BEG airport status
Novi albanski helikopteri

Novi albanski helikopteri

BEOGRAD – Šesnaestog novembra albansko ministarstvo odbrane saopštilo je da je Albanija primila u upotrebu poslednji srednji transportni helikopter Airbus AS-532AL ’’Cougar’’. To je četvrti helikopter isporučen od kako je 18. decembra 2009. potpisan ugovor vredan 78,6 miliona evra za pet helikoptera ovog tipa.

 
 

AS-532AL FA-632
AS-532AL FA-632

Ugovorom sa kompanijom Airbus Helicopters predviđena je isporuka jednog helikoptera u konfiguraciji za prevoz važnih osoba (VIP), jednog u verziji za traganje i spasavanje, jednog u varijanti za medicinsku evakuaciju i dva u transportnoj varijanti od kojih je jedan i ovaj poslednji isporučeni.
 

EC-145
EC-145

Prvi helikopter poleteo je novembra 2011. i to VIP primerak ali se on srušio na poslednjem test letu u Francuskoj 25. jula 2012. godine kada je poginulo svih šest članova posade tada kompanije Eurocopter. Helikopter se srušio dan pre nego što je zajedno sa još jednim primerkom trebao biti predat albanskim vazduhoplovnim snagama u bazi Rinas. 2012. isporučen je jedan helikopter, 2013. još dva a avgusta 2012. Albanija sa britanskom kompanijom FB Heliservices potpisuje ugovor za obuku 12 pilota i 4 člana posade. Umesto helikoptera koji se srušio Albanija je kao nadoknadu naručila dva laka višenamenska helikoptera EC-145 koji će joj biti isporučeni u drugoj polovini 2015.
 

Modernizacija

 
Albanija je još sredinom 1990.tih započela proces pridruživanju NATO-u a njen prijem u ovaj savez desio se 14. aprila 2009. godine. Još 2005. godine ova zemlja je usled ekonomske situacije, zbog zastarelosti a i novog vojno-političkog statusa, odlučila da iz upotrebe povuče gotovo sve avione sa kojima je raspolagala. Tada se još uvek, barem na papiru, u inventaru nalazio veliki broj aviona i helikoptera, počevši od kineskih školskih aviona Nanchang PT-6 (CJ-6), školsko-borbenih aviona MiG-15UTI, lovaca Shenyang F-5 (kineski MiG-17F), Shenyang F-6 (kineski MiG-19SF), lovaca-presretača Shenyang F-7A (kineski MiG-21F-13), laki bombarder Harbin H-5 (kineski Il-28), lakih transportera Shijiazhuang Y-5 (kineski An-2).
 

BO-105E-4
BO-105E-4

Nakon toga u upotrebi je ostavljeno samo par aviona Y-5 i helikoptera Harbin Z-5 (kineski Mi-4) ali su i oni ubrzo povučeni iz naoružanja. Proces modernizacije započeo je 2002. godine kada je sa Italijom potpisan tehnički sporazum o saradnji u obuci i modernizaciji. Ugovor između dve vlade obuhvatao je i donaciju određenog broja helikoptera iz viškova italijanske armije.
 

AB-206C-1 Jet Ranger
AB-206C-1 Jet Ranger

AB-205A-1
AB-205A-1

Iste godine u Albaniju je stigao i prvi od ukupno 7 dobijenih lakih višenamenskih helikoptera Agusta Bell AB-206C-1 ’’Jet Ranger’’. Prva tri od ukupno pet primljenih višenamenskih helikoptera Agusta Bell AB-205A-1 stigla su 2004. dok je poslednji isporučen 2006. Sa Nemačkom je 2006. potpisan sporazum o donaciji 12 polovnih nemačkih helikoptera BÖ-105E-4 od kojih je 6 završilo u vojnim vazduhoplovnim snagama a 6 u Policiji i Ministarstvu unutrašnjih poslova. Svi helikopteri stacionirani su u bazi Farka kod Tirane u sastavu 3040. helikopterskog bataljona. Za potrebe prevoza predsednika i drugih važnih ličnosti nabavljeni su po jedan novi helikopter Agusta A.109C i jedan EC-145.
 

A.109C
A.109C

 
 
[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

St

Albanija ima bolju helikoptersku eskadrilu nego nasa vojska. Nastavite sa ovakvim tekstovima da bi se skrenula paznja u kakvom stanju je srpska avijacija! I ako mozete da saznate zasto su predata dva kamov helikoptera muzeju vazduhoplovstva a nisu modernizovana?

Odgovori
Mi

To pitanje treba postavljati, narocito posle ovih elemantarnih nepogoda koje su nas zadesile….helikopteri KAmov koji mogu da se remontuju i umesto da sluze u mornarici (gde su svoje odsluzili) postanu spasilacki helikopteri, nema za te stari sluha i i mu…a da to neko predlozi….

Odgovori
Ж

Два противподморничка хеликоптера Ка-28 повучена су из употребе 2000. године када су и предата музеју ваздухопловства. Били су стари свега 13 година. Могли су бити ремонтовани али је неко тада одлучио да то није рентабилно и да је скупо.

Odgovori
Jo

Nije neko nego tadašnje MO, po savetu "zapadnih partnera" . Uopšte uzev, sve naizgled nelogične odluke donesene o našim oružanim snagama imaju isti izvor i istu svrhu .

Ж

Када су хеликоптери повучени, није још увек било ''западних партнера'''.

Odgovori
В

Западни партнери су ту одувек, само је питање у којој мери су наступали отворено…

Ro

Srbija najneopremljenija zemlja,ove veličine u Evropi.Mi malte’ne,nemamo transportne helikoptere.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Nikola na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Djuka Bojim se da vi ne znate sta su hipersonicni projektili. Nemojte samo potezati pricu oko ICBM kao dokaz bilo cega, jer nije za poredjenje. Nije za poredjenje ni cinjenica da hiperosnicni projektili nisu od juce, imaju ih od sredine 20 veka. U razvoju novih hipersonicnih sistema Rusi jesu otisli najdalje, nakon njih Kinezi, cak…

27. Nov 2024.Pogledaj

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Hehehe, slazem se sva velikom vecinom napisanog. Ponarucito sa onimm prvim komentarom o slici na vrhu. Takvih slika Rafala ima u zadnje vreme na T6 bas dosta, al vazno da se podsmevaju 40 godina starom MiGu 29. Što se šarenila tiče to ima svoje pluseve i minuse. Jedna od najvaznijih stvari je i mentalni pristuo…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Vladimir Zasto ne bi pogledali neke informacije o tome, o cemu pisete? Upravo Amerika je za sad imala najveci uspeh sa hipersonicnim bezmotornim bolidima koji i poticu iz americkog programa Global strike (to je ono sto lici na kljun patke), i imaju vise programa. 2013 su oborili rekord duzine leta tom spravom. Na toj tehnici…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Dejanera Zapravo je procena da u nekoj tacki u buducnosti nece biti potreban fizicki covek u letelici, ali nije rec o kratkom periodu, pre kroz 50 godina i vise, a to razlika kao od 1945 do 2000, od Me 262 do F-22...

27. Nov 2024.Pogledaj