BEG airport status
Bugarska remontovala i drugi desantno-jurišni Mi-24, suočava se sa problemom životnog veka ovih helikoptera Helikoter Mi-24V čiji je remont završen novembra 2015. godine. Prethodno ovaj tip u RV Bugarske nije leteo od 2010. godine / Foto: kapetan Dimo Vičev, bugarsko RV

Bugarska remontovala i drugi desantno-jurišni Mi-24, suočava se sa problemom životnog veka ovih helikoptera

Operativnost desantno-jurišnih helikoptera Mi-24 ‘’Hind’’ bugarskih vazduhoplovnih snaga je 21. decembra prošle godine povećana za 100 procenata i to na dva helikoptera pošto je sveže remontovani primerak Mi-24V ‘’Hind-E’’ evidencijskog broja 143 i fabričkog broja 150725 proizvedenog 1986, pridružen 24. vazduhoplovnoj bazi Krumovo nakon generalnog remonta koji je obavljen u vazduhoplovnom zavodu TEREM-LETETS iz Sofije.

Pored toga što je ovaj remontovani helikopter dobio međuremontni rok od 1000 sati naleta ili 7 godina upotrebe, u zavisnosti od toga šta prvo istekne, vazduhoplov je takođe dobio produžetak životnog veka sa 25 godna, koliko je propisao proizvođač, na 35 godina što omogućuje nesmetanu operativnu upotrebu do januara 2021. kada će isteći životni vek helikoptera.

Kada se to bude dogodilo ovaj vazduhoplov će biti prizemljen i biće potrebna nova inspekcija kako bi se utvrdilo da li je helikopter u takvom stanju da mu se još jednom produži vek kako bi bilo omogućeno da se iskoristi maksimalno vreme između dva remonta koje bi obezbedilo operativnu upotrebu do decembra 2024., pod pretpostavkom da pre tog datuma nije potrošen propisani časovni nalet.

I drugi operativni bugarski Mi-24V evidencijskog broja 142, fabričkog broja 150724 koji je remontovan u vazduhoplovnom zavodu TEREM-LETETS i koji se pridružio bugarskom RV-u 30. novembra 2015.,  suočava se sa istekom životnog veka. Nakon remonta helikopter je dobio da može da leti do novembra 2022. kada mu ističe sedmogodišnji međuremontni rok ali će zbog isteka životnog veka od 35 godina ovaj vazduhoplov morati biti prizemljen skoro dve godine ranije, februara 2021.

Pored dva operativna helikoptera, RV Bugarske poseduje još 4 Mi-24V (ev. broj/fab. broj 140/150722, 141/150723, 144/150726, 146/150721) koji su proizvedeni 1986. i koji su prizemljeni više od 8 godina. Međutim u budžetu za 2018. godinu ne postoje finansijska sredstva koje podržavaju plan za njihovo aktiviranje. Iako nije potvrđeno ovo bi moglo ukazati da Ministarstvo odbane nije voljno da dalje investira u 32-godišnje leteće topovnjače sa problematičnom logistikom koje zaista imaju nedostatak mogućnosti vođenja borbe na savremenom bojištu.

Ako se međutim budžet za obnavljanje preostala 4 helikoptera Mi-24V obezbedi u ovoj ili redovno u odbrambenom budžetu za 2019. godini, uobičajno vreme koje je potrebno za generalni remont Mi-24 u zavodu TEREM-LETETS neće dozvoliti da se i u najoptimističnom scenariju dodatni helikopteri pridruže RV Bugarske pre kraja 2019. godine.

Bez obzira na to, svako dalje ulaganje u bugarske Mi-24 bi bilo logično samo ako bi se rešio težak problem sa istekom životnog veka. U tom cilju, produženje životnog veka flote Mi-24 na 40 godina se razmatra kao razumno rešenje koje bi omogućilo adekvatno korišćenje vremenskih resursa koji su propisani tokom generalnih remonta a u isto vreme bi dozvolilo Bugarskoj da zadrži ove letelice u naoružanju do 2026. godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mi

Iako nije najbolji, meni je mozda i najdrazi voji helikopter. Mocno deluje na nebu ako nista drugo. Ona nasa dva sto leze na Batajnici su se dobro pokazala na Kosovu.

Odgovori
De

Slazem se sa Vama, i ovdje kod nas u Skoplju ih imaju nekoliko komada. Stvarno divan helikopter, snaznog izgleda. Ja se vazda divim kad ih vidim kad prelete. Mada mislim da su i ovi nasi za remont… nemam bas tacnu informaciju.

Е

Да јесу,јесу,али они су одавно отписани… Нажалост наша држава не намерава да купује нове хеликоптере тог типа попут: Mи-28,Ми-35М,Ка-52… За нас би било добар Ми-35М,али требало би увести и скупи Ка-52 пошто он има класичну улогу.

Bo

A sta su to oni dobro pokazali na Kosovu?

Е

Boris:
Извршавали су своје задатке без проблема,нису ваљда прскали комарце…. Шта још ради овај тип сем тога….

Bo

Bio si tamo? Ja jesam

Е

Boris:
Ниси једини,а није ни битно дал смо били или не.Тако да машиш тему.

Bo

10 komada OH-58 za gospodina.

Odgovori
Be

I ode autobus……

Vu

Nama treba bar 32 komada skupo jeste ali bi za nasu zemlju to bio pun pogodak gledajuci konfiguraciju terena, a kao podrska trupama na zemlji od njega boljeg nema! Samo sto je sve to za nas pust san…

Odgovori
Ra

A kako su resili problem Rumuni? fabrikom helikoptera da napravis 30 za dve godine ;-) i ako kosta 16-26 million $ to je dobro resenje za komsije. Fabrika od 200 miliona $ sa 100 radnika u mirnodobskim uslovima. Puma Socrat!

Ni

Radmila, pravili su ih oni još u doba Čaušeskua. Napraviše ih preko 160.

з

волео бих да ми неко објасни шта је то због чега овај хеликоптер има ,,nedostatak mogućnosti vođenja borbe na savremenom bojištu.,,

Odgovori
Ž

Mislim da se u principu htelo reći da je Mi-24 u nekim osnovnim verzijama u suštini zastareo helikopter. Što jeste činjenica.

Naravno nova varijanta Mi-24VM koji za izvoz ima oznaku Mi-35M jeste savremena.

Ra

@zozonije
Pitaj Makedonce za njihovim full combat simulatore,mislim da je Elbit sistem. Nije Ruski!

Be

@zozonije

Mislim da je razlika u razmisljanju sta je savremeno bojiste. Tu ima razlika u razmisljanju NATOa i Rusije i drugih zemalja.

Tipicni borbeni helikopter NATOa je manjih dimenzija, ima novu elektroniku, nove senzore i u glavnom koristi vodjene protivoklopne rakete kao oruzje. Moze se koristiti danju i nocu i u lose vidljivim uslovima –> i to mu omogucava vodjene borbe na savremenom bojistu po NATO-standardima.

Glavno oruzje helikopera Mi-24 su nevodjene rakete S-5 ili S-8 koje ispaljuje iz daljine od oko 2-3km i mitraljez 12,7mm ili u najboljem slucaju dvocevni top od 30mm. Retko koristi protivoklopne rakete. Ima zastarele senzore i elektroniku. Plus glomazan je i zastareo.

Ž

Beli

To što ste naveli se ne odnosi na Mi-24VM odnosno na Mi-35M koji se danas proizvodi.

Be

@Zivojin Bankovic

Znam. Pišem u vezi Bugarskog helikoptera.
Valjda oni nemaju neku noviju verziju?

mi

@Beli Da razlika u razmisljanju izmedju Nato-a i Rusa…Ukratko sve sto je rusko je zastarelo,glomazno i prevazidjeno i tako kroz celu modernu istoriju a Rusija i dalje osta velika i kako vidim,sve veca i veca a zapad i dalje trckara oko njene dugacke granice prikupljajuci soldate iz ko zna koliko zemalja kao nekada njihove prethodnice iz treceg rajha i Napoleonove Velike vojske…Videli smo u Siriji kako Rusi ne razumeju savremeno bojiste,ugasili su islamsku drzavu kojoj zapad nije mogao nista(ili nije hteo),NatooUvog pulena Gruziju su razbili za 5 dana a ukrajince mogu da zgaze za 3 dana ali nece,cekaju da se sami uruse…I u svim tim sukobima mi24 je imao zapazenu ulogu.Ili to mozda nisu savremene bojisnice…

mi

Inace kada smo vec kod Bugarske nije na odmet reci da su najjacu vojsku imali za vreme varsavskog pakta,toliko jaku da ovo sada sto imaju i ne moze da se nazove vojskom,ko ne veruje moze lako da proveri..

Е

Živojin Banković:
Све је тако као што сте рекли…

Dr

Najbolja komparacija bi bila Afganistan , upotreba Sovjeta na teskom terenu je bila gotovo svakodnevna uz najrazlicitije zadatke sa tim je dosla i cena gubitaka od 74 letelice po razlicitim izvorima ucestvovalo ih je izmedju 120- 250 u ovom ratu. Sto je jako zanimljivo imali su primarnu ulogu u vazdusnoj podrsci trupuma za razliku od aviona .
Sa druge strane imamo gotovo zanemraljivu ulogu AH-64 na istom podrucju (ako komparisemo borbene nalete ) 15-tak godina kasnije .
Cuvene hidre i cuveni top 30 mm m230 kod Apaca pravili su ogrebotine -ali bukvalno – na zidovima od gline , peska i slame koji se koriste u afganistanskim selima i koja okruzuju ista , cime su ta sela bukvalno postajala mala utvrdjenja dojuceracshjih saveznika mudzahedina olicenih danas u talibanima . Inace MI-24 kod istih je imao nadimak -sejtanova kocija – dok je apac ostao bez istog . Sto dovoljno govori o steti koju su nanosili protivniku .

Mo

Drago: pomoz bog domaćine, ali nemaš pojma šta pišeš. Apač NE SME da se koristi na način na koji su Sovjeti koristili Mi-24, jer bi ih raščerečile grupe zaštitnika ljudskih prava. Drugo, nema ni potrebe da se koriste u velikom broju, jer tu su znatno jeftinije BPL sa Hellfire.
A kada Apači dejstvuju, i šta se tada dešava sa tvrđavama od gline i slame, pročitaj knjigu Apache – Inside the Cockpit, pis’o Ed Macy.

Dr

@Mosquito BOG TI POMOGAO JUNACE , sva sreca pa ne znam pa nisam video , evo trcim u biblioteku da citam jos malo reklamne propagande, samo ne ne zam gde mi clanska karta ispade … i sta kazes ljudska prava mora zato da su na Kosmetu prizemljeni mnogo je to sofisticirana masina za brdoviti balkan . evo ti sa wikipedije – The AH-64 played roles in the Balkans during separate conflicts in Bosnia and Kosovo in the 1990s.[99][100] During Task Force Hawk, 24 Apaches were deployed to a land base in Albania in 1999 for combat in Kosovo. These required 26,000 tons of equipment to be transported over 550 C-17 flights, at a cost of US$480 million.[101] During these deployments, the AH-64 encountered some problems, such as deficiencies in training, night vision equipment, fuel tanks, and survivability.[102][103] On 27 April 1999, an Apache crashed during training in Albania due to a failure with the tail rotor,[104]
Ima istine u ovom za repni rotor samo su zaboravili da pomenu sta je dobio u letce vratilo koje vodi do istog . I posto vidim da si strucnjak daj molim te pojasni mi kako je ta ubojita masina dejstvovala po nasim snagama ? Pogotovo od sredine aprila 99 do kraja rata …. jel ih bar ogrebala ….

Mo

Hristos se rodi Drago, sokole! :)
Vidi, dozvoli da ipak više verujem knjizi Eda Macya, koji je jedan od najboljih, ako ne i najbolji pilot na AH-64, nego Wikipediji. Zašto Task Force Hawk nije dejstvovao? Pa zato što, srećom, nisu dobili naređenje za to.

Dr

Aha znaci tvoji argumenti su – srećom, nisu dobili naređenje za to. i drugi najbolji za mene :D – Apač NE SME da se koristi na način na koji su Sovjeti koristili Mi-24, jer bi ih raščerečile grupe zaštitnika ljudskih prava…
Sva sreca pa dejstvo B52 ili kasetne bombe po civilnim ciljevima nisu u domenu istih … Samo nastavi sa knjigama ja vise verujem svojim ocima … A izvor iz wiki sam ti naveo samo kao zvanicno objasnjenje a da li je istinito bas bih voleo da mi das neki citat iz knjige na koju se pozivas – rekoh ti izgubih clansku kartu …

Mi

Voleo bih da čujem šta Živojin ima da kaže o situaciji sa naša 2 mi-24 koja trunu,mogu li se remontovati I postoji li famozni problem sa njihovim papirima?
Inače,premoćne mašine koje bih rado video u našem vazduhoplovstvu u verziji mi-35m.

Odgovori
Ž

Više puta smo spominjali te helikoptere na raznim temama. Helikopteri su proizvedeni 1983. i 1985. godine a zaista jeste bio problem sa njihovom dokumentacijom.

Nije baš lako tražiti od nekog remontnog zavoda da vam remontuju takve helikoptere. Mislim da je to moglo da se uradi ali bi izvođač radova tražio mnogo novca što mislim i da jeste bio slučaj pa se zbogmtoga odustalo.

Takođe na duže staze nije isplativo imati samo dva takva helikoptera.

Ra

Zar oni nisu unificirani sa Mil-17, jel su to isti motori? isti proizvodjac?jel to moze da odradi MOMA? ako posaljes 6 ljudi na obuku u Rusiju i ako helikopteri lete 7 godina i 1000 sati kao Bugarski unutar teritorije drzave Srbije? Jel Yugoimport ima postavku za naoruzanje Mil-17? Jel ima oruzar za helikopter?
p.s
sve se moze ako se hoce!

@ Radmila
Na nasim Mi-24 nisu isti motori kao na Mi-17V5. Remont ne moze da odaradi MoSt jer nema za to kapaciteta. Helikopteri proizvedeni 1983 i 1985 nakon remonta bi mogli da lete jos 35+1 godinu tj jedan jos godinu dana (taman da se prizemlji nakon remonta) a drugi do 2021. Remont ne produzava vek upotrebe. Rusi tek razmatraju mogucnost produzenja nakon pregleda na 40 godina. Naoruzanje Mi-17V5 ce biti B-8V20 plus UPK-23-250. Ruska strana ne gleda blagonaklono na integraciju domaceg naoruzanja na nove Mi-17V5. Koliko znam nude i AMTSh koji je bio na MAKS-u 2017 koji je naoruzan Atakom ali ce i kod njih u upotrebu nakon ispitivanja i to negde 2021-2022. “Oruzara“ (tehnicara za naoruzanje i desantno transportnu opremu kako ih Rusi zovu) za helikoptere ima na Batajnickom aerdromu ako na to mislite i to u oba stepena odrzavanja za sve tipove helikoptera ukupno….(sramota me da napisem koliko). Yugoimport ne bih komentarisao.

Ra

Bas ste pozitivni! ako leti godinu dana moze jos koju godinu :-) A valjda nas zakon vredi unutar Srbije? Ipak smo mi lider u regionu kad oruzije domace proizvodnje i iz zaliha ne mozemo da stavljamo na letelice u letnjem stanju u vojsci i da pravimo modifikacije u Srbiji.

Ra

Pa sta onda kukate da Americka donacija je stara! a Grci planiraju visak da rashoduju u reservne delove a za modifikacije nisam cuo da imaju uslov! jedino ili ovamo ili tamo…

Е

Ма нема ништа око та два Ми-24,то је благо речено пропало…Ништа без нових,Ми-35М…Мада не верујем да постоји нека заинтересованост…

Jo

Pohvala autoru za clanak. Nadam se da cemo posle mi17 i h145 docekati da vidimo i punokrvni borbeni hel.u VS. Ne nadam se da bi to mogao da bude ka52 mnogo je to za nas ali mi28/35 bi legao samo tako. Ja bih cak ozbiljno razmislio i o wz10 nisam siguran da li ga je Kina negde izvezla,ali mislim da bi konacno dobre odnose sa Kinom mogli da materijalizujemo i u vojnoj saradnji,wz10 bi bio sjajan pocetak,kad vec nismo smeli da zagrizemo sa nekim Kineskim pvo sist. FD2000 npr.ili nekim avioncetom jf17 ili bar jl9,10(l15)

Odgovori
Е

Комбинација Ка-52 и Ми35М би била сјајна и скупа,али оно што је ново то је закон,и кошта наравно,али набавку треба извршити постепено.

He

Za nas najbolji helikopter tog tipa je AH-1Z ili neke ranije napredne verzije.Elektonska oprema,rakete , oklop 4 kraka i 2 motora.

Е

Hedonik:
Ма не треба нама Випер,ем што је амерички,ем што је скуп за одржавање,и америчка политика је доста варијабилна,ко још да зависи од њих,а зна се шта су све радили 99-те… Иако обожавам Eurocopter „Тигар“, и Ка-52…. идаље мислим да је комбинација Ка-52 и Ми-35М , одлична за нас,нови наравно,кошта ли вреди дугорочно,а за западне варијанте немамо ми пара, добро је што су извукли ЕЦ145М…

Br

Odlicni su to helikopteri, i koliko se moze procitati iz clanka svih 6 letelica su proizvedene u SSSR-u 1986.godine. Ova dva nasa, jedan je proizveden 1983. a drugi 1985.godine.

Odgovori
Br

Koliko se moze procitati zemlje u okruzenju SFRJ su osamdesetih godina uveliko nabavljale Borbene helikoptere Mi-24 iz SSSR-a: Madjarska i Bugarska.
Zbog ceka nije i nasa zemlja vec se bazirala na Gazzele sa protivoklopnim raketama Maljutka.

Odgovori
Le

Zato što mi nismo bili zemlja Varšavskog pakta, pa nam se moglo u kooperaciju sa zapadnjacima

Ni

@Branko
Zemlje u našem okruženju su izdvajale ogromne sume novca na vojsku i nabavljale su S-300 i ovakve helikoptere ali nauštrb životnog standarda dok je SFRJ većinu budžeta koristila na održavanje gubitaških preduzeća. Na kraju smo pukli i mi i oni.

Mr

хехе…“импозантни“ скок оперативности од 100%!!! наравно, по статистици све је тако, али стварност је за плакање, цела 2 хеликоптера!

елем, суседи Бугари, изгледа да су у великом шкрипцу. ови ремонти им предуго трају. фирма која ради ремонт на Ми-24 (као и на Хе типа Ми-17), ТЕРЕМ Летец ЕАД је у државном власништву. мене та ситуација подсећа на нас и на наш ремонтни завод Мома Станојловић. значи државна фирма, повлашћен однос, питање квалитета се само намеће! јер рецимо 5.децембра десио се инцидент услед „техничке грешке састава“ када је лакше повређен један од техничара приликом запуштања мотора хеликоптера Ми-24В (мотор није био одмашћен, изгледа да је још увек био конзервиран!?) овакав пех техничкој екипи која је радила ремонт стварно изазива сумњу…

Odgovori
De

Da li ste se ikada zamislili zasto jedna Svedska nema cistokrvne borbene helikoptere?

Odgovori
Ni

Imala je i svedska za borbu protiv oklopnjaka al ukinula. Skupo..

ma

Nabavljati Mi24 sada ili ubuduce je potpuni promasaj. To su bili dosta dobri helikopteri za podrsku trupama na zemlji 80tih- 90tih godina al sad su blize muzeju nego l za neku upotrebu na duge staze. Zasto nabavljati opet nesto i ulagati novac samo za jos koju godinu letenja na tom helikopteru? Bil bi to sipati iz suplje u prazno. Ili nabaviti nesto sto ce leteti duzi niz godina ili sacekati „bolja vremena“ tj. malo sutra. Od cisto borbenog helikoptera ocigledno nema nista jer ce veliki deo novca otici na H145 a gde je S300, Buk, Tor, Pancir itd… Jos uvek se ne zna koliko nas tacno kostaju ti helikopteri? I verovatno se nabavljaju po trzisnoj to jest punoj ceni? Za Mi28, Mi35 ili K52 moracemo na zalost debelo da se strpimo minimum 10godina. Da li zna neko nesto o Juznoafrickom helikopteru Rooyvalk (Strsljen) mada je i on proizveden 80tih godina? Nekada je bila prica da je bilo interesovanja za nabavku tog helikoptera. Bio je dosta jeftiniji od Apaca i ekonomicniji za odrzavanje. Sada su verovatno i njegovi resursi pod znakom pitanja? Njega napominjem cisto radi razmene informacija. Imao je dosta solidno naoruzanje i tada naprednu elektroniku. Po nekim informacijama neki delovi mogli su da se menjaju na licu mesta bez odlaska u remontni zavod. Neka T6 to potvrdi ili odbaci taj podatak. Neki sajtovi su pisali da njegov motor moze brzo da se zameni u odnosu na ostale borbene helikoptere. SRECAN BOZIC SVIMA!!!

Odgovori
om

Potpuno se slažem sa tobom , mi u Hrvatskoj smo se odlučili riješiti tog helikoptera ,jer je preskup za održavanje, zastarjele je tehnologije i ne uklapa se u naš koncept ratovanja.
On jeste moćan i oklopljen ali laka meta za obaranje raznoraznim raketama i raketicama. Nama trebaju laki helići koji mogu navoditi haubice i špijunirati po noći te djelovati sa sigurnog rastojanja ,pametnim raketama. Jer priznali mi ili ne helikopter je vrlo laka meta za protivnika i nije ga pametno forsirati previše prema naprijed.
Zapravo mislim kada se šalje helikopter u akciju sve treba razraditi do najsitnijeg detalja,jer gubitak istoga strahovito je demoralizirajući za vojsku i gotovo je sigurna smrt pilota.
Pozdrav,

https://www.youtube.com/watch?v=dxiWqjmJtSs

Ž

mateus

Nema apsolutno smisla nabavljati Rooivalk koji je napravljen u svega 12 primeraka. Niko ga u svetu nije nabavio iako su vođeni pregovori sa nekoliko zemalja.

ma

@ Omniameamecumporto Tacno tako. Danas su potrebni pametni, brzi, visoko precizni sa vrhunskim manevarskim sposobnostima, brzo i tiho uci i izvrsiti zadatak i brzo napustiti vojiste i imati pametno naoruzanje. Mi24 je dosta glomazan i spada u teske borbene helikoptere i nema tu agilnost koja je potrebna za buduce operacije jer smo svedoci da svake godine izadje novo oruzje za PVO. Ali mu je najveci minus sto je pred penzijom i ne vidim svrhu nabavljati tako nesto kome radni vek ubrzo istice. To bi mogla da uradi neka zemlja koja ima para za bacanje mi na zalost nismo u toj kategoriji. Inace ovaj link nesto nece kod mene da radi. Pozdrav.

Odgovori
T5

Да сетио сам се приче о размени 1 Г4 за 1 roovalka било би лепо да ниjе било санкциja, мислим да jе боли од аh64a

Odgovori
Ze

@t5,ajde nemojse blamirat sa ovakvim izjavama.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

^^ Pa najverovatnije ono sto je i najlogičnije. 1. Eliminacija cevčuge za srkanje goriva u vazduhu. Ako Gripen ima mesta naći će i za Rafala. Kreativni subto inžinjeri pa mogu nešto malo bolje da urade. 2. Comformal Fuel tanks.. uz eliminaciju starih cilindričnih spoljnih rezervoara za gorivo. Ili, kao F-22 i Izraelski F-35 dobice STEALTH…

28. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj