BEOGRAD – Informer najavljuje nabavku jednog helikoptera iz Emirata, RViPVO ostalo bez pola flote svojih najsposobnijih helikoptera a zahtevi za modernizacijom stizali su i ranije – samo nije bilo hitno.
Da Vojska Srbije u petak nije ostala bez pola svoje (najsposobnije i najopremljenije) flote helikoptera možda bi fokus stručne javnosti i ostao samo na vojnoj istrazi i njenim ometanjima. Međutim, budući da RV i PVO u svom sastavu ima još samo jedan helikopter Mi-17 vojni vrh će uskoro biti suočen sa „operativnom neosposobljenošću“.
Naime, koncept upotrebe bilo koje flote letelica za višestruke ili posebne namene, između ostalog, bazira se i na postojanju više primeraka istih letelica. Da helikopteri Mi-8, sa svojom osnovnom opremom, imaju više operativnih ograničenja i limitirani spektar misija od Mi-17 to je sada jasno i široj javnosti. Činjenica da sada posedujemo samo jedan Mi-17 veliki je pad operativnih sposobnosti komponente vertikalnog transporta Vojske Srbije.
Novi helikopter(i)
Dok je Srbija ponovo stavljena pred svršen čin zbog dugogodišnjeg nemara prema flotama (helikoptera) vojske i policije, Hrvatska i Makedonija (na primer) su svetlosnim godinama ispred.
Hrvatski MUP se nedavno ponovio (uz planove za još jedan helikopter) a obe zemlje poseduju toliko naprednije sposobnosti od Srbije u domenu vertikalnog transporta da je više sramota i porediti se sa njima.
Srpski MUP je poslednju prezentaciju kompanije Airbus Helicopters i njihovog EC-135 imao u oktobru prošle godine i po svemu sudeći nije došlo do nikakvog konkretnijeg epiloga. Dok dnevne novine Informer danas prenose da se možda ipak planira (kupovina?) jednog (novog?) helikoptera:
„Vlada Srbije odvojiće iz budžetskih rezervi novac za nabavku novog vojnog helikoptera koji će služiti za spasavanje. Letelica će najverovatnije biti kupljena od Ujedinjenih Arapskih Emirata“, tvrdi Informer citirajući neimonovanog sagovornika.
Na to koliko su transportni helikopteri neophodni Srbiji i kako se to pitanje uvek odlagalo podsetila je Politika u današnjem tekstu.
Čelnici RV i PVO uvek su, koliko im to položaj i hijerarhija dozvoljavaju, tražili novu opremu. Naravno, nikada nije bilo hitno. Bilo je potrebno da neko pogine pa da te molbe budu ozbiljnije shvaćene.
General-major Ranko Živak, komandant RV i PVO, pre nesreće je u „Odbrani”, zvaničnom glasilu Ministarstva odbrane, komentarisao:
– Kada god je bilo neophodno, ljudstvo vazduhoplovne tehničke službe obezbedilo je maksimalnu moguću ispravnost. Planiramo obezbeđenje rezervnih delova za helikoptere Mi-8 i Mi-17. Kad god u teškoj situaciji uradimo pravu stvar sa helikopterima, dobijemo pregršt priznanja i pohvala koje nam nesumnjivo prijaju, ali bi nam više odgovaralo barem četiri do šest novih savremenih srednjih transportnih helikoptera. Nažalost, nekoliko dana posle čestitanja sve lagano padne u drugi ili treći plan – jasno je rekao general-major Živak, podseća Politika.
Perica
Sjajno je sto se suska o nabavci novog, ali ukoliko sebi dozvolimo da posle ove, prvo ljudske, pa onda materijalne katastrofe nabavimo samo jedan(!) helikopter(a svi znamo koliko ih je potrebno), da se zameni nesrecni 12551, onda stvarno treba staviti katanac na vojno vazduhoplovstvo. Da se konacno izvrsi eutanazija, koju cu ja prvi podrzati, jer ovo necovecno mucenje ljudi koji svakog dana "krvare", da nam RViPVO prezivi do dana kada ce neko da se seti da nama vojno vazduhoplovstvo u svakom svom obliku ipak treba, nema nikakve svrhe i krajnje je nehumano!
vlaya
Da li je moguće da ćemo nakon ove tragedije isprosit neku Pumu iz Emirata?
Vortex
Nema besplatnog ručka! Ako te netko i časti, ima negdje neki makar i skriveni razlog.
SerbianTeam
На жалост само када се деси оваква трагедија са смртним исходима државни и војни органи се сете да причају о набавци нових средстава и опреме за цивилну и војну заштиту. Тужно је само и споменути да је ВС за вертикални транспорт опреме и људства имала само два хеликоптера на располагању. Да не бих и ми спадали у сада "генерале после битке" надамо се доброј набавци бар неколико хеликоптера у разним конфигурацијама (по два примерка). Ваљда ће се сетити приликом набавке да у Србији сем војске постоји и сектор за ванредне ситуације и спасиоци под окриљем МУП-а чији је задатак првенствено трагање и спашавање људских живота, а који би требали да имају неки хеликоптер за те намене нпр. Sikorsky MH-60, Jayhawk, Eurocopter HH-65 Dolphi, AgustaWestland AW101 и сл.
Gost
S obzirom na izvor informacije, može biti kako patka, tako i ozbiljna namera (da ne kažem dil).
Ako ima istine, biće da je reč o rumunjskim Pumama ili AB412, i jednih i drugih se rečavaju (UAE). I jedno i drugo ništa "mlađe", ali dosta racionalnije rešenje, od Mi8/17.
Biće jako zanimljivo pratiti finansijske detalje, ako…
Jovan
Mislim da pume imaju i siptari,jel?
Живојин
Имају 4 Кугуара. http://tangosix.rs/2014/24/11/novi-albanski-helik…
А УАЕ има Пуме.
Supersix
Gledajte pa ponovo kupite Rusko smece !
Radoznali
Nije problem u "Ruskom smecu", nego u srpskoj opsesiji za vlascu!
"Rusko smece" je bez problema letelo i tamo gde ni jedan helikopter zapadnog porekla nije mogao ni da poleti!
A_1
To "smece" leti od +50 do -50.
To "smece" bi mogo smetlar da odrzava koliko je jednostavno i pouzdano!
Wild Goose
Da su kupovali samo jedan helikopter godisnje dal za vojsku dal za mup ne bi bili sad u takvoj iznudici.Potrebno je vise al bi to bio minimum koji bi zavrsio posao.To ne bi bio takav izdatak,a helikopteri su potrebni i korisni za sve moguce situacije.
Vortex
Svjestno i sa predumišljajem se pravi kriza da bi raznorazni mešetari izigravali spasioce i profitirali na našoj nesreći.
Goran S
ansat , 2- 2.5 miliona dolara, ali traziti opremu za letenje u slozenim vremenskim uslovima. znaci malo skuplji ali opet bi jeftinije izasao od drugih helkoptera iste velicine. Pa da se pruzimo koliko smo dugi a to je cjena novog helikoptera.
Ruski Mi 8 /17 je helikopter koga NATO koristi u Afganistanu ( citaj Amerikanci) jer je fantastican i definitivno nije smece.
A_1
Jedan Helikopter?!
Prvo ovo je tragedija. Moraju 6 heroja i dete da izginu da bi vlada pocela da razmislja o nabavci JEDNOG novog helikoptera. It to nije samo vlada. To je "grupa vladara novog veka". Jer su to zadnje pet… sest vlade koje nisu nista ulagale u tehniku vojske i policije. Svi su isti samo su razni nazivi politickih partija!
Nama ne treba jedan helikopter. Nama treba eskadrila helikoptera za vojsku, formiranje jedinice za spasavanje u MUPu i nekoliko helikoptera (na primer laki EC-135) za tu jedinicu. Da imamo sistem kao u ostalim drzavama evrope a ne da saljemo masivni desantni helikopter koji treba mnogo vise mesta za sletanje. Mi-8/17 je za evakuaciju i spasavanje masu ljudi.
A o hiljadu tona moderne masinerije za vojsku i da ne pricam.
Ali sta ce nama to… mi smo "ko bojagi lihtenstajn"… mi nemamo neprijatelje.
Izbrisite crveno i plavo i dobijemo belu zastavu sa belim orlom.
Dejan
Stare Mi 8 bi valjalo zameniti sa Mi 171 nekom od verzija M, E, S ili Sh trebalo bi manje preobuke jer je ipak to unapređeni derivat Mi 8 sa dosta nove opreme. Dok bi za hitne slučajeve i spasavanja idealan bio Ka 226.
Vlajko
Kakav KOSMICKI spin…nemam reci.
Dakle: UAE pokloni ceo 1 (jedan) helikopter. Onda Veliki Vodja kaze "evo, sad imamo novi tip helikoptera, bolji od prastarih ruskih, ubuduce cemo nabavljati samo ovakve".
I preko noci Srbija krene da kupuje zapadnu tehniku. Istina, po paprenim cenama, ali unifikacija, brale…
A to sto generali nemaju kicmu da kazu da Vojsci treba 20 helikoptera, to nema veze…zvezdice su zvezdice, sve ide u radni staz.
ghost buster
Jedno pitanje zasto je "prodat" sa365 iz mup-a preko francuske jednoj afričkoj zemlji jedini civilni helikopter koji je imao sve IFR mogucnosti za prevoženje u složenim meteo uslovima
gost
prodata 2 (dva), jedan kompletan ali sa motorima prve generacije i jedan u delovima. prodati iz razloga tog što smo imali samo jednog istinski kvalifikovanog pilota a nije bio šef jedinice.
VOC_91
Tužno je što ovi "univerzalni sunđeri", koji na sebe primaju sve oblike odgovornosti, razmišljaju uvek retroaktivno, a delaju isključivo na bazi nesreća, afera i rezultujućeg pritiska javnosti. Nikakve doktrine, strategije ni plana. Novca naravno uvek ima, razbacuje se šakom i kapom, samo je stvar prioriteta na šta će se usmeriti. Koliko znam i ozbiljna sredstva iz fondova vezanih za ulazak u EU već su nam bila na raspolaganju, ali mi smo bili nesposobni da uradimo održive projekte, a ona koja su dobijena propadala su zbog probijanja rokova. Da mi neko kaže da nismo mogli da osmislimo nacionalni sistem i tražimo par EMS i SAR letelica…
dusan m
bruka za ovu drzavu kako ne vodi racuna o vojsci,pa samim tim i r.vazduhoplovstvu.Nismo nabavili nove avione,dobro,ali oni imaju specificnu ulogu.Ali zar nismo mogli nabaviti par novih helikoptera koji se mogu upotrebiti za gomilu stvari,kako u civilnom tako i i vojnom sektoru?To samo prikazuje ne brigu drzave za svoje gradjane.Napravili su u Nisu tu bazu za vanredne situacije,i sad ocekuju da nas stalno Rusi spasavaju.Nama ne treba ni avion,ni helikopter jer doci ce braca Rusi cim ih pozovemo.Na nekim stvarima se jednostavno ne stedi.Prosle godine poplave i ostale nepogode,sad ovo..Valjda ce im konacno doci iz du***a u glavu sta treba da urade.
Super Puma
Ujedinjeni arapski emirati imaju Pume rumunske proizvodnje koje su stare oko 25godina.U vremenu izmedju 2003 i 2006 su potpuno modernizovane po ugledu na britanske Pume.
Novi jaci motori iz super pume novi reduktori,nova transmisija,novi glavni i repni rotor.Novi digitalni kokpit i novi 4 osovinski auto pilot.
Живојин
Да али су те Пуме донирали Либану. А остале ускладиштили. Замењују их са УХ-60.
gost
molim Vas da nam objasnite ŠTA JE 4 OSOVINSKI AUTOPILOT???
Vlada
Gost postavio si pitanje koje je vrh trenutnog dostignuća u industriji autopilota.
U suštini nije 4 osovinski, već autopilot koji upravlja četiri ose kretanja letelice. Prve tri ose su horizontalna, vertikalna i uzdužna. Četvrta osa je zastupljena samo kod helikoptera i kontroliše vertikalnu brzinu ili kolektiv, kako ga zovu piloti helikoptera.
Ovaj autopilot je još uvek u fazi razvoja. Poseduje ga veoma mali broj modela helikoptera i svi koštaju pravo malo bogatstvo. U principu ovaj autopilot košta više nego sve ostalo od opreme na helikopteru, uključujući u cenu i sam helikopter.
Pošto je još uvek u fazi razvoja ima puno dečijih bolesti i nije sertifikovan za CAT II i CAT III prilaze. Tj. Prilaze sa smanjenom vidljivošću. I nema šanse da je mogao biti ugradjen u Mi 17. Ni pod razno.
Vortex
Nečastan otkaz i degradacija Živaku i krivično postupanje sa Gašićem prije svega! Da se pobroje sve sve nepodobštine i rabote s onu stranu zakona i morala, treba vremena i prostora. Zlo se može uzrokovati i ne činjenjem.
Pedja
Moze da se pogine i na novom helikopteru.
dr.Kilder
naravno da od kupovine nema nista ..vest spinovana s vrha ..providno,kao i sve sto rade
Milka Ćulić
Verujem da članovi vojnih komisija koje istražuju uzroke tragedije helikoptera MI-17 u kojima je stradalo 7 osoba, ne bi smele sebi da dozvole da budu pod uticajem komentarani nezaposlene supruge jednog pilota, ni jednog penzionisanog doktora medicinskih nauke, kao ni arogantnih izjava ministra zdravlja i premijera vlade Republike Srbije, ali bi morale da dodju do istinitih uzroka, posle čega sledi – ne samo moralna odgovornost. Lični stavovi koji se pojavljuju na društvenim mrežama i u štampanim medijima su neophodni da se ne ponovi "nedopustiva ravnodušnost" javnosti kao u postupku, o pogibiji dvojice gardista 5. oktobra 2004. godine u vojnom objektu na Topčideru, koji je još uvek u predistražnoj fazi.
M. Ćulić
srbin
boze bolje da uzmu 2 mi 24 i jedan mi 26 a mogli bi i 1 taj iz uae
SerbianTeam
Хајде онда да се држимо набавке руских хеликоптера због логистике, тренинга пилота, итд. Онда би било боље да за потребе хитних случајева држава набави за Сектор ванредних ситуација МУП-а бар 2 Ka-226T Light Utility Multirole Helicopter, а за потребе војске бар 5 хеликоптера унапређене верзије Mi-171A2 .
Поздрав
gost
Ka-226 T Vam je izlozen u spoljnem delu muzeja vazduhoplovstva na Surčinu. Toliko o tome.
Dejan
Prijatelju teško da si video Ka 226. Prva verzija K226 je poletela 1997 godine! A K 226T je još kasnija verzija na koju su se ugradili moćniji Turbomeca Arrius 2G1 motori i poboljšana avionika sa MFD, automatski kontrolni i navigacioni system te bolji radar.
Ono što si ti mogao videti ispred muzeja bi bili Ka 25 / 28 jer je toga bilo bilo u JNA. Helix (Ka 28) je bio moćna mašina! Imao je čak bolji radar od Migova 29B koje smo uvezli. Kruži negde slika jednog sa ev. brojem 11402.
Eto toliko o tome! Da ynaš šta si stvarno video!