BEG airport status
C-27J „Spartan“ u službi: Slovačka je novi kupac

C-27J „Spartan“ u službi: Slovačka je novi kupac

BEOGRAD – Vlada Slovačke odlučila je 22. oktobra ove godine da će njihove vazduhoplovne snage nabaviti dva transportna aviona Alenia C-27J ’’Spartan’’. Nedelju kasnije potpisan je ugovor koji je obuhvatio logističku podršku kao i obuku ljudstva.

 
 
C-27J SPARTAN -USAF-JULY2011-Prestwick-1
 
 
Proces nabavke novog transportnog aviona započeo je još 2006. godine i to nakon rušenja aviona An-24V 19. januara iste godine, kod mađarskog mesta Hjece kada je poginulo 8 članova posade i 35 putnika, a samo jedan vojnik je preživeo. Avion je poleteo sa aerodroma Priština i trebalo je da sleti na međunarodni aerodrom Košice, a u njemu su bili pripadnici slovačkog kontigenta mirovnih snaga KFOR-a.

Slovačka je 2008. izabrala upravo italijanski C-27J a politički i pre svega ekonomski problemi uticali su na to da se ugovor potpiše tek ove godine. Još uvek nisu saopšteni detalji ugovora tj. koliko će ti avioni koštati. Prvi će biti isporučen 2016. a drugi 2017. godine. Spartan će u slovačkom RV zameniti sovjetske An-26 od kojih je danas samo jedan primerak u upotrebi i to u sastavu 1. transportnog odeljenja, transportnog puka koji je baziran na aerodromu Malacky-Kuchyňa. Tako će Slovačka postati dvanaesti korisnik Spartana a njena narudžbina će povećati broj prodatih aviona na 78.
 
australijski Spartan
 
C-27J je dvomotorni visokokrilni srednji taktički trasnportni avion koji predstavlja značajno unapređenu varijantu italijanskog transportnog aviona Aeritalia G.222. Još 1995. italijanska firma Alenia i američki Lockheed Martin počeli su zajednički da razmatraju dalji razvoj modela G.222 koristeći tehnologiju nove varijante transportnog aviona C-130. Tako je 1996. započeo program razvoja transportera sa oznakom C-27J a već 1997. godine Alenia i Lockheed Martin su formirali firmu LMATTS (Lockheed Martin Alenia Tactical Transport Systems).

Prvobitno, novi avion je trebalo da dobije glass cockpit modela C-130J i jače motore sa četvorokrakim elisama sa modela G.222. Kasnije su ti motori zamenjeni motorima aviona C-130J sa šestokrakim elisama a avion je dobio otvorenu arhitekturu avionike u vidu magistrale podataka MIL-STD-1553 dok je tovarni prostor usklađen sa C-130J radi postizanja veće kompatibilnosti dva aviona. U odnosu na G.222, taktički transporter C-27J ima 35 posto veći dolet i 15 posto veću krstareću brzinu. Avion ima odlične manevarske sposobnosti koje italijanski piloti često demonstriraju na aeromitinzima izvodeći, za ovu klasu aviona, neverovatne manevre poput petlje i valjka. Takođe ima odlične STOL (short take off and landning) karakteristike a posadu čine dva ili tri člana.
 
Tango Six je na aeromitingu „Batajnica 2012“ intervjuisao italijanskog opitnog pilota koji je tada leteo Spartana i prikazao možda i najzanimljiviju rutinu za ovaj tip letelice. Major De Luca nas je proveo kroz kokpit i detaljno predstavio svoj avion:
 

 
Spartan može da ponese do 60 vojnika ili 46 padobranaca ili 36 ranjenika na nosilima sa 6 medicinskih radnika a maksimalna nosivost tereta iznosi 11,5 tona. Dolet praznog aviona je 5926 km, sa 6 tona tereta 4260 km dok sa 10 tona ima dolet od 1852 km.
 
cadski
 
Prototip aviona poleteo je 24. septembra 1999. a prvi izvozni ugovor potpisan je od strane Grčke januara 2003. kada je dogovorena isporuka 12 aviona a prvi primerci isporučeni su marta 2005. Kasnije je usled ekonomske krize ta narudžbina smanjena na 8 aviona. Italija je svoj prvi od 12 aviona primila oktobra 2006.

Saradnja Alenie i Lokid Martina prekinuta je 2006. kada se Lokid Martin sa avionom C-130J prijavio za tender u okviru programa JCA (Joint Cargo Aircraft), nabavku novog transportnog aviona za američku vojsku. Alenia je tada morala naći drugog saradnika pa je zajedno sa američkom firmom L3 Communications formirala firmu Global Military Aircraft Systems (GMAS). Američka vojska nameravala je da zameni šarenu flotu aviona C-23 Sherpa, C-12 Huron i C-26 Metroliner a takođe je htela i da smanji naprezanje svoje flote teških transportnih helikoptera CH-47 Chinook.

2007. godine Pentagon je izabrao C-27J a prve isporuke krenule su septembra 2008. Prvobitne potrebe od 75 aviona za US ARMY i 70 aviona za USAF smanjene su na svega 38 aviona za kopnenu vojsku, čije će avione nešto kasnije preuzeti vazduhoplovne snage. Iskustva američke vojske pokazala su da je C-27J za njih skup za eksploataciju, skuplji čak i od C-130J. Takođe usled ekonomske krize i potreba hitnijih programa naoružavanja američke vazduhpolovne snage odlučile su aprila 2012. da sve do tada primljene avione u upotrebu (21 avion) povuku iz upotrebe. Krajem prošle godine 7 aviona je predato Komandi za specijalne misije a preostalih 14 aviona je predato Obalskoj straži.

U našem susedstvu ove transportere ima Bugarska koja je 2006. naručila 5 a zatim 2010. smanjila narudžbinu na svega tri aviona i Rumunija koja je 2007. kupila 7 aviona. Svi su isporučeni u periodu 2007. do 2012. godine. Avione upotrebljavaju još i Litvanija (3 aviona), Maroko (4), Meksiko (4), a u toku je isporuka 10 jedinica za Australiju, dva za Čad i četiri za Peru.

U toku je dalji razvoj ovog modela a 2016. italijanske vazduhoplovne snage konvertovaće 3 svoja aviona C-27J u varijantu MC-27 ’’Praetorian’’ koji predstavlja privatni projekat firmi Alenia i američke kompanije ATK. MC-27J je višenamenski avion za komandovanje i kontrolu i predstavlja leteću topovnjaču naoružanu preciznim projektilima a opciono i topom. Moći će da izvršava i zadatke osmatračkih, izviđačkih i obaveštajnih misija.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

bo

transportni = prevoz bilo cega :/
Teretni, to je pravi naziv

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Perko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Nenad N Postoji i puno faktora koji su i bitniji od cene transporta, nije sporno. Ali ako će neko da preveze divizion sa pratećim vozilima odjednom, više se isplati brod.

14. Dec 2024.Pogledaj

Nenad N. na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Gresite. Za specijalizovane terete kao sto je orudje jeftiniji je avion. Vecina savremenog brodskog saobracaja je kontejnerska. Moraju da se ispostuju gabariti kontejnera sto se sa tih "40 tona" jednostavno ne moze. Ako imate manji broj orudja, a obicno je tako, prevesces avionom. Brod se isplati ako imas veci broj orudja, za par komada se…

14. Dec 2024.Pogledaj

Phoenix na: [MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

Prikazani model jednomotorca je, vrlo ocigledno, projektovan da bude pogonjen klipnim motorom. Stavise, gotovo sam siguran da je ovo neka stara maketa Safat 03. Avion te klase nema nikakvog smisla sa turbo-elisnim pogonom od 260 konja. Avion visih performansi i akro klase za vojnu obuku (kao Grob120TP) da, ali je ovo prikazano sve samo ne…

13. Dec 2024.Pogledaj