Centar za obuku vazduhoplovnih disprečera „Eagle Express“ najmlađi je registrovani ATO u Srbiji. Pod šifrom odobrenja Direktorata civilnog vazduhoplovstva „SRB/ATO-91“ 9. decembra 2015 godine počela je sa radom jedina škola u regionu za ovu ne toliko zastupljenu ali izuzetno bitnu profesiju u vazdušnom saobraćaju.
Ime „Eagle Express“ poznato je domaćoj vazduhoplovnoj zajednici od ranije. Pod njim već nekoliko godina posluje biz-jet operacija koje je u jednom trenutku bila i prvi srpski operater aviona Falcon 900EX. Pored svoje osnovne delatnosti kompanija je prošlog decembra zakoračila u domen obuke vazduhoplovnog kadra oformivši Centar za obuku vazduhoplovnih dispečera koji je prvi ne samo u Srbiji, nego i na prostoru bivše Jugoslavije. Vazduhoplovni dispečeri su se do sada obučavali isključivo interno u okviru avio-kompanija:
– Naš centar nudi početne kurseve za obuku flajt dispečera kako za početnike tako i za iskusne vazduhoplovne profesionalce koji su u potrazi za promenom svoje sfere delovanja. Ovaj, u Srbiji donedavno nepokriven segment kada pričamo o nezavisnoj početnoj obuci kadrova, komplementaran je sa ICAO dokumentom 719-AN/857 Part D-3 i pravilima za licenciranje dispečera Republike Srbije. – rekao je za Tango Six Željko Gvozdenov, jedan od petoro instruktora novog centra.
Kurs za flajt dispečere podeljen je na teorijski i praktični deo. Da bi usvajanje teorije bilo uspešno praktični deo obuke obavlja se u realnom radnom okruženju. Od predmeta tu je većina onih koja je poznata polaznicima pilotskih kurseva: pravila i propisi, uopšteno poznavanje vazduhoplova i motora, principi letenja, performanse vazduhoplova sa planiranjem i nadziranjem leta, meteorologija, navigacija, menadžment operacija letenja i procedura, radio komunikacija i „dispatcher resource management“. Prema rečima gospodina Gvozdenova, ulazni kriterijumi u svet flajt dispeča nisu restriktivni:
– Da biste upisali naš kurs morate biti stariji od 21 godine i posedovati diplomu srednje škole. Dobro poznavanje engleskog jezika je obavezno.
Kod nas ćete, po završetku obuke, odslušati ukupno 240 časova teorije za šest nedelja i obaviti pet praktičnih vežbi. Sve naše grupe biće sačinjene od najviše petoro polaznika. Instruktori teorijske i praktične obuke u našem centru profesionalci su sa višegodišnjim iskustvom i pod vođstvom su Bojana Nikolića, jednog od naših najiskusnijih instruktora u ovoj oblasti. –
Šta je to vazduhoplovni dispečer?
– Vazduhoplovni dispečeri su kao kopija pilota aviona, koji ipak ostaju na zemlji i mnogo puta se i nazivaju piloti na zemlji. Zbog čega su potrebni? Pa jednostavno – da bi piloti u vazduhu imali potpunu podršku. Vazduhoplovni dispečeri su kao oči, uši i mozak za pilota, međutim, pilot mora da preduzme ispravne poteze u zavisnosti od informacija koje mu pruža vazduhoplovni dispečer. Oni su tim koji mora savršeno da funkcioniše. Vazduhoplovni dispečeri su zvanično postali deo vazduhoplovne industrije u 1938. godini, međutim, oni su postojali i ranije, ali u različitim oblicima i ta vrsta rada nije bila ozvaničena legalno. Danas, vazduhoplovni dispečeri su deo operativnog tima u operativnom centru koji je mozak svake avio-kompanije, jer to je mesto gde se planiraju, počinju i završavaju sve avio-operacije. Operativni centar kontroliše i rukovodi svim operacijama jedne avio kompanije, kako na zemlji, tako i u vazduhu.
Dispečer brine o svakom letu od njegovog planiranja, pa do momenta povratka letačke posade u operativni centar avio-kompanije, a nakon izvršenog leta. Sve počinje sa planiranjem rute koja uključuje proveru vremena, čitanjem NOTAM-a, najavom letova, izradom alternativnih ruta, proračunima performansi aviona, zatim praćenjem aviona u letu, odžava se kontakt i pruža se pomoć avionu u letu, biraju se nove destinacije ili alternacije, alternativne rute i odobrenja ukoliko je to potrebno. Jednostavno, dispečer je tu da pomogne pilotima da reše problem sa kojim se mogu suočiti tokom leta i da im pomogne da bezbedno i efikasno izvrše let. Ovo je ne samo vrlo odgovoran već i veoma stresan posao. – priča gospodin Gvozdenov za naš portal i naglašava:
– Obuka za vazduhoplovnog dispečera nije duga, ali je veoma intenzivna i ona se promenila tokom godina, jer su se pravila i propisi menjali. Danas je obuka vazduhoplovnih dispečera u potpunosti regulisana i kod nas se izvršava po najvišim standardima, a u skladu sa medunarodnom ICAO regulativom i regulativom vaduhoplovnih vlasti republike Srbije.
Posao vazduhoplovnog dispečera je drugačiji svaki dan i svaki dan se nešto novo nauči. Bitno je brzo prilagođavanje novonastaloj sitaciji, brzo vreme reakcije te donošenje važnh odluka u visoko stresnom okruženju. Ipak, na raznim forumima možete pročitati da je posao vazduhoplovnog dispečera veoma interesantan i dobro plaćen posao. Čak i oni ljudi koji nikada nisu imali veze sa avijacijom zaljubili su se u ovaj posao nakon izvesnog vremena.
Vazduhoplovni dispečeri, baš kao i piloti najpotrebniji su u regionima u kojima je avijacija u ekspanziji. To definitivno uključuje većinu Azije i Bliskog istoka, Veliku Britaniju, Nemačku i Španiju. Sve u svemu, očekuje se da će ovo zanimanje doživeti stopu rasta od 11% do 20% do 2020. godine.
Avijacija ima mnogo izazova i postoje brojne mogućnosti da razvijete svoju karijeru i da postanete deo ove brzorastuće industrije. Kao vazduhoplovnom dispečeru sigurno vam nikada neće biti dosadno i to može biti jedno novo uzbudljivo poglavlje na vašem profesionalnom putu. – završava Gvozdenov.
Više detalja o obuci u ovom centru možete naći na njihovom sajtu www.eagleexpress.rs, preko e-mail adrese: fdtc.office@eagleexpress.rs ili broja telefona: +381 11 3173049.
Ivan
Jel ovo ATC ili nešto drugo?
Гт
Које су реалне шансе да се запослиш са овим занимањем??
Crv
Gotovo nikakve u Srbiji napolju moze ali moras imati iskustvo///zacarani krug..
ljubo
Odlično pitanje.