BEOGRAD – Lufthansa grupa, krovna firma nekoliko velikih igrača na evropskom (a i svetskom) nebu, kada je u pitanju komercijalni aviosaobraćaj, objavila je nedavno svoje planove za 2015. godinu. Formiranje nove ćerke firme u vidu dugolinijskog lowcost brenda Eurowings svakako je najzvučnija novost.
Lufthansa, nemački nacionalni avioprevoznik, ako se uzmu u obzir njene podružnice odnosno ćerke firme, predstavlja najveću aviokompaniju u Evropi kako u smislu prevezenih putnika tako i flote. Izvršni odbor kompanije Deutsche Lufthansa AG upravlja i kompanijama Swiss International Air Lines, Austrian Airlines, Germanwings i Lufthansa Technik, dakle sa još tri avioprevoznika i jednom kompanijom koja se bavi održavanjem. Iako je Germanwings lowcost kompanija, upravni odbor Lufthanse se nije slučajno odlučio za formiranje još jednog prevoznika ovog tipa, jer je će ovog puta putnicima koji traže low cost letove, između ostalog, biti ponuđeno i nešto sasvim novo – dugolinijski saobraćaj.
Stanje prilika u Evropi
Kompanija Lufthansa preživljava turbulentna vremena u ekonomskom smislu, a pogođena je sa čak devet različitih štrajkova ove godine što ih je koštalo oko 170 miliona evra. Iako, po mišljenju mnogih analitičara, low cost prevoznici ne predstavljaju konkurenciju „legacy“ avioprevoznicima, praksa je pokazala drugo. Pritisnuta konkurencijom Ryanaira i Easyjeta, dve najveće niskotarfine kompanije u Evropi, koje su otvorile baze u Kelnu i Hamburgu, rukovodioci Lufthanse počeli su da razmatraju novi plan razvoja Lufthanse, zajedno sa njenim podružnicama. Poslednji alram bio je potez španskog Vuelinga i kompanije Norwegian Air Shuttle koji su već krenuli s otvaranjem linija iz Nemačke prema Španiji.
Kako navodi i sam Karsten Špor, izvršni direktor Lufthansa Grupe, upravo su niskotarifne aviokompanije posebno velika pretnja Lufthansi koja ne bi mogla još dugo da se nosi sa konkurencijom prema postojećem sistemu poslovanja:
– Godinama smo suočeni sa velikim rastom niskotarifnih aviokompanija, ne samo u Nemačkoj, već širom Evrope. Mi smo sigurni da će se taj vid konkurencije sve više širiti i na tržište dugolinijskog saobraćaja u narednim godinama.
Shodno munjevitom razvoju situacije u evropskom aviobiznisu, plan razvoja Lufthansa Grupe doživeo je određene izmene u odnosu na desetogodišnji kolektivni ugovor koji se odnosi na zaposlene u Lufthansi i podružnici German Wings. Naime, novoosmišljeni koncept Eurowings će funkcionisati izvan desetogodišnjeg kolektivnog ugovora.
Prema onome što se navodi u poslednjem planu za 2015. godinu, dolazimo do zaključka da je suština čitavog prekomponovanja Lufthansa Grupe da se tržišno odgovori rastućoj konkurenciji zalivskih aviokompanija (Emirates, Qatar Airways i Etihad) i niskotarifnim avioprevoznicima.
Upravo iz straha prema konkurenciji iz naftom bogatih zalivskih zemalja, koje raspolažu ogromnim kapitalom, Lufthansa je koristila sva pravna sredstva EU u prethodnoj poslovnoj godini da zaštiti svoje interese, a i sami smo bili svedoci formalnih i neformalnih pritisaka koje je Evropska Komisija vršila na poslove Etihada u Evropi, pogotovo na kompaniju Air Serbia koja je prva kompanija gde investitori iz UAE imaju gotovo većinski paket akcija (51% ne mogu imati zbog evropskog Ugovora o otvorenom nebu, čija je Srbija potpisnica).
Eurowings koncept
Kompanija Eurowings osmišljena je kao kompanija koja će pružati usluge low cost aviosaobraćaja u Evropi ali i na dugim relacijama prema Floridi, Južnoj Africi i turističkim destinacijama u Indijskom okeanu. Imajući u vidu da Lufthansa prema aktuelnom planu pravi određene izmene u smislu baziranja flote, odnosno prebacivanja svojih aviooperacija van baza u Frankfurtu i Minhenu na Germanwings i budući Eurowings, tako će baza nove kompanije biti na aerodromu Keln-Bon (CGN). Ova relokacija letelica će biti završena tokom januara 2015, kada će početi i dalji razvoj unutarevropskog saobraćaja kroz novi Eurowings koncept. Takođe, pored aerodroma Keln-Bon, švajcarski Bazel se pominje kao prva inostrana baza.
Flotu aviokompanije Eurowings u početku će činiti tri Airbusa A330-200 sa 310 putničkih mesta, koji tek treba da budu iznajmljeni. Kasnije, u narednih nekoliko godina bi flota, prema najavama iz kompanije, trebalo da dostigne broj od sedam aviona istog tipa. Međutim, pored širokotrupnih Airbusa, na promotivnom snimku nove kompanije pojavljuju se i uskotrupni avioni iz Airbusove A320 serije, koji se nameću kao logična solucija za unutarevropske linije o kojima je bilo reči. Što se tiče pravno – operativne organizacije novog Lufthansinog brenda, Eurowings će letove obavljati pod postojećom operativnom dozvolom (AOC) nemačko-turske čarter aviokompanije SunExpress (zajednička kompanija Lufthanse i Turkish Airlinesa) i koristiće njihove posade i kabinsko osoblje. Novi koncept će putnicima ponuditi “best”, “basic” i “smart” tarife slične konceptu Germanwingsa.
Vlada
Riskantan potez Lufthanse. Zivo me interesuje da li ce biti i uspešan. Ima šanse da bude, samo hoće li i biti?
djoles
rekao bih vec vidjeno. Lufthansa je imala vec u svom okviru kompanuju koja ima upravo ovako definisane letove, a to je Condor http://www.condor.com . Condor su prodali Thomas Cook-u pre par godina