BEG airport status
Analiza: Čime će sve Srbija i region gasiti požare iz vazduha ove sezone Hrvatski Kanaderi u akciji / Foto: Obris

Analiza: Čime će sve Srbija i region gasiti požare iz vazduha ove sezone

Veoma visoke temperature koje već dve nedelje vladaju na prostoru Balkana uzrokovale su izbijanje velikog broja požara pre svega u Hrvatskoj, Crnoj Gori i BiH.

U Hrvatskoj borba sa požarima postaje toliko dramatična da su i pored značajnog broja raspoloživih protivpožarnih letelica  zatražili i pomoć Evropske Unije.

U Srbiji za sada većih požara nema, postoji velika verovatnoća da će do njih doći a da li je Srbija spremna za takvu vanrednu situaciju, pre svega kada je reč o vatrogasnoj avijaciji i kako su za to pripremljene okolne države, tema je ovog osvrta.

Punjenje samo sa zemlje

Kada je reč o vazduhoplovnim resursima koje bi Srbija mogla da iskoristi za gašenje požara iz vazduha, može se reći da su kapaciteti prilično skromni.

Obično angažovane snage dolaze iz redova Vojske Srbije, Ministarstva unutrašnjih poslova i „JAT Privredne avijacije“. U situacijama kada sve to nije dovoljno traži se pomoć sa strane – u proteklih nekoliko godina u Srbiji su požare isključivo gasili Rusi iz Humanitarnog rusko-srpskog centra za vanredne situacije na aerodromu Niš.

Glavni izazov u operacijama gašenja požara iz vazduha kada je Srbija u pitanju predstavlja nemogućnost punjenja letelica glisiranjem na vodenim površinama. Odsustvo vodenih površina sa kojih je moguće bezbedno kupiti vodu ograničila je sve operacije na punjenje sa zemlje.

Za sada je aerodrom Niš jedini osposobljen za punjenje letelica sa zemlje dok problem sa dozvoljenim opterećenjem pojedinih segmenata manevarskih površina na aerodormu Lađevci (spojnice taxi staze i piste) sprečava njegovo operativno korišćenje od strane većih (ruskih) aviona.

RV i PVO Srbije

Vojska Srbije formalno raspolaže sa sedam helikoptera ruske proizvodnje, šest Mi-8T i jednim Mi-17, koji mogu biti upotrebljavani i u protivpožarne svrhe. Obično su četiri helikoptera stacionirana na aerodromu Batajnica, a tri na aerodromu Niš. Unazad nekoliko godina shodno svojim mogućnostima, posade ovih helikoptera bile su vrlo aktivne kada je reč o gašenju požara. Treba reći da je situacija na primer 2007. bila veoma kritična jer je tada požare gasio svega jedan vojni helikopter Mi-8 jer je flota uglavnom bila prizemljena zbog isteka resursa. Ipak, od 2008. do 2012. remontovano je 6 Mi-8 kao i dva Mi-17. Ovi helikopteri mogu da nose vedro PPV-2000 (tzv. bambi bucket) kapaciteta 2000 litara vode.

12270 i 12370 Ladjevci 2.8.2010
Mi-8T RV i PVO VS sa vedrima PPV-2000 / Foto: Vojska Srbije

Jedan helikopter Mi-17 izgubljen je u udesu, drugi je operativan dok je raspoloživost flote helikoptera Mi-8T u poslednje vreme upitna.

MUP

Helikopterska Jedinica MUP-a Srbije raspolaže sa svega tri helikoptera koji imaju i protipožarnu namenu. Reč je o američkim helikopterima Agusta Bell AB-212 (licencno izrađenih u Italiji) i sva tri su opremljena podvesnom kukom tj. bravom koja pomoću koje se nosi podvesno vedro.

MUP trenutno raspolaže sa dva helikoptera koja se nalaze u dežurstvu, kako za traganje i spasavanje tako i u slučaju vremenskih nepogoda. Treći helikopter se nalazi na servisu u Nemačkoj, u firmi Motorflug i njegov povratak se očekuje krajem avgusta.

Helikopterska jedinica MUP-a u jednoj od akcija gašenja požara iz vazduha
Helikopterska jedinica MUP-a u jednoj od akcija gašenja požara iz vazduha

MUP svake godine, uglavnom na Savi sprovodi redovnu obuku pilota za zadatke upotrebe vedra za gašenje požara. Jedinica raspolaže sa 5 vedara od toga su tri vedra novijeg tipa kod kojih je punjenje automatizovano pa je samim tim olakšana manipulacija od strane posade. Cena tog vedra iznosi 45.000 dolara po komadu.

Pored toga MUP poseduje i dva mobilna bazena kapaciteta 20 tona vode što olakšava posao kada u blizini požara nema vodozahvata, a pruža kontinuitet i povećava brzinu gašenja.

Privredna avijacija

„JAT Privredna avijacija“ poseduje avione tipa PZL M-18 ‘’Dromader’’ koji se, pored poljoprivrednih i zadataka zaprašivanja komaraca, mogu upotrebiti i kao protivpožarni avioni.

Trenutno je na raspolaganju šest registrovanih i par neregistrovanih aviona. Četiri stalno zaposlena pilota osposobljeni su za ovakve zadatke a još nekoliko ih ima koji rade po ugovoru. Uz šest aviona ide i šest uređaja za gašenje a aerodrom „Ečka“ kod Zrenjanina ima još tri letelica sa tri uređaja za gašenje požara. Avion Dromader može da ponese 1500 litara vode.

Dromaderi „JAT Privredne avijacije“ gasili su požar kod Vršca prethodna dva dana.

Rusko-srpski centar u Nišu

Vlade Srbije i Rusije potpisale su 20. oktobra 2009. Sporazum o formiranju rusko-srpskog humanitarnog centra koji je zvanično otvoren 25. aprila 2012. Centar je formiran u cilju podrške razvoja mogućnosti humanitarnog reagovanja na vanredne situacije u Srbiji, ali i u drugim zemljama regiona Balkana. Između ostalog jedan od glavnih zadataka Centra je pružanje pomoći prilikom gašenja požara iz vazduha. Avijacijska grupa Centra predstavlja višenamensku aeromobilnu komponentu u kojoj se nalaze i protipožarni vazduhoplovi. Ova grupa se u toku zajedničkih akcija kao i u dežurstvima predviđenim Sporazumom stacionira na aerodromu Niš.

Prve akcije gašenja požara dogodile su se već septembra 2011. dakle pre nego što je Centar zvanično otvoren. Po potrebi je rusko Ministarstvo za vanredne situacije za gašenje požara u Srbiji do sada angažovalo teške transportne avione Il-76 koji nose 42 tone vode, avion-amfibiju Berijev Be-200 koji može da ponese 12 tona vode, a tu su  i helikopteri, teški transportni Mi-26 koji nosi vedro kapaciteta 19,6 tona vode i helikopter Ka-32A11BC sa vedrom kapaciteta 5 tona vode.

Region

Svakako najmoćniju i najbrojniju flotu protivpožarnih vazduhoplova u regionu poseduje Hrvatska.

Ona je svoje efektive za gašenje požara iz vazduha odavno stavila u ruke vojnih vazduhoplovnih snaga pa tako danas hrvatsko RV ima u inventaru 12 vatrogasnih aviona kao i određen broj transportnih helikoptera. Te avione koristi protivpožarna eskadrila 93. vazduhoplovne baze Zemunik a oskosnicu flote čini 6 aviona Bombardier 415 (Canadair CL-415) nabavljenih u periodu 1996-2010.

Ovaj avion može poneti do 6137 litara vode i predstavlja amfibiju koja vodu uglavnom crpi iz mora i jezera. U proteklih nekoliko godina hrvatski avioni CL-415 gasili su požare i u susednim zemljama, pre svega u Sloveniji, BiH i Crnoj Gori ali i u Grčkoj i Portugalu.

11055395_726561687466053_2908112128623168059_o
Hrvatski Air Tractor na Braču / Foto: Tonči Peović

Pored 6 aviona CL-415 tu su i manji avioni tipa Air Tractor AT-802 “Fire Boss“. Prva dva Air Tractora 802 kupljena su 2001. a poslednji, osmi primerak prošle godine. U udesima su izgubljena dva aviona i danas 6 aviona AT-802AF/F nadopunjuje flotu CL-415. U pitanju su tri aviona jednoseda  sa plovcima, jedan bez plovaka, jedan dvosed bez plovaka i jedan dvosed sa plovcima. Pored aviona i određen broj helikoptera Mi-8/171 91. i 93. vazduhoplovne baze je uključen u protivpožarne zadatke. AT-802 nosi do 3028 litara vode.

Crna Gora je do pre dva dana imala dva aviona AT-802F ali je tada jedan imao udes u kome je teže oštećen dok drugi avion trenutno nije ispravan. Oba aviona su stigla na aerodrom Golubovci februara i aprila 2009. godine. Plaćena su 5,4 miliona evra i pripadaju avio-helikopterskoj jedinici, Službe zaštite i spasavanja MUP-a Crne Gore.

Pored ova dva aviona MUP Crne Gore kao protivpožarne vazduhoplove može upotrebiti i dva poljoprivredna aviona M-18 “Dromader“.

Makedonija je takođe nabavila protivpožarne avione AT-802, dva AT-802F su stigla novembra 2009. a jedan na kraju februara 2010. Ukupno su koštali 10,3 miliona dolara uključujući obuku, pripadajuću opremu i rezervne delove. Nalaze se u sastavu Direkcije za zaštitu i spasavanje, na aerodromu Skopski Petrovac dok im je Ohridski aerodrom operativna baza u letnjoj protivpožarnoj sezoni.

11
Makedonski Fire Boss, sva tri aviona nalaze se na servisu usred leta

Prema poslednjim informacijama sva tri aviona se nalaze na servisu u inostranstvu. Požare može gasiti i vojska a Makedonska armija poseduje svega dva operativna helikoptera Mi-8MT. Do danas u protivpožarne svrhe nisu upotrebljavani helikopteri MUP-a Makedonije koje poseduje po jedan Bell 412, Bell 212, Bell 206, Mi-17V-5 i dva Mi-171.

Oružane snage BiH jedine su sposobne da gase požare iz vazduha u Bosni i Hercegovini. Ratno vazduhoplovstvo ima dva helikoptera Mi-8T i po jedan Mi-8MTV-1 i Mi-17. Vedro Soko Flosy 2600 kapaciteta 2250 litara nosi  Mi-8MTV-1 dok Mi-8T nose vedro PPV-2000 sa 2000 litara vode.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ai

Vrlo dobar članak, samo bi malo ukazao na faktografske detalje, naime AirTractor AT-802A označava poljoprivrednu verziju jednosjed, AT-802F označava verziju jednosjeda s „protupožarnim“ vratima i instalacijom, AT-802AF označava dvosjed verziju s PP vratima, Hrvatska nema niti jedan AT-802 ili 802A (poljoprivredni) iako i službene stranice MORH i OSRH navode takve oznake kao da ih imamo. Isto važi i za verziju s plovcima, oznaka je FireBoss, a slovne oznake A i F znače isto, tako da je AT-802F FireBoss, dvosjed s PP vratima i plovcima a AT-802AF FireBoss, jednosjed s plovcima i PP vratima. PP vrata uključuju i opremu za proračun i kontrolu izbacivanja vode.

Odgovori
go

Ocigledno je da je serbia najjaca, jer moze da angazuje il76.

Odgovori
Mi

Po kojoj ceni…

Б

Бесплатно су браћа Руси извршили налете Иљушином у вредности од милион евра док нису угасили целу планину. То је изјавио онај Ивица тада премијер. Јел ти криво?

go

Svi kanaderi nose 36t, a jedan iljusin 40+. Sto jeste jeste. Treba se reci istina. Ali nikom ne zelim pozar. Najlepsa su statisticka poredjenja, bez realne upotrebe. Pozdrav svima.

Odgovori
Pe

Tu na ovim prostorima neki su uvijek opterećeni snagom, veličinom i dimenzijama. Sve im mora biti VELIKO. Što je bolje? CL-215, CL-415, Be-12, Be-200, Fire Boss ili neki sličan koji može sletjeti na bilo koju odgovarajuću vodenu površinu (rijeku, jezero, more, …) odgovarajućih dimenzija i stanja površine vode, napuniti rezervoare vodom i iskrcati ih na požar ili B747, odnosno Il-76 koji se recimo u Srbiji po nekim procjenama može natankirati vodom na čak aerodroma komada 2 (DVA!)

In

Zanimljiva teza jako i na zalost apsolutno netacna. Da znas nesto malo o gasenju pozara pogotovo u brdskim predelima a ne u ravnicama, o grupisanji vodenih bombi i rasprsivanju ne bi tako govorio.

Za Jadransku obalu bolja kombinacija od CL-a i AT ili Dromadera ne postoji……

Znas kad bi se Iljusin zavukao izmedju brda da sa 100-150 metara visine efektivno ispusti vodu?

DA

Kanaderu tankanje traje 30 sekundi, iljušinu slijetanje – tankanje -polijetanje cca 20min.

za

svakako se može zamisliti požar u kojem bi od koristi bio jedan iljušin s tako golemim kapacitetom, ali u realnim uvjetima, njegova uporabnost, efikasnost i ekonomičnost su dvojbeni. il-76 traži opremljeno uzletište, koje će u pravilu biti udaljeno, punjenje je dugotrajno, a manevarske sposobnosti ograničene. jedan kanader može u vrlo kratkom vremenu nekoliko puta zahvatiti respektabilnu količinu vode s jezera, rijeke ili mora, izznimno je okretan i uvježbani piloti mogu s velikom preciznošću djelovati na točno predviđeno mjesto. usklađeno djelovanje više kanadera dokazano je efikasno, a tijekom dana mogu djelovati na više požarišta.

Odgovori
Ax

Samo ima jedna caka. Iljusin treba da sleti na pistu, zaustaviti se i natoci vodu preko hidranta, i ponovo uzleti. U najidealnijim uslovima pola sata. Za sve to kanaderu ne treba pista nego najbliza vodena povrsina od 500 metara (u hrvatskoj su koristili rijeku neretvu) i treba 7 – 8 sekundi za napuniti tankove.
Evo jedan od boljih linkova
https://www.youtube.com/watch?v=M5nu-28JC0Q

Odgovori
go

Nisam opterecen velicinom, samo se hvalim ;). Treba javiti Rusima da ilove gurnu na otpad i za dobijeno kupe komarce tipa cl ili dromader. Pada li vam na pamet sta moze sasredjena formacija od vise il76? Naprave tepih i bukvalno sruse planinu kolicinom vode, tako da nema potrebe za provlacenjem kojekud. Po komentarima ispade da samo za kanader ima razradjena taktika upotrebe, a za il nema? Sva je sreca te imaju bazu u Nisu, pa je verovatno i laksa procedura da vise takvih grdosija za krace vreme stigne direktno iz Rusije i gasi gde treba. Ne daj Boze da treba. Hocu da kazem da Rusi imaju cime i hoce da nam pomognu i da im treba titrati jaja da tako ostane i ubuduce. Nadam se da je laz da su vam nudili pomoc a da su je vasi odbili?

Odgovori
ra

Domaći, vidi ovako: nije poenta u rušenju planina, brežuljaka i dolina, već u tome da se izbaci voda sa određene visine na određeno mesto. To Il-76 NE MOŽE! Il-76DMP je napravljen za potrebe Rusije (ako poznaješ geografiju te zemlje, ili pogledaš fizičku kartu videćeš i zašto) i namenjen je za potrebe gašenja požara u udaljenim, ravničarskim i šumovitim delovina zemlje. Zato ih je i izrađeno tako malo.

К

Гасио је Иљушин пожар у Србији огроман на планини, изгледало је стварно страшно како онај пилот улеће у дим и прати топографију терена наглим маневрима и изручује огромну количину воде, имаш интернет пронађи снимак, није морао толико брзо да иде мислим да је само приказивао колико је добар авион за вас пилоте. )

ra

Ponavljam, nije poenta samo da suneš vodu. Možda Iljušin izgleda impresivno, ali, prosečna visina na kojoj se izbacuje voda iznad šumovitog predela je oko 30 m! U suprotnom vodena bomba jednostavno nema potreban efekat. Drugi faktor je konfiguracija terena. Takođe važni faktori su ekonomičnost i potreban prostor za sletanje na vodi.

go

Zatim dolazimo do mi26, koji nosi kao 3 kanadera…

ra

A šta čemo kada dođemo do troškova eksloatacije? I objasni mi, molim te, zašto helikopter nije baš najsrećnije rešenje za gašenje šumskih požara?
Znam rešenje! Da nabavimo superkompjuter sa najvećim mikročipovima na svetu, i bog da nas vidi! :D

go

Troskovi eksploatacije Srbiju kostaju jednako koliko i akumulatori za migove.

ti

Rusi su bili jedne godine u Hrvatskoj i napravili demonstraciju Be-200, mislim 2005. Impresivan avion, ali je ocijenjeno da nije najpogodniji za brdovite predjele Hrvatske, posebno uz more. Druga mana mu je što mora sletjeti na aerodrom radi punjenja, pa to cijelu priču gašenja puno razvlači, a požar za to vrijeme ždere sve živo. Dok s najbližeg pogodnog aerodroma Berievu do požarišta treba cca 45 minuta, Kanader za to vrijeme istrese barem 30 000l vode.

BB

A pored IL tu su i druge „sprave“ koje mogu popuniti „rupe“ koje IL ostavi…
A kad dođe do toga da treba „napojiti“ vedro tu u blizini pa rečeno je da MUP Srbije ima i 2 bazena koje mogu nositi sa sobom i gdje nema mora i jezera…

Međutim, malo se pažnje posvećuje prevenciji. Zašto se ne bi angažovao neki SILA 450 (ili sličan mali avion) sa kamerom. Pa kad uslika čiču kako pali među po vjetrovitom vremenu i to se malo digne po medijima ili uhvati nekog pravog piromana, daleko će manje požara da se pojavi u toku sezone. A SILA usput može i da obučava nekog za pilota dok patrolira… (dvije koristi odjednom)

Odgovori
og

Berijev 200 scs, je isto dobra sprava, daj Boze da nikom ne budu trebali,ali ako zatreba, brzo ce oni stići, kako je Portugalu valjao Berijev, par puta su gasili tamo, nego u igri je kao i uvek politika, Dalmacija nije samo u brdima, ima dosta zaravni, pa zadarsko zaleđe su ravni kotari, moj kraj bukovica, je jedna kamenita zaravan sve do, stare straže, otona, huma, , između dve reke Krke i Zrmanje!
I

Odgovori
go

Ja u klin vi u plocu. Svako svoju pricu prica. A mi26 i ka32? Bolji dromader i od njih? Cl da i ne pominjem… Ti avioni i helikopteri u koje se vi kunete su dobri dok ne nastane stihija i djavo ne odnese salu. A onda zovi ruse.

Odgovori
ra

Domaći, hajde odgovori na par pitanja pre nego što zoveš Ruse:
1. sa koje visine se izbacuje voda nad požarištem, i gde?
2. Koliko je Il-76 DMP napravljeno do sada? I koliko je B-747 je konvertovano u vatrogasne avione?
3. Kakve su karakteristike Il-76 DMP, a kakve CL-415? Ovo, molim te, objasni detaljno, pošto ne znam!

go

Nema sta da ti objasnjavam. Nabacujes podatke prepisane sa interneta, a vidi se da nikad ni pec nisi nalozio, a kamo li pozar gasio. Teoretises bez prave predstave sta znaci nemati kontrolu nad pozarom. Nemati vazduha da udahnes dok vatra opkoljava. A komarci koje nabrajas nadlete i izruce, a kao da i nisu. Slike uz tekst npr. dosta govore. Mi8 moze da ugasi izolovano zapaljen plast sena. Kanader moze vise ali isto da bude izolovano. A il 76 slikovito receno rusi planine, sto su u Srbiji i dokazali. I opet bi,ako zatreba. Tako da cu ponoviti da je Srbija u prednosti.Hrvatsku nisam pominjao, tako da ne znam sto ste se osetili ugrozenim?

ra

Interesantna zapažanja! :D Ruši planinu sine, razvaljuj! :D

Ne

Il-76 ima mnogo veliku kolicinu vode pa samim tim ima vecu visinu za pravljenje tih balona i tako toga ne razumem se ali je logicno pogledaj litrazu pa proceni valjda znas da mucnes glavom rastaman

К

Ауу шта је непријатељских коментара.
Мени су овде гасили пожар Руси, стигли људи чак из Русије а ови „наши“, тј. ви овде пилоти, нису ништа послали до тад, Руски Беријев (а и Иљушин после једну другу планину) угаси целу планину, онда ви посласте ваш Ми8 са кофом неколико пута, док се није покварио. Беријев је једно три пута чешће налетао од хеликоптера док је летео.
После сам сазнао да стварно имате тих пуно малих пољопривредних, кад сте их послали Грчкој да гасе пожар!
Закључак, ово овде је Русија а не Србија, Руси гасе ви окрећете главу, а и лепше ми је тако, ето вам ваших другова и другарица из лијепе ваше дружите се све у танго 16. Ви ионако не гасите пожаре, нити хоћете, осим уколико су у Грчкој, и вероватно лијепој њиховој.

Odgovori
Mi

,,Bratska,, pomoc kosta…platili smo rad rusa u gasenju pozara…dali su oni platili upotrebu aerodromskih sluzbi, sva sletanja i poletanja sa LYNI, hotelski smestaj ili je i to ,,bratska,, pomoc….

Б

Да плате они вама што су дошли из Русије бесплатно да нам угасе пожар који ви из Београда сте пустили да гори? Ти си сигурно из Београда? Да плате вама да би имали право да нас угасе! Браво Београђане. И било је и то гашење бесплатно мислим, а и да није, понављам нисте НИШТА послали и пожар се проширио на целу планину, после сте ГРЧКОЈ послали 12 АВИОНА! Лепо ја кажем да је ово Русија, они гасе а ви не.
И да се исправим, Ми8 је по неколико пута пунио своју кофу од 1000 литара са језера, зато је три пута ређе пролетао, али се брзо покварио, што показује да пунити на терену није боље кад се и Ми8 са само тоном воде поквари. И Беријев је млазни авион, није проблем да иде до аеродрома и назад, ишао је доста брзо, нисам могао да га сликам.

Ai

Nema potrebe za boljom konfiguracijom eskadrile od postojeće, po meni jedina mana je ograničenje od 50 sati resursa koje avioni imaju zbog djelovanja u uvjetima valova i korozivnog djelovanja morske vode, pa se u slučaju gužve odnosno više požara na više mjesta, tih 50 sati brzo istroše a pregled traje koliko traje, pa kada se poklope kazaljke može izgledati da fali CL avijacije ali dobrom organizacijom i rasporedom se sve može održavati u dobrom stanju. : „U 34 dana ovogodišnje protupožarne sezone zračne snage su do danas sveukupno provele 688 sati u akcijama gašenju požara, odnosno punih 28 dana u zraku pri čemu su izbacili skoro 26 500 tona vode.“ !! 26.500 tona !! 688 sati !!

Odgovori
at

Znam da je malo kasno za ovaj komentar, ali mislim da je bitno. Bio sam na odmoru u Vodicama (u blizini Sibenika) prije 10-15 dana i drugi dan tu je u nasoj blizini bio veliki pozar. U gasenju su ucestvovala 2 Bombardiera i 2 Air Tractora. Prvi put sam vidio ove avione u konkretnoj akciji i mogu vam reci da sam maksimalno impresioniran! Znaci u toku 2 sata, Bombardieri su svakih 5 minuta „istresli“ vodu na pozar. Air Tractori su bili sporiji, mozda im je za jedan krug trebalo desetak minuta. Nevjerovatna je efikasnost ovih aviona, kao i pilota. Sve je islo nekako jednostavno, kao neki balet, izgleda zaista rutinski i lagano. Mislim da je ulaganje u ove avione, koliko god bilo skupo u pocetku, sigurno nije pogresno. Kada vidite kako to sve izgleda uzivo, kako uspjesno gase veliki pozar, pomislite kako je sve to prosto i jednostavno! Impresivno, zaista impresivno!

Odgovori
ti

Ovako, s aspekta operativnog inženjera koji ponešto zna o kanaderima i traktorima, a ponešto i o Be-200.
Kod šumskih požara, najefikasnije se gasi onaj koji je tek počeo, a kasnije vam ni majka Janja slabo može pomoći. Tamo gdje dere bura ili jugo 100km/h slabo pomaže i Il-76 i Be-200. Može li Be-200 gasiti požare u takvim uvjetima? Ne može! Hrvatska ima dugogodišnje iskustvo u gašenju požara duž obale i to treba respektirati, a danas, nakon 20-ak godina znamo što ne valja a što valja. Kanaderi jesu skupi, školovanje jednog mehaničara jest cca 6000€, ali samo dva kanadera u sat vremena istresu na požarište i do 120 000 litara vode, pa sad vi to usporedite s bilo kojim ruskim avionom. Prednost je u brzini pokrivanja požarišta. Traktori s druge strane služe za nešto manja požarišta, isto su jako dobri i što je najvažnije, dva traktora koštaju kao trećina kanadera, a nose isto kao i on. Tu je uvijek igra isplativosti, efikasnosti i ponešto politike. Kombinirana flota je najbolje rješenje.

Odgovori
Ai

@tinker tanker, Hrvatska ima iskustva 35 godina u gašenjima požara otvorenog prostora duž obale, na otocima pa i jednom zapaljeni Ro-RO brod na otvorenm moru porsred sjevernog Jadrana.. zrakoplovima tipa amfibija .. kanadskog proizvođaća Canadair/Bombardier. Samo fakta radi :)

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Perko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Nenad N Postoji i puno faktora koji su i bitniji od cene transporta, nije sporno. Ali ako će neko da preveze divizion sa pratećim vozilima odjednom, više se isplati brod.

14. Dec 2024.Pogledaj

Nenad N. na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Gresite. Za specijalizovane terete kao sto je orudje jeftiniji je avion. Vecina savremenog brodskog saobracaja je kontejnerska. Moraju da se ispostuju gabariti kontejnera sto se sa tih "40 tona" jednostavno ne moze. Ako imate manji broj orudja, a obicno je tako, prevesces avionom. Brod se isplati ako imas veci broj orudja, za par komada se…

14. Dec 2024.Pogledaj

Phoenix na: [MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

Prikazani model jednomotorca je, vrlo ocigledno, projektovan da bude pogonjen klipnim motorom. Stavise, gotovo sam siguran da je ovo neka stara maketa Safat 03. Avion te klase nema nikakvog smisla sa turbo-elisnim pogonom od 260 konja. Avion visih performansi i akro klase za vojnu obuku (kao Grob120TP) da, ali je ovo prikazano sve samo ne…

13. Dec 2024.Pogledaj