– Želimo i dalje da pomažemo srpskoj vazduhoplovnoj industriji. Visokokvalifikovana radna snaga, niska troškovna baza i vaša proatikvnost i trud da nam predstavite svoje mogućnosti ključ su za buduću saradnju – zaključak je ekskluzivnog intervjua koji je Homeid Al Šameri (Homaid Al Shemmari), CEO Mubadaline divizije posvećene vazduhoplovstvu dao našem portalu.
Osnivač i najveći sponzor Svetskog vazduhoplovnog samita koji se danas završava u Abu Dabiju upravo je kompanija Mubadala. Osnovana 2002. godine ona je zapravo državni fond Ujedinjenih Arapskih Emirata koji za cilj ima strateško investiranje u različite industrija sa jedinim ciljem – ustanovljenje (pre svih) proizvodnih kapaciteta i prenos najbitnijih tehnologija kako bi se Emirati u budućnosti u potpunosti oslobodili nafte kao najvećeg izvora prihoda.
Sa portfoliom koji je procenjen na 65 milijardi dolara, Mubadala, preciznije „Mubadala Aerospace & Engineering Services“ počela je da gleda u Srbiju kao potencijalnu zemlju za investicije pre svega kao deo strateškog odnosa Srbije i Ujedinjenih Arapskih Emirata. Uvrštavanje Er Srbije u Etihad Partners grupaciju do sada je bio jedini vidljivi aranžman ulaganja Emirata u Srbiju a pre nekoliko meseci Tango Six je počeo prvi da izveštava o drugim aktivnostima i saradnjama koja su ponovo oživele potencijal Srpske vazduhoplovne industrije.
SRT i Jat Tehnika
Homeid Al Šemari vodi diviziju Mubadale koja je posvećena vazduhoplovnoj, telekomunikacionoj i odbrambenoj industriji. Pre dolaska u Mubadalu Al Šemari je služio u oružanim snagama UAE gde je bio na više pozicija u sektorima vojne avijacije, održavanja vazduhoplova i logistike.
U razgovoru za Tango Six pokušao je da objasni kako se to Srbija odjednom uklopila u vazduhoplovni portfolio Mubadale:
– Kada pričamo o MRO segmentu sve je počelo sa Etihadom i njihovim dolaskom u Srbiju. Kao što znate oni su sada vlasnici 49% vaše nacionalne avio-kompanije i to je bio katalizator koji nas je motivisao da obratimo pažnju na vašu zemlju.
Odnos koji Mubadala i Etihad imaju je pre svega strateški. Mubadala vazduhoplovnoj industriji pruža usluge održavanja (MRO) kao i finansijske usluge. Etihad je velika avio-kompanija i jedan od njihovih dugoročnih strateških ciljeva je ulaganje u druge avio-kompanije svuda na planeti. Budući da smo mi vlasnici švajcarske kompanije SR Tehniks (SR Technics) želimo da u sektoru MRO-a podržimo Etihad kao našu nacionalnu avio-kompaniju.
Mi ne ulažemo napamet i u svakom poslu koji izaberemo mora doći do poklapanja više stvari. To poklapanje u ovom slučaju mora imati u vidu pre svega interese Mubadale i razvoj našeg biznisa kao i interese Etihada na raznim geografskim lokacijama na kojima posluje.
Kada pričamo o MRO biznisu, to izgleda otprilike ovako: neke avio-kompanije unutar Etihadove grupacije imaju sposobnosti za rad na strukturi, neke na motorima, neke su u Nemačkoj, Srbiji i Italiji. Mi gledamo ima li načina kako da objedinimo sve te MRO operacije i donesemo nama i svima ostalima u toj jednačini novu vrednost. Ako više operacija rade motore na više lokacija to je gubitak vremena, energije i na kraju para – ističe Al Šameri i na konkretno pitanje „gde je Srbija u svemu tome“ odgovara:
– Početak su dobri strateški odnosi Ujedinjenih Arapskih Emirata i Srbije. Etihad je suvlasnik Er Srbije i ubeđeni smo da Srbija može postati regionalno čvorište za pojedine discipline u vazduhoplovnoj industriji. Vi imate izuzetno dobro obrazovane mlade ljude koji odlično pričaju engleski jezik, a troškovna baza vaše zemlje je niska. Ovo poslednje je izuzetno bitno sa strane operacija.
Preselili smo administraciju SRT-a iz Švajcarske u Beograd i u tome imamo nove benefite i dodatu vrednost. SRT želi da nastavi da gradi na ovoj prilici. Kad smo kod SRT priče u Beogradu veoma smo zadovoljni i ona je nadvisila naša početna očekivanja.
Vaš MRO, Jat Tehnika, nam je veoma važna jer poznaje lokalni biznis i ima veliku tradiciju. A geografske lokacije su isto jako bitne u ovom biznisu. Mi smo otvorili kapacitete za popravku komponenata za uskotrupne avione u Maleziji i želimo da vidimo postoji li mogućnost partnerstva da neke od naših sposobnosti dovedemo u Jat Tehniku i tako smanjimo našu bazu troškova u Evropi. Mogućnost da smo sa biznisom zaista i locirani u Evropi nam je dodatna vrednost. Na primer, neki naši konkurenti imaji operacije u Aziji što je veoma daleko i neekonomično za neke od njih.
Za nas je, mogućnost širenja našeg MRO biznisa u Srbiji, u srcu Evrope, sa niskom cenom troškova, prednost sama po sebi. –
Utva
– Kod vaše fabrike aviona Utva, princip je isti. Pjađo (Piaggio), italijanska kompanija čiji smo takođe vlasnici je morala da krene u autsorsing, da primeni neke mere ušteda i odlučili smo da sa našim partnerima u Srbiji to uradimo. Pjađo je uvideo da se u Srbiji neke stvari mogu proizvesti efikasnije i efektnije i to je bila osnovna premisa. Pokušavamo da ubedimo Pjađo da uradi još ovakvih stvari i onda dolazimo do sledećeg: ako vi u Srbiji imate plan da oživite ovaj segment svoje industrije, da u nju ulažete, mi možemo pomoći, kao što smo već ovim primerom i uradili i onda vi možete reći: OK, imamo barem jedan dugoročni ugovor i možemo graditi na tome. Mi želimo da vam u tome pomognemo – rekao je Šameri za Tango Six.
Fabrika aviona Utva do sada nije želela da izlazi u javnost o saradnji sa kompanijom Pjađo. Deo koji proizvode koristi se u procesu sklapanja (spajanja) sekcija trupa njihove Avanti linije, kako poslovnog aviona tako i bespilotne letelice Hamerhed (Hammerhead). Ovaj deo, takozvani „marry up jig“ prvi je isporučeni proizvod Utve na kojem će se zasnivati uspešnost buduće saradnje sa Pjađom.
gile
A sta je bilo sa ALASom?
drapsinac
Isto sto i sa fabrikom mikrocipova..
radovanović željko
Kao i sa avionom kobac od kojeg se odustalo navodno za sad pa su se okrenuli Sovi ali i od nje slaba vajda