BEG airport status
LYBE 1519:30 Z 110°03KT CAVOK 20/11 Q1022 NOSIG=
Bugarska remontovala helikopter Mi-24 Mi-24V ''Hind-E'' bort 142 nakon remonta / Foto: Aleksandar Mladenov

Bugarska remontovala helikopter Mi-24

Bugarski vazduhoplovni časopis Aero preneo je pre dva dana informaciju i fotografije desantno-jurišnog helikoptera Mi-24 RV Bugarske koji je remontovan u zavodu Terem “Letec“ iz Sofije. Reč je o helikopteru Mi-24V evidencijskog broja 142 a prvi let je izvršila tročlana ekipa iz helikopterske baze Krumovo na čelu sa komandantom baze.

Nakon prvog leta prilikom koga su provereni sistemi i u lebdenju, juče su izvršena i dva leta u zoni kako bi se proverila stabilnost i upravljivost. Zatim slede prijemni letovi koje će provesti RV Bugarske i formalno uvođenje helikoptera u upotrebu eskadrile 1/24 koja se nalazi u sastavu 24. helikopterske baze Krumovo blizu grada Plovdiv.

mi-24 1
Helikopter Mi-24V u lebdenju sa 4 lansera UB-32A / Foto: Aleksandar Mladenov

Helikopter Mi-24V ev. broja 142 proizveden je februara 1986. a pored osnovnog remonta dobio je i produženje tehničkog resursa i moći će da leti do novembra 2022. godine. Ugovor za njegov remont je potpisan na početku 2014. godine i radovi su trebali biti završeni septembra iste godine ali je usled tehničkih problema došlo do ozbiljnog kašnjenja čitavog posla.

Interesantno je da je ovaj primerak stajao u vazduhoplovnom zavodu Terem “Letec“ od 2006. godine, bio je predviđen za modernizaciju izraelskom elektronskom opremom firme Elbit Systems ali je ugovor raskinut januara 2007. Helikopter je ostao dugo godina u zavodu potpuno rasklopljen. Kako sada stvari stoje ovo će u skorijoj budućnosti biti jedini operativni Mi-24 u sastavu RV Bugarske pošto nema novca za remont i drugog primerka.

mi-24 3
U narednim godinama verovatno jedini helikopter Mi-24 u RV Bugarske / Foto: Aleksandar Mladenov

Bugarska je svoje prve helikoptere Mi-24 u varijanti Mi-24D primila u naoružanje juna 1979. kada je iz SSSR stiglo 4 helikoptera koji su ušli u sastav 44. helikopterskog puka u bazi Plovdiv. Do kraja 1979. stiglo je još 12 Mi-24D, zatim od 1980-1984. po četiri Mi-24D godišnje, 1985. još šest a 1986. šest helikoptera Mi-24V. Ukupno dakle 44 helikoptera od toga 38 Mi-24D i 6 Mi-24V sa evidencijskim brojevima 101-144.

U proleće 1980. 44. puk je prebazirao na letelište Krumovo gde su formirane dve eskadrile a od oktobra puk je preimenovan u 13. helikopterski puk borbenih helikoptera. Nakon toga puk je dobio naredbu da prebazira na aerodrom Stara Zagora i njegov premeštaj je završen maja 1983. U 1994. godini 13. puk je postao 23. avio-baza da bi 2000. godine u Staroj Zagori bile prekinute letačke aktivnosti a baza je zatvorena 2002. Helikopteri su nakon toga preleteli u 24. helikoptersku bazu Krumovo gde je u sastavu baze bila po jedna eskadrila Mi-24 i Mi-17. Кako je vrеme prolazilo broj operativnih helikoptera je opadao da bi poslednji leteo krajem 2010. godine kada se očekivala odluka o remontu 6 helikoptera koja nije donesena.

Komentari

S

A sta mi cekamo, zar ne mozemo ta dva mi28 da remontujemo? I molim vas napisite clanak zasto su ka26 helikopteri poslati u muzej umesto na remont.

Odgovori
Ž

На Батајници се налазе два Ми-24, не Ми-28.

У музеју су два Ка-28, не Ка-26.

j

Ta dva mi24 su nabavljena na „crno“98.godine,nemaju nikakvu dokumentaciju i zbog toga nijedna ozbiljna firma ne bi prihvatila da izvrsi remont takvih vec vremesnih letilica.Drugi razlog je sto ih imamo samo dva sto je premali broj za jos jedan tip helikoptera u nasem rv zbog formacijskog rasporeda i odrzavanja posto je rec o pre svega jurisnom helikopteru.Treci razlog je sto nema para a ni politicke volje za tako sto.Takav helikopter bi,po mom skromnom misljenju,bio potreban ovakvoj nasoj vojsci jer bi dobili jurisnu,ofanzivnu komponentu,a ni njegove transportne mogucnosti nisu bas za potcenjivanje,naravno za tako nesto bi moralo da se nabavi jos barem 10,12 letilica a ova dva bi mogli biti donori delova,naravno to su za sada pusti snovi…

b

Janko, veruj mi da se ne isplati remont a ni nabavka takvih helikoptera.Potrebno je kupiti savremene borbene helikoptere.Oni bi znacajno povecali operativne sposobnosti RV i to bi svi u regionu shvatili.Drzavi nikako ne sme da bude skupa nabavka eskadrile borbenih helikoptera, time bi dobili na stabilnosti i faktoru odvracanja.Cak mislim da u ovom momentu prednost treba dati njima umesto lovcima, svakako ne zeleci da umanjim znacaj lovacke avijacije za R.Srbiju.

j

Apsolutno mi je jasno da mi24 nije najsrecnije resenje i da je mnogo bolje kupiti nove mi28 helikoptere ali ova drzava jednostavo za tako nesto nema,ili ne da pare ili jednostavno ne sme da kupi takav helikopter,tako da cemo se i dalje oslanjati na gazele i veoma mali broj mi8-17 nazalost.U takvoj situaciji mi24 bi bio losije ali znatno jeftinije resenje a i to je bolje od ove sadasnje situacije,naravno pod uslovom da se ne kupe neki dotrajali krsevi.Idealna situacija bi izdgledala-mi28 kao glavni jurisni,mi17v5 osnovni transportni i gazele kao laki borbeni helikopteri ali to nije realno.

Odgovori
b

Slazem se naravno, sa tim sto bih ja najvise voleo da vidim Cobre Z ili W varijanta kao borbeni , Mi171v5 visenamenski srednji i EC 635 kao laki visenamenski helikopter.Isticem da bi on preko 60% mirnodopskih zadataka bio i stanju da uradi obzirom na performanse tj SAR ,VIP i HEMS ili TTT.

P

Hmm..a zasto ne bi bilo realno, i dalje tvrdim da para se ovde moze naci ako drzava to hoce. Ne znam kakvi su planovi u vezi nabavke i upotrebe helikoptera, ali je moguce…ne znam mozda bude mi 35 razmatran

D

Mi-24 je tekovina Hladnog rata, u danasnjim uslovima je preglomazan, a oprema mu nije dovoljno savremena da bi mogao da konkurise AH-64 / Cobri Z / Tigru i opasnim pretnjama sa zemlje, u uslovima savremenog bojista. Zato je tu Mi-28.
Drzave koje trenutno imaju Mi-24 jednostavno moraju da ih remontuju jer je cena remonta mnogo prihvatljivija od cene kupovine Mi-28 ili nekoga zapadnog pandana.
Mi-17 se moze remontovati i opremiti gotovo istim spektrom naoruzanja. Uz to, Mi-17 se moze koristiti za mnogostruko vise namena/misija.
Za kraj: da li ste se ikada zapitali zasto bogata Svedska nema borbene helikoptere?

Odgovori
Ж

Не заборавите да се Ми-24 и даље производи и то у варијантама Ми-24ВМ (Ми-35М/М-3), Ми-35П, Ми-35МС а у последњих неколико година ове модерне варијанте су набавили Бразил, Перу, Венецуела, Мјанмар, Нигерија, Азербејџан, Индонезија, Кипар итд.

Шведска нема борбене хеликоптере али које су њени безбедносни изазови у односу нпр. на Србију или Македонију?

N

Svedska nema para za helikoptere. Imala je borbene helikoptere BO-105 naoruzane protivoklopnim raketema i sve ih prodali ili u muzej stavili pocetkom 2000-te. Sad stedi na svemu pa i na cisto borbenim helikoipterima. Bogata i nij ei ona j eu dugovima a bit ce sad jos vise sa krizom izbjegilca…

P

Za sto?

1

@Niko

Nije tacno da Svedska nema para za helikoptere, vec je razlog nestanak SSSRa kao jedine pretnje po drzavu. Stavise, oni su od 1990. naovamo pozatvarali silne baze i smanjivali avijaciju na ono najnuznije.

P

Kakvo elitno društvo zemalja (osim Brazila) je nabavilo novi Mi-35! Uf, da se smrzneš!

Da, jadni Šveđani nemaju para, nabavili su samo:
20 komada A109 (Hkp 15),
18 komada NH90 (Hkp 14) i
15 komada UH-60M (Hkp 16).

Sirotinja!

1

@PeroZ

Kao i uvek, komentar ti je supalj ko suplja opeka.

1. Brazil JESTE nabavio Mi-35M, i nalaze se u Porto Vehlo.

2. Nijedan od helikoptera u svedskom vazduhoplovstvu ne spadaju u borbene helikoptere kao Mi-24/35, Mi-28, AH-64, itd. A109, NH90 i UH-60M to nisu u osnovi, iako mogu da se naoruzaju.

P

A da prvo pročitate što sam napisao?

1. Brazil naravno da JE nabavio nove Mi-35M, samo što sam ironično napisao da OSIM njega ostale države (Venecuela, Mijanmar, Nigerija, Cipar, Peru, …) nisu baš elitno društvo s kojima bi se itko ozbiljan želio uspoređivati, ako Vi želite biti u grupi sa takvima državama dobro, vaša stvar!
2. A gdje sam to ja usporedio helikoptere koje trenutno posjeduje ili je naručila Švedska sa IJEDNIM po klasifikaciji jurišnim/borbenim helikopterom tipa kojega ste Vi naveli?
Samo sam nabrojao tipove helikoptera koje šveđani trenutno koriste ili su naručili, jer je ranije jedan kolega u svom postu naveo da “Svedska nema para za helikoptere“, ali eto ona naručila, nabavila i uvela/uvodi 18 najnovijih i jedne od trenutno najskupljih helikoptera tipa NH90 i 15 UH-60M.

1

1. Taj deo sam pogresno razumeo, jer sam bio premoren. Mada me zanima na osnovu cega vi odredjujete kvalitet vazduhoplovnih snaga neke drzave, sigurno su jako povrsni ti vasi kriterijumi.

2. Mi smo govorili o tome da Svedska nema jurisne/borbene helikoptere u svom sastavu, a ne utility helikoptere koje ste naveli. Iz tog komentara sam insinuirao da ste pomesali kategorije. Ida budem siguran, jel su to dve iste kategorije?

Komentator koji je rekao da „Svedska nema para za helikoptere“ jeste bio neprecizan, ali ste vi potpuno promasili temu rasprave. I evo da zavrsimo, Svedska, koliko god bogata bila, NIKAD nije imala u svom sastavu jurisne/borbene helikoptere.

P.S. A ni NH90 ni UH-60M ne spadaju medju najskuplje na trzistu. Ima i skupljih od njih.

j

PeroZ, Venecuela ima takvo vazduhoplovstvo da moze simultano da unisti vazduhoplovstva ili ono sto se tako zove u SLO,CRO,SRB i BUG a Boga mi i Rumuni im ne bi promakli i to za 1 dan. A na kraj bi izaslo i sa vecinom NATO clanica ponaosob. Ako gledas kvalitet vazduhoplova.
Sad ako politicki nepodobne socijaliste smatras losim drustvom, to je tvoja severnoatlanska psiha, cinjenica je da je Mi-35 izuzetno potentna i multifunkcionalna masina, koja je kao stvorena za sirotinju kojoj treba 2 u 1. Dugo se NATO pezorativno odnosio prema Ruskim helikopterima, pa kad zaglibili u Afganistanu promenili misljenje. Nemas ozbiljnijeg analiticara koji ce da kaze nesto protiv Mi-17V5… O realnoj vrednosti ti govori i cena koja se polako priblizava zapadnim konkurentima. Rusija dok je bila na kolenima je prodavala sve i svasta ispod cene, ali nemoj da te to prevari. Iskreno ne verujem da bi voleo da si u Kiowa warrioru dok na tebe leti Mi-35 …

a

Svedska nema para za helikoptere?
Ja sam mislio da je ovo ozbiljna stranica za ozbiljne ljude…

Odgovori
H

Ne vidim zasto bi leteci tenk kakav je Mi-24 bio problem i jednoj drzavi (osim ako imaju za bolje i novije) za posedovati? Jedino sto sam ubedjen da mi nemamo para za eksploataciju i odrzavanje. Madjari su uzeli Gripene na lizing i sada se lepo vidi da je to bio prevelik zalogaj za drzavnu kasu. Nama je tu Gazela max. Nista mocnije od toga nece biti iskorisceno. Ovakve vremesne mrcine zderu gorivo pored ostalog. A korist nikakva za razliku od Mi-17 npr. koji spaja oba sveta,bar donekle. Bolje da se nekom uvucemo u zadnjicu nego sto pokusavamo da se naoruzamo.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Pogorsana Osecanja na: Kako funkcioniše Distance learning u teorijskoj obuci za ATPL teoriju: Škola letenja Aero Mond održavaće samo 10% časova u učionici

@ BB, Vazi, u pravu si. Ajde onda lepo da otvorimo EASA bazu pitanja i svih 15K+ podelimo lepo ljudima unapred, i svima super. Mislim, zasto bi se uopste zezali sa time ko sta moze/zeli od ucenja. Ko hoce - nek cita i edukuje se, ko nece - neka nauci pitanja i odgovore na pamet,…

15. Sep 2019.Pogledaj

Istočnik na: Kako funkcioniše Distance learning u teorijskoj obuci za ATPL teoriju: Škola letenja Aero Mond održavaće samo 10% časova u učionici

Razlozi su sledeći: - Deca nisu "radno sposobno stanovništvo", samim tim moraju u školu. DL sistem može da im bude samo način da prate nastavu ako su odsutna iz nekog opravdanog razloga (bolest, boravak u bolnici, ...), ne i zamena za školu. - Kod studenata je složenija situacija. Ako je student zaposlen, uz potvrdu o…

15. Sep 2019.Pogledaj

Istočnik na: Kako funkcioniše Distance learning u teorijskoj obuci za ATPL teoriju: Škola letenja Aero Mond održavaće samo 10% časova u učionici

@Pomesana obecanja I redovan direktan rad sa nastavnikom i DL sistem imaju svoje prednosti i mane. Ono što je Delta izostavio po mom mišljenju je to da se ova dva načina međusobno dopunjuju. a i kako je BB rekao, ključ svega je zainteresovanost.

15. Sep 2019.Pogledaj

Sascha410 na: Kako funkcioniše Distance learning u teorijskoj obuci za ATPL teoriju: Škola letenja Aero Mond održavaće samo 10% časova u učionici

Da se razumijemo ja nikako nisam pobornik ovog vida obrazovanja I ako sam zavrsio na isti nacin ovaj kurs. Mislim da je tradicionalni vid ucenja puno bolji, ali ruku na srce, sta ja o tome znam osim licnog iskustva I subjektivnog misljenja. Cinjenica je da se u zapadnom svijetu ovaj vid obrazovanja koristi dobre tri…

15. Sep 2019.Pogledaj

Nele na: Kako funkcioniše Distance learning u teorijskoj obuci za ATPL teoriju: Škola letenja Aero Mond održavaće samo 10% časova u učionici

Ja sam ucio isto daljinski. Morao sam jer sam radio a pored toga sam imao i porodicnih obaveza. Svaki dan sam detaljno prelazio gradivo u slobodno vreme. I tako mesecima. Nakon 8 meseci (6 je minumum) sam presao sve i prijavio se za ground school (tih 10 posto). Tada sam upoznao jos desetak kolega od…

15. Sep 2019.Pogledaj

Send this to a friend