TIKRIT, IRAK – Ekipe inženjera i tehničara Vojnotehničkog instituta Vojske Srbije i fabrike aviona Utva iz Pančeva stigli su u utorak u Irak radi radova na modifikaciji školskih aviona Lasta koje su u sastavu ratnog vazduhoplovstva ove zemlje. Danas otpočinju pripremni radovi na primeni novih rešenja u vezi komandi aviona, rešavanja problema u vezi motora kao i ekspolatacionih problema vezanih za detonaciono sečivo.
Kako Tango Six saznaje, prioritet radova na iračkim letelicama koje nisu letele nekoliko meseci biće modifikacija komandi leta koje su počele da se obavljaju u Srbiji kao rezultat zaključaka istrage fatalne nesreće ovog aviona prošlog septembra. Ekipa inženjera i tehničara VTI i Utve stigla je prekjuče u Irak preko Bagdada u bazu iračkog ratnog vazduhoplovstva blizu grada Tikrit. U Tikritu se nalazi pilotska akademija (Iraqi Air Force College) u kojoj se pored 15 američkih turboprop aviona za obuku Texan T-6 II nalzi i 20 klipnih Lasti 95N.
Motor
Pored modifikacija na komandama leta koje su nastale kao posledica udesa u Srbiji, sledeća bitna stavka posete srpskih stručnjaka je rešavanje problema sa motorom Lycoming AEIO-580B1A.
Posle isporuke poslednjih primeraka „iračkih“ Lasti u julu 2011. godine ova flota je u Tikritu naletela, prema nekim izvorima, oko 600 sati. Prednost Lasti u Tikritu od samog početka bila je u jednostavnosti upotrebe. Avion je prosto mogao više da se leti u odnosu na logistički i operativno nešto komplikovanije Texane. Međututim, od marta 2012. godine zbog tehničkih problema sa motorom sve Laste su prizemljene.
Kako Tango Six saznaje, problem je najverovatnije u samom motoru, ne u njegovoj integraciji u trup letelice. Naša strana sumnja na određene defekte kod serije 580 američkog proizvođača koje obuhvataju problem podmazivanja motora prilikom startovanja. Kako se tumači, potrebni uslovi za normalno podmazivanje dostižu se tek nakon 20-ak sekundi rada što ima kasnije posledice na habanje i resurs/životni vek motora.
Kako saznajemo Lycoming je priznao postojanje defekta i ponudio tehničko rešenje koje će se sada primeniti na iračkim Lastama nakon čega će normalne operacije aviona biti nastavljene ali uz smanjenje resursa motora i veću potrošnju ulja, što će povećati realni trošak sata leta.
Prve tri srpske serijske Laste, uključujući i primerak koji je uništen u udesu, imaju verziju 540 Lycomingovog motora koji nema pomenute probleme. Iako nema zvaničnih informacija niti potvrde, buduće modifikovane srpske Laste bi verovatno trebalo da budu pogonjene sa 540 verzijom motora.
Auspuh servis Vlajković
Preciznije „Aircraft Systems Vlajković“ deo je preduzeća Vlajković koji se bavi izradom izduvnih grana za automobilsku industriju i koje je, kako se navodi na njihovoj prezentaciji, 2009. godine u saradnji sa VTI, Utvom i TOC-om razvilo izduvnu granu za Lastu 95. Pored rada na Lastama (motorima serije 540 i 580) na prezentaciji ovog preduzeća navodi se i serijska proizvodnju izduvnog sistema za Utvu 75.
Poznato je da je izduvna grana Laste u poslednjoj iteraciji ove letelice imala problema prilikom testiranja ali kako saznajemo iz više izvora oni su rešeni i nevolje sa 580 verzijom motora su sada isključivo povezane sa njegovim proizvođačem.
Живојин
Мало ми је необично да су екипе ВТИ и Утве отишле у Ирак да модификују ирачке Ласте а да при том те нове модификације нису испитане на прототипу П1.
Nataša
pa da su znali to pre udesa verovatno bi to otklonili još pre na lastama kod nas i otišli da modifikuju to i u Irak ovako su posle udesa modifikovali kod nas pa brže bolje trk kod njih,……i da li vam to nešto govori???