BEG airport status
Piloti Er Srbije nisu heroji

Piloti Er Srbije nisu heroji

BEOGRAD – Nacionalna aviokompanija imala je „turbulentan“ kraj godine. Juče su prema natpisima medija dva leta za Podgoricu doživela „savršenu oluju“ rutinske novogodišnje dinamike koja uvek u sebi sadrži kašnjenja, nervozu a ponekad i kvar. Objašnjavamo zbog čega herojstvo nema nikakve veze sa tim.

 
 
IMG_0584_M
 

Kako je Mondo.rs prvi javio, Er Srbijin let iz Beograda za Podgoricu kasnio je zbog kvara što je rezultirao, kako se navodi, „pobunom“ putnika i bordingom policije. Zatim je, istog dana, u suprotnom pravcu došlo do, kako bi se to suptilno reklo „prave drame u vazduhu“.

Novosti su prenele da je let JU173 na liniji Podgorica – Beograd bio poprište do sada nezabeleženog herojstva – Erbas A320, kojim je pilotirao još uvek neidentifikovani heroj, uz višestruka otkazivanja „računara za automatsko sletanje“ i ulaska u „turbulenciju koja se ne pamti“ postao je „maketa sa kojom se vreme igralo“.
 

Nepreciznosti

 
Dok je istina da će Novosti i kolega Vukićević sigurno dobiti nagradu za možda najveseliji tekst o civilnoj avijaciji ove godine, drugi navodi nikako neće izdržati test smisla.

Vesti o haosu putovanja avionom u novogodišnjem terminu uobičajen su fenomen. Jedna od najneprijatnijih pojava u modernoj putničkoj avijaciji – dugo čekanje na poletanje, u avionu – u današnje doba potrebe za instant slanjem emocije i fotografija preko društvenih mreža dobija formu bitne vesti. Mondo je tu bio prvi, sa fotografijama incidenta. Novosti su bile prve sa emocijom baziranom na nepreciznim informacijama koja je rezultirala Neznanim herojem.

Za početak, u avionu ne postoji „računar za automatsko sletanje“. Sistem (koji se sastoji od više elemenata) koji obezbeđuje pomoć pilotima prilikom sletanja, koji može biti u potpunosti automatizovan u uslovima drastično smanjene vidljivosti, počiva na interakciji sa pilotima kojima služi kao alat. Odluku o sletanju ili sletanju na alternativni aerodrom donose piloti – ne postoji mogućnost da zemaljski delovi sistema ili oni u avionu otkažu u isto vreme, a čak i da se to dogodi alternative za sletanje ostaju na pilotima koji potom bezbedno prizemljuju letelicu sve i da je i poslednji sistem na avionu, da ne kažem „računar“ otkazao. Dakle otkazivanje bilo čega ne uslovljava nikakav problem već samo prelazak na drugu, uvežbanu, rutinsku i podjednako bezbednu alternativu.

„Otkazivanje računara za automatsko kočenje“ takođe nije bio razlog za paniku i avion ni u jednom trenutku nije izgubio mogućnost kočenja – da jeste ne bi ni poleteo. Erbasova elektronika redovno prijavljuje „kvarove“, dijagnostika te elektronike i novo iskustvo novog aviona u floti polako ali metodično otklanjaju probleme koji su pre svega predostrožnosti i netačne indikacije, retko kvarovi.
 

Heroizam

 
IMG_0488_M

Dok su nepreciznosti u odnosu na činjenice irelevantne za prenošenje emocije, Novosti su prenele impresije samo jednog čoveka koji je izneo dve uobičajene loše pretpostavke kada je u pitanju srpska nacionalna aviokompanija – da su njeni piloti mnogo dobri, da postoji razlika između mlađih i iskusnih i da su ponekad i heroji.

Ne postoji mnogo dobar ili dobar pilot. Postoji samo standardno obučen, redovno proveravan i od strane vazduhoplovnih vlasti matične zemlje sertifikovan pilot čiji posao ne počiva na iznadstandardnim kvalitetima već rigidnim pravilima koja ne ostavljaju mogućnost da neko zato što je mnogo dobar ili bolji od drugih prevozi stotine putnika.

Moderan vazdušni transport iz ugla kancelarije sa najboljim pogledom u avionu predstavlja rutinsku, repetativnu stvarnost koja ne poznaje improvizacije. Svi scenariji (oni najgori, zamislivi i nezamislivi) vežbaju se na simulatorima letenja, procedure su unapred napisane i ne ostavljaju pilotima nikakvu slobodu da koriste instinkt, talenat ni svoj X faktor kako bi u maniru alfa-mužjaka (ili ženki) rešili situaciju čiji proces rešenja ne bi neknadno mogli da ponove.

Dok je vazduhoplovstvo (civilno i vojno) nastajalo, hrabrost, inicijativa, talenat i snalaženje bili su ključni u osvajanju jedne, za ljudsku rasu neprirodne i kontraintuitivne, nove aktivnosti. Međutim, kada je masovni prevoz putnika ušao u jednačinu, ceo koncept je evoluirao u sistem koji počiva na sračunatom riziku koji je definisan pravilima koja su toliko rigidna da ne dozvoljavaju soliranje, dokazivanje i ostale patologije ega. Jednostavno, to je mnogo veliki biznis da bi mu bilo dopušteno da počiva na raspoloženju hrabrih, talentovanih i izuzetnih ljudi.

Na globalnom nivou je svake godine potrebno desetine hiljada novih pilota koji odgovaraju uniformnim i strogim standardima. U pitanju je industrija, ne Egziperijev roman.

Kada gospodin Ivković u tekstu Novosti kaže, tj. tvrdi: „da smo imali manje iskusnog pilota ne znam šta bi danas sa nama bilo“, on reciklira percepciju štetne razlike u iskustvu koja zapravo ne postoji u modernom vazdušnom transportu.

U današnjim kokpitima ne postoji senior i junior hijerarhija koja na bilo koji način može uticati na bezbedno obavljanje leta. Naime, taj junior je u potpunosti kvalifikovan i obučen da u slučaju da senior doživi, na primer, srčani udar sam prizemlji avion a da „iskusni putnik sa više od 70 letova“ to ni ne primeti.

Piloti Er Srbije (i drugih aviokompanija) nisu heroji. To su obučeni, dobro plaćeni, posvećeni i redovno proveravani profesionalci koji se ne uzdaju u svoj talenat, inspiraciju ili osećaj. To su operateri višeslojnog sistema čiji je svaki element već skriptovan i kontrolisan. Oni se ne uzdaju u improvizacije i momente genijalnosti već ispunjavaju standarde industrije koja globalno na dnevnom nivou bezbedno prevozi milione ljudi na način koji je najneprirodniji u odnosu na sve druge vrste transporta.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

mi

Nekako sve ovo poverujem sa padom nesrećnog AirAsia aviona i prosto se pitam da li je potrebno pa pogine nekoliko desetina ljudi da bi se nekome rodila ideja da piše ceo dan o tome kako je jednom avionu ostao zaglavljen točak, jedan izleteo sa piste jedan imao pravu dramu u vazduhu itd.To su za mene slučajevi a ne novinari!

Odgovori
br

Zašto postoji kapetan a zašto kopilot u vazduhoplovu?

Odgovori
Ma

A zasto su onda komande duple? Kapetan tu samo ima visi cin, sto ne znaci da je obuceniji…

Mi

Zato što mora da se zna ko donosi odluke. Kao i u vojsci.

Vo

Gospodine Vojinovicu pohvale za ovakav tekst, strucno i profesionalno ste pojedincima objasnili neke stvari. Pohvale i za Er Srbiju i njeno osoblje postupili su onako kao procedure u avijaciji nalazu. A sto se kasnjena tice pa bolje i da kasni nego nikad da ne sleti.

Odgovori
Vl

Tacna je konstatacija. Piloti nisu heroji. Piloti su ljudska bica, kao i svi ostali ljudi na ovom svetu.
Jeftina novinarska prica koja je posluzila da se ispuni kvota reci u novinskom tekstu i da se zadovolji Odgovorni Urednik Lista.
Hvala Petru na stalozenom i razumno napisano tekstu koji je dokaz da ima novinara koji znaju da urade svoj posao kvalitetno i profesionalno.

Odgovori
Mi

Srećna ti nova godina,pa da ti meni daješ komentare svaki dan. Dobar tekst objašnjeno proceduralno,kome nije jasno nije ni bitno.Heroji su bilu u ratovima pa podshumno odlikovani. Piloti, profesija normalnih ljudi i zaljubljenika u posao. Pozdrav svima

Vl

Srecna Milane Tebi ova Godina Nova.
Ziv nam bio i veliki porastao. Ovaj put se ne vidimo u Srbiji, ali bice prilike.
Za komentare se ne brigaj. Kad ne bude razloga za komentare, odosmo Ti i Ja u penziju, pa pravac na Kalemegdan. Ponesi sah. Ja cu poneti stolice.

Ni

Bravo! Jedina je steta sto niti jedan od nasih senzacionalistickih portala nece preneti ovakav tekst, koji bi za razliku od ishitrenih vesti koje prenose, imao edukativni karakter.

Odgovori
И

Са већим делом текста могу да се сложим, али не и са тим да не постоје разлике међу пилотима. Зато постоје и оцене стандард и изнад стандарда, а најмеродавније су оцене колега. Даље искусан и не искусан и те како постоји, јер када се сетим себе на почетку капетанства скоро 30 година уназад и сада постоји велика разлика звана искуство. И треће јесте да постоје процедуре и правила али мајка природа изненађује као и ситуације па се не ретко и сам изненадим и поред огромног искуства. Када би могло све да се предвиди пилотска кабина ни била попуњена путницима са најскупљим картама јер то и јесте канцеларија са најбољим погледом. Оно што је најтачније је да о Авијацији воле да пишу људи који се у њу веома мало разумеју али их привлачи сензационализам и признали ли то или не велика привлачност занимања које је за многе неостварени сан. Елем Ваш чланак је ретко компетентан уз моје опаске које сигурно не умањују његову објективност.

Odgovori
De

Eh kad bi bilo kako je napisano onda neima ni slucajeva o kojima se pise!Slazem se sa Ivanom Makevicem da ,kao i u svim profesijama,postoje Standard i Iznad stanarda!postoje standard piloti i Instruktori!Postoje oni koji nemaju nikvih ogranicenja i oni koji mogu da lete tek ako su uslovi do odredjene granice Standardni!Nemojte da sve trpamo u isti kos.Naravno da mena heroja!?Ali postoji i granica do koje i oni Iznad sandarda neidu!Sve ovo je primenjljivo na zemlji.U vazduhu je druga prica.Zato se i desavaju stvari o okjima se pise u novinama uz brojke poginulih ili pisma pohvale posadi.
Pozdrav Makiju I Sretna Nova Godina!

Odgovori
Dz

Dobar tekst, ali sa malo gresaka u koracima. Normalno je da u danasnje vreme nijedna aviokompanija (ma kakvu god reputaciju da ima) nece pustiti da njenim avionima upravlja nedovoljno obuceno i osposbljeno lice. Ipak, mislim da postoje razlike medju pilotima jer nemaju svi istu percepciju, hladnokrvnost, inteligenciju. Postoje par primera gde su piloti, bas zato sto su zaobisli neku vanrednu proceduru spasili ljudske zivote i avion (United Airlines 811 '89 godine), a postoje slucajevi gde su piloti drzeci se tih vanrednih procedura slepo jos vise pogorsali situaciju (El Al Schiphol '92)…

Odgovori
Ca

Svaka cast Kolega!

Vidi se da si dosta upucen, kamo srece da nas je vise takvih da se stane na put lajickoj mafiji u sredsvima informisanja!
Ipak, nemoj biti toliko iskljuciv kada govoris o poslu koji (nazalost) nisi licno iskusio! Vazduhoplovstvo je kompleksno i niko nema pravo da kaze da je pilotski posao strogo definisam nizom procedura koje pokrivaju "sve". Iznenadio bi se koliko nepredvidjenog moze da se sretne skoro svakodnevno u pilotskoj profesiji. Nazalost, mnoga od tih iskustava su potencijalno fatalna i time vrlo stresna! Stoga herojstvo, talenat i ponekad improvizacija itekako postoje i prave VELIKE razlike medju pilotima.

Daleko smo od toga da mozemo da kazemo da znamo sve i da je sve predvidjeno, cak sta vise nikada necemo imati tu privilegiju!

Zivimo u vremenu teske globalizacije gde se svaka covekova zasluga omalovazava. Naucnici, Profesori, Hirurzi,
Inzenjeri, Piloti… nekada "heroji", sada se predstavljaju kao "operateri" i prosta "radna snaga" a biznismeni vladaju svetom, sto je surova realnost!

Automatizacija i modernizacija aviona je uvedena da bi pomogla kompetentom, obucenom i talentovanom pilotu a ne da bi svaka b….. mogla da leti.

Nedajmo im da nas manipulisu kolega i prenesimo ljudima realnu istinu o letenju!

Odgovori
go

Једна од можда нај деструктивнијх особина Српског менталитета, јесте склоност да се верује у чуда.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Perko na: AERO Fridrishafen 2025: Od Pipistrela do Falkona, uz jako srpsko prisustvo

Pa i jednomotorni GPTS je isto Utva u srzi samo sa drugim motorom. Ima mesta za te avione samo mora vise truda.

12. Apr 2025.Pogledaj

Uglješa na: Rebalans budžeta otkriva iznose prvih rata za Rafale: Naoružanje ključno za konačnu cenu nabavke

Nije problem cena, nego dugoročna strategija koja je sada potpuno neizvesna, zato je ta kupovina promašaj. Naoružanje se prilagođava kada su sve činjenice poznate.

12. Apr 2025.Pogledaj

Valjevac na: Aero-klub Valjevo organizuje obuku za pilote jedriličare

Hoćeš da kazes da je dama 1972go godište matora?!?! ;)

11. Apr 2025.Pogledaj

Islander na: ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

Nije mi jasna usporedba Leoparda 2A8 i M-84 . Cak i pored vrhunske modernizacije hrvatskih M-84 od Djure Djakovica M-84 je mala beba za Leoparda 2A8 To je ono kada usporedjujes Moskvic i Mercedes !

11. Apr 2025.Pogledaj

Lola na: [EKSKLUZIVNO] „MIND Aviation“ 14. juna organizuje aero-miting na kragujevačkom aerodromu

Da podrži grad ,od kojih para,grad ne može da popravi nijednu ulicu u gradu ,da napravi već sad fantomsku gradsku pijacu? Kojim onda parama ce pomoći Milanovicev aero miting??

11. Apr 2025.Pogledaj