Prosečna neto zarada avio-kompanija u 2016. godini iznosiće 36,3 milijardi dolara, predviđa IATA – industrijska asocijacija svetskih avio-kompanija u svom novom izveštaju. Asocijacija je, takođe, preinačila prognozu iz juna ove godine o neto profitu od 29,3 milijardi dolara u 2015. i iznela zaključak da će on iznositi 33 milijardi dolara.
Zaključci IATA-e da će naredna godina biti bolja od ove oslanjaju se na procene pojedinih parametara kao što su niža cena goriva, rast broja putnika, ekonomska kriza.
Pad prihoda samo u kargo prevozu
U 2016. godini svetske avio-kompanije prevešće 3,8 milijardi putnika. Prema prognozi oni će leteti na 54 000 linija.
Prihodi u 2016. godini iznosiće 717 milijardi dolara.
Ova cifra predstavljaće rast u odnosu na 2015. godinu, kada je broj od 710 milijardi dolara, u stvari, predstavljao pad u poređenju sa 2014. godinom (758 milijardi dolara).
U 2016. blagi pad će doživeti samo kargo prevoz čiji će prihod iznositi 50.8 milijardi dolara, procenjuje IATA i prognozira da će ta cifra za 2015. godinu iznositi 52.2 milijarde dolara.
Paradoksalno, rast potražnje za ovom vrstom prevozom u 2016. procenjuje se na 3% što je više u odnosu na 2015. godinu (1,9%). Biće prevezeno 52.7 miliona tona robe.
Profit po regionima za 2015. i 2016.
Od 33 milijardi dolara koliko iznosi ukupna neto zarada u 2015. godini, severnoameričkim kompanijama pripašće više od polovine, odnosno 19.4 milijardi dolara. Isto će se desiti i sledeće godine s tim što će cifra iznositi 19.2 milijarde dolara. Godišnja zarada avio-kompanija po putniku u 2016. iznosće 21.44 dolara.
Evropski avio-prevoznici ukupno će ostvariti tri puta manji profit od Severne Amerike u 2015. godini – 6.9 milijardi dolara. U 2016. ovaj broj povećaće se na 8.5 milijardi dolara. Naglom rastu najviše će doprineti pad cene goriva, brži oporavak Evrozone i prihodi od poslovnih putovanja u Severnu Ameriku čiji je broj u porastu. Ipak, zarada po putniku iznosiće svega 8.80 dolara.
Zarada u azijsko-pacifičkom regionu iznosiće 5.8 milijardi dolara u 2015. godini, odnosno 6.6 milijardi dolara u 2016. Profit po putniku sledeće godine procenjuje se na 5.13 dolara. Najveći rast zabeležiće Indija, Indonezija i Kina. Ova regija, međutim, i dalje će nastaviti da beleži slab rast u kargo saobraćaju.
Kompanije sa Bliskog istoka će u ovoj godini zabeležiti profit od 1.4 milijardi dolara, što je manje u odnosu na prvobitno predviđanje od 1.8 milijardi. Očekuje se da će 2016. ta cifra iznositi 1.7 milijardi. Profit po putniku biće 7.79 dolara, što je nešto manje u odnosu na Evropu i čini jednu trećinu zarade u Americi.
Latinska Amerika će 2015. godinu završiti sa 300 miliona dolara gubitka. Zarada u sledećoj godini biće 400 miliona dolara.
Isti gubitak ove godine se očekuje i u Africi dok će naredne on iznositi 100 miliona dolara.
„Krhka“ profitabilnost
U 2015. godini, kao i u 2016. zarada avio-kompanija biće veća od troškova.
– Ostvarivanje veće zarade od troškova znači da su avio-kompanije uspele da ostvare minimum očekivanja svojih akcionara.
Za većinu drugih industrija to predstavlja normu, ne izuzetak. Prosečni avio-prevoznik će i dalje zarađivati manje od 10 dolara po putniku.
Profitabilnost industrije se opisuje pre rečju „krhka“ nego „stabilna“ – objasnio je Toni Tajler, generalni direktor IATA-e.
IATA skreće pažnju da će trend rasta profita u avio-industriji biti sporiji u narednom periodu. Kao jedan od razloga navodi se cikličnost poslovanja koje traje 8-9 godina, a za čiju se početnu tačku u ovom slučaju uzima 2009. godina.