BEG airport status
[EKSKLUZIVNO] Direktor Mubadale: Zadovoljni smo sa SR Tehniks i Utvom u Srbiji, želimo da vam pomognemo Kako je Tango Six krajem prošle godine prvi javio, Mubadala i Etihad razmišljaju da Beograd postane MRO centar za sve Etihad Partners uskotrupne avione

[EKSKLUZIVNO] Direktor Mubadale: Zadovoljni smo sa SR Tehniks i Utvom u Srbiji, želimo da vam pomognemo

– Želimo i dalje da pomažemo srpskoj vazduhoplovnoj industriji. Visokokvalifikovana radna snaga, niska troškovna baza i vaša proatikvnost i trud da nam predstavite svoje mogućnosti ključ su za buduću saradnju – zaključak je ekskluzivnog intervjua koji je Homeid Al Šameri (Homaid Al Shemmari), CEO Mubadaline divizije posvećene vazduhoplovstvu dao našem portalu.

Osnivač i najveći sponzor Svetskog vazduhoplovnog samita koji se danas završava u Abu Dabiju upravo je kompanija Mubadala. Osnovana 2002. godine ona je zapravo državni fond Ujedinjenih Arapskih Emirata koji za cilj ima strateško investiranje u različite industrija sa jedinim ciljem – ustanovljenje (pre svih) proizvodnih kapaciteta i prenos najbitnijih tehnologija kako bi se Emirati u budućnosti u potpunosti oslobodili nafte kao najvećeg izvora prihoda.

Sa portfoliom koji je procenjen na 65 milijardi dolara, Mubadala, preciznije „Mubadala Aerospace & Engineering Services“ počela je da gleda u Srbiju kao potencijalnu zemlju za investicije pre svega kao deo strateškog odnosa Srbije i Ujedinjenih Arapskih Emirata. Uvrštavanje Er Srbije u Etihad Partners grupaciju do sada je bio jedini vidljivi aranžman ulaganja Emirata u Srbiju a pre nekoliko meseci Tango Six je počeo prvi da izveštava o drugim aktivnostima i saradnjama koja su ponovo oživele potencijal Srpske vazduhoplovne industrije.

SRT i Jat Tehnika

Homeid Al Šemari vodi diviziju Mubadale koja je posvećena vazduhoplovnoj, telekomunikacionoj i odbrambenoj industriji. Pre dolaska u Mubadalu Al Šemari je služio u oružanim snagama UAE gde je bio na više pozicija u sektorima vojne avijacije, održavanja vazduhoplova i logistike.

"Za nas je, mogućnost širenja našeg MRO biznisa u Srbiji, u srcu Evrope, sa niskom cenom troškova, prednost sama po sebi" - Al Šameri za Tango Six
„Za nas je, mogućnost širenja našeg MRO biznisa u Srbiji, u srcu Evrope, sa niskom cenom troškova, prednost sama po sebi“ – Al Šameri za Tango Six

U razgovoru za Tango Six pokušao je da objasni kako se to Srbija odjednom uklopila u vazduhoplovni portfolio Mubadale:

– Kada pričamo o MRO segmentu sve je počelo sa Etihadom i njihovim dolaskom u Srbiju. Kao što znate oni su sada vlasnici 49% vaše nacionalne avio-kompanije i to je bio katalizator koji nas je motivisao da obratimo pažnju na vašu zemlju.

Odnos koji Mubadala i Etihad imaju je pre svega strateški. Mubadala vazduhoplovnoj industriji pruža usluge održavanja (MRO) kao i finansijske usluge. Etihad je velika avio-kompanija i jedan od njihovih dugoročnih strateških ciljeva je ulaganje u druge avio-kompanije svuda na planeti. Budući da smo mi vlasnici švajcarske kompanije SR Tehniks (SR Technics) želimo da u sektoru MRO-a podržimo Etihad kao našu nacionalnu avio-kompaniju.

Mi ne ulažemo napamet i u svakom poslu koji izaberemo mora doći do poklapanja više stvari. To poklapanje u ovom slučaju mora imati u vidu pre svega interese Mubadale i razvoj našeg biznisa kao i interese Etihada na raznim geografskim lokacijama na kojima posluje.

Kada pričamo o MRO biznisu, to izgleda otprilike ovako: neke avio-kompanije unutar Etihadove grupacije imaju sposobnosti za rad na strukturi, neke na motorima, neke su u Nemačkoj, Srbiji i Italiji. Mi gledamo ima li načina kako da objedinimo sve te MRO operacije i donesemo nama i svima ostalima u toj jednačini novu vrednost. Ako više operacija rade motore na više lokacija to je gubitak vremena, energije i na kraju para – ističe Al Šameri i na konkretno pitanje „gde je Srbija u svemu tome“ odgovara:

– Početak su dobri strateški odnosi Ujedinjenih Arapskih Emirata i Srbije. Etihad je suvlasnik Er Srbije i ubeđeni smo da Srbija može postati regionalno čvorište za pojedine discipline u vazduhoplovnoj industriji. Vi imate izuzetno dobro obrazovane mlade ljude koji odlično pričaju engleski jezik, a troškovna baza vaše zemlje je niska. Ovo poslednje je izuzetno bitno sa strane operacija.

Preselili smo administraciju SRT-a iz Švajcarske u Beograd i u tome imamo nove benefite i dodatu vrednost. SRT želi da nastavi da gradi na ovoj prilici. Kad smo kod SRT priče u Beogradu veoma smo zadovoljni i ona je nadvisila naša početna očekivanja.

Vaš MRO, Jat Tehnika, nam je veoma važna jer poznaje lokalni biznis i ima veliku tradiciju. A geografske lokacije su isto jako bitne u ovom biznisu. Mi smo otvorili kapacitete za popravku komponenata za uskotrupne avione u Maleziji i želimo da vidimo postoji li mogućnost partnerstva da neke od naših sposobnosti dovedemo u Jat Tehniku i tako smanjimo našu bazu troškova u Evropi. Mogućnost da smo sa biznisom zaista i locirani u Evropi nam je dodatna vrednost. Na primer, neki naši konkurenti imaji operacije u Aziji što je veoma daleko i neekonomično za neke od njih.

Za nas je, mogućnost širenja našeg MRO biznisa u Srbiji, u srcu Evrope, sa niskom cenom troškova, prednost sama po sebi. –

Utva

– Kod vaše fabrike aviona Utva, princip je isti. Pjađo (Piaggio), italijanska kompanija čiji smo takođe vlasnici je morala da krene u autsorsing, da primeni neke mere ušteda i odlučili smo da sa našim partnerima u Srbiji to uradimo. Pjađo je uvideo da se u Srbiji neke stvari mogu proizvesti efikasnije i efektnije i to je bila osnovna premisa. Pokušavamo da ubedimo Pjađo da uradi još ovakvih stvari i onda dolazimo do sledećeg: ako vi u Srbiji imate plan da oživite ovaj segment svoje industrije, da u nju ulažete, mi možemo pomoći, kao što smo već ovim primerom i uradili i onda vi možete reći: OK, imamo barem jedan dugoročni ugovor i možemo graditi na tome. Mi želimo da vam u tome pomognemo – rekao je Šameri za Tango Six.

Utva pomaže Pjađu u proizvodnji njihove nove bespilotne letelice Hamerhed / Foto: Petar Vojinović
Utva pomaže Pjađu u proizvodnji njihove nove bespilotne letelice Hamerhed / Foto: Petar Vojinović

Fabrika aviona Utva do sada nije želela da izlazi u javnost o saradnji sa kompanijom Pjađo. Deo koji proizvode koristi se u procesu sklapanja (spajanja) sekcija trupa njihove Avanti linije, kako poslovnog aviona tako i bespilotne letelice Hamerhed (Hammerhead). Ovaj deo, takozvani „marry up jig“ prvi je isporučeni proizvod Utve na kojem će se zasnivati uspešnost buduće saradnje sa Pjađom.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

gi

A sta je bilo sa ALASom?

Odgovori
dr

Isto sto i sa fabrikom mikrocipova..

ra

Kao i sa avionom kobac od kojeg se odustalo navodno za sad pa su se okrenuli Sovi ali i od nje slaba vajda

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

28. Nov 2024.Pogledaj

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

^^ Pa najverovatnije ono sto je i najlogičnije. 1. Eliminacija cevčuge za srkanje goriva u vazduhu. Ako Gripen ima mesta naći će i za Rafala. Kreativni subto inžinjeri pa mogu nešto malo bolje da urade. 2. Comformal Fuel tanks.. uz eliminaciju starih cilindričnih spoljnih rezervoara za gorivo. Ili, kao F-22 i Izraelski F-35 dobice STEALTH…

28. Nov 2024.Pogledaj

Vaste na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Aleksandar Zato se verovatno Alžir odlučio za Rusko oružije ? oko 5 miliona Alžiraca ima u Francusku plus Alžirci ne mirišu Francuze,toliko o južnoj pokrajini !

28. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Yoda na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@ Petrovic Dusan "Neistina je da Rusi imaku bilo lalvu prednost.“, sto se i videlo na snimku pada „Lesnikovace “ (oreshek) gde se bojeva glava raspala na vise neravnomernih komada koji padaju raznom brzinom, dok bi trebalo da su jednake i u istim intervalima (objasnjenje fizicara Marka Solomina, ne moje)." Propaganda, radi se o podmuniciji,…

27. Nov 2024.Pogledaj