BEG airport status
Letačke priče Suada Hamzića: MiG protiv Kumulonimbusa Oblaci vertikalne progresije, nešto čime se plaši svaki mladi pilot - Cumulonimbus ili skraćeno CB

Letačke priče Suada Hamzića: MiG protiv Kumulonimbusa

Tango Six nastavlja sa objavljivanjem letačkih memoara Suada Hamzića. Dobili smo ekskluzivno pravo da prvi u nastavcima prenesemo najzanimljivije priče jedne izuzetne letačke karijere pilota Ratnog vazduhoplovstva i Protivvazdušne odbrane Jugoslovenske Narodne Armije. U današnjoj epizodi Suad se priseća još jedne svoje loše odluke.

U jednom od letova po danu sa dosta razvijenom vertikalnom oblačnošču odlučih da moje kolege iz Tuzle impresioniram, pokažem im šta je MiG.
 

Za naručivanje preko on-line formulara treba vam manje od 2 minuta. Popunite ga i knjiga vam stiže na kućnu adresu!

Oblaci su pokrivali više od dve trećine neba i to uglavnom oni olujni ili su se razvijali u olujne. Nad samim aerodromom Živinice bilo je oko 6/8 kumulusne i kongestusne oblačnosti sa donjom bazom oko 200-300 metara ali zapadno od njih nad Tuzlom crnio je pravi, tipični, Kumulonimbus (cb), razvijen, taman.

Mislio sam da sam ga dobro osmotrio u prilazu njihovom aerodromu i napravivši zalaz iz pravca istoka sa uključenim kamerama preleteh preko njihove stajanke na visini od oko 100 metara (dovoljnoj za kvalitetene AFS, sa međusobnim preklapanjem snimaka) a onada isključivši kamere uključih forsaž i sa preko 1000 km/č povukoh mog moćnog izviđača pravo u tamnu masu Kumulonimbusa.

Prilazeći mu sa oko 300 m/s mi se učini da je donja baza tog cb-a ipak tamnija nego što mi se malo ranije činilo. Brzo shvatih da me taj utisak nije prevario.

U kabini mi postade tamno, sve tamnije. Osetih bacanje. Sve snažnije, sve intenzivnije. Pratim instrimenate, brzinu, rad motora koji, učini mi se, malo pumpa, trza. Avion se sve više trese, visina munjevito raste ali brzina pada. Smanjujem ugao penjanja da održim brzinu na bar 600 km/č. Trzaji aviona su sve snažniji a imam utisak da čujem i nekakav čudan šum. Tamno je u kabini, borim se da održim avion u uglu penjanja koji će mi održati onih 600, bar 550 km instrumentalne brzine, bez nagiba.

Za naručivanje preko on-line formulara treba vam manje od 2 minuta. Popunite ga i knjiga vam stiže na kućnu adresu!

Šta mi je ovo trebalo? Kako ću se opravdati za ovo? Pomislih počevši da brinem. Nije me strah ali počinjem brinuti šta ako…

Znam, čitao sam, pričali su oni koji su preživeli iskakanje u Kumulonimbusu. Gadno je to, neprijatno, opasno. Ali ja ne moram iskakati, ne bar sada.

Visinomer premotava preko 6000 metara, brzina je još oko 600 instrumentalne oko 700 stvarne, avion penje iako se snažno trese ali čini mi se sa manje snage nego maločas. Motor kao da mirnije radi, avion kao da se smiruje, kao da je svetlije u kabini. Visina prelazi 7000. Bacanje je sve slabije, instrumenti mirni, motor radi mirno i stabilno na forsažu.

Odahnuh. Znao sam da je najgore prošlo ali ne skidam forsaž i nastavljam penjanje. U kabini je sve svetlije, mirno, milina.

Ubrzo, na oko 9500 metara ugledah kristalno čisto plavetnilo neba. Oko sebe ugledah vrhove vertikalnih oblaka. Okrenuh se da vidim ovoga koji me tako dobro protresao. Videh njegov „nakovanj“ koji me nadvišavao za još bar 2000 – 2500 metara!

Iako Kumulonimbusi na našim geografskim širinama retko prvazilaze visinu od 10 – 11000 metara ovaj je bio jedan od onih retkih a ja našao baš njega da kolegama pokažem.

Urulavam u stajanku. Vidim da mehaničar nekako pažljivije zagleda svoj avion. Izađoh iz kabine i postade mi jasno i zašto.

Nedostajao je podobar prednji deo zastave na vertikalnom stabilizatoru aviona a brojevi i oznake pripadnosti na nosu i krilima su nekako izbledili. Bilo mi je jasno da je onaj čudni šum koji sam čuo i pored kaciga i slušalica koje su tesno pripijene uz moj uši bio šum koji je proizvodio grad (led) kroz koji sam proleteo.

Nisam imao izbora nego složiti priću kako sam prošao kroz „maskirani“ cb tj. cb koji je bio u kompaktnoj masi oblačnosti, koji nisam mogao videti i izbeći.

Niko nije pridao značaj tome što je skoro nov MiG ostao bez boje kao da je leteo već 10 godina. Ja sam naučio još jednu lekciju.

Za naručivanje preko on-line formulara treba vam manje od 2 minuta. Popunite ga i knjiga vam stiže na kućnu adresu!
[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Suad Hamzić Gostujući autor suadhamzic@yahoo.com

Komentari

Dr

Boja… a šta je bilo s motorom?

Odgovori
Su

Dragane tek sada nadjoh vremena da ponovo otvorim ovaj tekst i videh Tvoje pitanje.
Motor je prosao bez ikakvih ostecenja jer je led. na srecu, bio sitan da bi ostetio celicne lopatice prvog stepena kompresora ali i dovoljan da malo "osmirgla" boju konusa i oznaka aviona.

Sa

Ah to nebo iznad Konjuha.. Vele planinari da se na Konjuhu u sred ljeta na momente mogu osjetiti Alpski uslovi, iz kristalno vedrog dana u par minuta nastane ludilo, a u narednih nekoliko minuta opet sve kao da nista nije bilo.

Odgovori
Go

Klega Suade, dobro ste prošli. Video sam u Cirihu ruski avion koji je sleto 30 minuta pre nas , a prošao je kroz Cb. Tužno je izgledao….

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj