Piloti Kraljevine Jugoslavije: “Bili smo 10 puta bolji od današnjih vojnih pilota”

Napisao: - February 19, 2013
BEOGRAD – Novinar Radija Slobodna Evropa Dejan Radulović intervjuisao je pre šest godina pilote tadašnje Kraljevine Jugoslavije, devedesetogodišnjake, Albina Starca i Evgenija Radanova. Letači, koji na žalost danas nisu među živima, pričali su o ratnim dejstvima ’41. godine.

 
Evgenije Radanov završio je Vazduhoplovnu izviđačku školu u Novom Sadu kao izviđač navigator. Vazduhoplovnu pilotsku školu u Pančevu upisao je 1. septembra 1939. godine. U Aprilskom ratu bio je ađutant i pilot u 64. vazduhoplovnoj grupi. Uspeo je da izbegne zarobljavanje i za vreme okupacije živeo je u svom rodnom Pančevu. Autor je knjige “Uspomene jednog letača”.

Albin Starc (1916. – 2011.), završio je pilotsku školu u Pančevu 1939. godine, Drugi svetski rat zatekao ga je u punoj mladosti. Zbog ratnog rasporeda sa 25 godina rat započinje na strani NDH vazduhoplovstva na istočnom frontu. Tu postoje as sa ukupno 11 priznatih pobeda u vazduhu. U maju 1943. prebegao je na rusku stranu da bi nakon završetka rata postao instruktor pilota u novoj Jugoslaviji.

Tango Six čitalac Ivan Kojić, producent programa za Radio Slobodna Evropa, poslao nam je snimak emisije koja je na tom radiju emitovana pre šest godina povodom obeležavanja 6. aprila 1941. godine.

Priču počinje Evgenije Radanov odgovorom na pitanje “Šta ste radili 6. Aprila 1941. godine?”


 

4 Comments

  1. borisii

    19/02/2013 at 2:14 PM

    Uvek postoje stara dobra vremena. Uz svo duzno postovanje, padali su ko muve i 1941 i ovi noviji 1999. Kad se oslobodimo mitova mozda ce nam i uspeti da uradimo nesto.

  2. KikiRiki

    19/02/2013 at 2:56 PM

    Zbog ratnog rasporeda… …postao instruktor pilota u novoj Jugoslaviji.

  3. Луле

    19/02/2013 at 3:23 PM

    Е па сад…'41. у наоружању смо имали врхунски ловац за то време, Месершмит Бф-109Е…а интересантан је ''развојни пут'' хрватских пилота иначе…приликом априлског рата '41. део њих није хтео да лети или су вршили пребеге сојим апаратима. По капитулацији Југославије, лете за НДХ и у склопу немачког Луфтвафеа (чини ми се у ЈГ52) учествују на Источни фронт и бележе лепе успехе…Када виде (почетком '43. да ратна срећа напушта Немце и да се Црвени парни ваљак захуктао), масовно беже из Луфтвафеа на совјетску страну (једно време Хрватима је било забрањено да лете на Источном фронту…) Наравно, као такве пребеге, ондашње руководство НОВЈ им опрашта проведене године у Луфтвафе и укључују их у авијацију НОВЈ…'91, хрватски пилоти опет са својим летелицама чине пребеге (случај Рудолф Перишин нпр) …и тако, како год Хрвати стално негде одакле дува јачи ветар… ПС. а за српске пилоте и не летачко особље зна се…село Јабука, панчевачки атар…

  4. cipiripi

    23/04/2013 at 10:27 PM

    Lule, nije bilo masovnog prebjega na sovjetsku stranu, raspitaj se, vrlo je malo hrvatskih prebjega sovjetima i partizanima. Srecom,vise nemate pilote hrvate, hrvati lete hrvatskim nebom.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>