[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025

[IDEX 2025] Od streljačkog naoružanja do dronova: Srpska namenska industra na štandu Jugoimport SDPR-a

28. feb 2025

[ANALIZA] Novi podaci o dejstvima Vojske Jugoslavije protiv USAF jurišnika A-10 „Thunderbolt“ iznad Kosova i Metohije 1999. godine

27. feb 2025

Srpski vazduhoplovni inženjer ima rešenje: Pretnja asteroida „2024 YR4“ i moguće strategije odbrane planete Zemlje

26. feb 2025

[IDEX 2025] Ruski helikopteri izložili flotu svoje novije civilne ponude: Ka-32A11M prvi put prikazan u Abu Dabiju

22. feb 2025

EKSKLUZIVNO: RV i PVO Vojske Srbije na Batajnici ima petnaesti MiG-29

21. feb 2025

[IDEX 2025] Ministarstvo odbrane Srbije potpisalo Memorandum o razumevanju sa Talesom

20. feb 2025

[IDEX 2025] Proizvođač PVO sistema Pancir ekskluzivno za Tango Six: Srbija bi uz minimalne modifikacije i obuku mogla brzo da usvoji novi Pancir SMD-E

20. feb 2025
[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije
Boing F-47 prvi je američki višenamenski borbenih avion 6. generacije. Prvi zvaničan USAF-ov vizual nove letelice ne otkriva mnogo, osim možda prisustva kanara

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

Predsednik Sjedinjenih Američkih Država Donald Tramp predstavio je u današnjem obraćanju iz Bele Kuće prvi novi američki projekat višenamenskog borbenog aviona 6. generacije. Avion koji je potekao iz višegodišnjeg projekta NGAD („Next Generation Air Dominance“) zvanično je dobio ime i još bitnije kompaniju koja će dobiti ugovor za njegov razvoj i proizvodnju.

Boing F-47 je, prema Trampovim rečima, u tajnosti leteo (zapravo bio razvijan) pet godina. Lokid Martin, danas indirektno proglašeni gubutnik, bio je drugi učesnik u projektu. Lokidov gubitak u ovom nadmetanju znači da je najveći globalni proizvođač borbenih letelica i drugih sistema isključen iz, za sada planiranih, projekata letelica šeste generacije. „Northrop Grumman“ se povukao iz NGAD takmičenja 2023. godine.

F-47 je prvi potpuno nov projekat mlaznog borbenog aviona u istoriji Boinga. Iako je Tramp tokom predstavljanja kazao da su „generali izabrali oznaku letelice“, moguće je da „-47“ znači i posveta njemu – u drugom mandatu on je 47. predsednik SAD. Međutim, takođe je moguće da se radi o omažu Boingu. Prvi mlazni avion koji je kompanija ikada proizvela bio je bombarder B-47.

Letelica je prikazana u ovalnoj sobi u formi crteža iz prednje polusfere bez otkrivanja oblika. Nakon obraćanja pojavile su se grafičke interpretacije aviona koji, kao i nedavno prikazano (ne zvanično predstavljeno) kinesko rešenje borbenog aviona 6. generacije nema verikalni stabilizator i koga, mnogo više nego u ranijim projektima, odlikuje dizajn orijentisan ka smanjenoj radarskoj uočljivosti.

Primetna je razlika između grafike koja se nalazila pored Trampa i USAF videa (dole u članku). Jedna od prikazanih letelica ima kanare.

Trampova prezentacija nove letelice. Planirano je da prvi prototip poleti pred kraj njegovog mandata

Projekat NGAD, prema prvobitnim planovima, treba da uđe u službu američkog ratnog vazduhoplovstva u sledećoj dekadi kao zamena za F-22 uz dodatak „loyal wingmen“ koncepta u formi besposadnih letelica kojima ovaj avion može upravljati a koje spadaju pod „Collaborative Combat Aircraft“ program. Taj program je nedavno dobio i zvanične USAF oznake dva demonstratora kompanija „General Atomics“ i Anduril – YFQ-42A i YFQ-44A. Upotreba „F“ u oznaci pored uobičajenih skraćenica znači da će biti reč o besposadnim (i) autonomnim borbenim letelicama.

Za razliku od nadmetanja na prethodnom većem projektu, višenamenskog borbenog aviona F-35 (Boing je tada bio gubitnik sa svojim X-32), koje je bilo javno, NGAD se uspešno odvijao u tajnosti. Jedina informacija do sada koja je javno objavljena bila je USAF-ova potvrda 2020. godine da je jedan od demonstratora poleteo.

Formalna dodela ugovora bila je odložena prošle godine zbog ponovnog razmatranja o konceptu i posledično dizajnu letelice. Uticaj planiranja potencijalnog konflikta sa Kinom biće vidljiv po većoj platformi koja može da ponese više oružja i bitnije – više goriva.

Očekuje se da će NGAD, odnosno sada Boing F-47, koštati „višestruko“ više od F-35 i da će početna narudžbina iznositi 200 letelica. Znajući koliko početne projekcije ne znače ništa i na kraju ispadnu višestruko prekoračene, kao u slučaju aviona F-35 (1,7 biliona dolara za sada), zvanično se, za sada, priča o iznosu od 20 milijardi dolara koje bi trebalo da uđu u zvaničnu alokaciju godišnjih budžeta za razvoj aviona između 2025. i 2029. godine.

F-47 prati i zaseban program za razvoj motora novog lovca koji je označen kao „Next Generation Adaptive Propulsion“ i uključuje „Pratt & Whitney“ i „GE Aerospace“ koji rade na „adaptivnim“ turbofan tehnologijama koje mogu prilagoditi protok vazduha kroz pogonsku grupu tokom leta.

Paralelno, američka mornarica razvija sopstveni borbeni avion nove generacije kao zamenu za F/A-18 i E/A-18, sa Boingom i „Northrop Grummanom“ kao preostalim konkurentima nakon eliminacije Lokida i iz ovog programa.

Boingova pobeda je izuzetno pozitivna vest za kompaniju koja godinama unazad ne beleži probleme samo u „Commercial“ segmentu. Projekti kompanije u vojnom vazduhoplovstvu, KC-46, T-7A i novi „Air Force One“ zabeležili su veće probleme i kašnjenja, uz postepeno planirano zatvaranje proizvodnih linija za tri verzije Super Hornet aviona.

USAF se nada da će NGAD izbeći greške u razvoju i prvim godinama proizvodnje koje su se dogodile sa F-35, posebno da će imati veću mogućnost kontrole nad projeketom nego što je to bio slučaj sa Lokidom. To praktično znači da će američko ministarstvo odbrane ovaj put biti vlasnik projekta i da će moći da promeni dobavljače i kompanije nakon razvoja letelice. Tako će moći da sprovede nadmetanja između drugih kompanija koje bi pružale podršku letelici kada uđe u službu i koje, pored Boinga, mogu razvijati naknadne softverske iteracije i opšte modernizacije.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Va

Ukrali nacrte od suhoja 47 banda lopovska, de mogu Amerikanci da naprave avionče

Odgovori
Pe

Istorijski dan!
Dok su se Kinezi kitili sa slikama nekih kao savremenih aviona, Rusi guraju Su-57 na nivou 1970-ih,evo sta leti 5 godina!
Najbolji univerziteti sveta, i nema sta

Odgovori
al

Šta lupaš ti čoveče?

Ovo je koncept bukvalno.. neće leteti još barem 10-15 godina prvi prototip.

Vl

Letece on kolko za 4-5 godina zvanicno, a uce u upotrebu kroz 10.

Pe

@altec U tekstu pise „Jedina informacija do sada koja je javno objavljena bila je USAF-ova potvrda 2020. godine da je jedan od demonstratora poleteo.“
Kako smo u 2025 to znaci prototipi lete od pre 5 godina, dakle nije „koncept“, vec pravi avion.
„Koncept“ je na primer Su-75, koji postoji samo kao maketa.

Yr

Nauči razliku između demonstratora i prototipa pa će ti se samo ka’sti.

da

Bice ko 737max

Ni

@Petrovic Dusan

Isto ste tako pisali i za F-35. Najbolji, svemirska tehnologija, prodato XY aparata itd.

Da li Vam je bar sada jasnije da je F-35 najveci i najskuplji promasaj u istoriji americke vojske?
Slupali ogroman novac u F-35 da jednostavno nisu mogli da odustanu od njega sve i da su hteli.

I sada razvijaju nov avion, pored F-35 koji je relativno nov avion koji je zamisljen da u buducnosti zameni vecinu americkih aviona i njihovih saveznika.

Usput, za pocetak naucite razliku izmedju demonstratora i prototipa…

Da

Neverujem da su ostali sedeli skrštenih ruku.

Pe

@Nikola Procitajte podatke o F-35, koliko ih je u upotrebi,u kojim drzavama, koliko se proizvodi, pa uspehe Israela bas ovim avionom,pa cete saznati zasto je to najbolji avion danasnjice, ako se izuzme F-22 koji je samo za USA.

Pa

x-29 je bio demonstrator, da je tada bilo ovakvih portala verovatno bi bilo hotshotsova koji svedoče brojnim prototipovima, da ga ne pominjem

Mi

Nikola
F-35 nije vise nov (10 godina od ulaska u operativnu upotrebu, ali daleko od obecanog) , i nikad nije bio puna peta generacija sto se zmaja tice. Ponarucito ne sto se motora, superkruza i mlaznice tice.

F-47 je naslednik F-22 tojes cistokrvnog lovca za prevlast u vazduhu, plus lansera hipersonicnih raketa svih vrsta. Vazduh – vazduh/more/zemlja.

Vl

Kinezi lete sa DVA prototipa aviona 6. generacije, za razliku ove slike u Trampovoj kancelariji. Dovoljno je uvideti razliku i stvarno stanje. Za raliku od propagande

Vl

Bice ovo avion i po. Voleli to neki ili ne, ali SAD su lider inovatorstva kako u vojnom delu tako i van njega.

Odgovori
Ni

Jos uvek jesu, ali nisu ni bleda senka nekadasnje Amerike.
Uporedite Ameriku od pre 20-30-40 godina sa Kinom i Rusijom. Amerikanci suntada mogli da pariraju i Rusima i Kinezima zajedno, Rusija a pre toga SSSR vec poceo da se raspada, Kina regionalna vojna sila sa smesnom ekonomijom.
A pogledajte danasnju Ameriku, ne mogu da izadju na kraj sa jednom Severnom Korejom itd. sve im se svelo na uvodjenje sankcija, a nekada bi nalupali svakog koga su smatrali pretnjom. Sa vojne strane USA za vojsku izdvaja vise novca nego ikada pre, ali razvijaju i proizvode nikad manje vojnih sistema. Od avion, helikoptera, PVO pa sve do interkontinentalnih raketa. Nema vise kao nekada fantasticnih projekata i stancanja poput F-15/16/18, Raptora, Apaca, Trajdenta itd.

Ma drugoj strani Kina ih ekonomski presisala. Sa vojne strane kineski vojni bum je nesto sto nije vidjeno od najvrelije faze hladnog rata.

Iako je Amerika jos uvek No1, danas ne mogu da pariraju ni Severnoj Koreji, kamoli Rusiji ili Kini.
Dakle, USA tapka u mestu uljuljkana u san pobede u hladnom ratu.
To je rezultiralo dizanjem Rusije iz pepela, kineskom ekonomskom i vojnom bumu, pojavom novih nuklearnig igraca, S. Koreja a verovatno uskoro i Iran. Ko je pre samo 30-ak godina mogao misliti da ce Kina 2025 biti tu gde jeste. Ili ko danas sa sigurnoscu moze da tvrdi da ce USA za 10-20-30 god. biti ono sto je danas…

Mi

Drago mi je da nisu napustili koncept pilotiranog aviona za prevlast u vazduhu. Da li je to greška ili ne, pokazace se uskoro. Nadam se da nije. Verujem da imaju plan B sto se toga tiče u slučaju da se ova platforma mora adaptirati u bespilotni format. Jednostavno ne mozemo da zamislimo danas kakve sposobnosti AI donosi za koju godinu, a kamoli za 10-20 godina kad ovaj avion bude bio u serijskoj proizvodnji.

I drago mi je sto nije Lokid pobedio (opet). Vidi se senka legende YF-23 :-)
F-47 avion lici na nasto i sigurno ce biti daleko bolji zmaj sto se letnh karakteristika, brzine i stealth-a tice od debelog F-35 ciji motor i letne karakteristike ne doticu generaciju 5.

Jedna od najinteresantnijih stavr ovde ustvari jeste novi adaptivnim pogon, tojest motor koji ce zaista promeniti sposobnosti aviona ove klase. Jedva cekam da vidim to cudo.

Odgovori
Mi

I evo konačne potvrde da su F-35 i F-22 potpuni fijasko u pogledu cene koštanja i održavanja. LM više neće dobiti nijedan posao kako vidimo. Siledžijski nastup bar će im obezbediti da smanje cenu gubitaka forsiranom prodajom prijateljima USA, ali ne umanjuje gubljenje vremena jer dok su se zamajavali sa ovim programima, kinezi su ih sustigli.

Odgovori
MA

idealan momenat da se Srbija otarasi krnjave Francuske i naruci americke avione, nevazno ako je f16 ili f35

Odgovori
Mi

Kakve ovo veze ima sa Rafalima, ili F-16 ?
Amerika vrlo lako necenikom prodavati ovaj avion, ponarucito kako Tramp ogradjuje sebe od saveznika USA.

Jedini nacin da Srbija dobije to o čemu ti i neki ovde sanjaju jeste da ustupimo zemlju da USAF izgradi vojnu bazu u Srbiji, i da odatle njihovi piloti zuje sa F-47 i avaksima po Evropi kao sto to rade sa F-22 u Emiratima i Koreji, japanu, itd.
Mozda bi nam dali da i mi koristimo malo po snizenoj ceni :-)

Fc

DuPe dok svrsava na rendere ne kapira da Boing ne moze vec sedam godina da zavrsi skolski borbeni avion kog su dobili. broj vazduhoplovnih inzinjera je na minimumu, projekte ne dobijaju oni I njihovom znanje vec placeni lobisti.

Odgovori
Sv

@Fck Velika je greska ocekivati isnovnu logiku i razum ovih dana.

Vu

I Rusi odavno razvijaju avion 6. generacije, ali je tesko uskladiti da avion leti 4 i kusur maha, i da bude smanjeno vidljiv.

Odgovori
om

Ova dva krelca baciti će Ameriku na koljena. Što Musk Tesli radi to će Trump uraditi Americi. Jedino je Izrael tu siguran drugi nitko.
Zato se Europa okrenula svojoj vojnoj industriji za 180 stupnjeva. Europa ima kapacitete i sada je dobila priliku da ih i razvije do savršenstva. Mislim da ovo nije sretno doba za Ameriku i da će krelci na vlasti osjetiti gnjev naroda. Dobro je da nismo kupili lovce od Amera, a Jastrebove treba nekome uvaljati. Trebaju nam europske letjelice i čvršća veza sa EU vojnom industrijom. Dobar je primjer Rheinmetall, njemački gigant sa kojim imamo strateško partnerstvo. Bredlije bi trebali također polako negdje uvaljati kako bi stizali Leopardi. Đuru treba pozicionirati prema Europi. Trump je tektonski poremećaj i ružna epizoda.

Odgovori
Ig

Oružane sustave koje smo dobili kao (polu)donaciju, gdje smo snosili samo pola troška, ne možeš preprodavati nekom trećem.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs