14. izdanje najvećeg bliskoistočnog vazduhoplovnog sajma počelo je juče na jednom od najvećih aerodroma na planeti „Al Maktum International“, deo kompleksa ranije poznatog kao DWC (Dubai World Central) koji se od ove godine naziva „Dubai South“.
Organizatori jednog od najbitnijih globalnih susreta civilne i vojne avio-industrije za ovu godinu predviđaju 1.100 izlagača iz 60 zemalja uz posebno organizovanih 16 nacionalnih industrijskih paviljona (od kojih je i ove godine američki najveći). Očekuje se preko 65.000 posetilaca a najveće povećanje registracija za prisustvo zabeleženo je iz Irana i Indije. Indija će 2017. godine najverovatnije imati svoj zasebni industrijski paviljon dok će otvaranje Irana zbog najavljenog popuštanja američkih sankcija sigurno u budućnosti proizvoditi nove zanimljive vesti u industriji.
Izveštavajući 2013. godine iz Dubaija preneli smo vam tadašnju rekordnu atmosferu narudžbina među kojima je bila čak bila i Er Srbija. Fantastičnih 206.1 milijarde dolara iznosio je ukupan zbir vojnih i civilnih narudžbina – cifra koja ove godine teško da će biti dostignuta. Obilazeći statiku i štandove unutar jedne velike hale stiče se utisak da je ponuda u svemu ove godine skromnija.
Derivati i premišljanja
Niska cena goriva, „umor“ od rekordnih narudžbina pre dve godine i oprez. Ovo su najbitnije stavke koje će uticati da Erbas i Boing možda ove godine ne odu iz Dubaija sa previše osmeha na licu. Mada, budući da je u pitanju Dubai, i dalje je sve moguće.
Lokalna zvezda, Emirati, ove godine slave 30 godina postojanja i kao najveća A380 mušterija i dalje poručuju Erbasu da je „neo“ verzija dvospratnog širokotrupnog lajnera ono što im zaista treba. Pre nedelju dana primili su jedinstvenu letelicu ovog tipa, prvi A380 konfigurisan u samo dve klase (trenutne letelice imaju tri) – 58 sedišta u biznisu i 557 u ekonomiji. Ukoliko se i dogodi neko čudo ove godine ono će biti u formi lansiranja A380neo programa i, sasvim je moguće, istovremenoj narudžbini od strane Emirata. Neki komentatori ne isključuju i najavu aerodinamičkih izmena i poboljšanja za ovaj avion.
Dok Boing takođe neće imati mnogo vesti u pogledu novih derivata a verovatno ni mnogo narudžbina, Bombardierova C-Serija ove godine je premijerno na Bliskom Istoku. CS100 FTV-5 (Flight Test Vehicle) u bojama avio-kompanije koja je prvi naručilac, Swissa, biće izložena na statici. Za razliku od duple premijere u Parizu kada je jedna letelica učestvovala u dnevnom letačkom displeju, ključni period pred kraj pune sertifikacije (očekuje se do kraja godine) i drugi izazovi, naterali su kanadsku kompaniju da u Dubiju nastupi skromno. Region koji nije previše „lud“ za avionom ovakvog kapaciteta naručio je, do sada, ukupno 31 letelicu.
Katar ervejz je, kao i u Parizu sredinom godine, ponovo odlučio da zagospodari statikom. Izložili su svoj A380, B787 i A350.
Emirati su prvog dana predstavili i svoju novu priču kada je obuka pilota u pitanju. „Emirates Flight Training Academy“ nova je škola za pilote ove avio-kompanije koja je do sada globalno outsorsovala ovu aktivnost. Kada počne sa radom sledeće godine, ovde na Al Maktumu, imaće kapacitet za obuku 500 kadeta pilota. Na statici su izložili dva tipa letelice koje će biti osnovni tipovi škole – SR22 i Embraerov Phenom 100.
U vojnoj areni je tek siromašno ove godine. Pariz i dalje ostaje neprikosnoven kada su aktivnosti u odbrambenom sektoru u pitanju ali i ako pričamo o letačkom programu. Eurofighter i Dassault i dalje pokušavaju da pridobiju Emirate, F-22 i B-1B svakodnevno će proletati iz okolnih baza kao deo programa, F-35 se i dalje ne pojavljuje dok je američki izložbeni „koral“ ove godine posebno zanimljiv i egzotičan.
Srbija
Prisustvo Srbije na ovogodišnjem sajmu je nepostojeće ako se zadržimo na formalnom odsustvu naših izlagača. Međutim, ako se malo zagrebe ispod površine, ponovo je prisutna sudanska grupacija Safat koja ponovo izlaže i svoj Safat 03 – avion za obuku koji je baziran na našoj Utvi-75.
Ovoga puta Safat 03 leti i to ne da leti, nego leti sa srpskom YU-PBK registracijom, leti je srpski pilot i nastupa u letačkom programu između B-1B i F-22! U narednim danima očekujte mnogo više ekskluzivnih detalja o ovom, za našu zemlju, istorijskom nastupu.
Tango Six četvrti put izveštava sa najvećeg bliskoistočnog vazduhoplovnog sajma. Za grupisane postove iz Dubaija kliknite na baner ispod: