Švedski višenamenski borbeni avion (VnBA) SAAB JAS-39 Gripen trenutno je jedan od kandidata na tri aktuelna tendera za nabavku VnBA u svetu, pored Finske i Kanade kojima se nudi najnoviji Gripen E, tu je i ponuda Gripena C i D Hrvatskoj.
Dok Finska namerava da u svom programu HX nabavi 64 aviona u vrednosti od preko 10 milijardi evra a Kanada kroz projekat Future Fighter Capability Project 88 VnBA vrednih između 11,8 i 14,9 milijardi američkih dolara, Hrvatska će shodno svojim potrebama i mogućnostima nabaviti eskadrilu od 12 aviona.
Ono što je već odavno uobičajno kod ovakvih poslova jeste ponuda proizvođača kao i država koje stoje iza njih, o vojno-tehničkoj i industrijskoj saradnji kako bi se da zadovoljili ekonomski, politički i vojni interesi obe strane. Ponuđači se trude da izađu sa što primamljivijim projektima koji značajno mogu uticati na odabir njihovog proizvoda. Iako bi procenu takve ponude trebalo raditi u skladu sa sposobnostima zemlje koje letelice nabavlja, one često mogu biti i nerealne.
Normalno je da države koje nabavljaju mali broj aviona ne mogu imati tako dobru ponudu ekonomske, industrijske i vojne saradnje kao zemlje koje kupuju na desetine VnBA za koje će potrošiti nekoliko pa i do par desetina milijardi dolara. Mali broj VnBA obično nabavljaju i male države sa skromnijim ekonomskim mogućnostima kojima je svaka investicija u privredu veoma bitna i dobrodošla za dalji razvoj. Jedan od takvih primera je i Hrvatska kojoj je Švedska, uz borbene avione Gripen takođe ponudila paket strateške saradnje koji će, kako je proizvođač saopštio, “pojačati hrvatsku odbrambenu industriju i izgradnjom dugoročnog partnerstva sa strateškim sektorima doprineti hrvatskoj bezbednosti“.
SAAB je u sadašnjem postupku nabavke VnBA za Hrvatsku do sada bio najotvoreniji i najtransparentiji kada je reč o detaljima vezano za njegovu ponudu. Prema izjavi za hrvatske medije višeg potpredsednika i šefa poslovne oblasti vazduhoplovstva kompanije SAAB Jonasa Hjelma, Hrvatska bi ukoliko izabere njihov avion, mogla dobiti regionalni vazduhoplovni centar za usluge podrške a SAAB bi bio spreman da prenese znanje i tehnologiju.
Time bi se razvila dugoročna saradnja sa lokalnom odbrambenom industrijom i akademskim sektorom što bi u perspektivi moglo stvoriti i oko 500 visokotehnoloških radnih mesta. Nudi se osposobljavanje za remont, održavanje i popravke vazduhoplova. Prenos znanja bi bio koristan u proizvodnom sektoru kao i za unapređenje poslovanja a u području cyber bezbednosti se nudi saradnja u istraživanju i razvoju.
Šta dobijaš kad nisi Hrvatska
Ako bismo sve navedeno poredili sa tim šta Švedska sve nudi, na primer, Kanadi, videli bismo da je ponuda Hrvatskoj skromna ali vrlo moguće i realna obzirom na sveopšte mogućnosti ove države. SAAB je u poslednje dve godine veoma aktivan kada je u pitanju kanadski tender. Nabavka koju je švedska kompanija ozbiljno shvatila a takve su joj bile i ponude.
Tako je krajem maja 2019. SAAB izrazio spremnost da, ukoliko se tako nešto bude tražilo, Otavi proda Gripene koji će biti proizvođeni u Kanadi. Potom je prošlog ponedeljka švedska kompanija tokom održavanja vazduhoplovnog inovacionog foruma „Aéro Montréal Innovation Forum 2020“ objavila da, u okviru predloga Gripena za novi kanadski VnBA, nudi otvaranje dva nova vazduhoplovna centra u Kvebeku u kojima će biti zaposleno na hiljade radnika.
Kako prenosi Scramble, predlog uključuje sveobuhvatan program koji sa sobom nosi industrijske i tehnološke pogodnosti u kome ključnu ulogu imaju upravo ova dva centra. Već se zna da su oni nazvani „Gripen Centre“ i „Aerospace Research & Development Centre“ i da bi bili smešteni u regionu Veliki Montreal.
Gripen Centar bi bilo industrijsko i tehnološko središte vezano za Gripen u kome bi prvenstveno radilo osoblje ove godine formiranog tima „Gripen for Canada“. Navedeno je da bi u centru radili Kanađani kako bi se osiguralo da Gripen ispunjava zahteve NORAD (North American Aerospace Defense Command) i NATO a centar bi ujedno bio središte za logistiku i održavanje Gripena i omogućio bi Kanadi da u budućnosti upravlja domaćim nadogradnjama aviona.
„Aerospace Research & Development Centre“ bi tokom narednih decenija delovao kao ključna tačka za razvoj bogatog ekosistema za istraživanje i inovacije i to je najbitnija komponenta SAAB-ove dugoročne vizije za Kanadu. Centar bi razvijao, ispitivao i proizvodio vazduhoplovne sisteme i komponente nove generacije i tako nadopunio postojeću kanadsku vazduhoplovnu industriju, a mogli bi biti obuhvaćeni bespilotni sistemi, veštačka inteligencija i ekološki prihvatljive vazduhoplovne tehnologije.
SAAB je do danas, kada je u pitanju prodaja Gripena stranim državama, najveći posao sklopio sa Brazilom koji je takođe dobar primer kako veću narudžbinu velike vrednosti prati i obiman ofset. Prvobitno je 18. decembra 2013. objavljeno da je Gripen NG izabran za novi brazilski višenamenenski borbeni avion dok je ugovor vredan 5,44 milijarde dolara za nabavku 36 aviona (28 JAS-39E i 8 JAS-39F) i logistikom do 2050. godine potpisan 24. oktobra 2014. Zvanično je bilo objavljeno da će isporuke aviona biti realizovane između 2019. i 2024. ali će prvi avion RV Brazila dobititek sledeće godine a i isporuka poslednjeg primerka će verovatno biti pomerena.
Sa Brazilom je dogovoren ofset program ulaganja švedskih firmi u brazilsku privredu koji je vredan čak 9 milijardi dolara a SAAB se složio i da, kao deo transfera tehnologije, 23 od 36 Gripena budu delimično ili potpuno sklopljeni u Brazilu. Bila je predviđena obuka više od 350 ljudi iz brazilske avio-industrije i RV Brazila među kojima se inženjeri, tehničari, mehaničari i piloti.
Fabrika konstrukcija Saab Aeronáutica Montagens (SAM), otvorena u Sao Paolu, ove godine počela je da proizvodi velike strukturne segmente kao što su repni konusi, aerodinamičke kočnice, kućišta krila, prednje i zadnje sekcije trupa. Treba napomenuti da je u razvoju pomenutih delova konstrukcije aviona učestvovala brazilska firma Akaer. Sklapanje Gripena vršiće se u Embraerovoj fabrici u mestu Gavião Peixoto a počevši od 2021. u ovoj fabrici će biti proizvedeno 15 aviona. U ovoj fabrici je otvoren i „Gripen Design and Development Centre“ u kome trenutno radi 123 brazilska i 18 švedskih inženjera.
Veće učešće brazilskih firmi očekuje se u projektu razvoja i izrade dvoseda Gripen F čiji prototip još uvek ne postoji. Brazilci će proizvoditi i simulatore za Gripen kao i zemaljsku opremu za opsluživanje aviona. Kompanija Atech radi na razvoju simulatora letenja i sistema podrške misiji. Trenutno najveći doprinos Brazila novoj verziji Gripena su višenamenski prikazivači (HUD, HMD, WAD) kojima će biti opremljena kabina a njih je razvila i proizvodi ih kompanija AEL Sistemas koja je podružnica izraelske firme Elbit Systems. Prošle godine SAAB je odlučio da će ove prikazivače ugrađivati i u avione koji će biti isporučeni RV Švedske kao i da AEL Sistemas uvrsti u svoj globalni proizvodni lanac.
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
darac
RH neće uzeti Gripen, makar Švedska prebacila kompletnu proizvodnju SAAB-a i Volva u Hrvatsku. Švedska jednostavno nije kredibilan strateški saveznik za ovako, u hrvatskim okvirima, veliki posao nabave vojne opreme. Zapravo, divim se upornosti Šveda.
Milos
I malo su bili neprofesionalni da ponude samo vec postojece zmajeve za C/D verziju a ne i novi E Gripen.
Mig 21 BiS
A da ne govorimo o slučaju s RBS raketama,gdje su pokazali da se na njih ne može osloniti. Što se mene tiče rađe bi ostao bez RZ nego da se sklopi ugovor s nepouzdanim „partnerom“!
Tito
Ovo mozes primjeniti i na francuze. Pitaj Argentince zasto su samo dobili 7 ili 8 exoceta?
Srbofil
@Mig21 BiS
Isto i mi mozemo reci za Ruse, pa i za ceo svet u tom periodu.
Jednostavno shvatite da smo minijaturni i da nas u slucaju krize moze zavrnuti ko kako hoce. Ne pitas se jednostavno.
BureBaruta
Nije Gripen loš avion. To nije problem. Problem je politika Švedske.
MiG21BiS
Tito@
Da ali danas je HR i FR u EU i NATO-u pa mi se više sviđa saradnja s njima nego Švedskom,koja je btw. odbila i vama da proda Grippen ako se ne varam?
Srbofil@ Istina prijatelju ali sad je ipak malo drugačije kad si s nekim ZVANIČNI saveznik to bi trebalo i da se poštiva,zar ne?
Nekako mi ta nordijska „napuhanost“ malo ide na živce.
Vortex
Ma kakav NATO i busanje članstvom. Grčka i Turska su krvavo ratovale zbog Cipra. Ako ti je veliki (mislim na BDP) onda imaš šanse. Ovako imaš šansu da završiš ko kusur u obračunima!
дане
Mig 21 BiS
A da ne govorimo o slučaju s RBS raketama, какав случај нисте имали чисте папире ,ради се о краденој роби.
дане
Tito само 5 комада.
frane
Dane,
Od koga je kradeno? Gdje je bilo predvidjeno i uskladisteno tu je i ostalo. Mnogo vise toga nije ostalo gdje je bilo namijenjeno i u procentu kojeg je Hrvatska platila. Nesto ne cujem optuzbe za „kradju“ dugovanja bivse drzave koja su raspodijeljena na sve bivse republike, a koja su Slovenija i Hrvatska jedine do sad vratile od bivsih republika SFRJ. Kako su raspodijeljeni dugovi tako su rapodijeljena i potrazivanja bivse drzave. Hrvatska je helikoptere Mi171 Sh nabavila prebijanjem klirinskog duga bivseg SSSR-a prema Jugoslaviji kojeg su naslijedili kako Rusija dug tako i Hrvatska svoj dio potrazivanja.
Ikar
Nude nam ono sto smo sposobni platiti, do mlrd dolara se mozda mozemo uklopiti, preko je naucna fantastika.
Qatar Air Force (DDA/EDA) ce u sledecim mjesecima prodavati svoje zrakoplove Mirage-2000 sobzirom na njihov stepen modernizacije i odrzavanja to bi nam bila puno bolja kupnja.
дане
frane бивше републике сфрј су биле субјект федерације и свака се самостално задуживала тако да је ту све чисто. И клириншки дуг СССР је чист свака република имала је фирме које су радиле послове са западом или истоком у Србији су то били Генекс за запад и Прогрес за русе. u procentu kojeg je Hrvatska platila. Ово мио је најлађи део приче, непрестана наклапање како је хрвазска издвајала огромна средства од 45-91 и као је све то покрадено, узми период 91-2020 па види шта је хрватска све набавила за војску од када је самостална по тој рачуници Хрватска сада сигурно има носач авиона и бар две нуклеарне подморнице.
Viribus Unitis
Gospodo iz T6, lako je tako selektivno brisati komentare tj. birati one koji će ostati. Mislim da je moj komentar bio itekako korektan s obzirom na ono što je stanoviti komentator „дане“ ovdje napisao o „ukradenim“ raketama (RBS-15.) Ponavljam još jednom, po toj logici je skoro sve od 90-tih do danas u VS ukradeno. A tu bi posebno izdvojio kanadere koji čak i ne spadaju u vojne zrakoplove. u potpunosti plaćeni novcem iz budžeta tadašnjeg MUP-a SRH. Da ne govorim o ostalim stvarima jer bi lista bila poduža.
Ed
@дане
„…узми период 91-2020 па види шта је хрватска све набавила за војску од када је самостална…“
Ono sto je RH nabavila od krupnije opreme tj zanimljivije opreme, kupnjom ili kroz donacije od 1991 do 2020, okvirno je:
Avijacija: Mig-21=40, PC-9M=20, Zlin Z-242 =4, CL415=6,AT-802=6, Challenger 600=1, An-32B=3, An-2=6, Mi-24 D/V=11, Mi-8/17=20, Mi-171sh=10, Bell 212=2, MD500=4, Bell 206B3=8, OH-58D-KW=16, UH-60M=4, Orbiter BPL=6, Skylark BPL=20
Uz Mig-21 su nabavljene vece kolicine R-60=300+, vece kolicine S-5/S-8/S-13 raketa/lansera , a uz Mi-24 su nabavljene vece kolicine Sturm=300+ . Za Kiowa Warrior su nabavljena manja kolicina AGM-114R.
PVO: S-300PMU=1 system (nikad uveden u upotrebu), rakete za S-300 5V55R= 6 kompleta po 4, Strela-10M 9K35=9, Igla 9K38=80+, Strela-2M=100+
Radari: FPS-117=5, Enhanced Pelegrine=4
Vozila: M-84A novo-kompletirano=18, Patria AMV=126, Maxx Pro=34, M-ATV=172,Maxx Pro MRV=6, BAE RG-33= 20, HMMWV=112, Iveco LMV=14, Puch G=320, Toyota L.Cruiser=150, Nissan Navara=250, Kamioni (Razno)=270+
Artiljerija: Citer L33/M1H1=18, APR-40=31, PZH-2000=15
PO rakete: Fagot Lanser=300, Fagot rakete=2000+, Metis-M lanser=54, Metis-M rakete=300, Konkurs lanser=42, Konkurs rakete=300.
Mornarica: DBM-81 Krka, DBM-82 Cetina, RTOP-12 Kralj Dmitar Zvonimir, RTOP-41 Vukovar, RTOP-42 Dubrovnik, OB-31 Omis, VHB M-46 Modrulj 1 i Modrulj 2.
To je otprilike to, mozda sam nesto izostavio i nisam spominjao osobno oruzije i „manju“ opremu…
POW/LJPZ
Ed,od svega pobrojanog,izdvojio bih i zamolio Vas za detalje u vezi sa kvalitetom kupljene opreme sa ovoga spiska..Evo,možete li nam reći nešto u vezi sa ovim radarima PeRegrine(ne Pelegrine)?Opće je poznato da je to bio potpuni promašaj koji je skupo koštao proračun RH,a da za to do sada nitko nije odgovarao?!Poznato je da su radari FPS-117 jako dobri i kvalitetni.Unatoč tome,nisu svemogući,tako da zainteresirana javnost jako dobro zna za poprečni „tunel“ širine desetak i dužine čak sto kilometara nasred Jadrana,na visini od sto metara iznad mora.Tu su i još neke „flekice“Namjera je bila da to pokriju radari Enhanced Peregrine(„modernizirani“ Falcon),ali to se nikada nije dogodilo.Zaista,što se dogodilo sa tom trakavicom od štorije?Firma iz USA koja je to proizvela je davno uginula,talijanska firma nasljednica pere ruke od toga.Nije se uopće znalo što bi sa tim kršolama koje nikad nisu proradile u punom kapacitetu.To je samo jedan primjer,ima ih još i Vi to jako dobro znate.Na Vaše pominjanje S-300 slatko sam se nasmijao.Preskupo Potemkinovo selo.Hoću reći da stvar sa kupnjom tek započinje,a do uvedbe u operativnu uporabu je malo duži maraton.Možda ste nekoga ovdje impresionirali ovim spiskom,mene ne.I nije Vam neki jak argument za toliko razdoblje.Pozdrav…
Ed
@POW/LJPZ
Ne radi se o impresioniranju, niti o takmičenju, ovo je lista.
Nabavljalo se svašta jer se stvaralo praktično od nule.
Ratne nabave su bile iz hitnosti, i tad i poslje je bilo i promašaja.
Kao promašaj se pokazala i ta nabava radara Enhanced Peregrine (tj. Falcon 2). Nabavu tih radara su podrzali kadrovi koji su imali iskustva s Falcon radarima 80-ih. Nabavljeni su bez da su odradeni i tvornički testovi (FAT) i provjera pri primopredaji… Do danas nisu profunkcionirali kako su zamišljeni. Traži se zamjena.
Za S-300, nikad nije isporučen kompletan sustav. Problem se pojavio kod cijene, tj odbijanja plačanja… Postoji sudska tužba od 200 mil USD, tj povratak isporučenog, za ovaj ugovor. Ruski ambasador Azimov je 2017.g. je spomenuo i isporuku ovog sustava u HR.
Dakle lista je odgovor na pitanje Dane što je RH nabavljala, i bitna je za usporedbu sa susjedstvom.
дане
Ed баш си лепо ово преписао са википедије свака част.Импресиван списак за 30 година слободе и независности све последња реч технике посебно ме импресионирају румунски вишецевни ракетни бацачи какав дизајн,јел се пале на курблу.једине набавке вредне помена су панцери и патрие .
Ikar
@POW/LJPZ, Dane
Tesko mozete zamisliti nase ulaganje u vojsku jer vi(Srbija) nemate mornaricu. Vecinu opreme sto imate na vojnom inventaru vam je ostalo od bivse JNA(procentualno ostalo vam je najvise njihove opreme) tako da ste u boljoj poziciji od svih ex-Yu republika.
Pavle
Ikar
Cudo, Srbija ima mornaricu recnu.
Niti jedan brod nije projektivan niti izradjen van Srbije, I u vreme Sfrj. Pravljeni I izvozeni I u druge zemlje. Jeste mala flota Ali je nasa.
Jako to sunce…
дане
Ikar какво улагање у морнарицу шта правили сте нове луке,везове за подморнице, Хрватској је остало 30% пловних објеката ЈНА,цела инфраструктура , Бродарски институт,бродоградилишта,ремонтни заводи, али непрестано се креће са причом Nabavljalo se svašta jer se stvaralo praktično od nule.
POW/LJPZ
ED,točno,nabavljalo se je svašta,to ste lijepo rekli.U tome i jeste vic.Nisam zadovoljan odgovorom,ovo što ste napisali ste od nekuda prepisali,jer o tome ne možete svjedočiti.Ništa novo niste rekli.Dakle,da li je itko odgovarao za to što se kupovalo sve i svašta?Kako je riješen problem „tunela“ koji sam pomenuo?
IKAR,što Vas je navelo na zaključak da sam iz Srbije i da držim tu „stranu“?Nisam Vam ja iz toga vašeg“ kalupa.“Pozdrav za obojicu,svako dobro vam želim.
Mario
Naravno da OSRH RZ i PZO ne će uzeti JAS39 Gripen. Ni u ludilu! Kada čujem riječ „Gripen“, odmah se sjetim likova poput Carl Bildta, a koji su u tom „skandinavskom raju“ najbrojniji političari (nekada je Švedska i bila super zemlja, a propast je započela kada su zadnjih 30 godina počeli uvoziti destilirane radikalne islamiste koji mrze kršćanstvo i žive za „konačni obračun“ islama i kršćanstva (i Erdoganova politika i propuđene „stare želje“ osvajanja Balkana i Beča uz izlazak na Jadransko more!), a šwedska policija je KAPITULIRALA i „pomirila“ se s činjenicom da ne smiju zalaziti u sve više i više dijelova grada gdje su kozohebci proglasili svoj šerijatski zakon, sve to pod agendom „multikulturalnosti“ koja je prema riječim A.Merkel, neslavno propala. Drugi i najveći problem s JAS39 Gripen je taj što je to razvojni slijepa ulica u C/D konfiguraciji. Otud potreba za novim modelima E/H u istim gabaritima JAS39 Gripena ali na potpuno novom zmaju i novom motoru, elektronici i tko zna čemu još.. SAAB već godinama traži šabane sisavce koji će popušiti i uzeti 12 C/D zmajeva na koje će SAAB brže-bolje „polijepiti“ ostalu avioniku, sramotno slab motor, itd. Zrakoplov JAS39 Gripen (Jakt,Attak,Spaning-lovac, jurišnik, izviđač) inteligentno je modularno građen (kao i većina zapadnih borbenih zrakoplova) i svaki novi podsustav se ubacuje u slotove ili spaja na neki drugi način. E upravo tu se krije „prava cijena“ Gripena, jer oni ti prodaju skoro „gol“ zrakoplov koji nema najnovije podsustave (najčešće eletronika, prikaznici u kabini, ECM, mission computer, hrpu senzora i slične skupe „igračke“). Pitajte Mađare kolilo puta su posebno unaprijeđivali svoje Gripene i za koju cijenu. Naravno, ugradnja svakog novog modularnog sustava je fantastično skupa, ali nitko od ovih „SAAB manekena u Hrvatskoj“ (Tabak s portala obris, onaj moron iz Yutarnjeg, pa i umirovljeni pilot, brigadir Selaka, za kojeg vjerujem da bi iz petnih žila itekako navijao za Rafale ili F-16 Block70/72 samo da nije u mirovini nego da još leti..) nije uzeo u obzir činjenicu da se alati i svi proizvodni procesi u svakoj tvornici (posebice zrakoplova!) nakon početka proizvodnje i uvođenja proizvodnih procesa za potpuno novi model, moraju prilagoditi i podesiti za izradu samo novih dijelova i sklopova, tako da pitanje rezervnih dijelova i održavanja modela JAS39 C/D (Šveđani su sebi „naštampali“ veliki broj rezervnih dijelova za potrebe svojih modela JAS39 C/D, ali ne vjerujem da će te dijelove prodavati Mađarima, Česima ili Južnoafrikancima. Eventualno, mogu možda izmjestiti proizvodnju na novu lokaciju, u neki centar za održavanje najvišeg stupnja. A ako i presele takvu proizvodnju u inozemstvo, tu je riječ i o transferu itekako skupih tehnologija proizvodnje, prodaja „know-how“, osposobljavanja osoblja, tehnologije materijala i obrade istih, što se u pravilu NE RADI, osim ako je riječ o dugogodišnjim strategijskim saveznicima. Priča o odabiru i dostupnosti raketnog oružja svih vrsta koje Gripen može nositi i koje trebaju biti kupljene/isporučene za IOC i konačnu FOC sposobnosti korisnika JAS39 Gripen, posebna je priča. U njihovom „neutralnom“ nacionalnom Parlamentu (umjesto nekom ekspeditivnijem i stručnijem timu koji razumije materiju!) odlučuju svi predstavnici, a tamo ima svega; mrzitelja švedske države i kapitalizma, a nedavno su LGBTUVZŽ i ostali jako „drugačiji“ (pedofili, gay receiveri i emiteri, pa lažnjaci „zeleni“, i stupidne antiratne nakupine – sve one štetočine koje su, hvala Bogu, još daleko od naših nacionalnih parlamenata). I ti i tvoja obrana TREBAJU OVISITI O TOM CIRKUSU?! NIKADA! Nedavno su takve grupe snažno (uz pomoć Soroševih komunjarsko-sodoma-gomorskih medija koji promiču sve nakaznosti i opačine, a napadaju tradicionalne vrijednosti svih naroda, optužujući svoje neistomišljenike potpuno lažno za „fašizaciju društva“) i opako napale Mađarsku uz sve primitivne, tzv.“elitistima“ tipične uvrjede o „fašizmu u Mađarskoj“!!! Mađari imaju nacionalno svjesnu i čvrstu diplomaciju čiji odgovor je glasio da će Mađarska u svjetlu najnovijih neciviliziranih i ničim izazvanih napada od strane Švedska, NAJOZBILJNIJE RAZMISLITI O DALJNJEM korištenju JAS39 Gripena uzetih 2006. na leasing, te će kao i većina zemalja V4 skupine najvjerojatnije kupiti američke F-16 C/D Block 70/72! Tako izgleda poslovanje sa Švedima, pa tko voli, nek’ izvoli..
Velja
Mario, bolju analizu skoro nisam procitao, ko zna svedjane, zna i o cemu govoris. Potpisujem.
Mario
Moja greška; JAS-39 Gripen E/F, a ne kao što sam napisao E/H. My bad.
Goran
Glup avion bez perspektive i u startu osuđen na neuspeh, mislim da je prvi otpao što se tiče HRZ.
Glupo je bilo posvetiti vreme i pisati o gripenu jer dobro su poznate odavno sve boljke u eksploataciji i kod Mađara i kod Čeha a na sve to neopravdano skup.
JohnnyLee
сама чињеница да је од 1996 до данас направљен само 271 авио говори о његовом успеху и перспективи
Đedović Dragoljub
Ma kako glup avion je više nego dobar a i srbiji ili hrvatskoj bolji netreba.
Pazi sukob Istoka i zapada je neizbežan samo je pitanje vremena nedaj bože alibje tako. Kad se Slonovi Biju trava se gazi. Zašto davati lovu za nešto sto vam nije potrebno da date pare i sta onda. Ajde vi hrabri Kroati malo na kineske ili bliskoistočne granice. Već vam ljudi ginu po avganistanu. Date lovu i onda za račun nekih tamo bog zna kojih korporacija ubijate narod svojim preskupo plaćenim avionima. Ni taj f16 bilo koji da je blok 30,50,70, ili Rafal. Nisu svemogući padaju i oni. Obaraju ih oni bosonogi Huti. Pa tako može i vama da se desi. Platili obuku pilota platili avion i onaj tamo na brdu ga obori strelom 10. I vi ljuti i porodice tih pilota u bolu nedaj bože. A sad ste u nato savezu nema ono. Žnas šta mi nismo raspoloženi za tako nešto nego moraš. Kako se ono kaže Svi za jednog jedan za sve. Šta će se desiti nedaj boze ako sevne iskra između Rusa i Nato. Neće pomoći global difens protiv rubeža kinžala i ostalog vi ste legitimne mete sve te popularne države tipa Rumunina BugarskaHrvtska Albanija… Pa te će države prve da poravnaju čisto zbog budućih boljih odnosa sa ovim jačim. Tj. Da im pokažu da budu mirni. Tako se nešto slično desilo i sa Turskom koja je inace ma kakva ona bila ipak svemir za sve nas Popularne. Kad su iborili onaj Su24 u Siriskom prostoru odma je iz Brisela stiglo ograđivanje i pozvanje na ovaj ili onaj član da su to uradili na svoju ruku i da su ro njihova sranja i da plivaju sami. Nije to tako davno bilo. Stoga zašto istrčavati pred rudu. Za neku zastitu neba vam je dovoljan gripin Ja mislim da bih 95% ljudi u srbiji bio oduševljen takom nabavkom. Mislim da ih mi kupimo. Mada Amerika ili Britanija nebih dozvolile posto su i njihovi delovi u gripinu. A to može i vama da se desi jel što da kupite gripine kad možete f16. Argentini nisu dozvolili da ih kupi Britanija je rekla ne. Gledam onog kro ops. Čovek bi da se pita odma bombardovao srbiju. Te krstarće rakete slušam i neverujem. Dečko je počeo lepo normalne ne naduvane analize. A onda poceo da serwe te veliko srpska hegemonija te Hrvatska bih bila ovo i ono da nije bila sa Srbijom tj u Yugoslaviji. Trebalo bih čova da prelista istoriske činjenice pa onda da sere neznam nemogu da provalim jel mu to lični stav ili se šlihta političarima a njima je za svaki oroblem z Hrvatskoj kriva srbija. Zaista ne mrzim nikog a i bilo bi idiotski od mene da zbog par idiota mrzim ceo narod.Zaključak: Sedi disi ni za disi nisi to važi i za Srbe i za Kroate. Veliki poz iz Srbije.
Bongo
Jel’ zna ko da li je bilo kakvih vježbi gdje su se poredili Gripen i npr. Rafal ?
Ovdje imamo inteligentne izjave tipa „glup avion“, „daleko, daleko iza Rafala i sl.
Poštujem ja svačije poznavanje tipa raketa, oznake radara ili potiska motora, to bez daljnjeg.
Ali da li ima kakvih podataka o susretima u zraku, a ne na papiru, gdje strašni i prestrašni Rafali, Suhoji, MiG-ovi i F-ovi i ugodno plove u nimbusima nepobjedivosti i superiornosti.
MiG21BiS
Evo prijatelju pa uživaj :)
https://aviatia.net/dassault-rafale-vs-saab-gripen/
alexanto
@MiG21BiS
U ovoj uporedbi bi za HR jedino i samo trebalo biti bitno ono vezano za Flight Cost Per Hour gde se navodi da je Gripen 7800 usd a Rafal 28000 usd, znaci 3,5 puta razlika. Dodaj na to da je Gripen jeftiniji nov nego polovan Rafal i da Gripen ne trazi prilagodbu infrastrukture, odrzavanje jednomotorca vs dvomotorca, mogucnost terenske medjuletne opskrbe pri koriscenju saobracajnica kao PSS-a, Kratko vreme do poletanja, mali broj ljudi za opskrbu aviona i eto ti jednacine sta je bolje za HRZ. Sve ovo ispod su manje – vise nijanse i oba imaju impresivne brojke (mada su neke vrlo nerealne…)
To sto su u HR uvredjeni i dalje zbog neisporucivanja onih raketa tokom rata su gluposti. Toga ima kod svih „dobavljaca“ manje – vise. Zavisi sa kim se kacite. Dzebana se nabavlja u miru a ne kad zagusti… Druga stvar – ko god jednu eskadrilu bilo cega racuna kao neko upotrebljivo ratno vazduhoplovstvo je neozbiljan… To su avioni koji ce raditi Air policing, leteti na proslavi Oluje i event. mozda koji ode da radi Air police na Baltiku (opet tesko sa 10 jednoseda ukupno). Ta eskadrila koja treba da dodje ce posluziti za uvodjenje pilota i zemaljskog osoblja u koriscenje modernih aviona, stvaranje jezgra HRZ-a koje treba da bude osnov ravitka i zivljenja istog. To ce potrajati solidno godina a ovde vlada klima kao da ce za 2 -3 godine ti avioni leteti sa ful borbenim kompletima i imati u zahvatu 24/7 sve na horizontu. Takvi neka pogledaju jos koji put Top Gan da smire emocije…
Izjaviti da je Gripen „glup avion“ nije ni za komentarisanje. Jadan Brazil, Tajland, JAR, Ceska, Madjarska pa i Svedska. Nisu svesni kakvi krsevi im cine okosnicu LA. Nije to nikako za nase balkanske avio – asove…
Raspisah se…
minmatar
@Alexanto Apsolutno si u pravu. Ako HR uzme nešto skupo zakucaće se tu gde jeste sa tim i onda ide isisavanje.Sa Grippenima postoji neka perspektiva, možda ih bude i više.
K
Trebalo bi istaknuti da je flight per hour cijena Gripena relativno upitna, jer nikome nije jasno kako bi to SAAB trebao postići toliko radikalno manje brojke od konkurencije. Osim inteligentnom primjenom kreativnog računovodstva.
Cijena je sigurno manja, ali gotovo sigurno nije *toliko* manja kao što SAAB tvrdi.
Eh, barem sam na takva mišljenja često nailazio po stranim časopisima, stranicama i forumima.
Ivan
u te cijene ulazi i plaća pilota, kod Rafalea je to cca 10.000 eur mjesečno u HR cca 2.000 Eur, to ti je već razlika od 8.000 EUR. Grippen prikazuje samo cijenu goriva i još nekih manjih stavki, bez dodatnih troškova (plaće, trošak hangara, zaštitarske službe i sl. što je obuhvaćeno kod F16 i Rafalea).
дане
u te cijene ulazi i plaća pilota, kod Rafalea je to cca 10.000 eur mjesečno u HR cca 2.000 Eur, to ti je već razlika od 8.000 EUR. Grippen prikazuje samo cijenu goriva i još nekih manjih stavki, bez dodatnih troškova (plaće, trošak hangara, zaštitarske službe i sl. što je obuhvaćeno kod F16 i Rafalea). Као и обично спасав нас јефтина радна снага, главна цена налета је амортизација самог авиона а не плате, паркинг и „zaštitarske službe“ шта год то било.
Viribus Unitis
@MiG21BiS
Tko je ovo pisao? Odjel marketinga u SAAB-u 2003.godine? :-)
Flight cost per hour za Gripen 7800 USD. :-) Nebi da je UTVA.
Boža M
Bila je neka vežba gde su Eurofighteri izdominirali nad Gripenima u BVR, dok ovi nisu uključili neki sistem za elektronsko ometanje i tako smanjili razliku.
Mario
@ alexanto
HRZ OSRH konačno kreću u zakašnjelu kupnju pola prave eskadrile VnBZ. Dakle, izraelski polovni (i ogoljeni od fantastične Elbit’s elektronike i svih pozitivnih unaprijeđenja) F-16 Block 30, stari, prastari. Druga ponuda: američki novi F-16 C/D Block 70/72. Treća ponuda: novi JAS-39 Gripen ali čija proizvodnja prestaje jer su se prebacili na super moderne modele E/F, za potrebe Švedske, Brazila i Kanade. I zadnja ponuda; Dassault Aviation polovni model vrhunskog VnBZ, Rafale F3R, star sedam-trinaest godina. Starost od par godina nije važna, budući da prema BAFO ponudi, Francuzi nude generalni remont i podizanje svih zrakoplova na standard F3R (ukoliko naši piloti već nisu već odabrali/izdvojili za kupnju inačice Rafale F3R. U svakom slučaju, garancije su da će VnBZ Dassault Rafale kada budu predani HRZ-u (ako deal bude zaključen, ali ne treba podcijenjivati EU politiku i odnose Macrona-Plenkovića) biti remontirani i podignuti na F3R razinu.
Sve je navedeno manje-više poznato.
Moje pitanje je sljedeće; da je RV i PVO VS ponuđeno sve isto što je ponuđeno HRZ RH od VnBZ, da li bi ste onda spominjali „prejake mašine koje nikada neće iskoristiti sve svoje mogućnost“ (ja kažem hvala Bogu, jer puno iskorištavanje borbenih mogućnosti značilo bi RATNA DJELOVANJA!), pa kupujemo „paradnu avijaciju“, prijedloge da su KAI FA-50 „super avioni za Air Policing“ i let prigodom proslave VRO Oluja (valjda tako usko zamišljate uporabu hrvatskih VnBZ? ili možda griješim), ili bi ste iz sveg glasa zagovarali Dassault Rafale (star 7-13) godina, remontiran i dignut na standard F3R plus hrpa senzorskih i ECM podova, raketa i bombi, ili bi ste se odlučili za novi novcati Lockheed Martin F-16 C/D Block 70/72? Molim Vas iskren odgovor.
alexanto
@ Mario
Ajmo redom, onako najiskrenije moguce… Pisem pa brisem vec par puta. Ukratko cu da se ne ponavljam:
1. Eskadrila od 12 bilo kojih aviona ne znaci nikakvu suverenost, silu i „vladanje sopstvenim nebom“ i nije nikakav „faktor odvracanja“…
2. Kupovina VnBA je samo ulaznica u preskup hobi zvan nadzvucna avijacija. Troskovi tek slede i tu treba gledati jako dobro „troskovnik“ koji sledi. Samo sat naleta od 1o-12K usd i 25-28K usd cini milionske razlike godisnje. A to je samo kap u moru troskova.
3. Drzave koje nisu mogle servisirati prastare MIG-ove pa su spale na 2-3 operativna (SRB pre par godina i HR sada) nece biti u stanju ni nositi se sa preskupim aparatima koji su namenjeni za mnogo bogatije zemlje ili ce to biti na ustrb drugih rodova vojske pa i citavog drustva (vec sam pisao o tome).
Zbog toga navodim da ce ti avioni biti samo za paradiranje (naveo sam simbolicno: vama za prelet na proslavi oluje a nama za silne vojne vezbe da nam preCednik rekne da smo sila) i Air policing. Ovo pisem jer me ne bi cudilo da kad vama stignu Viperi ili Rafali, ovi nasi zapene za Suhoje pa da se zajedno davimo u kreditima ali smo sile u svojim ocima…
Opet nisam kratak… Po meni ako se vec ne uzima FA 50 (vi ga necete a nama ga ni ne nude :) ), najbolji je Gripen, u varijanti da moze da koristi auto puteve za PSS i da se „osvoji“ opskrba i medjuletne intervencije na terenu (medjuletne kontrole, popuna gorivom i naoruzanjem). To je po meni jedan od najvaznijih faktora koji bi buduci VnBA morao da ispunjava za male zemlje poput nasih sa par vojnih aerodroma koji u slucaju nekog ozbiljnijeg sukoba prvi stradaju. Ako ovo nemas, ostaje ti samo da dobro ususkas avione dok se tamburanje ne zavrsi pa opet na paradu i air police… Avion koji je dobar za Svedsku, Brazil, JAR, Tajland, Cesku, Madjarsku ne valja HR i SRB – gluposti. Boze moj, nije E… Pa Svedska i Brazil ce C Gripene koristiti jos bar 20 godina a i duze. Mi odmah hocemo High Tec a zaboravljamo sta upravo „jasemo“. Svedska je problematicna sa isporukama u sukobima. Pa ozbiljna drzava se snabde na vreme a ne kad je frka ajde Djuka… Moze AMRAAM, moze Derby, moze Meteor… Ihahaj, samo da je para… Ako se kupi raketa kao Bugarska dzabe i Raptori…
Posto je SAAB „gadljiv“ na srpski RV, kod nas bi u obzir dosao i 29M ili ti Mig 35 ako je istina da je sat naleta skoro duplo jeftiniji nego na 9.12 i 9.13 izvedbama. Pogotovo sto ima mogucnost da se poruci mornaricka izvedba sa kukom i sklopivim krilima. Umesto parustina koje bi potrosili za prepravke aerodroma za Suhoje, napraviti na vise lokacija sisteme sa sajlama za zaustavljanje koje bi za duplo (ili vise) smanjile duzinu potrebnu za sletanje i sa montaznim terenskim hangarima uvezbavati te sposobnosti do perfekcije.
Kad se te sposobnosti savladaju, uz jak i slojevit PVO, moze se pricati u efikasnom RV(Z)-u…. Sve ostalo su naklapanja i „da se zove da imamo“, pogotovo sa 12 aviona. Rafale, Vipere i Suhoje bi ostavio velikim igracima jer za njih su i namenjeni…
Eto to je najiskrenije moguce. Prihvatam naravno da nisam u pravu.
max
@alexanto Odlično ste ovo napisali, glumljenje eskadrile sa par aviona je u najmanju ruku smiješno. A po porezne obveznike tragično jer se troše ogromne pare plana i cilja.
Ono što se ne bih složio je oko suradnje sa Švedskom. Nije baš moguće sve kupiti unaprijed, gubici su preveliki. Također u ratu se pokazalo da je hr bez problema kupovala opremu sa svih strana, jedino je Švedska bila problem. I sad zamislite da imate njihovu opremu i dogodi se havarija, kvar, gubitak. A Švedska kaže da ne želi prodati dijelove ili opremu zaraćenim stranama. Stvarno korisno imati oružje koje se ne može koristiti u ratu.
alexanto
@max
Mislim tj ubedjen sam da se previse paznje poklanja oko „nesaradnje Svedjana“. Avioni se kupuju po vrlo cvrstim ugovorima i jasnim obavezama kako kupca tako i prodavca. Obaveze prodavca su jasno definisane i isporukom rez. delova, nadogradnjama, naoruzanjem i to u jasno definisanim vremenskim okvirima. Kod vas u HR vlada klima kako se SAAB rastrcao po HR i nudi sve i svasta iskljucivo da bi vas zeznuo kad za to dodje vreme. Ne ide to tek tako.Kupujete od proizvodjaca koji stoji iza svog proizvoda. Videli ste kako ste prosli kad ste hteli F16 mimo proizvodjaca – rampa i to od Amera u koje se kunete. Zamera se Svedskoj sto nije htela da se mesa u rat koji je za vas bio domovinski, za nas secesionisticki, za ostale gradjanski (ustvari bio je glup i nepotreban) a ona je imala ugovore sa SFRJ. Isti ti Francuzi u koje se sad uzdate kao pouzdanog saveznika su zavrnuli Argentince kad je njima bila frka… Jbg toga ima uvek i svuda…
Kako god, jos jednom: HR zelim da uspesno zavrsi nabavu VnBA, koji god bili i da ti avioni sluze dugo i bezbedno i to u miru. Svako dobro od mene…
max
@alexanto ugovori bas i ne vrijede kad su države u vanrednom stanju. A i druge su države imale ugovore sa SFRJ pa su uvidjele da ta država vise ne postoji. Ako jednu Rusiju, Ameriku ili Njemačku nije to diralo – šta točno Švedska izigrava medijatora. Kad već proizvode i prodaju oružje šta glume pacifiste i pravednike, zna se čemu služi oružje.
Kao što sam već napisao, Gripen bi bio najmanje zlo na ovom natječaju, ali definitivno od Švedske nema nikakvog smisla kupovati oružje.
Jale
Ja stvarno ne razumem pojedine drzave kada plate Gripena toliko para,ono avionce ne zasluzuje niti trecinu tog novca.
alexanto
Treba im poslati cirkularni mail za njihova ministarstva odbrane – cini mi se da su nenormalni… Ili su prosto neupuceni, ne znaju svoj posao… Ko zna sta je po sredi… ;)
Srbofil
Istrazi koliko godisnje prihoduje Elektrolux u Madjarskoj, koliko ljudi tamo radi i kolike su im plate, pa uporedi koliko ih kosta Gripen godisnje.
Jednostavno sa Gripenom dobijes avion „dzabe“ bukvalno, a avionika i naoruzanje su mu dovoljni da se nosi sa svakim izazovom. Slaba nosivost, dolet, komplikovana mreza dobavljaca ce uvek biti mana. Ali generalno sposobnosti oruzanih snaga izvoznih korisnika su takve, da im vise i ne treba. U to mozemo i mi slobodno da se uvrstimo.
Ivan
Offset je zabranjen u EU i nema više tvornica i sličnih investicija.
Srbofil
@Ivan
Da to je od pre par godina tako, no ovde sam mislio konktretno na nas, ako bi nam nekim cudom ponudili aranzman kao Madjarima(jer nismo u EU), mada nam najverovatnije ne bi ni nudili avion.
Naravno ako bi i Francuzi ponudili ofset, kredit i Rafal odmah. Ionako su debelo najveci strani investitori u Srbiji.
Rusi to ne rade, a ni Amerikanci naravno.
No kako mi se cini, nece nam bas lako biti zameniti ove Migove sto sada imamo.
Đedović Dragoljub
Au brata lakše malo izgibosmo pa kad je tako što Hrvatska nerazvije svoj višenamenski avion kad je gripin sranje. Pa sranhe je i f16 evo u zadnjih mesec ipol dan tri su se srušila u US. Druga stvar oni nude hrvatskoj i prwnos tehnologije. Mislim stvarno nemogu da shvatim to komšisko Kurcenje dobri brazilu dobri mađarima tajlandu sad čei Kanadi. A samo Hrvatskoj nevalja i to koda kupuje 112 aviona a ne 12. Kupite od Švajcaraca fa 18 oni će sad da prodaju. I one MLRS ste (dobili) a neznate ni šta ste dobili ni koje rakete vođenje nevođene ništa prostim rečima dobiliste kontejnere. Ali je bilo važno da ispaljuje raketu od 300km da moze da pogodi niš a to i nije tačno ta platforma nosi prjektil Lokas u sebi platforma leti 180km i onda izbacuje skakvca ili Lokas a on leti dalje a on je ceo težak 45kg sa bojwvom glavom od 7,5kg a da bi to ispaljovali morate da dobijete litere od Natoa e to je cela istina o MLRS. A i to će sve biti debelo naplaćeno. Ništa ti kloàari nedauu džabe. Sto bi u najgorem slučaju platili krvlju nedaj bože. Zbog koga? Shela Teksaco Coca Cole JPMorgana. Al togaće postati svesni obični ljudi kad im se deca budu vaćala u sanducima nedaj bože. Morali ste da uništite svoju industriju a bilo je u Hrvatskoj koliko ti volja pošto je u Hrvatsku najviše ulagano i za vreme SHS i obe Jugoslavije. Pravili ste podmornice brodove brodske motore šta sad pravite? Od giganata napravili gubitaše. I to sve zarad Ulaska u EU. I ove naše pičke nisu ništa bolje. Dobili ste mogućnost da vam i Intelegencija a i obični majstori i radnička klasa pobegne iz zemlje uz poslednje reči prw krwtanja na put Zbogom a ne Vraćam se za 2-3meseca. A znam fa je tako 100% Ja sam inače građevinac imam prijatelja jednog prwduzimača u Hrvatskoj čovek me bar jednom mesečno okrwne da pita jel sam raspoložan da dođem sa ekipom da radimo kaze čovek nemozes da nađeš majstora da iole zna poso a da je u zemlji.
max
@Dragoljub – otvorili ste mnogo tema. Prvo – Iako je Gripen najmanje zlo u ovom natječaju, ostaje gorak okus ratne suradnje sa Švedskom nakon koje nitko ne pomišlja na kupovinu od njih (a kupovalo se tada oružje sa svih strana. Šta će nam avioni ako u slučaju stvarne potrebe Švedska stavi embargo).
Drugo što se tiče industrije – u pravu ste da je mnogo toga uništeno privatizacijom, dobar dio industrije je izgubio tržište i pogone u ratu. A dio industrije jednostavno nije imao smisla na tržištu. I sad smo tu gdje jesmo. Sve je ovo Balkan i svi traze brz način za obogatiti se a svi znamo koji je to.
Miroslav
Solidan avion ali bar jedno 50 posto precenjen.Možda jedina tehnička mana mala nosivost oružja ostalo sve je na visokom nivo.
Mehaničar
Mislite podcenjen umesto precenjen. Avion je više nego dobar za ono što treba Hrvatskoj, a to je Air policing. Isto važi i za Srbiju. Kao da 10 Mig 29 može da promeni nešto u nekom teoretskom ratu sa teoretskim neprijateljem. Pogotovo sa onima koje Srbi smatraju sa neprijatelje i priželjkuju rat sa njima.
Miloš77
Kako mu fali nosivost?
Pa nece ici u misije teskog bombardovanja arapskih zemalja valda
?
4-6 VV raketa plus 2 VZ rakete. Šta ces vise za zemlje kao sto smo mi. Ako i treba da ponese 4 ili vise VZ projektila ici ce u pratnji Gripena naoruzanih do zuba VV raketama.
To sto se svi danasnji avioni prodaju kao visenamenski ne znaci da nose sve vrste oruzija odjednom u svakoj misiji. To je za promo slikanje uglavnom.
дане
Mehaničar Pogotovo sa onima koje Srbi smatraju sa neprijatelje i priželjkuju rat sa njima. Нисам приметио да прижењкујемо рат са било ким, а нисам приметио да се непријатељски понашамо према било коме на било који начин, не ограничавамо слободу кретање ни људи ни капитала.
Dragan
Pa ljudi avijoni se ne kupuju samo zs AirP. To bi se moglo realizirati i s jeftinim avijonima.
Ipak mislim da je važno imati pouzdanog partnera, a SAAB to definitivno nije.
F16 i ništa drugo.
Dali je moguće da je Gripen malo više namjenjen za kratke piste i brdovita područja tipa Skandinavije, gdje se može spustiti na nekim pistama tipa „prošireni put“, to je ubiti dobra stvar ali za geografiju Hrvatske ne baš prednost.
Aleksa Radojičić
@Dragan
Za geografiju Hrvatske itekako je prednost, jer uz relativno manje investicije obezbeđuje se daleko veća žilavost čitavog sistema i same lovačke avijacije. E sad, druga je stvar da li je Hrvatska spremna da iste sprovede u miru ili u ratu.
Jale
Za momcad je po mom izboru najbolja varianta Rafale.
Krunoslav
Uz Rafala i f16, gripen nije uopće konkurentan. A mediji iznose nabavnu cijenu u razini sa rafalom. Regionalni centar je pusta priča. Već imamo ZTC, u u njemu će se servisirati avioni koje god nabavimo. Mađari vjerojatno imaju svoj, a prisiliti ih da baš moraju kod nas servisirati jer jer eto Saab odlučio da je u ZG neki „centar“ nema nikakve zakonske osnove. Dakle od toga ništa. Francuska je ozbiljan NATO igrač, europska zemlja, europsko oružije. Ovakva prilika geopolitičkog pozicioniranja hrvatske u EU je jedinstvena i nebi je trebalo propustiti.
Jale
O tome ti i pricam Krunoslave.
Đedović Dragoljub
Pa vid jeste da je Dsult najbolji zapadno evropski avion bez konkutencije. Ali je jedno sigurno nećevam oni dati 2god stare avione niti će na njima biti rađen nulti remont pa da si dobio malte ne nov Rafal. A ono što onaj Jan Cro ops. Metor rakete to zezanje košta visse od milion. I to je pitanje daliće te je dobiti u ponudi uopšte magic matra kratki i srednji domet odlična raketa. A one shedo storm sto Jan navodi pa to nedaje misaona imenica nego je odiseja u svemiru 2223 god. Uostalom sto niste sacekali sa ocepljenjem da ste to uradili 2000-ih sad nebi brinuli imalibiste kao i mi Mali Rafal Tj. N.A. i kraj priče sa nabavkama. Ali jbg. Sta bi bilo kad bih bilo. Sve naj pozz iz Srbije.
pp5d6
Počelo se na ovom portalu glede hrvatskog natječaja za VBA da je gotovo nemoguće da će se Francuzi javiti s korištenim Refulom jer da ih nemaju ni sami dovoljno.
Napisao sam tada da se oko toga ne brinete da će oni SIGURNO ponuditi Nalet vjetra/Rafale/Reful.
Kad je to postao javan podatak mnogi su se brinuli o inačici koju će ponuditi- hoće li biti F1,F2 ili F3 i koja pod varijanta.
Sad je javan podatak da je to F3R.
Ostali kandidati su stalno po medijima, nešto objašnjavaju, ispravljaju, sazivaju konferencije za medije, plaćaju oglasne prostore u tiskovinama, ali samo Francuzi to ne čine. Zašto?
I tako to…
Istina, Hrvatska nije ni Brazil ni Kanada. To je većini ljudi dobro poznato.
Милош
Како се Канади исплати авион као Грипен а онолика површина државе ????
Robert
Vrlo dobro pitanje. S obzirom na veličinu zemlje i rastuću potrebu da se još jače uključe u kontrolu arktičkog kruga, bilo bi logičnije da ciljaju neku platformu s ‘dužim nogama’ i/ili većom nosivosti. Gripen je po tom pitanju lošiji od F/A-18 kojeg već odavno koriste. F-15EX je idealan izbor za takvu zemlju.
дане
Канађани немају појма,сиротиња купују га зато што је јефтин .
mike V
Kupuju valjda E/F a ne C/D
Ivan1
Sto se mene tice bolje Gripen jer Rafale niko ne pravi maketu u 1/32 . Najbolji je F-16 jer tu je i Tamiya i Academy :)
Mario
A i Eduard, Aber, Griffon i druge slične firme imaju već hrpu „photo etched“ detaljnijih poboljšanih dijelova i mjedene Gatling i druge topove za sve navedene avione i za modele u svim mjerilima.. 😃
Robert
Gripen je izgubio bitku s F-16 Block70; još nije javno objavljeno, ali 2 su aviona prešla iz ‘polufinala’: rabljeni Rafale i novi F-16 Block 70.
Gripen je imao najveće šanse prije 15 godina, kada se Hrvatska pripremala za ulazak u NATO, popustila pred pritiscima Haškog suda te odblokirala pregovore za EU – trenutak kad je SAAB-u namignuto da može razmišljati o Hrvatskoj. Tad se mogao dogovoriti fini offset u direktnom G2G angažmanu, ali naša sklonost korupciji i balkanski ‘lako ćemo’ mentalitet je pokazao sav sjaj. Zbog toga, sve domaće kalkulacije od 2013 pa nadalje definiraju SAAB isključivo kao pokušaj da se spusti cijena nekom od pravih favorita. Danas SAAB uz pomoć švedske države pokušava očistiti svoj lager starih zmajeva modela C/D te djelomično popuniti radni kapacitet svojih radnih pogona.
Ne treba ih kritizirati niti kuditi za prethodna iskustva – napomena našim sunarodnjacima – RBS15 je otet od JNA, a SAAB se drži ugovora koji je imao sa SFRJ a ne sa RH, zaboravlja se na činjenicu da je Švedska neutralna država!
Amerikanci su još 2003. godine Hrvatskoj preporučili da ne fokusira razvoj svojih oružanih snaga na nadzvučnu avijaciju, nego kapacitete i sposobnosti vertikalnog borbenog i transportnog spektra (helikopteri). To mišljenje nisu promjenili, otvoreno su priznali da im nije baš jasno zašto HR inzistira na svojim avionima pored Mađara i Talijana koji mogu servisirati hrvatski zračni prostor. Takvima se ne isplati objašnjavati neke historijske činjenice iz nekih davnih vremena, pa su objašnjenja najlakše usmjerena na paritet vojnog potencijala prema takmacu prema mjeri, Srbiji ili kao opravdanje tipa ‘air police’ civilnog zrakoplovstva.
Smatram da će Hrvatska ovaj put ipak završiti tender kako bi oprala obraz nakon fijaska s Izraelcima; od 4 ponuđena aviona, samo je Rafale imun na američku reakciju tj, svi ostali avioni trebaju dozvolu DoD za transfer tehnologije. Kod Gripena, taj transfer se najviše odnosi na motor i to nije trivijalno. Svejedno, pad ortodoksnog Trumpa, kaos u Americi koji vlada u tranziciji vlasti, ide na ruku opciji da je odabran Rafale, da se to Hrvatskoj neće previše zamjeriti jer imaju preča posla.
дане
Ne treba ih kritizirati niti kuditi za prethodna iskustva – napomena našim sunarodnjacima – RBS15 je otet od JNA, a SAAB se drži ugovora koji je imao sa SFRJ a ne sa RH, zaboravlja se na činjenicu da je Švedska neutralna država! Док није завршен и потписан договор о сукцесији СФРЈ Шведска није хтела да се петља у посао са RBS15 и ту није ништа спорно, али сте ви због тога страшно повређени ,а у осталом чему вам служе те ракете са ким ће те да ратујете на мору, са Италијом не смете ,а Црна гора и Албанија немају ни један брод на који има резона испалити RBS15.
omniameamecumporto
Dane, pa nećemo mi napadati Italiju ali hipotetski gledano ako Italija napadne nas mi se branimo sa mnogobrojnih otoka i obale. Otoci su nepotopivi a na njima moraš nešto imati za te njihove brodove.
Uostalom tu su još i mali desantni čamci koji djeluju između otoka. Ne bi se Talijani vaš proslavili su da nas napadnu s mora makar imaju ozbiljnu mornaricu jer mi imamo svoj način obrane ,a ponovo kažem, za to moraš imati navođene rakete i još ponešto i naravno razvijati svoje mornaričke snage.
Zagy
Uopce nije bit u RBS15 – HR ih je sama osposobila i koliko sam cuo za osvetu Svedima dala Amerima uvid u radar i navodjenje rakete. Sto ce ti Svedski avion koji kosta 1 mlrd eura ili dolara, i ne daj Boze izbije rat, a Svedi ti proglase embargo na izvoz oruzja i ne zele ti nista prodati jer oni uvijek zele mirno rjesenje sukoba i nije ih briga da li se branis ili napadas. Zna se od koga se kupuje oruzje – od onog koji ce ti ga UVIJEK prodati: Izrael, Francuska, Rusija, Kina i SAD (ne uvijek).
дане
Швеђани се још нису опоравили од те освете,разоткривене су највеће тајне њихове војне индустрије навођење ракете из средине осамдесетих које сада знају њихови љути непријатељи.
дане
Шта имаш на острвима противбродску артиљерију заосталу од јна, и све укупно један МОЛ са 4 ракете ,а од ПВО стрелу 10 из седамдесет и неке.Италијани би стварно награбусили,заборавио сам онај С-300 сори.
omniameamecumporto
Talijani su inače poznati kao strašna vojska.
Svaki od tih hiljadu otoka i otočića skriva opasnost za svaki brod i nije bitno što je na njemu kad niti jedno plovilo ne može proći jer ga se može ugroziti sa gotovo bilo kojom vrstom oruđa. Našlo bi se sredstava i sad ako treba. Takovu razvedeno priobalje rijetko tko ima i onoje teško osvojivo.
Imaš puno pravo mi još puno toga nemamo ali imate ćemo. Ono što možemo proizvesti i razviti učinit ćemo a ono što ne možemo, kupiti ćemo.
Interesantna je vaša najava da se mi ne možemo nositi sa Rafale,e pa vidjet ćemo,naš je cilj da otvorimo i tu stranicu ili da knjigu zvanu zrakoplovstvo skroz zatvorimo ,eto nismo već ćemo nastaviti sa najmodernijom mašinom.
Jedva čekam kad Rafale zapara hrvatskim nebom iznad mora i otoka i zemlje Hrvatske. Pozdrav .
Spasitelj nam se rodio i da rata više nikad i nigdje ne bude .
Zagy
Sta reci @дане, sve znas. Steta sto ne radis kao savjetnik u americkoj vojsci. Tako ne bi gubili vrijeme na proucavanje sustava RBS15 i S300 u Hrvatskoj.
Beduin
Dane,
Na otocima zivi stanovnistvo, a i na samoj obali, koje bas i nema obicaj bjezati kad zagori pod nogama.
A talijanci toj populaciji i nisu ostali u dobrom sjecanju…….
No, to su ipak fantazije.
Cisto osvajacki ratovi se vise ne vode osim u slucaju nekih zaostalih despotakih rezima.
Mario
@ alexanto
Zahvaljujem na brzom odgovoru, ali u njemu nisam pročitao Vaš odgovor na jednostavno pitanje; da RV VS ima priliku i sredstva kupiti jedan od četiri VnBZ ponuđena HRZ RH, da li bi ste i onda spominjali „paradnu avijaciju“, „nemogućnost punog iskorištenja sposobnosti aviona“ i slične „mane“? Ili bi ste iskreno bili za to da Srbija uzme najbolje što se nudi, a to su Rafale i F-16 Block 70/72?
Drugo; naši mađarski susjedi/komšije, uzeli su na leasing JAS-39 Gripen C/D davne 2003., kada je to stvarno za njih (obzirom da nisu ratom ugrožena zemlja) bilo najpovoljnije rješenje, u doba offseta prošli su turbo povoljno, ali offset je zabranjen kao jedan od vidova korupcije (potpuno pogrješno!). A evo što se dogodilo prije koji mjesec kada su Mađari poželjeli povratiti dio svog suvereniteta (i na koji imaju potpuno pravo!) po pitanju pravosuđa, zakona o medijima i sl. Iz te perverzne Švedske digla se kuka i motika (uglavnom od Soroševih medija, njegovih kotisnih budala, LGBTUVZŽ i uvaženih „političara guzičara“ i lobbysta koji žele od saveza EU država protivno volji većine naroda, stvoriti „EU superdržavu“, u kojoj su male zemlje koje su zbog izostanka LUSTRACIJE (Slo, Hrv) podložne svim pritiscima svojih tajnih službi koje znaju kakav komunjare i njihovi potomci imaju modus operandi kao i tko su oni u svijetu korupcije i političke trgovine, kao i da su isti za ostanak na vlasti spremni uništiti svoje zemlje. Doslovno. RH besplatno školuje inženjere i liječnike i ostala visokoškolska zanimanja, a da bi svršeni studenti odmah pale preko granice „u bolji svijet“, a vlada ne radi ništa da zakonom ograniči takve trendove. Ili donesi zakon o obaveznih 10-15 godina odraditi sve u RH ili im osigurajte KREDITE ZA VISOKO OBRAZOVANJE, pa neka sami dižu i vraćaju iz Timbuktua ako ga tamo zbog posla traže. Isto se događa i u Srbiji; tko god je mogao zbog „pogodnosti članstva u EU“ dobiti hrvatske dokumente, odavno je zbrisao van, a kada jednog dana uđete u EU (na prevaru, kao što su i nas uveli s 30% glasova za, a što je PO ZAKONU trebao potvrditi HD Sabor s 2/3 većinom – pa su i to smuljali da je dovoljna „obična većina“). Zato su Mađari rekli da ne žele trpiti dociranja temeljem lažnih podataka i pristranog i lažljivog izvještavanja Soroševih pudlica, te da će najozbiljnije razmisliti o vraćanju Gripena Švedima, a oni sami će naručiti nove F-16C/D Block 70/72! Tako se ponašaju suverene države, a ne kao ova „naša“ anemična slina..
BTW, Švedska, Brazil i Kanada će bar 20 godina koristiti NOVI JAS-39 Gripen E/F, a ne zastarjeli C/D. A cijena eskadrile JAS-39 Gripen C/D je slična cijeni Dassault Rafale F3R!! O čemu se tu još treba razmišljati??
Pozdrav svim čitateljima kao i sve najbolje u Novoj 2021.!
alexanto
@Mario
Ja ti najkonkretnije odgovorih da bi to bio Gripen i zašto tj kako da ne bude paradna avijacija. Šta još nije jasno iz mog odgovora?
Ti stvarno misliš da će Gripeni C prosto nestati kad se uvede E? Ne ide to tek tako…
Fishbed
Treba reći da Saab već desetak godina nudi Gripen C Hrvatskoj i u tom je periodu predlagao raznorazne mogućnosti gospodarske suradnje i kad je offset bio dopušten i sada kad u EU službeno nije. Hrvatska javna uprava pokazala se nesposobnom da sama predloži projekte gospodarske suradnje na dobrobit svoje zemlje, a na opće razočarenje samih Šveđana. Tako da ovo što je sad, u ovom posljednjem natječaju, ponuđeno od strane Šveđana, više je reda radi. Stoga baš i nije zgodno poređenje s onim što se sada nudi Kanadi.