BEG airport status
Gripen glavni favorit za novi borbeni avion RV Bugarske U prvoj fazi Bugarska bi nabavila 8 aviona a budžet koji je za to namenjen iznosi 765 miliona evra.

Gripen glavni favorit za novi borbeni avion RV Bugarske

Bugarski ministar odbrane Stefan Janev potvrdio je juče da je švedska ponuda za novi bugarski višenamenski borbeni avion najbolje rangirana nakon što je radna grupa koja se bavi ovim pitanjem takođe juče dostavila Ministarstvu odbrane rezultate svoje procene ponuda koje su poslale Švedska, Portugal i Italija. Ujedno je potvrđeno i da je na drugom mestu rangirana Portugalija a na trećem Italija.

Radna grupa kojom je predsedavao komandant Ratnog Vazduhoplovstva general-major Canko Stojkov procenjivala je nabavku novih švedskih JAS-39C i D ‘’Gripen’’, polovne EF-2000 Tranše 1 iz Italije i polovne F-16 MLU koji bi se uz logističku podršku SAD remontovali i modernizovali u Portugalu.

Pošto je u procesu odabira novog aviona komisija proglasila Gripena za favorita ministar Janev izjavio je da je normalno da se pregovori prvo započnu sa Šveđanima ali je naglasio da će tek sledeća vlada morati da odluči sa kojim od tri ponuđača će se pregovarati. Parlamentarni izbori u Bugarskoj održani su 26. marta ove godine a nova vlada mogla bi biti formirana početkom idućeg meseca.

Ministar Janev objasnio je da njegova vlada nije želela da zaustavi rad na nabavci novog borbenog aviona ali da će odluku ipak doneti nova vlada za čije je formiranje mandat dobio bivši premijer Bojko Borisov čija je stranka GERB osvojila najviše glasova na izborima.

U svom izjavi za bugarski Nacionalni radio, aktuelni premijer Ognjan Gerdjikov bio je mnogo uzdržaniji rekavši da još uvek ništa nije odlučeno kada je u pitanju nabavka novih borbenih aviona za bugarske vazduhoplovne snage.

Detalji o rangiranju ponuđača nisu saopšteni javnosti sa objašnjenjem da su to poverljive informacije pa nije sasvim jasno zašto se Gripen nalazi na prvom mestu. Međutim bugarski vebsajt Mediapool je, pozivajući se na svoje izvore iz Ministarstva finansija, objavio da je švedska ponuda vredna oko milijardu leva (oko 510 miliona evra) dok je bi nabavka polovnih F-16 koštala 1,5 milijardi evra (oko 765 miliona evra) koliko i iznosi ceo planirani budžet za nabavku.

Takođe Mediapol je preneo i da je način plaćanja švedskih aviona primamljivi jer se nudi plaćanje u ratama a izneta je i informacija da bi isporuka Gripena mogla biti brža od konkurencije i da bi oni mogli stići za oko 18 meseci.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Du

Juce je bilo u svedskim novinama da su to ipak polovni Gripeni serije A! Cak i cifra nije ista u njihovim novinama, jer tamo pise 850 miliona evra. Pozdrav za autora jer stvarno cenim objektivnost i znanje

Odgovori
zo

Gripen je odlican izbor..kamo srece da smo mi tako nesto uradili..dobar je i ofsset program..struka je dala svoje, videcemo sta ce politika odluciti.

sr

Ne moze biti A verzija zato sto su posljednji primjerci prepravljeni u C export za Tajvan jos prije 6 godina.
Prosto, nema ih vise operativnih.

Du

Zeleo bih ako je to moguce, da autor ovog portala gospodin Bankovic objasni razlike u kvalitetu Gripena C i D verzije i Mig-a 29 koje mi dobijamo u naoruzanju vojske Srbije na standard SM? Hvala unapred

Odgovori
St

Nitko jos nije dogovorio modernizovanje na SM standard nazalost. Daju nam za sada stare osnovne mig29.

de

JAS-39 je puno bolji nego MiG-29ice iz 1990-ih. A Tajlandski JAS-39 nisu imali probleme protiv Kineskin Su-27SK I ranih J-11 (Kineska kopija Su-27SK). Tajlandksi piloti su kazali da su Kineski piloti bili izvrsni ali JAS-39 je imao veliku prednost.

Tajlandkski piloti su kazali da razlog za dobar rezultat JAS-39 moze da „prica“ sa drugim JAS-39 (networking). To znaci sto jedan avion vidi, svi avioni vide.

A imaju dobre daleko metne rakete AIM-120 AMRAAM I nove rakete Meteor. Naprednji je radar naspram starijih MiG-29.

MiG-29 9-12 I 9-13 su zastarijeli avioni kao sto je F-16A/B-15. Treba nadogradnje do SMT standard da bi bili efikasni u borbi zrak-zrak,

Mi nismo još ništa dobili. Što reče ona narodna – mi o ražnju, a zec u šumi.

sr

Prva verzija
A/B = Jednosjed/dvosjed

Druga verzija (prilagodjavanje NATO standardima, platforma za izvoz, nova oprema za komunikaciju i elektronika)
C/D = Jednosjed/dvosjed

Nova generacija (Takodje pominjan kao Super Gripen i Gripen Next Generation – NG, Novi radar, IR senzor, novi EWR, ECM, Novi motor = novi usisnici, pomjeranje stajnog trapa van centralnog trupa, promjena krila, podebljanje diehedrala, podebljanje prelaza izmedju trupa i krila, produzenje aviona da se dobije mjesto za elektroniku, promjena rezervoara, krilni ne postoje vise, promjena debljine krila, novi IFF, sta god da novine kazu ne moze se napraviti nadogradnja A i C u E)
E/F = Jednosjed/dvosjed
Nakon ukaza svedskog odbora za nabavku aviona avion F otpisan. Nakon sklapanja ugovora sa Brazilom verzija F se vraca na scenu, ali ce se proizvoditi u Brazilu.

Takodje mozete cuti o Sea Gripen sto je ustvari plan da se Gripen ponudi Indiji i njihovoj mornarici.

Skoro sve reklame o JAS-39E su ustvari jedan jedini JAS-39D koji je prilagodjen za demo letove. Dakle potpuno rashodovan i onda sastavljen samo da se pokazu karakteristike novog motora i nekih sistema.

Svi dvosjedi Gripeni imaju istu borbenu moc kao i jednosjedi, Radar, naoruzanje, elektronika…sve OSIM naleta. Takodje bitno pomenuti da je raspored elektronike, sistema za hladjenje, kablova, cijevi…promjenjen u dvosjedim verzijama sto zahtjeva dodatnu obuku mehanicara.

Nadam se da ova imformacija pomaze.

Jo

Mislim ipak da su im gripeni bolja opcija,kad se vec dosta placa.Ef nebih uzeo ni transu 3 a kamoli 1 f16 mislim da traze mnogo za polovan avion.Kada se sve uzme i sabere verovatno je gripen najbolja opcija,stim sto nisam siguran da je to sigurno,ne bi me iznenadilo da nova vlada kaze nesto u fazonu “ zbog nedostatka sredstava modernizaciju odlazemo za bolja vremena“ bez obzira sto su kao odvojili budzet za to.Bulgari su nekad kao ruski miljenici mogli da imaju sve od mig 25,29 su25 do s300 imali su mnogo jacu avijaciju i pvo od ex Yu bez obzira sto su u odnosu na bivsu prokletinju imali 2.5 puta manju teritoriju,znam naravno to su platili izolovanoscu iza gvozdene zavese kulturnom i industriskom zaostaloscu,sada u EU uzivaju u prosperitetu i u lepom i masnom zivotu itd.ali tako stoje stvari

Odgovori
Dr

Lepo je izneti ove cifre i podatke,cisto zbog nekih ovde koji balave na zapadne letelice.
Niko ne spori da su to dobri aparati,ali pogledajte te cifre…765 miliona za polovne F-16. Pogledajte rok isporuke Gripena,18 meseci.U prevodu,to je 2 godine. Pa cak i da mozemo da ih kupimo,da im bacimo kes na sto (u sta cisto sumnjam), mi bi morali prakticno da ostanemo bez RV na godinu dana minimum,zbog isteka resursa nasih Mig-ova,i uvodjenja u upotrebu novog tipa.

Odgovori
Kr

Pa Mađarska osim ratnog zrakoplovstva praktički niti nema vojske. Nema tenkove niti artiljerije. A oklopna vozila su im zastarjela

Go

Da, SAAB akcije su skocile, tako da stoji informacija da su Bugari najblize potpisu za 8 Svedskih Gripena. Dobar je to avion ali malo skup za nas dzep.

Odgovori
sr

Gripen je daleko najjeftiniji avion za nas. Ne stedimo mi tako sto dobijamo MiGove na poklon vec placamo skupo za svako sat naleta sto je ostao tim avionima. A nasi piloti rizikuju zivote dok lete ispod minimuma sati koji su potrebni godisnje da bi se upste zvao pilotom.
I za par godina opet Jovo nanovo.
Garancija za Gripen je 40 godina. Crkne osigurac, dolazi ti dan poslje sve sa mehanicarom iz Svedske a da ne pricamo o saradnji, obuci tehnicara, pilota, GARANTOVANIM satima naleta po pilotu.
Kad sracunas sve to prosto te glava zaboli kako siromana Srbija ima para za rupu bez dna sto je jedan MiG-29 u raspadnom stanju.

Gr

Gripen je avion koji ce se isplatiti samo Svedjanima. U „sitna crevca“ se treba ustanoviti za sta vam trebaju avioni,i striktno se drzati toga. Sve ostalo je bacanje para,i mislim da je madjarski primer to odlicno pokazao.

Odgovori
Sh

A šta je to „mađarski primer“ dokazao, molim te? I kako?

Ma

Avion koji nikad nije imao borbeno iskustvo netreba kupovati jer se nezna kakva je eksplatacija u realnim borbenim uslovima.Moje misljenje je da je F-16 bolje resenja ali cena polovnog je veoma problematicna.

Odgovori
Ni

JAS 39 ucestovovao u akciji na Libiju kao izvidjac i lovacka zastita drugim avionima….ako nisi znao..

Ko

@Marko

Na neki nacin isto tako bi se moglo reci i da ne treba kupovati avion sa obilnim borbenim iskustvom, jer 100% neces dobiti avion sa istim karakteristikama.

ka

Nadam se da ce Bugari kupiti Gripene, pa da se mi ugledamo na njih, cena po meni nije problem, jer SAAB daje odlicne kontra transfere tehnologija, pa iako skup Gripen je jeftiniji od MiG-a, jer je nemerljivo bolji i napredniji avion sposoban da vodi netcentric ratovanje, tj. avion komunicira sa komandnim mestom u vazduhu drugim Gripenima, ali i svim drugim osmatrackim jedinicama, ima izvanredan Erikson Blue Vixen AESA radar i koristi evropsku BV AMRAAM raketu Meteor izraelsku DERBI, a iako „mali“ avion i Stand-off oruzije dometa 350km nemacki Taurus, naravno tu je i motor GE sa opcijom supercruise, tj
let nadzvucnom brzinom bez DS.

Ono sto posebno izdvaja ovaj avion jeste niska cena sata naleta, po Jane`s ispod 5.000$, EF na primer 16.000$, F-22 oko 25.000$, za ruske avione nema podataka, ali kako ima 2 motora RD-33 njegova cena naleta se moze uporediti sa avionom F-18 oko 12.000$

Pitanje cene – Gripen E, ili NG tkz. braziliero kosta 1.1 milijardu SEK oko 14.1 milijardu dinara.

Odgovori
Jo

Sat naleta za gripen je iznad 5000 $ kod f22 sat naleta je verovao ili ne oko 45000$ dakle daleko vise od cifre koju si ti napisao,transver tehnologije koji daju svedi nije nesto sto apriori ide uz narudzbinu,moze da bude kao u slucaju brazila,ali i ne mora kao u sl.juzne afrike.Tako da postoje ugovori i ugovori! Gripen jeste dobar,ali ko sto neko vec rece u svom komentaru ko ne shvata zasto mi ne mozemo da imamo zapadne avione,taj je stvarno!? I nemojte da se lozite da je razlog prelaska mnogih na zapadne avione,zato sto su bolji,daleko od toga jednostavno moraju,Bugari su najbolji primer,pre trideset god.su morali da uzmu mig nisu ni smeli da pomisle o f16 npr.ko sto sad ne mogu ni da pomisle o necemu ruskom.Da li mislite da se njima nebi vise isplatilo da remontuju i modernizuju svoje 29-tke na sm,smt i da puknu najvise 200 mil.za 15-tak aviona nego da plate milijardu za pun aranzman vezan za gripene komada 8,pa naravo da bi im se vise isplatilo ali big brother je rekao sta se sme a sta ne,a neko pomenu gripen moze ovo,moze ono u slucaju rata! Rata sa 8 aviona !? Pa jedino ako ratuju istocni timor i zapadni dzibuti

mi

Bas ovaj narod voli da masta o gripenima, rafalima, tajfunima, f16. To je nemoguca misija. I o tome ne treba uzalud trositi reci. Nama su skupi i polovni migovi a da ne govorim o zapadnim lovcima koji su duplo skuplji. A drugo ko do sada nije shvatio da bi nas zapad ucenjivao za svaku sitnicu za te avione taj nece ni da shvati.

Odgovori
Mr

Мене баш чуди ова одлука Бугара. У задњих неколико година на а.Граф Игнатиево Бугари изводе редовно заједничку вежбу Тракијски орао са америчким РВ и реко то је то, ствар је решена запечаћена у корист америчких апарата…кад оно Грипен!? Како год, добар избор!

Odgovori
Ni

Gripen je anglosaksonski proxy. Motor, elektronika, velika involviranost BAE sistema. Nama ga ne bi prodali, a i kada bi,sa tim avionima bi se mogli slikati, osim u ratu sa Rusima.

Odgovori
op

Gripen je sigurno najjeftiniji za upotrebu i održavanje, a nudi noviju tehnologiju od F-16. O 29kama da ne pričamo, jer jedino SMT, M1/M2 i MiG-35 mogu da konkurišu onome što nudi Gripen, pa i starije verzije F-16 jer wsu sve osposobljene za AMRAAM i makar AGM-65 kao precizno oružje na daljinu. Kao što sam već pisao, tranša 1 Tajfuna se već kanibalizuje, što znači da su avionic u takvom stanju da se ne isplati ulagati u njih. Brazil je tražio od Francuske Mirage 2000, ali je linija proizvodnje zatvorena. Zato su kao najbližu varijantu izabrali Gripena.

Odgovori
Jm

Nije uporediv dvotmotorni i jednomotorni avioni sa stanovišta bezbednosti. Gripen nije ozbiljna priča jer da je ozbiljna ne bi ga nudili novog kao alternativu 25 godina starim F16. To je kanta napravljena za boraniju koja nema para za ozbiljan avion ili ozbiljan remont starih Mig29. Najverovatnije je da ga nisu mogli sami napraviti nego je „dorađen“ u USA. A o tome da se kupuje bez naoružanja, to već nije za komentar.

Odgovori
Re

Kakav Gripen, pa na njemu je osim motora i mnogo toga STRANO !

A da, to je ,,normalno,,. Kako pa da nije :)))

Krntija nedokazana sa nabudjenim ,,karakteristikama,, zastrasivanja. Zato ga nije kupila skoro (ponavljam skoro) nijedna zemlja koja misli ozbiljno ratovati.

E da, i manite me price o ,,Air-policing-u,,. Pricamo o Ratu! Bugari i Nato nisu ,,patrolna,, nego Ratna prica.

P.S. Takodje stavljam kladju da ce ipak ,,Amerikanac,, da se vrati u igru i Fantom da kologo vodi u bugarskom RV.

Be

Sta naprica ti?
Ajmo malo rastaviti avion na proste faktore.
Pa cemo doci do zakljucka kako se svaki avion sastoji od 3 osnovne komponente.
1. Zmaja. U slucaju Gripena, on je novi ali nimalo revolucionaran. Dakle, prokusana koncepcija.
2. Pogonska skupina olitiga motor. U slucaju Gripena opet nista nova vec dobro poznato i prokusano
3. Avionika. Isto dobro poznata i prokusana.

O kakvim nepiznanicama ti pricas???

Re

Ako lepo sto ,,branis,, interese Globalne misli u razvoju avio tehnologije, ali….

Ali ni BEDUNI iz Saudi Arabije i Emirata, nit bilo koja ozbiljna Avijacija koja se sprema za Rat NE KUPUJE ove Svedske Krntije. I ,,nista nije poznato,, osim nabedjenim ,,strucnjacima,, koji ni B od Broda u ratnoj mornarici nisu videli i popeli se, kamoli o avijaciji ako pricamo.

Vidi… kao sto sam rekao da ce Srbija dobiti od MiG-ova sh…k, tako cete i vi ,,kusati,, Gripene :))) Produzi bavi se avio tehnologijom, pa predji na ,,taktiku avijacije,, i logistiku…. Posto vidim da imas vremena.

Sta je nepoznanica? To sto ni pola srafa na tom ,,avionu,, NIJE IZ SVEDSKE ,,kusatelju,, :)
Na stranu da se u REALNIM ispitivanjima koja ne izlaze u javnost Gripen tako ,,pokazao,, da ga uz teska mita i ,,kombinacije,, prodaju uz politicku podrsku Amerike reko kome i na jade jedovite. Ajde ne budi smesan. Vidi se i JAVNO Operativnost Gripena u Madjarskoj i jedino ga takvim Trecerazrednim zemljama mogu uvaliti. Ostali… pa ni Tanzanija NEMAJU PARA ZA BACANJE!

P.S. Ne zivi se od ,,teorije,, avijacije, niti rat dobijaju pogonske grupe i ,,komponente,, nego CELINA! A celina Gripena kao i slicnih ,,proizvoda,, klepanih iz DVE TRECINE stranih sastavnih grupa (ne ,,komponenti,, one dolaze u SASTAVU grupa) se pokazala kako se pokazala. Idi cekaj ih da stignu u Zemlju ,,kusanja,,. Srbi MiG-ove nece probati, a Rusi se samo mogu smejati i jednima i drugima, jer vas znaju kao Zlu paru :)))

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj

Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

27. Nov 2024.Pogledaj