci da postavi PVO i avione u Belorusiju, pritisnuce Ukrajnu na novi nacin. Ako se Belorusija defakto umesa u rat, sto ne iskljucujem kako NATO planira da pomaze Ukrajnu u bliskoj buducnosti, imacemo veoma gadnu situaciju po Ukrajnu.

Vl

Kako sad zasula, kad Vi licno tvrdite da Rusija od Maja 2022. vise nema raketa, jer se, zaboga prave od nekakvih nepostojecih zapadnih komponenti??
U Rusiji je mobilizacija nepotrebna, imaju dobrovoljaca vise nego sto mogu da stignu da obuce i opreme. Svi zele da se bore za slobodu naroda koji je sistematski unistavan i tlacen od 2014. god.

Mi

Vladimir

Pa upravo zato sto nema su i kupovali od Irana i Koreje.

Mi

Vladimir,

Naravno, pun je Beograd, Turska i okolne drzave tih dobrovoljaca koji jedva cekaju da brane ugrozeni narod. Zato su se razbezali kao zohari na najavu delimicne mobilizacije, a najgori sljam pusten iz zatvora jer ima previse dobrovoljaca.

Pe

@Milos77 Ako Rusi postave S-300/400 u Belorusiju isto ce ih Ukrajinci unistiti kao sto su juce unistili S-300 u Belgorodu u Rusiji.

@Vladimir Za razliku od Kosova ili Izraela, u Ukrajini je vrlo jasno ko je agresor, i to je svakako Rusija. Ukrajinski narod je ugorzen unutar svoje drzeve Ukrajine zbog napada strane vojske, ruskih okupatora jos od 2014. kad su Rusi bez ikakvog razloga. osim zelje za tudjom teritorijom, napali na Ukrajinski Krim i Donbas.

Dj

>> U Rusiji je mobilizacija nepotrebna, imaju dobrovoljaca vise nego sto mogu da stignu da obuce i opreme. Svi zele da se bore za slobodu naroda

Svakako, patriotizam „na nivou“, samo sto dobijaju 2K dolara mesecno za ucesce u „borbi za slobodu“ aka agresiji na ukrajinu. I uglavnom dolaze iz najsiromasnijih regiona gde je takva plata ekvivalentna godisnjim prihodima. A tek kamaradi iz Nepala, Kube, pa afrikanci… Sve same ruske patriote. Baz me zanima kakvo bi raspolozenje bilo bez tog 2K$ „poticaja“

Vl

Prosao 27 mesec planirane 27 casovne svo i Rusi u sve goroj i goroj poziciji. Jeljcin ispade za Putina mastermind u svemu, a koliko se pljuje bas od medija pod kontrolom sadasnjeg prvog coveka Kremlja.

Odgovori
Va

Karte se polako otvaraju i pokazuju veliku geopolitičku igru u svetu gde je Ukrajina pripremana dugo ! Sada čekam ove što su pisali dobijaju na kašičice i slično ,šta više sve se više pokazuje prisustvo navodno zapadnih veterana ,skoro čitam komentara nekog Engleza kao oni nisu plaćenici oni su dobrovoljci i kao to se ne važi nije to to ! Stvarnost je da su uveliko prisutni ne malom broju a to su potvrdio i Tusk ! Važno da se ovde stalno priča o Iranu,Kini ,S.Koreji ! A to što kolektivno zapad pumpa jednu zemlju u oružiju novcu nezapamćenog do sada u istoriji sveta nikom ništa ibgdeneu uključeni sada skoro direktno po svim parametrima ! Cilj je smeniti vlast u Rusiji i nametnuti svoju a ne baciti je na kolena skroz ! Samo što se ide oprezno zbog arsenala nuklearnog koji zna da bude nezgodan kada je neko ranjen ! U svemu ovome najtragikomičnije su zemlje zapadne Evrope ,Francuska sa sve Makronom ,Englezi a Nemaca me iskreno žao ! Onaj Makron nekome našao da preti još malo će mu zemlju Alžirci uzeti koliko ih ima ,neko ko i ne voli Francuze ! Dočekala Evropa da im Kina vodi autoindustriju,sajam automobila Ženeva skoro da nije bilo Evropskih proizvodjač sve Kinezi u Pariz isto većina Kinezi,Mercedes Kinezi sve više prava otkupljuju ! Evropa je postala jedan stara tržnica prodaje turizma pokazivanjem starina iz njenih najslavnijih doba sa iskrama napretka živeći na staroj slavi ! Jedino što je ostalo je Evropizacija sveta i uticaj istih !

Odgovori
vu

Da li poznato sa koliko S 400 sistema raspolaže Rusija i koliko se proizvede godišnje?
Hvala

Odgovori
Mi

Kako su krenuli, vrlo brzo ce ostati bez svih.

Sh

Rusija je raspolagala sa ukupno 352 lansera S-400, što će reći 12 pukova i 31 divizion u sastavu VKS RF, kao i 13 samostalnih diviziona u sastavu mornarice.
Što se proizvodnje tiče, sistem je u eksploataciji od 2007, tako da za domaće i inostrano tržište (Turska, Kina, Indija, Belorusija) su mogli da proizvedu 26-27 lansera godišnje. Otprilike tri diviziona. Bez sankcija. Sada stvari idu mnogo sporije. Do sada je uništeno 16 diviziona.

Br

Najveci broj sistema dugog dometa u Rusiji su gusenicari S-300v serije, gde su novije verzije tih sistema znacajno moderniji i mnogo kompleksniji sistemi od S-400. Pored S300v1-4 ima i dosta starijih verzija svih tipova S-300, kao i S-400. Ukupan broj lansera je oko 2000, sto je negde oko 200 diviziona sa po 8-12 lansera. Takodje je i zastita V serije mnogo bolja, jer gusenicare iz S-300v stite takodje gusenicari BUK-M2/3 i TOR-1/2, dok tockasi u Rusiji nemaju prave pandane. Tockasi BUK i TOR su uglavnom za izvoz i uglavnom za Alzir. Koliko imaju bas sistema S-400 je nepoznato, ali je mnogo bitnije koliko imaju sistema S-300v4, koji takodje ima domet od 400km.

Sv

@SheikhZayeb U kom univerzumu je unisteno 16 divisiona s-400?U istom onom gdje su brazilci ometali pancire sa lakim propeler avionima koni nose ometace.Jer na internetu ne postoji ni jedna recenica o tome iz bilo kojeg izvora iako ja pricam portugalski skoro kao maternji jezik.

Sh

@Svarog:
U univerzumu gde su uništavani radari, komandna mesta i par lansera, eto u tom. I na tim komandnim mestima su ginuli komandanti diviziona, uglavnom iskusni potpukovnici, uzevši u obzir strateški značaj S-400 za PVO Rusije.
Pantsir S1 je testiran u Brazilu u dva navrata, na dva poligona (Forte dos Andradas (SP) i Cachimbo (Amazonas)) i to 2015. kada su se prvi put izblamirali. Međutim, Rusi su rekli da je sistem još u prototipnoj fazi, da se verzija za tropske još razvija, da su meteorološki uslovi bili loši, itd. I da će „sledeće“ godine sve biti super! Ali ni 2016. nije bilo ništa bolje. Oba puta su preleteli F-5EM i uhvatili lock. Oko Pantsira je letela Cessna 208, opremljena sistemom za ometanje koji je razvio IPqM. Ovo nisam pokupio sa neta, već od jednog od učesnika tih ispitivanja.

ma

@ SheikhZayeb otkud Vam ta informacija o 16 uništenih diviziona sistema S 300/400 na ruskoj strani? Ukrajinci su možda toliko izgubili sistema S 300, Rusi ni blizu…. Da se razumemo ne zna se tačan broj, ali teško da je broj izbliza toliki. Dokumentovanih i potvrđenih uništenih cirka 8-12 SlO i 6-7 radara, ukupno 3-4 baterije sistema S 300/400 raznih varijanti od početka neprijateljstva do danas. Da li znate koliko baterija ima divizon, odnosno od koliko baterija se sastoji divizion? Jedan divizion se sastoji od 3 ili 4 baterije, dakle 16 diviziona imaju najmanje 48 baterija, i Vi stvarno verujete da su Rusi toliko izgubili? Sve što se vidi da su Rusi izgubili množite sa 7-10 i dobićete koliko su Ukrajiniski gubici. Pogledajte samo šta je protekle nedelje uništeno samo od strane Lanceta, rekordnih 76 vzoila različtih namena i to je sve dokumentovano snimcima na Telegramu, svaki bukvalno svaki pogodak! Tvrdnje popute Vaše gore iznete se mogu čuti samo u nekim zapadnim krugovima koji prenosi oni što im kažu ukrajinska glasila. Ozbiljni neutralni izvori ne potvrdđuju da je uništeno više od 3-4 baterije sistema S 300/400 na ruskoj strani.

Sh

@Markus1463: U VSRF ne postoje baterije S-400, već divizioni, zbog strateškog značaja istog za PVO RF. Divizion S-400 ima radar, komandno mesto i 8 lansera. Dva diviziona čine puk (ukupno 16 lansera). Ne množim ja ništa, na Internetu postoje snimci uništavanja tačno 16 diviziona S-400, a moguć je i 17. u Belgorodu pre dva dana, mada je verovatno pre u pitanju S-300. Uništenje SLO i uništenje radara i/ili komandnog mesta znači uništenje diviziona. Da ne pominjem posade. Gledam šta Lanceti uništavaju, jedno od retkih sredstava koje se pokazalo kao efikasno, kao i Krasnopolj. Ali i toga je premalo da bi se nadoknadilo katastrofalno vođenje rata.

Sv

@SheikhZayeb Znaci dokaz za tvrdnje u vezi brazilskog pantsir s1 sa jednostranom antenom koji nikad nije ni bio u sluzbi ruske pvo je trust me bro?Prvo se mora savladati racunsa operacija mnozenja sa dvocifrenim brojem 16 pa onda da se pisu komentari nazalost.
Unistenje divizona je onda kada se uniste svi radari kako osmatracki tako i nisanski i komando mjesto i svih 8 slo-a.Pa tako onda 16 puta.

Pe

@Svarog Bizarno je da i pored video i slika desetina unistenih S-400, te video snimka gde Storm Shadow neometano prelece preko lansera S-300, i dalje tvrdite kako nisu imali znacajne gubitke.
Koliko tacno jedinica, tesko je reci, kao i nagadjati koliko je poginulo ruskih operatora PVO.
Nije kljucno kako se naziva vrsta jedinice:rusko PVO ima mnogo gubitaka, i to ne samo sistema S-300 i S-400 vec i mnogih drugih.
A da ne pominjemo prelete dronovima preko cele Rusije i pogadjanje gradova i aerodroma na 1300km od Ukrajine.
Da sam klijent, ne bih od Rusa kupovao PVO posle ovog.

Sv

@Petrovic Dusan
1.Definisi znacajne gubitke i rijec jedinica u okviru divisiona s-400/s-300
2,Tvoja prva recenica je u suprotnosti sa drugom ako ne znamo tacan broj unistenih divisiona kako znamo da su imali znacajne gubitke?
3.Ja tvrdim da nepostoje empirijski dokazi za unistenje tacno 16 divisiona s-400/s-300
4.Zadnje 3 recenice su cist whataboutizam.

Fa

Ukrajinci imaju najstarije verzije ATACMS proizvedene 90-ih, MGM-140A Block 1.

Ovom penzioneru se uskoro pridružuje još jedan penzioner, iz Beneluksa.

Teritorije koje osvoje Rusi mere leševima sopstvenih vojnika i izgorelim krhotinama oklopa.

Takvu samoubilačku taktiku mnogi i dalje smatraju Putinovim uspehom nad trulim Zapadom i njihovom „izvikanom“ tehnikom.

Gubitke Rusa niko ne računa kada se procenjuje „efikasnost“ njihove ofanzive, bitno je samo da se gazi napred – to je jedino merilo uspeha.

Ukrajinci sa polurashodovanom i polupenzionisanom Zapadnom tehnikom izbaciše iz stroja pola miliona Rusa.

Ipak, mnogi i dalje veruju kako bi Crvena armija zgazila NATO u direktnom sukobu.

Odgovori
Mi

Zasto bi mislio da je ove godine Ukrajna dobila (u drugoj turi) neke stare ATACMS rakete? Vidim da mnogi to misle, pa me interesuje na osnovu cega.

Ja sa druge strane mislim da im poslali da testiraju neke malo bolje rakete na osnovu cinjenice da su poslali ukrajni sve vrste Patriot raketa danas u upotrebi ukljucujuci i najbolje. Cinjenicu da su poslali SCALP, Storm Shadow i HIMARS koji su top of the line rakete sto NATO ima u arsenalu trenutno. Ne desetak, nego na stotine! KAd se sve abere verovatno preko hiljadu.

Pitam se koja zemlja bi izasla na kraj sa Ukrajnom kako je pomazu i grance se sa njom, da je na mestu Rusije. Ameri bi se ispraznili podvili rep kao i u ostalim ratovima, samo daleko daleko brze. A Engleza, Svabe ili Francuzi jos daleko brze.

Dj

>> Vidim da mnogi to misle, pa me interesuje na osnovu cega

Opstepoznata stvar, u USA se za svaku posiljku oruzija odmah narucuju najnovije verzije istoga da zamene „donaciju“, koja se sastoji od sredstava blizu isteka roka trajanja. Iz vise izvora ovih dana se procitati da se kod ATACMS radi o MGM-140A Block 1. Niko ne tvrdi suprotno osim tebe. Takodje kada f-16 pocne da leti USA ce izvesno „donirati“ veliku kolicinu „starijih“ AIM-120 i tek ako se pokazu nedostatnim, stizace novije verzije.

Fa

@ Miloš77

Baš kao što Djuka reče – više izvora je to navelo, ja konkretno čitah o tome u nemačkoj štampi.

Čak i da su samo starije verzije u pitanju, i ATACMS i AIM-120 ali i Falcon su i dalje veoma relevantni i mogu biti prilično efikasni i ubojiti, naravno ako se upotrebe na pravi način.

Za podvijanje repa i tako to – pa niko sem Rusa nije lud da izgubi tolike ljude i tehniku i pri tom nastavi da juriša.

Ameri i koalicioni partneri sigurno ne bi sebi dopustili ovakav debakl i gurali do 500.000+ ranjenih i poginulih, sa željom da izgube barem još toliko do kraja rata.

Način na koji Rusi vode ovu kampanju je jedinstven način ratovanja, baziran isključivo na pobedi kvantiteta. Recept je jednostavan – uporno žrtvovanje velikog broja sopstvenih vojnika i tehnike će pre ili kasnije dovesti do totalnog kolapsa neprijatelja.

To nije uporedivo ni sa jednom Zapadnom kampanjom koji smo videli do sada, tako da ne znam da li je podvijanje repa kadavti ne ide na bojištu kukavičluk ili zapravo zdrav razum…

Mi

Djuka, nisi dobro procitao moj kometar. Ne tvrdim ja nista, nego pretpostavljam na osnovu dostupnih cinjenica. Znamo za sigurno samo da su dobili dve vrste ATACMS najmanje! Kraceg dometa prosle jeseni, i veceg dometa ovog proleca.
Po vasoj logici su onda dobili i samo neke 25-30 god stare Patriote iz devedesetih? Znamo da to nije slucaj. PAC3MSE je poceo da ulazi u americke pvo jedinice tek od 2015 i mnogi korisnici ga jos nemaju. Ukrajna (USA)ga uveliko testira. Da se ne lazemo..

Drugim recima ni ti ni Falcon nemate pojma koje tacno ATACMS Ukrajinci ispaljuju :-) sa obzirom da ispaljuju PAC3MSE, a da su iz 90-ti to sigurno nije slucaj jer te su odvno morale biti remontovane i modernizovane. I dalje su glavne su rakete te klase u NATO.

ma

Sve same pretpostavke i nagađanja, navedi rode konkretan dokaz za tačnu oznaku ATaCMS koje su isporučene Ukrajini. Inače navodno su tajno isporučene, a kao znaju se oznake raketa. Još nam samo reci da se zna i gde se drže i odakle Ukrajinci tim raketama gađaju Ruske pozicije pa da se malo nasmejemo. Takođe su gađane pozicije sistema S 300/400 raznih varijanti koje su premeštane i isturene bez utvrđenih položaja i odbrane od strane Pvo srednjeg i kratkog dometa, što je vrlo čudno. Inače Rusi razmeštaju na Krim S 300 V/V4 verziju koja je dosta složenija i skuplja, ali je upravo namenjena za obaranje raketa kao što je ATACMS, tako da neće još dugo te ATACMS rakete praviti neprilike ruskoj PVO. U ovom ratu do sada važeća pravila oko zamene raketa i obnavljanja istih teško da važe, jer je celom Nato-u velika glavobolja da proizvede količine koje su potrebne Ukrajini i to je fakat, to se ne može sakriti. Pitam se samo kako je Amerima za svega 30 godina pošlo za rukom da od predvodnika Slobodnog Sveta i tako dobrog i moralnog naroda postanu glavni uzurpator i siledžija na Svetu, potpuno su me razočarali!

Dj

>> Znamo za sigurno samo da su dobili dve vrste ATACMS najmanje!

Pa ako su ovih poslednjih nedelja dobili M39A1 radi se o raketama koje su proizvedene izmedju 1997. i 2003. tako da se radi o sredstvima starim od 21 do 27 godina.

A kako znamo sigurno?

Pe

@markus1463 Poznat je domet pojedinih tipova ATACMS raketa.Ne morate videti tacan serijski broj da znate kako je Ukrajina vec unistavala ruske aerodrome u okupiranom Krimu na 250km od slobodne teritorije.
Dakle, Ukrajina ima ATACMS dometa minimim 250km,a po snimcima slupane ruske tehnike, namece se zakljucak da Rusi ne mogu da ih obore.

Mi

Djuka
Opet samo pretpostavljas i ignorises primere koje sam naveo. Jos jednom cu samo napisati da je ukrajna dobila od nato stotine najmodernijih Partriot, SCALP, Storm Shadow, HIMARS raketa koje su trenutno najbolje koje NATO koristi. To sto ste vas dovijuca u Nemackoj culi info na vestima, ili je „opste poznato“samo vama dvojici znaci nesto tamo. Svidelo vam se ili ne ali nemate pojam koje ATACMS Ukrajinci dobijaju i lansiraju. Moja pretpostavka je da kao i u slucaju gore navedenih modernih raketa, najverovatnije lansiraju ono iste koje cine 90% trenutnog inventara NATO korisnika. Ali to je vase pravo.

Falcon,
Slazem se da Rusi vode ovu njihovu „operaciju“ katastrofalno, i da se Putin preracunao. Samo postavljanje najskupljih PVO sistema na izvolite vise puta je katastrofa sto se tice komandovanja skupih PVO jedinica. Jedino ja ne bih brkao sposobnost sistema nego ociglednu nestrucnost koriscenja potencijala. Isto kao sto ne bih rekao da je Abrams tenk nesposobno oruzije zato sto ga FPV dron ili Kornet rasturi!

Dj

@Miloš77

Polako, nemoj biti nervozan. Znam da je tesko kada Ruse busi Ukrajina sa jednom rukom vezanom i 25 godina starom zap. tehnikom koju dobija na kasicicu. Zad se boji da bi Putin mogao izgubiti rat pa potom i glavu, ne zna se sta bi se desilo. Nikakve ti primere nisi naveo. Jel postoji negde „primer“ da je dejstvovano sa M39A1? Vec sam te jednom pitao, ne znam zasto je potrebno da ponavljam.

Mi

Da ne uzivam da da diskutujem sa neistomisljenicima ne bi to radio, tako da nema nervoze sto se mene tice. Ali ako kazes da ja nisam naveo primere tamo gore onda nemamo sta dalje da diskutujemo na ovu temu.

Mi

Djuka
Thats for sure, but on paper. Reality and carelessness strike hard.
Yes its is supposed toi be a layered deffended. Thats just one aspect of well set up air defences. Here we can assume it wasn’t even protected as we would see more damage since they didn’t even bother to hide the most expensive components. Why would they hide/protect Pantsir more that S400? Secondly, I think that even though Pantsir is supposed to protect S300/400 from most areal threats, it is not very capable against ballistic missiles. Only large major systems can do that, and ballistic missiles are even for them the hardest targets of all.

I would love to read serious analysis of all this by someone from from the field. What and how most likely happened, and what shouldn’t have happened if all was done according to the manual.
No matter the hype, no matter the effectiveness of S300/400 systems, Russians are obviously (repeatedly) using them carelessly which photos prove. Everything else is a guess, including how the battle went, and what was used to strike it.

Mi

Problem je što se diktatorski autoritarni režimi u svijetu ne boje Europe. Od Rusije, Kine, Irana, Sjeverne Koreje, itd. Svijet se opet treba naučiti da se boji Europe i Sjeverne Amerike, svim potrebnim sredstvima.

Odgovori
Yo

Niko se nikada nije plašio USA i EU, ali su cenjeni uspesi demokratskog, višestranačkog pluralizma i slobodnog tržišta i gledali su šta od toga mogu primeniti kod sebe, pa je npr. Kina primenila kapitalizam u ekonomskoj sferi, a Rusija i istočna Evropa su preslikale i politički i ekonomski sistem.
Banksteraj je sa krizom 2007. pokorio Zapad pa sada npr. i Huti lansiraju rakete na nosače aviona i sl.
Potrebna je suštinska promena koja svet može pokrenuti unapred, a zapadne elite su za to nespodobne i nabeđene, a elite drugih su tek u formiranju – u čemu im možda znatno i pomogne konfrontacija sa neuroliberalnim Zapadom – koji nema veze sa onim što je i stvorilo Zapad kao teritorijama slobode…

Mi

Milki

Itekako se boje ali ne mislim vojno.
Kina, S.Koreja, Iran kao i Rusija kao i svi drugi totalitarni sustavi se boje najvise vlastitog stanovnistva i drze ga u stalnoj pokornosti cenzurom i zabranom slobode izrazavanja. Kina je vec prije mnogo godina zabranila svom stanovnistvu da koriste google, facebook, You tube, Gmail, Bing, Yahoo, Whats up i mnostvo drugih servisa za komunikaciju koje mi uzimamo zdravo za gotovo. I te kako se oni boje i EU i USA.

Yo

Evo ga i Tramp kao američki Navaljni – ako ćemo o demokratiji i poštovanju/frkisanju od sopstvenog naroda.
I to kriv za sve 34 tačke optužnice – POTUS – zs delo koje samo po sebi nije krivica bez sticaja sa drugim krivičnim delom – kojeg prosto nema…
Sefte šta se dešava sa Asanžom.
Zapad ima mnogo veći kapacitet ozbiljnih unutrašnjih sukoba od Istoka iz više razloga, a glavni je taj što je „res publica“ postala „res privata“.
Nisu Ruse zeznule ni sankcije, ni zapadno oružje – pa neće ni mobilizacija NATO oko dejstava po ciljevima u Rusiji.
„Nije majka klela sina što se kockao, nego što se vadio“…

Pe

@Yoda Nije realno ocekivati da se ogromna zemlja kao Rusija raspadne zbog sankcija, ali sankcije jesu imale efekat na Rusiju i na rat u Ukrajini.
Zamislite da Rusija moze slobodno i legalno a kupuje zapadno naoruzanje, ili komponente za naoruzanje sa zapada?
Zamislite da Rusija ima jos 300 milijardi dolara koje su im zamrznute?
Zamislite da Rusija i dalje dobija po milijardu dolara dnevno od EU za naftu i gas?
A to da „zapadno oruzje nije imalo uticaja na Rusiju“ demantuje stanje fronta posle 800 dan rata – Rusi manje km2 Ukrajine okupiraju nego u isto vreme 2022…

Ni

Samo mi nije jasno zasto rusi drze delove sistema S400 na tako maloj udaljenosti, mislim na lansere od radara i slicno. Zar nisu mogli da naprave vecu disperziju, neko maskiranje i zastitu prirucnim sredstvima, pa da pri pogotku strada npr. jedan lanser ili jedan radar, a ne ovako … Nekada stvarno izgledaju kao amateri…

Odgovori
go

Ispašće da će nuklearni sukob da se otpočne ne sa nevidljivim bombarderima, ili balističkim raketama, ili hipersoničnim dostavama. Uradiće se to izgleda sporim, niskoletećim, tupavim dronom (u gradu i ne treba neka silna bomba. Ova je i tako ko upljač koji sve organsko pretvara u eksploziv ili bar gorivo, a danas je benzina, nafte, plastike, masti, i ostalog zapaljivog i kaloričnog kolko hoćeš).

Odgovori
Sr

Srbija treba da kupi 3-4 leteca radarska sistema.

Odgovori
an

Malo je tih pola miliona… Sad kad dođe tvoj ljubljeni F 16 ima odmah cifra da skoči na 5 miliona,leševa i raznih krhotina…

Odgovori
Fa

@ antipropaganda

Crvena armija je i pre rata bila jedna velika, beskorisna krhotina. F-16 ne može nagrditi ovu nakazu od ruske vojske i taktike više nego što je to uradio Putin u prethodne dve i po godine.

Dj

>> Crvena armija je i pre rata bila jedna velika, beskorisna krhotina.

Problem je samo sto kad potrose sav taj sovjetski krsh i zrtvuju svo ljudstvo odskolovano na sovjetski nacin, ima da naprave novu, moderniju armiju. U stvari bi za zapad bilo najbolje da ide sve „po starom“, a ne da ih se resetuje, pa da krenu od pocetka bez „tereta proslosti“. Jer kad krenu od pocetka kopirace zapad, pomoci ce im Kina, Iran i na kraju ce imati bolju armiju i ponovo zapoceti neki rat.

Fa

@ Djuka

Ima istine u tome. Mada, koliko „brzo“ se ti zadrti komunistički mindseti prilagođavaju promenama, možda prođe i 20-30 godina pre nego RuA bude mogla da parira NATO-u.

Trebaće im decenija samo da odstrane korupciju iz vojske i namenske industrije. Da zaustave brain-drain i vrate školovane ljude u zemlju – ode još ko zna koliko godina. Još decenija minimum da započnu nove projekte i napišu novu taktiku.

Rusi su se u poslednjih 80 godina pokazali kao sve sem fleksibilni, prilagodljivi, kreativni, logični…

Sh

@Djuka: Sovjetski Savez je bio ozbiljna država, a sovjetski oficiri su bili vrlo kompetentni. Međutim, tamo su se za korupciju oduzimali činovi i išlo se na produženu „rehabilitaciju“ u bespuća Sibira. Raspadom SSSR-a sve je stalo. Uključujući i IR. Nije bilo novca za istraživanje, svi mlađi inženjeri su prešli u civilni sektor i jednostavno se ništa novo razvilo nije.
Stari predavači sa Frunzea i Vorošilova su uglavnom penzionisani i otišli su na onaj svet. Ostali su bivši potporučnici i poručnici, koji su sada generali, a da pre toga nisu imali nijedan ozbiljan manevar. Neki su imali nekakvo ratno iskustvo u Čečeniji, mirovnim misijama, ili u Gruziji. Ali sve je to nedovoljno. Drugo, sada se napreduje po porodičnom i partijskom ključu mnogo više nego u doba SSSR-a. Rezultat decenija korupcije i nepotizma je ovo.

om

Netko je napisao da je moguće dronovima bombardirati nuklearne elektrane i tako naštetiti neprijatelju. Nuklearne elektrane i nuklearno oružje nisu isto. Efekti od zračenja iz nuklearnih elektrana nemaju snagu niti razorno djelovanje kao nuklearne bombe. Uran u prirodi nalazi se u radioaktivnim izotopima U238 i U235 i to u omjeru 99,2% naprama 0,8%.
Za nuklearni reaktor ga dakle ne treba puno obogaćivati, tek do vrijednosti maksimalno 5% što je nizak intenzitet i takav oblik može izazvati samo kontroliranu lančanu reakciju koja nam i treba, ali ako se i otme kontroli ne može biti stihijska i rušilačka.
Kod nuklearnog oružja traži se trenutna lančana reakcija u koje treba upumpati, dakle obogatiti Uran sa izotopom U235 i to u postotku od čak 80%. To je ozbiljan proces i postoji više načina koje mogu izvesti samo ozbiljnije zemlje i to je proces koji traje. Nuklearno punjenje ne može biti lakše od 50kg radi kritične mase koja izaziva trenutnu lančanu reakciju. Stoga su to i najmanji taktički projektili. Na Hirošimu je bačena bomba od četiri tone sa samo 60 kg Uranija što potvrđuje teoriju o 50 kg Uranija koji izaziva trenutnu lančanu reakciju. Vjerujem da je danas sistem usavršen i da je efikasnost bombe povećana.
Dakle želim reći da havarija nuklearne elektrane ne predstavlja neku veću opasnost za udaljenije stanovništvo a tokom godina organizam evoluira na primljeno zračenje iako je zračenje potpuno drugačije nego ono koje ostane nakon eksplozije bombe, oslobađaju se drugi radioaktivni izotopi no nije bezopasno jer mijenja kemiju u našem tijelu. Ali nuklearne bombe smišljene su za ubijanje u prvom trenutku koji se manifestira toplinskim i rušilačkim udarom plus radioaktivno zračenje, koje dolazi potom. To znači da bi čovječanstvo zapravo bilo zbrisano u prvom trenutku a u nastavku bi uslijedila patnja od gladi, bolesti i zračenja.

Odgovori
Mi

Vec znamo sta havarija nuklearne elektrane upravo na primjeru Ukrajine i Chernobila znaci za dalji zivot. Nema tu zivota..

Vl

To vazi za strateske nuklearke (i termonuklearke), dok kod taktickih gotovo da nema naknadnog zracenja. Poenta je upravo u tom udaru, on treba da unisti neki tackasti cilj i njegovu blizu okolinu

om

Kod nekontrolirane nuklearne eksplozije oslobađa se neviđena energija u dijeliću vremena u obliku toplinske energije (tristo puta toplije nego u krematoriju) zatim u rušilačkom valu koji sabija zrak u
neviđene tlakove te uništava sve što mu se nađe na putu. E sad tu se javljaju kao popratna pojave tri vrste osnovnog zračenja , alfa častice koje su teške čestice zapravo jezgre helija koje imaju centimetarski domet i zaustavlja ih papir ali su opasne ako dospiju u tijelo jer imaju strašnu ionizacijaku moć. Tu su beta čestice koje imaju metarski domet i zaustavlja ih obična Al folija i na kraju gama zračenje koje je naj opasnije jer je čisti oblik najfrekventnijeg nosioca elektomagnetskog spektra koji nosi najveću energiju i ima kilometerske domete a zaustavljaju ih voda i olovo. Tu su još druga jako opasna visoko energetska elektromagnetska zračenja kao naprimjer neutronsko zračenje. Kod tih zračenja visoke energije javlja se vrlo opasni radioaktivni stroncij 90 koji tijelo prepoznaje kao kalcij i taloži ga u kosti koji uvijek s vremenom izaziva rak kostiju. Dakle onaj život koji ne bi bio zbrisan bio bi izložen patnjama i bolestima da ne govorimo o klimi kao osnovnom uvjetu života koja bi bila potpuno uništena i kontaminirana od koje bi nam dolazili najveći problemi u nastavku života koji bi preživio.. Jedino bi konzervirana hrana prošla nekako ok.

om

Vladimire taktička nuklearka je najmanje moguće pakiranje nuklearne ili termonuklearne bombe ili često kombinacija fusijskog i fisijskog efekta što mnogostruko umnožava oslobođenu energiju. Naravno da postoji srazmjerna snaga naknadnog zrećenja ovisna o veličini nuklearne eksplozije. Energija se potroši 30% na toplinu, veliki dio na rušenje ali ostane dovoljno da kontaminira život za duži vremenski period. Zemlja neće biti uništena skroz, jer nakon desetak godina kada se rasčisti atmosfera i pojavi sunce krenuti će život iz početka pod nekim malo drugačijim uvjetima i to sa ono malo najupornijih, „najsretnijih“ i najmoćnijih ljudi koji su eto uspjeli preživjeti. Tu nema kalkuliranja i nitko ne može biti siguran da će baš on biti taj. I nikada više ništa neće biti isto kao prije kataklizme.

om

Bomba na Hirošimu bila je taktička, jer ne može biti manja, samo u teškom pakiranju iz onog vremena, 60kg Uranija, pa ti vidi jel nema naknadnog zračenja. Današnje bombe su kombinacija termonuklearnih bombi i fuziono- fizionih procesa u njima.

Dj

Moderne (termo)nuklearne bojeve glave poseduju tzv. variable yield. Tako jedna B61 moze da se programira da izazove detonaciju razlicitih snaga, od 0.3 to 340 kilotona. Dakle detonacija moze biti taktickog karaktera a ne mora (dual use).

om

Djuka, nije to samo tako kao što se tebi čini, programiranje učinka. Moraš imati kritičnu masu da izazoveš trenutnu lančanu reakciju. Ne možeš upaliti dio materijala ili ograničiti jačinu eksplozije , nije to potenciometar pa mu postaviš napon po želji. Pokusne nuklearne eksplozije već duže vrijeme se ne rade jer su vrlo opasne i nepredvidive. Mislim da je S.Korea uradila zadnju. Nema sigurnosti da ti neće okinuti u vlastitom dvorištu ako nešto krene po krivu niti da će se aktivirati ako i dohvati cilj. Nije mi jasno kako može da se programira ako nosi veliku količinu goriva. U nuklearnoj lančanoj reakciji izgori sve što je bilo u paketu. Što znači taktičkog karaktera. Sve najmanje bombe su taktičke i ne mogu biti ispod 50kg goriva a efekti ovise o konstrukciji iste. Koliko ja znam ne možeš je upaliti ispod kritične mase a to je 40kg Uranija 235 ostalo je U238. Ako ima nešto novo molim skreni mi pažnju…slušam. Ili misliš da su taktičke bombe kao bombice koje je Boško Buha bacao.

Dj

>> Nije mi jasno kako može da se programira ako nosi veliku količinu goriva.

To je termonuklearna bomba, ne zasniva se na obogacenom uranijumu ili plutonijumu nego par desetina grama tricijuma. Poseduje nekakav fisioni stage koji inicira termonuklernu reakciju ali je on zanemarljiv u odnosu na glavnu detonaciju. Da li je zaista moguce real time programiranje, na znam, mozda se nisam korektno izrazio. Mozda pre medju 12 dostupnih verzija postoje razlike u „punjenju“ tj. jacini detonacije.

om

Djuka, znam to je H bomba ili čista bomba jer ima relativno zanemarivo zračenje u kojem nema puno radioaktivnih izotopa i tisuću je puta jače od klasične bombe, ali ne kužim kako programirati detonaciju. Inače postoji i kombinacija tih dvaju sistema klasični i termonuklearni ,fisijski i fusijski… Dobro, zabrazdio sam predaleko i ne mislim više o tome, hvala na komentarima. Zanimala me nekad fizika elementarnih čestica.

Br

@Omni

Potpuno pogresno. Ali potpuno pogresno. Do sada je u svetu izvrseno nebrojeno nuklearnih detonacija kao probe, i manje vise nista se nije dogodilo. dok je samo jedan otvoreni reaktor u Cernobilju,od nekoliko aktivnih, da nije zatvoren nacinio bi veci deo Evrope nenastanjivim za vrlo, vrlo dug period, dok bi se uticaj osetio i u celom svetu. Ne znam kako to da jednostavnije objasnim, ali kod bombe, sva ta radijacija u stvari sagori i na neki nacin napravi ogromnu eksploziju, koja sravni npr 50*50km i to je manje vise to, dok otvoreni reaktor to ne radi, nema takvo trenutno razorno dejstvo, ali emituje enormnu kolicinu radijacije koja moze da prekrije citav kontinent… Opet kao sto rekoh, tesko je to objasniti obicnim recima, ali npr. U Hirosimi i Nagasakiju se zivi, dok u Cernobilju ne, niti ce se to desiti u nasem vremenu, dok su japanski gradovi sravljeni sa zemljom, a u Cernobilju ni jedna stambena zgrada, to je ta razlika.

Dj

>> ali ne kužim kako programirati detonaciju.

https://en.wikipedia.org/wiki/Variable_yield

Ocigledno moze kombiniranjem tih fisijskih i fuzijskih komponenti. Bomba se pre „ukrcavanja“ od strane oruzara podesi na jednu od 5-6 mogucih jacina detonacije. Kada detonira samo 1. stage, fakticki samo fisija, fuzijski deo prosto propadne, onda se dobiju 0.5 KT.

Dj

>> Potpuno pogresno. Ali potpuno pogresno.

Nije potpuno pogresno, oficijelni americki izori navode takav horor scenario. Ipak, dugorocna kontaminacija terena razlicitim izotopima i samim gorivom iz reaktora (alfa i beta zracenje) je nemerljivo veca od posledica detonacije moderne termonuklerane bombe, pa verovatno i od onih Hirosima-Nagasaki. Ipak tamo su ljudi pusteni da nastave zivot jer 1945. se nije znalo, moglo niti htelo drugacije. Po danasnjim standardima bi imao zabranjenu zonu kao Cernobil.

U Cernobilu, posle prvih par nedelja i samoubilacke dekontaminacije, takodje nisu umirali na ulici. Godinama je nastavljen rad, u samom Pripjatu je cak radio bazen za zaposlene itd. Tek mnogo kasnije kontaminirana zona postaje strozije kontrolisana. I dan danas tamo radi preko hiljadu ljudi sa regulisanim vremenom boravka i dozvoljene su dnevne turisticke posete. Tako sam i ja posetio zonu netom posto je novi krov instaliran preko starog betonskog sarkofaga, da li to bese 2017.?

Si

Kod nuklearki se moze kontrolirati „yield“ ili ti snaga bojne glave bez promjene mase. Za to se koriste posebna zrcala koja se postavljaju oko jezgre i „love“ odbjegle elektrone i vracaju ih natrag u jezgru da nastave lancanu reakciju i umnozavaju efekt. Jedan od starijih nacina je ubrizgavanjem deuterija u obliku plina nekoliko sekundi prije detonacije same jezgre. Ovisno o kolicini ubrizganog deuterija dobija se pojacani efekt same detonacije. Hoces manju detonaciju, dodas manje deuterija. To je otprilike ovako „sirova“ teorija. Doduse rade se danas i ultramoderne glave sa novim geometrijama koje mogu i sa manjom masom postici drasticno vece detonacije. Ali ajmo mi ovo sve ostaviti na teoretskim lamentiranjima. Manimo se corava posla.

NO

Ako bosonogi Huti mogu uz pomoć „štapa i kanapa“ da izbace iz igre američki nosač „Ajzenhauer“, mogu i ukrajinci savremenim raketnim sistemom jednu PVO bateriju preblizu linije fronta, nema u tome neke ekskluzive…

Odgovori
Dj

Haha, covece sta ti pises. A Huti „bosonogi“? Do skoro ste ih opisivali kao „u papucama“. Sta im je sa obucom?

NO

@Djuka
Pa, učio si u školi valjda nešto o stilskim figurama, pa i o metafori, između ostalog… Ja koristio „u papucama“?!? Nikad! Pomešao si me s’ nekim. Dakle, bosonogi Huti deplasirali nosač aviona…

Dj

Tih tvojih Hutija ima 40 miliona, radi se o jednoj od iranskih proxy milicija u regionu tako da, nemam pojma sta hoces da kazes sa tim „bosonogi“, dobijaju od Irana sve sto im treba da prave nered. Inace nosacu aviona mogu vise naskoditi ako svi zaplivaju prema njemu i pokusaju ga zaustaviti golim rukama…

NO

Znači, po tebi ima ih baš kao i Ukrajinaca… „Dobijaju od Irana sve što im treba“, hmm, vidi čoveče, nema Iran sve što Iranu treba, pa šta misliš onda realno – ko dobija više, Huti od Irana ili Ukrajinci od NATO porodice!? I da se vratimo na početak priče i prekinemo besmislenu prepisku, a na početku priče su resursi i rezultati, koji govore za sebe…

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor