BEG airport status
Zoran Vučinić: Narušen lanac komandovanja u Vojsci Srbije

Zoran Vučinić: Narušen lanac komandovanja u Vojsci Srbije

Za sve do sad objavljene postove o nesreći kliknite na baner
Za sve do sad objavljene postove o nesreći kliknite na baner

 

BEOGRAD – Politika danas donosi analizu profesora međunarodnog prava i prava odbrane Zorana Vučinića o možda najbitnijem aspektu nesreće helikoptera Mi-17 – lancu komandovanja i odluka koji su doveli do upotrebe vojnih snaga, u uslovima koji nisu ratni, koji nisu zahtevali masovnu ili hitnu evakuaciju već medicinski transport.
 
 

Olupina helikoptera Mi-17 u kojem je stradalo sedmoro ljudi.
Olupina helikoptera Mi-17 u kojem je stradalo sedmoro ljudi.

Da li su izjave date na konferenciji za medije dan posle nesreće bile plod stresa i nepreciznih formulacija (koje nikada zvanično nisu demantovane) ili je u pitanju do sada najsmrtonosnija improvizacija od strane naših oružanih snaga, trebalo bi da pokaže istraga. Proces u koji većina građana Srbije sve više sumnja, proces koji je mogao da bude transparentniji, bez rigidnih vojnih pravila čija doslovna primena u ovom slučaju odaje osećaj nepoštovanja prema žrtvama.
 

Vojska može sve?

 
Kako profesor Vučinić piše za Politiku, na osnovu izjava nadležnih može se zaključiti da je tokom angažovanja helikoptera koji je doživeo udes bio narušen lanac komandovanja:

– U rasvetljavanju ovog slučaja posebno bode oči činjenica da u akciji evakuacije deteta nije angažovan Sektor za vanredne situacije MUP-a Srbije, čiji bi ovo trebalo da bude posao. Ovo ministarstvo je odbilo da pruži pomoć navodno zbog nepovoljnih meteoroloških uslova koji bi akciju spasavanja učinili riskantnom. Ako je to tačno, a da se proveriti, onda se nameće pitanje zbog čega je Vojska Srbije upotrebljena kao rezervna varijanta ako ni njen najbolji helikopternije tehnički „dorastao” takvim meteorološkim okolnostima. Ko je onda i s kakvim motivom doneo odluku o upotrebi Vojske Srbije i posadu njenog helikoptera stavio pred teško iskušenje? Ministar odbrane kaže da je on doneo takvu odluku (ali ne i po kom osnovu), a general Bandić da je po osnovu te odluke naredio posadi helikoptera da izvrši zadatak, postavlja pitanje profesor i nastavlja:

Već iz ovoga se vidi da je prekršena procedura komandovanja, odnosno da je narušen lanac komandovanja u Vojsci Srbije utvrđen Ustavom, Zakonom o Vojsci Srbije i Zakonom o odbrani.

Prema članu 112 (stav 2) Ustava RS, predsednik Republike je na čelu tog lanca komandovanja. Prema Zakonu o Vojsci Srbije (čl. 17), on komanduje Vojskom Srbije u ratu i miru, odlučuje o njenoj upotrebi, uređuje sistem komandovanja i prati njegovo sprovođenje, usvaja Plan upotrebe Vojske Srbije, naređuje njenu upotrebu i donosi osnovna pravila i druga akta koja se odnose na ovo pitanje. Prema Zakonu o odbrani (čl. 11), predsednik svoja ovlašćenja u oblasti odbrane može preneti na ministra odbrane, osim odlučivanja o upotrebi vojske i nekim drugim pitanjima iz njegove isključive nadležnosti.

U vezi sa upotrebom Vojske Srbije postoji jedan izuzetak koji je relevantan za ovaj događaj, a koji je propisan članom 2 (stav 2) Zakona o VS. Prema tom članu, predsednik Republike može dati ovlašćenje ministru odbrane da odluči da VS nadležnom državnom organu, odnosno, organizaciji, organu autonomnih pokrajina i organu jedinica lokalne samouprave, na njihov zahtev, pruži pomoć radi zaštite života i bezbednosti ljudi i imovine, zaštite životne sredine ili iz drugih razloga utvrđenih zakonom.

Saglasno ovom rešenju, ministar odbrane bi morao da kaže ko mu je uputio zahtev za pomoć, da li je pre donošenja odluke tražio i dobio ovlašćenje od predsednika Republike, ali i da objasni zašto se direktno obratio generalu Bandiću, a ne načelniku Generalštaba, kao što je bio dužan. Ako nije tražio ovlašćenje predsednika Republike, morao bi da objasni zašto je prekršio pomenuti zakon.

I predsednik Republike bi morao da potvrdi ili demantuje da li mu se ministar odbrane obratio za ovlašćenje, ali i da odgovori na pitanje zašto nije pratio sprovođenje sistema komandovanja koji sam uređuje i na šta je obavezan po zakonu. Zašto je ćutao dok se nije desila tragedija? To pitanje se može postaviti i načelniku Generalštaba, jer je i on morao da bude upoznat sa akcijom i njenim tokom, a posebno da je u toj akciji protivzakonito „preskočen”.
 

Spasiti bebu, ugroziti spasioce

 
General Bandić sigurno zna ko čini lanac komandovanja i zato bi morao da objasni zašto je postupio po odluci ministra odbrane bez poštovanja propisane procedure i da li su na njega, kako to mediji prenose, vršili pritisak neki moćni pojedinci izvan sistema odbrane. Na to ga obavezuje zakon, visoki čin, odgovorna funkcija koju vrši, Kodeks časti, a naročito sedam mrtvih duša. Bandić je bio obavezan da bezbednost misije spasavanja postavi iznad značaja naredbe, bez obzira sa koje adrese mu je ona bila upućena. Na to su ga upućivala i Pravila službe u VS, u kojima se kaže da je „prilikom izdavanja naređenja pretpostavljeni dužan da vodi računa o njegovoj realnosti i mogućnosti izvršenja” (tač. 35).

Na kraju, moramo se zapitati kakva je to država koja dozvoljava da joj se vojska toliko dugo bagateliše i u kojoj politička moć pojedinca može da bude azil za odgovorne, a potreba za političkom promocijom da devastira njen Ustav, zakone i institucije kao što je Vojska Srbije, čak i po cenu ljudskih i materijalnih gubitaka, zaključuje profesor Vučinić u svojoj analizi za Politiku.
 
 

Autor:

Petar Vojinović Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

I

"Narušen"… hm… tako se ne piše "kidnapovan" ili "preotet", ali bolje i ovakav tekst nego da sve ostane u moru onih poruka podrške, objava kako je ovako moralo biti i najava da se ništa u budućnosti neće raditi drugačije.

Odgovori
P

Dobra analiza, ali mi se čini nepotpuna. Ona prati samo aspekt lanca komandovanja do momenta kada je pokrenuta akcija. Po onome što je obajvljeno u medijima do sada, do momenta poletanja iz Raške sve je funkciosalo. Posle toga nastupa haos. Vreme se brzo kvari, a mi izgleda nemamo meteorološku službu koja može da uradi prognozu za sledeća tri sata. Helikopter se bez potrebe šalje na sletanje na civilni aerodrom u SMU noću. Ključno je pitanje da li je u tom trenutku došlo do narušavanja lanca komandovanja. Da li je ta naredba došla kao posledica pritiska jednog ili dvojice ministara koji su poželeli da izigravaju superheroje u PR cirkusu, umesto da je helikopter usmeren u Niš, Kragujevac, Novi Sad, heliodrom VMA (koji nije bio pod maglom u tom momentu) i da je bez mnogo pompe mogao da bude urađen posao kao bezbroj puta do sada.

E to je pravo pitanje koje izgleda niko ne sme da postavi.

Odgovori
G

Jedan mali osvrt-moteorolosku sluzbu imamo,moze li da uradi prognozu-verovatno,da li ih je to vece neko nesto pitao-nije.
Pozdrav!

V

Gost, naravno da imamo i naravno da je prognoza bila urađena i objavljena.

Kada ćemo shvatiti da greške nisu bile oko Vojske i Države, već u samom srcu istih?

P

Naravno da imamo, to je bilo retoričko pitanje. Naš problem i jeste u tome što se oni koji nešto znaju ne pitaju.

B

Helidrom na VMA je bio pod gustom maglom u to trenutku.

s

Verujem da je prof. Vučinić konačno bacio prve zrake svetla na ono što niko od nadležnih nema hrabrosti da prizna. Zahvaljujem se profesoru i nadam se da je ovo tek prvi u nizu tekstova kojim će konačno početi da se rasvetljavaju pravi razlozi nesrećne sudbine ovih ljudi s jedne strane, a s druge strane – bahatosti samoproglašenih gospodara života i smrti u zanemeloj Srbiji.

Odgovori
O

Povrsna i nepotpuna analiza bazirana samo na zakonu i ustavu. Ako je vec data nadleznost ( ovlascenej ) ministru odbrane onda on ne mora za svaku situaciju da pita predsednika drzave. A postoje i procedure i uputstva za upotrebu STS u VS. I tacno se zna kako se postupa, ko naredjuje. STS je u nadleznosti OC RViPVO.

Odgovori
G

Ako je data nadleznost(ovlascenje)…AKO.
A na osnovu cega treba da se radi analiza ako ne na osnovu zakona i ustava?

O

Gosn Gost data je nadleznost. Analiza se ne radi na osnovu zakona i ustava. Radi se na osnovu tacno propisane procedure za to.

O

Gosn Vlado tacno je propisan procedura upotrebe STS. I ko kome naredjuje, i lanac komandovanja. Mislite da predsednik drzave zna sta je STS i njegovu upotrebu pa ce da odobri ili ne.

V

Znam da ne zna. Bio bih šokiran da naš Predsednik to zna.
Znam da postoji propisana procedura. Znam da niie poštovana procedura u više nivoa i na više mesta.
Jedino što ne znam je ko će da odgovara zbog nepoštovanja procedura, zakona i Ustava.

V

Cini mi se da jos niko nije pomenuo, a vidim da ovde dolazi do male zabune, sustinski postoje dve STS. Postoji STS U okviru MUP i postoji STS u okviru RV i PVO koja sluzi iskljucivo za potrebe vojske. Ovom drugom se komanduje iz OC, a ovom civilnom, iskreno ne znam ko upravlja.

O

Postoji samo jedan STS.I to je bio ovaj MI-17. Yavisi samo kome se pruza pomoc da li civilima ili vojnom vazduhoplovu, pa se u tome i razlikuje procedura. Za civile sve krece od DCV.

V

Greška OZN.
Ne za civile. Već za sve vazduhoplove koji lete pod civilnim zakonima i procedurama, bilo da su civilni, vojni ili državni.
Ovaj let Mi17 je bio civilni let vojnog vazduhoplova. Nemojte to negirati jer vredjate zdrav razum. HEMS je civilni let. DCV je jedini nadležan, a nije uključen u istragu. Prvi sledeći audit EASA ili FAA i ima da nas skupo košta ova ordinarna glupost i nepoštovanje medjunarodnih normi kojih smo se davno obavezali da poštujemo.

V

Ovo za STS nisam bas siguran ali sam negde procitao da su vojna i civilna odvojena, mozda gresim.
Ovaj Mi-17 je leteo pod identifikacijom vojnog vazduhoplova (oni koji rade u OC znaju na sta mislim), imao je vojni ssr. Najava leta je dosla na AFTN preko vojnog kanala. Ja ne znam sta definise civilni odnosno vojni let, nisam za to strucan, ali za ovo sto sam gore naveo znam da je 100% tacno!

V

VOJIN,
Ako je sve to tačno tek su onda prekršena sva svetska i naša pravila i propisi.
Prevoz civila vojnim vazduhoplovom se smatra civilnim letom, sem u stanju ratne opasnosti ili u ratnom stanju. Ne sećam se da je taj dan bila bilo koja ratna situacija.
Ponavljam HEMS je isključivo civilni let, pod nadležnosti civilnih vazduhoplovnih vlasti. Ko je dozvolio da se vrši prevoz civila vojnim letom? Šta kaže PSVS o prevozu civila? Ovde bi trebalo da leti mnogo glava.

V

Ali odluku o ovome nije donela vojska vec civilne vlasti, odnosto AgKL. Naime, AgKL za svaki let u VaP R.Srbije odredjuje pripadnost i dodeljuje mu identifikaciju i ssr i te podatke prosledjuje putem AFTN mreze. Naravno, to se radi na osnovu dostupnih i dobijenih podataka, a na osnovu cega je AgKL za ovaj let donela ovakvu odluku morate pitati njih. Gotovo sam siguran da im je sigurno unapred najavljeno da ce se tim letom prevesti bolesno dete, civil i da se let obavlja za te potrebe. I na osnovu toga je letu uradjena najava.

V

Da li treba da ti opet pomenem Bandića, Lončara, Gašića?
Zato i pričamo ovde da su obezbedili sistem i lanac komandovanja jer su privatizovali RV za svoje lične potrebe.
Džaba ih braniš! Oni su jedini za sud.

O

HEMS nije i nikada nije ni bio iskljucivo civilni let.

O

Gosn sveznajuci Vlado na kom se jeziku vrsi konverzacija po civilnim zakonima i procedurama.
A na kom se jeziku vrsila sa helikopterom. Koji je kontrolor vodio helikopter, da li MTMA ili TMA.
Kako se oznacava civilni let vojnog vazduhoplova ako mozete da objasnite.

O

Ako vam je neko dao ovlascenje niste u obavezi da ga kontaktirate za svaku upotrebu snaga za koju imate ovlascenje. Samim ovlascenjem je definisana upotreba istih.

Odgovori
V

Ne mora se kontaktirati Predsednik Države, ali ne može Komandant Avio Brigade da preskoči Komandanta RV i Načelnika GŠ.

Dokle ćemo da razvodnjavamo i onako razvodnjenu situaciju u Vojsci I Državi?

e

A sta ako je on (komadant Avio Brigade) trazio odobrenje od istih ili organa koji ih zastupaju u lancu komandovanja?
A sta ako oni nisu nista preduzeli, zabranili, obavestili, … jer je i onda on kriv?

V

A šta ako je njemu neko naredio da uradi nešto što je znak da nije dozvoljeno/pametno/sigurno?

Trebao je da kaže ne. Da bude profesionalan, a ne ponizan. Ne znači da onaj sa višim činom ili položajem automatski zna sve i zna najbolje. Češće je suprotno u stvarnom životu.

Nije ovde u pitanju krivica jednog čoveka. Već pitanje sistema u kome je više ljudi. Gde su svi ili velika većina zakazali u jednom ili više segmenata tog sistema.

Ne može biti udes, sedam mrtvih, a da niko i ništa nije krivo. Jednostavno je nemoguće.

V

Ovo je tekst i ovo su pitanja na koja Srbija, kao Država i Srbi, kao Narod, ne smeju da zaborave, prihvate laži ili smušene odgovore.

Profesor Vučinić je do srži objasnio greške, manipulacije i mutne radnje koje su doslovce obezvredile, ako ne i uništile sistem komandovanja Vojskom Srbije, njene insitutucije, moral, čast i ako hoćemo iskreni da budemo poštenje.

Ko će za ovo da odgovara? Znamo ko je kriv, ali ne i ko će da odgovara.

Odgovori
O

Prvo uopste nije do srzi objasnio greske i mutne radnje. To je jedna povrsna analiza profesora koji se ne razume u vojna pitanja. Svaka cast profesoru na analizi ali to je jedno pravno vidjenje na osnovu ustava i zakona. Vojska jos ima PSVS i uputstva i procedure. I uopste nije objasnio lanac komandovanja u slucaju upotrebe STS. Ono sto profesor navodi iz zakona o VS je treca misija vojske i nema veze sa upotrebom STS.

V

Nisam znao da je PSVS i STS i ostala bulumenta uputstava i procedura iznad zakona i Ustava. Nadam se da ako jeste taj slučaj, biće veoma brzo i efikasno dovedeno sve u Vojsci u zakonske i ustavne okvire.

OZN upravo tvoja treća rečenica odražava sve loše što trenutno postoji u Vojsi Srbije i Državi Srbiji. Hvala ti na potvrdi onoga što odavno sumnjamo i dovodimo u pitanje.

O

Pasva ta uputstva i procedure su u sasaglasene sa zakonima . Ocigledno ne poznajete vojnu materiju.

O

Uopste nije potvrda. Sve u VS je u skaldu sa zakonima. A sprovodjenje tih uputstava i procedura..e to je vec drugo pitanje. To je pitanje znanja, i sto bi njegos rekao cojstva i junastva. Ili sto bi klinci rekli da li ima kohones …

V

Ja sam preko 30 godina školovan da kada je bezbednost i profesionalnost u pitanju, čojstvo, junaštvo i kohones su priče za malu decu i izgovor za promašaje i greške.

Ako je u VS sve u skladu sa zakonima onda je gubitak sedam života OK. Molio bih da mi kažete do koje cifre života je to OK, a kada više nije.

K

Momce drago, sto bi jedan melod i poeta rekao, mesas "frogs with grandmothers".
Da bi uopste dao svoje midjenje stvari, trebas shvatiti da ovo nije bio let za potrebe STS-a (SAR) vec HEMS (Medevac). Vojska to ne sme da radi. Bane se malo zaigrao sa Gasicem.
U tom slucaju idu druga pravila igre, po ustavu i zakonu, a ne po PSVS, PVTS, PLOS…
Nema izlaza. Mleko je prosuto. Tuzilastvo radi svoj posao.
A zrtve cekaju pravdu.

O

Tu bi se slozio sa vama. Ako nije STS onda je veliki propust.

O

Mada i vojni vazduhoplovi mogu biti upotrebljeni i za HEMS.

V

Mogu. Ali samo ako su pod rules and regulations Civilnih Vazduhoplovnih Vlasti. Znači da se taj HEMS let odvija pod DCV i civil rules.
Ako je ovaj let to bio, šta vojna istražna komisija onda radi na uvidjaju udesa i gde je civilna komisija?

Gospodo neko je opasno pomešao "frogs and grandmothers" i to može skupo da nas košta.

O

Gosn Vlado razlikujte vojni vazduhoplov i vrstu leta.

V

Ja je razlikujem.
Vojni let može biti obavljen bilo kojim vazduhoplovom. Ne mora biti vojni.
Vojni vazduhoplov može leteti kao civilni let. Slučaj Mi 17 u HEMS.

Postoje tri kategorije vazduhoplova. Civilni, vojni i državni.
Postoje dve kategorije letova, civilni i vojni.

Želite li još neko pojašnjenje OZN?

O

Netacno. HEMS ne mora biti iskljucivo civilni let. TIS sluzi i za HEMS.

V

Kada se vrši HEMS u svrhe prevoza civilnih bolesnika i za potrebe civilnog sektora, uvek je civilni let. Elementarno, dragi Doktor Votsone. Elementarno.

O

netacno gosn Vlado netacno.

G

Pitanje na kraju je karakterisricno-"Kakva je to drzava koja dozvoljava…..".
To je ista ona drzava u kojoj su mnogi funkcioneri na polozajima kojima nisu dorasli,u kojoj se fakulteti zavrsavaju za godinu-dve,u kojoj mozes da si ministar bez dana radnog staza,drzava u kojoj se jedan covek pita za sve….drzava u kojoj gotovo nista ne funkcionise.
E,u takvoj drzavi je sve moguce.
U takvoj drzavi je moguce i kad se otkrije krsenje zakona od strane najvisih funkcionera,da se sve zataska i gurne pod tepih.
Bicemo prava drzava kada zakon bude jednak za sve.
Do tada,ko prezivi…..

Odgovori
M

Profesor Vučinić tačno je objasnio lanac komandovanja i sada je lako zaključiti čije su propusti uslovili tragediju. Ova tragedija je samo posledica ranije vidjenih i prikazivanih situacija za širu javnost (mećava, poplave, Šabac), koje su po mom skromnom mišljenju bile sa puno neukusa i običnom gledaocu nisu afirmisale pripadnike koji izvršavaju izuzetno rizične zadatke, a lanac komandovanja u više navrata narušavan. Izjava premijera da neda ministre Gašića i Lončara, samo potvrdjuje koliko odgovorna lica nisu upoznati sa ovlaščenjima iz delokruga svoje nadležnosti.

Odgovori
O

Gosn Milane profesor je samo naveo stavove i clanove ustava i zakona a u praksi predesednik drzave je vec dao nadleznosti ministru vojnom, NGVS i RViPVO.

V

On nije dao nadležnosti jer je to pravno nemoguće po Ustavu. On je samo ovlastio odredjene strukture da poštujući zakone i Ustav Srbije mogu delovati u tom okviru. I ništa više.

Sve ostalo je javašluk koji vlada širom našeg društva. Ovaj put cena javašluka je sedam života. O helikopteru i da ne govorim.

O

OK ovlastio. Ali lanac komandovanja nikako nije opisan u analizi uvazenog profesora.

V

Znači dogovorili smo se da je ovlastio. To je prvi korak u dobrom pravcu.

Profesor nije opisivao lanac, on je smo naveo osnovne zakonske norme koje su neophodne da bi lanac postojao. Samo slep ne vidi u ovom udesu nepostojanje propisanog lanca komandovanja.

Samo za javnu izjavu "Ja sam naredio …", u svakoj ozbiljnoj Državi Bandić bi od pre nedelju dana bio ili penzioner ili nezaposleni oficir.

Uz njega bi možda u penziju ili berzu rada otišao i Živak.

RV Srbije u jednom trenutku izgubi 50% svoje najmodernije helikopterske flote, dovede do gubitka sedam života, dovede do farse ulogu i svrhu HEMS i pri tome sve to se desi u 9 X 5 kilometara aerodromske zone gde im treba preko tri sata da pronadju mesto udesa!!!!!??????

I Vi kažete da je sve OK??????? Na kojoj planeti Vi živite?

O

Gosn Vlado da zavrsimo sa ovim vasim politickim pamfletom.
Pilot se za sve pita, njegova je poslednja.Kontrolori leta i komandanti ne mogu nista protiv njihove.Pilot odluceje sta ce i kako ce.A tokom leta u oblacima moguce je doziveti iluziju.
Sto se tice gubitka zivota i koliko je ok to je stvarno izlisno raspravljati sa politicarima kao sto ste i vi i profesor.

V

Na tvoju žalost OZN nisam Ja poltičar. Ja sam pilot. I tačno znam šta može pilot u civilnom vazduhoplovstvu i šta može pilot u vojnom vazduhoplovstvu. U civilnom vazduhoplovstvu pilot je samo pilot. U vojnom je i pilot i oficir.
To sve samo govori.

O

Upravo tako kako ste napisali. Prvo je pilot pa tek onda oficir. Vasi prethodni komentari pokazuju vase znanje. HEMS jeste i oduvek je bio u misiji vojske. Tako da tu nema nikakve farse. Drugo ja nijednom nisam napisao da je sve ok, vec da je ok u smislu da je ovlascenje a ne nadleznost.
Lanac komandovanja je objasnio Otadzbina ( delimicno ).
Kazete da ste pilot. Ogromna je razlika izmedju vojnog i civilnog pilota. Ogromna. A tek je razlika i poimanje letenja i mogucnosti vazduhoplova izmedju pilota aviona i pilota helikoptera.

V

Jedino u čemu mogu da se složimo sa vama je da postoji ogromna razlika izmedju civilnih pilota i civila. I u razlici izmedju aviona i helikoptera.
Srećom tokom mog školovanja u ona stara vremena (pre 30 godina i više) su naši profesori nas učili i naučili kako lete avioni, a kako helikopteri. Takodje su nas naučili da nismo heroji, već profesionalci. Da su nam putnici i bezbednost zakon. Da nas nijedan keramičar ne može naterati da sletimo tamo gde on hoće zarad njegovo fotografisanja. Naučili su nas da nije sramota reći ne mogu kada nije bezbedno. Naučili su nas da postoji star i hrabar pilot. Ja sam izabrao da je zbog mojih putnika važnije da budem star, nego hrabar.
Uživajte u fenomenalnom uspehu RV Srbije u mesecu Martu. Izgubili smo sedam života i helikopter, a vama je najvažnije da dokažete da je sve bilo po zakonu i propisu.

O

A vama je pak vazno da ocrnite vojsku iako ne znate i ne raspolazete sa cinjenicama. Slotzio bih se sa vama oko starog i hrabrog pilota. A ostale vase politikanske stavove izlisno je kkomentarisati.

K

@ OZN, sram da vas bude! Sedam osoba izgubi zivot , bas zbog "Politickog pamfleta" i vi biste da "zavrsavate" s tim? Jel' vojska resila da ubija civile i da se ti isti gradjani ne pitaju o tome? E, pa nece moci!!! Odgovaracete ! Krivicno pogotovo!
Pilotova je poslednja, a cija je bila da se let obavi sa destinacijom LYBE, u tada vazecoj prognozi IMC ??? Za koji, ispostaice se nije opremljen ni heli ni posuda adekvatno obucena i uvezbana!?

O

A vi to znate sve. I za opremu helikoptera i za obucenost posade. Sram vas da bude . Mislio sam da je ovaj sajt sa strucnim analizama medjutim sada se ispostavilo da je ovo sajt za lecenje frustracija pojedinaca.

V

Nažalost znam. I ne samo da jedini Ja znam, što je nebitno. Da li je frustracija pojedinca ili ne, sedam života je u pitanju. A vi ovde licitirate, kao da smo na pijaci.
Koga treba da bude sramota?

O

Vas gosn Vlado zato sto iznosite poluistine. I ne znate da li je helikopter i cime opremljen.

K

Lanac komandovanja u VS narušen je i ranije, tokom prošlogodišnjih majskih poplava, kada je uvedena vanredna situacija u poplavljenim opštinama. Načelnik genralštaba poslat je hitno u Šabac da organizuje, komanduje i nadgleda utvrđivanje nasipa na Savi, ali po nalogu predsednika vlade, a ne predsednika Republike.
Osim toga, u situaciji potrebe za hitnim transportom novorođenčeta starog 5 dana iz DZ Novi Pazar u KC Kragujevac ili drugi veći klinički centar, ne može da se govori o vanrednoj situaciji po zakonskim odredbama ("pomoć radi zaštite života i bezbednosti ljudi i imovine, zaštite životne sredine ili iz drugih razloga utvrđenih zakonom"). Dakle, prema zakonu, Sektor za vanredne situacije MUP Srbije, načelno, nije nadležan za hitan transport pacijenata.

Tragom novinskih vesti na Internetu saznajemo da je još u junu 2013. godine Urgentni centar KCS (Kliničkog centra Srbije) potpisao ugovor sa MUP o angažovanju helikoptera radi hitnog transporta pacijenata na helidrom VMA (tačnije Instituta bezbednosti) na Banjici, odakle bi se nastavljao hitni transport do KCS. Skijališta Srbije takođe su potpisala ugovor sa MUP i UC KCS za slučajeve povređenih skijaša u svom ski-centru na Kopaoniku, ali samo ukoliko su korisnici plaćenog ski-pasa.

Institut za zdravstvenu zaštitu majke i deteta "Dr Vukan Čupić" nije deo KCS, već je zasebna republička zdravstvena ustanova, referentna za zbrinajvanje i lečenje dece svih uzrasta, iz cele Srbije (i i šire). Ovaj institut dežuran je svakog neparnog datuma. Njima konkurentska zdravstvena ustanova, koja je takođe republička, referentna dečja speciajalistička bolnica jeste Univerzitetska dečja Klinika "Tiršova", koja je dežurna svakog parnog datuma, a ni ona, takođe, ne pripada KCS. Dakle, u pogledu regulative, ni Institut na Novom Beogradu, niti Tiršova nisu, za sada, potpisale ugovor o saradnji sa MUP o hitnom transportu pacijenata helikopterom.

Da li je VS nadležna za hitan transport pacijenata helikopterom? Na zvaničnom sajtu VS doslovno piše sledeće: "…pružanje pomoći u slučaju prirodnih nepogoda i katastrofa većih razmera, u kojima su ugroženi ljudski životi, životna sredina i materijalna dobra.". Ukoliko potrebu za hitnim transportom bebe (ili odrasle osobe) od lokalnog doma zdravlja do većeg zdravstvenog centra ili specijalističke zdravstvene ustanove ne posmatramo kao situaciju prirodne nepogode i katastrofe većih razmera, onda ni helikopterske jedinice RV i PVO Vojske Srbije nisu nadležne za hitni transport pacijenata.

Sa druge strane, odluka nekoga od čelnika Vlade Srbije da se pomogne životno ugroženom pacijentu tako što će biti transportovan helikopterom, bilo MUP ili VS, nije sporna sa moralnog ili političkog stanovišta. Sporna je, ukoliko zaista jeste bilo tako, potreba za političkom promocijom (marketingom). Sporno je i to što je u lancu komandovanja zaobiđen vrhovni komandant (predsednik Republike), kao i načelnik generalštaba, te glavnokomandujući starešina RV i PVO. Sporna je i izjava predsednika Vlade Srbije u kojoj se tvrdi da je ministar odbrane tog dana, 13. marta 2015. bio u Kruševcu, jer, na zvaničnom sajtu Ministarstva odbrane stoji da je bio u Beogradu, u Ulici Kneza Miloša 33, u svečanoj sali Starog generalštaba, gde je dodelio ključeve stanova pripadnicima VS, dok je načelnik generalštaba tog dana bio u Kruševcu, na sastanku sa komanadantom KFOR. Mnoga pitanja su sporna, odgovora, zasad, nema, a sumnjam da će ih i biti.

Odgovori
D

Ovde je uzrok nesrece potpuno jasan.
Izvestaj je napisan kad je ovaj rekao: "NEDAM JA MINISTRE!"
Pa, kad su nezamenljivi, vodi ih svojoj kuci. NAMA NE TREBAJU!
Nama trebaju ZIVI ljudi, a neki, na zalost vise zivi nisu…

Odgovori
s

Posle bitke-svi su generali,to je rekao neko drugi,ne ja ali nesto me je kopkalo da ovo napisem bez pretenzije da sam u pravu.Pre par godina pojavila se jedna lepa ideja o formiranju srpsko-ruskog humanitarnog centra u Nisu.E da nije u Nisu i da nije ono/ruski/mozda bi ta ideja bolje zazivela,mozda bi taj centar bio bolje opremljen/verovatno Rusi imaju neki savremeniji helikopter koji bi mogao da izvrsava odredjene zadatke/ i kao takav da stvarno posluzi svojoj nameni,izmedju ostalog i pomoc u vanrednim situacijama i jos ponesto korisno.E pa posto je to u Nisu i posto je srpsko-RUSKI nekome je to mnogo zasmetalo na putu ka EU i ideja je ostala polovicna.Zasto – to je poznato nekim drugim ljudima iz nase politicke stvarnosti.Ovo je samo moje razmisljanje- a stvarno bih voleo da je te noci poleteo neki noviji,bolje opremljen helihopter.

Odgovori
V

A Ja bih voleo da te noći Ministar Odbrane (keramičar), nije poželeo da podigne svoj rejting i nije pokušao da podigne rejting svog kolege Ministra Zdravlja (ima mnogo fin nadimak, smrt), sve zanoseći se idealima naše slavne prošlosti.

Da se to nije desilo, danas bi garantovano šest života bilo sačuvano, a velika verovatnoća i sedmi.

Eh, kada bi moglo da bude ono što bih Ja voleo!!!

Da nam Ministar Odbrane nije keramičar. Da nam Ministar Zdravlja nema nadimak smrt. Da nam …….

&

Ovde uopšte nije bitno ko je pilot, ko komandant brigade a ko profesor vojnog prava. Bitno je da li je iko od vas pročitao relevantne, ponavljam, relevantne propise. Ovo nije TiS (traganje i spasavanje) već medicinski prevoz lica van MO i VS i kao takav bliže je uređen Pravilnikom o korišćenju vojnih vazduhoplova, a ne Uputstvom za traganje i spasavanje u RV i PVO, a taj pravilnik određuje da NGŠ daje ovlašćenje za medicinski prevoz vazduhoplovom lica koja nisu pripadnici VS (ili MO). Dakle, za svaki takav let, a na osnovu zahteva čija je sadržina propisana, odobrenje mora da da general Diković lično i personalno. Kada su u pitanju pripadnici VS o tome odlučuje k-dant RV i PVO.

Pravilnik o korišćenju vojnih vazduhoplova nije stepenovan oznakom tajnosti i objavljen je u SVL.

Odgovori
V

U tekstu je citiran clan PSVS i u istom je u zagradi naveden broj clana (clan35). Sada drzim u ruci PSVS i vidim da se pod tim brojem nalazi tacka Urednost i govori o licnom izgledu i odevanju svih pripadnika Vojske! Toliko o strucnosti i temeljitosti gore pomenutog profesora…

Odgovori
V

VOJIN, ako držiš u ruci PSVS, da li možda u nekom drugom članu piše ona rečenica koju je citirao Profesor? Verujem da piše. U tom slučaju može biti greška u kucanju ili da je Profesor imao neko starije ili novije izdanje PSVS.
Siguran sam da će se u tom slučaju Profesor izviniti zbog greške. Što nije slučaj sa Bandićem, Živkom, Dikovićem, keramičarom i onim "divnim doktorom".
Pri tom zbog eventualne Profesorove greške nije izgubljen niti jedan život, niti helikopter. Ili Ja grešim????

M

Odredba koju je profesor citirao nalazila se u PS VS izdanje iz 2008. i to baš u tački 35. stav 1. U PS VS iz 2012. nema odredaba o načinu izdavanja naređenja ( u međuvremenu su bile dve izmene koje moguće ponovo sadrže te odredbe) već samo o izvršavanju.

V

VOJIN mikrofon je tvoj. Da čujemo sada šta imaš da nam kažeš. Da li ćeš se možda izvinutu Profesoru?

V

A sta bih trebao da kazem, PSVS uvek imam sa sobom. U izdanju iz 2012. godine ne stoji ova odredba. Isti je stupio na snagu 23.04.2012.godine i u dosadasnjim izmenama i dopunama menjani su pojedini clanovi vezani za vojne pocasti, nista vise. U onom prethodnom postoji ova odredba, ali zasto bi tumacili nesto sto ne vazi vec skoro tri godine. E sad neko moze ovde da tvrdi suprotno od ovoga, ja to mogu da dokazem jedino ako bih objavio delove PSVS gde bi se jasno videlo sta pise ali bih time prekrsio sam zakon, to ne zelim.

V

Čoveče VOJINe kako možeš da se pogledaš u ogledalo? Zar ti sedam života ništa ne znače, već se hvataš za svaku birokratsku začkoljicu da bi dokazao nemoguće?

V

Ne postoji! To je odredba koja je postojala u starom PSVS koji je ukinut 2012. godine.
A PSVS je stepenovan sa POVERLJIVO pa ne znam kako neko ko drzi do prava ovako striktno moze da citira dokument koji je Vojna tajna.

V

Otkada je Poverljivo, Vojna Tajna? I šta sve je Poverljivo u VS?
Da nije Poverljivo i to što se i dana danas ne zna kako je nesrećni let organizovan, koga je odobrio i na koji način?
Da li je poverljivo to što RV ne sme da prevozi civile bez izričitog odobrenja Komandanta RV i Načelnika GŚ?
Da li je poverljivo to što se još uvek ne zna da li je dotični helikopter bio osiguran i licenciran za prevoz civila shodno zakonima Srbije?

Eh, najakše je sakriti se iza glupe vojne filozofije Strogo Pov.

V

Ja sam na nekoj od prethodnih tema i sam rekao da Vojska kad god hoce nesto da prikrije, to stepenuje sa Vojna tajna Poverljivo ili StPov i time se zastiti, a vas stavi u polozaj da morate da cutite o tome inace odgovarate. Ali taj sistem nisam ja stvorio vec Drzava i ona mora da ga menja…

O

Ocigledno nemate pojma sta je tajnost i stepenovanje iste. Od interne do drzavne tajne.. A PSVS je poverljivo.

M

VOJINE, menjaš temu, a i ekonomišeš sa istinom. PS VS nije stepenovan poverljivo nego kao interno. Drugo, podaci o PS VS su navedeni na sajtu MO u mesečnom izvodu važećih vojnih propisa i tamo se citira i broj ukaza kojim je VK propisao pravilo.

A priča o vojnoj tajni-interno u vezi PS VS iz 2008. je promašena jer je isto pravilo objavljeno kao PDF na internetu.

Bespotrebno se izlećeš komentarima u temi u koju nisi dovoljno upućen. Komisije ne čine bez razloga ljudi različitih specijalnosti iz više rodova/službi.

V

Ovo su grube neistine i ja vise u njima necu ucestvovati jer ocigledno neko ko nikad nije ni video kako izgleda PSVS zeli da napakosti. PSVS koje je nevazece je objavljeno u PDF formatu i moze se naci na netu, ali je ono NEVAZECE. Za novo PSVS mozete naci broj i datum Ukaza, mozete naci i citiranje nekih clanova, ali ga nigde ne mozete naci celokupno objavljeno na internetu.
Stepenovan je sa POVERLJIVO. I zaista vredja elementarna znanja jednog oficira VS da raspravlja o ovim stvarima, ispod svakog nivoa.
sto se mene tice, ja se ovde vise necu pojavljivati, a kad se objavi sastav komisije mnogo toga ce biti jasnije!

V

Kada ponestane argumenata, najlakše je reći neću više da diakutujem.
Nas i jeste strah da ako se ikada objavi nalaz, on neće biti tačan. Sam kaźeš VOJINe da kada Vojska hoće nešto da sakrije proglasi ga tajnom. Eto i ovaj nalaz je proglašen tajnom.

Zašto?

O

gosn Vlado da li ste vi uopste ikafda bili u vojsci. Mora da vas je neko debelo nagazio. Gosn Vlado pa vi pojma nemate o stepenovanju PSVS. Vidi se da ste neznalica sto se tice vojske. I stvarno je izlisno sa neznalicama iz civilstva, koji su uzgred receno i doveli VS na ove grane od 2000g., dalje polemisati.

V

Vi ste jedna bezobrazna osoba. Kakve veze ima da li je neko bio u vojsci ili ne? Da li bi vas zadovoljilo da vam kažem da sam bio zamenik komandira eskadrile? Ili da sam bio samo civilni pilot koji je služio normalan vojni rok?
Pogledajte u svoje dvorište, pa recite koliko ste vi sami, vojnici, dozvolili keramičarima, profesorima srednje škole i bem ga ako znam šta je Vučić bio pre nego što je postao Ministar Odbrane, da vas srozaju na ovaj nivo na kome ste danas.
Rekao sam već, kada se nema argumenata najlakše je uvredama sakriti svoju nesposobnost i nevaspitanje. Ako ne želite dalje da polemišete, uradite to. Nemojte se kriti iza paušalnih vredjanja ljudi koje ni ne poznajete, niti znate ko su i šta su. Time samo vredjate svoj razum i dostojanstvo.

O

Gosn Vlado prvo kada je HEMS a to je treca misija VS i spada u nadleznost TIS i kada je u pitanju vojni vazduhoplov DCV nema nikakvu nadleznost.
I da ponovim po stoti put kada pilot dobije naredjenje za zadatak ima 15 minuta za pripremu i on samo on odlucuje da li ce izvrsiti yadatak odnosno let tj da li postoje uslovi za izvrsenej leta/zadatka.
Vi gosn Vlado ste nesposobni i nevaspitani. A iz vasih komentara i politicki aktivni.
vojnici se ne pitaju i ne biraju niti ministra niti NGS.
A itekako ima veze da li je neko bio u vojsci ili ne . To je bitni jer onaj ko nije bio nema pojma ovojsci i prica o toj ustanovi na osnovu procitanih dela ,prepricanih prica i sl. a ne iz svog iskustva.
Pa vi sami gosn Vlado nemate nikakve argumente. A i ne vidim cime sam vas uvredio.
Da li vi gosn Vlado uticete na izbor npr direktora u vasoj firmi..Tesko…ne samo vi nego bilo ko a da nije vlasnik iste.
Ja uopste nisam pausalan. Pa vi ste paiusalni. Uhvatili ste se za analizu profesora kao za sveto pismo.
Kao sto ste sami rekli nemate argumente i sakrivate iza uvreda vasu nesposobnost i nevasopitanje. Polemisete o temi koju povrsno poznajete.

V

Nemam potrebe da vam odgovoram na ovo gore napisano. Sami sebe diskreditujete u svakoj rečenici.

O

Gosn Vlado ocigledno ne poznajete procedure za TIS i sta sve spada u TIS.

O

Ma profesor je nacinio kardinalne greske dok je bio u ministarstvu odbrane i krojio kapu sa doktrinama , staretigijama i sl. E zato je sada ovako stanje.

G

Proveri sta drzis u ruci, 'vojine'. Clan 35 je odlicno citiran.

Сада сам тек прочитао чланак проф.Вуичића и у потпуности се слажем са његовим правним тумачењем овога удеса . Ја сам одмах сутри дан покушао да објасним " да је сигурно био пропуст у ланцу командовања, " међутим нико није хтео да објави ову моју тврдњу поткрепљену аргументима (то сам закључио одмах после конференције за штампу, а не никаквим приватним информацијама) ..Покушао сам да интервенишем и тражим објашње н о остало је само на покушајима.Нисам стварно могао да верујем да је толики "уплив утицајних људи" у меијима које сам сматрао независним и објективним.

Odgovori
R

Nije ovaj helikopter pao zato što je narušen lanac komandovanja, već iz drugih razloga. Tako da cela diskusija o tome i nema neki smisao. I da su pitali Nikolica ili Vucica ili koga god, šta bi oni rekli? Naravno da bi rekli neka helikopter poleti. Stvarnu odluku donosi komandant jedinice i piloti, jer samo oni znaju da li mogu da obave zadatak ili ne. I sam njihov let je bio u redu do povratka u Beograd. E sad šta se dalje dešavalo treba da pokaže istraga. Nažalost, po novinama se svašta piše, a samo na RTSu sam video da su piloti komentarisali događaj u jednoj emisiji. A pitanje je, šta ćemo da radimo, ako istraga pokaze da se helikopter srušio zbog greške pilota? Po statistici u poslednjih dvadeset godina glavni uzrok nesreća je greška pilota/kontrole leta u 81% slučajeva. (u Srbiji u 92%). A kod nas su isti dan piloti proglaseni herojima (klasična situacija u Srbiji), a novine pišu ko da je helikopter oborio lično Vučić (ne volim ga ja, al ne volim ni nepismene novinare). Pa onda obećavaju izveštaj za tri dana, a ovaj helikopter ni nema crnu kutiju, tojest samo neku rudimentarnu. Ko zna da li će ikada i ustanoviti zašto je pao. Situacija da je Vučić naredio pilotima da polete iako su oni rekli da nema uslova za let, što je ustvari i ideja vodilja mnogih novinskih tekstova, i svih komentara o ovoj nesreći, meni lično je malo verovatno, ali naravno ako neko to može da dokaže to bi bio skandal neviđenih razmera.

Odgovori
V

Rex,
Ti imaš na Tangu privilegiju da razgovaraš sa pilotima. I u pravu su, jeste pilot kriv za udes. Ali ko je kriv što je njega doveo u nemoguću situaciju? I da iole znaš o čemu se piše shvatio da se vojno letenje obavlja na osnovu naredjenja. Mi hočemo da odgovara onaj ko je izdao naredjenje za ovaj let koji se završio katastrofom?
A i to znamo. Znamo ko je izdao naredjenje. Nije Vučić. On je samo glupavo izleteo u medije. I zato sada mora da snosi posledice.

R

Ja i hoću da čujem pilote, a ne da čitam budalaštine po Blicu ili da slušam mišljenje političara. Al o tome i pričam, pilota javno nigde nema (samo u jednoj emisiji sam video i jedno pismo na Tango six portalu, al taj čovek je davno penzionisan, pa možda ne zna trenutnu situaciju). I emotivno pismo jednog pilota, al opet ništa konkretno o samom slučaju. Znači, da li piloti (sadašnji te jedinice, pa makar i anonimno) mogu da kažu da li je taj helikopter imao uređaje za takav let, da li je posada bila obučena ili ne, i ako znate ko ih je primorao na let recite ko je. Isto me zanima, ako se vojno letenje obavlja po naređenju, da li pilot može da odbije da poleti (pritom mislim na ovakav slučaj, ne na neki ratni zadatak). Generalno, bilo kakva insajderska informacija koja može da osvetli slučaj. Pilot na RTSu je rekao da su leteli kroz oblak, a to Mi-17 ne sme. Da li je to istina? Da li je mogao da sleti na drugi aerodrom, ako tamo nema zemaljske posade. Onda gomila oprečnih informacija o sletanju u Beogradu, da li je išao na VMA ili Surčin ili gde? A opet, da li je moguće da je došlo do kvara na helikopteru to je to?

V

Rex,
Na sva pitanja koja si postavio postoje napisani odgovori. I na Tangu i van Tanga. Što se insajderskih informacija tiče, niko,od aktivnih pilota oficira ne sme javno da daje izjave. Takav je zakon. Loš ili dobar, ali jeste zakon. Neki jesu uplašeni za sebe i ne bi izašli u javnost ni da je dozvoljen. Neki su ulizice, pa napišu "otvoreno", ali nepotpisano pismo podrške. A neki imaju hrabrosti da kažu, ali poštuju zakon.
Ne treba ti izjava pilota da znaš da helikopter nije imao uredjaje za letenje van spoljne vidljivosti. Kad kažem nije imao, znači da nije imao za odredjene meteo, uslove koji su vladali na AB u trenutku udesa. Posada nije bila obučena za vrstu prilaza koja je bila neophodna u trenutku udesa. Ne mislim samo na ILS prilaze, već na zahtevane minimume u tom prilazu. Znamo ko ih je primorao da polete. Piše na desetine mesta u komentarima na Tangu. Ali da ti ponovim, Ministar Keramičar, preko Generala Bandić, a uz asistenciju Ministra Lončara, znaš onoga što jedini posle Mengela nosi nadimak Smrt. Može pilot da od je naredjenje, a zašto nije, odneo je u grob. Istina je da je Mi 17 ne sme da leti kroz oblake. Iz više razloga. Helikopter može da sleti bilo gde, sa ili bez zemaljske posade. Zato i jeste helikopter. Ali može samo ako su meteo uslovi zadovoljavajuću. Zašto nije otišao na VMA ili Batajnicu ili nije sleteo na prvu livadu sa dobrom vidljivošću bi trebalo da nam kažu izveštaji komisija. Ušta ja veoma sumnjam da će se desiti. I nakraju, moglo je doći do kvara. Naravno. Samo je to u ovom trenutku najmanje verovatan uzrok udesa. Nije nemoguć, ali je najmanje verovatan.

R

E pa pazi ako si pilot moram da te pitam još dve stvari:
1. Ako su meteo uslovi bili OK kada je helikopter poleteo iz Beograda, zašto je onda kriv ministar ili komandant koji je izdao naređenje? Koliko sam ja shvatio vreme se pogoršalo tek pri povratku pred Beogradom.
2. Kažeš da helikopter može da sleti bilo gde, što teoretski jeste, ali ovo je noć, magla, veliki helikopter sa velikom elisom, gde da nađe tu livadu sa dobrom vidljivošću koju pominješ, kako da vidi dalekovode, bandere, drveće ako hoće da sleti po noći. Pri tome nosi bebu kojoj je potrebna hitna pomoć. Zato razmišljam, ako nije imao uređeno mesto za sletanje, osvetljeno, sa zemaljskom posadom da ga pripremi, on nije ni imao drugu opciju nego Surčin?

Da li će zaključak ove priče biti da su se pogoršali meteo uslovi pred Beogradom, i da se helikopter srušio pri pokušaju da sleti na aerodrom Beograd jer nije bio adekvatno opremljen za takve uslove, ali da drugu opciju (lokaciju) za sletanje nije ni imao?

Aj da vidimo i taj izveštaj…

V

Rex,
Ministar i General su krivi zbog više razloga.
1) Nije ispoštovana zakonska procedura o upotrebi vojne letilice za HEMS. Kada se vrši takav zadatak, onda je let pod zakonskom nadležnosti civilnih vazduhoplovnih vlasti. I tada nema mesta izjavi Generala Bandica,"Ja sam naredio data helikopter poleti". On ne predstavlja civilne vazduhoplovne vlasti i nema zakonska ovlašcenja nad izvršenjem tog leta. Jedino što je u tom trenutku on imao je vojni lanac komandovanja kao Komandant Avio Brigade.
Helikopter može da sleti bilo gde gde ima dovoljno prostora. To ne znaci da može da sleti pod bilo kojim meteo uslovima. Kao što smo vec više puta culi iz ranih izvora, beba nije bila toliko životno ugrožena, da nije mogla u Kraljevo, Niš, Kruševac, Novi Sad, bilo gde gde je meteo situacija bila bolja nego na AB. Takodje, mogao je u Batajnicu, koja je njihov maticni aerodrom i odakle su i poleteli tog dana.
U celom ovom udesu postoji samo jedno važno pitanje, ko je insistirao na letu do AB, umesto na letu do prve, najbliže bolnice.
Znamo odgovor. Ministar keramicar zarad prikupljanja jeftinih PR poena. I on uz ostale ulizice mora da odgovara za gubitak sedam života.

O

Rex,dali ste sustinski odgovor. Dezurna posada za sluzbu traganja i spasavanja postoji od 1979.g. do danas. Nije mi poznato da MUP daje STS. A i ne vidim razlog da MUP daje bilo kakav STS kad je vojsci poveren STS kod preleta VIP(vazan ino putnik) preko nase zemlje ili sletanje u nasoj zemlji. Vojska daje STS i za slucaj pada civilnih vazduhoplova. Zadatak dezurnoj posadi u radno vreme izdaje komandant jedinice a u vanradno vreme OC. Uopste je nevazno ko je izdao zadatak, predsednik drzave, premijer, ministar odbrane, ministar zdravlja, NGS , vec je vazno znati da vodja vazduhoplova donosi odluku o izvrsenju zadatka uzimajuci u obzir meteo situaciju i osposobljenost posade. Postoje ogfranicenja za posadu, za helikopter i za aerodrom. Uzrok katastrofe je pogresna procena meteo situacije i osposobljenost posade za letenje u SMU nocu. Meteo situacija je bila slozena ali nije QGO.

Odgovori

Отаџбина је апсолутно у праву. Значи свако издавање задатка, мимо ОЦ КРВ и ПВО ( ван радног времена) је злоупотреба и грешка ланца командовања. Тако је у свакој озбиљној армији света.

Odgovori
S

Bilo je tako zato što je na delu radikalsko, banditsko shvatanje države i institucija.

Odgovori
O

Procitajte tekst Ljubodraga Stojadinovica u politici „Pad u zaborav„Sve je napisao…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Goran na: Sve što treba da znate o 9-13, novoj verziji MiG-a 29 za RV i PVO Vojske Srbije

Slazem se sa Zivojinom 100%. Veoma je komplikovano izracunati cenu po satu letenja, jer svi aparati ne lete isti broj sati, to sve zavisi od ekonomske mogucnosti svake drzave. U pojedinim zemljama, piloti imaju oko 50 sati naleta godisnje dok u razvijenijim je situacija sasvim drugacija i krece se i do 200 sati naleta godisnje…

16. Jan 2017.Pogledaj

mtw na: Puštena u rad de-icing i anti-icing platforma na Aerodromu „Nikola Tesla“

There is one "issue" with the deicing apron - officially Apron N(ovembar): due to the design flaw when deicing position N1 (eastern) is occupied, access to position N2 (western) in prohibited. So, even when N2 is vacant aircraft waiting for deicing on F4, cannot access it before N1 has been vacated. That effectively reduces deicing…

16. Jan 2017.Pogledaj

Živojin Banković na: Sve što treba da znate o 9-13, novoj verziji MiG-a 29 za RV i PVO Vojske Srbije

Неће бити да су те цифре тачне. Поготову не толике разлике између МиГ-а 29 и авиона које сте навели. Све зависи и од метода израчунавања цене сати лета.

16. Jan 2017.Pogledaj