BEG airport status
Kako su Pančevci i PVO lobi osakatili srpsku lovačku avijaciju Šta je bitnije u mirnodospskoj zaštiti neba - raketa ili avion? / Foto: Dragan Trifunović

Kako su Pančevci i PVO lobi osakatili srpsku lovačku avijaciju

Pripreme, razrade i zaključci posete visoke srpske državne delegacije Rusiji u domenu mogućnosti nabavke novog ili polovnog  naoružanja kao i obično bile su histerično propraćene u domaćim medijima. Od priglupog „Putin: šta mogu da uradim za tebe“ do sofisticiranijeg lansiranja teze o hrvatskom naoružavanju.

Tango Six je takođe bio svojevrsna žrtva ovog primitivnog surfovanja na talasu needukovanog rusofilstva.  Naša analiza o mogućim opcijama za neku vrstu razmene kada su u pitanju avioni MiG-29 koje Rusija povlači iz upotrebe iskorišćena je kao pogodna stavka u kreiranju priče da će nam nešto od aviona biti poklonjeno. Samo naši najkoncentrisaniji čitaoci primetiće da u pomenutom tekstu nismo tvrdili da postoji bilo kakav dogovor ili ugovor o bilo kakvoj razmeni naoružanja već smo istakli interesantnu koincedenciju da će određene, našem ratnom vazduhoplovstvu kompatibilne letelice, iz ruskog inventara biti povučene iz upotrebe. Naše je bilo da na stručan način analiziramo opcije. Neki su u tome videli priliku da se nastavi sa nepotrebnim spinovanjem koje na kraju Ruse predstavlja kao stranu koja ne drži do svoje reči i koja ne želi da sarađuje sa Srbijom. Ništa ne može biti dalje od istine nego ova tvrdnja.

Jednom će i Ruse izdati strpljenje

Upućeni i oni koji pažljivije prate dešavanja u vezi nabavke borbenih aviona za Vojsku Srbije odavno već znaju da je Srbija ta koja je neodlučna, nesposobna i prevrtljiva. Rusi već godinama imaju nepromenljive principe: politički podržavaju Srbiju u međunarodnim institucijama, kao svaka velika (i Zapadna) sila od Srbije uzimaju ono najbolje i najprofitabilnije (uz nekoliko vrlo značajnih strateških ekonomskih olakšica sa njihove strane), kada naručimo helikoptere za pare daju nam ih preko reda i spremni su da nam isporuče bilo koji borbeni avion ili PVO sistem – ali za pare. Njihovi stavovi su dakle konzistentni, principijelni i politički zreli.

Idu i na akumulatore. Obuka 101. lovačko-avijacijske eskadrile / Foto: Dragan Trifunović
Idu i na akumulatore. Obuka 101. lovačko-avijacijske eskadrile / Foto: Dragan Trifunović

Srbija sa druge strane, ta decenijama zlostavljana zemlja od strane brzomenjajućih političkih „elita“ koje se ređaju bez da rade za suštinske državne i odbrambene interese – nikako nije zreo partner u ovom odnosu.

Najbolju ilustraciju i demistifikaciju ove terije ponudio je vojni analitičar Aleksandar Radić u autorskom tekstu za ovonedeljni „NIN“. U njemu on iz svog ugla otkriva razloge zbog kojeg se točak našeg vojno-materijalnog preporoda i dalje okreće u blatu.

Radić podseća da je premijer Vučić 2012. godine kao ministar odbrane obećao da će novi MiG-ovi biti nabavljeni. Prvi pokušaj završio se neslavno zbog, kako tvrdi, „PVO lobija“. Radić smatra da je finansijski prihvatljiva ponuda Rusije tada na neki način sabotirana kada su „raketaši“ zakomplikovali odgovor obimnim projektom istovremene nabavke aviona MiG-35 (koji ni tada ni sada nije u proizvodnji), zatim reketnim sistemom PVO S300 (koji godinama nije u proizvodnji) pa radarima pogodim za otkrivanje balističkih raketa i sistemima automatizacije za koje neki proizvođači nisu ni čuli. Rusi su 2012, nastavlja Radić, i imali suficit kojim su iz svojih sredstava mogli da nešto poklone ili kreativnije finansiraju ali je godinu dana kasnije usledio pad cene nafte, kriza u Ukrajini, američke i evropske sankcije. Ukratko, Rusija sada ponovo radi ono što radi i svaka država – svoje naoružanje prodaje za pare.

Radić ipak vidi svetlo na kraju tunela ukoliko bi Srbija platila remont i rezervne delove za MiG-ove 29 koje Rusija uskoro povlači iz upotrebe. Mogli bi pomenute letelice da poklone a nešto pride i zarade. On takođe ističe i malo poznatu činjenicu da dokument o uvođenju embarga EU prema Rusiji ima odrednicu po kojoj članice EU mogu nabaviti rezervne delove iz ruskih fabrika i stokova ukoliko je potrebno za održavanje operativnih sposobnosti.

Kada se sve pažljivije analizira i promisli ostaje nam jedino da slegnemo ramenima i upitamo: pa u čemu je problem? Kao i u većini stvari u koju je Srbija uključena – u Srbiji.

Glorifikovani magacioneri opet zakazali

Kako „Novosti“ prenose u današnjem štampanom izdanju, Disciplinski sud Vojske Srbije utvrdio je odgovornost devetorice oficira (isti su imenovani u tekstu) koji su proše godine u vojnim magacinima „zagubili“ akumulatore za avione MiG-21 i 29. Dvojica su kažnjenja smanjenjem plata za 5% dok su ostalima izrečene samo opomene.

Kažnjene starešine Centralne logističke baze Generalštaba Vojske Srbije načinile su niz propusta, pišu „Novosti“, koji su doveli do višemesečnog prizemljenja lovačke avijacije iako su se preko potrebni akumulatori sve vreme nalazili u vojnim magacinima. Bruka koja tek sada dobija svoje prave obrise rezultirala je posetom ministra odbrane Bratislava Gašića Moskvi tokom koje je on od svojih ruskih kolega morao da traži dva akumulatora na zajam. Sergej Šojgu je bio operativan i dva akumulatora vredna preko 80.000 evra su, uz Putinovo lično odobrenje, stigli na Batajnicu u avgustu.

Da tu ne bude kraj blamaži pobrinuli su se ministar odbrane i načelnik Generalštaba general Ljubiša Diković. NGŠ je, kako „Novosti“ saznaju, sve brilijantne umove koji nisu znali šta imaju na stanju umesto adekvatnih kazni preblago i administrativno prekorio a glavnog i odgovornog, komandanta Centralne logističke baze brigadnog generala Petra Lakovića poštedeo svake odgovornosti. General Laković je, povezuju „Novosti“, nekoliko godina bio na dužnosti šefa Dikovićevog kabineta.

Gašić, prenose „Novosti“ ne želi da previdi ovoliki propust zbog kojeg je morao da crveni u Moskvi i tražiće novu drugostepenu istragu kompletnog slučaja. Ponovo dakle iz vojnog vrha dolaze informacije o  nekoordinaciji, netrpeljivosti i soliranju.

Stoga je rule of thumb za poznate netrpeljivosti koje možemo rekonstruisati po dosadašnjim medijskim izveštavanjima sledeći: Gašić ne voli Dikovića, Diković ne voli Gašića i Diković ne voli Bandića (i Živaka).

Nadam se da više niko ne misli da je jedini razlog propasti srpskog RV i PVO to što država nema para. Kratkoročna rešenja mogu biti sposobnije starešine i jedan ozbiljniji kurs iz inventory managamenta za naučnike iz Pančeva u Maksiju ili nekom drugom većem prodajnom lancu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Fr

Заиста је у предходних неколико дана у нашим медијима све то било комично,не зна се шта је комичније дал’ Курирово писање о томе како ће нам Путин дати понуду од 10млд $ ил’ Вучићево излагање како ће Србија адекватно одговорити на хрватско наоружавање са Камазовим шасијама…Неке озбиљније наоружање да добијемо на поклон од Руса не можемо очекивати,стратешки пут Србије је у ЕУ и то је Вучић „у лице рекао Путину“,ми смо земља која шест пута има више војних вежби са НАТО него са нашом браћом и шта ту ми можемо да очекујемо…Да има заиста воље и жеље за набавком модерног РВ и ПВО могли смо од Руса да добијемо још пре три године повољан робни кредит,а већ смо добили кредит за железнице од приближно 1млд $ и шта је са тим парама…???

Odgovori
DW

Stvar je jako prosta. Političari kad im padne popularnost obećavaju kule i gradove,a znaju da se Srbin loži na oružje. Činjenica je da mi sami ne znamo što hoćemo.

Odgovori
Du

Tekst je za svaku pohvalu.Takvo je stanje u nasoj celoj drzavi,zbog nekog licnog ne slaganja,ljubomre ili sujete pojedinci na visokim mestima su spremni sve da uniste,pa cak i vojsku ili drzavu.To sa akumulatorima je ogromna sramota za vojsku i ovu drzavu.Ili je posredi nekakva sabotaza,ili ogromna nesposobnost.

Odgovori
ba

Hrabar clanak.Dosta ima cinjenica.Mada je i cinjenica da smo siromasi.Iako je u ovoj situaciji nemoguce i ne vidim nikoga ko bi realno mogao da „izgura“ to, Srbiji jesu neophodni S400,Buk i Pancir, makar po jedna baterija…5″nekakvih“ lovaca za A.P. i 5 srednjih visenamenskih helikoptera..minimum minimuma..a to nisu male pare.

Odgovori
mi

izvini, o cemu ti pricas?????? baterija s400 kosta kao 100godisnji budzet RV i PVO u ovom trenutku. Uz svo duzno postovanje, ovo mi zvuci kao da si napisao da nam je potrebna i Armata i Pak-FA. Mozda, ali to je sve domen naucne fantastike. I modernizovan kub ili Buk bi bio puna saka brade, bez da znam odakle nam pare za to ili kako bi platili (verovatno jabukama ili prasetinom) a ovde pises o S400…

Gr

MiG-29 izgleda ko drag car ….Grcki F16 (bio pored) izgleda ko ogledalo….

Odgovori
М

Чудан текст/коментар???
Србија је територијално мала земља и за сада би нам авиони МИГ 29 били од користи и наравно неки добар ПВО систем.
Друго, тај Радић увек даје двосмислене изјаве?
Треће, није баш да је Русија узела све што је најбоље, узела је 50% НИС-а, али се заборавља да већ деценију РУСИЈА нама одобрава приступ Слободном тржишту без царине, што нама пружа прилику за велики извоз.
Али пошто со од 2000 уништили и настављамо са уништавањем домаће производње, онда нам долазе „пријатељи“ из Хрватске, Словеније, немачке да улажу у мале погоне па да праве извоз за Русију својих марки производа у Русију, … и какава је наша корист = слаба?
Зато што они гурају своје марке производа, па кад прођу санкције извозиће исте марке производа али из своји матичних земаља!?

А ово у вези аклумулатора то је велика наша брука и срамота, а казне никакаве. Чињеница је да и поред неких померања у нашој Војсци седе шетачи униформа и качкета,..неманикакве озбиљности, сви су се увалили у војн администрацију! Пуно је војних чиновника који су се улогорили на функције(раде за друге), а држава се распада од 2000. Кад је фрка онда прете, али за своје плате и пензије???

Odgovori
ja

Tacan komentar,pravo u sredu,namerno se sabotira svaki dogovor sa Rusijom i pored toga sto sa zapada dolaze samo ucene i izbeglice i dobro je sto je neko konacno pomenuo da sa Rusijom imamo bescarinsku razmenu,malo li je…Naravno da je malo kada smo unistili svoju privredu i dozvolili slovenackim,hrvatskim i drugim zapadnim“investitorima“da rovare po Srbiji i jos ih za to stipendiramo…Mig 29 nije najbolji avion na svetu,ali je u ovom momentu jedino resenje za nase posrnulo RV naravno u sto naprednijoj varijanti.Svako zalaganje za nekakvim remontom migova 21 je nista drugo do sabotiranje,sa njima u muzej.

dr

Ocekujemo mnogo a sedimo na dve stolice.
Dok se ne odlucimo ,bice ovako i jos gore.

Odgovori
Г

Неодговорнос одговорних је основни проблем . Друго , велика међусобна сујета која је највечи проблем наши статуснох политичара или одговорних , та статусна препотентност , такође . Изгледа да нам је статусни положај дражи од одговорности , још никако да научимо да се одговорност мора разграничити од сопствене личности . Што нас кочи на свим нивоима , једноставно нема професијоналности у послу а да себе своје особине неутрпамо у своја сопствена задужења . . . Време је да се лично скроз разграничи од прихваћене одговорности . На послу нетреба лична осећања мешати са одговорним послом који се обавља . . .

Odgovori
Ai

Неодговорнос одговорних је основни проблем !

Odgovori
Dr

Konacno realna analiza. Svaka cast. Molim vas za jos ovakvih clanaka. Vucic je jos 2012 obecao mig29m2 gde su ti migovi do sada? Moramo da napravimo okruzenje u kome ce neko konacno biti odgovoran za svoja neispunjena obecanja, ne samo zbog nas ljubitelja avijacije vec i svih gradjana. Kada nas lazu za vojsku ko zna koliko nas lazu za civilne projekte!

Odgovori
Ra

Obecao je Vucic i da ce njegovi arapski prijatelji iz Emirata da preuzmu pancevacku fabriku aviona UTVA, obezbediti ce joj milionske poslove samo da proradi most preko Dunava kod Zemuna… pa na kraju ispade obecanje ludom radovanje.

ur

čekaju da se otvori fabrika čipova Mubadala da bi imali najsavremeniju elektroniku. Vođa na manje ne bi pristao

ol

Da, da..poznat je stav nekih hrabrisha, koji se ne ustrucavaju ni da ga javno iznose:“Sta ce nam avijacija, kada imamo mocne ARJ (odnosno, ako bi kupili gore navedene sisteme)“.

Odgovori
Mi

Ако се још неко пита да ли ће бити какве набавке..

Цитирам:“ Колико ми је познато, српска страна није поставила ово питање директно“.

Амбасадор РФ у Србији, Александар Чепурин који је по обавези присуствовао посети „наших“.
Дакле изгледна су само она два Ми-17-В5 а остало су пусти снови. Једино ЧЕпурина нисам разумео да ли би то Дмитриј Рогозин треба доћи у Србију средином децембра или неки састанак у Русији је предвиђен.

Odgovori
Br

5% plate i opomene za previd sa akumulatorima. Zaboravili su kaznu 10 po turu i nedelju dana bez džeparca.

Odgovori
sr

Zbog čega su tu umešani Pančevci?

Odgovori
Kr

Vrlo zanimljiv tekst, i drago mi je da u susjedstvu postoji ovakav izvrstan portal koji se bavi vojnim i civilnim zrakoplovstvom.

Što me dovodi do glavnog pitanja; postoji li srpski vojni portal kvalitete ravne tango sixu koji pokriva kopnenu vojsku? Bio bih jako zahvalan na odgovoru.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Tor na: [POSLEDNJA VEST] Objavljen Preliminarni izveštaj udesa Embraera na letu JU324: Nije bilo tehničkih problema sa avionom, posada planirala da poleti sa D6

@Boris SV Cilj ti je verovatno bio da lupetaš i u tome si uspeo :) Kakve veze ima što avioni nisu u vlasništvu?

22. Feb 2024.Pogledaj

Boris SV na: [POSLEDNJA VEST] Objavljen Preliminarni izveštaj udesa Embraera na letu JU324: Nije bilo tehničkih problema sa avionom, posada planirala da poleti sa D6

Er Srbija je jedna blago rečeno sprdnja od avioprevoznika. Ni jedan avion u vlasništvu, osim možda ATR-ova, nasleđenih od JAT-a, tehnička služba za održavanje aviona je pred gašenjem, ali se zato umesto njih forsira privatna firma Aviostar koja je do juče bila zadužena za pranje i čišćenje aviona. Ima tu još mnogo toga, ali je…

22. Feb 2024.Pogledaj

Kontrolor na: [POSLEDNJA VEST] Objavljen Preliminarni izveštaj udesa Embraera na letu JU324: Nije bilo tehničkih problema sa avionom, posada planirala da poleti sa D6

oni su pomoću tableta za 30 sekundi izračunali da im je za kilometar kraća pista dovoljna, svaka čast dobro su svi prošli

22. Feb 2024.Pogledaj

Dacha na: [POSLEDNJA VEST] Objavljen Preliminarni izveštaj udesa Embraera na letu JU324: Nije bilo tehničkih problema sa avionom, posada planirala da poleti sa D6

Na aerodromu postoji ostatak od komunistickog vremena a to je "tajnost podataka". Naime, postoji precizan Emergency response plan koji tacno objasnjava pravila i korake u ovakvim slucajevima. Taj ERP po kompanijama je javno dostupan svugde u svetu, samo je na aerodromu i u Srbiji strogo poverljiv dokument u koji uvid imaju mozda 5 ljudi na…

22. Feb 2024.Pogledaj