Hrvatska i Srbija ove godine dobijaju nove besposadne letelice klase MALE: Srpska flota za sada raznovrsnija i brojnija

28. jan 2025

Makedonija planira otvaranje novog centra za obuku pilota, pet godina nakon zatvaranja modernog centra za obuku kojim je upravljao Elbit

27. jan 2025

[ANALIZA] Isporuke ruskih vojnih aviona i helikoptera u 2024. godini

23. jan 2025

[ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

16. jan 2025

Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

15. jan 2025

Završena isporuka Rafala Grčkoj

14. jan 2025

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

10. jan 2025

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024

[ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

25. dec 2024

Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

24. dec 2024

Nove informacije o “lutajućoj municiji“ Gavran

23. dec 2024

Tango Six u Iranu: Priča o islamskom F-14 Tomketu

20. dec 2024

Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

19. dec 2024

Ruski proizvođač helikoptera neisporučeni Ansat Republici Srpskoj koristi za testiranje domaćih sistema

18. dec 2024

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024

Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

16. dec 2024

Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024
Makedonija planira otvaranje novog centra za obuku pilota, pet godina nakon zatvaranja modernog centra za obuku kojim je upravljao Elbit
Makedonska vojska trenutno raspolaže sa četiri helikoptera Bell 206 / Foto: Igor Božinovski

Makedonija planira otvaranje novog centra za obuku pilota, pet godina nakon zatvaranja modernog centra za obuku kojim je upravljao Elbit

U sklopu reformi sistema za upravljanje krizama, vlada Makedonije planira da otvori Centar za obuku pilota kojim bi odgovorila na trenutni problem nedostatka letačkog osoblja u zemlji, objavio je makedonski ministar unutrašnjih poslova Panče Toškovski na konferenciji za štampu održanoj 22. januara u Skoplju.

– Nadam se da ćemo u budućnosti stvoriti centar za obuku pilota u Makedoniji, nešto što je nekada postojalo, ali pretpostavljam da je zbog nekompetentnosti, u najmanju ruku, uništeno prethodnih godina. – rekao je Toškovski kritikujući odluku prethodne Vlade Makedonije da ugasi svoj Centar za obuku pilota (COP) koji su Ministarstvo odbrane Makedonije i lokalna podružnica izraelske kompanije Elbit Systems „Elmak – Elbit Systems of Macedonia“ zajedno osnovali u maju 2011. i vodili do decembra 2020.

Direkcija za spasavanje ima tri AT-802 i isto toliko pilota, od toga dva penzionera koji rade po ugovoru / Foto: Igor Božinovski

Prema rečima Toškovskog, trebaće vremena, ali novi kapacitet za obrazovanje pilota trebalo bi da bude uspostavljen za nekoliko godina kako bi se, između ostalog, rešio problem hroničnog nedostatka pilota za tri amfibijska protivpožarna aviona Air Tractor AT-802A Fire Boss (Z3-BGT, Z3-BGU i Z3-BGV) koje koristi makedonska Direkcija za Zaštitu i Spasavanje (DZS) i na kojima leti samo jedan stalno zaposleni, kao i dva penzionisana pilota angažovana po ugovoru.

– Pilot se ne može napraviti za šest meseci ili godinu dana. Sada, kada bih lagao ljude da će neko mahnuti čarobnim štapićem i posao će biti gotov, to ne bih uradio. – rekao je Toškovski koji je objasnio da Makedonija trenutno ima ograničene ljudske i tehničke kapacitete i resurse, ali će vlada učiniti sve što može da ih adekvatno poboljša u narednim godinama.

Makedonske vlasti napominju da bi stvaranje novog centra omogućilo obuku novih pilota kroz specijalizovane programe (uključujući zadatke intervencija u krizama, kao što su protivpožarne i spasilačke misije) dok bi istovremeno povećalo nacionalni kadrovski kapacitet (stvaranje domaćih instruktora i pilota ispitivača) i smanjilo zavisnost Makedonije od stranih organizacija koje se bave obukom.

Najava namere Vlade Makedonije da stvori novi centar za obuku pilota dolazi šest meseci nakon što su makedonska Agencija za Civilno Vazduhoplovstvo (ACV) i Ministarstvo unutrašnjih poslova (MVR) na sastanku održanom 11. jula 2024. zaključili da „postoji hitna potreba da se što pre počne sa procesom uspostavljanja centra za obuku vazduhoplovnog osoblja u okviru Ministarstva unutrašnjih poslova, inicijalno za potrebe obe institucije, sa mogućnošću njegovog budućeg proširenja za potrebe drugih državnih organa.“

Da li će se novi centar za obuku formirati u okviru MUP-a Makedonije? / Foto: Dragan Cvetić

Takav zaključak, objavljen na web stranici ACV-a, mogao bi ukazivati da će se buduća škola za obuku fokusirati na obuku civilnih pilota i da će, pod nadzorom ACV-a, raditi u okviru MUP-a.

Plan za uspostavljanje novog centra za obuku pilota, međutim, dolazi kao iznenađenje za mnoge, posebno zato što je Makedonija, sa malim lokalnim interesovanjem za pilotski posao i ograničenim potrebama za pilotima od strane nacionalnih institucija (Armija Republike Severne Makedonije – ARSM, kao i MVR i DZS), pre samo 5 godina zatvorila svoj veoma moderan COP kojim je upravljala zajedno sa izraelskim Elbitom.

COP je osnovan u maju 2011. u vazduhoplovnoj bazi Petrovec kod Skoplja prema ugovoru vrednom 43 miliona dolara, inicijalno na osam godina koji je produžen do kraja 2020, sa ciljem da obuče 52 nova pilota helikoptera za vojni Vazduhoplovni ving i Helikoptersku jedinicu „Jastrebovi“ Ministarstva unutrašnjih poslova. Pored toga, COP je bio zadužen za redovnu obuku na simulatorima novih i postojećih pilota helikoptera Mi-8/17/171 i Mi-24.

Međutim, zbog nedostatka interesovanja mladih Makedonaca za vojnu ili policijsku vazduhoplovnu službu, obučeno je samo 25 novih pilota helikoptera: 16 za vojsku i devet za „Jastrebove“. Dodatna dva pilota su obučena za Vazduhoplovne snage Crne Gore, a obuka na simulatorima je pružena vojnim pilotima prema međuvladinim sporazumima sa Bosnom i Hercegovinom, Hrvatskom, Češkom Republikom i Bugarskom, kao i komercijalnim ugovorima sa Nigerijom, Kamerunom i Poljskom.

Moderni simulatori letenja za helikoptere Mi-8/17/171 i Mi-24 rumunske kompanije Simultec, podružnice izraelskog „Elbit Systems“ / Foto: Igor Božinovski

Interesovanje za kapacitete COP-a pokazao je NATO, pa je Makedonija zato ponudila COP NATO-u u junu 2020. u okviru inicijative NATO Flight Training Europe (NFTE) koja ima 11 zemalja članica. NATO je istraživao opcije za uspostavljanje evropske mreže nacionalnih objekata za obuku pilota aviona, helikoptera i besposadnih letelica. Šest meseci kasnije, izraelsko učešće u COP-u je završeno i COP je prebačen u ARSM 30. decembra 2020.

COP je sada sastavni deo Skvadrona za obuku i trening (SOT), jedinica Vazduhoplovnog vinga ARSM koja je takođe preuzela pet jednomotornih klipnih školskih aviona Zlin 242L (vojni/fabrički identifikacioni brojevi: 102/0701, 103/0702, 104/0703, 105/0767 i 106/0776), četiri jednomotorna helikoptera Bell 206B-3 JetRanger III (401/4513, 402/4331, 403/4090 i 404/3859) i dva sofisticirana Full Mission simulatora za Mi-8/17/171 i Mi-24 koje je razvila i proizvela kompanija Simultec, rumunska podružnica Elbita sa sedištem u Bukureštu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor