BEG airport status
Intervju sa direktorom Jat Tehnike: U sledećoj godini optimizacija broja zaposlenih, novi hangar za farbanje aviona i nastavak priče sa Suhojem Musulin: Gubitak Transaera kao klijenta uticaće na Jat Tehniku, ali nije nam ni prvi ni poslednji put da prolazimo kroz tako nešto / Foto: Dušan Atlagić

Intervju sa direktorom Jat Tehnike: U sledećoj godini optimizacija broja zaposlenih, novi hangar za farbanje aviona i nastavak priče sa Suhojem

Najveći srpski MRO centar imao je po svemu sudeći jednu od najaktivnih poslovnih godina do sada. Broj klijenata ostao je na zavidnom nivou, započet je proces izgradnje novog hangara koji će biti namenjen farbanju uskotrupnih aviona, započeti su pregovori sa egzotičnim ali obećavajućim partnerima.

Miroslav Musulin, direktor Jat Tehnike ekskluzivno za naš portal „premotava“ godinu na izmaku i najavljuje 2016. kao „godinu reformi“. Prekobrojnost zaposlenih čije veštine ne spadaju u „core business“ aktivnosti, rešavanje posledica gubitka Transaera kao klijenta i drugi izazovi sigurno će biti na vrhu agende menadžmenta kompanije. Musulin, između ostalog, za naš portal priča i o trenutnom statusu procesa privatizacije ali i glasinama o zainteresovanosti kompanije SR Technics za njihovo preuzimanje:

Kako bi rezimirali 2015. godinu iz ugla Jat Tehnike?

Godina iza nas je bila uspešna, kao što smo i najavljivali u istom periodu prošle godine. Ispunili smo 90 odsto najavljenih očekivanja, naravno preostalih 10 ostaje kao nešto što je bilo u domenu svetsko-ekonomskih potresa, zato se efikasnost svodi na skromnih 90 odsto ispunjenih očekivanja. Imali smo i trusan period, situacija sa Transaerom je svakako uzdrmala kompaniju.

Optimizacija broja zaposlenih kao jedan od težišnih zadataka u 2016. godini / Foto: Dušan Atlagić
Optimizacija broja zaposlenih kao jedan od težišnih zadataka u 2016. godini / Foto: Dušan Atlagić

Kako izgleda poslovni bilans i presek broja opsluženih klijenata za 2015. godinu?

Upravo se sumiraju rezultati. Bilans će biti pozitivan. Međutim, treba imati na umu da Jat Tehnika ima oko 1200 zaposlenih i redovnost u platama. Na plate zaposlenih odlazi velika svota (oko 70%). Ali sledeća godina je godina reformi u Jat Tehnici uključujući i revidiranje broja zaposlenih, jer kompanija mora da živi.

Sa kakvim planovima ulazite u 2016. godinu?

Planova ima, za početak smo postavili zavesu za farbanje unutar velikog hangara. Nastavlja se proces izgradnje novog hangara za farbanje uskotrupnih aviona.

Priča, kad su klijenti u pitanju, usmerena je ka daljim pregovorima sa Pegasusom, stigao nam je Tailwind, novi klijent sa dva probna aviona na radovima, a proširujemo i saradnju sa Swift Airom.

Nova zavesa koja će se koristiti tokom procesa farbanja / Foto: Jat Tehnika
Nova zavesa koja će se koristiti tokom procesa farbanja / Foto: Jat Tehnika

Kako se na kraju završila Transaero priča? Vidimo da je ta avio-kompanija najveći korisnig „parkinga“ ispred vaših hangara?

Prema našim informacijama Transaero je bankrotirao. Postojali su zaista razni pokušaji da nastavi da funkcioniše međutim ishod je takav kakav je. Što se tiče aviona koji su parkirani na našoj platformi radi se o avionima koji su u vlasništvu lesorskih kuća i njima predstoje radovi u okviru Jat Tehnike. Ipak, kada se osvrnemo na tu situaciju moram da napomenem da je Transaero bio velika kompanija sa preko 100 aviona i svakako je udarac za Jat Tehniku izgubiti takvog klijenta. Međutim nije ni prvi ni poslednji put, snalazimo se i pokušavamo da nadoknadimo gubitak jednog takvog klijenta.

Kako kompanija stoji kadrovski? Da li će biti optimizacije broja zaposlenih, kako napreduju obuke?

Nažalost optimizacija radnih mesta je nešto što je za nas kao kompaniju neophodno i to će sigurno biti deo naredne poslovne godine.

Nikome nije prijatno da se bavi ovom tematikom ali kada se postavi jasna slika, prava socijalna politika nije da ugrozimo stalno zaposlene već da većina koja je efikasna i preko potrebna za posao bude zadovoljna i ažurna za rad u svakom trenutku. Kada je školovanje u pitanju standardi to jest sertifikati po kojima poslujemo nam nalažu neprekidnu edukaciju zaposenih, to je neizostavni deo prakse u našoj kompaniji.

Hoće li biti zapošljavanja avio-mehaničara i avio-inženjera u 2016. godini?

U nekoliko navrata je napominjano da je bazna aktivnost Jat Tehnike održavanje aviona. Sve ostalo je neproduktivno. Produktivna sredina koju nose inženjeri i mehaničari, razvojem Jat Tehnike, ima konstantan manjak radne snage. Svakako će se ići u smeru zapošljavanja tog kadra kao i njihove profesionalne obuke. To sve povlači I investicije koje smo mi do sada vršili iz obrta kompanije.

Suhoj i Tailwind novi partneri / Foto: Dušan Atlagić
Suhoj i Tailwind novi partneri / Foto: Dušan Atlagić

Odnos države prema vama, šta se dešava sa privatizacijom?

Država za nas ima sluha. Primer za to je razvoj projekta farbare za koji je postojala velika skepsa kada je ideja prvobitno izneta. Ponosno mogu da kažem da su lokacijski uslovi ispunjeni, da nastavljamo proces planiranja pred izgradnju i u tome imamo podršku resornog ministarstva.

Kada je privatizacija u pitanju, mi još uvek nemamo privatizacionog savetnika, nismo u nadležnosti da se oglašavamo o toj temi.

Ima li novosti oko interesovanja Mubadale, SRT-a i Etihada za Jat Tehniku? Naš portal je prvi objavio vest pre dva meseca da će oni formirati centar za održavanje uskotrupnih aviona „negde u Istočnoj Evropi“?

I mi smo o tome informisani iz medija. SRT je i ranije obilazio kapacitete Jat Tehnike ali nije bilo jasnih smernica šta se od nas očekuje. Svaka investicija u Jat Tehniku je dobrodošla.

Ima li rezultata od razgovora sa Suhojem koji su bili pre nekoliko meseci?

To je bila jedna interesantna poseta. Suhoj je uradio mnogo u saradnji sa italijanskim partnerom na dizajnu a ostalo u njihovoj ingerenciji u čemu su sjajni. Potpisali smo protokol o saradnji, videćemo kako i kojim tokom će se odvijati taj proces.

Jat Tehnika je poslala svoju delegaciju nedavno u Iran, možete li nam reći nešto o toj poseti?

Kao što znate svi hrle u Iran, predstoji im ukidanje sankcija u januaru mesecu. Naša delegacija je bila proaktivna, razmenjena su mišljenja i ponude.

Iran Air ima prizemljenu flotu Boinga – ko će bolje i za optimalnije uslove da je ponovo podigne u vazduh nego Jat Tehnika? Ipak smo mi uradili isti posao i sa avionima Jat Airwaysa nakon sankcija. Iskustvo je nešto što nas čini drugačijim.

Kako gledate na regionalnu MRO scenu i kako komentarišete prodaju Adria Tehnike?

Ta scena nije izdefinisana, svi imaju i svoje prednosti i svoje nedostatke. Kada je prodaja bilo kog subjekta u pitanju uvek sam rad da gledam u svoje dvorište. Tako da ćemo i o poziciji Jat Tehnike u regionu moći da imamo jasnu sliku tek u predstojećoj godini u kojoj Vašim čitaocima želim sve najbolje.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Mi

Citiram: „…..prava socijalna politika nije da ugrozimo stalno zaposlene…“ i „Produktivna sredina koju nose inženjeri i mehaničari, razvojem Jat Tehnike, ima konstantan manjak radne snage.“ Da li je onda, slanje stalno zaposlenih ljudi, inženjera i aviomehaničara na prinudni godišnji odmor, što se upravo sada čini, nedoslednost direktora Jat Tehnike onome što je izgovorio, ili je drugi kriterijum u pitanju?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

^^ Pa najverovatnije ono sto je i najlogičnije. 1. Eliminacija cevčuge za srkanje goriva u vazduhu. Ako Gripen ima mesta naći će i za Rafala. Kreativni subto inžinjeri pa mogu nešto malo bolje da urade. 2. Comformal Fuel tanks.. uz eliminaciju starih cilindričnih spoljnih rezervoara za gorivo. Ili, kao F-22 i Izraelski F-35 dobice STEALTH…

28. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj