BEG airport status
VTI i Utva stigli u Irak, počeli radovi na modifikacijama iračkih Lasti

VTI i Utva stigli u Irak, počeli radovi na modifikacijama iračkih Lasti

TIKRIT, IRAK – Ekipe inženjera i tehničara Vojnotehničkog instituta Vojske Srbije i fabrike aviona Utva iz Pančeva stigli su u utorak u Irak radi radova na modifikaciji školskih aviona Lasta koje su u sastavu ratnog vazduhoplovstva ove zemlje. Danas otpočinju pripremni radovi na primeni novih rešenja u vezi komandi aviona, rešavanja problema u vezi motora kao i ekspolatacionih problema vezanih za detonaciono sečivo.

 

toc01
Instruktori iračkog RV na obuci sa pilotima CLI VS, foto: Dušan Atlagić

Kako Tango Six saznaje, prioritet radova na iračkim letelicama koje nisu letele nekoliko meseci biće modifikacija komandi leta koje su počele da se obavljaju u Srbiji kao rezultat zaključaka istrage fatalne nesreće ovog aviona prošlog septembra. Ekipa inženjera i tehničara VTI i Utve stigla je prekjuče u Irak preko Bagdada u bazu iračkog ratnog vazduhoplovstva blizu grada Tikrit. U Tikritu se nalazi pilotska akademija (Iraqi Air Force College) u kojoj se pored 15 američkih turboprop aviona za obuku Texan T-6 II nalzi i 20 klipnih Lasti 95N.
 

Motor

 
Pored modifikacija na komandama leta koje su nastale kao posledica udesa u Srbiji, sledeća bitna stavka posete srpskih stručnjaka je rešavanje problema sa motorom Lycoming AEIO-580B1A.

Posle isporuke poslednjih primeraka „iračkih“ Lasti u julu 2011. godine ova flota je u Tikritu naletela, prema nekim izvorima, oko 600 sati. Prednost Lasti u Tikritu od samog početka bila je u jednostavnosti upotrebe. Avion je prosto mogao više da se leti u odnosu na logistički i operativno nešto komplikovanije Texane. Međututim, od marta 2012. godine zbog tehničkih problema sa motorom sve Laste su prizemljene.
 

Lycoming u Lasti
Lycoming u Lasti, foto: Vlajković Aircraft Systems

Kako Tango Six saznaje, problem je najverovatnije u samom motoru, ne u njegovoj integraciji u trup letelice. Naša strana sumnja na određene defekte kod serije 580 američkog proizvođača koje obuhvataju problem podmazivanja motora prilikom startovanja. Kako se tumači, potrebni uslovi za normalno podmazivanje dostižu se tek nakon 20-ak sekundi rada što ima kasnije posledice na habanje i resurs/životni vek motora.

Kako saznajemo Lycoming je priznao postojanje defekta i ponudio tehničko rešenje koje će se sada primeniti na iračkim Lastama nakon čega će normalne operacije aviona biti nastavljene ali uz smanjenje resursa motora i veću potrošnju ulja, što će povećati realni trošak sata leta.

Prve tri srpske serijske Laste, uključujući i primerak koji je uništen u udesu, imaju verziju 540 Lycomingovog motora koji nema pomenute probleme. Iako nema zvaničnih informacija niti potvrde, buduće modifikovane srpske Laste bi verovatno trebalo da budu pogonjene sa 540 verzijom motora.
 

Auspuh servis Vlajković

 
Preciznije „Aircraft Systems Vlajković“ deo je preduzeća Vlajković koji se bavi izradom izduvnih grana za automobilsku industriju i koje je, kako se navodi na njihovoj prezentaciji, 2009. godine u saradnji sa VTI, Utvom i TOC-om razvilo izduvnu granu za Lastu 95. Pored rada na Lastama (motorima serije 540 i 580) na prezentaciji ovog preduzeća navodi se i serijska proizvodnju izduvnog sistema za Utvu 75.

Poznato je da je izduvna grana Laste u poslednjoj iteraciji ove letelice imala problema prilikom testiranja ali kako saznajemo iz više izvora oni su rešeni i nevolje sa 580 verzijom motora su sada isključivo povezane sa njegovim proizvođačem.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Ж

Мало ми је необично да су екипе ВТИ и Утве отишле у Ирак да модификују ирачке Ласте а да при том те нове модификације нису испитане на прототипу П1.

Odgovori
Na

pa da su znali to pre udesa verovatno bi to otklonili još pre na lastama kod nas i otišli da modifikuju to i u Irak ovako su posle udesa modifikovali kod nas pa brže bolje trk kod njih,……i da li vam to nešto govori???

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Srbofil na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

@Tomass Sasvim je svejedno da li ce godinu, dve, tri ili koliko vec, saveznicki avioni cuvali VaP HR. @Djuka Ne bih koristio termin "patuljaste", HR je znacajna zemlja geopoliticki, ali svakako ne vidim +12 aviona kao neki mega diprinos NATO, u koliko znamo da je takticka avijacija upravo najjaci adut tog saveza. Sa druge strane…

02. Dec 2024.Pogledaj

Djuka na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Realno ako jedna Bavarska nema sopstvenu lovacku avijaciju ili sta znam, Bec koji ima duplo veci BDP od Hrvatske, ni ja u kontekstu NATO ne razumem potrebu razlicitih patuljastih EU drzavica da istu skupo placaju i trose desetine miliona evra godisnje na minimalno letenje.

02. Dec 2024.Pogledaj

Tomass na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Islo se na polovne jel novi jos ne bi doslii. Znami koliko je roj isporuke za noce Rafale i nove F 16.Bugarska i Slovacka jos nisu dobili svoje nove F 16. A narucili su ih prije nego hr Rafale. Ne brini za Hrz

02. Dec 2024.Pogledaj