BEG airport status
Sve o Airbusu C295 – mogućem novom transporteru srpskog RV i PVO Trenutno najprodavaniji laki vojni transporter / Foto: Airbus Military

Sve o Airbusu C295 – mogućem novom transporteru srpskog RV i PVO

U prošlonedeljnom intervjuu agenciji Tanjug ministar odbrane Bratislav Gašić govorio je o potencijalnom offset poslu sa evropskim vazduhoplovnim konzorcijumom Airbus.

Sa predstavnicima ove kompanije je sem veoma aktuelne nabavke helikoptera, bilo reči i o mogućim poslovima oko modernizacije školsko-borbenog aviona G-4 ’’Super Galeb’’, ulaganjima Erbasa u Vazduhoplovni zavod ’’Moma Stanojlović’’ a prvi put je zvanično spomenuto i da se razmatra kupovina vojnog transportnog aviona. Kako kompanija Airbus u svojoj ponudi transportnih aviona ima samo avione C295 i A-400 (teški transporter), nije teško zaključiti da bi Srbija u bliskoj budućnosti mogla nabaviti laki transporter C295 koji bi zamenio sovjetske avione An-26.

Stanje transportne avijacije RV i PVO

O stanju srpske transportne avijacije Tango Six je detaljno pisao i tako skrenuo pažnju na to da se uskoro može desiti da Srbija ostane bez transportnih aviona. Da li će se to ipak izbeći, da li će postojeći avioni An-26 biti remontovani a paralelno sa tim biti nabavljeni i novi avioni videćemo uskoro.

Srbija trenutno ima aktivan samo jedan transporni avion An-26 kome resursi ističu krajem oktobra a drugi avion koji je prizemljen početkom decembra prošle godine trebalo bi da bude prvi koji će biti upućen na remont.

Avione An-26 bi, prema sadašnjim najavama zvaničnika, mogli zameniti transporteri C295 ali bi trebalo naći rešenje i za eventualnu zamenu lakih aviona An-2 koji prvenstveno služe za obuku padobranaca. Tu su i putnički avioni Jak-40 ali teško je zamisliti da će Srbija u budućnosti, pre svega zbog slabe finansijske situacije, biti u stanju da sebi priušti više tipova vojnih transportnih i putničkih aviona.

Potencijalna zamena za srpske An-26

Na tržištu lakih transportnih aviona u klasi sovjetskih An-26 danas se mogu nabaviti evropski (španski) avion Airbus C295, italijanski (u saradnji sa SAD) Alenia C-27J ’’Spartan’’ kao i ukrajinski Antonov An-32 koji predstavlja jedan od derivata aviona An-26.

Rusi sa svojim razvojem aviona Il-112 prilično kasne i tako prepuštaju tržište konkurentima. Prvi let novog ruskog aviona očekuje se tek za oko dve godine a istovremeno Ukrajina planira razvoj aviona An-132 u saradnji sa Saudijskom Arabijom.

Po performansama koje prikazuju proizvođači, svakako najbolji avion u svojoj klasi je italijanski C-27J.

Međutim, avione uglavnom ne prodaju samo taktičko-tehničke karakteristike već politički i ekonomski odnosi i interesi država pa je tako avion C295 najprodavaniji laki transporter kako što se tiče broja proizvedenih aviona tako i što se tiče broja korisnika. Na aeromitingu ’’Batajnica-2009’’ je bio prisutan C295 RV Španije čija je posada prikazala odlične performanse aviona u letu i na zemlji a nakon sletanja avion je prikazan na statičkoj izložbi.

C295

Airbus C295 predstavlja dvomotorni turboelisni visokokrilni taktički transportni avion sa dva člana posade koji po nekoj savremenoj klasifikaciji a pre svega po nosivosti spada u lake transportne avione (nosivosti do 10 tona tereta).

Proizvodi se u Španiji, u fabrici na aerodromu San Pablo, koja predstavlja nekadašnju fabriku CASA, zatim EADS CASA a danas je je to deo grupe Airbus Military. Nastao je na bazi špansko-indonežanskog transportnog aviona CASA/IPTN CN235 i predstavlja njegovu produženu verziju sa 50 procenata većom nosivošću i sa novim jačim motorima. Samim tim avion ima veći dolet kao i poboljšane mnoge druge karakeristike u odnosu na svog prethodnika.

Predstavlja idealnu zamenu za familiju sovjetskih aviona An-24/26/32, holandski Fokker F.27, kanadske DHC-4 i DHC-5, kao i britanski Hs.748.

C295

Juna 1997. Na pariskom Le Buržeu CASA je najavila razvoj novog aviona, prvi let C295 imao je 1998. a prve narudžbine su stigle od španskih vazduhoplovnih snaga koje su naručile 9 aviona, prvi je stigao novembra 2001. A poslednji 2006.

Proizvođač ga reklamira kao avion jednostavne konstrukcije, pouzdanog robusnog i visoko prilagodljivog taktičkog transportera koji je sposoban da nosi do 9 tona tereta sa maksimalnom krstarećom brzinom od 480 km/h.

Letelica zahvaljujući konstrukciji stajnog trapa ima odlične tzv. STOL karakteristike, tj. potrebna mu je veoma kratka pista za poletanje i sletanje – 670 metara za poletanje i 320 metara za sletanje. Istovremeno, avion je u mogućnosti da poleće sa polupripremljenih zemljanih površina.

Proizvođač navodi da zahvaljujući motorima Pratt&Whitney Canada PW127G avion ima dobre manevarske karakteristike kao i da se odlično pokazao u predelima visoke nadmorske visine i tamo gde je veoma toplo.

Zvanične specifikacije kažu i da ima malu potrošnju goriva, da može ostati u vazduhu čak 11 sati. U odnosu na konkurenciju ističe se njegova niska cena održavanja i korišćenja, uz maksimalnu efikasnost. C295 je takođe dizajniran da izvršava taktičke misije u letu na malim visinama sa minimalnom brzinom. Avion poseduje sve potrebne vojne i civilne sertifikate o polidbenosti koji zadovoljavaju sve svetske regulative iz oblasti bezbednosnih standarda.

Nosivost

Sa kabinom dužine 12,69 metara (sa teretnom rampom 15,73 m) C295 ima najdužu teretnu kabinu u svojoj klasi čije dimenzije iznose 12,69×2,7×1,87 m i zapreminom od 46,9 do 57,3 m³. Može se opremiti sa 71 sedištem, mnogo više nego što je slučaj sa konkurencijom. Umesto toga u kabinu se smešta do 48 padobranaca sa punom opremom a u zadnjem delu kabine sa obe strane se nalaze vrata za iskakanje.

Moguće su i konfiguracije sa 44 vojnika pod punom opremom uz 21 vojnika sa manjim opterećenjem, zatim varijanta za prevoz sa većim komforom za 50 osoba. Kada je u pitanju teret, avion nosi do pet paleta dimenzija 2,24 x 2,74 m koje se utovaruju/istovaruju preko posebnog sistema a postoji i sistem za izbacivanje tereta u letu CDS A22. Letelica takođe može poneti tri laka terenska vozila.

C295 sa vingletima / Foto: Airbus Military
C295 sa vingletima / Foto: Airbus Military

Osim klasičnog izbacivanja tereta preko zadnje rampe sa većih visina moguće je tovar izbaciti i tzv. metodom LAPES gde se teret izbacuje u niskom letu pomoću padobrana. Postoje dve medicinske konfiguracije, jedna sa 27 pacijenata i 4 člana medicinskog osoblja i druga sa intenzivnom negom za 12 pacijenata. Za te potrebe u avion se ugrađuju mobilni moduli za intenzivnu negu (intensive care units) sa opremom za održavanje života.

U spasilačkim misijama u avion se smešta do 106 prsluka za spasavanje a moguće je postaviti i dva čamca koji se u slučaju prinudnog sletanja na vodu automatski naduvavaju i mogu da prime po 46 osoba svaki. Sve nabrojane konfiguracije su lako i brzo izmenljive a u letelicu se može ugraditi i WC. Maksimalna nosivost je 9250 kg a uz svaki avion se može dobiti do pet paleta tipa 463L.

Elektronska oprema

U zavisnosti od želja kupaca elektronska oprema može imati različitu konfiguraciju, u avion se može ugraditi avionika raznih proizvođača a spisak opreme se može proširivati.

Paket avionike Thales TopDeck predstavlja potpuno digitalni sistem koji obuhvata i četiri kolor prikazivača dimenzija 152 x 203 mm koji su kompatibilni sa naočarima za noćno letenje (NVG). Avion ima udvojene komande, za pilota i kopilota. Opciono se mogu ugraditi dva elektrooptička gornja pokazivača (HUD). Sistem za komunikaciju obuhvata dva ili tri UHF/VHF radija, jedan ili dva HF radija kao i sistem audio kontrole. Tu su zatim i snimač razgovora u kabini (CVR), sistem za identifikaciju svoj-tuđ (IFF), snimač podataka o letu (FDR), i transponder ELT (emergency locator transponder).

U avion su integrisana dva sistema za upravljanje (FMS-flight management system) firme Thales koji se kontrolišu preko dva višenamenska pokazivača (MCDU), a Thales je obezbedio i dvostruku jedinicu vazdušnih podataka ADU-3000, zatim dvostruki sistem AHRS (altitude heading and reference system), kao i dva radarska visinomera. Navigacijska oprema obuhvata dva višemodna risivera (MMR), dva automatska ADF-a, jedan DF (direction finder), dve DME jedinice (distance measuring equipment).

Postoje tri moguće konfiguracije autonomne i navigacije za duže letove: dva integrisana inercijalna navigacijska sistema uz dodatak globalog pozicionog sistema (INS/GPS), i sistem u kome postoje posebno po dva GPS-a i jedan INS/GPS.

C295 AEW i C295 standardna verzija / Foto: Airbus Military
C295 AEW i C295 standardna verzija / Foto: Airbus Military

Američka firma Honeywell obezbedila je višemodni meteo radar RDR-I400C sa prikazivačem u boji koji ima mogućnost mapiranja terena. Opciono u avion se po zahtevu i posebnim specifikacijama naručioca mogu ugraditi i sistem za izbegavanje sudara (TCAS), sistem taktičke navigacije (TACAN), sistem za instrumentalno sletanje (ILS) kategorije II, microwave sistem za sletanje i satelitska komunikacija.

Kada je reč o sistemu za samozaštitu aviona tu su pre svega signalizator radarskog ozračenja Indra ALR-300V2B kao i dispenzer mamaca i dipola BAE Systems AN/ALE-47. Uz ova dva sistema se po potrebi kokpit može zaštititi balističkim oklopom, a mogu se ugraditi i sistem za upozorenje o nadolazećoj protivavionskoj raketi (MAWS) kao i sistem za upozorenje o laserskom ozračenju (LWS).

Namena i istorija korišćenja

U svojoj osnovnoj nameni C-295 se može koristiti za:

– taktički transport trupa
– transport potrebne logistike (vode, hrane, municije, medikamenata, rezervnih delova)
– vazdušni desant trupa i tereta
– aktivnosti vezane za antiterorističke akcije, kontrolu granice i državne bezbednosti
– prevoz i evakuacija unesrećenih (CASEVAC) i medicinski transport (MEDEVAC)

C295 je do sada upotrebljavan u vojnim misijama kao što su npr. one u Iraku i Avganistanu. Stoga ga proizvođač reklamira kao ’’combat proven’’ i napominje da se avion dobro pokazao u svim tipovima okruženja, počevši od vrele i vlažne klime brazilske džungle i kolumbijskih planina, preko prašnjavih i vrlo toplih pustinja Alžira i Egipta pa sve do ekstremno hladnih i ledenih uslova u Poljskoj i Finskoj.

Avion je uspešno korišćen tokom dugih angažovanja u udaljenim područjima kao što su Čad, Irak i Avganistan. Tom prilikom letelice su na lokacijama ostajale i do dve godine i letele do 90 časova mesečno.  Pokazao se kao najpouzdaniji transporter u svojoj kategoriji, bilo da je korišćen posebno ili kao nadopuna teškim transportnim avionima i transportnim helikopterima.

Kada je reč o civilnim misijama do sada su u praksi vojni avioni upotrebljavani u logističkoj podršci prilikom elementarnih nepogoda. Postoji i veliki broj državnih agencija koje se bave zaštitom državnih resursa i koji avione upotrebljavaju za praćenje ilegalne migracije, krijumčarenja droge, piratstva, ilegalnog ribarenje, itd.

Ipak, nije sve bilo idealno pa je tako bilo država koje su imale probleme kako na samom početku korišćenja tako i kasnije kada su u toku eksploatacije otkrivali da avion nema performanse koji stoje u reklamnom materijalu proizvođača.

C295 je zato vremenom usavršavan, mnogi problemi su rešeni a avioni starijih serija su modifikovani rešenjima do kojih se došlo raznim ispitivanjima novijih primeraka aviona. Takođe, neki problemi su proizašli i iz speijalne opreme koje je zahtevao kupac a najbolji primer za to su češki avioni. Češka je za svoje C295 zatražila ugradnju sistema za samozaštitu aviona kompanije EADS koji je bio samo jedan od problema zbog kojih su 2011. avioni prizemljivani tri puta. Jednom se čak desilo da je prilikom sletanja prestao sa radom jedan od motora a posada je uspela da sleti. Do danas su se u svetu srušila samo dva aviona ovog tipa, jedan poljski usled loših meteo uslova i jedan alžirski avion.

C295 Kazahstanskog RV / Foto: Airbus MilITARY
C295 Kazahstanskog RV / Foto: Airbus MilITARY

Ukoliko se neka država odluči za nabavku C295 može ga dobiti relativno brzo. To naravno zavisi od mnogo faktora ali Indonezija je npr. nakon što je naručila avione svoj prvi C-295 dobila posle samo sedam meseci. Do marta ove godine je naručeno 155 aviona a stoti proizvedeni avion predstavljen je juna 2013. na Le Buržeu i bio je to C295 za RV Omana.

Što se tiče cene ona zavisi pre svega od političkih i ekonomskih veza država kao i od kompletnog aranžmana u koji obično ulaze obuka i logistika a tu je i specifikacija opreme kao i dodatne želje kupca kada je reč o avionici i nameni aviona.

Samo avion košta oko 28 miliona dolara a cene su varirale od države do države pa je tako Vijetnam plaćao 33 miliona dolara dok su Poljaci za dodatnu narudžbinu imali cenu od čak 45 miliona dolara po avionu.

C295 (bez CN235) za sada koristi 20 država a najveći korisnik ovog aviona će u bliskoj budućnosti postati Indija koja je maja ove godine izabrala C295 za svoj novi laki transportni avion koji će zameniti flotu starih britanskih aviona Hs.748. Planirana je nabavka 56 aviona od kojih će se 16 proizvesti u Španiji a ostalih 40 u pogonima indijske kompanije Tata Advanced Systems.

Verzije

C295M – vojni transportni avion

C295W – vojni transportni avion sa vingletima i jačim motorima, Tango Six je preneo vest o početku razvoja ove varijante

NC295 – verzija C-295M koja se po licenci sklapa u Indoneziji

C295MPA – mornarički patroni avion koji po želji može biti i avion za protivbrodsku i protivpodmorničku borbu.

Aprila 2013. Airbus je zajedno sa firmom MBDA demonstrirao odbacivanje protivbrodske rakete Marte MK2/S. Naoružanje će se nositi na 6 potkrilnih nosača a arsenal će činiti i torpeda, dubinske mine i bombe. Ova verzija ujedno može biti i osmatrački avion za prikupljanje podataka tzv. ISR (Inteligence and Surveillance).

Osnovni sistem aviona predstavlja jedinstveni Erbasov tzv. FITS – Fully Integrated Tactical System koji omogućuje više načina osmatranja i praćenja. C295MPA je pre svega nastao na osnovu iskustava iz korišćenja starijeg CN235MPA koji je u upotrebi od 1994. Može se koristiti i za misije traganja i spasavanja. Španske vazduhoplovne vlasti su sertifiovale ovu varijantu jula 2010. Namenjen je za zamenu američkog aviona P-3 ’’Orion’’ i francuskog ’’Atlantique’’.

C295AEW&CO – leteći radarski sistem čiji je razvoj u toku. Osnovni senzor ove verzije je izraelski AESA radar 4. generacije kompanije IAI/Elta koji je integrisan sa sistemom svoj-tuđ (IFF). Demonstrator je opremljen sa rotirajućom antenom prečnika 6 metara koja omogućuje osmatranje ugla od 360° a predviđeno je da slika situacije u vazduhu bude razmenjivana preko specijalnih data linkova. Sporazum o razvoju ove varijante potpisan je juna 2011. a gotovo istovremeno je poleteo i demonstrator. Početni testovi pokazali su da je C295 aerodinamički odlična platforma za ovu namenu. U toku je integracija dodatne opreme koja uključuje i sistem FITS.

C295 MPA lansira torpedo
C295 MPA lansira torpedo

AC295 Gunship – leteća topovnjača. Ova varijanta je takođe u razvoju a nastala je na osnovu iskustava u razvoju modifikacije aviona CN235 u AC235 Light Gunship RV Jordana. Na programu AC235 radile su američka kompanija ATK, Airbus i jordanski konstrukcioni i razvojni biro Kralj Abdulah II.

C295M SAR – varijanta za traganje i spasavanje

U planu je razvoj letećeg tankera – Tactical Aerial Refueling koji će pre svega imati zadatak punjenja gorivom helikoptera. Radi se i na programu obaveštajnog aviona u konfiguraciji SIGINT (Signals Inteligence).

Oktobra 2013. Airbus je započeo sa ispitivanjem modifikovanog C295 u ulozi vatrogasnog aviona.

Tango Six je 2012. godine na vazduhoplovnom sajmu Farnboro snimio video reportažu obilaska unutrašnjosti C295 MPA verzije:

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

12

U svakom slucaju ce biti znacajno poboljsanje transportne avijacije. Jedino sto ostaje je pitanje da li je on prelazno resenje, ili ce biti za stalno, imajuci u vidu deo ovog teksta gde je opisana trenutna situacija nase transportne avijacije.

Odgovori
Jo

Da stavimo na stranu to što avion koristi američke motore, a mi smo još uvek pod embargom za uvoz američke vojne opreme, postavlja se pitanje : šta će nam uopšte ovaj avion ?

SFRJ je imala An-26 i to nekih 14 komada (valjda) . Avioni su mahom korišćeni u RV za brzi transport tehničara, pilota i pojednih delova opreme sa aerodroma na aerodrom . O nekim padobranskim desantima se i tada već nije razmišljalo, jer je ta taktika postala praktično zastarela sa proliferacijom lakih topova od 20 mm i teških mitraljeza od 12.7 mm i kod gerilskih grupa, da ne pominjem ozbiljnije sisteme PVO.

Teritorija današnje Srbije je toliko mala da je bilo kakav veći transport između npr Batajnice i Niša mnogo praktičnije obaviti kamionima , uz vrlo slično utrošeno vreme . Za prevoz eventualno povređenih osoba helikopteri su mnogo bolji jer mogu da slete skoro svugde . Naša zemlja nema potrebe da prebacuje trupe u udaljene zemlje (niti bi to mogla sa 1-2 aviona) . Prema tome, zašto uopšte bacati pare na ovo (osim ako nije reč o malverzaciji) umesto da se ulože u mnogo potrebnije stvari , od remonta lovačke avijacije do nabavke savremenijih pušaka za pešadiju .

Odgovori
Mr

Naravno da nam je potreban. Ako ne dva bar jedan plus jedan remontovan an24. Prvo Srbija nema samo Batajnicu i Nis. Da ne nabrajam na koliko pss c295 moze da sleti i poleti na teritoriji srbije. Pa medjunarodne mirovne misije, predstavljenja vojske srbije na medjunarodnim dogadjajima. I mnogo sto sta. Pa zasto placamo taj porez? Neka se barem vidi nesto. Nekazem da je zdravstvo i skolstvo manje vazno. Ali bi to bio ponos svih nas.

Go

Tacno tako. Na osnovu ovog teksta, ja ne vidim ni jedan scenario u kojem bi Srbija mogla da koristi ovaj avion (osim mozda protivpodmornicke borbe).
Neka me molim vas neko ispravi, ali ja ne mogu da zamislim misiju koju ovaj avion moze da izvrsi u okviru granica Srbije, a da dva transportna helikoptera ne mogu to da izvrse bolje.

12

Pa, Joco, ako ti ne smeta:

1. Koliko sam informisan, C-295 koristi Pratt&Whitney Canada motore, a PWC je nezavisni ogranak americkog P&W. Da li SAD i u tom slucaju primenjuju embargo?

2. Tacno je da su padobranski desanti zastareli, jos u II svetskom ratu (Operacija Market Garden je bila poslednji takav masovni desant). Medjutim, desant se i dalje koristi kod specijalnih jedinica. Ako smatras da su nepotrebni, da li nam je onda i 63. padobranski bataljon nepotreban?

3. Iako imamo malu teritoriju, to ne znaci de facto da transportnu avijaciju moraju da cine samo transportni helikopteri. Ceska ima priblizno istu povrsinu teritorije kao mi (bez Kosova), pa ipak u svom sastavu drze 4 C-295M. Takodje, drumski saobracaj ima daleko vise prepreka od vazdusnog, tako da nije bas prakticno slati konvoj kamiona. Sto se ostalog tice, za prevoz povredjenih osoba si u pravu, ali za prebacivanje trupa u udaljene zemlje delimicno nisi, jer imamo trupe u mirovnim misijama (mada mi je ovo slab argument jer se transport obavlja UN avionima). Tako da mislim da nije bacanje para, mada se slazem da treba da odredimo prioritet, a ne sve odjednom da radimo, pa „kom opanci, kom obojci“.

Da su nam transportni avioni potrebni, jesu. Ne treba nam velik broj aviona, dovoljno je do 4 komada (ako nam je primer Ceska). Nazalost, mi hocemo sve odjednom, a na kraju sta dobijemo dobijemo…

Go

@MrNo
Za sletanja po Srbiji – dva helikoptera mogu da slete na bezgranicno vise mesta nego transportni avion. Sto se ostalog tice, svodi se na mirovne misije i „da se pokaze“. Manite me se i jednog i drugog – nit nasi momci treba da idu da rizikuju zivote i zdravlje zarad sahovske partije velikih sila, niti cemo mi impresionirati nekog sa jednim ili dva transportna aviona. A sto se ponosa tice… transportnim avionom bih se ponosio taman koliko i autobusom.

gi

A da mi ugasimo vojsku?!
A mozda bi i onda imali neku zamerku?!
Po ovome sto ste napisali vidi se da niste upoznati sa obavezama Srbije, kako na domacem planu tako i medjunarodnom… Takodje, vidi se da nemate znanja koja se odnose na specijalne operacije i slicne zadatke koje VS i dalje vezba i sprovodi…
Ako Vam nesto znace primeri – nas kontigent plavih slemova u Africi je pre par meseci dobio nove zalihe hrane i vode, a i vojnog materijala, sa 2 nedelje kasnjenja jer nas 1 avion nije mogao da izvrsi zadatak i cekalo se na transport neke druge zemlje… Takodje, kada su u Maliju trebali da budu izvuceni pre operacija, cekali su milost `koalicionih partnera` i medju poslednjima su izvuceni (nasi AN26 nisu opremljeni za date misije).
Inace, klasican desant je cak i nad Normandijom smatran za neuspehom, cak je neuspeh i osvajanje Krita od strane Nemaca, imajuci u vidu gubitke Nemaca, ali to je komponenta koju svaka ozbiljnija vojska ima (npr – pripradnici 63ce su i sa Rusima i sa NATO u poslednjih 2-3 godine vezbali ubacivanje padobranaca u pozadinu…)
Realno resenje na duge staze bi bilo 2-3kom C295 i 3-4kom manjih aviona, ne nuzno C235, vec mozda pre klase Pilatusa PC12…
A o opremi koju nudi C295, cak i PC12 u odnosu na AN26 ne vredi ni razmisljati, kao poredjenje starog Tristaca i novog Maseratija…

De

Nije u pitanje gasenje vojske. U pitanju je sto vam zaista treba za sigurnosne svrhe, sta mozete priustiti i sta ima pravu svrhu u ratu.

1-2, cak 3-4 aviona C-295 (ili C-130 ili C-17) nemaju nekakvu svrhu u Srbiji (ili Hrvatskoj ili Bosni). Transportni avioni se danas najvise korise za strane humanitarne operacije (zasto Evropa mora placa za greske Afrike i drugih propalih krjeva svijeta). Cesi i Poljaci koriste takve avione za ulizivanju Amerikancima, da salju svoje vojnike da ginu u Iraku i Afganistanu. Tako oni placaju svoje osiguranje Amerikancima.

Padobranske operacije su zastarjele. U bilo kakvim slucajevima, 2-3 transporta nemogu prebaciti veliki broj padobranaca ili poterbnu opremu. Poslati stotinjak vojnika sa puskama je samoubistvo. Danas se koriste helikopteri cak za dalokementne specijalne misije (MH-60, MH-47, MV-22 (tilt rotor), EC725 ili cak starijih Seaking u Falklands ratu). Helicopter je puno bolji za ovakve misije – moze da se bolje sakrije i da sleti sve pripadnike jedinice.

Padobranski desant je ofenzivna akcija. Kakvu ofenzivnu akciju moze Srbija da napravi kad je NATO okruzuje a kad sama vojska vise nema nekih kapacitet? Istina glavnina Srpskih susjeda su u istim govnima sto se tice vojeske, ali njih stiti USA.

Srbiji trebaju novi veci transportni helikopteri (EC725/Mi-17), i novi visenamjenski lovci za „air policing“ (u idealu jeftini JAS-39 a u realnosti MiG-29M/MiG-35) i mozda novi laki helikopteri ala EC635 za misije gdje je SA342 pre mali a EC725/Mi-17 preveliki. SA342 je za trening (nezman da li se jos koristi u protiv tenkovskoj misiji). Za trening Lasta i G-4.

Siromasne zemlje Balkana trebaju prvo gledati sta je njima potrebno a ne trositi novce u operacijama plavih sljemova ili ginuti za idiotske Americke planove.

Izvinjavam se za losi Srpski/Hrvatski. First language is very much English!

DE

Ajde, Zixo, lepo ispravi ono „višemodni kolor meteo radar RDR-I400C „, da ti se bratija za MCM ne bi smejala…Verujem da si mislio „meteo radar sa kolor pokazivacem“.
C295M imao bi svrhu ukoliko bismo ga prilikom kupovine opremili i dodatnim vodenim tankovima za gasenje pozara. Posto C295M takvu opciju nema, jasno je da AN-32 predstavlja bolje resenje za Srbiju, jer on moze gasiti i pozare, a duplo je jeftiniji.
No, EU nema alternativu, kako rekose, pa sto se mora, nije ni tesko…

Odgovori
Dr

Pratt & Whitney je Kanadska firma stacionirana u blizini Montreala , po meni postoji potreba za ovakvim avionima ako nista ono bar nek lete po paradama a upotrebnoj vrednosti u nekim vandrednim situacijama ne bih pricao ,jer kad se dese svi se jedu – ehh da nam je jedan ovaj jedan onaj….
Nego su mi mnogo zanimljiviji termini koji se koriste – OFFSET poslovi sa Airbus-om za kupovinu citava 2 helikoptera i -moguce – modernizacije G4… ne znaju rec vazduhoplovstvo da izgovore jezik se zaplete …ali offset i konzorcijum Airbus (malo prejaka rec konzorcijum) – mozda bi mogli Airbus defence & space s kim verovatno i pregovaraju bombasticnije zvuci …

Odgovori
Jo

Da odgovorim na neke dileme:
– P&W se računa kao američka firma, i po njihovim zakonima ne može kanadska, francuska ili kineska ispostava da krši američke zakone. Inače bi to bila rupa kroz koju bi mnogo toga propalo, ne ovaj naš avion nego recimo kriptografski sistemi za kinesku vojsku i slično.

– 63.bataljon (koji jedva da je četa) svakako neće vršiti padobranski desant iz ovog jednog aviona. Ako i budu radili neke operacije tog tipa, pre će vršiti helikopterski desant . Mnogo bezbednije imajući u vidu PVO , lakša je obuka za to, a nema ni prikupljanja trupa posle desanta.

– Zemlje NATO kao Češka moraju da drže određen broj transportnih aviona jer im to NATO nalaže, zbog vojnih avantura po inostranstvu ( koje ovde popularno zovu „međunarodne obaveze“ ) . S obzirom da nama NATO i dan danas okupira deo teritorije, mi hvala Bogu takvih „obaveza“ nemamo .

– Ako nama bude onemogućen drumski saobraćaj između aerodroma, onda ionako pišite propalo . To znači da je ili pola zemlje okupirano, ili da se desila neka prirodna katastrofa takvih razmera u kojoj taj jedan avion neće mnogo moći da pomogne čak i da može da poleti . A u takvim uslovima mogu da se privremeno „preuzmu“ i civilni avioni, mislim na Air Serbia i druge kompanije .

Na kraju, kao što sam rekao, ima mnogo pametnijih stvari na koje mogu da se utroše ove pare u sektoru odbrane , od nabavke rezervnih delova za lovačku avijaciju , preko krpljenja sistema PVO ili remonta OMJ , pa do modernijih pušaka od M-70 za pešadiju .

Odgovori
12

Hvala na odgovoru Jovice za PWC. Taj pravni aspekt mi nikada nije bio jasan, jer je isuvise kompleksan za mene. Cak i danas ne znam da li ogranak neke kompanije u drugoj drzavi mora da postuje zakone te drzave ili zakone drzave maticne kompanije.

Sto se ostalog tice, iznecu svoje misljenje:

– Sta ako operacija zahteva desant cele cete (koja u modernoj vojnoj hijerarhiji cini 80-250 vojnika padobranaca)? Helikopteri imaju manji kapacitet od aviona, a pritom ne moraju da slete bas u neprijateljsko uporiste. A trupe se danas prikupljaju na unapred ugovorenom mestu.

– Ovde se slazem sa tobom, doduse uz misljenje da nam transportni avion nije neophodan, ali je pozeljan.

– Hm, ovo je vec malo nategnuto. S jedne strane pokazuje prednost transportnog aviona, ali pokazuje i ogranicenja. A licno mislim da ce AS tesko dati civilne avione, jer ipak ni dan danas ne znamo detalje sporazuma Vlada Srbije – Etihad, mada mi se cini da je AS samo formalno nas „nacionalni“ prevoznik, a de facto jedan od Etihadovih evropskih ogranaka, tzv „SrbiHad“. (Ovo je mala digresija, pa te molim da ne komentarises u tom smeru)

Sa poslednjim se slazem, ipak treba odrediti sta nam je u ovom trenutku zaista potrebnije, mada sto se tice pesadijskog naoruzanja, ono zavisi i od municije u skladistima, a to prvo treba da se istrosi pre nabavke modernijih pusaka, kojih vec imamo citavu familiju.

Jo

Stvari su pravno vrlo proste, svaka kompanija poštuje zakone zemlje u kojoj je, s tim da američke ćerke kompanije u stranim zemljama moraju da poštuju neke američke zakone koji se tiču autorskih prava, zabrane izvoza pojedinih roba i.t.d.

Koji je to realan scenario i koji protivnik protiv koga Srbija mora da angažuje 80-250 padobranaca, i ništa drugo ne pomaže ? S tim da ovaj avion prevozi 48 padobranaca kako tekst kaže , a Mi-17 do 30 vojnika . Ja zaista ne vidim scenario gde Srbija mora da angažuje baš padobrance a helikopterski desant ne pomaže, i gde 1-2 ovakva aviona završavaju posao .

U slučaju ratnog stanja ili vandrednog stanja, Vlada može da rekvirira prevozna sredstva od običnih volovskih kola do aviona od privatnih lica i kompanija . Tu nema šta da se slažu ili ne , postoji zakon (član 96 pa dalje) http://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_vojnoj_radnoj_i_materijalnoj_obavezi.html

Dr

Namerno sam napisao da je P&W kanadska firma koja se u potpunosti osamostalila od velikog brata i koja postuje zakone svoje vlade , bas zbog pomenute kineske vojske i razvoja njihovog borbenog helikoptera i to jos od 2007 god.
Cak su 2014. (2012 je je bila velika bura oko zvanicnog priznanja saradnje) trazili dozvolu za prodaju motora javno od premijera i vlade … dokle se stiglo ne znam ali znam da krseci – us export laws ova
“ispostava “ nije platila ni dolar za penale …

Jo

Ne znam na koje kineske borbene helikoptere mislite, Dragane. Koliko je meni poznato, Z-10 koristi kineske motore koji nemaju veze sa P&W , saradnja je bila sa Rusima oko razvoja (Kamov) .

П

Може ли се њиме извршити десант падобранаца на Авиано?

Odgovori
ra

Može, naravno! Al’ samo jednom…

da

kako se budete približavali NATO alijansi, tako če rasti broj nepotrebnih kupovina naoružanja, dobićete kredite za njih, ne brinite! Pogledajte samo šta sve smo morali kupiti u Sloveniji i u Hrvatskoj….

Odgovori
Mi

Pa naravno! Mora neka parica da se okrene. Avion kao avion ne mislim da je los, definitivno potreban ali ne i preko potreban kao neke druge stvari. Pre bih te pare ulozio u dodatnu modernizaciju G-4md i umesto 8 aparata modernizovao 12+3. Al, ajde, ne pitam se ja….

Sl

Ja sam pristalica nabavke novih transportnih aviona i helikoptera jer se oni upotrebljavaju i u mirnodopskim uslovima. Ako se već od naših ljudi traži da lete, treba im omogućiti da to rade na savremenim i funkcionalnim letelicama. Srbija je mala i siromašna zemlja ali ne toliko da ne može da obezbedi nekoliko lakših transportnih aviona i desetak helikoptera. Ako ima za par stotina mlađanih savetnica po raznim mimistarstvima i mali milion agencija za sve i svašta, mora da ima i za avione.
I još nešto. Često čitam izjave ljudi gde se pitaju zašto da mi šaljemo naše vojnike po raznim misijama da ginu zarad tuđih interesa. Pitam se ja da li je neko ko je u radnom odnosu kod nas u vojsci dužan da ode gde ga šalju ili je to na dobrovoljnoj osnovi? Da li su naši ljudi koji učestvuju po tim misijama adekvatno plaćeni?

Odgovori
Jo

Helikopteri se upotrebljavaju u mirnodopskim uslovima, 1-2 vojna transportna aviona su Srbiji bespotrebni i u miru i u ratu . Helikoptere treba nabaviti, bacati pare na transportne avione ne .

Srbija i srpski poreski obveznici nemaju nikakvog interesa da finansiraju opremu za kolonijalne trupe koje idu „mirovne misije“. Ako su NATO potrebni plaćenici da sprovodi svoju politiku po Africi i Aziji neka ih sam obučava, oprema i plaća .

Iv

Nemamo PVO poligon, idemo u Sablu u Bugarsku – ko transportuje ljude, rakete?

Odgovori
Jo

A kako bi bilo da napravimo taj poligon koji košta manje od cene jednog C-295 ? Ili da probamo da nabavimo neka sredstva PVO, makar ih posle transportovali i železnicom do Bugarske ?

Dr

Prepreka nabavke aviona sto se tice PW-a za mene ne postoji.
-PW .Ca je kompanija koja je u PW – grupi nezavisna i nije ispostava kao npr. u Pekingu i Sangaju gde se rade –marketing ,obuka ,odrzavanje – vec je u pitanju fabrika proizvodjac koja radi postujuci kanadske zakone – najbolji primer za to je ucestvovanje u razvoju kineskog borbenog helikoptera Z-10 , posle velike buke koja je nastala tokom 2012. ,kad je otvoreno priznata saradnja (jos od 2007) cime su prekrsene neke regulative US export law-a ova firma je nastavila saradnju i ozvanicila je zahtevom vladi i premijeru da joj odobre isporuke motora Kini – 2014 god. Podnet zahtev.
-PW. Ca pravi motore i prodaje Airbus-u kao gotov proizvod a oni opet prodaju avion kao svoj gotov proizvod .
Mozda je tumacenje pogresno – ali voleo bih konkretan primer .

Odgovori
Sl

Stvarno ne vidim razlog za raspravu jer mi nismo pod americkim embargom, to je odavno ukinuto. Nasi saradjuju sa us vojskom i ne vidim razlog da nam ne prodaju transportni avion a ne bi nam airbus ni nudio avion da mi ne smemo da ga kupimo. A treba naravno kupovati i sta god kupimo mislim da nisu bacene pare

Go

@Slobodan
Postovanje Slobodane, ali se veoma ne slazem sa konstatacijom „treba naravno kupovati i sta god kupimo mislim da nisu bacene pare“.
Naprotiv – ako se neplanski kupuje, cene odrzavanja, obuke i eksploatacije su sumanuto visoke, sto dovodi do toga da posle jako kratkog vremena imate sistem koji je van upotrebe jer nema para za odrzavanje ili nema znanja za odrzavanje ili nema ljudstva da rukuje time ili je preskupa eksploatacija (sto je istina za sve sto se koristi u malim kolicinama, u svakom aspektu koriscenja tehnike, bilo u vojsci ili privredi). U tom slucaju to su itekako bacene pare, osim ako se ne razmislja iskljucivo o obogacivanju kolekcije Muzeja avijacije.

Du

Cena aviona je ovde najmanje bitna stvar. Ovde bi bilo pitanje gasenja transportne komponente RV. Ovo bi bila katastrofa svoje vrste. Sa 2, 3 ili 4 transportna aviona se moze odrzati kontinuitet obucenosti pilota, i ono sto je mozda mnogo vaznije instruktora, mehanicara i tehnicara raznih vrsta.
Odrzavati nesto u zivotu je moguce, a nije ni mnogo skupo uz pravilno planiranje. Vaskrsnuce je malo tezi posao…
Dobra stvar kod ovog aviona je sto je pomenuti PW motor jako blizak „rodjak“ motora u ATR-72. Verujem da ima dosta sistema koji su pozajmljeni. JAT Tehnika tu mnogo moze da pomogne vojsci. Ispravite me ako gresim!

Odgovori
Jo

Nama se gospodine Dusanissimus-e, gasi celokupna vojska. Od lovačke avijacije preko PVO do OMJ . Ma koliko se to Vama svidelo ili ne, transportna avijacija je samo jedan pomoćni vid , koji treba da olakša funkcionisanje ostalim delovima oružanih snaga . U situaciji kad nam je zemlja tolika kolika je, a vojska takva kakva je, bacanje para na kupovinu novih transportnih aviona dok i dalje koristimo puške proizvedene 80-ih prošlog veka je ludost ili teška malverzacija.

Dr

Na pitanje da li nam transporta avijacija treba ili ne, najbolji odgovor će datipodatak koliki nalet su imali An-26 od poslednjeg remonta do sad. Odgovor je da su to dve letelice sa ubedljivo najvećim naletom u našem RV, bar koliko je meni poznato.

Odgovori
Jo

A šta su to toliko strašno važno transportovali ti An-26 ?

da

kupičete vi ovo, garant. onako kako je slovenija bila prinuđena da kupi Couguare, od kojih nema nikakvih koristi. Imamo ih tri, šta češ sa tri? možeš doturiti tri topa negde na bojište, prevesti nekih 50-tak vojnika a šta dalje? Radni konji su B412. A kupili su ih tako, da je ministarstvo obrane poslalo ekipu u Le Bourget na sajam, da potpišu ugovor, jer je helikopter isproban u partnerskim zemljama i totalno odgovara…a da pri tome nije bilo ni konkursa, ni projekta, niti se zna zašta ih uopšte imamo….

Odgovori
Pe

1-2 takva srednja transportna aviona te klase (An-26, An-32, C-235, C-27, …) za države kao što su HRV i SRB, za takve vojske i zrakoplovstva i takvu infrastrukturu je u jednu ruku dovoljno za osnovne potrebe, a za neke ozbiljne potrebe i zadatke nedovoljno. Dovoljno je uzeti naš primjer od prije nekoliko godina. Modernizacija jednog An-32, avantura zvana transport snaga u Afganistan, nakon lošeg iskustva odustajanje od modernizacije drugog aviona i proglašavanja neperspektivnosti oba aviona. Zašto? Za korištenje unutar države je nerentabilan (relacija Pleso-Zemunik oko 200km), a za korištenje van države ima mali domet i nosivost, osim u svrhu nekih manjih vježbi u partnerskim državama koje su u neposrednoj blizini. Nakon njih neko vrijeme su se rentalu civini MD-89 tvrtka AirAdriatic, a onda su uskočili saveznici SAD i Kanada sa svojim C-17.

Odgovori
YU

Pero a koji je to MD-89 iznajmljen? Hoćeš biti ljubazan da mi daš njegov cn i ln ili registarsku oznaku?
Nisam znao da je air adriatic imala MD-89?!!!

Pe

Radilo se o MD-82 i MD-83. Kao što znate riječ je o unaprijeđenim i novijim modelima nasljednicima poznatog DC-9, točnije seriji MD-80 ili preciznije modelima MD-81/82/82T/83/87 i 88, odnosno kasnije seriji MD-90 ili preciznije MD-90-30 i posljednjem modelu oznake MD-95 koji je ustvari ništa drugo do B717.
Mea Culpa! Nije MD-89. Zadovoljni odgovorom YU-AZJ?

Odgovori
YU

Aha! Predobri moj Pero Z tako je već bolje, ja već pomislio da nisam dobro savladao lekciju
DC-9/MD-80!
I još jedna greška nije AZJ već YU-AJZ to je stariji bratić Air Adriaticovih MD-ova!

Pe

Glavno da ste vi zadovoljni YU-AJZ. To što ja vama odgovaram sa plaže putem smartphonea, a ne laptopa i što se greške u porikama kada se pošalju nemogu naknadno ispraviti ili dopuniti na ovome portalu (barem tako mislim) to je drugi par cipela.
Ali dobro, nekima je tipfeler tu i tamo bitniji od sukusa priče.

YU

I ja tipkam sa LG-a, izvini ali nama koji smo iz civilnog vazduhoplovstva bode oči besmislica AZJ, a DC-9 fanu bode oči glupost MD-89 pa sam morao reagovati jer se može protumačiti svakojako!

д

ремонтовати анове-26 још једном и то сва 3 ком(један који лети један који је приземљен и још један од оних који су на земљи а могу да се ремонтује -ем јефтино ем корисно решење)до тада ће да крене и производња ил112
бтв шта нама треба овај авион са америчким(канадским)мотором када сутра због овог или оног могу да нам ударе санкције или да нас уцењују на друге начине и још нешто одакле нама 56м$за 2 ком–нека хвала да купујем нешто од оних што су нас бомбардовали 99–

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Perko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Nenad N Postoji i puno faktora koji su i bitniji od cene transporta, nije sporno. Ali ako će neko da preveze divizion sa pratećim vozilima odjednom, više se isplati brod.

14. Dec 2024.Pogledaj

Nenad N. na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Gresite. Za specijalizovane terete kao sto je orudje jeftiniji je avion. Vecina savremenog brodskog saobracaja je kontejnerska. Moraju da se ispostuju gabariti kontejnera sto se sa tih "40 tona" jednostavno ne moze. Ako imate manji broj orudja, a obicno je tako, prevesces avionom. Brod se isplati ako imas veci broj orudja, za par komada se…

14. Dec 2024.Pogledaj

Phoenix na: [MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

Prikazani model jednomotorca je, vrlo ocigledno, projektovan da bude pogonjen klipnim motorom. Stavise, gotovo sam siguran da je ovo neka stara maketa Safat 03. Avion te klase nema nikakvog smisla sa turbo-elisnim pogonom od 260 konja. Avion visih performansi i akro klase za vojnu obuku (kao Grob120TP) da, ali je ovo prikazano sve samo ne…

13. Dec 2024.Pogledaj