Na prošlogodišnjem vazduhoplovnom sajmu Farnboro sa kojeg je Tango Six izveštavao, američki „koral“ u siromašnom statičkom displeju tradicionalno je organizovalo IAI udruženje i tradicionalno su ga sačinjavali vazduhoplovi američkih jedinica koje su geografski blizu dešavanja.
Kada kao entuzijasta sa prostora bivše Jugoslavije posetite neki od Evropskih aero-mitinga ili sajmova, borbeni avioni F-16 USAF-a često će doći ili iz Nemačke ili Avijana. Tako je bilo i na Batajnici 2012. godine.
Na Farnboro statici prošle godine pažnju mi je odmah privukao F-16 na kome su se mogli uočiti takozvani „kill markings“ koji na borbenim avionima označavaju da je tom letelicom izvršeno neko borbeno dejstvo, među koje spada i obaranje drugih vazduhoplova. Na izloženom avionu su konkretno nacrtane tri zelene zvezdice, ali i 47 bombi.
U pitanju je avion F-16C Blok 40G 89-2137, USAF evidencijskog broja 89-137, slovna oznaka na vertikalnom stabilizatoru (tailcode) „AV“ koji označava da pripada vazduhoplovnoj bazi Avijano.
Ovaj primerak proizveden je 24. aprila 1991. i trenutno pripada 555. lovačkoj eskadrili, 31. operativnoj grupi koja je poznata i po tome što je 90-tih godina učestovala u borbenim dejstvima iznad prostora bivše Jugoslavije.
Ubica Jastrebova

Reč je o avionu F-16 kojim su 28. februara 1994. iznad Bosne i Hercegovine oborena tri laka jurišna aviona Jastreb srpskih vazduhoplovnih snaga. U to vreme avion je pripadao 526. lovačkoj eskadrili, 86. operativne grupe iz nemačke vazduhoplovne baze Ramštajn, koji je u to vreme bio baziran u Avijanu, u sastavu privremeno formirane 401 operativne grupe. U jedinici kojoj pripada danas, avion se našao od 1. aprila 1994. godine kada je eskadrila ponovo aktivirana.
Pilot koji je ovim avionom oborio srpske Jastrebove bio je kapetan Robert Gordon „Vilbu“ Rajt. U pomenutom vazdušnom okršaju prvog Jastreba pogodio je na visini od oko 1.500 m raketom AIM-120 AMRAAM, a ostala dva raketama AIM-9 „Sidewinder“. Interesantno je da je zajedno sa njim tada leteo i kapetan Skot O‘Grejdi koga će 2. juna 1995. raketnim sistemom 2K12 Kub iznad Petrovca oboriti PVO Vojske Republike Srpske (VRS). O‘Grejdi je u ovoj akciji lansirao raketu AIM-9 koja ja oštetila jednog Jastreba.

Zanimljivo je da postoji podatak da su oznake na ovoj letelici koje su obeležavale tri obaranja, uklonjene posle samo jednog dana, i da su tri zelene zvezdice u kojima je upisana oznaka „J-21“ (jugoslovenska vojna oznaka Jastreba jurišnika jednoseda) nanesene znatno kasnije, moguće tek januara 1997. Crteži 47 bombi koji su takođe vidljivi na 89-137 predstavljaju 47 misija koje su u operaciji „Allied Force“ izvršene prilikom agresije na SRJ 1999. godine.
Obaranje Jastrebova bilo je prvo i jedino obaranje srpskih aviona u vazdušnom prostoru Bosne i Hercegovine od kako je NATO 12. aprila 1993 uveo zonu zabrane leta u operaciji nazvanoj „Deny Flight“. Nešto ranije Savet bezbednosti UN je 9. oktobra 1992. doneo rezoluciju broj 781 kojom su takođe iznad BiH zabranjeni vojni letovi zaraćenih snaga. Zbog toga je deo letelica kao i posada V i PVO VRS, jedno vreme bio stacioniran u vazduhoplovnoj bazi Udbina, na teritoriji nekadašnje Republike Srpske Krajine.
U akciji američkih F-16 međutim nisu oborena samo tri aviona, pogođeno je svih šest koliko ih je poletelo na zadatak. Pet aviona je oboreno dok je jedan pilot uspeo da sleti u teško oštećenom avionu. Po Jastrebovima nisu dejstvovala samo dva F-16 (pozivni znakovi Black 03 i Black 04, koji su u jednom trenutku morali da se dopune gorivom u vazduhu) već i još dva aviona istog tipa iz iste jedinice (pozivnog znaka „Knight“ 25 i 26). Jedan od pilota drugog para, kapetan Stiven „Jogi“ Alen oboriće u F-16C evidencijskog broja 89-2009 još dva Jastreba i to najverovatnoje samo jednom raketom AIM-9 (jedan avion pogođen, drugi teško oštećen).
Srpski avioni, od kojih 6 Jastrebova 28. lovačko-bombarderske eskadrile i dva Orla iz 27. lovačko-bombarderske eskadrile, 92. mešovite avijacijske brigade V i PVO VRS poleteli su rano ujutru 28. februara iz vazduhoplovne baze Udbina. Među njima su međutim bili i piloti i avioni koji su pripadali 249. lovačko-bombarderskoj avijacijskoj eskadrili, 105. vazduhoplovne brigade Srpske vojske Krajine (SVK).


Cilj napada bila je protivnička namenska industija. Orlovi su dejstvovali po fabrici „Slavko Rodić“ u Bugojnu (što je zapravo bio rezervni cilj), a meta napada Jastrebova bila je fabrika „Bratstvo“ u Novom Travniku. Na putu do svojih ciljeva Jastrebovi su u jednom delu leteli veoma nisko, u brišućem letu (Jastrebovi u tri grupe po dva), ali su u rejonima Ključa i Jajca iskočili na veću visinu pa ih je oko 6:21 po lokalnom vremenu otkrio NATO leteći radarski sistem E-3.
Jastrebovi su pogođeni u rejonu Travnika, u povratku sa zadatka koji je uspešno izvršen. Prema zvaničnim navodima NATO, iz letećeg radarskog sistema E-3 su pilotima srpskih aviona slate radio poruke u kojima im je poručivano da slete ili napuste vazdušni prostor u kome ne smeju da se nalaze.
Treba istaći istaći da komanda V i PVO VRS nije očekivala ofanzivnu akciju NATO lovaca, odnosno obaranje srpskih letelica. Ovakva situacija nije se dogodila tokom prethodnih 11 meseci od uspostavljanja zone zabranjenog leta, uprkos činjenici da je, prema brojnim izveštajima, za takve intervencije bilo više povoda i prilika.
Verovatno je logično zaključiti da srpski piloti nisu mogli neposredno da čuju upozorenja, iako su prethodno dobili upozorenje na prisustvo američkih lovaca, i to od pilota Orla kojih ih je vizuelno uočio. Prva dva američka F-16 su se u trenutku dobijanja informacije o prisustvu srpskih aviona na nebu iznad BiH nalazila iznad Hercegovine gde su bili u borbenom patroliranju (CAP – Combat Air Patrol).
Preživeli piloti Jastrebova su kasnije svedočili da su nakon što su došli do rejona svog cilja, uočili američke lovce, kao i da su oni tom prilikom i proleteli kroz formaciju Jastrebova. U pogođenim avionima poginuli su kapetan Zvezdan Pešić, kapetan I klase Ranko Vukmirović (komandant 28. eskadrile) i kapetan Goran Zarić. Pilot kapetan I klase Uroš Studen se katapultirao iznad Jajca, dok je kapetan Zlatko Mikerević iskočio u rejonu Ključa. Jedan Jastreb je teško oštećen sleteo na Udbinu, njegov pilot je bio kapetan I klase Zlatan Crnalić koji je preminuo u maju prošle godine.
Leti visoko
Lično sam poznavao gospodina Zlaju Crnalića, veliki čovjek, ogromnog srca! Hrabro i istinski se borio za srpski narod i Republiku Srpsku. Naglašavam da, nikad nije dijelio ljude po vjeri i naciji, čak nije ni volio da priča o ratu i nemilim događajima, a ljubav prema letenju nikada nije prestala. Takvi se rijetko rađaju. Ostaje nam žal što je prerano otišao sa ovog svijeta. Vječna mu slava i hvala. Plavo ti nebo junače!
Aco
Izuzetno cijenim ovakve price i ovaj portal od prvog dana postojanja istog.
Imao bih jednu zamjerku autoru za mali broj foto dokumenata JRV za razliku zapadnih. Razumijem kontekst vremena i svega…. Pisem ovo kao svjedok desavanja u srednjoj Bosni
Ipak je ovo srpski portal ne usaf ili raf.
Hvala
Dragisa59
Volio bih da ste upoznali pukovnika Crnalica. Gromada od covjeka. Zivot ga nikad nije mazio, a on je to sve stojicki podnosio. Kod njega nije postojala rijec da vas demotivise ili da odustane, uvijek je isao naprijed, a nije bilo lako. Politika, nacionalizam i primitivizam nije bio njegov nivo. Rekao je za pilote F16 da su oni radili svoj posao, a ja svoj. Steta sto nas nema vise na ovom svijetu kao sto je bio Zlaja, rata nikad ne bi bilo. Spoj profesionalca i humaniste. Do poslednjeg dana volio je svoj poziv. Slava ti pukovnicne i hvala za sve, kao i ostalim borcima Vojske Republike Srpske. Cast mi je bila poznavati te.
Хомер
Какав окршај? После избацивања бомби били су ненаоружани. А и да нису не бих гађали бомбама ваздух земља. Ово је окршај као ловац и јелен. Ал нешто им не иде у Украјини
Petrovic Dusan
Nisam nigde nasao podatak da li su avioni RS uspeli u misiji bombardovanja pre rusenja, ili ne, u tim uslovima potpune podrske UN jednoj strani u sukobu, ovo jeste bio jako rizican poduhvat, i dobro da uz bar neko preziveo od hrabrih pilota tih Jastreba
Top
Sta su hrabri, isli bombardirat zemlju bez avijacije i PVO-a
Miloš77
Razloge na stranu, ti piloti su izvrsavali misiju isto kao i svi drugi. Nisu bombardovali ambasade ili centar grada, nego fabrike namenske industrije.
Bilo koji laki PVO ih je mogla srusiti sa obzirom da su leteli ispod 1500m. Igli i Strela je bilo na sve strane, a za Jastreba je dovoljno i nekoliko metaka iz 12.7mm
Leti visoko
Prije svega vojna najmenska fabrika je gadjana i taj posao je uspjesno zavrsen od gore navedenih imena, a za mene
heroja. Protivnik je imao lake prenosne sisteme i Prage, a svoj vrijeme vrebala je opasnost i od Nato aviona, i samo tog dana nisu upozorili te momke kada su ih oborili! Da bih priblizio sliku onima koji to u potpunosti ne razumiju, zamislite auto trku Yugo vs Ferrari, takav je i ovo odnos bio. Ti momci su samo branili svoj narod i nisu gadjani civilni polozaji! Ako sam vec naveo da heroj Zlaja Crnalic uopste nije volio da prica o ratu, onda vam je sve jasno i pri tome imao je ogroman broj prijatelja poslije rata svih vjera i nacija i vrhunsku saradnju. Uvijek se rado sjecao, onih ljepsih i zdravijih vremena prije rata. Takvog kao Zlaju vise nisam upoznao. Plavo vam nebo!!!!!
Niko
Leti visoko zadatk nije unisten. Sto su trebali unisiti nisu . Postoje slike cilja koji su pokazane poslije trata i vidi se da su bacaci raketa citavi.
TomiRS
@Niko zadatak nije unisten? Ne razumijem pitanje. Zadatak 28.02.1994. godine je u potpunosti uspjesno zavrsen. Fabrika, alati i sredstva su unistena, uostalom pogledaj prilog na YouTube (americki izvjestaj). Nasi piloti su bili vrhunski profesionalci. Nemojte te price, nije ovo ili ono, poslije bitke lako je biti general, ali ovo su realne cinjenice. Kapa do poda tim herojima za hrabrost.
PeleBC
Evo ga snimak bukvalno sat nakon napada:
https://www.youtube.com/watch?v=cm36JgBSiQg
Deki
Tomi RS
Živim na manje od 10km od BNT i ništa bitno nije uništeno. Tu se i sad proizvode minobacači i haubice. čak se razvija i samohodna haubica sve sa istim mašinama iz doba ex Yu. Imaš mnoštvo snimaka poslijeratnih vojne proizvodnje. Ništa nije obnavljano niti se uložilo i centa. Proizvodi se sa onim što je ostalo.
Miki
Ovo nije “okrsaj“. Jastebovi nisu avioni namenjeni za vazdusnu borbu. Klasicne zapadne kukavice i olos.
Dado
Još jedna zanimljivost jeste da su Orlovi nakon uspešno odrađenog zadatka leteli u povratku preko Splita, izašli na more pa prema aerodromu Udbina.
Takođe poznavao sam Zlaju Crnalića, sjajan čovek. Večna im slava i plavo nebo.
Henri
Ne izmišljati i lagati! Mi smo tada 1994. već imali na raspolaganju 20-ak MiG-21 i 12 borbenih helikoptera Mi-24 tako da nikakvi Orlovi 1994. nisu letjeli iznad Splita i Jadrana osim u nečijim snovima.
Milan
Nisu iznad Splita. Istina jeste da su se spustili i leteli kroz kanjone reka da ih ne primete ali nisu isli skroz do Splita. Ajde da kazemo da su bili blizu Zadra kad su zaokrenuli prema Udbini.
Henri
Milane ma nisu ni blizu Zadra, ni kroz nikakve kanjone. Išli su najkraćom i najbržom mogućom rutom natrag iz BiH na Udbinu iznad teritorija kojega su tada kontrolirale snage VRS i SVK. To sigurno nije ni preko Splita, a ni Zadra. Slika (karta) jasno sve govori.
https://ibb.co/gF30jK27
Pajo
@Dado i @Milan,
avioni su srušeni iznad Sipova, Mrkonjica Sanskog mosta i Jajca sto jasno ukazuje na njihovu rutu prema Udbini. Kakvom crnom Splitu i Zadru.
Istom rutom vraćali su se i Orlovi samo su oni namjerno pušteni i oni nisu niti gadjani.
Opaska autora članka kako „srpski piloti nisu mogli neposredno da čuju upozorenja…“ ne stoji i radilo se naravno o namjernom ignoriranju upozorenja i UN-ove zone zabrane leta i procjene da i ovog puta nece biti kazne tj. da eventualno unistenje cilja vrijedi rizika zivota pilota i aviona.
Inače taj F16 bio je iznad Gornje Stubica 2020 godine na memorijalu u čast R. Peršina.
Mislav
Mislim da im je odredište bila Banja Luka jer mjesta njihova pada u odnosu na cilj po kojem su djelovali definitivno nisu u pravcu prema Udbini već upravo prema BL. Pretpostavljam da su zbog presretanja promijenili mjesto slijetanja i išli na mnogo bližu BL.
Pajo
@Mislave,
Crnalic je sa svojim ostecenim 24275 sletio upravo na Udbinu (piše i u clanku). Mislim da je taj avion sada napraviti Mahovljanima.
Bila je i nekakva istraga pod jurizdikcijom gen. Nikovica ako me sjecanje ne vara. Ne znam detqlje i dali je utvrđena odgovornost nekoga za gubitak 4 pilota.
Pajo
Zivote trojice pilota.
Mišo
Niko ne priča kako su se orlovi spasili…?
Ivan
Jastreb je bio krš od aviona. Ovi su bili brži, pa su umakli. Možda su letjeli niže jer je avion bolji. Jastrebove i G2 trebalo je početkom 80-ih povući iz upotrebe. Ali su ih ostavili da bi brkati piloti mogli da se k…e i da se novac troši na gluposti. Obična sabotaža. U 80-im trebali su nabaviti ca. 25 Mi-24 ili AH-1 i 25 Su-25.
To ti je tako kad ti drugi kroje sudbinu.
VJ
@Upravo tako.
Avion je imao šansu da umakne MiGu 21, a realnost je da su i G2 i Jastreb krajem sedamdesetih,već, bili totalno prevaziđeni po svim karakteristikama. Jedno je priča da je bivša država pravila ovo ili ono. Da se kaže da su G2 i G4 imali svrhu isključivo kao školski, teško da je bilo ekonomski isplativo. Realnost je da su borbeni avioni proizvedeni od strane SFRJ bili promašaj i totalno bacanje para i naučnih resursa. Za novac ulozen u njihovu proizvodnju moglo se kupiti,mnogo aviona.Mnogo boljih aviona. Možda bi SSSR prodao Su 25, iako niko nije imao van njihovog pakta. Ali Miraži bi mogli 100%. Misaona imenica za domaće avione. Jeste činjenica da je proizvodnja tih aviona pokretala industriju, ali su plaćane i skupe licence za sve bitno. Ako se pogleda šta se kasnije desilo i da su ti avioni trebali, domaća proizvodnja jurišnih aviona je bila totalni promašaj.
Perko
Avioni su bili solidni za vreme kada su pravljeni i za koncepciju rata za koju su pravljeni. Jesu u izvesnom smislu bili pad u određenim spsosobnostima čak i u odnosu na P-47 Thunderbolt ali su odgovrali vremenu u kome su pravljeni i tadašnjim projekcijama. Da se ne daj Bože desio rat za koji su pravljeni, poslužili bi na način na koji su projektovani. Daleko od toga da u to vreme širom sveta nisu pravljeni upravo slični avioni.
Foland Gnat je npr. odradio svoj posao u Indiji, mada je uprvao uzorok problema kojih imaju sa Tejasom jer su ga originalno pravili na osnovu iskustava sa Gnatom a onda prepravljali u onom pravcu gde je trebao da ide „naš“ NA.
Samo što vreme leti a mi smo zadržali ove avione predugo i to nemodernizovane i u osnovnim stvarima (mamci, navodjenje itd).
Orao je zbog porođajnih muka imao dosta problema ali je odradio svoj posao na način na koji nijedan drugi koji nam je bio na raspolaganju za kupovinu nije mogao, pa ni Miraži. Možda bi F-20 da je kupljena licenca ali nije. Zaboravalja se da je rat trajao u kompletnoj blokadi gde nije mogao da se kupi ni šraf sa strane a kamoli delovi ili naoružanje.
VJ
@ Perko
Mogu da se složim da je Orao, zbog veće nosivosti, bio daleko upotrebljiviji od Jastreba. Ali nije korišćen u punom kapacitetu. Za Durandal i Maverik je bilo potrebe i bile bi efikasnije za vredne ciljeve, umesto korišćenja MiG 21 (totalno van logike) kao bombardera i ostavljanja čitavih aerodroma neprijatelju. Ali, kada se podvuče crta koliko je koštao, bilo je bolje da su kupljeni bolji avioni. Ne slažem se da za Miraže nije bilo šanse u vreme kada je razvijan i proizvođen Orao. Da se razumemo, volim da vidim Orla i danas, ali realno je to bilo skupo i prilično lošije od ozbiljne konkurencije. I dosije udesa mi je vrlo loš.
Što se tiče delova, hoćete da kažete da je za Orao bilo da se kupi delova? Postojala proizvodnja nečega? Korišćeno je što je preostalo delova i kanibalizacija. Svi vitalni delovi za Orla se nisu mogli napraviti bez uvoza. Svi domaći avioni su bili prilično zastareli u momentu kada su prvi uvedeni u naoružanje, a odsustvo modernizacije ih je dotuklo. Bolje da ih nismo pravili i imali bolje avione.
Neša
Večna slava poginulima i preminulim pilotima, a preživelima želim da poruči da su oni pravi potomci naših velikih heroja čijim se delima ponosimo i na kojima svoju decu vaspitavamo. Hvala vam za sve i neka vas Bog čuva, zadužili ste svoj narod!
Aco
Prilikom dejstvan na fabriku BNT pogođen je dio koji je proizvodio građevinske mašine,dok je vojni dio ostao ne oštećen.
Sahin
Pokušao sam da pronađem informacije po netu dali je flota J21 imala nadogradnju sa flares. Ali pretpostavljam da nisu imali. Da li neko zna? Bez flares je bez odbrane čak i od sidewindera.
Nikola
Na deo flote J21 jesu ugradjeni IC mamci, po jedan svakom krilu.
Cak je jedan jastreb imao i signalizator radarskog zracenja.
Sahin
@Nikola, hvala na info. Interesuje me isto dali su ovi jastrebovi imali te modifikacije?
Nikola
@Sahin
Nemam takve informacije, ali pretpostavljam da nisu.
Aco
@ Sahin
Nisu ,ali su znali da ih nadgledaju F16,računali su da će ih upozoriti kao što je ranije bio slučaj.Ovde se može reći i da je zatajila srpska PVO,barem da su ih ozračili možda bi bio drugačiji ishod.
Vlado
Dvaput nas je Nato tukao po glavi pred kraj 20 veka. Valjda smo shvatili da ne možemo kao mala tačka na karti da se guramo i tučemo sa većim od nas.