BEG airport status
EKSKLUZIVNO: Kako će izgledati strateško partnerstvo Jata i Etihada

EKSKLUZIVNO: Kako će izgledati strateško partnerstvo Jata i Etihada

BEOGRAD – Plan koji je trenutno u fazi razrade mogao bi da bude poslednja i u isto vreme najbolja šansa za Jat Airways. U prilog toj činjenici govori i zakazana konferencija za štampu u ponedeljak direktora dve kompanije na kojoj će objaviti detalje codeshare dogovora – čin do kojeg Jat u dosadašnjoj potrazi za partnerom/kupcem u poslednjih nekoliko godina nikada do sada nije stigao.

Etihad-A330-engine-jpg

Kako Tango Six saznaje menadžment Jata je u intenzivnoj dnevnoj komunikaciji sa menadžmentom nacionalne avio-kompanije Ujedinjenih Arapskih Emirata. Iz te komunikacije naša strana je po prvi put praktično osetila kako funkcioniše organizovani pristup poslovnim aspektima avio-kompanije koja je u poslednjih nekoliko godina upravo sličnim akvizicijama izgradila svoju reputaciju.

Struktura strateškog partnerstva koji je prvo dogovorila politika i koji sada razvrađuju profesionalci poklon je za koji bi skoro sve avio-kompanije u regiji koje su na ivici opstanka dale sve. Etihad je na potezu između Turske (Turkish Airlines) i Nemačke (Lufthanse) izabrao Jat kao partnera, potencijalno oružje protiv dva pomenuta rivala i kockicu kojom će spojiti daleki Istok i Zapad.

Struktura partnerstva

Iako još ništa nije potpisano, uprkos procesu due diligencea koji je u toku, osnovne pretpostavke i plan “menadžment akvizicije” Etihada nad Jatom zvuče više nego dobro. Naglasak je upravo na tome – “upravljanje”. Naime, kako Tango Six ekskluzivno saznaje osnovni uslovi Etihada su postavljanje svog operativnog menadžmenta kojim će oni efektivno voditi Jat kao avio-kompaniju. Ta činjenica će se ogledati u formi 49% vlasništva, dakle država Srbija ostaje većinski vlasnik Jata.

U menadžment strukturi Etihad bi trebalo da ima CEO-a, CFO-a i COO-a. Predsednik upravnog odbora će biti Srbin koji će predsedavati nad tri člana odbora iz Srbije i tri člana odbora iz Etihada što će državi kao vlasniku obezbediti većinu za strateške odluke. Dnevno i operativno vođenje kompanijom, kadrovska politika i svi detalji koji su nekada bili u ingerenciji politike i aktuelnih političkih okolnosti biće na minimum pet godina kompletno prepušteni menadžmentu Etihada. Etihad će, pod uslovom da država preuzme sadašnje dugove, obezbediti operativni kapital i preuzeti deo obaveza iz ugovora Jata sa Erbasom.

Posle sastanka srpskog ministra finansija sa Džejmsom Hoganom u Abu-Dhabiju započeto je due diligence skeniranje Jata koje će trajati između četiri i šest nedelja. Nakon toga će se potpisati konkretni ugovori i planirana struktura upravljanja će efektivno započeti.

Planirani codeshare ilustruje ozbiljnost namere i najavljuje sve perspektive koje se na taj način otvaraju Jatu. Za početak, Jat će po prvi put od devedesetih pod svojim JU kodom moći da prodaje sedišta svog novog partnera na interkontinentalnim rutama po svojim tarifama. Ne postoji bolji praktični način razrade interkontinentalnih linija ukoliko Jat za koju godinu konačno bude u stanju da realizuje svoj let sa svojom ili iznajmljenom letelicom.

Ono što Jat dobija u miraz sa partnerom kao što je Etihad su zajednički, veoma povoljni, ugovori za handling, znatno jeftinije gorivo, pogodnosti za putnike kao što su loungevi, frequent flyer programi i sl.

Nova flota

Adria_Airways_Airbus_A319_KvW

Kako Tango Six saznaje, direktor Jata je juče potpisao odluku o školovanju pilota za Erbasove. Planirano je da prvi piloti počnu svoju type rating obuku već 25. aprila koja bi, uz podršku Erbasa, trebalo da traje 25 radnih dana.

Jat će se tako dugoročno vezati za Erbas jer je Etihad jedan od najvećih mušterija evropskog proizvođača putničkih aviona. Ono što je možda najzanimljiviji detalj je ponuda Etihada da u okviru novog partnerstva oni plate tzv. pre-delivery payment (prvu stavku nakon koje Erbasovi u Jatovom vlasništvu mogu sleteti u Beograd) i da preko banaka u Emiratima Jatu daju kredit za otplatu njegovih aviona po kamatnoj stopi koja je možda najniža trenutno u svetu. To bi, ukoliko se realizuje, bilo razrešenje potpisanog ugovora o kupovini novih Erbasova za Jat iz 1998. godine koji će zbog navedenog statusa Etihada kod Erbasa verovatno biti realizovan efikasnije i brže.

Vlada Srbije je sada na potezu da efektivno i obezbedi verovatno poslednje davanje koje je Jatu neophodno da u novo partnerstvo, a još bitnije nastupajuću letnju sezonu, uđe spreman. Odlukom o školovanju pilota ostaje da se usvojena odluka o iznajmljivanju aviona i realizuje.

Menadžment Jata odlučio se za dva Erbasa A319 Adria Airwaysa koji će biti iznajmljeni po trenutnim planovima na tri godine. Adria je jedan od prvih Erbas operatera u regiji, poseduje i veliko iskustvo u njihovom održavanju što će uz geografsku blizinu u prvom periodu Jatu pružiti jednu logističku brigu manje. Devetnaestice su 2010. godište i imaju mali broj ciklusa, dakle u dobrom su stanju.

Dva A320 biće iznajmljeni preko Bank of China aircraft-leasing podružnice (BOC Aviation) i AWAS-a. Dvadesetice će takođe biti Jatove tri godine.

Što se ATR-ova tiče na tržištu je pronađen samo jedan avion u stanju dovoljno dobrom da zajedno sa Erbasovima učini konkretan iskorak u suštinskom unapređenju usluge i iskustva putnika. Ostali koji su raspoloživi trenutno ne zadovoljavaju Jat i drugi, odgovarajući, ATR će biti nabavljen u trenutku kada se pojavi na tržištu.

Prvi iznajmljeni Erbasovi koje će nakon završene obuke pod supervizijom, ali u redovnom saobraćaju, leteti Jatovi piloti po najoptimističnijoj varijanti sadašnjih planova sleću na Nikolu Teslu do 20. maja i sa redovnim operacijama kreću početkom Juna.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@max Slazem se sa Vama, kad bi neko strucan za PVO (Zorana Vukosavljevic?) napisao za sve nas clanak o balistickim raketama, hipersonicnim manevrisucim bojevim glavama koje imaju sve rakete jos od 1960-ih, pa do ovih novih izuma (ono sto lici na kljun patke) jer je vazna fizika i matematika, a ne izjave nekih politicara.

27. Nov 2024.Pogledaj
27. Nov 2024.Pogledaj

PakleniVuk na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Tehnički "iskorenjenost besnila" znači da u poslednjih deset godina nije zabeležen ni jedan slučaj na teritoriji Srbije. Ali praktično ,mora se vršiti vakcinacija oralnim putem i dalje jer na Bliskom Istoku,a i u okolnim zemljama ima besnila i dalje. Ako bi prestali sa time za par godina bi se ponovo pojavilo. Jedini način potpunog iskorenjivanja…

27. Nov 2024.Pogledaj

Perko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Nisam rekao nebitno već sekundarno. Rafal se na radaru vidi pa se vidi. Veće ulaganje u sisteme elektronske zaštite, ometanja i razne mamce mu se više isplati nego komplikovanje oko cevke jer eto bode oči.

27. Nov 2024.Pogledaj