BEG airport status
Epilog jučerašnjeg incidenta: Crnoj Gori ostao jedan neoperativni Air Tractor i dva Dromadera Budući da helikopteri MUP-a nemaju vedra, Crnoj Gori sada ostaju samo Dromaderi. 40-EAB na fotografiji već duže vreme nije operativan. Foto: Dragan Trifunović

Epilog jučerašnjeg incidenta: Crnoj Gori ostao jedan neoperativni Air Tractor i dva Dromadera

U poslednje dve nedelje u Crnoj Gori je izbilo čak oko 500 požara a koliko je situacija kritična dovoljno govori to da ih je prošle godine bilo ukupno 1360. Vatrogasci imaju pune ruke posla, u akcijama gašenja požara učestvuje i avijacija a juče je prilikom sletanja na Skadarsko jezero radi punjenja rezervoara vodom vatrogasni avion AT-802F ,,Fire Boss“ imao nezgodu čiji se uzroci utvrđuju. Avion je oštećen (potopljen) a pilot nije povređen.

Vlada Crne Gore i Opštine Podgorica i Budva su još 2008. izdvojile 8,1 milion evra za nabavku tri aviona AT-802F. Ipak, Opština Budva usled ekonomske krize i nedostatka finansijskih sredstava nije ispoštovala ugovor sa španskom kompanijom Air Tractor Europe S.L. iz Valensije vredan 2,7 miliona evra sklopljen 24. decembra 2008. godine pa treći avion nikada nije isporučen.

Ugovor je obuhvatao i troškove obuke kao i prateću opremu a španska kompanija je uputila tužbu čelnicima Opštine Budva.

Prvi avion isporučen je februara 2009. a drugi već aprila iste godine. Dobili su registarske oznake 4O-EAA i 4O-EAB a dodeljeni su avio-helikopterskoj jedinici, Službe zaštite i spasavanja Ministarstva unutrašnjih poslova Crne Gore i baziraju se na aerodromu Golubovci.

Avion AT-802 predstavlja jedan od najpoznatijih vatrogasnih aviona na svetu a proizvod je američke kompanije Air Tractor koja već preko 50 godina proizvodi odlične poljoprivredne i vatrogasne avione. Sa poletnom težinom od 7.257 kg može poneti nešto preko 3 tone korisnog tereta, u ovom slučaju vode, u rezervoaru koji u koji staje 3.028 litara vode. Svoj rezervoar sa vodom puni za samo 10 sekundi a iako ima ugrađene plovke, kao i većina amfibija, poseduje i stajni trap koji se izvlači pa može sletati i na kopno.

Prednost modela AT-802 u odnosu na konkurenciju su njegove specifične performanse. AT-802F, na primer, traži dužinu poletno-sletne staze od samo 1000 metara. Idealan je za male države kakva je i Crna Gora, gde ima velike mogućnost sakupljanja vode sa Pivskog, Plavskog i Skadarskog jezera. U okruženju su ga, pored Crne Gore nabavili i Hrvatska i Makedonija.

Drugi Air Tractor registracije 40-EAB već duže vreme nije operativan. Jučerašnjim udesom Crna Gora je ostala bez specijalizovanih aviona za gašenje požara. Teret gašenja požara iz vazduha sada će ostati na dve letelice Dromader avio-helikopterske jedinice MUP-a, koje danas nastavljaju sa gašenjem požara.

Pogledajte snimak jučerašnjeg incidenta, trenutak sletanja letelice na vodenu površinu, prevrtanje i naknadnu brzu reakciju obližnjeg brodića.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ls

Da li se meni cini ili se na snimku vidi da je „majstor“ izbacio stajni trap neposredno pre dodirivanja vode???

Interesantno.

Odgovori
Av

Ne cini ti se, izbacen mu je trap i to je najverovatnije uzrok prevrtanja.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Žarko Savić na: Direktor SMATSA-e Ristivojević u poseti sedištu EUROCONTROL-a: Prošle nedelje 3.200 preleta opsluženo u jednom danu

Divno je videti da postoji direktna komunikacija sa Eurocontrolom, to može značiti dosta na duže staze. Takvi kontakti mogu doprineti boljem razumevanju, usklađivanju procedura i jačanju pozicije naše organizacije u evropskom vazdušnom saobraćaju. Bravo!

06. May 2025.Pogledaj

Ivan Uzice na: Vazduhoplovna vežba „Pégase 25“: Iznad Hrvatske izvršena prva dopuna gorivom u vazduhu Rafala HRZ-a

Uskoro, samo sto nece biti F3 nego F4 i ne mig 29m nego SM😉.A i migovi nece uskoro u penziju

06. May 2025.Pogledaj

Miloš77 na: Vazduhoplovna vežba „Pégase 25“: Iznad Hrvatske izvršena prva dopuna gorivom u vazduhu Rafala HRZ-a

@Yarraf Moze. Evo jos interesantnih slika prilog odgovoru. https://imgur.com/a/EHTlUhM

06. May 2025.Pogledaj

Nenad N. na: Vazduhoplovna vežba „Pégase 25“: Iznad Hrvatske izvršena prva dopuna gorivom u vazduhu Rafala HRZ-a

@Islander Sansa da ce RV Srbije leteti zajedno sa HRZ je nula. A takva ce i ostati. Eventualno u nekim vanrednim situacijama tipa prirodnih katastrofa. Sansa da ce RV Srbije uopste leteti Rafalima je malo bolja, recimo trenutno oko 70%. Sa tendencijom smanjivanja svakog dana. Sto mozda i nije lose.

06. May 2025.Pogledaj

Marko na: Vazduhoplovna vežba „Pégase 25“: Iznad Hrvatske izvršena prva dopuna gorivom u vazduhu Rafala HRZ-a

Imao sam "sreću" da stojim na autoputu kod Plesa kada su iznad nas u niskom letu preletela dva Rafala koji verovatno taman poleteli. I drugi Rafal u paru mahne krilima da pozdravi nas koji smo stajali u koloni na autoputu dok nas je preletao. Fantastično kako se toga setio. U tom momentu se zadesilo da…

06. May 2025.Pogledaj