BEOGRAD – Krajem septembra prošle godine u domaćim medijima pojavile su se informacije da je Srbija na indirektan način pomogla u suzbijanju islamista u Iraku i da se to radilo kroz podršku iračkoj armiji u vidu komercijalnih poslova prodaje naoružanja i vojne opreme. Kaže se da je borbenim sredstvima koji su stigli iz srpske vojne industrije postignut dobar rezultat i da se to naoružanje pokazalo efikasnijim od nekih savremenijih i sofisticiranijih tehnologija. Ono što je najinteresantnije je da su se u tim borbenim dejstvima upotrebljavala i srpski školski avioni Lasta-95.
Podsetimo, Irak je 2007. pokazao interesovanje za ovaj avion i kao prvi naručilac aviona postao je finansijer završetka projekta aviona Lasta-95. Prvi let prototipa izvršen je 5. februara 2009., a prototip iračke varijante Lasta-95N 24. februara 2010.
Irak je za svoje primerke insistirao da mogu da nose naoružanje pa tako njihova verzija može da na dva potkrilna nosača ponese do 220 kg tereta pre svega kontejnere sa mitraljezima 7,62 i 12,7 mm i bombe kalibra do 100 kg.
Prvi avioni isporučeni su iračanima juna 2010, isporučivani su u sedam tura a poslednji od 20 aviona (ev. brojevi YI-160 do 179) stigli su u Irak jula 2011. U međuvremenu osam iračkih pilota u dva navrata boravilo je u Centru za letna ispitivanja, Tehničko-opitnog centra na aerodromu Batajnica. Oni su kasnije predstavljali prve instruktore i nastavnike letenja na ovom avionu u Iraku.
Nakon nekoliko meseci probnih letova februara 2012. započela je obuka oko 200 kadeta na avionima Lasta-95N u vazduhoplovnoj bazi Tikrit u kojoj se nalazi Vazduhoplovna akademija. Međutim, samo mesec dana kasnije, nakon ukupno 600 sati naleta, flota je prizemljena zbog problema sa motorima Lycoming AEIO 580B1A. Rešavanje ovog problema ali i modifikacija komandi leta ekipe inženjera i tehničara VTI i fabrike aviona Utva započeli su sredinom maja 2013.
Irački piloti imali su samo reči hvale za Lastu, zbog dobrih manevarskih sposobnosti i jednostavnosti upotrebe. Nakon osnovne obuke na Lastama vojni piloti u Iraku prelaze na američke školske turboelisne avione T-6A “Texan II“. Postoje informacije da su krajem 2013. i početkom 2014. godine avioni iz baze Tikrit prebazirani u Nasiriju što se pokazalo kao dobar korak jer je u leto 2014. baza Tikrit napadnuta od strane formacija Islamske države. Do pristizanja jurišnih aviona Su-25 početkom jula 2014. iračke vazduhoplovne snage imale su izuzetno skromne mogućnosti u dejstvima po ciljevima na zemlji. Pored samo tri aviona AC-208B “Combat Caravan“ kao i naoružanih helikoptera Mi-17 Iračani su se oslanjali i na naše Laste.
Na snimku koji se pojavio juna 2014. u borbenom dejstvu vidi se iračka Lasta-95N (na 3:33).
Jovica
Lasta ima suviše slab motor da bi nosila iole značajniji ubojni teret, tako da verujem da su ovo bili izviđački a ne jurišni letovi, pošto borci ISIS imaju relativno dobre i moderne sisteme lake PVO (donirane iz arapskih zemalja ).
Ljubo S.
Svaka čast Lasti, jugoslovenskoj i srpskoj pameti, ali realno ovaj aviončić nije za organizovanu i plansku borbenu upotrebu. Exluzivna vijest je možda i tačna, ali tamo se vodi vrlo ozbiljan rat, a poznajuci iračke pilote nisam primijetio da su spremni ginuti u samoubilačkim akcijama, posebno u onim koje obećavaju eventualno nekakve ili nikakve borbeno znacajne rezultate. Neka Lasta dobro leti kao školski avion i neka se kao takva dobro prodaje. Biće to sasvim dovoljno.
Живојин
Ласте су у борбеним дејствима употребљене само до доласка јуришних авиона Су-25. Након тога само за обуку.
Wild goose
Dobro, takva je bila situacija morali su da dizu sve sto su mogli,naravno da Lasta nije avion za neposrednu vatrenu podrsku.Za to bi im bio bolji Kobac mislim hipoteticki posto jos nije ni poleteo.
Marko
To je pokazatelj da uz pomoc domace pameti moze itekako mnogo da se postigne. Kad bi se jos samo drzava priklucila i pomogla, bili bismo u stanju da napravimo i najsavremenije avione koji bi isli u korak sa svetom.