Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024
Rebalans budžeta otkriva iznose prvih rata za Rafale: Naoružanje ključno za konačnu cenu nabavke
Trošak nabavke Rafala uvećaće budžetski deficit za 0,6 odsto / Foto: Uroš Mitrović

Rebalans budžeta otkriva iznose prvih rata za Rafale: Naoružanje ključno za konačnu cenu nabavke

Rebalans državnog budžeta koji je usvojen 30. septembra identifikovao je iznose prve tri rate koje će Srbija platiti francuskom proizvođaču aviona Daso za nabavku višenamenskih borbenih aviona Rafal. Mejnstrim mediji pišu da je već plaćeno nekoliko miliona evra više van plana u prvoj rati, dok ekonomski analitičari tvrde da celokupan iznos (jednom kada bude bio poznat) neće negativno uticati na javne finansije.

Kako je Tango Six izvestio u ponedeljak, sada je gotovo sigurno da konačni izdatak države neće iznositi najavljenih 2,7 milijardi evra. Punu cifru saznaćemo kada bude saopšteno koliko će biti plaćen paket naoružanja za avione.

Ekonomski analitičari primećuju logiku da je nabavka aviona, odnosno kako je formalno saopšteno – „Ugovor o nabavci aviona, prateće robe i usluga“, zaista ispregovarana u poslednji čas, budući da je delom i zbog ove nabavke urađen rebalans budžeta.

Prema „Zakonu o izmenama i dopunama zakona o budžetu za 2024. godinu“ Srbija će 2024. godine platiti 48.586.500.000 dinara (415,037,944 evra), 2025. godine identičnu sumu u iznosu od 48.586.500.000 dinara (415,037,944 evra) dok se planira da 2026. godine bude plaćena veća rata u iznosu od 80.977.500.000 dinara (691,729,907 evra).

Kako je nedeljnik Radar izvestio pre četiri dana, 20. oktobra je navodno već plaćena prva rata. Radar tvrdi da je umesto najavljenih 415 miliona evra plaćeno dva miliona evra više.

Avioni tek stigli u Hrvatsku, za par godina u Srbiju i već su stigli da poskupe / Foto: Uroš Mitrović

Srbija će tako preostalih 1,178,194,205 evra morati da plati ili do 2028. godine kada je najavljena isporuka prvih letelica ili do kraja 2030. godine kada bi svih devet jednoseda i tri dvoseda trebalo da slete na Batajnicu.

Interesantno je da će i Hrvatska najverovatnije platiti dodatni iznos za nabavku njihovih Rafala prema izveštavanju portala Obris. Dodatni izdatak, zbog načina na koji je razmatran, može inositi i preko pet miliona evra. Hrvatski ministar odbrane izjavio je da se radi o „održavanju, podršci i logistici“.

Preskupo?

Budući da ugovor o nabavci aviona i prateće opreme nije objavljen, ostaje i pitanje da li će celokupna suma biti finansirana iz državnog budžeta ili uz pomoć finansiranja (kredita) neke inostrane (Francuske?) institucije.

Kako bilo, stručnjaci za ekonomska pitanja slažu se sa Vučićevom izjavom koju je on dao na dan potpisivanja ugovora da ovaj izdatak neće značajno povećati udeo javnog duga u BDP-u zemlje.

Kako je detaljnije analizirao online magazin Forbs, nabavka će se svakako finansirati iz deficita. Procene ekonomista su da će ceo trošak nabavke aviona uvećati budžetski deficit za 0,6 odsto i da „nema bojazni da to može drastično uticati na pogoršanje situacije u javnim finansijama“.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ne

„Keeping Up with the Joneses“ mnogo košta.

Odgovori
te

@Nenad
Ako zapravo procitas tekst videces da ne kosta. Ocigledno se uzima iz kredita koji ce biti prikacen na rast bdp tako da nije uopste los posao niti nesto posebno skup.

Naravno sad ce dezurne budale ovde da drame kako smo mogli kupiti 100 migova su57 i 1000 nekih kineskih krseva, ili ce krenuti da dele 3 milijarde na 12 aviona i tako dalje. Kao i uvek, rusofilija bolest najmilija.

Ukratko, prelazi se na zapadnu tehnologiju, na super avion i kupuje se odredjena dobra volja EU.

St

@tegljacmeta
Naravno da nije skupo, kad imamo najveci rast BDP u poznaitm dimenzijama. Sta je uostalom 3 milijarde evra plus jos neodredjena kolicina novca za neko naoruzanje, kad lepo sracunas sebi provizijicu, ne moze da se kupi ni par stancica u Beogradu na vodi ili negde na moru.
A i kreditcic nije problem, uzmes tri a onaj ko posle dodje na vlast nek se brine o vracanju kredita.

Vl

@ tegljac

Ne, dezurne budale ce da ubedjuju pametne da je najskuplji avion na svetu, magicna zapadna tehnologija i natofilija nesto bez cega se ne moze, cak i da nije skupo. A pametni ce da se krste kao i do sada i da se pitaju u kakvoj zemlji zivimo.

Sl

@tegljačmeta, koliko je dobar posao sa kupovinom Rafala, može se zaklučiti i na osnovu informacija koje ažurno prezentuje T6, možda bi trebalo da se ipak vratite tegljenju meta?

te

@Stojko
Nisam uopste komentarisao rast bdp u odnosu na ostatak sveta vec se sigurno uzima kredit od francuza vezan za rast bdp. Posto taj rast obara kamatu, to nije skupo jer je nas rast prilicno dobar za EU. Narvno lakse je prdeti gluposti nego procitati sta sam napisao.

Ne placa se 3 milijarde za „neko naoruzanje“ vec za 2.7 milijardi za 12 aviona plus obuka/delovi itd. Ne znam zasto je citanje tako ozbiljan problem za neke ljude.

@Vladimir
Samo budala moze da izlupeta da je ovo najskuplji avion. Kupuje se 12 komada sa opremom,obukom, delovima itd i kad se sve to podeli sa cenom, to je skroz ok posao.
Zapadna tehnologija nije magicna, samo je mnogo naprednija od rusko/kineskih krseva i njihove sssr tehnologije iz 80ih…

@Slavko
Vidi se da je odlican samo dezurne pavijane mnogo boli sto nije rusko i ne dobija se putinova cizma na lizanje.

Pe

@Vladimir Pa poslednje 3 godine gledamo na delu zapadnu i ruski tehniku, kao sto se vidi, zapadna daje sansu da vojnik prezivi, dok ruska ne, sto je samo po sebi dobro za te mlade pilote koji ce pilotirati Raffale u Srbiji.

Al

@tegljacmeta

„Samo budala moze da izlupeta da je ovo najskuplji avion. Kupuje se 12 komada sa opremom,obukom, delovima itd i kad se sve to podeli sa cenom, to je skroz ok posao.“

Pitao sam na jednom od predhodnih postova ali niko nije imao primer pa da pitam vas posto ste ocigledno vrsni poznavalac ove tematike. Koja drzava je u istoriji platila po visenamenskom borbenom avionu 225+ miliona evra bez naoruzanja? Sigurno se cesto desava pa se onda ovo moze okarakterisati kao „skroz ok posao“?

te

@Aleksa
Ja stvarno ne kapiram kako ljude nije blam da i dalje ponavljaju nesto sto mogu lako da provere da nije istina.

Obuka pilota/tehnicara/delovi itd su u ceni. Dakle mi ne placamo avione 225 po komadu. Katar ih je konkretno platio 263 miliona evra po komadu sa oruzjem.

Iskreno bi voleo da mi bilo ko od dezurnih genijalaca objasni sta bi bio bolji posao. Rusko/Kinesi krsevi koje ne mozemo da uvezemo. Americki koje Amerika nece da nam proda ili Svedski koji imaju Americke motore koje Amerika nece da nam proda.

Mora malo mozak da se koristi a to je ljudima u Srbiji bas mnogo tesko.

Al

@tegljacmeta

Znaci da rezimiram, ja sam pitao da li je bilo koja zemlja platila visenamenski avion vise od nas u istoriji covecanstva (uracunata sa obukom, delovima, itd…) a da u tu cifru ne spada naoruzanje. Vi mi dajete primer Katara u ciju cenu je uracunato naoruzanje (po izvorima koje sam nasao tu spadaju stotine MICA, 160 Meteora, 60 Exoceta, 140 SCALPA i 300 Hammera)… Ali dobro, ajde da kazemo, zbog inflacije, cena po avionu je ista kada bi oduzeli naoruzanje.

Da li i dalje stvarno mislite da imate pravo da kazete da je neko „budala“ ako mislim da su ovo ekstremno skupo ili da je ovo „skroz ok posao“, pogotovo ako pogledamo koliko su druge zemlje platile avione slicnog kvaliteta.

Nije sporno da nismo nesto drugo mogli da kupimo, Ameri nece dati, Kina i Rusija ne mogu da isporuce, ostaje nam samo Francuska.
I oni su nam naravno odrali kozu sa ledja sa cenom. Bas me zanima da li cemo i MICE placati 3 miliona po komadu a Hammer milion.

Budimo realni, ekstremno smo skupo platitili avione, ako to neko ne moze da vidi, ili laze ili ne zivi u realnosti.

Dr

@tegljacmeta

rusko/kineski krsevi? Ti decko zivis u 15. veku.

te

@Aleksa
Ti si pitao i ja ti rekao da jeste. Katar, osnovni Rafal po avionu 263 miliona evra. Ostala oruzje koje si naveo je nabavljeno odvojeno i ne ulazi u ovaj broj niti ima veze sa ovim.

Nasa cena po avionu nije 225 miliona evra vec to ukljucije jos dosta stvari. Ne kapiram kako to ljudima ne ulazi u glavu.

Dakle niko nam nije odrao kozu sa ledja, posao je odlican. Ali budale i dalje hoce se da budu budale i tu nema pomoci.

@Draken
Ti si decko bez mozga ako ti Rusko/Kineski krsevi zvuce kao dobra ideja za kupovinu posto te iste obara SSSR terhnika iz 70ih po Ukrajini trenutno. Za sead ne znaju a o potrosni goriva i zivotnom veku motora bolje da ne pricamo. ECM isto, nepostojeci jer su tu negde u 15. veku kad je to u pitanju.

Pa

@Tegljacmeta,
niste u pravu za nabavku rafala za Qatar.
Qatar je 2015 kupio 24 rafala za 6,3 mil. EUR uključujući naoruzanje (Mica, Meteor, Skalp EG, Safran AASM).
Slijedećih 12 aviona je potpisao 2017 zajedno sa još nekim stvarima za 12 mil. EUR ali je nepoznanica koliko od tog iznosa se.odnosi na rafale i opremu za rafale.

St

Pozdrav svima. Vidim razumete se u naoruzanje, i trgovinu, i SVAKA VAM CAST. Mene zanima kako bi MI pored svih NATOVACA OKO NAS, mogli da prevezemo rusko/kineski avion? NATO dozvoljava odbrambeno naoruzanje da uvozimo koje i odakle god, ALI… AVIONI SA ISTOKA NECE SKORO U SRBIJU, CAK NI ZA PRSKANJE KOMARACA.

Pe

Хвала аутору на посвећености овој теми,заиста објективан,професионалан и патриотски однос од стране аутора. Ми који плаћамо наоруажање за нашу земљу треба да знамо колико објективно кошта ? Ако ни због чега другог, барем да смо свесни колико и како су нас уцењивали Французи. Још једном сви комплименти за господина

Odgovori
Pe

Ucenjivanja? Sve velike sile imaju svoje uslove pa i Rusi i Kinezi, Nemci, SAD, svejedno koji.

V

ovom predsedniku je hitno potreban ekonomista, da ga nauči

Nj

Zanimljivo je kako sada deficit od 0,6% predstavljaju kao minimalan, nikakav… a kad BDP poraste za 3,6% umjesto 3,2% (0,4% razlike), nižu se naslovi u novinama o vrhunskom uspjehu vlade i predsjednika… (ista stvar I u RH)…

Odgovori
St

Za razliku od vas gde su predsednik i premijer politicki i licno suprotstavljene licnosti (bar javnosti, u kaVani verovatno ne), ovde je svaki uspeh, uspeh predsednika. Vlada se ne spominje, ne pojavljuje i nista ne radi.

da

Za cca 2,7 mlrd evra Hrvatska je uzela : 12 Rafala, 12 Black Hawk, 50 Leoparda, 62 Bradleya, za sad nepoznat broj Barjaktara, 8 Himarsa. Uključujući naoružanje, obuku.. .što bi rekli naši ljudi „total package“.
Ovo navodim čisto radi komparacije.

Odgovori
Iv

Svi znamo zašto Vožd ovo kupuje jer sa odbranom ovo nikakve veze nema.

3 milijarde za zemlju u kojoj nastavnici rade za 500 a doktori za 700 eura, u kojoj postoji 2300 divljih deponija i gde pola grada od dva miliona koji se davi u dimu i gužvi ispušta kanalizaciju u Dunav a druga polovina u neuslovne jame u dvorištu je tuga jednog naroda.

Jedna od najgorih posledica je da će katastrofalni dug koji ostavlja za sobom svaku sledeću vlast hendikepirati u odlukama – moraće da igraju kako kažu kreditori. I tvrdim da ovo radi namerno.

te

@darac

HR je u EU i NATO. Srbija nije. Sta ti tu nije jasno ?

@Ivan
Koji svi mi ?! Kupio je najbolji avion za sasvim ok cenu i napravio je odlican posao. Kapiram da bi ovde neki da se jos leti na raspalim m21 kantama ali jbg…
A za ove plate i kanalizaciju moras da se zahvalis ovima sto su mogli da spavaju na klupi i raznim drugim narodnim herojima koji su isli u rat sa celim svetom.

Mu

Hrvatska je uzela 48 Himarsa, a ne 8.

Si

@tegljacmeta
taj što je „kupio najbolji avion za sasvim ok cenu“ je bio pajtos sa „drugim narodnim herojima koji su išli u rat sa celim svetom“ i podržavao ih u njihovom ludilu.
Kakva pamet onda, takva i sada u vezi rafala. Najgore je što ih je većina podržavala onda a podržava ih i sada

Da

@multiboy
Ma kakvih 48 himarsa? Ide se na 8 lansera. Ostalo su. Možda rakete.

K

~1 mlrd za (12) Rafale F3R
~0,8-1 mlrd za (50) Leo 2A8
~0,22 mlrd za (12) UH-60M Black Hawk
~0,3 mlrd za (8) HIMARS
~0,15 mlrd za (62/89) Bradley M2A2ODS
~0,1 mlrd za (?) Bayraktar

Zapravo da, kad se sve to otprilike zbroji i oduzme dođemo na cifru od 2,7 – 2,9 mlrd EUR, što je neki minimum koji ce izgleda Srbija dati za svoje Rafale, i prilicno je impresivno što su sve ugurali u taj iznos. Na prvu ruku djeluje kao da netko nešto zapravo i promišljeno radi u MORH-u. Samo kad bi još to bilo planirano, umjesto naizgled ad hoc kupovano kako se stigne, di bi nam bio kraj.

Mi

@Multi Boy 8 vozila, 48 sistema ( „kutije“ za rakete ).

Mi

@MultiBoy Nisu ti bitni brojevi vozila Himarsa, nego broj onih kutija ( zaboravio ime, nikako da se sjetim ) koje se zamjenjuju na tlu ( pune u bazi ) kada se ispale. „Samo“ 8 vozila je uzeto. Sasvim dovoljno ( možda bi trebalo povećati na 12 ili 14, iako nije prioritet ), dok su se „kutije“ uzele u dobrom broju ( svako vozila dobije 6 „kutija“ ).

te

@Sima
I sad mu je politika 100% suprotna od toga. Na osnovu toga smo i dobili Francuske radare i jedan od najboljih aviona danasnjice. Da je tada neko slusao i radio sta on radi, ne bi bili ovde gde smo.

A Rafal je ubedljivo najbolji i jedini izbor svidelo se to nekom ili ne. Ako neko hoce da fantazira o tome sta je HR dobila a sta mi, ne kapiram sto ne bi jos vise fantazirali tipa, sta bi bilo kad bi bilo da otkrijemo naftu itd. Tu smo gde smo, oni su u NATO/EU mi nismo jer ovaj glupi narod to nece. To se placa.
Cinjenica da je uspeo da izboksuje francuske radare/avione je cudo.

du

Kao da kupujemo najbolji avion na svetu i to 6. generacije… Toliko para za avion kao avion je previse. Da je u njega ukljuceno i svo naoruzanje imalo bi smisla ovako, bacanje para…Dzabe nam i najbolji avion na svetu, ako je naoruzanje prosecno i ne mozemo iz njega da izvucemo maksimum.

Odgovori
Pe

MICA NG je po navodima u rangu najboljih verzija AMRAAM-a 120, tako da je to teško prosečno naoružanje, mi samo maštamo neke velike snove. Pitanje je da li ćemo i ovo koje se kupčuje maksimalno da iskoristimo u smislu uvežbavanja.

Ra

@Perko
To nije istina, najbolji Amraami imaju domet 180km.
Mica NG ima poboljšanje dometa od 20%, znači oko 100km max, a težište je stavljeno na poboljšanje senzora da se mogu nositi sa stealth metama.
Amraam 120 je ionako pred smenom iako će se još dugo da se koristiti, ali neće da bude najbolje što Amerikanci imaju.

Re

Kvalitet mora i da se plati i to je ok.Iritira činjenica da ćemo imati savremene avione a da nemamo domaće savremeno pešadijsko naoružanje.Pa koliko košta ta licenca za pušku ako naši već ne umeju da je naprave.Kao i za nezavisno vešanje i topove 30,40 i 57mm.Kad smo već tolike pare dali za avione može da se izbunari i za ove najosnovnije stvari.

Odgovori
Re

Na osnovu svima dostupnih informacija,svako može doći do istog zaključka…!
Za više od 2,7 MILIJARDI €,koliko će građani Srbije platiti precenjene NATO avione(„rafal“),mogli smo ojačati VS za : 1 divizion moćnog kineskog PVO sistema HQ-9b,1 divizion PVO sistema HQ-17ae i 12 novih aviona J-10c(ili neki drugi model kineskih borbenih aviona),sa rezervnim motorima,pratećom opremom i najboljim naoružanjem za iste!!!
Ubeđen sam da bi navedeni paket naoružanja,MNOGO bolje štitio teritoriju i vazdušni prostor Republike Srbije!!!(Bar mnogo bolje,nego 12 NATO aviona,BEZ najboljeg naoružanja za iste!)

Odgovori
Pe

Kinezi izvoze samo izvozne verzije naoružanja i to sa uverenjem nema veze. Dometi izvoznog naoružanja otprilike nisu ništa bolji od ovog što uzimamo od Francuske.

te

@Relja
„Na osnovu svima dostupnih informacija,svako može doći do istog zaključka…!“

1. Nikakav avion iz Kine i Rusije ne mozemo da uvezemo. To je sad jasno svakom sa malo mozga i vise puta ponovljeno.

2. HQ9 je Kineska verzija S300 koju redovno sve zivo poklapa od zapadnih sredstava i dronova i to smo videli u Siriji/Iranu/Ukrajini/Jerminiji. Kinezi su na to budzili neke prastare zapadne tehnologije iz 70ih. Zastarelo. Ne moze da se uveze. Okruzeni smo NATO paktom/EU.

3. HQ17 je Kineska verzija Ruskog TorM1. Ista prica kao i ovo iznad.

Sve izvozne verzije Kineskog oruzja su dodatno osakacene. Dakle cak i ako su nekim cudom uspeli da naprave identicnu kopiju oruzja SSSR, a kao sto vidimo po motorima, to ide tesko, to sto stigne do nas je sigurno jos dodatno unazadjeno.

Pa se postavlja pitanje, ko normalan hoce to da nabavi osim za politicke potreba paradiranja ili ako je malo ometen u razvoju.

mi

Perko
Pa i Francuzi izvoze samo izvozne verzije naoružanja! Šta je pisac hteo reći? To svaka zemlja radi. Mislite da će srpski Rafal biti isti kao srpski? Malo morgen. Francuzi će ga nazvat nešto tipa Rafal F4SE (Serbia)
(Export). Btw šta se uzima od Pariza? To niko živ ne zna. Futur II.

Pe

@Miro
Menja se samo nešto komunikacione opreme i metodi enkripcije, inače je sve softverski definisano tako da je odgovor da, praktično je isto.

Pe

@tegljacmeta Podrska, upravo tako.
Zapravo Kina ni jednom u istoriji nije pobedila niti u jednom ratu sa zapadnom armijom, i redovno su ih tukli.
Evo S-300 u Irani Izrael sve do jednog potukao pre neki dan…

Mi

AV spasava ono što se spasiti može,sve što smo lose radili sad došlo na naplatu.

Odgovori
zo

Cifra od 2,7 mlrd neće biti uvećana samo cenom kupovine paketa naoružanja – biće potreban ne mali novac za pripremu infrastrukture za prihvat aviona i ostale opreme…hangari, kaponiri, klimatizovana skladišta za smeštaj sofisticiranog naoružanja, r/d i opreme, prostor za simulator leta i analitiku, prostor za održavanje sedišta i opreme za spašavanje…naravno, biće i skrivenih neplaniranih troškova. Kada se tome dodaju troškovi za postojeću tehniku kojom vazduhoplovstvo raspolaže – cifre na godišnjem nivou za Srbiju nisu male.

Odgovori
Me

Što više čitamo članke, nevjerojatno je koliko je Hrvatska dobro prošla što je požurila i sredila posao sa Rafalima. Ne dobro, nego izvrsno.

Odgovori
Sr

@MedoMed
Obzirom da je cela trenutna flota HRZ letela 200h godišnje, meni postojanje lovačke komponente u HR ima smisla otp. 0%.

Investicija u nove avione se „isplati“ isključivo ako se budžetira i nalet za iste, a nalet će koštati oko 50% prikazanih trenutnih godišnjih izdataka za otplatu aviona ili drugih rečnima 1/4 trenutnog ukupnog vojnog budžeta. Da li će država to finansirati, ostaje da se vidi.

Dj

>> postojanje lovačke komponente u HR ima smisla otp. 0%“

Koliko ima smisla postojanje lovačke komponente u RS? Mislim zasto kod jednih nema a kod drugih ima?

Sr

@Djuka
1. zato što RViPVO nemaju čitave savezničke eskadrile u Avijanu
2. zato što RViPVO postignu veći nalet na 30+ godina starim lovačkim avionima u eskadrili koja ima jednu misiju.

Ne

Srbofile izmišljaš, samo na Migu 21je HRZ imala duplo veći nalet od srbijanske avijacije, samo Rafali u pola godine od dolaska naletjeli 600 sati, a gdje su još helikopteri.

Dj

Ne razumem kakve veze ima dosadasnji record naleta sa buducim? Sto se tice Avijana moglo bi se takodje ustvrditi da Srbiji, posto je okruzena NATO zemljama, takdje ne treba lovacka komponenta, jer protiv tog saveza ne moze a neka treca zemlja joj nema pristup VAP-u itd.

Sr

@Djuka
Ne može „treća“ ali može individualno bilo koja od članica koja sutra odluči da joj diplomatski odnosi sa Srbijom više ne trebaju. Kako NATO savez u tom slučaju reaguje? Mislim da ni Srbiji ni NATOu tako nešto ne treba. Da smo članica saveza kao HR, drugačije bi bilo.

Mi

Hrvatski piloti na Rafalima su tek počeli. Nisu dostigli mozda ni osnovni basic stepen operativnosti, ako se ne varam. Migovi 21bis naravno ni ne treba da lete više redovno. Jesu kul 😎! Al što manje to bolje. Nisu ni stigli svi Rafali još, niti se obučilo dovoljno pilota za iste. Trenutno je HRZ nalet borbenih aviona sa dobrim razlogom minimalan. Važno je da postiji plan, piloti i oprema. A da, i budžet kojeg ima.
Srbija je tu rupu malo ranije rešila starijim donekle modernizovanim 29tkama koje će novi Rafali blagovremeno zamenuti. Za lovu nadam se isto. Normalno je da Srbija ima daleko veći nalet na borbenim avionima danas od Hrvatske. Tako će biti i kasnije u 2030 kad Rafali F4 stignu, jer imamo i druge borbene avione, eskadrile, bili oni zamenjeni nekim novim modelima do tada ili ne.

Što se naoružanja Rafala tiče, tu Hrvatska kao NATO naravno ima prednost, bila sama ili uz „Aviano“. Srbija će imati i po neke kineske sprave koje sigurno nisu za potcenjivanje. Oni koji vole da ih potcenjuju neka uživaju u tome. Mislim kao i uvek da NATO ne mari da neko u Evropi ima čak i najmodernije kineske rakete i druge sisteme, čisto radi održvanja bliskog kontakta i interakcije sa stranim protivničkim sistemima s druge strane globusa..
U svakom slučaju, Rafali će da nas koštJu predebelo, ali ćemo imati vrhunski nivo vazduhoplovstva i kontrole neba u miru nadam se, i nadajmo se neke finansijske koristi od Francuza na duže staze.

Dj

>> čisto radi održvanja bliskog kontakta i interakcije sa stranim protivničkim sistemima s druge strane globusa

Da, da jedini nacin održvanja bliskog kontakta i interakcije sa Kinom i njenim vojnim dostignucima je ne recimo celi indopacifik, juznokinesko more, Tajvan i Koreja nego bas u sred Evrope preko Srbije. Jezivo je opasna ta uloga koju ti anticipiras Srbiji.

Mi

Rekoh poneku kinesku stvar, kao delove PVO i radare koje vec imamo pa se niko ne prestravljuje.

Tolika fobija od kineskih proizvoda zaista nije zdrava, ponaručito kad se uzme u obzir koliko se USA i ceo svet upusta u trgovinu sa njima.

Ac

Stvarno je glupo davati tolike pare bez transfera tehnologije i ulaska u supply chain za DS u momentu kada imaju potrebe da povecaju proizvodnju.

Odgovori
te

@Aco

Nasa industrija ne moze kopiju kalasnjikova da napravi kako treba. Kakav transfer tehnologije i sta sa tim da rade hahahahah

Ni

@tegljacmere

Maliciozan komentar. Nasa namenska i ne pravi kopije Kalasnjiova. Jedno je jugoslovenska puska M-70 kopija sovjetskog Klasnjikova. Ostale puske nisu kopije nego su zasnovane na principu AK. To rade skoro svi u svetu, od Izraelaca, Ameikanaca itd, jer zasto izmisljati toplu vodu ako vec imate gotovo resenje koje uz odredjene modifikacije i nacin izrade spakujete u domacu pusku.
Uopstalom, ako je srpska namenska industrija toliko nesposobna, kako objasnjavate cinjenicu da nasa vojna preduzeca izvoze svoje proizvode na nekoliko kontinenata? Kako objasnjavate da nam je izvoz namenske veci od namenskih industrija svih ostalih Jugo republika, a Srbija je nasledila najmanje vojnih fabrika raspadom SFRJ?
Naravno, Srbija ne moze da se poredi sa Rusijom, Amerikom itd. to je svima jasno, ali da su nasi ljudi iz namenske nesposobno to nije tacno. Jos kad bi se vise ulagalo u vojne fabrike, strucnjake itd. tek tad bi se jos svasta nesto pravilo.

Dj

@Nikola

Poredjenje sa jugorepublikama je bezveze, namenska proizvodi rudimentarnu dzabanu, ono sto se ispucava u stotinama hiljada komada u ratu kada se obe strane zaglave i niko ne sme da mrdne. I severna koreja proizvodi milione granata pa sta, to su proizvod tehnoloski stari 80-100 godina. Ja sam vise puta iznosio misljenje, steta je sto se zbog rata povecani prihodi ne koriste za tehnoloski iskorak, nego se pune dzepovi rezimskih poslrednickih firmi.

I naravno da je M-70 proizvbod te namenske, kalasnjikov kppija, licenca, sta god, i proizvodi se jos uvek, ovakav ili onakav, nesto staro 80 godina decenijama se kuje, reze, tokari na isti nacin.

Ne

Nelicencirana kopija AKM jer Zastava iz SSSR jedino ima licence za SKS i PKM. Navodno zarobili par komada od albanskih graničara…

te

@Nikola
Napisa ti celu salatu reci i gluposti. M70 je kopija AKM. I nisu dve puske iz Zastave izasle da su istog kvaliteta od kad je prave.

Nasa namenska industrija postoji da prodaje skart oruzje po Africi i da profit od toga finansira ekipu na vrhu i naravno psihoticne projekte Yugoimporta. Tu se zavrsava nasa prica sa tom industrijom.

Lazar je odlican primer. Toliko smesno da ni oklopne ploce celika ne znamo vise da napravimo nego ih uvozimo iz Slovenije. Motor/prenos/menjac Cumins. Top Rusija/domaca budzevina hispano frankenstajn (ako ikad bude gotov), sedista Izrael/Engleska. Naravno vozilo tockas da moze da ide po putu i bude potpuno neuoptrebljiv u realnim uslovima po Srbiji.

NORA, uspesno stavljena kopija ruskog topa haubice na ruski/nemacki kamion jer naravno ni kamion vise ne pravimo.

Ostale republike su pogasile te fabrike jer ne sluze nicemo ako nisu super sila. Mi ih koristimo ko socijalne ustanove. Gomila zaposlenih koji nista ne rade duze od pola veka i povremeno ginu jer rade u uslovima iz 60ih.

Naravno za to idu milijarde. Ali fino je to. Glup je ovo narod. Voli da ide da se slika tamo sa vucicem i da tapse ko gomila retarda modernizovanim Orlovima koje samo cekamo da popadaju i Lazar unikatima Yugoimporta…

Naravno moglo se kupiti nesto strano kvalitetno za mnogo manje para ali kako onda decenijama da se ugradjuju cobani po raznim fabrikama.

Ni

@tegljacmete

Napisao sam vam opstepoznatu stvar, jedino je Jugoslovenska M-70 kopija AK. Zaplenjena tokom prebega albanskog vojnika. Ostale puske nisu kopije vec su zasnovane na principu AK.
Sto se kvaliteta tice, znate kako tokom sukoba na Balkanu to ‘lose’ srpsko oruzje nikada me nije izneverilo, cak stavise pokazalo se kao vrlo dobro za ono za sta je konstruisano. Imao sam priliku da baratam i domacim, i istocnim i zapadnim naoruzanjem i mogu vam reci da se srpsko ‘lose’ oruzje pokazalo pouzdanije od recimo zapadnog naoruzanja.

Iznad sam vam napisao, a mozete lako proveriti, da se proizvodi srpske namenske industrije izvoze na nekoliko kontinenata. Ne samo u Afriku. Ocigledno ne znate nista ili znate jako malo o toj remi cim mozete tako da kazete.
To sto mislite da SRB ne moze da proizvede menjac ili sto uvozimo celik iz SLOnto samo govori da zaista pisete o necemu o cemu nemate pojma.
Po vama ispade da je bolje napraviti zelezaru, kao Ravne u SLO, nego kupiti gotov proizvod. Ili slupati desetine miliona evra u razvoj menjaca. Nema veze sto se zna od koga danas skoro svi na svetu kupuju menjace itd. za vojna vozila. Na prste jedne sake mozete prebrojati sve te proizvodjave od kojih svi kupuju. A kupuju jer se ne isplati, osim ako ne zelite da stancate na hiljade vozila, da razvijate sve domace za vojna vozila, nego vam treba par desetina ili stotinu lupam menjaca, pa je logicno da ce te uzeti gotov proizvod.

Tek ovo za NORU vam je teska besmislica. Na toj NORI radi se godinama. Uz sromna sredatva. Orudje je razvijeno, i za divno cudo Amerikanci za izbor svoje nove haubice, izmedju ostalog, izabrase srpskog Jenkija- kodni naziv za NORU koja je pucala po pustinjama po Americi. Sama cinjenica da je srpska haubica usla u uzi krug govori dovoljno.

I nisi bivse jugo republike,koje su nasledile najvece vojne fabrike bivse drzave, ugasilw svoje fabrike. Rade oni jos uvek nesto sitno, ali ni blizu kao sto bi zeleli. Nije da ne zele, nego ne mogu.

@Djuka

Ta dzebana koju pominjete danas se mnogo dobro prodaje a i ne pita se za cenu. Uostalom, i moderne ratove ne mozete zamisliti bez artiljerije. Primer rata u Ukrajini. Po dostupnim informacijama, obe strane pretrpele su najvece gubitke upravo od artiljerije.
I daleko je od istine da proizvodimo samo dzebanu, ali da ne duzim.
Kada pominjete S. Koreju, imajte na umu da se radi o zemlji koja je razvila atomsko naoruzanje. Proizvode i dosta toga od konvencionalnog naoruzanja. Tako da njih niposto ne bih potcenjivao, kao sto vi radite izmedju redova, jer ih ne podcenjuju ni Amerikanci…
I za kraj, kao sto sam napisao komentaru iznad. Ocigledno ni on ni vi ne znate sta znaci kopija a sta zasnovano na principu AK. Da znate, iznenadli bi ste se da je jedan Izrael razvio svoj Galil na isti nacin. Eto, jedna od drzava koja je u svetskom vrhu sto se tehnologije tice a ‘kopirali’ AK star 100 godina. Dakle, ne bi bilo na odmet da se malo informisete pre komentarisanja, bar osnovno.

Dj

Nemam pojma sto si se toliko raspisao. Ja o puskama ne znam nista i ako sam tu koristio, veoma teska i gruba sprava, deru se ruke bez rukavica na grubim metalnim ivicama, nisu se drugovi oficiri iz JNA setili da bi vojniku trebale rukavice, zastita za kolena i laktove itd. Precizna na 100 m. Ako je ta puska dobra onda neka je u zdravlju proizvode i opremaju vojsku ali toje tehnologija od pre 80 godina, nije valjda da se dod anas nista nije desilo u toj oblasti?

Ni

@Djuka

Pa zasto komenrarisete nesto o cemu nemate pojma?
Da, da. Rukavice, stitnici za kolena itd. To mozda u holivudskim filmovima, ralnost je malo surovija.
Kad vec pisete o tehnologijama od pre 80 god, treba da znate da vecinu ovoga sto danas imamo nije nista drugo nego usavrsena verzija necega sto je izmisljeno ko zna kad. Jedina razlika je u tome sto vi mislite da ako je recimo pistolj ili tenk izmisljen pre XY godina, da se od tada nije nista promenilo. A to je daleko od istine.

Si

@Nikola
priča počinje time da treba da radimo delove za rafala. Čovek lepo kaže da nismo u stanju da napravimo ništa sem pušaka konstruisanih pre 80 godina i granate i municiju.
Onda vi objašnjavate kako to nije tako, pravimo lazare…
Čovek vam objasni da za lazare nisu u stanju da naprave ništa sem guma, što dokazuje prvu tezu da su nesposobni za bilo šta sem starih pušaka i municije, a vi odgovarate da je glupo ulagati u fabrike oklopa, razvoj menjača…
Na kraju vi zaključujete kako je super raditi džebanu jer se danas jako traži u svetu, što samo potvrđuje da za drugo nisu sposobni jer bi inače radili nešto sa više ugrađene pameti i na tome mnogo bolje zarađivali…

Ni

@Sima

Razumeo sam vrlo dobro sta je on zeleo da kaze.
Ja odgovara , a to vazi i za vas, da vase tvrdnje nisu tacne.

Jos jednom ponavljam vezano za menjace i ostalo za vojna vozila.. Na prste jedne sake mozete prebrojati proizvodjace istih. Od njih skoro svi u svetu kupuju, ne zato sto nisu u stanju da sami proizvedu menjac na primer, vec sto se ne isplati pokretati proizvodnju necega zbog lupam par destina ili stotinjak menjaca. Da li vam je sad jadnije? Primer Izraela, kupuju kamione Tatra za svoju Vojsku, ne zato sto ne mogu da naprave svoj kamion vec iz istog razloga koji sam naveo iznad. Ima jod milion primera, da ih ne nabrajam.
Dakle, glupost je tvrditi da Srbija prozvodi samo neke ‘kopije’ puskaka starih 100 god. i tamo neku municiju i nista vise. To jednostavno nije tacno.
Imamo sjajne strucnjake, koji uz podrsku drzave mogu da prave jos dosta toga.

Si

@Nikola

znači naši stručnjaci su u stanju da konstruišu avion 5. generacije samo to ne rade zato što se ne isplati? Nisu u stanju da naprave oklopnu ploču a praviće delove za rafala? Ili ćete i tu reći da možemo ali se ne isplati?

te

@Nikola

Prvo si napisao da M70 nije kopika Kalasnjikova pa da jeste, pa sad drobis o Albanskom vojniku itd. Dakle kopija AKM. Traljavo uradjena sa brdom problema. Ne znam odakle ti ove cetnicko sabanske bajke kako svijetlo oruzje iz Zastave i nase privrede nikad nije pravilo problema kad je sve sto je pravljeno uvek bio neki krs. Od aviona sa losim motorima, do oklopnih vozila koje probija puscani metak (od m60 pa na dalje) itd. Mnogo zivis u nekim fantazijama i lupetas gluposti.

Jos si izlupetao da su Ameri uzeli NORU. Molim te nemoj vise praviti budalu od sebe i lupetati gluposti.

Pe

@tegljacmeta
Nikola preteruje ali i ti.
M70 je sasvim pristojna puška za svoje vreme. Zapravo vojska nikad nije imala neke primedbe na nju. Šta više, samo su hteli da se na nju nakače optika i podcevni bacač, odnosno da se krajem 80ih i tokom 90ih napravi verzija koja bi koristila metak 5,56mm jer bi tako borac nosio veći borbeni komplet a manje težine. Bombardovanje Zastave 99. je uništilo par kritičnih pogona a onda se desila tranzicija, pa to nikad nije izgurano do kraja.

Druge stvari su isto bile sasvim pristojne. To što puščani metak probija neke oklopne transportere postoji i danas. Neke deklarisane vrednosti koje se uzimaju kao dobar dan pa citiraju, važe samo sa određene daljine i pod određenim uglom. I prvi Bredliji su štitili samo do 14,5mm, neki BTR-ovi sa boka, u nekim delovima oklopa, ne mogu da zaštite od puščanog metka.
Polazna osnova u prijektovanju su obično neke taktičke pretpostavke ili prosto gledanje šta je radio neko drugi. Tako je i kod Amera, Rusa, nas, bilo koga. M60 koji navodiš je bio rađen na osnovu američkog M59 i imaju otprilike identičnu oklopnu zaštitu i razvijani sa svega par godina razlike (4-5). Ali vreme gazi sve. Vozilo iz 50ih je rađeno za standarde 50ih.

Ni

@Sima

Ne pisem o avionima 5-e generacije. Lepo sam iznad napisao da nismo Amerika, Rusija itd. Znaci ne precenjujem, ali ni ne podcenjujem kao sto radite vi i tegljac.
Zapeli ste za nekakve ploce, kao da je to nesto sto svet nije video. Nesvesni da je i u vreme SFRJ sve dolazilo iz Ravne u Sloveniji. A dolazilo je ne zato sto se nije moglo proizvoditi u drugim jugo republikama, vec sto nije bilo smisla zidati fabrike, hale i zelezare u svakom gradu, selu i zaseoku. Tako vam je i danas, zasto slupati desetine miliona i gubiti vreme na razvoj kojecega,sve zbog na primer par desetina ili stotina necega, kada vam je sve to dostupno na trzistu u roku od odmah.
Primer Amerike, treba im samohodna haubica. Ljudi su stavili na papir da im je jeftinije da uzmu gotov proizvod, nego da se natezun par godina oko toga. Po vama ispade da su Amerikanci nesposobni da naprave haubicu. To je ta logika. Ili nabavka Gvozdene Kupole od Izraela. Prave Ameri sve zivo, ali eto nekim cudom ‘ne mogu da naprave’ haubicu, PVO siste ili nesto trece.
Dakle, manimo se komunisticke logike, ipak je 21 vek, zivimo u kapitalizmu gde i bogati vode racuna sta se isplati uvoziti, a sta razvijati od nule.

@tegljacmete
Lepo sam napisao da je jedino jugoslovenska M-70 kopija sovjetksog AK. Nije tajna i kako se doslo do puske, i kako je teklo ‘kopiranje’. Ali vi ocigledno ne znate razliku izmdju kopiranja, zasnovano na principu itd.
I kakvi vas cetnici spopada?
Pisem da omalovazavare trud nasih ljudi koji razvijaju svasta nesto. Da nije njih, mi bi sve to sto proizvodimo (tu uracunajte i zaradu od izvoza) morali da kupimo od drugih, po nekoliko puta vecoj ceni.
Dakle, ne fantaziram ja ovde nista nego vi iz neznanja, svesno ili nesvesno, omalovazavate trud ljudi koji na necemu rade, nesto razvijaju itd. dok vi pisete komentare iako ne znate ni najosnovnije stvari o svemu tome o cemu pisete.

I opet imate problem da razumete procitano. Nisam rekao da su Amerikanci kupili srpsku NORU vec da je ista usla u najuzi krug u izboru za novu samohodnu haubicu za USA vojsku. Da li ce se Amerikanci odluciti za NORU ili nece, ja to ne znam. Ali cinjenica je da je ‘Jenki’ pucao po americkim postinjama i poligonima. Ali Ameikanci izglesa nemaju pojma da je NORA krs, prastra kopirana ruska kanta. Treba im neko kao vi da ih prosvetli, da objasnite ameirickim strucnjacima da su pogresili kada su uvrstili NORU u najuzi krug za svoju buducu haubicu.

do

Preskupo za ono sto se dobija, pogotovo sto cemo biti uskraceni za glavne adute na toj platformi.Avion je svakako dobar bolje nego druge zapane krntije.Ali i ovako je bolje nego u vecnost da se meri i nista ne uradi.Da li je nesto drugo moglo, bolje itd nije ni bitno ..sa Francuzima u vazduhu dugo imamo saradnju tako da ce tu jos stosta da se izrodi.

Odgovori
Ro

Povećanje izdataka za HR Rafale ne treba ograničiti na iznos od 5M EUR. To je samo granica iznad koje je Vlada/MORH dužna informirati višestranačko saborsko tijelo da nešto nabavlja/plaća itd. Znači, doplata za dio nekog podsistema ili dokupljivanje naoružanja se vrlo lako može provući kroz takvu konstrukciju, pogotovo ako je to opcija unutar inicijalnog ugovora čiji detalji, po svemu sudeći, nisu dostupni citiranom portalu.

Odgovori
Iv

Pametni će da se isele iz Srbije, pa neka budale plaćaju.

Odgovori
To

Eto za te pare trebali su da kupe F-35!!
Em američki, em jeftiniji,em je mejnstrim avion(sa svim zamerkama)

Mislite o tome

Odgovori
te

@Tomislav KG

Tako je, trebalo je da kupimo avion koji SAD nece da nam proda. Bravo.

To

Nije trebalo da dodje do toga da nam ne prodaju avione.

Mislite o tome

So

za 2,7 milijardi eura mogli smo uzeti 24 j-10 i 24 l-15, plus oruzje, dobili bi od kineza pl-15 Projektile, dok od francuza necemo dobiti meteore. Tako bi zamenili migove, orlove i galebove. ovako smo osakatili have finansije I dobili Rafal sa mica projektilima Koji imaju manji domet od sadasnjih r-77 Koje koristimo na mig-29. drugim recima degradirani smo. moguce je i da je Rafal Samo privremena kupovina politickih poena od zapada, dok se ne zavrsi ukrajinski rat, te CE srbija Po zavrsetku sankcija prema rusiji opet kupovati ruske avione.

Odgovori
Vl

To sto je ispregovarano u poslednji cas je amaterizam samo takav. Sta smo se tacno nadali, da ce Mig- 29 vecno da traje ili da ce vam nekako sa neba pasti Su-35. Vreme je novac i to se jos jednom pokazalo.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs