Kao jedan od potencijalnih SIOP elemenata britanci su poput SAD i SSSR-a posedovali i taj najrizičniji ali i najpouzdaniji deo nuklearne trijade. Letelicu sa ljudskom posadom koja je imala za cilj da iz nekoliko profila (leta) i iz nekoliko pravaca dejstvuje po prioritetima prvog udara: populacionim centrima, industriji, vojnim instalacijama i silosima interkontinentalnih balističkih raketa. Zaplet koji se decenijama reciklirao kroz dramaturške postavke tehnotrilera nekada je bio realnost i uvek je najpouzdanije bilo staviti mehanizam isporuke tamo gde je potrebno, brzo i sa ljudskom komandom. To je mogao da uradi samo avion.
U strategiji odvraćanja britanija se u segmentu isporuke sa posadom uzdala u tzv. „V-bomber force“. Strategijske bombardere Vickers Valiant, Handley Page Victor i Avro Vulcan.
Vulkan je kao koncept smišljen daleke 1946. godine, prototip se prvi put vinuo u nebo 1952. i prvo javno pojavljivanje imao je upravo na Farnborough Airshow-u nekoliko dana kasnije.
Kompanija Avro isporučila je 135 Vulkana RAF-u koji je krajem pedesetih i cele šezdesete godine dežurao 365/24/7 na QRA pripravnosti (Quick Reaction Alert) sa sposobnošću da poleti za dva minuta prema Moskvi.
Borbena posadu je sačinjavalo petoro letača: dva pilota, dva navigatora i operater elektronike. Posle originalne „klasične“ nuklearne bombe Vulkani su nosili britansku hidrogensku bombu kao i krstareću raketu sa nuklearnim punjenjem.
Zanimljivo je da ni jedan britanski bombarder nikada zaista nije leteo sa nuklearnim sredstvom u punom bojnom režimu spremnom za upotrebu u nekoj misiji. Preterivanja sa brojevima, sposobnostima i tehnološkim rešenjima urodila su plodom. Misija odvraćanja uspela je svim stranama i do nuklearnog armagedona nije došlo.
Vulkani su u RAF-u leteli do 1984. godine kada je prostalo dva primerka. XH558 je poslednji video aktivnu službu i posle karijere duge 33 godine ovaj primerak je prizemljen. 1997. godine tim predvođen dr. Rebertom Plemingom počeo je planove da vrati 558 u letno stanje.
Ovaj tehnički zahtevan i skup proces urodio je plodom. 14 godina nakon poslednjeg leta i preko 7 miliona uloženih funti kasnije XH558 je poleteo u oktobru 2007. godine.
Za Tango Six o avionu i britanskom vanserijskom osećaju za vazduhoplovnu tradiciju priča upravo gospodin Pleming. Na kraju video reportaže pogledajte najzanimjivije segmente prikaza letelice u vazduhu trećeg dana ovogodišnjeg Farnborough International Airshow-a.
(Za full HD kvalitet snimka podesite opciju „1080p“ u You Tube playeru)
——————————————————————————————————————————–
Tango Six izveštavanje iz Farnborough-a pomogli su itSMF Srbija kao sponzor smeštaja, logistike i prevoza, Mobilna Telefonija Srbije kao sponzor putovanja, Xopyc Air Force Fashion i Pilotshop.rs kao sponzori odeće i reportažne opreme.