Predsednik Sjedinjenih Američkih Država Donald Tramp predstavio je u današnjem obraćanju iz Bele Kuće prvi novi američki projekat višenamenskog borbenog aviona 6. generacije. Avion koji je potekao iz višegodišnjeg projekta NGAD („Next Generation Air Dominance“) zvanično je dobio ime i još bitnije kompaniju koja će dobiti ugovor za njegov razvoj i proizvodnju.
Boing F-47 je, prema Trampovim rečima, u tajnosti leteo (zapravo bio razvijan) pet godina. Lokid Martin, danas indirektno proglašeni gubutnik, bio je drugi učesnik u projektu. Lokidov gubitak u ovom nadmetanju znači da je najveći globalni proizvođač borbenih letelica i drugih sistema isključen iz, za sada planiranih, projekata letelica šeste generacije. „Northrop Grumman“ se povukao iz NGAD takmičenja 2023. godine.
F-47 je prvi potpuno nov projekat mlaznog borbenog aviona u istoriji Boinga. Iako je Tramp tokom predstavljanja kazao da su „generali izabrali oznaku letelice“, moguće je da „-47“ znači i posveta njemu – u drugom mandatu on je 47. predsednik SAD. Međutim, takođe je moguće da se radi o omažu Boingu. Prvi mlazni avion koji je kompanija ikada proizvela bio je bombarder B-47.
Letelica je prikazana u ovalnoj sobi u formi crteža iz prednje polusfere bez otkrivanja oblika. Nakon obraćanja pojavile su se grafičke interpretacije aviona koji, kao i nedavno prikazano (ne zvanično predstavljeno) kinesko rešenje borbenog aviona 6. generacije nema verikalni stabilizator i koga, mnogo više nego u ranijim projektima, odlikuje dizajn orijentisan ka smanjenoj radarskoj uočljivosti.
Primetna je razlika između grafike koja se nalazila pored Trampa i USAF videa (dole u članku). Jedna od prikazanih letelica ima kanare.

Projekat NGAD, prema prvobitnim planovima, treba da uđe u službu američkog ratnog vazduhoplovstva u sledećoj dekadi kao zamena za F-22 uz dodatak „loyal wingmen“ koncepta u formi besposadnih letelica kojima ovaj avion može upravljati a koje spadaju pod „Collaborative Combat Aircraft“ program. Taj program je nedavno dobio i zvanične USAF oznake dva demonstratora kompanija „General Atomics“ i Anduril – YFQ-42A i YFQ-44A. Upotreba „F“ u oznaci pored uobičajenih skraćenica znači da će biti reč o besposadnim (i) autonomnim borbenim letelicama.
Za razliku od nadmetanja na prethodnom većem projektu, višenamenskog borbenog aviona F-35 (Boing je tada bio gubitnik sa svojim X-32), koje je bilo javno, NGAD se uspešno odvijao u tajnosti. Jedina informacija do sada koja je javno objavljena bila je USAF-ova potvrda 2020. godine da je jedan od demonstratora poleteo.
Formalna dodela ugovora bila je odložena prošle godine zbog ponovnog razmatranja o konceptu i posledično dizajnu letelice. Uticaj planiranja potencijalnog konflikta sa Kinom biće vidljiv po većoj platformi koja može da ponese više oružja i bitnije – više goriva.
Dominate the Skies
Get your first look at what will be the most advanced, lethal, & adaptable fighter ever developed… the U.S. Air Force’s F-47. pic.twitter.com/ca1CeBABb5
— U.S. Air Force (@usairforce) March 21, 2025
Očekuje se da će NGAD, odnosno sada Boing F-47, koštati „višestruko“ više od F-35 i da će početna narudžbina iznositi 200 letelica. Znajući koliko početne projekcije ne znače ništa i na kraju ispadnu višestruko prekoračene, kao u slučaju aviona F-35 (1,7 biliona dolara za sada), zvanično se, za sada, priča o iznosu od 20 milijardi dolara koje bi trebalo da uđu u zvaničnu alokaciju godišnjih budžeta za razvoj aviona između 2025. i 2029. godine.
F-47 prati i zaseban program za razvoj motora novog lovca koji je označen kao „Next Generation Adaptive Propulsion“ i uključuje „Pratt & Whitney“ i „GE Aerospace“ koji rade na „adaptivnim“ turbofan tehnologijama koje mogu prilagoditi protok vazduha kroz pogonsku grupu tokom leta.
Paralelno, američka mornarica razvija sopstveni borbeni avion nove generacije kao zamenu za F/A-18 i E/A-18, sa Boingom i „Northrop Grummanom“ kao preostalim konkurentima nakon eliminacije Lokida i iz ovog programa.
Boingova pobeda je izuzetno pozitivna vest za kompaniju koja godinama unazad ne beleži probleme samo u „Commercial“ segmentu. Projekti kompanije u vojnom vazduhoplovstvu, KC-46, T-7A i novi „Air Force One“ zabeležili su veće probleme i kašnjenja, uz postepeno planirano zatvaranje proizvodnih linija za tri verzije Super Hornet aviona.
USAF se nada da će NGAD izbeći greške u razvoju i prvim godinama proizvodnje koje su se dogodile sa F-35, posebno da će imati veću mogućnost kontrole nad projeketom nego što je to bio slučaj sa Lokidom. To praktično znači da će američko ministarstvo odbrane ovaj put biti vlasnik projekta i da će moći da promeni dobavljače i kompanije nakon razvoja letelice. Tako će moći da sprovede nadmetanja između drugih kompanija koje bi pružale podršku letelici kada uđe u službu i koje, pored Boinga, mogu razvijati naknadne softverske iteracije i opšte modernizacije.
Vasa
Ukrali nacrte od suhoja 47 banda lopovska, de mogu Amerikanci da naprave avionče
Petrovic Dusan
Istorijski dan!
Dok su se Kinezi kitili sa slikama nekih kao savremenih aviona, Rusi guraju Su-57 na nivou 1970-ih,evo sta leti 5 godina!
Najbolji univerziteti sveta, i nema sta
altec
Šta lupaš ti čoveče?
Ovo je koncept bukvalno.. neće leteti još barem 10-15 godina prvi prototip.
Vlado
Letece on kolko za 4-5 godina zvanicno, a uce u upotrebu kroz 10.
Petrovic Dusan
@altec U tekstu pise „Jedina informacija do sada koja je javno objavljena bila je USAF-ova potvrda 2020. godine da je jedan od demonstratora poleteo.“
Kako smo u 2025 to znaci prototipi lete od pre 5 godina, dakle nije „koncept“, vec pravi avion.
„Koncept“ je na primer Su-75, koji postoji samo kao maketa.
Yrraf
Nauči razliku između demonstratora i prototipa pa će ti se samo ka’sti.
dane
Bice ko 737max
Nikola
@Petrovic Dusan
Isto ste tako pisali i za F-35. Najbolji, svemirska tehnologija, prodato XY aparata itd.
Da li Vam je bar sada jasnije da je F-35 najveci i najskuplji promasaj u istoriji americke vojske?
Slupali ogroman novac u F-35 da jednostavno nisu mogli da odustanu od njega sve i da su hteli.
I sada razvijaju nov avion, pored F-35 koji je relativno nov avion koji je zamisljen da u buducnosti zameni vecinu americkih aviona i njihovih saveznika.
Usput, za pocetak naucite razliku izmedju demonstratora i prototipa…
Darko
Neverujem da su ostali sedeli skrštenih ruku.
Petrovic Dusan
@Nikola Procitajte podatke o F-35, koliko ih je u upotrebi,u kojim drzavama, koliko se proizvodi, pa uspehe Israela bas ovim avionom,pa cete saznati zasto je to najbolji avion danasnjice, ako se izuzme F-22 koji je samo za USA.
Pavle
x-29 je bio demonstrator, da je tada bilo ovakvih portala verovatno bi bilo hotshotsova koji svedoče brojnim prototipovima, da ga ne pominjem
Miloš77
Nikola
F-35 nije vise nov (10 godina od ulaska u operativnu upotrebu, ali daleko od obecanog) , i nikad nije bio puna peta generacija sto se zmaja tice. Ponarucito ne sto se motora, superkruza i mlaznice tice.
F-47 je naslednik F-22 tojes cistokrvnog lovca za prevlast u vazduhu, plus lansera hipersonicnih raketa svih vrsta. Vazduh – vazduh/more/zemlja.
Vladimir
Kinezi lete sa DVA prototipa aviona 6. generacije, za razliku ove slike u Trampovoj kancelariji. Dovoljno je uvideti razliku i stvarno stanje. Za raliku od propagande
Vlado
Bice ovo avion i po. Voleli to neki ili ne, ali SAD su lider inovatorstva kako u vojnom delu tako i van njega.
Nikola
Jos uvek jesu, ali nisu ni bleda senka nekadasnje Amerike.
Uporedite Ameriku od pre 20-30-40 godina sa Kinom i Rusijom. Amerikanci suntada mogli da pariraju i Rusima i Kinezima zajedno, Rusija a pre toga SSSR vec poceo da se raspada, Kina regionalna vojna sila sa smesnom ekonomijom.
A pogledajte danasnju Ameriku, ne mogu da izadju na kraj sa jednom Severnom Korejom itd. sve im se svelo na uvodjenje sankcija, a nekada bi nalupali svakog koga su smatrali pretnjom. Sa vojne strane USA za vojsku izdvaja vise novca nego ikada pre, ali razvijaju i proizvode nikad manje vojnih sistema. Od avion, helikoptera, PVO pa sve do interkontinentalnih raketa. Nema vise kao nekada fantasticnih projekata i stancanja poput F-15/16/18, Raptora, Apaca, Trajdenta itd.
Ma drugoj strani Kina ih ekonomski presisala. Sa vojne strane kineski vojni bum je nesto sto nije vidjeno od najvrelije faze hladnog rata.
Iako je Amerika jos uvek No1, danas ne mogu da pariraju ni Severnoj Koreji, kamoli Rusiji ili Kini.
Dakle, USA tapka u mestu uljuljkana u san pobede u hladnom ratu.
To je rezultiralo dizanjem Rusije iz pepela, kineskom ekonomskom i vojnom bumu, pojavom novih nuklearnig igraca, S. Koreja a verovatno uskoro i Iran. Ko je pre samo 30-ak godina mogao misliti da ce Kina 2025 biti tu gde jeste. Ili ko danas sa sigurnoscu moze da tvrdi da ce USA za 10-20-30 god. biti ono sto je danas…
Miloš77
Drago mi je da nisu napustili koncept pilotiranog aviona za prevlast u vazduhu. Da li je to greška ili ne, pokazace se uskoro. Nadam se da nije. Verujem da imaju plan B sto se toga tiče u slučaju da se ova platforma mora adaptirati u bespilotni format. Jednostavno ne mozemo da zamislimo danas kakve sposobnosti AI donosi za koju godinu, a kamoli za 10-20 godina kad ovaj avion bude bio u serijskoj proizvodnji.
I drago mi je sto nije Lokid pobedio (opet). Vidi se senka legende YF-23 :-)
F-47 avion lici na nasto i sigurno ce biti daleko bolji zmaj sto se letnh karakteristika, brzine i stealth-a tice od debelog F-35 ciji motor i letne karakteristike ne doticu generaciju 5.
Jedna od najinteresantnijih stavr ovde ustvari jeste novi adaptivnim pogon, tojest motor koji ce zaista promeniti sposobnosti aviona ove klase. Jedva cekam da vidim to cudo.
Miks
I evo konačne potvrde da su F-35 i F-22 potpuni fijasko u pogledu cene koštanja i održavanja. LM više neće dobiti nijedan posao kako vidimo. Siledžijski nastup bar će im obezbediti da smanje cenu gubitaka forsiranom prodajom prijateljima USA, ali ne umanjuje gubljenje vremena jer dok su se zamajavali sa ovim programima, kinezi su ih sustigli.
MAKI
idealan momenat da se Srbija otarasi krnjave Francuske i naruci americke avione, nevazno ako je f16 ili f35
Miloš77
Kakve ovo veze ima sa Rafalima, ili F-16 ?
Amerika vrlo lako necenikom prodavati ovaj avion, ponarucito kako Tramp ogradjuje sebe od saveznika USA.
Jedini nacin da Srbija dobije to o čemu ti i neki ovde sanjaju jeste da ustupimo zemlju da USAF izgradi vojnu bazu u Srbiji, i da odatle njihovi piloti zuje sa F-47 i avaksima po Evropi kao sto to rade sa F-22 u Emiratima i Koreji, japanu, itd.
Mozda bi nam dali da i mi koristimo malo po snizenoj ceni :-)
Fck
DuPe dok svrsava na rendere ne kapira da Boing ne moze vec sedam godina da zavrsi skolski borbeni avion kog su dobili. broj vazduhoplovnih inzinjera je na minimumu, projekte ne dobijaju oni I njihovom znanje vec placeni lobisti.
Svarog
@Fck Velika je greska ocekivati isnovnu logiku i razum ovih dana.
Vucko
I Rusi odavno razvijaju avion 6. generacije, ali je tesko uskladiti da avion leti 4 i kusur maha, i da bude smanjeno vidljiv.
omniameamecumporto
Ova dva krelca baciti će Ameriku na koljena. Što Musk Tesli radi to će Trump uraditi Americi. Jedino je Izrael tu siguran drugi nitko.
Zato se Europa okrenula svojoj vojnoj industriji za 180 stupnjeva. Europa ima kapacitete i sada je dobila priliku da ih i razvije do savršenstva. Mislim da ovo nije sretno doba za Ameriku i da će krelci na vlasti osjetiti gnjev naroda. Dobro je da nismo kupili lovce od Amera, a Jastrebove treba nekome uvaljati. Trebaju nam europske letjelice i čvršća veza sa EU vojnom industrijom. Dobar je primjer Rheinmetall, njemački gigant sa kojim imamo strateško partnerstvo. Bredlije bi trebali također polako negdje uvaljati kako bi stizali Leopardi. Đuru treba pozicionirati prema Europi. Trump je tektonski poremećaj i ružna epizoda.
Igor M.
Oružane sustave koje smo dobili kao (polu)donaciju, gdje smo snosili samo pola troška, ne možeš preprodavati nekom trećem.