BEOGRAD – Šesnaestog novembra albansko ministarstvo odbrane saopštilo je da je Albanija primila u upotrebu poslednji srednji transportni helikopter Airbus AS-532AL ’’Cougar’’. To je četvrti helikopter isporučen od kako je 18. decembra 2009. potpisan ugovor vredan 78,6 miliona evra za pet helikoptera ovog tipa.
Ugovorom sa kompanijom Airbus Helicopters predviđena je isporuka jednog helikoptera u konfiguraciji za prevoz važnih osoba (VIP), jednog u verziji za traganje i spasavanje, jednog u varijanti za medicinsku evakuaciju i dva u transportnoj varijanti od kojih je jedan i ovaj poslednji isporučeni.
Prvi helikopter poleteo je novembra 2011. i to VIP primerak ali se on srušio na poslednjem test letu u Francuskoj 25. jula 2012. godine kada je poginulo svih šest članova posade tada kompanije Eurocopter. Helikopter se srušio dan pre nego što je zajedno sa još jednim primerkom trebao biti predat albanskim vazduhoplovnim snagama u bazi Rinas. 2012. isporučen je jedan helikopter, 2013. još dva a avgusta 2012. Albanija sa britanskom kompanijom FB Heliservices potpisuje ugovor za obuku 12 pilota i 4 člana posade. Umesto helikoptera koji se srušio Albanija je kao nadoknadu naručila dva laka višenamenska helikoptera EC-145 koji će joj biti isporučeni u drugoj polovini 2015.
Modernizacija
Albanija je još sredinom 1990.tih započela proces pridruživanju NATO-u a njen prijem u ovaj savez desio se 14. aprila 2009. godine. Još 2005. godine ova zemlja je usled ekonomske situacije, zbog zastarelosti a i novog vojno-političkog statusa, odlučila da iz upotrebe povuče gotovo sve avione sa kojima je raspolagala. Tada se još uvek, barem na papiru, u inventaru nalazio veliki broj aviona i helikoptera, počevši od kineskih školskih aviona Nanchang PT-6 (CJ-6), školsko-borbenih aviona MiG-15UTI, lovaca Shenyang F-5 (kineski MiG-17F), Shenyang F-6 (kineski MiG-19SF), lovaca-presretača Shenyang F-7A (kineski MiG-21F-13), laki bombarder Harbin H-5 (kineski Il-28), lakih transportera Shijiazhuang Y-5 (kineski An-2).
Nakon toga u upotrebi je ostavljeno samo par aviona Y-5 i helikoptera Harbin Z-5 (kineski Mi-4) ali su i oni ubrzo povučeni iz naoružanja. Proces modernizacije započeo je 2002. godine kada je sa Italijom potpisan tehnički sporazum o saradnji u obuci i modernizaciji. Ugovor između dve vlade obuhvatao je i donaciju određenog broja helikoptera iz viškova italijanske armije.
Iste godine u Albaniju je stigao i prvi od ukupno 7 dobijenih lakih višenamenskih helikoptera Agusta Bell AB-206C-1 ’’Jet Ranger’’. Prva tri od ukupno pet primljenih višenamenskih helikoptera Agusta Bell AB-205A-1 stigla su 2004. dok je poslednji isporučen 2006. Sa Nemačkom je 2006. potpisan sporazum o donaciji 12 polovnih nemačkih helikoptera BÖ-105E-4 od kojih je 6 završilo u vojnim vazduhoplovnim snagama a 6 u Policiji i Ministarstvu unutrašnjih poslova. Svi helikopteri stacionirani su u bazi Farka kod Tirane u sastavu 3040. helikopterskog bataljona. Za potrebe prevoza predsednika i drugih važnih ličnosti nabavljeni su po jedan novi helikopter Agusta A.109C i jedan EC-145.
Stefan
Albanija ima bolju helikoptersku eskadrilu nego nasa vojska. Nastavite sa ovakvim tekstovima da bi se skrenula paznja u kakvom stanju je srpska avijacija! I ako mozete da saznate zasto su predata dva kamov helikoptera muzeju vazduhoplovstva a nisu modernizovana?
Milos
To pitanje treba postavljati, narocito posle ovih elemantarnih nepogoda koje su nas zadesile….helikopteri KAmov koji mogu da se remontuju i umesto da sluze u mornarici (gde su svoje odsluzili) postanu spasilacki helikopteri, nema za te stari sluha i i mu…a da to neko predlozi….
Живојин
Два противподморничка хеликоптера Ка-28 повучена су из употребе 2000. године када су и предата музеју ваздухопловства. Били су стари свега 13 година. Могли су бити ремонтовани али је неко тада одлучио да то није рентабилно и да је скупо.
Jovica
Nije neko nego tadašnje MO, po savetu "zapadnih partnera" . Uopšte uzev, sve naizgled nelogične odluke donesene o našim oružanim snagama imaju isti izvor i istu svrhu .
Живојин
Када су хеликоптери повучени, није још увек било ''западних партнера'''.
Вук
Западни партнери су ту одувек, само је питање у којој мери су наступали отворено…
Robert
Srbija najneopremljenija zemlja,ove veličine u Evropi.Mi malte’ne,nemamo transportne helikoptere.