Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024

FPV dronovi proizvedeni u Hrvatskoj biće integrisani na tursku besposadnu letelicu Bajraktar TB2

31. okt 2024

[NOVA KNJIGA] 50 godina od prvog leta Orla: Foto-monografija „J-22 Orao, Prototip“

30. okt 2024

Rebalans budžeta otkriva iznose prvih rata za Rafale: Naoružanje ključno za konačnu cenu nabavke

30. okt 2024

Otvoren pogon za finalnu montažu vojnih transportnih aviona Erbas C295 u Indiji

29. okt 2024

General Bandić: Ministarstvo odbrane tek sad pregovara o nabavci naoružanja za Rafale; SAAB sa Gripenom ipak učestvovao u prvobitnom razmatranju za nabavku novog aviona

28. okt 2024

Slovenija nabavlja helikoptere za hitnu medicinsku pomoć

22. okt 2024

[PREDSTAVLJAMO KNJIGU] „Samohodni raketni sistem 2K12 Kub-M/Kvadrat: Od SFRJ do Srbije“

18. okt 2024

Piloti Helikopterske jedinice MUP-a Kantona Sarajevo školuju se u Crnoj Gori, dobijene prve PPL dozvole

17. okt 2024

Prve fotografije hrvatskih Rafala sa vežbovnim raketama vazduh-vazduh

15. okt 2024

Nova TV: Zaštitu vazdušnog prostora Hrvatske privremeno će obavljati borbeni avioni Mađarske i Italije

14. okt 2024

Poseta Erdogana Beogradu: Nabavka Bajraktara za Srbiju nije pomenuta, uskoro bi zbog toga mogao da profitira Erbas?

11. okt 2024

Bugarska Granična straža ponovo izabrala kompaniju „Airborne Technologies“ za nadogradnju helikopterske flote

10. okt 2024

Daso najavio početak razvoja borbene besposadne letelice koja će dopunjavati i biti integrisana sa borbenim avionom Rafal

9. okt 2024

Aero-miting „Vršac 2024“ after video: Kako smo doživeli vazduhoplovni spektakl pod Bregom

8. okt 2024

[ANALIZA] Da li će Srbiji borbeni avioni Rafal biti isporučeni preko reda, ili je dobijen realan rok isporuke?

7. okt 2024

[ANALIZA] Najnoviji iranski raketni napad na Izrael: Problemi sa kojima se suočava savremena protivraketna odbrana

4. okt 2024

Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

3. okt 2024

[ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

2. okt 2024

Bugarski predsednik poziva na nabavku dodatnih transportera C-27J Spartan i protivpožarnih Air Tractor AT-802 „Fire Boss“

26. sep 2024
Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika
Prototip borbenog aviona IAR-93 Vultur izveo je prvi let 31. oktobra 1974. godine na aerodromu u Bakau, kojim je upravljao test pilot George Stanika

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

Danas je u sedištu Nacionalnog instituta za vazduhoplovna istraživanja i razvoj „Elie Carafoli“ u Bukureštu održana ceremonija koja je obeležila pola veka od prvog leta aviona IAR-93, rumunske verzije jurišnika Orao. Događaj je okupio sadašnje i bivše komandante rumunskog ratnog vazduhoplovstva, članove radnih timova programa IAR-93, kao i bivše pilote, inženjere i tehničare koji su radili na ovom tipu aviona.

IAR-93 Vultur (Orao) prvi je vojni mlaznjak rumunske proizvodnje, prvi put je poleteo na današnji dan pre 50 godina, kao i njegov jugoslovenski parnjak.

Tokom ceremonije, komandant rumunskog ratnog vazduhoplovstva, general-major Leonard Gabriel Baraboi, uručio je počasne značke u znak priznanja za doprinose razvoju ovog kultnog aviona.

Udruženje rumunskih vazduhoplovnih kompanija (OPIAR), zajedno sa INCAS – Nacionalnim institutom za vazduhoplovna istraživanja „Elie Carafoli“, Generalštabom Rumunskog ratnog vazduhoplovstva (SMFA), Privrednom komorom Rumunije (CCIR), Akademijom rumunskih naučnika (AOSR), Nacionalnim muzejom rumunskog vazduhoplovstva (MNAvR) i Rumunskim udruženjem za promociju i istoriju vazduhoplovstva (ARPIA) takođe su uzeli učešće u ovoj svečanosti.

Prilično očuvani primerci rumunskog Orla

Kako navode iz rumunskog instituta, IAR-93 razvijen je kao rezultat sporazuma zaključenog između vlada Socijalističke Republike Rumunije i Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije (program YUROM) o zajedničkom projektovanju, izgradnji, testiranju prototipa i serijskoj proizvodnji borbenog aviona, potpisanog 20. maja 1971. godine:

– Saradnja je predviđala ravnopravnu podelu svih aktivnosti razvoja, proizvodnje i testiranja. Sa rumunske strane, direktor projekta bio je Teodor Zanfiresku, tehnički direktor Instituta za mehaniku fluida i vazduhoplovna istraživanja (IMFCA, sada INCAS). Projektovanje je izvedeno u saradnji sa Vazduhoplovno tehničkim institutom u Žarkovu.

Rumunsko ratno vazduhoplovstvo, od Orla do F-35

Rumunski prototip je izgrađen u fabrici aviona u Bakau (sada AEROSTAR), uz doprinos nekih strukturnih delova od strane vazduhoplovnih kompanija IRMA Bukurešt (sada ROMAERO) i ICA Brašov (sada IAR Brašov). Program je kasnije integrisan u fabrici aviona u Krajovi (sada Avioane Craiova), gde je dalje modernizovan, sa mnogim komponentama koje su osvojene u Rumuniji.

Ova letelica predstavljala je najveće dostignuće rumunske vazduhoplovne industrije u to vreme, avion se serijski proizvodio u fabrici aviona u Krajovi. Tokom svog životnog veka, letelica je prošla kroz više nadogradnji, a jedinice rumunskog ratnog vazduhoplovstva u Krajovi i Janki su ga koristile.

Vultur je bio značajna prekretnica u Rumuniji, kao prvi mlazni lovac projektovan, izgrađen na nivou prototipa, serijski proizveden i korišćen od strane rumunskog ratnog vazduhoplovstva. Ovaj projekat je postavio temelje za razvoj celokupne rumunske vazduhoplovne industrije kroz značajan nacionalni napor i formirao generacije stručnjaka. Ukupno je isporučeno 86 aviona za domaće potrebe, proizvedenih između 1975. i 1992. godine. – nacionalnog instituta za vazduhoplovna istraživanja i razvoj „Elie Carafoli“.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs