BEOGRAD – Ministarka saobraćaja obećala je niškom aerodromu prve konkretne investicije do jeseni i 100.000 putnika do 2016. godine. Wizz Air je reagovao saopštenjem o svojim planovima u Srbiji koji se i dalje fokusiraju na Beogradu.
Potpredsednica Vlade i ministarka građavinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović izjavila je u ponedeljak prilikom posete aerodromu Niš da će „Vlada Srbije pomoći Aerodromu „Konstantin Veliki“ sa tri do pet miliona evra kako bi postao stecište niskotarifnih aviokompanija„. Kao zgodnu usputnu stanicu posle svečane sednice Vlade Srbije u južnoj prestonici, ministarka je iskoristila posetu aerodromu da prenese poruku koja je na kraju dana ipak ostala nejasna.
Jedino konkretno obećanje glasilo je da će „deo opreme u vrednosti od 1,5 miliona evra stići već na jesen i da se na tome radi u saradnji sa Direktoratom Civilnog Vazduhoplovstva“. Sledeći deo obećanja bio je nešto opštiji: ministarka je lansirala domaći prevod termina „hub“ – Niš će postati stecište low cost avioprevoznika pominjući konkretne brojke. U 2015. Niš će opsluživati 40.000 a godinu dana kasnije će dostići 100.000 putnika, rekla je tom prilikom ministarka Mihajlović.
Iako je „prvi dolazak nekog ministra na aerodrom Niš“ sigurno bila prilika da se pomenuta obećanja preciznije verbalizuju ministarka, ili njen medijski savetnik, tu priliku nisu iskoristili. Da je rečeno da će DCV pomoći oko administrativne i regulatorne pripreme, da je rečeno da će SMATSA inicirati instalaciju naprednijeg ILS sistema, da je navedeno šta će sve konkretno Aerodrom „Nikola Tesla“ pozajmiti ili takođe investirati od ključne opreme i usluga, imali bi obrise konkretnog plana da se Konstantin, konačno, dovede na neophodni minimum potrebne infrastrukture.
Ukoliko se zanemari činjica da je preko 1.600.000 evra direktnih subvencija grada Niša potrošeno na dve aviokompanije bez rezultata, ukoliko se zanemari činjenica da je nacionalna aviokompanija zaključila da joj je razumnije da pokuša sa Banja Lukom umesto sa Nišom, ukoliko se zanemare nove smernice za subvencije čiji je minimum 500.000 putnika godišnje, jedina pretpostavka koja preostaje su pregovori sa do sada nepoznatom, a zainteresovanom, low cost aviokompanijom ili više njih. Ministarka je u jednoj od izjava i pomenula da zainteresovani postoje.
Wizz: ne pada nam na pamet
Imena navodno zainteresovanih low cost aviokompanija dakle nismo dobili ali je zato Wizz Air iskoristio priliku da ponovi svoje frustracije sa odnosom države prema njima i optuži Srbiju da u stvari nije zainteresovana za razvoj lcc saobraćaja. Da li je Wizz time želeo da naglasi da je Beograd jedini grad koji je zaista bitan ili je po sredi dalje zahlađenje odnosa sa državom ostaje da se protumači. Daniel de Carvalho, PR Wizz Aira, je u svakom slučaju bio mnogo jasniji od ministarke Mihajlović:
– Wizz Air u svakom trenutku procenjuje 20 do 30 aerodroma za širenje saobraćaja, ali ne možemo da o tome diskutujemo. Međutim, širenje saobraćaja na niški aerodrom zavisiće od našeg stalnog prisustva u Beogradu, koje je dovedeno u pitanje ranije ove godine kada smo prepolovili kapacitete usled značajnog povećanja aerodromskih troškova. Ovo ne samo da urušava naše planove rasta u Srbiji već podriva i poverenje u posvećenost Srbije razvoju niskobudžetnog aviosaobraćaja. – rekao je de Carvalho.
Vlada
U ovom trenutku ne postoji niti jedna low cost kompanija u svetu zainteresovana za Aerodrom Nis pod ovakvim uslovima. Svidelo se to Gospodji Ministarki ili ne. Od praznih i pausalnih obecanja se ne zivi, niti pravi posao.
Dokle god odnos snaga u srpskom vazduhoplovstvu bude bio kakav je danas, bice mrka kapa. Mora se dozvoliti trzisni nastup, a ne ucena na ucenu. Nismo u poziciji bilo koga da ucenjujemo.
Aleksandar
U tekstu nije pomenuto da se pre nekoliko godina za aerodrom "Konstantin Veliki" interesovao "Ryanair".
Što se mene tiče, ne mora niko da dođe u Niš, ali nije mi jasno zašto se "Wizz"-u posvećuje pažnja.
vortex
Malo razuma nije na odmet. Budimo realni, volumen tržišta plitak i mali. Uvijek će se naći iluzionista koji će tupiti zube čak i na temu uvođenja domaćih supersoničnih letova, mada je bar zasada od toga odustao cijeli svijet. Izgleda da se nećemo okaniti pametovanja i maštanja čak ni u fazi propadanja.
Micun
Imati 1 aerodrom je premalo i za ovako smesnu drzavu kakva je trenutno Srbija, osvrnite se malo oko sebe pa ce vam biti jasno. I ako u prvom trenutku bude islo kilavo, a sumnjam da ce uz ozbiljan pristup svih oponenata (ovo do sad ne moze se nazvati ozbiljnim), opet je bolje razvijati jos jedan aerodrom da bi makar za 10 godina imali 2 funkcionalna medjunarodna aerodroma. Ko poznaje iole ovu industriju (ne samo kao ljubitelj preko novina) i bude objektivan a ne gleda samo svoje interese, jasno mu je o cemu pricam. Tesla ne može biti i "svetski Hub" sa ne znam kolikim brojem transfernih putnika i raj za niskotarifne prevozioce. Ne ide jedno sa drugim.