Najveći, sedamdesetprvi po redu, godišnji kongres rukovodioca avio-kompanija u organizaciji Međunarodne asocijacije za vazdušni saobraćaj (The International Air Transport Association-IATA) počeo je juče u Majamiju. On je okupio oko 800 učesnika, a među predstavnicima avio-prevoznika iz celog sveta nalazi se i direktor Er Srbije (Air Serbia), Dane Kondić.
Tokom tri dana trajanja kongresa najavljeni su paneli o saradnji kompanija i proizvođača (Panel: Aircraft Manufacturers & Airlines: Partners?), rastu broja putnika i održivosti takve tendencije (Panel: Sustainable Growth), o investiranju u avio-prevoznike i pronalaženju resursa za njihov budući rad (Panel: Making Airlines Investible), iskustvu i novim zahtevima putnika (Panel: Meeting Consumer Demands) i strukturnim promenama i potrebama u okviru prevoza robe (Panel: Cargo Strategy).
Biće organizovan i forum direktora gde će govoriti: Karsten Spor (Lufthansa), Džejms Hogan (Etihad Airways), Bred Tilden (Alaska Air), Kristof Miler (Malaysian Airlines), Klaudia Sender Ramirez (TAM Airlines).
Kako prenosi Rojters (Reuters), na ovogodišnjem skupu će se govoriti i o zaradi u 2015. godini. Trenutno se procenjuje da će neto profit biti 25 milijardi dolara za 3,2 % profita od marži, što je najbolja zarada u proteklih 5 godina.
Neposredno pre otvaranja 71. susreta o stanju u avio-prevozu i proslavi 70. rođendana ove asocijacije govorio je generalni direktor IATA-e, Toni Tajler.
Pitanje otvorenog neba
U centru pažnje ovogodišnjeg kongresa naći će se i „Open sky drama“ između američkih i zalivskih avio-kompanija. Posle optužbi da su dobile subvencije od 40 miliona dolara, kompanije sa Bliskog istoka su pozvale američku Vladu da preispita politiku otvorenog neba.
U prilog tome da će se u Majamiju govoriti o ovoj temi govori i činjenica da su se „nelojalnoj konkurenciji“ usprotivile i evropske vlasti. Holandska Vlada je prošlog meseca najavila da će privremeno zabraniti nove slotove na amsterdamskom aerodromu zalivskim kompanijama, prenosi Rojters.
Generalni direktor IATA-e, Toni Tajler, je u razgovoru za Rojters rekao da je na Vladama da reše pitanje fer konkurencije:
– Poslednji put se to desilo sa evropskim kompanijama i avio-prevozicima sa Bliskog istoka. Od tada primećujemo da se sklapaju savezi, komercijalni ugovori ili u slučaju Etihada, subvencije. –
Očekuje se da će se u raspravu na ovu temu uključiti i ostali predstavnici avio-industrije.
IATA okuplja oko 260 kompanija iz celog sveta, što čini 83% ukupnog svetskog avio-transporta.