BEOGRAD – Proizvođač regionanalnih propeleraca iz Tuluza, pre par dana ponosno je objavio da je dobio sertifikaciju od Evropske agencije za bezbednost aviosaobraćaja za novimplementiranu avioniku na tipovima ATR 42-600 i ATR 72-600.
Dozvole koje je ATR dobio odnose se na tri sistema u kokpitu u navedenoj ATR – 600 seriji: LPV (Localizer Performance with Vertical guidance), RNP-AR 0.3 (Required Navigation Performance with Authorization Required) i V-NAV (Vertical Navigation). Ova najnovija poboljšanja omogućiće poslednjoj generaciji ATR-ova da tačnije i bezbednije prate prilazne trajektorije zahvaljujući satelitskoj navigaciji, bez potrebe za bilo kakvim zemaljskim navigacionim uređajima.
LPV je sistem koji omogućava prilazne procedure zasnovane na GPS podacima sa geostacionarnih satelita, koji omogućava avionu navigaciju po vertikalnim i horizontalnim osama, bez potrebe za podršku sa zemaljskih navigacionih uređaja. Ovaj sistem je posebno koristan za aerodrome koji nisu opremljeni ILS-om (Instrument Landing Sistem), gde se pre svega misli na određene regionalne aerodrome koji nemaju odgovarajuću infrastrukturu.
RNP – AR 0.3 omogućava letelici da prati navigacione trajektorije sa većom tačnošću, kao i bolje uočavanje potencijalnih prepreka na aerodromima sa složenim i teškim prilazima. Takođe, ova nova funkcija se koristi u upravljanju saobraćajem u jako zakrčenim aerodromima ili za postupke redukcije buke.
VNAV, povezan sa autopilotom, daje smernice za vertikalno navođenje aviona kontrolisano Flight Management Systemom. Na osnovu proračuna FMS-a, autopilot navodi avion da prati određeni vertikalni profil i na taj način se se preciznije definišu silazne i prilazne putanje, pružajući veću sigurnost u smislu mogućeg prisustva prepreka. VNAV značajno smanjuje opterećenje pilota na prilazima aerodromima.
Direktor ATR-a za inženjerski segment proizvodnje, pozdravio je dobijanje ovih sertifikata koje će, prema njegovim rečima, pomoći ATR avionima serije 600 da budu efikasniji, ekonomičniji i prilagodljiviji:
– Veoma nam je drago što našim korisnicima možemo da ponudimo poslednje inovacije u smislu navigacionih pomagala i da im olakšamo svakodnevne operacije, dok istovremeno povećavamo bezbednost u avijaciji i pomažemo smanjenje zagušenja na određenim aerodromima.
Takođe, ATR je u Tuluzu svečano uručio Bangkok Airways-u prvu od devet ATR -600 letelica koje će biti isporučene do 2017. godine. Ovi novi turboprop modeli proizvođača iz Tuluza sa 70 sedišta pridružiće se, u floti Bangkok Airways-a, svojim prethodnicima iz serije 500 kojih ova kompanija trenutno ima 8. U azijsko-pacifičkom regionu trenutno leti preko 300 ATR aviona u čak 50 različitih kompanija raspoređenih u 23 zemlje, a koliko su ovi regionalni turbopropovi tamo popularni govori činjenica da se broj ATR-ova od 2004. godine utrostručio.
Q400
Lepo izgleda, mada ja i dalje mislim da je Q400 tu superiorniji…mozda ne i ekonomicniji (kao np. u "high speed cruise" rezimu) ali definitvno bi dao prednost u odnosu na ovaj ATR.
Nikola
Q400 ima vrlo ogranicene VNAV mogucnosti, cak ni FMS nije ni blizu ozbiljnim avionima.