BEG airport status
Vrhovni komadant Vojske Srbije obesmislio istragu udesa školskog aviona Lasta

Vrhovni komadant Vojske Srbije obesmislio istragu udesa školskog aviona Lasta

BEOGRAD – Predsednik republike i vrhovni komadant Vojske Srbije doneo je, dva dana nakon tragičnog udesa vojnog školskog aviona Lasta, ukaz o posthumnom odlikovanju majora Gorana Savića medaljom za hrabrost „Miloš Obilić“ za ispoljenu hrabrost i delo ličnog herojstva. Ovim činom Nikolić je izvršio do sada nezabeleženi akt pritiska na nezavisnost i objektivnost vojne istrage koja nije ni blizu svog završetka.

Tanjug je prvi preneo vest koja u integralnom saopštenju sa sajta predsednika glasi:

Председник Николић постхумно одликовао пилота мајора Горана Савића

Београд, 03. октобар 2012. године – Председник Републике Србије, Томислав Николић, донео јe 28. септембра 2012. године, Указ о додели одликовања, Златне медаље за храброст „Милош Обилић“, мајору Горану Савићу, постхумно, за испољену храброст и дело личног херојства.

Горан Савић (39) је српски јунак који је жртвовао свој живот да би сачувао животе деце.

Горан је иза себе оставио двоје малолетне деце, а својом смрћу спасао је животе других.

Подсетимо, 26. септембра Савић је управљао школским авионом „Ласта V-54“, а услед квара, авион је пао у двориште фабрике боја и лакова „Витекс“ у Новој Пазови. Том приликом Савић је изгубио живот на месту. Захваљујући херојском чину пилота Савића, који је свесно прекасно искочио, јер је до последњег момента тражио најбезбедније место за слетање, нико од мештана Нове Пазове није повређен па ни деца из оближње школе и вртића.

Tango Six je par sati nakon prenošenja ove vesti od strane Tanjuga i Bete i skoro svih klasičnih medija preko njihovih portala kontaktirao Predsedništvo. Veoma ljubazni službenik zadužen za odnose s javnošću objasnio mi je da „predsednik sigurno nije doneo odluku na osnovu medijskih natpisa već isključivo u konsultacijama sa odgovornima i upućenima u temu iz Ministarstva odbrane“.

Amaterizam izvršne i vojne vlasti

Današnjim činom vrhovni komadant izvršio je do sada neviđen pritisak na vojnu istragu koja nije ni blizu završetka i odlikovanjem majora Savića obesmislio ju je u potpunosti. Ono što upada u oči, ukoliko je tumačenje press službe predsednika ispravno, je da su sugestija i mišljenje za ovu odluku došli upravo iz vojske.

Ni trenutka ne kritikujući opravdanu potrebu javnosti za emotivnim zadovoljenjem i proglašavanjem Savića herojem, potrebno je istaći način i trenutak u kojem je država to, sada i zvanično, uradila.

Način svako bira (ja sam izabrao svoj) ali zadovoljenje javnosti i njene potrebe da se jače emotivno ponese u odnosu na tragičnu Goranovu smrt ovim saopštenjem i odlukom vratilo je u upotrebu patetiku omeđenu negde između reči: srpski junak, svesno žrtvovanje i spasavanje života drugih. Ovakvim formulacijama, u kontekstu idealnog medijskog trenutka (dok je tema još aktuelna), vulgarizuje se sećanje na jednog izuzetnog čoveka i pilota koji bi prvi protiv ovoga digao glas, svoju trezvenu logiku i intelekt. Osobine koje su ga krasile  i zbog kojih smo ga, mi koji smo ga za razliku od nekih i poznavali, voleli.

Trenutak je tek sramota za vojsku. U saopštenju stoji da je odluka doneta 28. septembra, dakle dva dana posle pada aviona. Bez ikakvih zvaničnih zaključaka kompetentnih profesionalaca, bez istrage koja bi u potpunosti isključila ili potvrdila tehnički kvar ili ljudski faktor van svake sumnje, neko je iz Ministarstva odbrane odlučio da u javnost pusti sledeće:

Načelnik generalštaba general Ljubiša Diković: „Došlo je do otkaza komandi na avionu.“
Vrhovni komadant Vojske: „…који је свесно прекасно искочио, јер је до последњег момента тражио најбезбедније место за слетање

Pored ove očigledne nelogičnosti, bitnije je istaći da niko iz vojne organizacije ne sme ništa izjaviti što može imati kontekst ili tumačenje prejudiciranog zaključka dok grupa profesionalaca koja je jedina ovlašćena i stručna ne donese svoje zaključke. Ukoliko je u pitanju otkaz tehnike ekspertiza će trajati mesecima. Ukoliko je po sredi ljudski faktor rekonstrukcija svih okolnosti će takođe toliko trajati.

Pitanje je ko će iz te komisije sada smeti da donese konačno tumačenje uzroka koji se razlikuje od tumačenja obrazloženja ovog odlikovanja? Ili ako će smeti, u šta ipak želim da verujem, onda postoji potencijalna opasnost da se dva zvanična dokumenta dijametralno razlikuju u svojim konačnim zaključcima. Zbog čega bilo kome u vojnoj organizaciji treba ovoliki rizik i zbog čega se na ovaj način požurilo?

Špekulacije

Ako se tvrdi da je Savić „svesno prekasno iskočio i tražio najbezbednije mesto za sletanje“ to znači da je imao mogućnost upravljnja avionom, jer samo mogućnost upravljanja avionom može omogućiti izbegavanje, na primer, škole i/ili vrtića.

Ako se obrazlaže da je Savić odlikovan jer je „svesno prekasno iskočio“ šta to govori o Bećagoviću koji je uspeo da iskoči? Da nije heroj? Da njemu nije bilo na pameti i mogućnosti da nekoga spase na zemlji?

Da li je nekome iz vojske, ko nije poštovao proceduru o neobjavljivanju podataka u javnost dok se istraga ne završi, logično da pilot aviona može prepoznati školu ili vrtić u okolnostima zbog kojih je jedan od pilota odlučio da iskoči? Da li je toj osobi jasno koliko je lokacija pada daleko od škole i vrtića, da li je uopšte pogledao mapu?

Po do sada raspoloživim podacima iz više izvora i na osnovu fotografija sa mesta nesreće Savić je takođe iskočio. To dokazuje i njegov padobran koji je bio aktiviran ali očigledno neefikasan usled nedovoljne visine iskakanja. Opet se nameće pitanje, ako je Savić upravljao avionom radi izbegavanja nekog objekta ili ljudi kako je avion mogao da održi pravac nakon njegovog očiglednog iskakanja?

Mnogo špekulacija? Previše neosnovanih tvrdnji koje mogu a ne moraju biti tačne? Slažem se. Ali sada kada je vrhovni komadant vojske počeo, dozvolite mi da nastavim sa još nekim špekulacijama u koje ni ja nisam siguran ali eto, nivo javne komunikacije o ovako ozbiljnoj stvari je značajno spušten pa da se priključim:

Zbog čega je avion koji nije bio zvanično primljen u naoružanje Vojske Srbije leteo iznad naseljenog mesta?
Zbog čega su nadležni iz vojske i proizvođača odbili sugestije opitnih pilota prilikom razvoja Laste da se u avion ugrade izbaciva sedišta?
Zbog čega su takođe odbili da u avion instaliraju jednostavni rukohvat koji bi pomogao pri izlasku iz aviona u slučaju nepostojanja izbacivog sedišta?
Zbog čega su jedan probni i jedan opitni pilot dokazali da je iz aviona koji je namenjen za obuku neiskusnih pilota-kadeta praktično nemoguće izaći?
Jer ukoliko je procedura evakuacije iz aviona sistemom uništavanja kabine detonacionim sečivom i izvlačenjem svojom dokazano efikasna, zbog čega major Savić danas nije živ? Zato što je hteo da spase nekoga na zemlji ili zato što nije mogao na vreme da izađe iz aviona koji se prema materijalnim dokazima sa mesta udesa očigledno nalazio u pljoštimičnom kovitu – dakle pao je gotovo vertikalno što takođe dokazuje i nepostojanje nikakvih oštećenja u neposrednoj okolini unutar dvorišta 20×30 metara u koje je, kad smo već i kod toga, nemoguće niti uletanje a kamoli sletanje?
Zbog čega u Vazduhoplovno Tehničkom Uputu aviona jasno stoji da je iskakanje obavezno ukoliko avion postane neupravljiv iz bilo kog razloga?

Ukoliko se na pogrešan način interpretira herojstvo Gorana Savića i ukoliko se prihvati princip da bilo ko sme javno i ovako zvanično pojedinačnom definicijom uticati na bilo koji segment istrage dobićemo jednu lepu priču o herojstvu ali će naša vojska i vojno vazduhoplovstvo izgubiti svoju ozbiljnost, profesionalizam i time će najviše odmoći generacijama letača koje dolaze kojima se ovako nešto može ponovo dogoditi.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Go

Gospodine Petre, vase pretpostavke, sumnje i sve drugo sto ste napsiali, ocigledno govore da nemate pojma o nekim stvarima. Izvinite sto vam tako direktno kazem, ali sam morao. Milsim da niste ovlasteni i nemate cak ni moralno pravo da neciju medalju za hrabrost ukaljate ili joj umanjite sjaj.

Odgovori
Ac

A zasto vi Gorane, kad vec tvrdite da Petar nema pojma, ne iznesete neke cinjenice, neke kontraargumente. Ovako doci ovde i napisati "nemate pojma" bez ikakvog obrazlozenja je prilicno bezveze.

Ne

Dobro reflektovanje stvarnosti! Realna i racionalna analiza Petre.
Nazalost, ako se iz ovog udesa ne izvuku pouke i ne uradi objektivna analiza uzroka nesrece, vrata buducih nesreca zbog istih ili slicnih uzroka bice ostavljena otvorena.

P.S Sta je razlika izmedju probnog i opitnog pilota?

Odgovori
Mi

U javnosti, cak i strucnoj, se vrlo cesto brkaju pojmovi probnog i opitnog pilota. Postoji sustinska razlika izmedju te dve specijalnosti. Probni pilot u nasem RV je iskusniji pilot, izabran i odredjen da proba serijske avione koji su u naoruzanju u jedinicama, posle odredjenih remontnih radova ili radove na odrzavanju, koji obuhvataju vitalne sklopove aviona. To su radovi na motorima, komandama aviona i neki zahvati u strukturi. Probni pilot je takodje iskusan pilot na odredjenom tipu, koji vec ispitane avione u serijskoj proizvodnji kroz nekoliko letova prema fabrickom programu, proveri i ukazuje na eventualne nedostatke i odstupanja od trazenih normi. To je fabricki probni pilot.
Opitni pilot je posebno skolovan vrlo iskusan pilot, koji kroz obuku za opitnog pilota, koja traje i do godinu dana, stekne ono potrebno teoretsko znanje i prakticno iskustvo, da izvrsi prvi let prototipa i zatim kroz seriju opitnih letova Izvrsi kompletna testiranja performansi i letnih osobina aviona. Kroz te letove opitni pilot metodama ispitivanja i svojom ocenom utice na dalji razvoj prototipa sve dok avion ne zadovolji zahteve iz svoje namene i udje u serijsku proizvodnju.
Inace, obojica su opitmi piloti.
Mirko Anzel-opitni pilot

Vl

Mirko, veliki pozdrav. Lepo bi bilo da vas ovde chitamo cheshce.

Ni

Nisu obojica.

tr

Petar je suviše politički ostrašćen da bi mogao objektivno da piše o ovome, i zbog te ostrašćenosti se dešavaju i ovakvi tekstovi kojima, verovatno nesvesno u želji da što više pljune političke neistomišljenike, zakači i one kojima u tom pljuvanju nikako nije mesto, a pok. major Savić svakako nije zaslužio da se njegovo ime i delo nađu u jednoj ovakvoj pljuvačini.

Odgovori
Go

Zato sam neprijatno iznenadjen ovakvim tekstom.

Odgovori
Pa

O čemu, bre, pričate ljudi. Petar ni jednom rečju nije omalovažio herojstvo (ako vam je do te reči stalo). Piše da je pilota neko nizom odluka poslao u smrt, nemanjem sedišta za izbacivanje, nemanjem ručica za pomoć pri izlazu što bi za opitne pilote bio obavezan sadržaj. Pročitajte tekst ponovo. Neko hoće da zataška svoju odgovornost za smrt pilota i tačka. Nema drugog u ovom tekstu!!!

Odgovori
ko

Ajd' ti procitaj jos jednom.

Sr

Autor i vlasnik ovog bloga je,ovim tekstom, obesmislio sve dobro i pozitivno sto je ovaj blog doneo vazduhoplovstvu Srbije, bez obzira sto je gospodin autor cist entuzijasta, bez realne obrazovne ili iskustvene podloge u struci.

Odgovori
Ph

Bravo Petre, nisam očekivao da iko ima dovoljno m**a da kaže ovo što si ti ovde rekao. Svaka čast pokojnom Saviću, slava mu i hvala mu za sve što je činio za života, ali donositi konačna rešenja pre završetka istrage je katastrofalni čin protiv prava, protiv reda i protiv sigurne budućnosti vazduhoplovstva i NE SAMO VAZDUHOPLOVSTVA u Srbiji (ovo se može preneti kao presedan i na druge istrage). Goran, trta i ostali koji pljuju ovakav tekst treba malo da se zapitaju i preispitaju. Otkud vi znate šta se tačno zbilo pa možete da tvrdite da Savić nije poginuo svojom greškom? Ja takođe (kao i vi) verujem da nije, verujem da čovek jeste ostao duže da bi nešto pokušao (mada se malo šta može uraditi u tim okolnostima), ali to ne znači da istraga sme da odbaci takvu mogućnost, sve dok se ne dokaže suprotno. Kao čovek koji ima više informacija i od Petra i od ogromne većine vas, mogu da kažem da je cela stvari sve, samo ne kristalno jasna i rešena. Za ostalo treba biti pošten i sačekati kraj istrage, pre nego što se počnu donositi zaključci i rešenja, a pogotovo pre nego što se pokuša medijski profitirati na ovakvoj tragediji.

Odgovori
К

Свака част на блогу.

Покојног Савића нисам познавао, а и овај блог није о њему, већ о поступцима власти. Сраман је поступак власти да, пре окончања истраге одликују некога ко је МОЖДА (лично не верујем у то, али објективна истрага мора и то да претпостави) крив за пад ваздухоплова.

Ово одликовање је једнако сраман потез као и запошљавање супруге (према натписима, радила је као медицинска сестра на Војномедицинској Академији) у Директорату цивилног ваздухопловства – верујем да је једини разлог за то што су у ДЦВ веће плате. Свака част супрузи, али да ли је решење да ДЦВ буде место за удомљавање и решавање социјалних случајева? Зашто војни пилоти нису осигурани или правилником није одређено да добијају неку накнаду у случају смрти или инвалидитета? Не спорим потребу да се помогне породици погинулог пилота, али ово је потпуно погрешан начин, баш као и додела одликовања пар дана након удеса.

Odgovori
ni

Šta reći osim STRAŠNO na jednu ovakvu izjavu: "Свака част супрузи, али да ли је решење да ДЦВ буде место за удомљавање и решавање социјалних случајева?" Pri tom akcenat stavljam na to "Svaka čast supruzi" jer očigledno gospodin Kosta misli na njenu budućnost u kojoj sama treba da hrani i vaspitava dvoje dece. Ne znam da li gospodin Kosta zna da je supruga poginulog pilota radila na ODREĐENO kao medicinska sestra na vma, što takođe podrazumeva rad u noćnim smenama, i očigledno ovaj gospodin smatra normalnim da ostavlja dvoje maloletne dece koja imaju 6 godina i 3 godine samu kod kuće noću?! Isto tako nisam sigurna da je gospodin upućen u to kolika je plata medicinske sestre a koliko koštaju obdanište, osnovne životne namirnice i sve ostalo što je neophodno za jedan koliko- toliko normalan život, koji je njoj definitivno uskraćen i emotivno i finansijski pogibijom njenog supruga. Ne vidim ništa loše u tome da je zaposle negde gde je veća plata, kao ni u tome da bilo koja ustanova u ovakvim tragičnim slučajevima izađe u susret, pri tom ne misim samo na udovicu pilota već mislim i na druge ljude kojima je ovakva pomoć neophodna. Mislim da bi trebalo da narod što više apeluje na to da se pruža "socijalna pomoć" ljudima kojima je nažalost, kada se nađu u ovakvoj situaciji u kojoj se našla supruga majora Savića, neophodna…. Opšte je poznato da naša zemlja nije baš na prvom mestu kada je u pitanju socijalna pomoć, verovatno je negde među poslednjim, ali je isto tako opšte poznato da se baš takva radna mesta na kojima su visoke plate dobijaju preko veze, da ne kažem to drugačije… Zato smatram da komentar dotičnog gospodina, koji je čak pridodao na kraju: "Не спорим потребу да се помогне породици погинулог пилота, али ово је потпуно погрешан начин…" nije na mestu i neka on lično nađe taj pravi način a da pri tom ne misli da je nekakva jednokratna pomoć dovoljna udovici bez krova nad glavom sa dvoje maloletne dece…Smatram da ova zemlja mnogo toga radi i rešava na pogrešan način ali pomoći nekome na bilo koji način ne može biti pogrešno…

К

Не могу да схватим да браните став да се медицинска сестра запосли у ДЦВ. Хајде да све људе који су нечим задужили друштво или државу а налазе се у материјалној оскудици запослимо у ДЦВ. Имам још бољи предлог – цивилни пилоти имају још боље плате него у ДЦВ. Предлажем да несрећну удовицу поставимо за капетана неког ЈАТовог авиона.

К

Паде ми на памет да би пилоти требало да буду животно осигурани, а да се премије осигурања плаћају из буџета. Баш као и минери и слична опасна занимања у државној служби.

Bo

To što je pilotu dodeljena medalja a nije utvrđen uzrok pada ne umanjuje činjenicu da je on ostao u avionu do poslednjeg trenutka, a na žalost i duže. Bez obzira da li je sam uzrok pada prvobitno njegova greška ili ne. To je moja prva zamerka na tekst. Dakle, i piloti su ljudi, a ljudi greše i sve da je i pogrešio sam pilot, mislim da greška pre pada samog aviona ne umanjuje značaj pokušaja pilota da spasi avion ili ljude na zemlji. Ovde već teza o pritisku na vojnu istragu ne stoji.

Druga zamerka odnosi se na deo teksta koji se odnosi na mogućnost upravljanja avionom: naime, postoje delimični i potpuni otkazi upravljačKIH sistema – primetićete množinu… Dakle, ukoliko se ne može upravljati kormilom, horizontalcima a ni vertikalcima šta preostaje? Naravno motor… U kovitu, pogotovo pljoštimičnom, moguće je izvšiti male korekcije putanje pada aviona pravovremenim dodavanjem snage motoru u jednom momentu tokom svakog okreta istog. Piloti će shvatiti o čemu pričam a i ova konstatacija se podudara sa pričom jedog od očevidaca da je čuo (neki mediji su preneli pokušavao da upali avion) kako pilot dodaje i oduzima "gas", to jest znatne oscilacije u zvuku rada motora.

Treća, i poslednja zamerka odnosi se na obrazloženje Savićevog odlikovanja: Pilot Savić je, da li svesno ili nesvesno, prekasno iskočio iz aviona. Postoji više faktora koji bi mogli da utiču na Savićevo prekasno iskakanje.
Prvo, moguće je, kako je navedeno u prethodnom pasusu, da je pokušao da iskoriguje putanju pada aviona. I ne, nije mu trebalo da gleda u mapu kako bi znao da li je iznad naseljenog mesta ili ne jer se nalazio u zoni školskog kruga za avione sa klipnim motorima (na Batajničkom aerodromu takozvana zona između pruge i puta). Ko je pilot, zna kako se nauči školski krug posle samo par desetina sati leta u istom, a da ne pominjem kako ga poznaju oni koji lete u istom godinama.
Drugo, moguće je da je pokušao da sprovede vanredne postupke kako bi vratio avion pod kontrolu tokom pa i po cenu svog života, svesno ili nesvesno nije ni važno.
Treće, moguće je da jednostavno nije uspeo da otkopča sigurnosne pojaseve i napusti avion na vreme.
Četvrto, nešto sasvim nepoznato i još uvek ne pretpostavljeno.

Sve je ovo nebitno, ako će njegovoj ženi i deci biti i trunku lakše da veruju da im je muž i otac poginuo spašavajući živote drugih ljudi, a verovanje u ovo meni u celu situaciju unosi trunku pozitivnosti i svetla, onda i treba da bude odlikovan. Ne zbog njega samog, nego da bi se Srbija podsetila kakvi ljudi nam trebaju, kakvi treba da budemo, i kako još uvek takvi ljudi postoje.

Odgovori
Go

Ima jedno ne pisano pravilo.Ako se u narednih par meseci bude pisalo o ovom slučaju, to je znak da je u pitanju tehnika. Ukoliko ne bude pisanja o tome , onda je to znak ko je zakazao…

Odgovori
Bo

Ne bih se baš složio. Mnogo je novca uloženo u Lastu da bismo sada tek tako na sav glas objavili da je avion tehnički neispravan. Mislim da bi u oba slučaja pokušali da skrenu pažnju medija sa ovog slučaja. Ti avioni treba da se prodaju, ako je zakazala tehnika nije baš dobar marketinški potez objavljivati da proizvod koji prodajete nije ispravan. U tom slučaju će da nađu tehničko rešenje i pošalju ga već postojećim vlasnicima Laste i naravno, otklone problem o trošku proizvođača….bez neke velike buke… a u proces proizvodnje će isto rešenje implementirati.

Još jedna stvar na koju moram da se osvrnem u tekstu: u jednom delu teksta postavlja se pitanje "Zbog čega je avion koji nije bio zvanično primljen u naoružanje Vojske Srbije leteo iznad naseljenog mesta?"
Odgovor: zato što je imao važeći sertifikat o plovidbenosti vazduhoplova…

i avion je mogao da bude i u privatnom vlasništvu, ne isključivo vojnom…

Co

Lasta nikada nije imala,a možda i neće imati sertifikat o plovidbenosti… Inače, samo da Vas podsetim – u svetu postoje Tip-sertifikatai, na osnovu kojih se dozvoljava letenje u zajedničkom vazdušnom prostoru gde vlada zakonodavstvo EASE.
Stranci ne žele da budu ugroženi zbog toga što u njihovoj blizini lete avioni koji nisu dovoljno ispitani i nisu projektovani i građeni po svim relevantnim standardima…
Ispitivanja i da ne spominjemo. Ona su jako skupa i traju jako dugo. Rade ga ljudi (opitni piloti i opitni inženjeri i ostalo osoblje opitnih centara) koji za tako nešto poseduju SERTIFIKATE.

Pitajte naš Direktorat Civilnog Vazduhoplovstva (DCV) da li takvi pojedinci uopšte postoje u našoj Državi!! Sertifikate na žalost izdaju civilne instance, a ne neke tamo – vojne!!!

Ova problematika je složena i ne možete je baš toliko uprostiti i pojednostaviti.
Da se ove procedure poštuju, a organizacije STVARNO bave ovim poslom na odgovarajući način – ne bismo izgubili već toliko Lasti, a svakako ne ovu – najbolju!
Sigurno ste već čuli za sistem kontrole kvaliteta!? Pa gde se izgubio u ovom konkretnom slučaju!??

I opet se svi učesnici i krivci prave pametni i nastavljaju sa proizvodnjom magle….

Tako se ne stiže do cilja, a cilj je povratak u Klub proizvođaća uspešnih aviona!

Razmislite o tome…

Pozz

Cobalt

Bo

Da se razumemo, osim ovih, gore navedenih zamerki tekst postavlja neka vrlo validna i važna pitanja..
npr: da li je istina da izbacivo sedište za ovaj avion košta između 12 i 15 hiljada eura i zašto nije ugrađeno u avion vredan više stotina hiljada eura?

Odgovori
In

@Bogun a i za ostale. Izvini ali moram da te pitam, odakle ti informacija da je avion imao vazeci sertifikat o plovidbenosti? Kao drugo pitanje, a koja ustanova je to izdala sertifikat o plovidbenosti Laste (SDPR?).

ODMAH da razjasnimo jednu stvar oko sedista! Nigde ni na jednom avionu za osnovnu obuku nema ugradjeno sediste iz raloga bar 100! I ne, daleko od toga da je sediste 15-20 hiljada, fali ti nula!

Za sve ostale, prestanite da tupite o SKS sedistu, toliko je dobro i bezopasno da nigde nije ugradjeno osim na jednosedu verziju suhoja 3

Odgovori
Bo

da, 15 min pošto sam postavio komentar Petar mi je postavio isto pitanje. Avion ne bi mogao biti izvezen niti pušten u prodaju bez istog… pročitaj "Pravilnik o sertifikaciji i plovidbenosti vazduhoplova i o odobravanju organizacija za proizvodnju i projektovanje"

što se cene sedišta tiče …pročitah u novinama… zato sam i pitao…

In

Pa kad se ti toliko razumes u pravilnike, onda mi odgovori i na pitanje koje sam ti postavio. KOJE SERTIFIKACIONO TELO JE SERTIFIKOVALO LASTU??? Po kom planu sertifikacije?

Bo

Prvo avion ne bi mogao biti izvezen u Irak da neko nije dao uverenje da je avion plovidben. Da se razumemo, Lasta leti od 2009. godine. I koja država bi pri zdravoj pameti kupovala 20 aviona ako avioni prethodno nisu sertifikovani od strane opitnih centara i prodavca i kupca, pa ne kupuju kikiriki jbt… Ajmo malo korišćenje zdrave pameti i logike… To što sada TOC testira avion, testira ga jer je vojna procedura takva da ne može biti zvanično primljen u naoružanje vojske Srbije ukoliko ga TOC, koji je pri vojsci, ne istestira. To ne znači da taj avion nikada ranije nije bio testiran… Činjenica da je leteo iznad naseljenog mesta može se pripisati tome da je deo batajničke aerodromske zone letenja naseljen…
A ti kad se ne razumeš, edukuj se, ja nisam prosvetni radnik..

In

Pa evo malo da te edukujem iz vaduhoplovnih propisa. Nemoze TOC da sertifikuje avion, nikako i ni pod kojim uslovima, TOC eventualno moze da bude ustanova koja testira avion u svrhu sertifikacije a po dobrenju SERTIFIKACIONOG TELA.

Avioni su izvezeni kao vojna oprema pa procedura prodavanja i dokazivanja plovidbenosti nije bila potrebna kao kod civilnih vazduhoplova.

Sto se tice civilne sertifikacije, Lasta je daleko koliko i srpska svemirska agencija od slanja sonde na Mars.

DAKLE!

Da vidimo ima li TOC odobrenje i cije odobrenje ima da u ime kog to standards ili preporuke dokazuje "compliance" aviona sa sistima, sao odmah da ti kazem da MIL odavno nije standard vec preporuka.

Pa hajde sad, ko je taj koji je propisao ili prihvatio neke druge napisane standarde i rekao e ovo se sad koristi kao standard u vojsci i pri tome ovo je ustanova ovlascena i obucena za testiranje i dokazivanje plovidbenosti po tom standardu?

NEMA brale, NEMA, a da ima, tek bi se onda video belaj

Bo

"Pa evo malo da te edukujem iz vaduhoplovnih propisa. Nemoze TOC da sertifikuje avion, nikako i ni pod kojim uslovima"
Gde sam ja napisao da TOC sertifikuje? koliko ja vidim, u mom postu piše da TOC testira..i da avion ne može zvanično biti primljen u naoružanje vojske Srbije ako ga prethodno nije testirao TOC.

Ako pišeš "replay" na nečiji komentar, bar ga pročitaj.

"Avioni su izvezeni kao vojna oprema pa procedura prodavanja i dokazivanja plovidbenosti nije bila potrebna kao kod civilnih vazduhoplova."

Ja još jednom postavljam isto pitanje: Da li bi ijedna država kupovala 20 aviona a da prethodno ti avioni nisu testirani i sertifikovani kao plovidbeni…ima li tu logike?
Za slučaj da ne znaš…Irak je kupio 20 aviona… I koliko god da pokušavaš, ne možeš me ubediti da neko nije istestirao i sertifikovao te avione pre nego što je Irak prihvatio kupovinu istih. Kao što rekoh nije u pitanju kupovina kikirikija nego 20 aviona u vrednosti od više miliona evra… sve što treba je primeniti zdravu logiku…

In

Razumem ja tebe, i to sto ti pricas jeste tacno, barem bi tako trebalo da bude u uredjenim i civilizovaim drzavama, to niti je Srbija niti je Irak.

A jos jednom te pitam, jesi li siguran da je lasta sertifikovana i ako jeste, koja to institucija je sertifikovala?

Co

Jako dobro objašnjenje problematike koja očigledno nije rayumljiva večini posetioca bloga.
Sve je tačno i upravo tako!

Daleko smo mi (još nekoliko godina, a možda i celu deceniju!) do uspostavljanja temelja za potpunu primenu procedura koje su na zapadu već davno poznete i funkcionišu..

Iv

Odlican tekst. Davanje medalje cak pre otpocinjanja ozbiljne istrage je cista glupost. Ako je savet stigao iz Vojske da je ok da se medalja dodeli, onda to moze da znaci samo jedno: znali su da sa avionom nesto nije u redu.

Takodje bih zamolio kriticare da napisu nesto konkretno umesto sto bacaju politicke i druge floskule koje ne znace nista. Sta konkretno nije tacno u ovom tekstu? Sta mislite sta bi sam pok. Goran Savic rekao?

Odgovori
F

Ne ulazim u pricu o ordenju za hrabrost – to je za siroke narodne mase, nece preminulom pilotu, njegovoj porodici i drugovima biti bolje zbog toga. Pokojnog Savketa koji je iskocio i nazalost poginuo na mestu (istraga ce reci zasto i kako), nisam upoznao,Becagu znam, ne bi on iskocio (jedva) da nema druge opcije, nema sanse. Komandovanje avionom u pljostimicnom kovitu (avion je pao kao kamen u dvoriste, zar ne) je skoro gotovo nemoguce ako su otkazale komande (nozne u kovitu) a iskakanje iz istog je takodje gotovo nemoguce zbog velikog opterecenja (odvezati se, ustati i iskociti).Inace Petar zna sta radi i ima m..a, uceci na sopstvenim greskama, a za one koji ga pljuju samo zato sto je objektivan, zanima me koje oni REALNO iskustvo imaju, ajd da ne ulazim dublje, o recimo kovitima i opterecenjima u avionu recimo slicnom onim koja trpi pilot u Lasti?

Odgovori

Koliko god tema bila škakljiva, tekst je na svom mestu! Čovek je poginuo! Da li je sada bitnije da ga proglasimo herojem ili da se zaista utvrdi zašto je on poginuo! Da li je lakše da i buduće žrtve jednostavno proglašavamo herojima, umesto da se radi na tome da do njih ne dođe!

Zvanična istraga je utoku, rezultata nema! To je činjenica! Znači, dodeljeni orden se prvo meša u istragu, a drugo, baziran je na pretpostavci. Niko ne umanjuje Goranovu veličinu kao čoveka i pilota, ali jednostavno, nije trebalo žuriti sa tim!

Ovo je političko igranje sa tragično završenim životom! Neukusno i neumesno!

Odgovori
Bo

Kad ogolimo ovu raspravu, čini mi se da ostaje sledeće:
Major Savić je, svesno ostajući u avionu, učinio herojsko djelo.
O tome može više reći ovaj koji je iskočio, verovatno su komunicirali prije iskakanja.
To što avion nema određene tehničke uređaje i sl. koje bi, možda, trebao da ima ne umanjuje
njegovo herojstvo nego ga samo uvećava jer je on za to znao i kao takvo ga prihvatio.
Odgovorni za nesreću postoje.
Davanje medalje je i pokušaj da se njihova odgovornost relativizuje do besmisla i stavi ad acta.

Odgovori
St

petre bravo,
Posto ovo citaju i ljudi koji neznaju mnogo o letenju a da znaju ponesto ,shvatili bi sustinui i nebi ovako reagovali.
Necu o uzrocima i sta su bili propusti samo cu reci da izjava generala pokazuije u kakvom je stanju vojska.
Zadnji amater nebi dao sebi za pravo da dan poslije udesa stavl tacku i izjavi da je avion pao zbog otkaza komandi.zamislite jedan tako vazan proekat u koga je mnogo ulozeno i od koga se mnogo ocekuje a za koga je i on direktno odgovoran proglasen od njegove strane promasajem.
Nevjerovatno amaterizam a mozda sabotaza.
Predjednik nikolic je izmanipulisan od stane vojnih savjetnika ali bi i on trebao znati da treba ukrstit informacije skojim je raspolagao i konsultovati nezavisne strucnjake prije bilo kakvog reagovanja.
Zamislite kako nas gledaju strani obavestajci i kako se smiju.
Mislim da zadovoljno trljaju ruke jer je ovo proizvod modernizacije vojske koja se i dalje odvija pod njihovom dirigentskom palicom
Petre bravo

Odgovori
Ni

petre alal ti vera ako si a kao stojesi veliko mrzac ove vlade vojske a i strucnjaka nisi trebao nista da pises dacu ti samo jednu mogucnost sta je moglo da se desi sa avijonom pilotom i situaciom i da ti totalno nebudes u pravu .tacka i krecemo sa situaciom ukojoj se nasao pilot avion radio operater rv je… ovde orao gnezdo javi se imam probleme sa instrumentima za uprvljanje pa onda on kaze desava mi se to i to na primer otkazuje mi jedan po jedan uredjaj za kontrolu aviona i td a ovi iz kontrole veze mu kazu nakon upoznavajna sa desavanjima na terenu da iskoci iz aviona a on kaze da bi onda avion pao na naseljeno mesto i td da ne duzim ovo je samo jedan realan scenario koji ovi izdajnici nesmeju da puste u etar, idemo dalje on pilot pokusava da celu situaciu spasi sta se spasti moze normalno i sebe pa nije samoubica ima opremu za iskakanje pa tako javlja kontroli sta ce da pokusa da uradi itd kao u opisanom scenariu on pokusava sa preostalim komandama koje idalje rede da sleti negde gde nebi eventualno imalo mnogo zrtava ,e sad ono sto mnogi neznaju ovaj avion nije kompiuter pa da sve crkne on uvek moze ali sa poteskocama da uravlja palicom koliko mu snaga i znanje to dozvoljava tako se desava ono sto je nas pretsednik i rekao a zasto bi to bilo iskljuceno , idemo dalje a za kraj ovo sto se desilo sa avionom i ceo razgovor pilota i operatera su mogli da cuju svi koji su bili u kontrolnoj radijo operativnoj stanici i normalno da znaju st6a se desilo sa avionom i pilotom jer su sve vreme slusali preko radio veze i odmah su prvo znali pa na terenu ocima onoga sto su culi i potvrdili zvanicnu izjavu e to je moguci scenario mozda ja gresim ali necu da neverujem zbog pojedinih predrasuda iz mrznje prema nekom nekim ljudima a znam o cemu govorim iz licnog iskustva tako da pametnjakovic koji ima moc da pljuje po predsedniku i vojsci , ima i drugu stranu medalje pa ako sme neka ovo i objavi… ps> Nikolic Aleksandar iz Kragujevca Grada.

Odgovori
Pe

Aleksandre, nije mi palo na pamet da ne objavim ovako sadržajnu i pismenu analizu. Hvala ti na odvojenom vremenu.

Se

Petar je 100% u pravu, jer nijedna izjva ne može da se daje pre izveštaja komisija za udese bilo vojne ili civilne. Izjave svedoka jesu delimično relevatne za istragu, ali se u mnogim slučajevima odbacuju zbog mnogih subjektivnih okolnosti.
Ali da se vratim na heroja koji je vrhunski pilot i koji je na aeromitingu u Batajnici vozio Galeb G-4 i sa kojim je takođe za dlaku imao fatalni eksces jer je mogao pobiti desetine hiljada ljudi, kada je manevrom jedva izvukaio avion iz kovita u koji ga je sam svojim neznanjem doveo do situacije katastrofe a o tome niko nije pisao. Vojni avion se u bilo kom slučaju u svetu, na letovima, sajmovima, demonstracijama u bilo kojoj vojsci jednostavno napušta, a sajmovima su se nesreće događale. Da li leti na zgradu, na fabriku, na igralište, prisutne gledaoce, pilot iskaće i to je istina. Vredniji je pilot od bilo koje letilice, jer jedino on može reći šta se tog trenutka u nekoj fazi leta dogodilo u bilo kojoj istrazi. Poginulom pilotu svaka časta, neka mu je slava i hvala, niko ne može da ga vrati lai nikada ne treba preterivati zbog drugih kolega koje mogu vrlo lako da se demorališu i da nastane takozvani negativan efekat. Pozdrav.

Odgovori
Ma

Naizbalanisraniji i opominjuci clanak. Za razliku od svih vas koji pljujete Petra on nicim nije ni pokusao da omalovazi pokojnog Savica. Iako cesto "boji" svoje tekstove, ovaj je BESPREKORAN, analitican i realan. Svi preliminarni podaci ukazuju na niz propusta u svim domenima izvrsenja ovog zadatka-leta. Ako ovde ima I JEDAN covek iz struke to je mogao da vidi na 1. snimku RTS, da raspravljam ne zelim. Znate o cemu pricam a znate i da smo 70tih odlikovali za herojstva ljude koji su iskakali zbog ostanka bez goriva i gubitka orijentacije, i nemojte da kazete da nije istina da ne bi bilo i imena i datuma. Istraga, istraga istraga i u javnost! Srbija svake godine izgubi po jedan avion iz svakog segmenta letenja osim putnickog (srecom) te vas molim da umesto sto pucate po Petru, koji mozda nije opitni pilot i ne zna neke stvari svakako nije duzan da bude ekspert da bi video ocigledno, razmiliste jos jednom o svemu sto ste procitali. Ima mnogo pitanja bez odgovora a zacepljena su usta jednim parcetom metala. Sjajnim.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Nikola na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Djuka Bojim se da vi ne znate sta su hipersonicni projektili. Nemojte samo potezati pricu oko ICBM kao dokaz bilo cega, jer nije za poredjenje. Nije za poredjenje ni cinjenica da hiperosnicni projektili nisu od juce, imaju ih od sredine 20 veka. U razvoju novih hipersonicnih sistema Rusi jesu otisli najdalje, nakon njih Kinezi, cak…

27. Nov 2024.Pogledaj

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Hehehe, slazem se sva velikom vecinom napisanog. Ponarucito sa onimm prvim komentarom o slici na vrhu. Takvih slika Rafala ima u zadnje vreme na T6 bas dosta, al vazno da se podsmevaju 40 godina starom MiGu 29. Što se šarenila tiče to ima svoje pluseve i minuse. Jedna od najvaznijih stvari je i mentalni pristuo…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Vladimir Zasto ne bi pogledali neke informacije o tome, o cemu pisete? Upravo Amerika je za sad imala najveci uspeh sa hipersonicnim bezmotornim bolidima koji i poticu iz americkog programa Global strike (to je ono sto lici na kljun patke), i imaju vise programa. 2013 su oborili rekord duzine leta tom spravom. Na toj tehnici…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Dejanera Zapravo je procena da u nekoj tacki u buducnosti nece biti potreban fizicki covek u letelici, ali nije rec o kratkom periodu, pre kroz 50 godina i vise, a to razlika kao od 1945 do 2000, od Me 262 do F-22...

27. Nov 2024.Pogledaj