BEG airport status
Glavni istražitelj objavio zakasnele informacije o udesima tri aviona

Glavni istražitelj objavio zakasnele informacije o udesima tri aviona

BEOGRAD – Sa zakašnjenjem od tri meseca Glavni istražitelj Centra za istraživanje udesa i ozbiljnih nezgoda objavio je na sajtu DCV-a tri preliminarne informacije o udesu aviona generalne avijacije.

 
 

Jedina javna informacija o udesu Dromadera potekla je sa našeg portala - praksa koja nije bila moguća kada su stručni i kvalifikovani profesionalci bili zaduženi za istraživanje udesa.
Jedina javna informacija o udesu Dromadera potekla je sa našeg portala – praksa koja u ranijem vremenu nije bila moguća kada su stručni i kvalifikovani profesionalci bili zaduženi za istraživanje udesa.

Glavni istražitelj za istraživanje udesa i ozbiljnih nezgoda profesor Nebojša Petrović objavio je na sajtu Direktorata Civilnog Vazduhoplovstva tri informacije o udesima koji su se dogodili pre tri meseca.

U pitanju su incidenti koji nisu rezultirali žrtvama ni ozbiljnijim povredama. Jagodinski Zlin 526F je zbog učenika na obuci završio u pšenici pre tresholda, beogradski Seminole je u Smederevu sa dva iskusna pilota sleteo na elise i stomak zbog neizvlačenja stajnog trapa, dok je avion Privredne avijacije završio na nosu zbog loše procene iskusnog pilota koji je tada prvi put leteo Dromaderom.

Sve tri informacije objavljene su posle tri meseca od dešavanja predmetnih incidenata što predstavlja nastavak nestručnog i nemarnog rada institucije Glavnog istražitelja. Pored kašnjenja sa objavljivanjem preliminarnih informacija (dok su istrage o incidentima i udesima bile u nadležnosti DCV-a to se nije dešavalo) Glavni istražitelj je stavio svoj potpis na dokumente koji u pojedinim delovima ignorišu princip opšte informacije i neophodne preciznosti.

Zanimljiv i ilustrativan primer od pre tri godine govori nam kako je nekada Služba za istraživanje udesa i analizu rizika DCV-a stručno i pravovremeno radila svoj posao. Tada je Dromader privredne avijacije YU-BND doživeo mnogo ozbiljniji i kompleksniji udes. Preliminarna informacija na sajtu DCV-a bila je objavljena posle samo 10 dana.

Kada se spoje amaterski pristup poslu Centra za istraživanje nesreća, ratno vazduhoplovstvo koje nije u stanju da štiti svoje nebo i Direktorat koji ne poštuje zakon dobijamo odsustvo kontrole države nad sopstvenim vazduhoplovnim sistemom koji decenijama nije bio ovako zanemaren.
 
 

Informacija o udesu aviona YU-DFU


 

Informacija o udesu aviona YU-BWW


 

Informacija o udesu aviona YU-BNG


 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

GT

Jedan i jedini bio je Zlatko Vereš glavni istražitelj nekadašnje Komisije za ispitivanje uzroka udesa. Brzina, bezkompromisnost, ugled,znanje. Samo toliko.

Odgovori
Ti

Saša Dobrosavljević je bio odličan istražitelji koji je vršio pravovremene, detaljne i vrlo stručne istrage. Radio je na teškim udesima kako velikih tako i GA letelica. Pogledajte samo izveštaj u kom je poginuo super-deka, izmedju ostalih. .

Vl

Samo malo pojašnjenje za one koji ne znaju kako funkcioniše posao istraživanja udesa ili nezgode.
Komisije se sastoje od dva ili više članova gde svako, zavisno od svoje struke, ima zaduženje u procesu istraživanja. Ta zaduženja, odnosno autore pojedinih delova izveštaja, se ne vide u okviru izveštaja. Jedino onaj ko je dovoljno stručan može da nasluti ko je od članova Komisije (pošto su oni navedeni na kraju Izveštaja) šta radio. Izveštaj je zajednički "proizvod" i u poslednjih 10-ak godina su svi izveštaji usvajani jednoglasno, mada je dozvoljeno da član (ili članovi) Komisije izdvoje svoje mišljenje.
Iz tog razloga nije baš korektno izdvajati pojedine istražitelje. Da bih to ilustrovao izneću činjenicu koja se u Izveštaju ne vidi, a to je da u konkretnom udesu aviona YU-CDL koji ste naveli, slobodno mogu da kažem, najveći doprinos utvrđivanju uzroka udesa dao opitni pilot TOC-a Tomislav Bećagović

Po

Saša Dobrosavljević je još uvek ODLIČAN istražitelj.

Po

Zlatko Vereš je radio taj posao i bio dobar u tome, ali nije bio odličan i nije bio jedini.

op

bravo majstore, a sve one koji bi nešto komentirali a zapravo nemaju pojma,upućujem na http://www.udruzenjepilota.org/arhiva/07/06/07062… pa nek malo čitaju….

Vl

Tacno tako. Zlatko je bio apsolutni profesionalac. Ovi danas mu nisu ni do kolena.

Odgovori
Ni

Da ga nije bilo, šta bi mi?
Pa, mi bi ga IZMISLILI!!!
Kad bi čovek hteo to da radi, sigurno bi trebalo da krene njegovim stopama. Doduše on je bio član SKJ a ta grupacija više ne postoji.Možda bi trebalo naći neku pobedničku opciju….?
Ne bi me začudilo kad bi sličan komentar pročitao i za sadašnjeg direktora "Centra za istraživanje…", naravno posle izvesnog vremena.
Jel i on izabran za to mesto kao stručnjak?
Ili možda baš kao i Zlatko Vereš pripada nekoj pobedničkoj političkoj opciji (DRUG ČLAN)?
Vlado,Vlado,…..ovo je Srbija. Ovde se ljudi biraju na takva mesta jer se nekome dopadaju.
To je kvalitet koji odlikuje gore pomenute.Ostali nisu relevantni.

Vl

Ja pisem na osnovnu licnog poznanstva. Veres je predavao Pravila i Propise u pilotskoj skoli. Ja sam bio njegov djak.

Kako i koliko strucno je on radio nema blage veze sa clanstvom u partiji. Naravno da se komisija sastoji od vise clanova.

I dalje stojim iza tvrdnje da nije bilo strucnijeg od Veresa u istrazi avio udesa. A to sto ti ne volis komuniste je licni stav. I ja o tvom licnom stavu necu da polemisem.

Po

Pa da,to je to.Ti ga lično poznaješ.To, da li mi se dopadaju komunisti ili ne je diskutabilno, a to da li ti se dopada Zlatko Vereš nije, jer se vidi.
On je bio tu jer se nekome dopadao i ako misliš da je bogomdan-NIJE.
Uzgred-DA jeste imao veze sa politikom.

Vl

Uzgred budi receno ti polemises i raspravljas sa osnova politike. Bilo komunista, bilo nekomunista, ti si zaglibio u politiku.
Ja se drzim struke. On je predavao generacijama pilota. Ono sto sam od njega naucio i dan danas koristim u poslu kojim se bavim.
Sreo sam za ovih 30 godina mnoge svetske eksperte u oblasti istraga avio udesa i svaki je pomenuo Veresa, kada bi se dotakli odakle sam. I nisam cuo jednog da nije hvalio strucnost, znanje i profesionalizam Zlatka Veresa.
I sada bih trebao tebi da verujem, a ne strucnjacima iz NTSB, FAA, CAA, francuskih, nemackih, grckih, italijanskih, turskih vazduhoplovnih vlasti!!!!???? Treba da verujem tebi, a ne svojim ocima iz zanju koje mi je preneto na predavanjima i ne samo meni, vec generacijama jugoslovenskih pilota.

Smesno, zalosno i zlobno od tebe.

Po

Veruj ti prijatelju kome hoces.Tvoja verovanja su samo tvoja.Ima nekih koji za razliku od tebe ZNAJU,a ti nastavi da verujes.
Neke stvari su ocigledne,a ima nas koji vidimo.
Da li verujemo ili ne,to je nasa stvar.
Uzgred,ne verujem ni ja tebi ako ti je lakse.

Sr

Prijatelju,ako nesto ZNAS ,sto potkrepljuje Tvoje tvrdnje o Veresu,molim Te objavi ih i prosvetli nas ,obicne smrtnike.Vazduhoplovstvo,a posebno istrazivanje udesa i nezgoda,je SUVISE ozbiljna stvar da bi se davale pausalne ocene ,i bez obzira na sve politicke konotacije,iz proteklih decenija,ovde ipak ima strucnjaka i profesionalaca,pa me,izmedju ostalog zanima,u koje Ti spadas?

Po

Sto posto nema veceg strucnjaka!
Skolovan i iskusan….
Posto si ga licno poznavao,onda verovatno znas i koje obrazovanje poseduje.
Podseti nas sve ovde koju skolu ili fakultet je zavrsio?
Jel bio doktor nauka?
Radi tvoje informacije: Neki ljudi kazu pilotska skola,a neki ljudi to isto zovu kurs.
Ajde nam pomozi da razjasnimo da li se to kod nas u zemlji kurs zove skolom,a kursadžije stručnjacima.
Unapred hvala.

Ne

Ovo je zaista smesno, Ni I od izvestaja, ispunjena forma i par redova.

Odgovori
Vl

Још једно објашњење о поступку истраживања. Информације које сада постоје на сајту ДЦВ-а о претходних 10-ак удеса и/или незгода су се у нормалним околностима појављивале на сајту после 2-3, а највише недељу, дана после удеса и служиле су да се на 1-2 стране дају основни подаци о конкретном догађају.
После завршетка истраживања ове информације су се замењивале Завршним извештајем одговарајуће комисије који је једини меродавни документ о утврђивању узрока конкретног догађаја.
Зашто се сада информације о догађајима појављују са закашњењем од неколико месеци и питање је да ли ће их икада заменити Завршни извештаји је ствар садашње организације истраживања удеса у цивилном ваздухопловству.

Po

Samo se seti ko je direktor tog "Centra" i biće ti jasno.

Ni

Bravo Petre!
Izuzetno tačno i profesionalno napisan tekst koji pogadja u suštinu stvari!
Ne treba očekivati bilo kakvu ozbiljnu priču dok je na čelu Centra za istraživanje vazduhoplovnih udesa čovek koji se nekome dopada. U svetu se na takvo mesto postavlja obično neko, ko je stručan tj.,neko ko u najmanju ruku uživa poverenje stručnjaka iz oblasti vazduhoplovstva.Ovi "što se nekome dopadaju" treba da potraže sreću na nekom drugom mestu.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Vladimir na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Bogami su se natovci ozbiljno naostrili da naprave hipersonicnu raketu, a da se ne raspadne u prvoj trecini putanje. Sve ide ka tome da bi za jedno 15-20 godina mogli da savladaju tu tehnologiju. Sto je i za ocekivati, obzirom da su im "strucnjaci" sa TOP 100 fakulteta u svetu. Samo pozurite, jer su ove…

26. Nov 2024.Pogledaj

Leon na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Francuzi rade vrlo pametno, ali im se i posrećilo kad je krenula fenomenalna prodaja u zadnje vrijeme i po ekstra cijenama. I geopolitička situacija im ide na ruku ! Ekstra profit od prodaje Rafalea i ulaganja drugih partnera uložiti će u razvijanje sustava za FCAS, a sve na živoj i ekstra potentnim platformi i u…

26. Nov 2024.Pogledaj

K na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Ne, obrnuto je. F3 se moze nadograditi na F4.1 (kao sto pise u tekstu), ali F5 ce biti standard koji ce ukljuciti strukturne izmjene na zrakoplovu, zbog kojih nece biti moguce unaprijediti ranije verzije na njegov standard. Osim, ako sam dobro shvatio (a lako moguce da nisam), novoproizvedenih F4.2, koji ce strukturne izmjene ukljuciti, ali…

26. Nov 2024.Pogledaj