BEOGRAD – U medijima su se pojavila dva suprotna stanovišta u vezi konkretnih iskustava pilota u sinoćnjim uslovima kao i pitanje da li je uopšte trebalo leteti.
Nakon, još uvek neproverenih glasina, da je Helikopterska jedinica MUP-a Srbije odbila sinoćni zadatak zbog nepovoljnih meteo uslova, Tango Six je iz pouzdanog, civilnog, izvora dobio informacije koje se suprostavljaju tvrdnjama da pilot helikoptera nije imao to iskustvo:
– Nasuprot tvrdnjama da u prošlosti nije bilo takvih obuka, a kao što se može vrlo lako utvrditi zapisima Kontrole letenja, pilot Mehić ne samo da je bio dobro obučen za letenje u ovakvim meteo uslovima, nego je njegov poslednji let noću, uz korišćenje ILS-a (Sistema za sletanje pomoću instrumenata) bio 11. marta. – što prema ovom izvoru predstavlja veoma jasan dokaz da je pilot bio obučen za upravo ovakve uslove.
– Kada smo čuli da je u pitanju on, u kontaktu sa vojskom, reći ću da smo odahnuli, jer smo zajedno obavljali takve zadatke pre samo tri dana. Tako da priča vojske i tekako ima osnova. Takođe je poznato da sa Batajnice u poslednje vreme dosta lete noću i da je tempo i kvalitet obuke znatno unapređen. Sredstva za priciznu orijentaciju u prostoru (GPS) su sastavni deo opreme i jednostavno nije bilo moguće da se navođenje aviona, što je ovaj pilot sa nama već vežbao, ne uradi kako treba. Šta se konkretno dogodilo u poslednjim trenucima, ostaje na nadležnim organima.
Vlada
Sada imamo dva izvora informacija.
Jedan se predstavio imenom i prezimenom. Drugi je želeo da ostane anoniman.
Kome verovati?
Nele
To sto je on pre tri dana sletao uz koriscenje ILS-a ne znaci da je za to bio zaista i obucen. Ako helikopter nije bio IFR opremljen, ako helikopter nije predvidjen za slozene meteo uslove onda nema sta dalje da se prica. Ako je GPS jedino opravdanje i objasnjenje onda svaka cast civilnom izvoru, onda bi svi stavili po GPS u letelice i samo po tome leteli. Mene posebno brine cinjenica da je ovaj helikopter bio u zoni aerodroma vrlo blizu piste, da su u vreme nesrece jos neki avioni nacionalne avio kompanije sletali u to vreme, moglo je da bude jos gore.
nile
A tu se vec ulazi u problem sa SMATSOM koja vec godinama koristi vecinom sekundarni radar, dok primarni vrlo retko ukljucuje (i kada ga ukljuci, zbog smetnji od zemlje stavljaju donju granicu filtera na 50-100m)…
Vojska koja treba da preuzima podatke svojevremeno se bunila, ali je jos pod Tadicem, kao ministra vojnog, vrlo brzo povukla svoje zahteve.
Zato danas dosta GA letova KL uopste i ne vidi, posebno ULA!
Da je juce bio ukljucen primarni radar, mogli bi da nadju olupinu u krugu od par kilometara oko zadnje tacke refleksije.
Gost
Kako to mislis "SMATSA ne ukljucuje primarni radar"?
VOJIN
Ukljucuje primarni radar ali je njihov domet smanjen na oko 120km i to samo Koviona i Zlatibor, Kosevac ima samo sekundar. Kako sam ja upoznat, to nije njihova volja vec je takva direktiva iz EUROCONTROL a i civilni radari imaju fabricki smanjen domet primarnog radara. Vojska se isklucivo oslanja na primarni odraz radara, ali koristi i seknudar. U ovoj situaciji, na ovako malim visinama tesko da bi primar bilo sta pomogao, ni sekundar tu ne moze mnogo. Tu pre svega pomazu senzori koje koristi toranj za letove u krugu aerodroma.
Mi 17 ima na sebi ugradjen transponder sto je prava retkost za vojne vazduhoplove i ako je on bio ukljucen, on je mogao davati pribliznu lokaciju, ali ne i visinu koja je za ovakve poduhvate dosta neprecizna (mislim da je u stotinama metara, nisam siguran)
Ne ulazim u pojedinacne odluke, ima dosta pitanja koja nemaju odgovore. Na zalost ta pitanja nisu ni postavljena u dosadasnjim raspravama, a ova koja jesu nemaju veze sa realnoscu. Ono sto znam sigurno, da je ovo bilo na nekom vojnom aerodromu, u krajnjem slucaju, izasao bi covek na stajanku i radio stanicom rucno navodio helikopter gde da sleti, i to se desavalo…
RASA
Domet radrskih sredstava SMATSA je 80 NM ili negde oko 147km ( primarni radar ).
VOJIN
Upravu si, nisam bas puno omanuo. E sad, ne znam da li je fabricki ili se taj domet podesava?
Gost_1
Nemas ti pojma brale, nemoj da siris dezinformacije. Primarni radari se koriste apsolutno, a u ovoj situaciji je zbog opremljenosti helikoptera transponderom to nekako i nebitno jer kada imas dva uredjaja koji medjusibno komuniciraju to ti daje vecu sansu da ga vidis na ekranu nego da se oslanjas na manje-vise nepouzdani primarni radar.
VOJIN
Ne znam odakle ti to da je primarni radar nepouzdan, i jedan i drugi imaju svoje prednosti i mane ali je istina da se civilna kontrola oslanja samo na sekundarni odraz, vrlo retko na primar. Za civilnu kontrolu letenja postoje samo vazduhoplovi koji imaju ukljucen transponder, oni bez se uopste ne razmatraju u kontroli letenja. Zbog toga Vojska se iskljucivo oslanja na primarni odraz i svih onih koji bi u nase nebo usli sa losim namerama i iskljucenim transponderom.
Drago
Ovaj helikopter je sigurno imao opremu za IFR letenje, znam bio sam u tom helikopteru. Jeste cudno da su u isto vreme neki avioni poletali i sletali, medicinski transport ima prednost u odnosu na redovno letenje?
neko
Postvani,
Molm Vas da proverite informaciju da su to vece tri aviona zbog magle sleteli u Twmisvar.Istina je da su ti avoni sleteli tamo zbog helihoptera koji je kruzio oko aerodrma i ovi avioni nisu mogli da slete bezbedno zbog njega.Prw toga su pravili krugove kod Novog Sada.Nakon nekog vremena sleteo je jedan avion.Proverite to a imate i na flight radaru 24 istoriju sa tacnim vremenima. Pozdrav
neko
http://www.flightradar24.com/data/airplanes/yu-ap…
Vremena su u UTC i sve se desvalo posto je izgubljen helihopter sa radara
nn1
YU-APA je preusmeren za TSR oko 21:30 UTC, sto je 22:30 local time, helikopter je pao u 22:31
neko
http://www.flightradar24.com/data/airplanes/yu-ap…
Otadzbina
U penziji sam i ne znam da li je u poslednje vreme menjano Pravilo letenja. Pravilo letenja zabranjuje ulazak sa helikopterom u oblake. U nasoj obuci uvezbava se istrumentalno sletanje(pod pokrivacem) sa navodjenjem GCA. Bas ova vezba nam sluzi da spasemo glavu u slucaju da nehoticno udjemo u oblake. U letackoj karijeri pet puta sam upadao u oblake sa MI-8 i jedanput sa Gazelom. Svaki put sam sleteo na a.BT uz pomoc GCA. Samo jedanput sam bio u kriticnoj situaciji, 1989.g. otkazao je GCA oko S.Pazove, od kontrole sam upucen za Tuzlu, nisam imao goriva, nastavio sam poniranje pomocu RFR, ispao sam iz oblaka na 20 m visine, sa nekim nagibom od 5-10 stepeni, kosa vidljivost oko sto metara. Nisam znao gde se nalazim, smanjio sam brzinu i nameravao da sletim u livade a nakon petnestak sekundi ugledao sam prag piste. Cista sreca. Meha je verovatno sletaon uz pomoc ILS uz vizuelni kontakt sa zemljom. Tvrdim da nije osposobljen za letenje nocu u SMU. Pogresno je procenio meteo sistuaciju ili je od meteorologa dobio pogresnu vremensku prognozu i postoji mogucnost(minimalna) da ga kontrolor lose navodio.Iznenadjen sam saopstenjem da ima nalet 4.000 sati, mozda ima toliko letova. Za vreme rata je malo leteo, zatim posle rata zbog nedostatka kerozina i resursa leteo je 40-50 sati godisnje a onda nekoliko godina po dvadesetak sati. A i ovih poslednjih godina skroman im je nalet.
Vlada
Otadžbino, da je više Vas koji ste bili nekada tamo da pišete i da kažete, ne bi ova bagra od političara i generala smela ovoliko da laže. Vaše kolege u službi ne smeju po zakonu da komentarišu javno. Vi smete. Ne oklevajte. Potpišite se imenom i prezimenom. Ova vlast se jedino istine plaši. Pozdrav. Vladimir Milićević
Otadzbina
Gospodine, mene svi znaju po pseudonimu Otadzbina a mnogi mi i ne znaju ime i prezime. Ima nas nekolicina koji smo bezbroj kriticnih tacaka bpreziveli. Penzionisao nas je ministar odbrane Boris Tadic kao drzavne neprijatelje.Za vreme rata bio sam komandant samostalne eskadrile u rangu komandanta puka.Bio sam dobrovoljac u VRS. Kad sam se vratio u Srbiju za mene nije bilo formecijskog mesta za komandni polozaj ni za cin.Preko deset godina sam nosio cin majora sa kojim sam penzionisan.Drzava mi se oduzila zato sto sam vise stotina teskih ranjenika prevezao na VMA danju i nocu, nije mi resila stambeno pitanje i smanjila mi je penziju zato sto nisu placeni doprinosi za vreme rata a pisali su mi ratni staz.Od nas nije niko trazio da napisemo ratna iskustva sto bih sluzilo mladjim generacijama. Pisem knjigu i planiram dogodine da stampam. Ipak imao sam srece da sam ostao ziv. Poz.
Radoznali
Jedan francuski general iz Prvog svetskog rata napisao je da svaka drzava treba da ima vojsku u skladu sa svojom politikom i da svoju politiku treba da vodi u skladu sa svojom vojskom.
Kakva nam je vojska, pa i RV, ocigledno je da vise nemamo nameru da ratujemo niti da branimo otadzbinu. Kome onda treba vase ratno iskustvo?
Nadam se da necete moje pisanje pogresno shvatiti kao omalovazavanje onoga sto ste uradili za ovu zemlju.
Srdacan pozdrav!
Vlada
Napišite knjigu. Otići će ova bagra i mulj. Treba da ostane traga, jednog dana, da se ne pamtimo po bagri i mulju.
Jednom ponovljena laž je i dalje laž. Sto puta ponovljena laž, postaje istina.
Veliki pozdrav.
gost – pravnk
Postovani, obraticu se kao gost jer vazduhoplovstvo nije moja sfera interesovanja. Medjutim, kao pravnik sa petnestogodisnjim iskustvom u pravosudju i vise desetina uvidjaja u kojima sam ucestvovao (a mnogima i rukovodio) moram primetiti da mi bode oci odsustvo informacije da je uvidjaju prisustvovao dezurni javni tuzilac. On je po zakonu jedini ovlascen rukovoditi uvidjajem, koji u ovom slucaju sprovodi vojna policija, ali zapisnik o uvidjaju nece imati nikakvu dokaznu snagu na sudu, ukoliko ga nije sacinio javni tuzilac. Ovo je veoma bitno radi utvrdjivanja eventualne odgovornosti (krivicne). Nikakve komisije o tome ne mogu presuditi, vec samo sud. Ukoliko pravosudni organi nisu od pocetka ukljuceni u ovaj slucaj, nece biti moguce krivicno gonjenje eventualno odgovornih. Nalaz komisije moze imati znacaj vestacenja ili strucnog misljenja, ali on NE MOZE odrediti odgovorne. Ovde u stratu postoje elementi bar dva teska krivicna dela, ukoliko se utvrdi odgovornost ljudskog faktora (izuzev poginulih, koji ne mogu odgovarati). Osim toga, od najveceg znacaja je imati u vidu propise i ostale akte koji regulisu pravila letenja, upotrebe oruzanih snaga, komandnu liniju i pravila sluzbe ovog roda. Bez toga cemo tapkati u mraku, bez obzira na nalaze strucnih komisija. I jos nesto, istraga nesreca u saobracaju je veoma kompleksna, a u aviosaobracaju najkompleksnija. Ne treba srljati sa zakljucima, jer mi nemamo ni 5% informacija. Npr. radieci na predmetu jedne teske zeleznicke nesrece, nasao sam se u situaciji da zatrazim 6-mesecno oslobadjanje od rada na svim drugim predmetima, da bi se mogao posvetiti ovom slozenom pravno-tehnickom problemu. Sproveli smo 5 vestacenja, trazili elaborate od stranog proizvodjaca lokomotiva, saslusali desetine svedoka i procitali hiljade strana saobracajno-tehnickih uputstava, dok smo dosli do pouzdanog sleda dogadjaja koji je rezultirao sudarom dve lokomotive i gubitkom vise zivota. I uvek sam smatrao da je saradnja pravnika i ljudi iz struke kljucna za resavanje slucaja. Dakle, pred istraznim organima je veoma zahtevan posao. Koristim priliku da vas sve pozdravima i otvoren sam za sva vasa pitanja, dakako u polju moje struke. Postovanje.
Vlada
Kako stoje stvari neće ni biti krivično odgovornih. Premijer je rekao da su ispravno postupili. Ko bi se sad još bakćao sa činjenicama, krivicama i slično?
Šta je sedam života naspram reči Premijera?
NEBO
NARAVNO DA JE OVO ZA DRŽAVNOG TUŽIOCA JER OVO JE UBISTVO SA PREDUMIŠLJAJEM
A NARAVNO DA SE ZNA KO JE ODGOVORAN