BEOGRAD – Dežurni par mađarskog ratnog vazduhoplovstva presreo je jutros putnički avion A380 aviokompanije Emirates Airlines zbog nepoštovanja procedure održavanja redovne radio komunikacije. Po presretanju posada aviona Emiratesa je uspostavila radio kontakt i avion je bez daljih incidenata nastavio ka svojoj konačnoj destinaciji Mančesteru.
Kako je danas javila mađarska državna novinska agencija „Magyar Tavirati Iroda“ (MTI) prenoseći izjavu mađarskog ministarstva odbrane, jutros u 10:22 po lokalnom vremenu (08:22 UTC) putnički avion A380-800 aviokompanije Emirates Airlines ušao je u mađarski vazdušni prostor bez rutinskog uspostavljanja radio veze sa kontrolom letenja. Kako stoji u saopštenju, NATO Centar objedinjene kontrole vazdušnog prostora (NATO Combined Air Operations Centre) dao je uzbunu radi identifikacije aviona i dva Gripena mađarskog ratnog vazduhoplovstva presrela su A380 na 80 kilometara udaljenosti vazdušnom linijom od Srbije. Piloti Gripena uspostavili su radio vezu sa letelicom, piloti A380 su uspostavili vezu sa mađarskom kontrolom i on je napustio mađarski vazdušni prostor u 10:48.
Saopštenje mađarskog ministarstva odbrane završilo se sledećom rečenicom:
– Air policing zadaci mađarske vojske doprinose bezbednoj upotrebi (vazdušnih) koridora iznad Mađarske.
Emirati nikada ne bi leteli iznad zemlje koja nema lovačku zaštitu?
Airbus A380-800 Emirates Airlinesa koji se iz nepoznatih razloga nije javio mađarskoj kontroli letenja leteo je kao let EK17 na liniji Dubai – Mančester. Prema podacima live ADSB feeda sa sajta FlightRadar24 avion je leto na nivou leta 400 (40.000 fita ili 12.000 metara) bez promene koda transpondera koji bi indikovao svest o gubitku radio veze od strane pilota. Iako je precizno vreme reagovanja dežurnog para (NATO) lovaca tajna, današnje presretanje se moglo odigrati za ne duže od 15 minuta.
Dok su mađarski avioni jutros obavili svoje presretanje iz statistički najčešćeg razloga zbog kojeg vojni avioni presreću civilne (namerni ili nenamerni gubitak radio veze), njihove srpske kolege prizemljene su već skoro mesec dana. Srpsko nebo je faktički ostalo bez lovačke zaštite vazdušnog prostora usled nedostatka akumulatora. Iako su domaći MiG-ovi u stanju da polete bez konkretne upotrebe akumulatora (struja se dobija uz pomoć generatora), njihova redovna bezbedna upotreba nije dozvoljena ukoliko nemaju ovaj osnovni deo opreme. Uprkos više javnih upita Ministarstvo odbrade Srbije i ministar odbrane nisu dali konkretan datum ili rok kada će ovo pitanje biti rešeno.
Tango Six je uputio upite Eurocontrolu, SMATSA-i i Direktoratu Civilnog Vazduhoplovstva povodom ove situacije ali ni jedna institucija nije želela da pruži zvaničan komentar.
Zanimljivo je da je početkom ovog meseca upravo direktor Emirates Airlinesa Tim Clark zabrinuto komentarisao zbog čega vojni avioni malezijskog ratnog vazduhoplovstva nisu presreli avion Malasia Airlinesa Boing 777 na letu MH370? Lanac događaja u nestanku aviona koji još uvek nije lociran započeo je upravo (verovatno namernim) gubitkom radio veze.
Jovica
E pa vrlo je moguće da te Gripene vidimo i na srpskom nebu, pošto kao što rekoste bez lovačke zaštite ne može, a naša zemlja se polako i na mala vrata uvodi u NATO . Pošto je izgleda taj isti NATO odlučio da Srbija ne treba da ima lovačku avijaciju, polako postaju jasni postupci raznih ministara i ministarstava odbrane u poslednjih desetak godina koji vode ka krajnjem cilju prepuštanja kontrole vazdušnog prostora drugima.
Gremlin
A, sve to ce mnogo kostati Srbiju…
VOJIN
Ovakve stvari se desavaju i na nasem nebu samo sto smo mi kao i u svemu posebni!
Prvo, to se kod nas jos uvek cuva kao stroga tajna pa ako se avion ne prizemlji sto je tesko sakriti, to ostane van domasaja javnosti. A kad bi se malo popustilo i slobodno pricalo o takvim dogadjajim, imalo bi stosta zanimljivog da se cuje!
Drugi je problem nadleznosti. Kod nas je, suprotno evropskim pravilima, agencija za kontrolu letenja (SMATSA) iznad Vojske! U Evropi se zna. Vojska je ta koja stiti interes drzave u vazdusnim prostoru, a agencija za kontrolu letenja je samo servis koji sluzi da regulise saobracaj unutar VaP i duzna je da postupa po nalozima Vojske. Kod nas je Agencija totalno otudjena od vojske i desavalo se da vi vidite ocigledno krsenje vazduhoplovnih propisa a da ne mozete nista da ucinite jer Agencija to odobrava i ne dozvoljava reakciju sistema PVO!
A sve je to posledica materijalnog momenta, velika se sredstva vrte u kontroli letenja, a kod nas se zna, gde su pare tu je i vlast!
RASA
Kod nas je Agencija totalno otudjena od vojske i desavalo se da vi vidite ocigledno krsenje vazduhoplovnih propisa a da ne mozete nista da ucinite jer Agencija to odobrava i ne dozvoljava reakciju sistema PVO! Ovo je totalna glupost napisana VOJIN. To uopste nije tacno. Nas sistem PVO jeste mozda nakaradan ili bolje receno imamo elemente ali nemamo sistem PVO, ali nije bas tako kako kaye VOJIN. Vojsaka tacnije KViPVO je sama dozvolila da SMATSA u nekim slucajevima bude iznad vojske.
Pozdrav VOJIN od OZN ( ako zna VOJIN sta toznaci ).
VOJIN
Jedini RASA kojeg ja znam, a koji je OZN radi upravo u tom vojnom odeljenju pri SMATSA i naravno tamo prima jos jednu platu! E Radovane, Radovane…
RASA
U COKL sedi vojno lice , dezurni 24 sata. Tako da VOJIN to sto si napisao je notorna neistina.
Vlada
Da li VOJIN zna ili ne, nije bitno za nas. Za ostatak sveta koji nije najbolji sa skracenicama, OZN je Oficir Za Navodjenje.
Znaci, da razocaram pobornike teorije zavera, RASA nije mislio na Odeljenje za Zastitu Naroda.
Mozda bi RASA hteo da nas uputi sta stoji iza RASA?
RASA
mozda mozda VOJIN. Da da odelenje za yastitu narada i narodnosti. Nazalost sistem ima samo elemente i da je srece vojska ttj ViPVO ( tacnije VOJIN ) bio bi glavni. Ovako mislim da smo sami krivi za trenutni polozaj. Borba se nastavlja….do pobede. Da tacno je da se u SMATSA vrti ogromna lova, basnoslovna. Pa prelet jednog vazduhoplova je oko 1000…. A u sezoni ima ohooo avioncica. Drzava je potpisala sporazum sa eurocontrol . Mada taj isti europski kontrol nikoga ne ogranicava da ima sopstveno misljenje tj zakone o VaP.
Sto se tice dodatne plate da tacno da se prima. Pa to svi znaju.
SMATSA nije servis vec provajder a to moze biti bilo koja firma koju drzava odredi na tenderu. Tako da moze da se desi da nam provajder bude i hungarocontrol ( koji vec drzi Kosovo i Metohiju ).
Sto se tice desavanja na nasem nebu …bolje da ostane ovako pod velom tajne.
SMATSA mora da se pridrzava svih zakona i propisa drzave Srbije. Nju kontrolise DCV i nema sanse da bez njihovog znanja bilo sta urade protivzakonito i mimo propisa.
RASA-rad anrhija sex anrhija.
Za sada toliko.
VOJIN
Dobro se secam, nisi tako pricao dok si bio sa ove nase strane! I sam znas koliko smo puta imali situacije da budemo ogorceni jer znamo da se krse pravila a da kada pokusas da intervenises, jednostavno te otkace jer im se moze! Tacno je da u SMATSA uvek sedi oficir koji i sluzi kao veza sa OC ali ni on nema niti neke moci niti zelje da bilo sta promeni jer ipak se zna ko ga vise placa!
RASA
Pa vidis nisi u pravu. Vojska vise placa. Nema strane postoji samo sistem PVO. Ja sam uvek na strani OZN. I tad a i sad pricam isto i radim isto. I tako ce biti bez obzira gde sam ( za razliku od nekih ). A to otkacinjanje i sistem rada e za to smo sami krivi.
Taj oficir koji sedi u COKL ne sluzi kao veza sa OC. Ima sasvim druge duznosti.
E sad o krsenju pravila, uputstava. I sam znas da se od posle rata radilo po usmenom naredjenju i mimo uputstava , sve dok nam se nisu desili Radinci…. jedino pravilo koje se non stop krsilo je dodela X…
Opet ponavljam mi smo sami krivi za takav odnos. Taj oficir koji sedi u COKL ima nadleznosti koje mu omugucavaju te moci za koje pises. Zelja to je druga stvar…zavisi od coveka.
Poznajuci sadasnji sastav KiZ novac ne igra nikakvu ulogu u njihovom odnosu i radu.
RASA
Sad mnogo vise znam o celokupnom sistemu PVO ne samo nasem nego i drugih zemalja pa ti se cini da drugacije pricam. Ja sam uvek na „nasoj„ strani.
Nadam se da cemo i mi uskoro imati sistem PVO kao npr Rumuni ili Hrvati.
VOJIN
Mozda ima i toga da sada kada si gore imas bolji pogled na stvari od nas koji smo jos uvek nisko. Ali isto znamo da su se Radinci mogli desiti i mnogo ranije, bilo je situacija koje ni dan danas ne znamo sta su bile. Sve je u ljudima i njihovoj spremnosti da preduzmu rizik. Slazem se da smo sami krivi za ovo sto nam se desava i da sami moramo da se izborimo za svoj status, ali isto tako znam da je sistem vrednosti pogresno postavljen i da najvece poverenje nije ukazamo onome ko ga najvise zasluzuje svojim znanjem, umecem i hrabroscu vec je ukazamo onome ko donosi vise para. I bice tako sve dok nam se ne dese neki novi Radinci, mnogo gori, sa ljudskim zrtvama. Tada ce se sigurno neko opametiti i drugacije postaviti stvari, jer kod nas svako pravilo mora krvlju da se plati.
VOJIN
A kad smo vec kod Radinaca, pozdrav kp MM koji je profesionalno odreagovao i sistem PVO i VOJIN vratio na naslovne strane novina i dokazao da mi jos uvek postojimo i znamo da radimo svoj posao jako dobro. Naravno, pozdrav i za ostale pripadnike b/s.
RASA
Slazem se sa tobom u vezi novca i ukazivanja poverenja. Mislim da ce nam neznanje doci glave.