BEG airport status
LYBE 042030Z 06004KT 030V090 9999 SCT040 21/18 Q1014 RETSRA TEMPO 30010G20KT TSRA SCT033CB
Piloti Kraljevine Jugoslavije: „Bili smo 10 puta bolji od današnjih vojnih pilota“

Piloti Kraljevine Jugoslavije: „Bili smo 10 puta bolji od današnjih vojnih pilota“

BEOGRAD – Novinar Radija Slobodna Evropa Dejan Radulović intervjuisao je pre šest godina pilote tadašnje Kraljevine Jugoslavije, devedesetogodišnjake, Albina Starca i Evgenija Radanova. Letači, koji na žalost danas nisu među živima, pričali su o ratnim dejstvima ’41. godine.

 
Evgenije Radanov završio je Vazduhoplovnu izviđačku školu u Novom Sadu kao izviđač navigator. Vazduhoplovnu pilotsku školu u Pančevu upisao je 1. septembra 1939. godine. U Aprilskom ratu bio je ađutant i pilot u 64. vazduhoplovnoj grupi. Uspeo je da izbegne zarobljavanje i za vreme okupacije živeo je u svom rodnom Pančevu. Autor je knjige „Uspomene jednog letača“.

Albin Starc (1916. – 2011.), završio je pilotsku školu u Pančevu 1939. godine, Drugi svetski rat zatekao ga je u punoj mladosti. Zbog ratnog rasporeda sa 25 godina rat započinje na strani NDH vazduhoplovstva na istočnom frontu. Tu postoje as sa ukupno 11 priznatih pobeda u vazduhu. U maju 1943. prebegao je na rusku stranu da bi nakon završetka rata postao instruktor pilota u novoj Jugoslaviji.

Tango Six čitalac Ivan Kojić, producent programa za Radio Slobodna Evropa, poslao nam je snimak emisije koja je na tom radiju emitovana pre šest godina povodom obeležavanja 6. aprila 1941. godine.

Priču počinje Evgenije Radanov odgovorom na pitanje „Šta ste radili 6. Aprila 1941. godine?“


 

Autor:

Petar Vojinović Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

bo

Uvek postoje stara dobra vremena. Uz svo duzno postovanje, padali su ko muve i 1941 i ovi noviji 1999. Kad se oslobodimo mitova mozda ce nam i uspeti da uradimo nesto.

Odgovori
Ki

Zbog ratnog rasporeda… …postao instruktor pilota u novoj Jugoslaviji.

Odgovori
Л

Е па сад…'41. у наоружању смо имали врхунски ловац за то време, Месершмит Бф-109Е…а интересантан је ''развојни пут'' хрватских пилота иначе…приликом априлског рата '41. део њих није хтео да лети или су вршили пребеге сојим апаратима. По капитулацији Југославије, лете за НДХ и у склопу немачког Луфтвафеа (чини ми се у ЈГ52) учествују на Источни фронт и бележе лепе успехе…Када виде (почетком '43. да ратна срећа напушта Немце и да се Црвени парни ваљак захуктао), масовно беже из Луфтвафеа на совјетску страну (једно време Хрватима је било забрањено да лете на Источном фронту…) Наравно, као такве пребеге, ондашње руководство НОВЈ им опрашта проведене године у Луфтвафе и укључују их у авијацију НОВЈ…'91, хрватски пилоти опет са својим летелицама чине пребеге (случај Рудолф Перишин нпр) …и тако, како год Хрвати стално негде одакле дува јачи ветар… ПС. а за српске пилоте и не летачко особље зна се…село Јабука, панчевачки атар…

Odgovori
ci

Lule, nije bilo masovnog prebjega na sovjetsku stranu, raspitaj se, vrlo je malo hrvatskih prebjega sovjetima i partizanima. Srecom,vise nemate pilote hrvate, hrvati lete hrvatskim nebom.

Odgovori
Ba

Zar lete? Mislio sam da lete u Kataru, sada kada su im oni platili više? „Krila oluje“ jel’?

De

Napomenuću samo one istoriji najpoznatije vazduhoplovce hrvatskog porekla
VLADIMIR KREN, major VVKJ u 03.04.1941 beži Potezom 25 u Grac. Predaje se Nemcma. Pred istima se deklariše se kao ustaša. Izdaje kompetan raspored aerodrome VVKJ kao I kodove koji su se zebog toga morali menjati bukvalno na sam početak rata. Povratkom postaje komandant ZNDH. Naredio zločine nad civilnim stanovništvom (bombardovanja) na području Kupe i Une, Petrove gore, Šamarice, Plješivice, Kapele, Otočca, Gospića, Višegrada, Tuzle, Bileće, Travnika, Jajca gdje su ginuli civili i rušena naselja. Uhvaćen tek 1947 pri pokušaju ukrcavanja na brod za Argentinu. Streljan 1948 u Zagrebu
MATO DUKOVAC poručnik VVKJ odmah po okončanju aprilskog rata stupa u ZNDH u rangu poručnika. U septembru 41 odlazi u Firt gde završava osnovnu i naprednu obuku Luftwaffea. U junu 1942 je raspređen na Istočni front u JG52 u 4-tu hrvatsku lovačku grupu. Sredinom 43 postaje natporučnik. Za Luftwaffe je leteo 255 misija imao je 62 vazdušne borbe i potvrđene 44 vazdušne pobede. 1944 postaje kapetan i odlikovan je Nemačkim krstom sa zlatnim vencem (kojim su odlikovani samo14 nemaca i 22 stranca). 20.09.44 beži kod Sovjeta koji ga kasnije predaju NOVJ. U NOVJ radi kao instruktor na jurišnicima IL 2 u Zemunu a potom prelazi za instruktora u Zadar gde 08.08.45 krade De Hevilend Tajger I sa njim preleće u Italiju. Kao dokazani antisemita 1946 se pridružuje Sirijskom RV I učestvuje u Izraelsko Arapskom ratu 1948 godine kao pilot Sirijskog RV u rangu kapetana na Teksanu T6. Seli se za Kanadu gde ostaje do kraja života
ADUM ROMEO major VVKJ komandant 51 vazduhoplovne grupe, 6 lovačkog puka. JEDINI iz čuvenog puka koji je ODBIO DA LETI! Po okončanju aprilskog rata stupa u ZNDH u činu bojnika. Leteo je bombarder Savoja Marketi SM79. 1942 u dejstvima kod Vukovskog avion mu je oštećen te se prisilno prizemljio. Zarobljen sa još trojicom hrvatskih avijatičara, razmenjen za zarobljene partizane. 25.09.1944 krade Fizler Fi167 br 4807 i preleće u partizane. Rat yavršava u činu majora. Kasnije leteo i u JATu gde je I nastradao 10.10.1955 kao kapetan Konvera CV340-58 na letu Beograd Beč.
FRANJO DŽAL major VVKJ u aprilskom ratu na rasporedu u Nišu. Po okončanju istog se odmah priključuje ZNDH. Bio je prvi komandir 4te hrvatske lovačke grupe u okviru JG52 na istočnom frontu. Do novembra 1942 leteo je u 157 misija I ima 16 potvrđenih vazdušnih pobeda. Krajem 1943 se vraća u ZNDH u komandu zrakoplovstva. Pri povlačenju snaga NDH u maju 1945 uhvaćen I pogubljen u septembru iste godine.
Sudbinu sličnu Džalovoj imao je i Cvitan Galić (38 vazdušnih pobeda u JG 52), ili da pomenem Ivana Markulja komandanta 369 pukovnije NDH na istočnom frontu te njihova stradanja (oko 5000 ljudi) pod Staljingradom!

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Nenad na: Vazdušna konjica Ministarstva unutrašnjih poslova – Vatrogasci iz helikoptera

Gospodine Milutinac ocigledno zbog iz vama znanog ogorcenja objavljujete neproverene informacije.Naime plate pilota u VS I MUP-u su neznatno razlicite,pilot u VS ima razne dodatke(uvecani troskovi stanovanja,prevoz,dodatak za TIS. I sl.),pilot i MUP-u ima fiksnu platu,te na posletku su neznatno razlicite.Svakako to se vrlo lako moze proveriti.

04. Sep 2015.Pogledaj

P25-300 na: Veliko RV otrežnjenje dolazi: Srbija bliža remontu MiG-ova 21

Молим Вас, ако Вам не представља проблем, да ми одговорите зашто нисте објавили мој коментар на тему ремонта мотора Р25-300. Конкретно, одговор учеснику ове дискусије гoсп. PeroZ Поздрав!

04. Sep 2015.Pogledaj

EOD na: Područje novobeogradskih blokova bombardovali i Nemci i saveznici – pronalazićemo još avio-bombi

Većina tih evidencija je uništena ili arhivirana pa zaboravljena. Uglavnom danas je mnogo dostupnija saveznička arhiva i njihovi izvještaji bombarderskih misija.

04. Sep 2015.Pogledaj

CashSeven na: Slovačke vazduhoplovne snage: Na pragu modernizacije

Зашто Грипен кошта 70 милиона $, а МиГ-29 30 милиона $?

04. Sep 2015.Pogledaj