BEG airport status
Baltic Air Policing – Prvih 10 godina „NATO kišobrana“

Baltic Air Policing – Prvih 10 godina „NATO kišobrana“

BEOGRAD – Nekadašnje članice Sovjetskog Saveza, nakon raspada SSSR 1991. ostale su bez efikasne zaštite neba, a ove godine navršava se 10 godina od kako je NATO preuzeo kontrolu i odbranu vazdušnog prostora Estonije, Letonije i Litvanije kada su ove tri baltičke države ušle u sastav Severnoatlantskog vojnog saveza.

 
 
143473_202404413_WG2014-0437-0018
 
 
Ove godine navršava se 10 godina od kako je NATO preuzeo kontrolu i odbranu vazdušnog postural Estonije, Letonije i Litvanije kada su ove tri baltičke države ušle u sastav Severnoatlantskog vojnog saveza. Nekadašnje članice Sovjetskog Saveza ostale su bez efikasne zaštite neba a nasledile su i vrlo skromnu vazduhoplovnu tehniku koja se nije sastojala od borbenih aviona. NATO je tako u okviru svog sistema vazdušne odbrane započeo misiju nazvanu Baltic Air Policing sa stalnim (24/7/365) dežurstvom pilota lovačkih aviona. Misija je ove godine, zbog izbijanja krize i rata u Ukrajini kao i zbog pogoršanja odnosa sa Rusijom, doživela drastične promene.
 
Interception du 8 juin 2013
 
Za 10 godina u Baltic Air Policingu učestvovalo je 15 članica NATO-a u 38 detašmana od kojih su samo dve članice po dva puta uzele učešće. Prva država koja je primila zadatak čuvanja neba baltičkih država članica NATO-a 29. marta 2004. bila je Belgija koja je tada poslala svoje borbene avione F-16AM. Litvanski međunarodni aerodrom Zokniai/Šiauliai je glavna vazduhoplovna baza u kome baziraju NATO lovci a aerodrom je vremenom modenizovan za potrebe baziranja savremenih borbenih aviona. Poslednja etapa modernizacije započeta je 2012. investicijom od 7 miliona evra. Troškove stacioniranja aviona snose sve tri države, od 2011. oni su iznosili 2,2 miliona evra godišnje a od 2015. to će biti 3,5 miliona evra za godinu dana.

U okviru NATINADS (NATO Integrated Air Defence System) nalaze se dve Savezničke Vazduhoplovne Komande od kojih je za komandovanje misijom Baltic Air Policing, odgovorna komanda sa sedištem u Ramštajnu, Nemačka. Ova komanda ima dve zone vazdušnog patroliranja, 1. zona sa kombinovanim vazduhoplovnim operativnim centrom u Finderupu, Danska i 2. zona sa kombinovanim vazduhoplovnim operativnim centrom u Uedemu, Nemačka.
 
Allies enhance NATO air-policing duties in Baltic States, Poland, Romania
 
Osim uobičajnih, gotovo svakodnevnih, uvežbavanja poletanja na znak uzbune i primenjivanja procedura presretanja ciljeva u vazduhu, sve do ove godine piloti lovaca su tokom jedne rotacije snaga (rotacije su na 3 do 4 meseca) imali obično nekoliko pravih uzbuna. Većinu ciljeva zbog kojih je dizana uzbuna činili su ruski vojni avioni. Kako je vreme prolazilo broj uzbuna i presretanja ciljeva u vazduhu se povećavao pa tako danas gotovo da ne prođe dan bez poletanja NATO lovaca. Države koje učestvuju u misiji obično šalju 4 aviona sa 50 do 160 ljudi među kojima su piloti i pripadnici vazduhoplovno-tehničke službe. Avioni su obično naoružani sa dve do četiri rakete vazduh-vazduh, uglavnom raketama malog dometa sa infracrvenim samonavođenjem mada je bilo i primera kada su avioni nosili i rakete srednjeg dometa sa aktivnim radaraskim samonavođenjem.
 
143473_472829909_01nato apl
 
Zbog pogoršanja krize u Ukrajini i eskalacije rata, kao i zbog toga što je poluostrvo Krim ponovo u sastavu Rusije, NATO je aprila ove godine odlučio da poveća prisustvo lovačkih aviona u Litvaniji. U to vreme u Litvaniji su bila stacionirana 4 američka lovca F-15C koji su počeli da dežuraju 3. januara 2014. a njima je aprila meseca pridodato još 6 aviona istog tipa. Njih su 30. aprila smenila 4 aviona MiG-29A poljskih vazduhoplovnih snaga kao i 4 britanska aviona EF-2000. Od istog datuma još dve baze su primile NATO lovce kako bi se Baltic Air Policing misija dodatno osnažila. U estonsku bazu Amari stigla su tada 4 danska F-16AM dok su u poljsku bazu Malbork doletela 4 francuska Rafala. Od 1. septembra u litvanskoj bazi Šiauliai bazira se 6 portugalskih F-16AM, 5 kanadskih CF-18, u Estoniji su 4 nemačka EF-2000 a u Poljskoj 5 holandskih F-16AM. Njihova rotacija završava se 1. januara 2015. kada u Litvaniju stižu Italijani sa avionima EF-2000 i Poljaci sa MiG-ovima 29, a u Estoniju Španci sa EF-2000 i u Poljskoj Belgijanci sa F-16.

Vazduhoplovi koje danas prate i presreću NATO avioni iznad baltičkih država kao i iznad Baltičkog mora pripadaju različitim jedinicama ruskih vazduhoplovnih snaga (VVS) a dobar deo pripada jedinicama koje su stacionirane u vazduhoplovnim bazama u ruskoj enklavi Kaljinjingrad. Na nebu se mogu videti lovci Su-27 i MiG-31, taktički bombarderi Su-24 i Su-34, bombarderi Tu-22M, leteći radarski sistemi A-50, izviđači Il-20 kao i transporteri An-26, An-72 i Il-76. Ovi avioni lete blizu granica baltičkih republika ili u međunarodnom vazdušnom prostoru. Ipak, baltičke države su u nekoliko navrata optuživale Rusiju da su njeni avioni povređivali njihov vazdušni prostor.
 
ruski Mirage F1CR intercepting a Su-27
 
Rusija je tokom godina ekonomskog oporavka tokom 2000-tih počela da obnavlja svoju vojsku, da je modernizuje i oprema savremenim sredstvima ratne tehnike a aktivnosti vazduhoplovnih snaga su znatno povećane pa su tako obnovljeni i patrolni letovi strategijskih bombardera ne samo u Evropi već i po celom svetu. To je dovelo do toga da se na nebu sve češće sreću ruski i NATO avioni što itekako podseća na slične događaje tokom Hladnog rata. Povećana angažovanost NATO snaga u istočnoj Evropi pa i na samoj granici sa Rusijom, nastao kao posledica građanskog rata u Ukrajini, direktna je poruka NATO-a Rusiji da ne podcenjuje suverenitet država koje su članice ovog saveza. NATO smatra aktivnosti Rusije obnovljenom pretnjom i stavlja sigurnost svojih članica na prvo mesto.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Pe

potkrala se greška u tekstu, piše da je poluostrvo Krim ponovo u sastavu Rusije. Država Srbija poštuje ukrajinski teritorijalni integritet, pa bi bilo lepo da ga poštuje i ovaj portal. Živojin bi sigurno negodovao da neko napiše da je Kosovo steklo nezavisnost 2007. ili da je agresija Srbije bila opravdana i sl. Ne morate objavljivati komentar, samo ispravite grešku.

Odgovori
Go

Krim je de-facto u sastavu Rusije i mislim da nema potrebe naterivati mak na konac zbog formulacije u tekstu. Na Krimu je vecinsko Rusko stanovnistvo izglasalo pripajanje Rusiji (pod doduse sumnjivim okolnostima) i Rusija trenutno ima apsolutnu kontrolu nad Krimom koju niko na terenu ne moze da ospori. Uostalom, ako Ukrajina i njeni saveznici traze od Rusije da "vrati" Krim, to znaci da je trenutno Ruski, svidjalo se to nama ili ne, bilo to po medjunarodnom pravu ili ne. Bas kao sto i Kosovo nije nase od 1999. svidjalo se to nama ili ne… Ali – ono sto sam hteo da kazem, batalimo politika naterivanja na sajtu koji bi trebalo da je posvecen avijaciji.

vl

Pa Krim je i ranije bio u sastavu Rusije.Tek negde 60-ih,70-ih je Nikita Hruscov dao Ukrajini Krim.A i sam Nikita Hruscov je bio Ukrainac.Da ne ulazim dublje u analizu,poenta je ta da je Krim bio ruska teritorija i nema potrebe iznositi lazne podatke da nije bila

Odgovori
12

Taj transfer je uradjen 1954. godine, i opisan je kao "simbolican gest" (time je obelezeno 300-ta godisnjica prikljucenja Ukrajine Rusiji).

Sto se tice politike, za to nema mesta na ovom blogu. Samo za cinjenice i realno stanje.

vl

E hvala nisam bio siguran tacno kad.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Slobodan Savic na: Smene u Vazduhoplovnoj akademiji: Direktorat civilnog vazduhoplovstva demantuje da postavlja rukovodioce

Mislim da je izjava kolege Rakica nesretno i nespretno prenesena. Kolega je verovatno pricao o uslovima DCV-a koji moraju da se zadovolje da bi lice sa Obrazcem 4 bilo prihvaceno od strane DCV-a. Uslovi su objavljeni na sajtu DCV u delu propisi https://cad.gov.rs/upload/Propisi/2024/Zakon%20i%20podzakonski%20propisi/2024/PRAVILNIK%20o%20obezbedjivanju%20kontinuirane%20plovidbenosti-%201.10.2024_%20(002).pdf u Prilogu 7.

02. Jan 2025.Pogledaj

radovanovic na: Još jedan budući program besplatnog letenja: DCV donirao novčana sredstva Vazduhoplovnom savezu za kupovinu jedrilice za obuku pilota

Nekada je u bivšoj SFRJ u aeroklub ovima mogao da se za pilota školuje bilo ko koga je zanimalo vazduhoplovstvo, počinjalo se od jedrilica pa kasnije nakon sticanja letačkog iskustva prelazilo se na sportsko pilotiranje posle kojeg si opet mogao da se obučavaš za komercijalnog pilota ili CPL dozvolu, danas je put teži i jako…

02. Jan 2025.Pogledaj

YPT na: Smene u Vazduhoplovnoj akademiji: Direktorat civilnog vazduhoplovstva demantuje da postavlja rukovodioce

nacionalni propisi se oslanjaju na međunarodne konvencije, ugovore, deklaracije, rezolucije...

02. Jan 2025.Pogledaj

Saša na: Još jedan budući program besplatnog letenja: DCV donirao novčana sredstva Vazduhoplovnom savezu za kupovinu jedrilice za obuku pilota

Po kom kriterijumu javna agencija, pod kontrolom Vlade RS i nadležnog ministarstva, odlučuje o ovakvom vidu sponzorstva? Da li je raspisan tender ili konkurs (nisam otpratio), i zašto baš navedena organizacija dobija taj novac? Baš čudan postupak Direktorata, a zlonamerni bi mogli svašta pomisliti.

01. Jan 2025.Pogledaj

Saša na: Smene u Vazduhoplovnoj akademiji: Direktorat civilnog vazduhoplovstva demantuje da postavlja rukovodioce

Mozete li mi pojasniti zašto Direktorat proverava da li predloženo odgovorno lice ispunjava uslove predvidjene regulativom EU? Odgovorno lice je dužno da ispuni isključivo uslove predvidjene nacionalnim propisima. Formulacije koje koristi Direktorat zbunjuju industriju i nisu tačne.

01. Jan 2025.Pogledaj